بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری چالوس » جاهای دیدنی چالوس » دریاچه ولشت چالوس؛ بهشت گمشده شمال کشور
دورنمایی از دریاچه ولشت چالوس
جاهای دیدنی چالوس

دریاچه ولشت چالوس؛ بهشت گمشده شمال کشور

۸ آذر ۱۴۰۱ 22۰1,873

در سفر به شهرهای شمالی کشور، احتمالا جاذبه های زیادی برای بازدید وجود داشته باشد. اما آیا دوست دارید یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی چالوس را ببینید؟ شاید دریاچه های طبیعی و مصنوعی زیادی در شهرهای مختلف ایران وجود داشته باشد. ولی دریاچه ولشت چالوس یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این منطقه بوده که به صورت گودالی از آب در دل کوه های منطقه دیده می شود. تا پایان این مطلب از اقامت ۲۴ با ما همراه باشید تا دریاچه ولشت را بهتر بشناسید.

آشنایی با دریاچه ولشت و ویژگی های آن

ولشت، نام یک دریاچه آب شیرین در استان مازندران بوده که در ناحیه جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی منطقه ییلاقی کلاردشت قرار دارد. اگر شما هم قصد دارید به یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور سفر کنید؛ دریاچه ولشت چالوس بهترین انتخاب است.

دریاچه ولشت در چالوس

تا چند وقت پیش این دریاچه به عنوان یکی از بکر ترین مناطق ایران به حساب می آمد. اما به دلیل گردشگران زیادی که به خود جذب می کند؛ تفریحات بسیاری در آن به وجود آمده است. اگر شما هم به این منطقه کوهستانی با طبیعتی زیبا سفر کنید؛ می توانید ویژگی های دریاچه ولشت چالوس را ببینید:

  • ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا
  • مساحت ۱۵ هکتاری
  • میانگین عمق ۹ متری و بیش ترین عمق دریاچه، ۲۲ متر
  • تامین آب دریاچه از طریق بارش برف و باران
  • قرارگیری دریاچه در گودالی بزرگ

ولشت چالوس، زیستگاهی برای جانوران و گیاهان

ویژگی های منحصر به فرد دریاچه ولشت چالوس از جمله آب و هوای خوب و طبیعت زیبایی که دارد باعث شده به زیستگاه مناسبی برای انواع جانوران و گیاهان تبدیل شود. درختان زیادی در اطراف این دریاچه به چشم می خورند که معروف ترین آن گیاهانی به نام نی بن هستند. همچنین گیاهانی با ریشه های ۶ تا ۸ متری که در خاک نفوذ کرده اند؛ دیده می شوند.

احتمالا قبل از معرفی جانوران این منطقه شما هم حدس می زنید که باید آبزیان زیادی در دریاچه ولشت چالوس وجود داشته باشند. همین تنوع آبزیان باعث شده ماهیگیری به عنوان یکی از بهترین تفریحات این منطقه محسوب شود. پرندگان مهاجر، قورباغه، ماهی سفید، مار ماهی، مار آبی، ماهی کولی، جلبک ها و شاه کولی از جمله موجودات زنده ای هستند که در این دریاچه زندگی می کنند.

چه زمانی از دریاچه ولشت در چالوس بازدید کنیم؟

آیا شما هم قصد دارید این بهشت گمشده در شمال کشور را در زیباترین روز های سال ببینید؟ پیشنهاد ما برای بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت چالوس در فصل های بهار و تابستان است. البته تا اواسط مهر ماه نیز این منطقه آب و هوای خوبی دارید. قرارگیری دریاچه ولشت مرزن آباد در مناطق کوهستانی و آب و هوای نسبتا سردی که دارد باعث شده در فصل های پاییز و زمستان، میزان بارش برف و باران بیشتر شود. بنابراین در اطراف این منطقه از چالوس، آب و هوا سرد تر است.

