» راهنمای سفر به ایران » ‏۱۰۰+ از جاهای دیدنی شمال؛ جاهای تفریحی شمال با عکس و آدرس‏
جاهای دیدنی شمال با طبیعتی بکر
راهنمای سفر به ایران

‏۱۰۰+ از جاهای دیدنی شمال؛ جاهای تفریحی شمال با عکس و آدرس‏

۴ تیر ۱۴۰۳ ۰752

خطه سرسبز و خوش آب‌وهوای ایران از محبوب‌ترین و پرترددترین مناطق برای سفر و گشت‌وگذار به‌شمار می‌رود. در بین جاهای دیدنی ایران، سفر به شهرهای شمالی کشور در تعطیلات و آخر هفته‌ها با استقبال چشم‌گیری روبه‌رو است. جاهای دیدنی شمال به‌قدری گسترده و متنوع است که می‌توانید در هر سفرتان از جاذبه‌های گردشگری جدید بازدید کنید. این در حالی است که سفر به مناطق شمالی کشور در هر فصلی از سال، جذاب و دوست‌داشتنی است. پیش‌تر در مبحثی مفصل درباره جاهای دیدنی جنوب ایران صحبت کردیم، حالا نوبت به معرفی لیست بلندبالایی از جاهای دیدنی شمال ایران رسیده است که شامل جذابیت‌های دیدنی و گردشگری استان‌های گیلان، گلستان و مازندران می‌شود. برای آشنایی با تمام جاهای تفریحی شمال که با شگفتی‌های وصف‌ناپذیر انتظار شما را می‌کشند، با ادامه مطلب همراه شوید.

فهرست این مطلب

جاهای دیدنی شمال

همان‌طور که اشاره شد، دیدنی های شمال تنوع و گستردگی زیادی دارد که سفر به این منطقه از کشور را با جذابیت‌ها و تجربیات جدیدی همراه کرده است. شمال کشور به‌دلیل قرار گرفتن در کنار دریای خزر و رشته‌کوه‌های سربه‌فلک کشیده البرز، مناطق بکر و چشم‌اندازهای تماشایی را در دل خود نهفته دارد. اگر برای سفر به یکی از استان‌های شمالی کشور برنامه‌ریزی می‌کنید، با تهیه لیست گردشگری جذاب و مفرح، تعطیلاتی به‌یادماندنی و دلچسب را تجربه کنید. برای گذران لحظاتی خوش و متفاوت، در بین خاص‌ترین و بهترین جاهای دیدنی شمال دست به انتخاب بزنید، ازجمله:

جنگل فلکده

آدرس: مازندران، تنکابن، جاده تنکابن به خرم آباد، روستای فلکده

اگر مسیر سفرتان از جاده چالوس است، می‌توانید از همان ابتدای سفر بازدید از جاهای دیدنی و گردشگری شمال را آغاز کنید. بعد از گذر از جاده چالوس و طی کردن مسافتی در حدود ۶۰ کیلومتر، تابلوی تنکابن را مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می‌شود مسیر خود را به سمت روستای فلکده تغییر دهید تا در دل یکی از زیباترین جنگل‌های ایران به‌نام جنگل فلکده، مناظری سرسبز و حیرت‌انگیز را مشاهده کنید. این جنگل بخشی از جنگل‌های دو هزار محسوب می‌شود که در نزدیکی آن نیز یک چشمه آب گرم با خواص درمانی متنوع وجود دارد.

فلکده

ییلاق جهان نما

آدرس: گلستان، بخش جنوبی کردکوی

اگر جزو کسانی هستید که از رفتن به مناطق بکر و ناشناخته لذت می‌برید، حتما در سفر به شمال به ییلاق جهان نما بروید. جهان نما از عجیب‌ترین و زیباترین مناطق بکر شمال ایران محسوب می‌شود که در مساحتی بالغ بر ۳۸ هزار هکتار، شگفتی‌های طبیعی فراوانی را به‌نمایش گذاشته است. اگر شانس با شما یار باشد، می‌توانید در این منطقه حفاظت شده و غنی از تنوع گیاهی و جانوری، شاهد گذر حیوانات وحشی مانند گراز، اسب، گوزن و ببر باشید.

ییلاق جهان نما

دریاچه چورت

آدرس: مازندران، حد فاصل ساری و کیاسر، ۱۰ کیلومتر مانده به روستای چورت

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شمال کشور که به بهشت گمشده ساری شهرت دارد، دریاچه چورت است. در دل جنگلی سرسبز و با چشم‌اندازهای خیره‌کننده، دریاچه‌ای زیبا با آب زلال و شفاف قرار دارد که محل زندگی انواع ماهیان، آبزیان و پرندگان است. در فصل گرم سال، شاهد تنوع گیاهی جذابی ازجمله گل‌های وحشی و رنگارنگ در اطراف دریاچه چورت هستیم که زیبایی این منطقه گردشگری را دوچندان می‌کند. این دریاچه از محبوب‌ترین مناطق دیدنی شمال در بین گردشگران، طبیعت‌گردان و همچنین ماهیگیران محسوب می‌شود.

دریاچه چورت

روستای مازیچال

آدرس: مازندران، کلاردشت

روستای مازیچال از دیگر جاهای دیدنی و گردشگری شمال است که سفر به آن با جذابیت‌ها و شگفتی‌های فراوانی همراه است. طبیعت بی‌نظیر، آب‌وهوای خنک و دلچسب و جنگل‌هایی با درختان سربه‌فلک کشیده، همان چیزی است که برای گذران تعطیلاتی آرامش‌بخش و مفرح به آن نیاز دارید. قدم زدن در جنگل، شنیدن صدای پرندگان و رفتن به ارتفاعات با چشم‌اندازهای وصف‌ناپذیر، سفر به روستای مازیچال را به بهترین سفر عمرتان تبدیل می‌کند.

روستای مازیچال

آبشار ویسادار

آدرس: گیلان، رشت، جاده رشت- آستارا، ۱۶ کیلومتری پره سر

یکی دیگر از دنج‌ترین و بکرترین جاهای دیدنی شمال، آبشار ویسادار نام دارد. این آبشار در دل طبیعت زیبا و چشم‌نواز پره سر قرار گرفته است. مسیر رسیدن به آبشار ویسادار، کمی پر پیچ و خم است، اما در عوض به منطقه‌ای می‌رسید که فرصت تماشای مناظر طبیعی و آب‌تنی در آب‌های زلال و خنک را به شما می‌دهد. جالب است بدانید که این آبشار، رتبه سوم را در بین مرتفع‌ترین آبشارهای استان گیلان به خود اختصاص داده است.

آبشار ویسادار

تالاب سوستان

آدرس: گیلان، شهر لاهیجان، روستای سوستان

در شهر لاهیجان و در بین جاذبه‌های دیدنی آن، نام یکی از معروف‌ترین تالاب‌های کشور به‌نام تالاب سوستان به‌چشم می‌خورد. این تالاب زیبا با ظاهری آرام که با نیلوفرهای آبی رنگارنگ تزئین شده است، یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها در لیست جاهای دیدنی شمال به‌شمار می‌رود. اگر در پاییز و زمستان به تالاب سوستان بروید، می‌توانید از تماشای جست‌وخیز و زندگی طبیعی انواع پرندگان مهاجر به‌وجد بیایید. این تالاب با زیبایی‌های چشم‌نواز، تنوع زیست گیاهی و جانوری و از همه مهم‌ترین پس‌زمینه کوه‌های بیجار و شالیزارهای لاهیجان، شناخته می‌شود.

تالاب سوستان

ییلاق دیلمان

یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال با طبیعتی بکر که بخاطر سرسبز بودن و قله‌های پربرف معروف شده است ییلاق دیلمان است. این ییلاق که بخشی از شهرستان سیاهکل محسوب می‌شود، با جاهای دیدنی مثل کوه درفک، آبشار لونک، منطقه قلعه کوتی، تی تی کاروان سرا، قلعه گرماور و حمام تاریخی دیلمان هر سال گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

آدرس: شهرستان سیاهکل، ۱۵ کیلومتری لاهیجان

ییلاق دیلمان

مسیر ته جن به سلیمان تنگه

آدرس: مازندران، جاده ساری، نرسیده به پل سفید، فرعی سد سلیمان تنگه

در بین اسم جاهای دیدنی شمال، نام یکی از زیباترین و خاص‌ترین مناطق گردشگری به‌نام مسیر ته جن به سلیمان تنگه به‌چشم می‌خورد که رفتن به آن، شما را با تجربیات جدیدی روبه‌رو می‌کند. در مسیر رسیدن به این منطقه، شاهد شالیزارهای وسیع و خوش منظره، گله گوسفندان در حال چرا و کوه‌های زیبا و سربه‌فلک کشیده، خواهید بود. در انتهای مسیر نیز به سد سلیمان می‌رسید که برای کمپ و ماهیگیری بسیار مناسب است.

جنگل های راش سنگده

آدرس: مازندران، ساری، دودانگه، روستای سنگده

اگر برنامه سفرتان برای اواخر تابستان و یا اوایل پاییز است، فرصت رفتن به جنگل های راش سنگده را از دست ندهید. قدم زدن در این جنگل سرسبز و مملو از درختان تنومند راش و عکاسی از مناظر تماشایی پیش‎رویتان، بسیار جذاب و دلچسب است. در دل جنگل راش، آبشاری زیبا و پر جوش و خروش به‌نام اوبن قرار دارد که می‌توانید در آب‌ها زلال آن تنی به آب بزنید.

جنگل های راش سنگده

سوباتان

آدرس: گیلان، تالش، روستای سوباتان

از بکرترین جاهای دیدنی شمال ایران که در استان گیلان قرار دارد، می‌توان به روستای سوباتان اشاره کرد. این روستا از خوش منظره‌ترین و زیباترین روستاهای توابع شهرستان تالش است که برای تجربه سفری رویایی و فراموش نشدنی بهترین گزینه به‌شمار می‌رود. درکنار تماشای طبیعتی سرسبز و زیبا و اقامت در خانه‌ها و کلبه‌های چوبی، می‌توانید از این جاذبه‌های گردشگری و تفریحی سوباتان نیز برای گذران تعطیلاتی مفرح، بهره ببرید:

  • غار گنج خانه
  • آبشار ورزان
  • چشمه‌ی باتمان بلاق
  • آبشار ماهار
  • زمین‌های اسب دوانی
  • گودال سنگی
  • دشت گل‌های شقایق

سوباتان دم غروب

روستای دلیر

آدرس: مازندران، جاده چالوس، نرسیده به مرزن آباد

برخی از خاص‌ترین ویژگی‌ها و جذابیت‌های مناطق شمال کشور را می‌توانید در روستای دلیر ببینید. این روستای بکر و تماشایی با شگفتی‌هایی که در خود نهفته دارد، گردشگران فراوانی را مجذوب و مسحور خود کرده است. وقتی وارد روستای گردشگری دلیر می‌شود، حس می‌کنید که در روستای در کشور سوئیس حضور دارید؛ چراکه بافت قدیمی خانه‌ها و کوچه‌های روستا، تپه‌های زیبا و سرسبز و به‌طور کلی طبیعت این منطقه، بسیار خاص و متفاوت است. وجود رودخانه‌ای خروشان، چشمه‌های آب گرم، جاده‌های کوهستانی هیجان‌انگیز و طبیعت خیره‌کننده، روستای دلیر را به محبوب‌ترین مقصد گردشگری در شمال ایران تبدیل کرده است.

