» گوناگون » شمال کجا بریم؟ ۴ فصل در شمال ایران
تابستان شمال
گوناگون

شمال کجا بریم؟ ۴ فصل در شمال ایران

۹ تیر ۱۳۹۸ 17۰5,171

شاید برای شروع سفر برای شما هم سوال پیش آمده باشد که در این موقع سال، شمال کجا بریم؟ کدام شهرها و تفریحات در بازه های زمانی مختلف در خطه ی شمالی کشورمان مناسب است؟ چطور می توانیم روزهای بهتری را در کنار دریای خزر سپری کنیم؟ پاسخ دادن به تمام این سوالات و تصمیم گیری درباره اینکه شمال کجا بریم، به فصل و شرایط آب و هوایی آن بستگی دارد.


برای اطلاع از اینکه در فصل شمال کجا بریم در ادامه با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

بهار شمال
بهار شمال

مقاله مرتبط : “وسایل مورد نیاز برای سفر به شمال

مقاله مرتبط : “مناطق بکر شمال ایران : لیست و عکس

بهار شمال کجا بریم؟

تعطیلات نوروز و قدم گذاشتن به ماه هایی که طبیعت جان دوباره پیدا کرده است، یکی از بهترین زمان ها برای برداشتن کوله بار و شروع سفرهای به یادماندنی می باشد. شرایط مطلوب آب و هوایی، سرسبز بودن جنگل ها، درختان غرق در گل و به مشام رسیدن بوی بهار نارنج همگی باعث میشوند ناخودآگاه برای شروع سفر از خودمان بپرسیم که شمال کجا بریم که بیشتر خوشگذرانی کنیم؟ بهترین انتخاب ها در این شرایط عبارتند از:

جنگل های پاسند بهشهر

جنگل پاسند بهشهر انتخابی عالی برای آن دسته از افرادیست که طبیعت گردی همراه با ترس و وهم را دوست دارند. پوشش گیاهی منحصر به فرد، درختان سر به فلک کشیده با شاخه های گره خورده در هم و تنوع بالای جانوری در کنار آب و هوای عالی می تواند روزهای بهار را زیباتر کنند. در فاصله ی بسیار کم با این جنگل رودخانه ای به همین نام جاری می باشد و در نتیجه می توانید لحظاتی را در کنار این رود زلال سپری کنید.

جنگل پاسند در شرق مازندران و در منطقه پاسند رز شهرستان بهشهر واقع شده است. فصل بهار و تابستان گروه های گردشگری زیادی به این منطقه سفر می کنند و بدون شک تجربه ای تازه خواهد بود.

دشت النزه مازندران
دشت النزه مازندران

دشت النزه مازندران

برای رهایی از زندگی پر از شلوغی و سر و صدای مدرن گاهی اوقات لازم است به خودتان استراحت بدهید و با تمام وجود آرامش را احساس کنید. در این شرایط اگر میخواهید بدانید که در بین شهرهای شمال کجا بروید، ما به شما دشت النزه مازندران را پیشنهاد می دهیم. با قدم گذاشتن در منطقه ییلاقی سرسبز با تپه های غرق در گل و علف و کلبه های چوبی با سقف های شیروانی گویی وارد بهشت شده اید.

دشت النزه در استان مازندران واقع شده و در این منطقه می توانید به زیارت امام زاده ابراهیم النزه نیز بروید.

دشت دریاسر

اردیبهشت ماه یکی از بهترین زمان ها برای دیدن طبیعت غرق در گل و استشمام عطر بهاری می باشد و دشت دریاسر عروس این ماه است. دشتی وسیع با گل های زرد رنگ در کنار تپه های جنگلی چیزی نیست که بتوان براحتی از آن گذشت. این دشت زیبا در استان مازندران و جنوب تنکابن در منطقه دو هزار واقع شده و از همان ابتدای مسیر و عبور از جاده ی جنگلی می توان منحصر به فرد بودنش را احساس کنید.

جالب است بدانید که در این دشت سرسبز و آرام می توانید همزمان کوه های سفید پوش الموت را ببینید که با قله های پر از برف در مقابلتان قد علم کرده اند. رودخانه های روان که از کوه های سبلان سرچشمه گرفته اند، جنگل های دو هزار و شهسوار و ارتفاعاتی مانند قله سیالان همگی این منطقه را برای پیک نیک و سفرهای بهاری آماده کرده اند.
البته دشت دریاسر از آن جاهای دیدنی شمال می باشد که در هر ماه و فصل زیبایی های خاص خودش را دارد و سفر به آن تنها مختص بهار نیست.