طبیعت زیبای دریاچه ولشت

البته اگر شما هم از طرفداران ماجراجویی در روز های برفی یا سرد هستید؛ می توانید در ماه های پایانی سال از دریاچه جاده چالوس بازدید کنید. زیرا در روز های سرد سال، دمای این منطقه به ۳۰ – هم می رسد و آب دریاچه ولشت یخ می زند.

موقعیت مکانی دریاچه و راه های دسترسی به آن

دریاچه ولشت در کجاست و خود را چگونه به آنجا برسانیم؟ سوالی که به یکی از دغدغه های مسافران این منطقه تبدیل شده است. از آنجایی که مسیر های مختلفی برای رسیدن به دریاچه ولشت چالوس وجود دارد. بهتر است آسان ترین مسیر را برای رسیدن به این دریاچه طی کنید.

لوکیشن دریاچه ولشت به گونه ای است که مسیر اصلی آن، جاده چالوس به تهران است. در این جاده ۲۳ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید. بعد از گذشتن از پل کجور و ۳ کیلومتر قبل از رسیدن به مرزن آباد، مسیر فرعی در سمت راست و به سمت غرب این منطقه وجود دارد که آسفالت است. با خروج از جاده اصلی و عبور از این راه می توانید به روستای سنار وارد شوید. در آخر با عبور از یک مسیر خاکی به ناحیه جنوبی دریاچه ولشت می رسید.

البته مسیر جاده هراز نیز برای رسیدن به این دریاچه وجود دارد که باید خودتان را به آمل و بعد محمود آباد برسانید. سپس با حرکت از شهرستان نور به چالوس رسیده و به سمت این دریاچه در نزدیکی مرزن آباد حرکت کنید.

آدرس: مازندران، کلاردشت، دریاچه ولشت

تفریحات آبی و غیر آبی دریاچه ولشت چالوس

حتما بعد از سفر به یک منطقه زیبا با طبیعتی منحصر به فرد، انتظار دارید سرگرمی های جذابی داشته باشید. امکانات رفاهی دریاچه ولشت به اندازه ای است که خیلی راحت می توانید ساعت ها در کنار همسفرانتان خوش بگذرانید. اگر شما هم یکی از مسافرین این منطقه هستید؛ بهتر است تفریحات آبی و غیر آبی این دریاچه را تجربه کنید.

بنانا و شاتل سواری

یکی از تفریحات جذاب ولشت در چالوس، سوار شدن روی تیوپ های بادی و کشاندن آن در دریاچه توسط یک قایق پر سرعت است. به صورت تک نفره یا چند نفره روی تیوپ دایره ای یا شبیه موز می نشینید و سپس روی آب با تکان های شدیدی حرکت کنید. در این ورزش جذاب، اوج هیجان را احساس خواهید کرد.

قایق سواری

می توانید با سوار شدن در انواعی از قایق های دونات، برنی، قایق های موتوری یا پدالی قو مانند وارد دریاچه ولشت شوید و تا میانه های آب پیش بروید. هر یک از این قایق ها با توجه به مدلی که دارند و بازه زمانی، قیمت های متفاوتی خواهند داشت.

جت اسکی برای کودکان

برای اینکه فرزند شما نیز لحظات خوبی را در دریاچه ولشت چالوس تجربه کند؛ بهتر است یک بلیط جت اسکی را تهیه کنید.

استوانه و بیگ بال

تماشای دریاچه از یک محیط شفاف استوانه یا دایره ای باعث می شود که تا مدت ها این طبیعت و زیبایی های آن را به خاطر بسپارید. بنابراین بلیط آن را تهیه کرده و روی آب راه بروید. البته در روز های تابستانی یا هوای گرم ممکن است فعالیت این تفریح آبی جذاب محدود و در ساعات خاصی انجام شود.