روستای دلیر

فیلبند

آدرس: مازندران، بخش جنوبی شهر بابل، بخش غربی بندپی

اگر دوست دارید به ارتفاع بروید و مناظری از اقیانوس ابرها را مشاهده کنید، سری به روستای ییلاقی فیلبند بزنید. برای رفتن به فیلبند باید سفرتان را به فصل بهار و تابستان موکول کنید؛ چراکه این منطقه پاییز و زمستان‌های سرد و برفی دارد. آنچه در ارتفاعات سرسبز و خوش آب‌وهوای فیلبند تجربه خواهید کرد، در کمتر جایی از کشور رخ می‌دهد و آن هم پدیده‌ای معروف به اقیانوس ابر دائمی است که زیبایی مسحورکننده و غیر قابل توصیفی دارد.

فیلبند

متل قو

آدرس: مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

در معرفی معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی خطه شمال، نباید از جذابیت‌های گردشگری و تفریحی متل قو غافل شویم. این منطقه ساحلی، امکانات اقامتی و تفریحی متنوعی را برای گذران تعطیلاتی شاد و مفرح فراهم کرده است. هتل، مراکز خرید، امکاناتی مانند فوتبال ساحلی، قایق‌سواری، والیبال، جت اسکی و …متل قو را به بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین مجموعه گردشگری و اقامتی در شمال ایران تبدیل کرده است.

متل قو

جنگل دو هزار

آدرس: مازندران، تنکابن، منطقه دوهزار

در انتهای جاده سرسبز چالوس و گذر از تنکابن، به جنگل‌های انبوه و وسیعی خواهید رسید که با شگفتی‌های طبیعی فراوان انتظار شما را می‌کشد. در جنگل دوهزار که از وسیع‌ترین جنگل‌های شمال کشور به‌شمار می‌رود، می‌توانید از تماشای مناظر بکر، درختان سربه‌فلک کشیده، رودخانه‌های خروشان و همچنین شنیدن صدای پرندگان لذت ببرید. آنچه که به زیبایی و خاص بودن جنگل‌های دوهزار افزوده است، قرار گرفتن آن‌ها در دل کوه است. بنابراین می‌توانید در این منطقه، جنگل‌نوردی و کوهنوردی را درکنار هم تجربه کنید.

جنگل دو هزار

دشت دریاسر

آدرس: مازندران، بخش جنوبی شهسوار، منطقه دوهزار

دشت دریاسر که در دل جنگل‌های دوهزار قرار دارد و توسط ۴ کوه محصور شده است، مناظر رویایی را مقابل چشمانتان به‌تصویر می‌کشد. این دشت به‌ویژه در فصل بهار و با روییدن گل‌های زرد و رنگی، زیبایی وصف‌ناپذیری دارد. برخی از طبیعت‌گردان و کوهنوردان به بالای بلندترین کوه اطراف که الموت نام دارد، می‌روند و دشت دریاسر را از نمای بالا تماشا می‌کنند. اگر عاشق کمپ در طبیعت هستید، توصیه می‌شود یک شب را در این منطقه سرسبز و خوش آب‌وهوا صبح کنید.

دشت دریاسر

سد لفور

آدرس: مازندارن، ۱۰ کیلومتری بخش جنوب غربی شیرگاه

از دیگر مناطق گردشگری شمال، سد لفور نام دارد که با وسعتی بیش از ۷ کیلومتر در میان طبیعتی خاص و شگفت‌انگیز قرار گرفته است. در جنگل‌های اطراف این سد می‌توانید ساعات خوش و مفرحی را سپری کنید و از خوردن میوه درختان خودرو مانند انار، گردو، تمشک و آلوچه لذت ببرید. همچنین در این منطقه می‌توانید در آبشارهای جلاسنگ و تیرکان نیز تنی به آب بزنید.

سد لفور

جواهرده

آدرس: بخش غربی مازندران، ۳۰ کیلومتری رامسر، دهستان سخت سر

در معرفی لیست بلندبالای جاهای دیدنی شمال، نوبت به منطقه زیبای جواهرده رسیده است. اگر به این فکر هستید که تعطیلات خرداد کجا بریم، پیشنهاد ما به شما این است که سری به جواهرده بزنید و از تماشای طبیعت زیبا و لمس هوای خنک و مطبوع در دل گرمای این ماه از سال، لذت ببرید. جالب است بدانید که ارتفاعات این روستا در برخی از روزها، مناظری از ابرهای پرتراکم را به‌نمایش می‌گذارد که برای هر گردشگری جذاب و دوست‌داشتنی است.

جواهرده

آبشار آب پری

آدرس: مازندران، ۵ کیلومتری نور، نرسیده به منطقه رویان

از کوه‌های مرتفع و سرسبز مازندران، آبشارهای متعدد و بی‌شماری جاری است که یکی از معروف‌ترین آن آبشار آب پری نام دارد. قرار گرفتن این آبشار در ارتفاعات جنگلی دنج و بکر، از مهم‌ترین ویژگی‌ها و جذابیت‌های این جاذبه دیدنی است که می‌توان به آن اشاره کرد. آبشار آب پری از خاص‌ترین جاهای دیدنی طبیعت شمال محسوب می‌شود که فرصت پیک نیک، پیاده‌روی در جنگل، شنیدن صدای آرامش‌بخش آب و پرندگان و تماشای مناظر رویایی را به شما می‌دهد.

آبشار آب پری

چشمه باداب سورت

آدرس: مازندران، چهاردانگه، روستای سورت، حدفاصل دو روستای اروست و مال خواست

اگر تا به حال از چشمه باداب سورت دیدن نکردید، در اولین فرصت برای رفتن به این منطقه شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد، برنامه‌ریزی کنید. این پدیده طبیعی، شکلی پلکانی دارد که با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز، مناظر رویایی را خلق کرده است. جریانی آبی که از چشمه باداب سورت عبور می‌کند، سرشار از آهن است و به همین دلیل شاهد این رنگ‌های طبیعی و چشم‌نواز هستیم. اگر عاشق ماجراجویی و بازدید از مناطق خاص و متفاوت هستید، رفتن به باداب سورت را فراموش نکنید.

چشمه باداب سورت

دریاچه الیمالات

آدرس: مازندران، جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شمال ایران، دریاچه الیمالات نام دارد که سفر به آن با تجربیات جدید و متفاوتی همراه است. این دریاچه از بخشی از آب پشت سد شکل گرفته و در اطراف خود مناظری از طبیعت و درختان سربه‌فلک کشیده را به‌نمایش گذاشته است. با قدم زدن در اطراف دریاچه الیمالات می‌توانید شاهد زندگی گونه‌های مختلف جانوری مانند قورباغه و لاک‌پشت باشید. اگر به قایق‌سواری علاقه دارید، یک قایق پدالی اجاره کنید و از گشت‌وگذار برروی دریاچه درکنار تماشای مناظر بکر اطراف، لذت ببرید. بهترین فصل سفر به این دریاچه، بهار و پاییز است.

دریاچه الیمالات

روستای لاویج

آدرس: مازندران، نور، ۱۸ کیلومتری بخش جنوبی چمستان

مگر می‌شود در لیست شمال گردی خود، رفتن به بهشت گمشده مازندران یا همان روستای لاویج را فراموش کنید. این روستا با قرار گرفتن در دامنه رشته کوه‌های البرز، جذابیت‌های گردشگری فراوانی را در خود نهفته دارد. درست است که روستای لاویج وسعت کمی دارد، اما منطقه‌ای غنی از فرهنگ و تاریخ به‌شمار می‌رود. گشت‌وگذار در کوچه پس کوچه‌های روستا، صحبت با مردمان محلی، خرید صنایع دستی و سوغات روستا، صرف غذای سنتی و محلی در رستوران و تفریح در طبیعتی خوش منظره و رویایی، تمام آن چیزی است که در روستا لاویج انتظار شما را می‌کشد.

روستای لاویج

پارک جنگلی سی سنگان

آدرس: مازندران، ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر-نور

در معرفی جاهای دیدنی شمال ایران، نوبت به پارک جنگلی سی سنگان رسیده است. در این پارک جنگلی شاهد زندگی انواع گونه‌های جانوری و گیاهی هستیم که زیستگاهی وسیع و سرسبز را برای خود انتخاب کرده‌اند. وجود بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی، انواع پرندگان و جانوارانی مانند گراز، آهو، شغال و روباه، حیات وحش و طبیعت این پارک جنگی را غنی و متنوع کرده است. در دل پارک جنگلی سی سنگان با این ویژگی‌ها، مناطقی زیبا و مناسبی نیز برای تفریح گردشگران و کمپینگ وجود دارد که برای اهالی ماجراجویی، هیجان و طبیعت‌گردی ایده‌آل است. از آنجایی که این منطقه جنگلی در نزدیکی دریا قرار دارد، می‌توانید دریا و جنگل را درکنار هم داشته باشید و از امکانات تفریحی مانند اسب‌سواری، موتورسواری و دوچرخه‌سواری در ساحل استفاده کنید.

پارک جنگلی سی سنگان

سد لار

آدرس: مازندران، شهر آمل، ۱۳ کیلومتری پلور

برروی رودخانه لار یک سد خاکی به‌نام سد لار قرار دارد که توسط جنگل‌های سرسبز و دشت‌های زیبا احاطه شده است. سد معروف لار از پرترددترین جاهای دیدنی شمال کشور ایران محسوب می‌شود که بهترین شرایط را برای تفریح در طبیعت و کمپ فراهم کرده است. تماشای پرندگان، قایق‌سواری، ماهیگیری، بازدید از چشمه‌ها و آبشارها و آشنایی با فرهنگ مردمان محلی از جذابیت‌های تفریحی و گردشگری این منطقه به‌شمار می‌رود.

سد لار

جنگل دالخانی

آدرس: مازندران، رامسر، جاده ییلاق جنت

جنگل دالخانی از جاهای بکر شمال است که از طبیعتی باورنکردنی و وصف نشدنی برخوردار است. این منطقه را رشته کوه‌های پر درخت، جنگل‌های انبوه و تنوع گیاهی و جانوری شکل می‌دهد. استشمام هوایی پاک و پراکسیژن و تماشای آبشارها و رودخانه‌ها، لذت کمپینگ شما در جنگل دالخانی را دوچندان می‌کند. لازم به ذکر است که تنوع زندگی جانوری این جنگل، انواع حیوانات ازجمله خرگوش، آهو، گراز، پرندگان شکاری، روباه و … را دربرمی‌گیرد.

جنگل دالخانی

پل ورسک

آدرس: مازندران، سوادکوه، روستای ورسک

برروی رودخانه ورسک در منطقه سوادکوه پلی وجود دارد که نشان دهنده یک اثر تاریخی معروف و شاهکار مهندسی معماری است. پل ورسک از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور به‌شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. قرار گرفتن برروی رودخانه، احاطه شدن توسط کوه‌های بلند و جنگل‌های سرسبز، زیبایی دوچندانی به این جاذبه تاریخی بخشیده است. پل ورسک، پس‌زمینه و سوژه بی‌نظیری برای عکاسی است که نیاید این فرصت را هنگام بازدید از آن از دست بدهید.