تابستان شمال
تابستان شمال

تابستان شمال کجا بریم؟

برای سفرهای تابستانی اصلا نیاز نیست که بپرسید شمال کجا بریم؟ چون به هر نقطه از آن که سفر کنید قطعا چیزی جز زیبایی و طبیعت خارق العاده در انتظارتان نخواهد بود. در ادامه به تعداد اندکی از این مکان های دیدنی اشاره خواهیم کرد که می توانند چند مثال و نمونه باشند تا بتوانید زیبایی های طبیعت تابستانی شمال کشورمان را بهتر درک کنید.

قلعه رودخان
قلعه رودخان

قلعه رودخان

در بین استان های شمالی کشورمان، گیلان چهره ی دیگری دارد و طبیعت آن کاملا منحصر به فرد است. اما برای اینکه بتوانید تلفیق هوشمندانه طبیعت و تاریخ را ببینید، هیچ مکانی بهتر از قلعه رودخان نخواهد بود. بالا رفتن از ۱۰۰۰ پله در مسیر کوهستانی و جنگلی و شنیدن صدای گوش نواز طبیعت و در نهایت رسیدن به قلعه ای محکم و استوار بیشتر شبیه یک رویا و خواب است تا واقعیت!

علاوه بر زیبایی های طبیعی و معماری خارق العاده قلعه، وجود امکانات تفریحی و رفاهی و فروشگاه های خرید سوغات و صنایع دستی و همچنین رستوران هایی با منوی غذاهای محلی می تواند روزهای تابستان را برایتان زیباتر و به یادماندنی تر کنند.

قلعه رودخان یا دژ رودخان در شهرستان فومن واقع شده و یادگاری عظیم از دوره سلجوقیان می باشد.

دیلمان

دیلمان منطقه ای ییلاقی در سیاهکل لاهیجان می باشد که تلفیقی از دشت های سرسبز و آرام، آبشار و معماری و تاریخ به شمار می رود. درست است که راه دسترسی به این منطقه کمی طولانی می باشد، اما زیبایی های مسیر تا حد زیادی طولانی بودن راه را برایتان دلچسب خواهد کرد. دیلمان حدود ۴۵ کیلومتر از سیاهکل فاصله دارد و در نهایت به منطقه ای قدم می گذارید که آبشار زیبای لونک به چشم میخورد و می توانید ساعتها در دشت های سوسن چلچراغ و دشت شقایق آن استراحت کنید.

کاروان سرای تاریخی تی تی و قلعه و برج گرمابر با معماری منحصر به فرد و استوار در دل طبیعت سرسبز منطقه جلوه گری می کنند. قلعه و برج گرمابر که متعلق به دوران قبل از اسلام می باشد، نشان دهنده ی قدمت بالای این منطقه است.

فیلبند مازندران
فیلبند مازندران

روستای فیلبند

یکی دیگر از بهترین جاهایی که در سوال شمال کجا بریم می توان پیشنهاد داد، روستای غرق در مه و ابر فیلبند در جنوب بابل می باشد. ارتفاع ۲۷۰۰ متری این منطقه از سطح دریا باعث میشود تا به این منطقه بام شرقی مازندران نیز بگویند و در اکثر روزهای سال آب و هوای بسیار سردی داشته باشد. به همین خاطر اغلب گردشگران تابستان را برای تماشای روستایی که تا کمر در اقیانوسی از ابرها فرو رفته است، انتخاب می کنند.

این روستای رویایی را می توانید در ۲۵ کیلومتری آمل به هزار و در نزدیکی روستای سنگچال ببینید. راه های دسترسی به آن پر پیچ و خم و سرشار از آرامش و زیبایی می باشد و در نهایت قدم به منطقه ای می گذارید که تا چشم کار می کند سفیدی ابرها را در زیر پایتان می بینیند.

آلاشت

در دامنه شمالی فیروزکوه منطقه ای مه گرفته را مشاهده می کنید که بخاطر داشتن طبیعت زیبا و حیات وحش بی نظیر توانسته است در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت برسد. در این روستای قدیمی می توانید علاوه بر طبیعت گردی و بالا رفتن از ارتفاعات و تماشای دریایی از مه در زیر پاهایتان، به موزه مردم شناسی آن بروید.

یکی از بهترین کارهایی که در آلاشت می توانید انجام دهید، تماشای ستارگان و آسمان غرق در نور می باشد که امکاناش در رصد خانه آیت الله صالحی مازندرانی فراهم شده است. قدم زدن در کوچه های پر پیچ و خم و تجربه زندگی کوتاه در کنار مردان و زنان بی آلایش منطقه، بازدید از معبد دختر پاک، مرور آداب و فرهنگ سنتی آلاشت در موزه مردم شناسی، تماشای هتل قدیمی و مخروبه و لذت بردن از معماری مسجد جامع تنها گوشه ای از زیبایی های این سفر خواهد بود.

از دیگر مناطق زیبا و خاطره انگیز که در سفر به شمال کشورمان در فصل تابستان می توان انتخاب کرد، ماسال، جواهرده، داماش، آینالو و گردنه حیران می باشند.