بیگ بال و قایق سواری

ماهیگیری

تنوع آبزیان در دریاچه باعث شده افراد زیادی برای ماهیگیری به این منطقه از جاده چالوس بروند. اما یادتان باشد که امکانات و تجهیزات ماهیگیری در این منطقه وجود نداشته و باید با خودتان ببرید. ماهیگیری در دریاچه ولشت یکی از جذاب ترین تفریحات گردشگران محسوب می شود.

زیاد بودن عمق دریاچه ولشت باعث شده هرگز این منطقه را برای شنا پیشنهاد نکنیم. البته اگر جزء شناگر های حرفه ای هستید تا هر کجا که می توانید جلو بروید. اما مبتدیان یا کسانی که بلد نیستند بهتر است خیلی تا اعماق آن پیش نروند. علاوه بر تفریحات آبی، این موارد را به عنوان سرگرمی های غیر آبی دریاچه ولشت چالوس پیشنهاد می کنیم:

  • پیاده روی در مسیر های اطراف
  • ثبت خاطرات با عکس هایی بی نظیر از دریاچه
  • دوچرخه سواری
  • بازی والیبال
  • کمپ در اطراف دریاچه

پیش از رفتن به دریاچه ولشت چالوس چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  1. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، بهتر است زمان مناسبی را برای سفر انتخاب کنید.
  2. در روز های برفی و بارانی، مسیر های منتهی به دریاچه غیر قابل عبور می شوند. پس قبل رفتن آب و هوا را چک کنید.
  3. پول بیشتری همراه خود بردارید. زیرا در این منطقه هزینه ها نسبت به مناطق دیگر کمی گران تر است.
  4. لباس های گرم، بارانی و کفش مناسب طبیعت را فراموش نکنید.
  5. برای روشن کردن آتش، منقل و هیزم داشته باشید تا به طبیعت آسیب نزنید.
  6. اگر خودروی شخصی ندارید باید یک مسیر طولانی را پیاده بروید.

دیدنی های نزدیک

غیر ممکن است تا دریاچه ولشت چالوس بروید و سری به جاذبه های دیدنی اطراف آن نزنید. شما می توانید در فاصله ۱ ساعتی از این منطقه، جنگل کلارستاق و جنگل زرچقونی را ببینید. البته برای علاقه مندان به کوهنوردی، کوه بوران به عنوان یکی از مناطق کوهستانی و سرسبز استان مازندران را پیشنهاد می کنیم.

نمای دور از دریاچه ولشت چالوس

همچنین اگر هنوز هم تمایل به دیدن طبیعت زیبای شمال در کنار آب های زلال دارید؛ می توانید به آبشار منطقه اکاپل در فاصله ۳۳ کیلومتری از این دریاچه سری بزنید. اگر شما هم از ماجراجویان هیجانی هستید؛ با ۳۸ دقیقه رانندگی در مسیر خودتان را به خانه ارواح کلاردشت برسانید. آبشار هلی دره (Hali Dareh)، دشت آرام و تپه باستانی کلار هم از زیباترین جاذبه های دیدنی نزدیک هستند.

هتل های نزدیک

برای اقامت در دریاچه ولشت می توانید روش های متفاوتی را انتخاب کنید. احتمالا گردشگران زیادی کمپ در این منطقه یا اجاره سوئیت در دریاچه ولشت را پیشنهاد دهند. اما اگر به دنبال یک اقامتی امن و راحت هستید؛ بهتر است رزرو هتل های چالوس را انتخاب کنید.

هتل های مختلفی مانند هتل ملک چالوس، هتل ونوس پلاس چالوس، هتل آزادی خزر چالوس یا هتل نارین در اطراف این دریاچه وجود دارند. البته نزدیک ترین مکان اقامتی به دریاچه ولشت، مجتمع اقامتی جهانگردی چالوس است. شما می توانید هر یک از این هتل های چالوس را با بهترین تخفیف از اقامت ۲۴ رزرو کنید.

۴.۴/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×