پل ورسک

روستای آلاشت

آدرس: مازندران، سوادکوه، روستای آلاشت

در ارتفاعات سوادکوه، روستایی ییلاقی و با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال قرار دارد که فرصت لمس طبیعت رویایی را در اختیارتان قرار می‌دهد. روستای آلاشت درکنار مناظر خیره‌کننده و طبیعت سرسبز و با گیاهان متنوع، یک ویژگی جذاب و دوست‌داشتنی دارد؛ اینکه در هر فصلی از سال دارای مه بود و حس طراوت و نمناکی را به شما منتقل می‌کند.

روستای آلاشت

دودانگه

آدرس: مازندران، ۶۰ کیلومتری بخش جنوبی ساری

در بین دیدنی های شمال ایران، سری به دهکده دودانگه بزنید و از گشت‌وگذار در جنگل‌های خزری اطراف آن به‌وجد بیایید. برای رفتن به روستای تاریخی دودانگه باید اواخر بهار و یا ماه‌های فصل تابستان را درنظر داشته باشید؛ چراکه در دیگر ایام سال این منطقه بسیار سرد و پربارش است. تماشای زمین‌های شالی، آب تنی در چشمه‌های زلال، استشمام هوایی تمیز و سبک درکنار شنیدن آواز دلنشین پرندگان، روح شما را تازه می‌کند.

دودانگه

دهکده کندلوس

آدرس: مازندران، نوشهر، دهستان زانوس رستاق

برای تجربه هیجان و حس ماجراجویی، به دهکده کندلوس بروید و در روستایی با قدمت بیش از چندین هزارسال، ناشناخته‌های جدیدی را کشف کنید. این دهکده در دل دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته و در گوشه کنار خود، آبشارها و چشمه‌های متعددی را جای داده است. مناظر سرسبز و تماشایی دهکده کندلوس، گردشگران فراوانی را به‌ویژه در تابستان به سمت این منطقه می‌کشاند.

دهکده کندلوس

دریاچه قو

آدرس: مازندران، رامسر، نرسیده به روستای جواهرده

اگر دوست دارید در تعطیلات پیش‎رو به یکی از جاهای بکر شمال بروید، پیشنهاد ما به شما، دریاچه قو در نزدیکی روستای جواهرده است. طبیعت سرسبز و باطراوت این منطقه، تفریح درکنار دریاچه قو را لذت‌بخش و دلنشین کرده است. آب تنی در بخش‌هایی از دریاچه، قایق‌سواری، کمپینک و قدم زدن در اطراف دریاچه، یک روز خاطره‌انگیز و مفرح را به شما هدیه می‌دهد.

دریاچه قو

آبشار چلندر

آدرس: مازندران، جاده نوشهر به سمت نور، بخش جنوب شرقی روستای چلندر

در دل جنگل‌های انبوه روستای چلندر، آبشاری زیبا و با حوضچه‌های متعدد قرار دارد که برای گذران یک روز مفرح و هیجان‌انگیز مناسب است. آب تنی در حوضچه‌های کوچک آبشار چلندر در گرمای روزهای تابستان برای هر گردشگری دلچسب است. گیاهان متنوع، درختان سربه‌فلک کشیده و جنب‌وجوش جانوران زیبایی‌های این منطقه دوچندان کرده است.

آبشار چلندر

غار اسپهبد خورشید

آدرس: مازندران، حدود ۲ کیلومتری جاده سوادکوه-تهران

یکی از زیباترین و بهترین جای شمال ایران که در میان کوه‌های باشکوه و استوار البرز قرار گرفته است، غار اسپهبد خورشید نام دارد. جالب است بدانید که این غار، بزرگ‌ترین طاق طبیعی را در بین غارهای جهان دارد که چشم‌انداز و مناظر بی‌نظیری را مقابل چشمانتان به‌تصویر می‌کشد. اگر عاشق ماجراجویی هستید و از کشف شگفتی‌های طبیعی و تاریخی لذت می‌برید، در اولین فرصت برای بازدید از غار اسپهبد خورشید در سوادکوه برنامه‌ریزی کنید.

غار اسپهبد خورشید، بخش ورودی

قلعه کنگلو

آدرس: مازندران، سوادکوه، جاده خطیرکوه

قلعه کنگلو یکی از پر رمز و رازترین جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود که نشان دهنده تاریخ و هنر معماری این منطقه است. بازدید از این قلعه با دروازه‌های با ابهت و دیواره‌های سنگی با پس‌زمینه مناظر سرسبز جنگی و آب‌های نیلگون دریای خزر، با شگفتی‌ها و تجربیات جدید همراه است. این مکان تاریخی داستان‌های زیادی را از دوران اشرافیت و حضور شوالیه‌ها روایت می‌کند که نباید این فرصت را در طول سفر به این منطقه، از دست دهید.

قلعه کنگلو

پارک جنگلی کشپل

آدرس: مازندران، نور، لاویچ، ۲ کیلومتری چمستان

در معرفی جاهای دیدنی زیبای شمال، نباید از جذابیت‌های پارک جنگلی کشپل غافل شویم. با قدم زدن در این پارک جنگلی می‌توانید پوشش گیاهی متنوع و درختان افرا، توسکا، بلوط، ممرز، لرک و انجیلی را مشاهده کنید. در مسیر گشت‌وگذارتان در پارک جنگلی کشپل می‌توانید لحظاتی را درکنار چشمه‌های زلال و رودخانه‌های خروشان سپری کنید و از خنکی و هوای پاک این منطقه بهره ببرید. این مکان با جاذبه‌های طبیعی که در خود نهفته دارد برای دوری از شلوغی شهر و رسیدن به آرامش بسیار مناسب است.

پارک جنگلی کشپل

جنگل واز چمستان

آدرس: مازندران، آمل، بخش جنوبی چمستان

اگر به آب‌وهوای کوهستانی و حضور در مکانی سرسبز و خوش منظره علاقه دارید، بهتر است سری به جنگل واز چمستان بزنید. جاهای دیدنی چمستان به‌قدری زیاد است که می‌توانید با یک برنامه گشت شهری هدفمند، از چندین جاذبه دیدنی و طبیعی در طول سفرتان بازدید کنید. قدمت این جنگل که جزو جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران محسوب می‌شود، به بیش از ۶۵ میلیون سال می‌رسد. بنابراین تمام آن چیزی که در جنگل واز چمستان مشاهده می‌کنید، جذاب و اسرارآمیز خواهد بود.

جنگل واز چمستان

قلعه مارکوه

آدرس: مازندران، جاده تلارسر

قلعه مارکو که یادگاری از دوران سلجوقیان و صفویان به‌شمار می‌رود یکی از بناهای تاریخی باشکوه در شمال ایران است. این بنای تاریخی که نشان دهنده شکوه و عظمت معماری باستانی است، در روزگاران گذشته به‌عنوان یک دژ استراتژیک کاربرد داشته است. درکنار بازدید از قلعه مارکو می‌توانید از بالای تپه‌ای صخره‌ای، مناظری چشم‌نواز از دریای خزر و دره‌های سرسبز را مشاهده کنید.

قلعه مارکوه

علم کوه

آدرس: مازندران، کلاردشت، تخت سلیمان

در شمال ایران، برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی نیز جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد؛ فقط کافی است با آن‌ها آشنا باشید. علم کوه یکی از معروف‌ترین کوه‌های مازندران است که به‌ویژه در بین کوهنوردان حرفه‌ای، به‌عنوان مقصدی ناب برای تمرین و ورزش محسوب می‌شود. در مسیر بالا رفتن از علم کوه، یک تخته سنگ بزرگ و قدیمی به‌نام سماور قرار دارد که از جذابیت‌های دیدنی این منطقه به‌شمار می‌رود. در انتهای صعود به قله نیز می‌توانید لحظاتی را به تماشای چشم‌انداز رویایی پیش‌رویتان بنشینید.

علم کوه

دریاچه ولشت

آدرس: مازندران، جاده چالوس، نزدیکی مرزن آباد

یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های مازندران که آب شیرین آن توسط چشمه‌های زیرزمینی و زلال تامین می‌شود، دریاچه ولشت نام دارد. این دریاچه به‌ویژه در فصل بهار و تابستان، مقصد گردشگری و کمپینگ افرادی است که از حضور در طبیعت لذت می‌برند. مناظر سرسبز اطراف دریاچه، امکان شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری و پیاده‌روی در دل جنگل، جذابیت‌های تفریحی و گردشگری است که با رفتن به دریاچه ولشت تجربه خواهید کرد.

دریاچه ولشت

روستای لاسم

آدرس: مازندران، آمل، روستای لاسم

در بین جاهای دیدنی شمال ایران، سفری به روستای لاسم داشته باشید و از حضور در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان لذت ببرید. گشت‌وگذار در روستای لاسم با شگفتی‌ها و اکتشافات جذابی همراه است؛ به‌عنوان مثال می‌توانید در آبشار روستا که در گذشته محبوب‌ترین تفرجگاه شاهان قاجار بوده است، تنی به آب بزنید و لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را سپری کنید.

روستای لاسم

جاده هراز

آدرس: مازندران، آمل، جاده بلده

اگر تا امروز فرصت تماشای شگفتی‌های جاده هراز را نداشتید، در اولین تعطیلات برای سفر به این منطقه رویایی و بی‌نظیر برنامه‌ریزی کنید. طبیعت بکر و مسحورکننده اطراف جاده هراز با درختان سربه‌فلک کشیده، انواع آبشارها، تالاب‌ها، جنگل‌ها، روستاهای گردشگری، آبگرم‌ها و رودخانه‌ها را در دل خود جای داده است. هر آنچه را که از طبیعت منحصربه‌فرد و خیال انگیز در تصور دارید، در جاده هراز مقابل چشمانتان قرار خواهد گرفت.

جاده هراز

مرداب هسل

آدرس: مازندران، ۱۰ کیلومتر مانده به شهر چالوس

در دل جنگل‌های بکر و سحرآمیز چالوس، مردابی به‌نام هسل قرار دارد که با آب‌هایی به رنگ صورتی، جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است. مرداب هسل با ویژگی‌های خاص و متفاوت شناخته می‌شود؛ به این معنی که رنگ آن صورتی است و هرچه به مرداب نزدیک‌تر می‌شوید، مزه اسیدی و ترشی را روی زبانتان احساس خواهید کرد. در پایین دست مرداب هسل، یک چشمه خروشان و زلال قرار دارد که از زیر یک درخت کهنسال و قدیمی خارج می‌شود.

مرداب هسل

آبشار شاهاندشت

آدرس: مازندران، ۶۵ کیلومتری آمل، لاریجان، روستای شاهاندشت

مجموعه‌ای از هشت آبشار در ارتفاعات سرسبز روستای شاهاندشت قرار دارد که طول بلندترین آن به ۵۱ متر می‌رسد. این آبشار پرآب با قرارگرفتن در طبیعتی باشکوه و منحصربه‌فرد، مقصد گردشگری محبوب به‌ویژه در فصل بهار و تابستان است. پس از رسیدن به آبشار شاهاندشت می‌توانید در طبیعت اطراف آن کمپ بزنید و از خنکی یک آب تنی مفرح به‌وجد بیایید.