پائیز شمال
پائیز شمال

پاییز شمال کجا بریم؟

افرادی که برای سفرهای پاییزی به دنبال پاسخی در سوال شمال کجا بریم؟ هستند، بدون شک عاشق طبیعت هزار رنگ و درختان غرق در رنگ و زیبایی می باشند. برای این دسته از افراد هیچ چیز به اندازه جنگل نوردی نمی تواند زیبا و به یادماندنی باشد. خوشبختانه شمال ایران از نظر جنگل و تپه های غرق در درختان استوار و به هم گره خورده چیزی کم ندارد و حق انتخاب بالایی خواهید داشت. به عنوان مثال اولسبلنگاه، پارک جنگلی نهار خوران و النگ دره در گرگان، پارک ملی گلستان با حیات وحش منحصر به فرد، جنگل گیسوم با جاده ای رویایی، جنگل راش و یوش همگی می توانند سفرهای پاییزی فوق العاده زیبایی را برایتان به ارمغان آورند.

هر کدام از این جنگل ها را که برای سفر انتخاب کردید، فراموش نکنید که دوربین عکاسی بخش جدایی ناپذیر سفرتان باشد. چون چهره ی هزار رنگ طبیعت چیزی نیست که بتوان براحتی از آن دل کند و فراموشش کرد.

زمستان شمال
زمستان شمال

زمستان شمال کجا بریم؟

در سفرهای زمستانی برعکس سایر فصل ها نمی توان انتظار دیدن چهره ی سرسبز طبیعت را داشت. اما جنگل های سفید پوش و کوه های غرق در برف نیز می توانند برای خیلی ها زیبا و به یادماندنی باشند. از جمله جاهایی که می توان در این فصل برای سفر انتخاب کرد، سرخرود، کوه دوار بایع کلاه، موزه گردی در شهرهای مختلف و سفر به روستاهای دیدنی اشاره نمود. در حالت کلی می توان گفت زمستان زمان مناسبی برای سفر به شهرهای شمالی کشورمان نیست چون بارندگی در منطقه زیاد بوده و آب و هوای سرد اجازه لذت بردن از دریای خزر و ساحل گردی و طبیعت گردی نمی دهد.

سفر به شمال ایران زمین

در تمام روزهای سال، چه در فصل بهار، چه در تابستان درخشان، چه در پاییز برگ ریز، و چه در زمستان بلورین همیشه و همیشه سفر به شما ایران زمین قشنگ است. چون روزهایی می سازد که متفاوت هستند و می توانند شادابی و سر زندگی را به ارمغان بیاورند. شاید خیلی از ما تصور کنیم که بهترین فصل برای مسافرت فصل تابستان است. اما در واقعیت می بینیم که فصل زمستان هم زیبایی های مخصوص به خودش را دارد. البته سفر در این فصل متفاوت تجهیزات متفاوتی هم می خواهد ولی همراه داشتن تجهیزاتی مناسب با فصل نمی تواند مانع از قدم گذاشتن در راه سفر باشد. یکی دیگر از موضوعات مهم این است که آب و هوای شمال ایران زمین به دلیل نزدیک بودن به دریا و بارش فراوان باران و برف معتدل است و سرما و یخبندان غیر قابل تحمل نخواهد داشت. در واقع به جای سرمای سخت و زننده حجم وسیعی از برف را خواهیددید که می توانید از بارش و تجمع آن لذت ببرید و اسکی روی برف یا درست کردن آدم برفی یا اصلاً برف بازی معمولی را تجربه کنید. هیچ کدام از این موارد هم اگر میسر نبود می توانید فقط و فقط روی برف های سرد و سفید قدم بزنید. بهار و تابستان فصل رنگ ها هستند. اگر در بهار یا تابستان راهی شمال ایران زمین شوید به مهمانی رنگ ها وارد خواهید شد. از شاخه ی درخت های میوه با دستان خودتان میوه خواهید چید. عجیب ترین و تماشایی ترین گل ها را به چشم خواهید دید. بنابراین اگر عاشق رنگ ها هستید و به نقاشی علاقه دارید در فصل های بهار و تابستان مهمان شمال شوید. خزان فصل برگ ریزان است. فصل نارنجی است. شاید هم قرمز و در نهایت بدون شک به قهوه ای خواهد رسید. اگر مشتاق هستید مهمان پاییزی شمال باشید لازم است که حتماً و حتماً یک دوربین عکاسی قوی همراه خودتان داشته باشید تا از بارش برگ ها همراه باران و وزش بادها عکس بیندازید. بدون شک حتی تماشای این عکس ها لذت بخش خواهد بود.

برای رزرو هتل های شمال، به سایت اقامت۲۴ مراجعه کنید.

منبع: وبلاگ اقامت۲۴

۱.۱/۵ - (۳۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×