آبشار شاهاندشت

غار آبی دانیال

آدرس: مازندران، سلمانشهر، روستای دانیال

تفریح در بین جاهای دیدنی شما با تنوع و گستردگی زیادی همراه است. اگر اهل هیجان و ماجراجویی هستید و از حضور در مکان‌های عجیب و ناشناخته لذت می‌برید، بازدید از غار آبی دانیال بهترین تجربه سفر شما خواهد بود. مسیر دسترسی به این غار از دل جنگل‌های بکر و سرسبز می‌گذرد و مناظر رویایی را به‌تصویر می‌کشد. در غار آبی دانیال نیز باید از پیچ‌وخم‌های فراوانی عبور کنید که هر گوشه از آن شامل ویژگی‌های اسرارآمیز و پر رمز و راز است. جالب است بدانید که آب زلال جاری شده در غار دانیال از چندین چشمه تامین می‌شود.

غار آبی دانیال

آبشار ترز

آدرس: مازندران، سوادکوه، منطقه لفور

آبشار ترز در منطقه‌ای قرار گرفته است که زیبایی آن به بهشت تشبیه شده است. تمام آن چیزی که برای گذران یک روز شاد، مفرح و هیجان‌انگیز نیاز دارید در طبیعت اطراف آبشار ترز فراهم شده است. آب‌وهوای خوش و دلچسب در کنار طبیعتی سرزنده و سرسبز، گردشگران و طبیعت دوستان فراوانی را به این منطقه کشانده است. نکته‌ای که نباید در معرفی این آبشار فراموش شود، وجود یک استخر بزرگ و طبیعی در پایین آبشار ترز است که فرصت آب تنی مهیج و خاطره‌انگیز را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آبشار ترز

جاده اسالم به خلخال

آدرس: گیلان، جاده اسالم-خلخال

مسیر ۷۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال، به‌قدری جذاب و تماشایی است که نام این جاده در لیست معروف‌ترین و زیباترین جاده‌های کشور به‌چشم می‌خورد. درختان تنومند و سربه‌فلک کشیده دو طرف جاده، از بالا به یکدیگر پیوسته و متصل شده‌اند و تونلی سرسبز و رویایی را به وجود آورده‌اند. عبور پرتوهای نور خورشید از این مسیر سبز رنگ و خیال‌انگیز به جذابیت‌های آن افزوده است. در مسیر جاده اسالم به خلخال و در طبیعت اطراف آن، مناطق ییلاقی، آبشارهای خروشان، چشمه‌های زلال و رودخانه‌های پر جنب‌وجوشی وجود دارد.

جاده اسالم به خلخال

ماسوله

آدرس: گیلان، ۶۰ کیلومتری رشت، شهر فومن

اگر می‌خواهید در تعطیلات تابستانه از گرمای هوا و شلوغی کارهای روزمره دور باشید، سفر به خنک ترین شهر شمال در تابستان یا همان ماسوله را درنظر داشته باشید. روستای پلکانی و تاریخی ماسوله با آب‌وهوای خوش، بافت منحصربه‌فرد خانه‌ها، چشم‌اندازهای تماشایی و طبیعت سرسبز، گردشگران داخلی و خارجی فراوانی را مجذوب خود کرده است. در طبیعت اطراف روستا می‌توانید یک روز مفرح را در بین آبشارها، رودخانه‌ها و درختان سربه‌فلک کشیده و متنوع، سپری کنید.

ماسوله

قلعه رودخان

آدرس: گیلان، فومن، نرسیده به روستای رودخان

بازدید از قلعه تاریخی و دیدنی رودخان که در ارتفاعات اطراف روستایی به همین نام قرار دارد و گذر از مسیری طولانی با ۱۶۲۰ پله، با جذابیت‌های فراوانی همراه است. قلعه رودخان از آثار باستانی با قدمت چند هزارساله است که در دل طبیعت تماشایی و رویایی شمال قرار گرفته است. آن چه در مسیر پلکانی و طولانی قلعه رودخان مشاهده می‌کنید شامل چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز، آبشارها، رودخانه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های متنوع و فروشگاه‌های خرید سوغات و صنایع دستی است. در انتهای مسیر نیز به دژی کهن و به‌یادگار مانده از گذشتگان خواهید رسید که داستان‌هایی از روزگاران کهن نقل می‌کند.

قلعه رودخان

امامزاده ابراهیم

آدرس: گیلان، شفت، خیابان مدرس، فرعی یکم

بدون شک با شنیدن نام امامزاده ابراهیم به این فکر می‌کنید که فقط قرار است از یک مکان مذهبی دیدن کنید. این درحالی است که موقعیت قرارگیری این جاذبه زیارتی در یکی از زیباترین مناطق شمال است که طبیعت بی‌نظیری را مقابل دیدگانتان به‌تصویر می‌کشد. در اطراف امامزاده ابراهیم نیز انواع اقامتگاه‌های سنتی، مغازه‌های صنایع دستی و رستوران‌های کوچک با غذاهای محلی قرار دارد که لذت گشت‌وگذار شما را دوچندان می‌کند.

امامزاده ابراهیم گیلان

جواهردشت

آدرس: مازندران، ۴۶ کیلومتری رودسر، بخش چابکسر

در بین جاهای دیدنی شمال کشور نباید فرصت لمس جذابیت‌هایی که در روستای جواهردشت نهفته است را از دست بدهید. در ارتفاعات این روستای ییلاقی می‌توانید به تماشای دریایی از ابرها بنشینید و گذر مه و قطرات نمناک هوا را روی پوستتان احساس کنید. حس خنکی و آرامش ییلاق جواهردشت و مناظر بکر آن، گردشگران زیادی را به این منطقه کشانده است. اگر قصد دارید تمام گوشه کنار این روستای رویایی و ییلاقی را بگردید، بهتر است از راهنمایی یک لیدر محلی کمک بگیرید. آفرودسواری، کوهنوردی، جنگل‌نوردی و جیب‌سواری از تفریحات مهیج و حرفه‌ای است که می‌توانید در جواهردشت تجربه کنید.

جواهردشت و نمایی از کوه در انتهای دشت سرسبز

روستای داماش

آدرس: مازندران، رودبار، روستای داماش

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خوب شمال که ویژگی‌های طبیعی متنوع و منحصربه‌فردی دارد، روستای داماش است. وجود چشمه‌های پرآب در این روستا در راه‌اندازی شرکت‌های پخش آب معدنی نقش زیادی داشته است. گشت‌وگذار در روستا با تجربیات جذاب و فراموش نشدنی همراه است که نظیر آن در دیگر مناطق شمالی وجود ندارد. دریاچه ویسان، کوه درفک، غار دربند رشی در اطراف روستای داماش قرار دارد.

روستای داماش

آکواریوم انزلی

آدرس: گیلان، منطقه آزاد انزلی، فاز تجارت و گردشگری

در بین جاهای دیدنی شمال، از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آکواریوم استان گیلان که در بندر انزلی قرار دارد، دیدن کنید. این مکان گردشگری، فرصت ماجراجویی و کشف دنیای زیرآب را با انواع گونه‌های بزرگ و کوچک ماهیان و آبزیان، در اختیارتان قرار می‌دهد. تمام آن چیزی که در آکواریوم انزلی مشاهده می‌کنید، عجیب، جدید و مسحورکننده خواهد بود. در بخشی از این مجموعه می‌توانید با خرید غذای ماهی به گونه‌هایی از ماهیان غذا بدهید.

آکواریوم انزلی

روستای ویسرود

آدرس: گیلان، شفت، دهستان چوبر، روستای ویسرود

اگر برای تعطیلات تابستانه خود به‌دنبال مقصدی دنج، خنک و سرسبز هستید، به روستای ویسرود فکر کنید. گشت‌وگذار در این روستای ییلاقی و گردشگری و کشف شگفتی‌های طبیعت اطراف آن، بسیار دلچسب و دوست‌داشتنی است. رودخانه خروشان روستا، درختان سربه‌فلک کشیده، تنوع گیاهی و جانوری و آبشارهایی که برای آب تنی مناسب است، تمام آن چیزی است که روزتان را مفرح و فراموش نشدنی می‌کند.

روستای ویسرود و تپه های سرسبز

بشکافته سنگ

آدرس: گیلان، دیلمان، جاده سیاهکل

بازدید از سنگی که ارتفاع آن برابر با یک آسمان‌خراش ۱۷ طبقه است و بر اثر یک حادثه طبیعی به‌وجود آمده است، به اهالی ماجراجویی در طبیعت توصیه می‌شود. بشکافته سنگ که بر اثر رعدوبرق به دو تکه تقسیم شده و در طول سالیان به زیستگاه درختان و گیاهان متنوع تبدیل شده است، یکی از باشکوه‌ترین و خاص‌ترین دیدنی های شما محسوب می‌شود. دشت‌های مخملی و چشمه‌ای خروشان در اطراف بشکافته سنگ قرار دارد که بازدید از آن‌ها، لذت گشت‌وگذار شما را دوچندان می‌کند.

بشکافته سنگ

جنگل های سیاهکل

آدرس: گیلان، سیاهکل، دیلمان

جنگل های سیاهکل با درختان انبوه و کهنسال و پوشش گیاهی متنوع شناخته می‌شود. با رفتن به این جاذبه طبیعی شمال کشور، مناظری را مشاهده خواهید کرد که بیشتر به تابلوی نقاشی شباهت دارد. برای دیدن تمام جذابیت‌های جنگل سیاهکل بهتر است در این منطقه کمپ بزنید تا فرصت دیدن جاذبه‌هایی که در نزدیکی آن قرار دارند را نیز داشته باشید، مانند:

  • آبشار لونک
  • بشکافته سنگ
  • جنگل‌های کاموه چوشل
  • کاروانسرای تی‌تی
  • حمام تاریخی دیلمان

جنگل های سیاهکل نمایی از بین طاق

آبشار لونک

آدرس: گیلان،منطقه دیلمان، ۲۲ کیلومتر مانده به سیاهکل

آبشار لونک یکی از جاهای بکر شمال کشور است که برای رسیدن به آن باید مسیری پرپیچ‌وخم و چشم‌نواز را طی کنید. اساسا یکی از دلایل محبوبیت و شهرت آبشار لونک، مسیر رویایی اطراف آن است. امکانات رفاهی و گردشگری مناسبی مانند رستوران‌های سنتی و جنگلی برای مسافران فراهم شده است تا بتوانید سفری راحت و مجهز را تجربه کنید.

آبشار لونک و مردم در حال آب تنی و عکاسی سلفی

روستای سراش

آدرس: گیلان، ۱۷ کیلومتر مانده به لاهیجان، روستای سراش

در ارتفاعات لاهیجان، روستایی خیال‌انگیز و ییلاقی قرار دارد که به داشتن چشم‌اندازهای سحرآمیز و باورنکردنی شناخته می‌شود. آب‌وهوای مطبوع و دلچسب روستای سراش و کوهستان‌های جنگلی اطراف آن، حس بودن در طبیعتی بکر و سرشار از سرزندگی را به شما منتقل می‌کند. باید بدانید که با ورود به این روستا با استقبال گرم و برخورد صمیمانه اهالی مهمان‌نواز آن روبه‌رو خواهید شد.

روستای سراش و کلبه های کوچک

آبشار کبودوال

آدرس: گلستان، ۵ کیلومتری بخش جنوبی علی آباد کتول

در بین لیست بلندبالایی از آبشارهای گلستان، نام آبشار کبودوال نیز به‌چشم می‌خورد. این آبشار که در نزدیکی دریاچه زرین گل قرار دارد، مقصدی ناب و عالی برای شیفتگان و عاشقان طبیعت به‌شمار می‌رود. مسیر دسترسی به روستایی که آبشار مرتفع و پرآب کبودوال در آن قرار دارد کمی سخت است، بنابراین توصیه می‌شود حتما با ماشین شاسی‌بلند و آفرودی به این منطقه بروید. زیبایی‌های مسیر جنگلی این آبشار به‌گونه‌ای است که باید از پله‌ها، پل‌های چوبی و گذرگاه‌های طبیعی منحصربه‌فردی عبور کنید.

آبشار کبودوال

ناهارخوران

آدرس: گلستان، ۸ کیلومتر مانده به بخش جنوبی شهر گرگان

ناهارخوران از مناطق گردشگری و محبوب در گرگان است که با رستوران‌ها و تفرجگاه‌های متعدد از گردشگران میزبانی می‌کند. جنگل‌های انبوه و سرسبز ناهارخوران بهترین شرایط را برای کمپینگ، تفریح، بازی، قدم زدن و دوچرخه‌سواری فراهم کرده است. جالب است بدانید که درختان تنومند و سربه‌فلک کشیده این مکان توریستی، عمری بسیار طولانی دارند که قدمت زیاد منطقه ناهارخوران را نشان می‌دهند. اگر قصد اقامت در این منطقه سرزنده و خوش آب‌وهوا را دارید، امکان رزرو هتل‌ها و اقامتگاه‌های معمولی تا لوکس وجود دارد.

ناهارخوران در گرگان و جنگل ها

جنگل النگدره

آدرس: گلستان، ۵ کیلومتری بخش جنوب غرب گرگان

در بین جاهای دیدنی شمال، به پارک جنگلی النگدره بروید و از حضور در مکانی بکر که رودخانه‌ای خروشان و پرآب به‌نام قلاشی را در دل خود جای داده است، لذت ببرید. جنگل النگدره با وسعتی بالغ بر ۱۸۵ هکتار، درختان و گیاهان متنوعی دارد و به امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی مجهز شده است. اگر اهل کمپینگ و خوابیدن در طبیعت هستید، امکان برپا کردن چادر کمپ در بخش‌هایی از جنگل الگندره وجود دارد.

جنگل النگدره

قبرستان خالد نبی

آدرس: گلستان، ۹۰ کیلومتری بخش شمال شرق گنبدکاووس

قبرستان خالد نبی در یکی از بکرترین و قدیمی‌ترین مناطق استان گلستان قرار گرفته است. این گورستان با قدمتی چندصد هزار ساله، در دشتی مسطح و طلایی رنگ قرار دارد که در بین ترکمن‌ها بسیار مقدس و قابل احترام است. درکنار بازدید از قبرستان تاریخی خالد نبی و مقبره‌های اطراف آن، می‌توانید چشم‌اندازی از رخ‌نمایی طبیعت که شبیه به تابلوهای نقاشی است را نیز مشاهده کنید.

قبرستان خالد نبی

برج گنبد کاووس

آدرس: گلستان، گنبد کاووس، خیابان امام خمینی شمالی، حدفاصل خیابان جمهوری و قابوس، باغ ملی

یکی از جاهای دیدنی شمال ایران در دل شهر زیبای گنبد کاووس قرار دارد و یادگاری از قرن ۴ هجری به‌شمار می‌رود. برج گنبد کاووس که به آن میل گنبد نیز می‌گویند، بلندترین برج آجری در دنیا است که طول آن به ۷۲ متر می‌رسد. سبک معماری این اثر تاریخی، الهام گرفته از معماری رازی است که خود بخشی از معماری اصیل و باشکوه خراسانی محسوب می‌شود. در این سبک از معماری، اشکال و بناهای دایره‌ای و استوانه‌ای کاربرد فراوانی دارد. برج گنبد کاووس در دوران حکومت کاووس بن وشمگیر یکی از پادشاهان آل زیار بنا شده است.

برج گنبد کاووس

گلفشان نفتلیجه

آدرس: گلستان، گمیشان، ۱۵ کیلومتر مانده به شهر مرزی گمیش تپه

گلفشان نفتلیجه دریاچه‌ای مخروطی شکل، آرام و با آب‌های صورتی رنگ است که در مکانی وسیع قرار گرفته است. رنگ صورتی خبر از وجود مواد معدنی سرشار در آب‌های این دریاچه می‌دهد که بر جذابیت‌های ظاهری و دیدنی این منطقه افزوده است. اگر در فصل تابستان به بازدید از گلفشان نفتلیجه بروید، زیبایی‌های دوچندانی را مشاهده خواهید کرد؛ چراکه به‌دلیل تابش اشعه‌های خورشید به سطح آب، رنگ صورتی آن درخشان‌تر می‌شود.

گلفشان نفتلیجه

روستای میاندره

آدرس: گلستان، کردکوی، دهستان سدن رستاق شرقی، روستای میاندره

روستای میاندره، گنجینه‌ای غنی و سرشار از جاذبه‌های طبیعی و تماشایی است که در استان گلستان قرار دارد. در این روستا با استقبال و معاشرت مردمان محلی مهربان و خونگرم مواجه خواهید شد. همچنین طبیعت اطراف روستای میاندره با جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای بلند و تپه‌های وسیع شناخته می‌شود. استشمام هوای لطیف و پاک، تماشای گل‌های وحشی و رنگارنگ و شنیدن آواز پرندگان بر جذابیت‌های این روستا افزوده است. جالب است بدانید که اطراف این روستا، زیستگاه متنوع‌ترین گونه‌های پرندگان است.

روستای میاندره

آبشارهای شیرآباد

آدرس: گلستان، رامیان، نرسیده به روستای شیرآباد

آبشارهای شیرآباد که در میان طبیعت باشکوه و سحرآمیز اطراف روستای شیرآباد قرار گرفته است، تجربیات منحصربه‌فرد و متفاوتی را از طبیعت‌گردی در اختیارتان قرار می‌دهد. این آبشارها که از دل صخره‌های بلند و ناهموار جاری هستند، علاوه بر ایجاد چشم‌اندازهای جذاب، سمفونی شنیدنی را در فضا طنین‌انداز کرده‌اند. قطرات ریز آبی که از آبشارها روی پوستتان می‌نشیند، حس خنکی و طراوات را به شما منتقل کرده و فرصت آب تنی در آب‌ها زلال را به شما می‌دهد.

آبشارهای شیرآباد

دیوار بزرگ گرگان

آدرس: گلستان، بخش شمالی گنبد کاووس، نرسیده به کلاله

دیوار بزرگ گرگان، طولانی‌ترین دیوار در دنیا پس از دیوار چین محسوب می‌شود. در گذشته‌های دور، برای حفاظت از این منطقه دربرابر دشمن، دیوار بزرگی ساخته شده است که اکنون به شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی شمال تبدیل شده است. این دیوار با تپه‌های سرسبز احاطه شده و پیاده‌روی درکنار آن با تماشای چشم‌اندازهای طبیعی و رویایی همراه است.

دیوار بزرگ گرگان

موزه میراث گیلان

آدرس: گیلان، ۱۸ کیلومتر مانده به رشت، کنار جاده سراوان-فومن

در بین دیدنی های شمال ایران، به موزه میراث گیلان بروید و از موزه‌ای دیدن کنید که نظیر آن در هیچ جای کشور وجود ندارد. این موزه، مجموعه‌ای از خانه‌های روستایی است که از جلگه گیلان و نقاط کوهستانی مختلف آن به این مکان منتقل شده‌اند. موزه میراث روستایی درواقع نمایشگاهی مینیاتوری از استان گیلان است که گردشگران را با هنر، معماری، آداب و رسوم، لباس و غذاهای محلی منطقه آشنا می‌کند. حضور مردان و زنان با لباس‌های رنگارنگ محلی، انجام بازی‌های محلی و برنامه‌هایی با موسیقی محلی و بخش‌هایی که به پخت‌وپز نان و غذای این منطقه اختصاص دارد، برای هر گردشگری جذاب و مفرح است.

موزه میراث گیلان

شهرداری رشت

آدرس: گیلان، رشت، میدان شهرداری

میدان شهرداری رشت از دیدنی‌های این شهر به‌شمار می‌رود که جذابیت‌های متنوعی را در دل خود جای داده است. درکنار بازدید از ساختمان شهرداری می‌توانید از دکه‌های کباب، چرخ دستی‌های فروش یخ در بهشت، مجسمه‌ها، شالیزار کوچک برنج که در پیاده‌رو قرار دارد، پاساژهای اطراف و مجسمه سردار جنگل دیدن کنید.

شهرداری رشت

کاخ موزه گرگان

آدرس: گلستان، گرگان

خاندان پهلوی در مدت حکومت خود، کاخ‌های متعددی را در مناطق خوش آب‌وهوا بنا کردند تا برای سفرهایشان، اقامتگاه‌های زیبا و اختصاصی فراهم کنند. در سال ۱۳۱۷ و به دستور رضاخان در شهر گرگان نیز یک کاخ باشکوه و مجلل بنا شد که امروزه به‌عنوان موزه از آن بهره‌برداری می‌شود. کاخ موزه گرگان در بنایی باشکوه و دو طبقه، آثار تاریخی و گنیجنه‌های ارزشمند فراوانی را به‌نمایش گذاشته است. همچنین تندیس‌های متعددی از مشاهیر و مفاخر استان گلستان در این کاخ تاریخی به‌چشم می‌خورد.

کاخ موزه گرگان

جنگل نور شمال

آدرس: مازندران، نور، نزدیکی محمودآباد

در معرفی جاهای بکر شمال نباید از جذابیت‌های طبیعی و گردشگری جنگل نور غافل شویم. جنگل نور شمال به‌دلیل داشتن طبیعت سرسبز، آب‌وهوایی خنک و دلچسب و امکانات رفاهی و تفریحی متعدد، مورد استقبال زیاد گردشگران قرار گرفته است. از آنجایی که این جنگل در نزدیکی محمودآباد قرار دارد به آن جنگل نور محمودآباد نیز می‌گویند. بهترین فصل گشت‌وگذار و کمپینگ در این منطقه، فصل‌های بهار و تابستان است؛ چراکه در فصول سرد سال با بارش‌های گسترده روبه‌رو خواهید شد.

جنگل نور شمال

روستای شیله وشت

آدرس: گیلان، ۲۸ کیلومتر مانده با تالش

از مناطق بکر و تماشایی شمال ایران می‌توان به روستای شیله وشت در نزدیکی شهر تالش اشاره کرد. مردمان خونگرم و مهمان‌نواز این روستا شما را برای گشت‌وگذار در طبیعت اطراف راهنمایی می‌کنند. وجود آبشاری سه طبقه در نزدیکی این روستا، بر جذابیت‌های طبیعی و دیدنی آن افزوده است.

روستای شیله وشت

غار دربند رشی

آدرس: گیلان، رودبار، بخش جنوب روستای رشی

غار دربند رشی یکی از عجیب‌ترین و اسرارآمیزترین جاهای دیدنی شمال ایران است که رفتن به آن به عزمی راسخ و تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارد. این غار که بیشتر بازدیدکنندگان آن را کوهنوردان حرفه‌ای تشکیل می‌دهد، شکوه و قدمت تاریخی این منطقه را به‌نمایش گذاشته است. برخی بر این باور هستند که قدمت غار دربند رشی برابر با عمر زمین(۴ میلیارد سال) است؛ بنابراین بازدید از آن همانند تماشای گذر تاریخی کره زمین محسوب می‌شود.

غار دربند رشی

غار آویشو

آدرس: گیلان، ماسال، نزدیک به روستای ساهمرد

در بین جاهای دیدنی و بکر شمال که از ناشناخته‌های کشور محسوب می‌شود، غار آویشو نام دارد. این مکان دیدنی به‌ویژه در بین غارنوردان و کوهنوردان با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شده است. این غار بزرگ و معروف درواقع طولانی‌ترین غار آبی در استان گیلان به‌شمار می‌رود. طبیعت زیبای اطراف و چشم‌اندازهایی که مقابل چشمانتان نقش می‎بندد، سفر به این منطقه را جذاب و دلپذیر خواهد کرد.

غار آویشو

دریاچه ویستان

آدرس: گیلان، نزدیکی روستای داماش

اگر دوست دارید درکنار دریاچه‌ای طبیعی و با مناظر چشم‌نواز به تفریح و برپایی کمپ بپردازید، پیشنهاد ما به شما، دریاچه ویستان است. تمام آن چیزی که باید درباره زیبایی‌ها و شگفتی‌های این منطقه بگوییم را در کارت پستال‌ها و تابلوهای نقاشی خیره‌کننده، مشاهده کرده‌اید. اکثر کسانی که به عکاسی، طبیعت‌گردی و کمپینگ علاقه دارند، بدون شک با رفتن به دریاچه ویستان، عاشق این منطقه خواهند شد. قایق‌سواری در این دریاچه درکنار تماشای چشم‌اندازهای رویایی به بهترین بخش از سفرتان تبدیل می‌شود.

دریاچه ویستان

جاهای تفریحی شمال

در بررسی جذابیت‌های گردشگری مناطق شمالی کشور، نوبت به معرفی جاهای تفریحی شمال و امکانات گردشگری آن‌ها رسیده است. اگر درکنار تماشای دیدنیهای شمال، دوست دارید ساعاتی را به تفریح و خوش‌گذرانی بپردازید، حتما در تهیه لیست گردشگریتان، مکان‌های زیر را به خاطر بسپارید:

نمک آبرود

آدرس: مازندران، نمک آبرود

یکی از محبوب‌ترین جاهای تفریحی شمال نمک آبرود نام دارد که شامل یک شهرک گردشگری با امکانات تفریحی و گردشگری متنوع است. جذابیت‌های این منطقه به‌گونه‌ای است که گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است. انواع پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، اقامتگاه‌های لوکس و مجهز، سورتمه‌سواری، تله کابین و مناظر زیبا و سرسبز جنگلی از بخش‌های اقامتی، تفریحی و رفاهی نمک آبرود به‌شمار می‌رود.

نمک آبرود

مجتمع تفریحی و گردشگری آزاد انزلی

آدرس: گیلان، ۲۵ کیلومتر مانده به بندر انزلی، بلوار شهید فاتحی

منطقه آزاد انزلی برای عاشقان خرید و بازارگردی در سفر به شمال، مناسب است. خبر خوب این است که مجتمع گردشگری آزاد انزلی با بخش‌های متنوعی که دارد مانند کافی‎شاپ‌های متعدد، فودکورت‌های متنوع، آلاچیق و تفرجگاه، هر روحیه و سلیقه‌ای را دربرمی‌گیرد. بنابراین اگر همراهان شما علاقه‌ای به پاساژگردی ندارند، می‌توانند در ساحل دریا قدم بزنند و یا در رستوران‌ها و کافه‌ها یک نوشیدنی و میان‌وعده میل کنند.

مجتمع تفریحی و گردشگری آزاد انزلی

مجتمع تفریحی رامسر

آدرس: مازندران، ۵ کیلومتری بخش غربی رامسر

نزدیکی کوه‌های جنگلی به دریا از مهم‌ترین ویژگی‌های طبیعی شهر رامسر است که جذابیت‌های گردشگری منحصربه‌فردی را پدید آورده است. در نزدیکی این شهر یک مجتمع تفریحی معروف و پرطرفدار قرار دارد که درکنار مناظر سرسبز و تماشایی، فرصت تجربه این تفریحات را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • تله‌کابین
  • زیپ‌لاین
  • شهربازی
  • پیست کارتینگ
  • سینمای سه‌بعدی
  • پینت‌بال
  • جت‌اسکی
  • پارک جنگلی هزارپله
  • رستوران‌های متعدد

مجتمع تفریحی رامسر

باغ گیاه شناسی نوشهر

آدرس: مازندران، نوشهر، خیابان شریعتی

اگر به گل‌های رنگارنگ و گیاهان خاص و زیبا علاقه دارید، بازدید از باغ گیاه شناسی نوشهر را از دست ندهید. فضایی سرسبز و آکنده از عطر گل‌ها تمام آن چیزی است که در این مجموعه جذاب، انتظار شما را می‌کشد. جالب است بدانید که در بخشی از این گنجینه گیاه شناسی، مجموعه‌ای غنی و وسیع از گونه‌های گیاهی کمیاب در معرض دید عموم قرار گرفته است. اگر به‌دنبال گل‌ها و گیاهان خاص و متفاوت برای خانه خود هستید، حتما سری به این باغ گیاه شناسی بزنید.

باغ گیاه شناسی نوشهر

جنگل گیسوم

آدرس: گیلان، جاده رشت به آستارا

پارک جنگلی گیسوم یکی از جالب‌ترین و بکرترین جاهای تفریحی شمال ایران است که برای رفتن به آن باید از جاده رویایی و چشم‌نواز اسالم عبور کنید. در دل این منطقه جنگلی یک استخر بزرگ به‌نام گیسوم قرار دارد که فرصت آب تنی در طبیعت جنگلی و سرسبز را در اختیارتان قرار می‌دهد. آب‌وهوای جنگل گیسوم در هر فصلی از سال، ویژگی‌های خاص و دلربایی را به طبیعت این منطقه می‌بخشد. برای بازدید از این مکان تفریحی و گردشگری، فصل بهار و پاییز را درنظر داشته باشید.

جنگل گیسوم رشت

گردنه حیران

آدرس: گیلان، نرسیده به شهر آستارا

یکی از جذاب‌ترین، زیباترین و رویایی‌ترین جاده‌های کشور، گردنه حیران نام دارد که طبیعت اطراف آن، هر بیننده‌ای را مسحور و مجذوب خود می‌کند. گردنه حیران که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، فرصت تماشای مناظری خیره کننده را به شما می‌دهد. همچنین این مکان دیدنی به جاذبه‌های گردشگری متنوعی نزدیک است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، مانند:

گردنه حیران

بام سبز لاهیجان

آدرس: گیلان، لاهیجان، ارتفاعات شیطان کوه

بام سبز لاهیجان از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود که با رفتن به آن می‌توانید زیبایی‌های طبیعی این منطقه را در یک قاب مشاهده کنید. چشم‌اندازی که از بام سبز لاهیجان مقابل چشمان شما نقش می‌بندد شامل مزارع چای، بافت شهری، استخر بزرگ لاهیجان و طبیعت سرسبز و سرزنده این شهر است. اهالی ورزش و کوهنوردی به این منطقه علاقه زیادی دارند و از فعالیت در هوایی پاک و پر اکسیژن بهره می‌برند.

بام سبز لاهیجان

اولسبلنگاه

آدرس: گیلان، ۵۰ کیلومتری بخش غربی شهر رشت

ییلاق اولسبلنگاه از زیباترین مناطق شمال کشور است که به داشتن بافت خاص خانه‌ها و طبیعت منحصربه‌فرد شهرت دارد. خانه‌ها، وسایل زندگی و سازه‌های مختلفی که در این روستا مشاهده خواهید کرد، همه از چوب ساخته شده است؛ چراکه اهالی این منطقه براین باور هستند که سازه‌های چوبی زیباتر بوده و به طبیعت نزدیک‌تر است. درکنار تنفس هوای پاک و خنک و حضور در طبیعتی بکر و شگفت‌انگیز، می‌توانید از این فرصت‌های تفریحی در ییلاق اولسبلنگاه برای گذران ساعاتی خوش و خاطره‌انگیز بهره ببرید:

  • دوچرخه سواری
  • سوار شدن تاب‌های جنگلی
  • نیسان سواری
  • اسب سواری
  • پیاده‌روی‌های در طبیعت

اولسبلنگاه از ییلاق های ماسال زیبا

دریاچه سقالکسار

آدرس: گیلان، رشت، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، روستای سقالکسار

یکی از جاهای تفریحی شمال که در استان گیلان و نزدیکی شهر رشت قرار دارد، دریاچه سقالکسار است. این دریاچه با طبیعتی سرسبز و بکر احاطه شده است که فرصت تجربه سکون و آرامش را به گردشگران می‌دهد. همچنین در این مکان گردشگری و محبوب می‌توانید از کمپینگ، ماهیگیری و قدم زدن در اطراف دریاچه و یا جنگل‌های اطراف، لذت ببرید.

دریاچه سقالکسار

آبشار دودوزن

آدرس: گیلان، ۲۴ کیلومتر مانده به شفت، منطقه خرم کش

در سفر به استان گیلان، سری به آبشار دودوزن بزنید و از پدیده‌ای طبیعی و جذاب با قدمتی ۱۵۰ ساله دیدن کنید. آب زلال و خنک این آبشار از چشمه پرآب دودوزن تامین می‌شود که نباید فرصت آب تنی در آن را از دست بدهید. آبشار دودوزن با ارتفاعی در حدود ۵۴ متر و با مناظر سرسبزی که در اطراف خود دارد، پس‌زمینه و سوژه عالی برای عکاسی به‌شمار می‌رود.

آبشار دودوزن و خانه هایی که در کنار آن قرار گرفته

دشت النزه

آدرس: گیلان، ۵۵ کیلومتر مانده به ماسال

برای فرار از شلوغی کارهای روزمره و رسیدن به آرامش، به دل طبیعت شگفت‌انگیز دشت النزه بروید و ساعات خوش و روح‌نوازی را سپری کنید. این دشت بهترین گزینه برای کمپینگ محسوب می‌شود، چراکه هم روزهای زیبا و هم شب‌های آرام و پرستاره‌ای دارد. استشمام هوای پاک و عطر گل‌های وحشی، تماشای درختان سربه‌فلک کشیده، آب تنی در چشمه‌های زلال، خوردن میوه‌های جنگلی مانند گلابی و آلوچه وحشی، تماشای گله اسب‌های آزاد و وحشی و قدم زدن در جنگلی بکر و رویایی، تمام آن چیزی است که در دشت النزه تجربه خواهید کرد.

دشت النزه

ییلاق سوئه چاله

آدرس: گیلان، ماسال، ییلاق سوئه چاله

در اطراف شهر ماسال، ییلاقات و روستاهای گردشگری فراوانی وجود دارد که نام یکی از معروف‌ترین آن‌ها ییلاق سوئه چاله است. این منطقه به‌ویژه در فصل تابستان، مقصدی ناب و ایده‌آل برای نزدیکی به طبیعتی بکر و زیبا محسوب می‌شود. در بخشی از ساعات روز، شاهد هوایی مه آلوده خواهید بود که قطرات نمناک را روی پوستتان احساس خواهید کرد.

ییلاق سوئه چاله و خانه در کنار تپه سرسبز

ساحل چمخاله

آدرس: گیلان، لنگرود، بلوار جمهوری اسلامی، به سمت جاده چمخاله

از مهم‌ترین و پرطرفدارترین سواحل گیلان که در امتداد دریای خزر قرار گرفته است، ساحل چمخاله نام دارد. این ساحل از محبوب‌ترین جاهای تفریحی شمال است که برای راحتی گردشگران امکانات رفاهی و تجهیزات ورزش‌های آبی را عرضه می‌کند. درکنار قدم زدن روی شن‌های ساحل و تماشای چشم‌انداز باشکوه دریا، فرصت تجربه بازی‌های هیجان‌انگیز مانند جت اسکی، قایق‌سواری، پاراسل و … را از دست ندهید.

ساحل چمخاله در نزدیکی غروب

تالاب انزلی

آدرس: گیلان، بندر انزلی، خیابان انقلاب

در دل شهر انزلی و در حدفاصل رشته کوه‌های البرز و دریای خزر، تالاب انزلی قرار دارد که وصف زیبایی‌ها و شگفتی‌های آن، کار دشواری است. تمام آن چیزی که از طبیعت این تالاب مشاهده خواهید کرد، ترکیبی بی‌نظیر از رنگ‌ها و صداهای مختلف است. لاله‌های دریایی، نیلوفر آبی و نیزارهای بلند و باشکوه در کنار آواز پرندگان و مرغان دریایی، حسی متفاوت و آرامش‌بخش از طبیعت را به شما منتقل می‌کند. توصیه می‌شود، قایق‌سواری در بخش‌های مختلف تالاب انزلی را تجربه کنید و از تماشای جلوه‌گری طبیعت و پرندگان مهاجر مانند فلامینگو و قو لذت ببرید.

تالاب انزلی

پارک ملی گلستان

آدرس: گلستان، ۱۵ کیلومتر مانده به شهر گالیکش

در بین جاهای دیدنی شمال ایران، پارک ملی گلستان را فراموش نکنید. نام این مجموعه طبیعی و گردشگری در لیست پارک های ملی ایران به‌چشم می‌خورد که درواقع لقب قدیمی‌ترین پارک ملی کشور را نیز به خود اختصاص داده است. تنوع زیست محیطی این منطقه به‌قدری زیاد است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه زیست که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در بخش‌های از پارک ملی گلستان، امکان کمپینگ و چادرزدن در طبیعت چشم‌نواز فراهم شده است. تماشای حیات وحش، تنوع گیاهی و دریاچه‌ها و آبشارهایی که در دل این منطقه قرار دارد، برای هر گردشگری جذاب و دلچسب است.

پارک ملی گلستان

آبشار لوه

آدرس: گلستان، جاده گرگان-مشهد، ۲۰ کیلومتر مانده به شهر گالیکش

در دل منطقه‌ای جنگلی در استان گلستان، آبشاری به‌نام لوه قرار دارد که ارتفاع آن به ۷۵ متر می‌رسد. آبشار لوه که همچون نگینی در طبیعت سرسبز و جنگلی می‌درخشد با چندین آبشار کوچک در اطراف خود شناخته می‌شود. وجود دریاچه‌ای کوچک در پایین آبشار بلند و پرآب لوه، فرصت آب تنی در مکانی دنج و رویایی را به گردشگران می‌دهد. اگر عاشق طبیعت‌گردی و کمپینگ هستید، حتما یک برنامه گردشگری برای رفتن به این منطقه، درنظر داشته باشید.

آبشار لوه از نمای بالا

آبشار زیارت

آدرس: گلستان، ۱۹ کیلومتری بخش جنوب گرگان

سفر به گرگان با جذابیت‌ها و تجربیات جالب و منحصربه‌فردی همراه است؛ به شرطی که با معروف‌ترین جاهای تفریحی شمال آشنا باشید. در لیست گشت‌وگذارتان، بازدید از آبشار زیارت که در جنوب روستایی به‌همین نام یعنی روستای زیارت که یکی از بهترین روستاهای ایران است، قرار دارد، را فراموش نکنید. آب زلال و خنک این آبشار، به داخل حوضچه‌ای که در پایین آن قرار دارد می‌ریزد و شرایط مناسبی را برای آب تنی در دل گرمای تابستان فراهم کرده است. در هنگام شنا و بازی می‌توانید از تماشای مناظر سرسبز و زیبا نیز لذت ببرید.

آبشار زیارت در روستای زیارت

آبشار رنگو

آدرس: گلستان، ۱۵ کیلومتری بخش جنوب غربی گرگان

در دل جنگل‌های انبوه و متراکم گلستان، آبشاری مرتفع و پرآب به‌نام رنگو قرار دارد. آبشار رنگو با ارتفاعی در حدود ۷ متر، مقصد گردشگری محبوب در بین طبیعت‌گردان به‌شمار می‌رود. آب آبشار از چهار چشمه زلال این منطقه تامین می‌شود که آب تنی در آن، حس سرزندگی و نشاط را به شما منتقل می‌کند. در مسیر رسیدن به آبشار رنگو می‌توانید از طبیعت جنگلی، دره‌های عمیق و خوردن تمشک وحشی لذت ببرید.

آبشار رنگو

دریاچه توشن

آدرس: گلستان، ۵ کیلومتری گرگان

یکی از عجیب‌ترین و بکرترین جاهای تفریحی شمال ایران که در دل جنگل‌های مه آلود النگدره قرار دارد، دریاچه توشن است. این مکان گردشگری به‌ویژه در نیمه اول سال، مقصدی ناب و خیال‌انگیز برای تورهای تفریحی و عاشقان کمپینگ در طبیعت محسوب می‌شود. ویژگی‌های طبیعت اطراف دریاچه توشن با درختان تنومند و چشم‌اندازهای وصف‌ناپذیر شناخته می‌شود. قایق‌سواری، ماهیگیری، شنا و عکاسی از رایج‌ترین تفریحات این منطقه به‌شمار می‌رود.

دریاچه توشن

چشمه گل رامیان

آدرس: گلستان، ۵ کیلومتری بخش جنوبی شهر رامیان

در نزدیکی شهر رامیان، تفرجگاهی محبوب و تماشایی قرار دارد که به آن چشمه گل رامیان می‌گویند. این چشمه با آب‌های عمیق در دامنه کوه پنهان خانه قرار گرفته که درکنار یکدیگر، طبیعتی خاص و منحصربه‌فرد را ایجاد کرده‌اند. بازتاب تصویر درختان تنومند و سرسبز اطراف برروی آب دریاچه، زیبایی دوچندانی به آن بخشیده است. از آنجایی که عمق دریاچه گل رامیان زیاد است، نباید در آن شنا کنید.

دریاچه چشمه گل رامیان

جزیره آشوراده

آدرس: گلستان، بخش غربی بندر ترکمن

جزیره آشوراده یکی از اسرارآمیزترین مقاصد گردشگری استان گلستان است که حضور در آن به معنای تجربه حس آرامش و هیجان درکنار یکدیگر است. به این شکل که در این جزیره که به‌عنوان تنهاترین جزیره در حاشیه دریای خرز به‌شمار می‌رود می‌توانید هم از انجام تفریحات هیجان‌انگیز و ماجراجویانه لذت ببرید و هم از لمس طبیعتی بکر و وهم‌انگیز به آرامش برسید. گشت‌وگذار در آب‌های جزیره آشوراده با قایق موتوری، تماشای گونه‌های خاص و متنوع پرندگان، دیدن چشم‌اندازهای طبیعی به‌ویژه هنگام غروب آفتاب، تجربیات متفاوت و فراموش نشدنی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

جزیره آشوراده و مردم آماده قایقرانی

سد نومل یا کوثر

آدرس: گلستان، ۱۵ کیلومتری بخش جنوب شرقی گرگان

از دیگر محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال ایران، سد نومل یا کوثر نام دارد. این سد در ابتدا با هدف تامین آب زمین‌های کشاورزی و مجموعه‌های پرورش ماهی افتتاح شده است، اما رفته رفته به یکی از پرترددترین مکان‌های گردشگری نیز تبدیل شد. البته طبیعت بکر و جذاب اطراف سد کوثر نیز در استقبال گردشگران و طبیعت‌گران نقش داشته است. جالب است بدانید که در اطراف این منطقه، ۶ آبشار بزرگ و مرتفع قرار دارد که مسیر رسیدن به آن‌ها کمی سخت خواهد بود. اما بدون شک تماشای آبشارهایی که ارتفاع یکی از آن‌ها به ۳۰ متر می‌رسد، ارزش این زحمت و سختی را خواهد داشت.

سد نومل یا کوثر در گرگان

جنگل شصت کلا

آدرس: گلستان، ۶ کیلومتری بخش جنوب غربی گرگان

جنگل شصت کلا از دیگر جاهای تفریحی شمال است که به داشتن تنوع گونه‌های حیوانات وحشی، گیاهان و درختان شهرت دارد. نقاط بکر این جنگل، زیستگاه حیواناتی مانند خرس است که نباید به این مناطق بروید. در مسیر جنگل نوردی می‌توانید از دیدن رودخانه‌های خروشان و آبشارهای متعدد لذت ببرید. همچنین در انتهای مسیر به آبشار شصت کلاته می‌رسید که مکانی زیبا و چشم‌نواز برای آب تنی و عکاسی است. وجود امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، فروشگاه، آلاچیق و … بخش‌هایی از جنگل شصت کلا را برای کمپینگ و چادرزدن مناسب کرده است.

جنگل شصت کلا

آبشار شیطان کوه

آدرس: گیلان، لاهیجان، ارتفاعات شیطان کوه

در دل کوه معروف و گردشگری شیطان کوه، آبشاری مصنوعی ساخته شده است که به آن استخر لاهیجان نیز می‌گویند. آبشار شیطان کوه، قدمت زیادی دارد و دستور ساخت آن را شاه عباس صادر کرده است. برای رفتن به این مکان تفریحی، فصل بهار و تابستان و همچنین اوایل پاییز را در نظر داشته باشید تا بتوانید در آب‌وهوایی لطیف و دلچسب از تماشای جذابیت‌های طبیعت به‌وجد بیایید.

آبشار شیطان کوه

تله کابین رامسر

آدرس: مازندران، ۵ کیلومتر مانده به رامسر

تله کابین رامسر، بزرگ‌ترین تله کابین در ایران به‌شمار می‌رود که مسیر ساحل را به سمت کوه‌های جنگلی طی می‌کند. درواقع تله کابین رامسر تنها تله کابین در خاورمیانه است که در بالای دریا قرار گرفته است. با نشستن در کابین‌های ۴ نفره و لذت بردن از مسیری هیجان‌انگیز و با چشم‌اندازهای تماشایی، به کوه‌های جنگلی با آب‌وهوای خنک و مه آلود می‌رسید. در مقصد نیز امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی مانند فروشگاه‌ها و کافه‌ها انتظار شما را می‌کشند.

تله کابین رامسر

حیات وحش سلکه

آدرس: گیلان، رشت، روستای هندخاله

یکی دیگر از بی‌نظیرترین جاهای تفریحی شمال که فرصت بازدید شگفتی‌های حیات وحش را به گردشگران می‌دهد، حیات وحش سلکه نام دارد. در این منطقه گردشگری، راهروها و سکوهای مختلفی برای نشستن گردشگران ایجاد شده است تا بتوانند در آرامش و راحتی از تماشای انواع پرندگان نایاب لذت ببرند. سلکه از تالاب‌های ارزشمند ایران است که زیستگاه مناسب و ایده‌آلی برای پرندگان مهاجر و آبزی به‌شمار می‌رود.

حیات وحش سلکه

قله درفک

آدرس: گیلان، ۲۷ کیلومتری بخش شمال شرقی رودبار

در دل کوهی آتشفشانی و در ارتفاع ۲۶۰۰ متری، قله‌ای قدیمی و اسرارآمیز به‌نام درفک قرار دارد. قله درفک مقصدی جذاب به‌ویژه برای آفرودسوارها و موتورسواران است که پس از ساعاتی رانندگی هیجان‌انگیز، در این محل اتراق و استراحت می‌کنند. جالب است بدانید که در قله درفک، دو غار بکر و پوشیده از برف قرار دارد که ورود و قدم زدن در آن بدون تجهیزات سخت خواهد بود.

قله درفک

آبشار میلاش

آدرس: گیلان، روسر، منطقه رحیم آباد، نزدیکی روستای میلاش

در بین جاهای تفریحی شمال در استان گیلان، نباید از جذابیت‌های آبشار میلاش و مناطق زیبای سرسبز اطراف آن غافل شوید. این آبشار به‌ویژه مقصدی مناسب و بکر برای علاقه‌مندان به آبشارگردی است که دوست دارند از تمام آبشارهای کشور دیدن کنند. این آبشار در دل جنگل‌های عجیب و اسرارآمیز اشکورات قرار گرفته و جریان آب آن در تمام ایام سال، دائمی و پرآب است. برای دور شدن از خستگی‌ها و استرس زندگی روزمره و رسیدن به آرامش، حتما به این منطقه بروید و تعطیلات نیمه اول سال را در مکانی دنج و رویایی سپری کنید.

آبشار میلاش

سد بیجار

آدرس: گیلان، ۲۰ کیلومتر مانده به رشت

سد بیجار که به آن سد آیت الله بهجت نیز می‌گویند، یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری محبوب در استان گیلان است. این سد با ذخیره آب دو رود به‌نام‌های دوآبان و زیلکی، آب موردنیاز زمین‌های کشاورزی را تامین می‌کند. یک پیک نیک چند ساعته در اطراف این سد درکنار تماشای طبیعت اطراف و تنفس هوای پاک و مطبوع، خالی از لطف نیست.

سد بیجار و سرسبزی اطراف آن

روستای گرسماسر

آدرس: مازندران، جاده تنکابن-رامسر، جاده هریس، روستای گرسماسر

در معرفی جاهای دیدنی شمال ایران، نوبت به ییلاق گرسماسر رسیده است؛ چراکه این روستای دل‌فریب و خوش آب‌وهوا شگفتی‌های فراوانی را در دل خود جای داده است. تمام آن چیزی که از طبیعت بکر و سرسبز در تصور دارید در این منطقه قابل مشاهده است. اما باید بدانید که این روستا با قدمت زیادی که دارد، فرصت بازدید از جذابیت‌های گردشگری فراوانی مانند قلعه تاریخی با قدمتی بالغ بر ۱۰ قرن، چشمه‌های آب معدنی، تفرجگاه لپاسر، کوه سماسوس و … را در اختیارتان قرار می‌دهد.

روستای گرسماسر و خانه های کلبه ای روی تپه

پارک خرمای لنگرود

آدرس گیلان، ۲۰ کیلومتری لنگرود

یکی دیگر از جاهای تفریحی شمال که به‌ویژه در نیمه اول سال از گردشگران فراوانی از سراسر کشور میزبانی می‌کند، پارک خرمای لنگرود نام دارد. این منطقه توریستی درست در میان جنگل و رودخانه قرار دارد و فرصت تجربه و تماشای مناظر متفاوت و منحصربه‌فردی از طبیعت را به شما می‌دهد. با وجود امکانات رفاهی مانند آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی، می‌توانید در این پارک جنگلی بکر و سرسبز، کمپ بزنید.

پارک خرمای لنگرود

جنگل مه آلود پاسند

آدرس: مازندران، ۳ کیلومتر مانده به بهشهر، روستای پاسبند

در طبیعت اطراف روستای پاسبند، جنگلی زیبا و مه آلود به همین نام قرار دارد که شما را به تماشای رقص اقیانوسی از ابرها دعوت می‌کند. جنگل مه آلود پاسبند از بکرترین مراتع جنگلی در شمال کشور است که فرصت تماشای شکوه و جلوه‌گری طبیعت را به گردشگران می‌دهد. پیاده‌روی صبحگاهی، کوله‌گردی و جنگل‌نوردی در جنگل‌های مه آلود پاسبند با لذتی وصف ناپذیر همراه است که عاشقان طبیعت را به این منطقه کشانده است.

جنگل مه آلود پاسند

اقامت در هتل های شمال

حالا که با لیست بلندبالایی از جاهای دیدنی و تفریحی در استان‌های شمالی کشور آشنا شدید، باید برای سفر و اقامت در یکی از شهرهای شمالی برنامه‌ریزی کنید. برای گذران تعطیلاتی مفرح و دلچسب به شمال و بازدید از جاذبه‌های دیدنی متنوع، ابتدا باید به فکر رزرو بهترین هتل های شمال باشید. رزرو هتل با توجه به مقصد سفرتان در یکی از استان‌های گیلان، گلستان و مازندران خواهد بود. برای کمک به شما در تجربه اقامتی باب میل و فراموش نشدنی، به برخی از معروف‌ترین و معروف‌ترین هتل‌ها به تفکیک هر سه استان، اشاره خواهیم کرد.

هتل های مازندران

اگر برای سفر به استان مازندران برنامه‌ریزی می‌کنید و قصد دارید هتلی ایده‌آل و مناسب را رزرو کنید، گزینه‌های متعدد و بی‌شماری پیش‌رویتان قرار دارد. برخی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین هتل مازندران در بین مسافران و گردشگران عبارت است از:

  • هتل ۵ ستاره آزادی خزر چالوس
  • هتل ۵ستاره میزبان بابلسر
  • هتل ۴ ستاره سالار دره ساری
  • هتل ۴ ستاره پارسیان آزادی رامسر
  • هتل ۳ ستاره نیلوفر آمل
  • هتل ۳ ستاره پارسیان کلاردشت

هتل های گیلان

سفر به گیلان و بازدید از جاهای دیدنی شمال در این منطقه از ایران با جذابیت‌های زیادی همراه است. اکثر گردشگران برای گشت‌وگذار در این استان، شهر رشت را برای اقامت و رزرو هتل انتخاب می‌کنند تا به جاهای گردشگری دسترسی خوبی داشته باشند. برای ررزو هتل رشت گزینه‌های جذاب و ایده‌آلی وجود دارد که در جلب رضایت گردشگران و مسافران خوب عمل کرده‌اند، مانند:

  • هتل ۵ ستاره کادوس بزرگ رشت
  • هتل ۵ ستاره شبستان رشت
  • هتل ۳ ستاره پامچال رشت
  • هتل ۳ ستاره صبوری رشت

هتل های گلستان

در انتخاب هتل های گلستان باید به شهری که در آن اقامت دارید و همچنین موقعیت مکانی هتل توجه زیادی داشته باشید تا بتوانید در کمترین زمان و با صرف هزینه حداقلی از جاهای دیدنی بیشتری بازدید کنید. نام برخی از هتل‌های استان گلستان که تمام آن چیزی که از اقامتی مناسب، راحت و دلچسب در تصور دارید را فراهم کرده‌اند، به شرح زیر است:

  • هتل ۵ ستاره هفت پیکر گرگان
  • هتل ۴ ستاره آذین گرگان
  • هتل ۳ ستاره کانیار علی آباد کتول
  • هتل ۳ ستاره قصر مینودشت
  • هتل ۳ ستاره سرای خان گرگان

 جمع بندی مطالب

در این مطلب به معرفی لیست کاملی از جاهای دیدنی شمال پرداختیم تا بتوانید در سفر به استان‌های شمالی کشور از مکان‌های گردشگری جذاب و جدیدی دیدن کنید. جاهای تفریحی شمال به‌قدری متنوع و گسترده است که در هر سفرتان می‌توانید با تجربیات و شگفتی‌های جدیدی روبه‌رو شوید. جاهای دیدنی شمال ایران، از محبوب‌ترین و پرترددترین مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که در تمام ایام سال از مسافران و گردشگران سراسر کشور میزبانی می‌کنند.

سؤالات متداول

جاهای دیدنی معروف شمال کجاست؟

دریاچه چورت، فیلبند، متل قو، جنگل‌های دوهزار، چشمه باداب سورت و جواهرده از معروف‌ترین جاهای ‏دیدنی شمال محسوب می‌شوند.‏

جاهای دیدنی تاریخی شمال کجاست؟

قلعه کنگو، پل ورسک، غار اسپهبد خورشید، غار آبی دانیال، قلعه رودخان، قبرستان خالد نبی، برج گنبد ‏کاووس و دیوار بزرگ گرگان از جاهای دیدنی و تاریخی شمال ایران به‌شمار می‌روند.‏

جاهای دیدنی خاص شمال کجاست؟

گلفشان نفتلیجه، جنگل مه آلود پاسند، بشکافته سنگ، ماسوله، جاده اسالم به خلخال و مرداب هسل از جاهای ‏دیدنی خاص شمال هستند.‏

جاهای دیدنی شمال ایران برای بچه ها کجاست؟

متل قو، آکواریوم انزلی و ساحل چمخاله برای تفریح بچه‌ها امکانات مناسبی دارند.‏

جاهای دیدنی شمال در شب کجا را پیشنهاد می کنید؟

رفتن به بام سبز لاهیجان، روستای لاویج، جاده هراز، شهرداری رشت و ناهارخوران در شب نیز لذت‌بخش و ‏تماشایی است.‏

شمال چه جاهای دیدنی دارد؟

ییلاق جهان نما، تالاب سوستان، روستای دلیر، دشت دریاسر، آبشار آب پری، دریاچه الیمالات و روستای ‏آلاشت، تنها گوشه‌ای از جاهای دیدنی متنوع و گسترده شمال ایران محسوب می‌شوند.‏

۴.۵/۵ - (۱۹ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×