» استان گیلان » جاذبه های گردشگری گیلان » دیلمان، جایی برای آشتی با طبیعت در سفر تابستان
جاهای دیدنی دیلمان
جاذبه های گردشگری گیلان

دیلمان، جایی برای آشتی با طبیعت در سفر تابستان

۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۰2,790

دیلمان، شهری ییلاقی در شهرستان سیاهکل و از جاهای دیدنی گیلان، جزو بهترین جاهای دیدنی شمال است که مقصد بسیاری از مردم برای سفر تابستانی است. نام این منطقه از سه واژه دیل، ام و ان تشکیل شده است که به معنای مکان مرتفع نگهداری دام است. البته در گذشته های دور به این منطقه، دیلم می گفتند.

دیلمان، از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی گیلان

سیاهکل، در ۱۵ کیلومتری لاهیجان قرار دارد. اگر هم از شهر رشت به سمت لاهیجان حرکت کنید، حدود ۴۲ کیلومتر مسافت پیش رو دارید. پس از آن یک مسیر پر پیچ و خم، حدود ۴۵ کیلومتر در پیش است تا به دیلمان برسید. این منطقه هم تاریخی است و هم جنگل دارد و البته نسبتا کم رفت و آمد و آرام. اگر به دنبال آرامش در دل طبیعت هستید، پیشنهاد ما دیلمان است. این منطقه معمولا هوایی خنک دارد، بنابراین یادتان باشد که حتما همراه خود پتو و لباس گرم داشته باشید.

جاهای دیدنی گیلان
جاهای دیدنی گیلان

همچنین این سرزمین پیشینه ای طولانی دارد که به ۵هزار سال قبل باز می گردد. مهر استوانه ای کشف شده در این منطقه نشان از تاریخ طولانی دیلمان دارد. اشیای قدیمی به دست آمده از منطقه مانند ابزار و ظروف مسی، مفرغی و سفالی، نشان‌ می‌دهد، در این منطقه از ۲۰۰۰ سال پیش، زندگی غارنشینی وجود داشته است. این منطقه خاستگاه دو سلسله دیلمیان و آل بویه نیز بوده است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24

ییلاق دیلمان با جنگل های انبوه و درختان سر به فلک کشیده و هوای خنک، مقصد سفر تابستان بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان است. اما به جز این ها، این منطقه جاذبه های فراوانی برای میهمانانش دارد که هر کدام از آن ها به تنهایی می توانند جذابیت یک سفر به حساب بیایند.

جاهای دیدنی دیلمان
جاهای دیدنی دیلمان

جاهای دیدنی دیلمان

چشم انداز سبز و خرم، کوهستان خنک دیلمان هم جاذبه های طبیعی دارد، هم جاذبه های تاریخی و هم جاذبه های فرهنگی. در ادامه قرار است همراه شویم تا سری بزنیم به این منطقه زیبا:

جاده دیلمان
جاده دیلمان

کوه درفک

دیلمان، منطقه ای جذاب و مناسب برای علاقمندان به کوهنوردی و غارنوردی است. این کوه دارای ۲ غار است که اگر مسافر آن جا هستید، فرصتی مغتنم است برای بازدید از آن غار ها که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

آبشار لونک

در فاصله ۲۲ کیلومتری دیلمان، در میان درختان جنگلی، آبشاری کوچک قرار دارد که استراحتگاهی محبوب در این ناحیه است. در بالای آبشار، جنگلی سرسبز با امکانات رفاهی محلی برای تفریح و گشت و گذار مسافران فراهم است.

دشت سوسن چلچراغ

دشتی پر از گل های سوسن چلچراغ، شاید همان تصوری باشد که از بهشت دارید. دشت سوسن چلچراغ، در مسیر دیلمان به سمت جنوب و در روستای داماش قرار دارد. این منطقه می تواند محیطی دلپذیر برای یک عصرانه لذت بخش باشد.

دشت شقایق دیلمان

دشت شقایق هم از دیگر جاهای دیدنی دیلمان است که هم دشتی سبز و خرم است و هم شقایق های قرمز در آن خودنمایی می کنند. این ناحیه در فاصله ۶ کیلومتری شرق دیلمان قرار دارد. در سفر به آن جا، دقایقی را در این دشت سپری کنید و فرصت این لذت را از دست ندهید.

قلعه و برج گرمابر
قلعه و برج گرمابر

قلعه و برج گرمابر

در کنار همه جاذبه های طبیعی دیلمان، آثار باستانی و مکان های تاریخی این منطقه هم از دیگر ویژگی های جالب توجه آن است. قلعه گرمابر در نزدیکی روستای گرمابر، بنایی است که از ترکیب سنگ صیقل خورده و خشت خام ساخته شده است. قدمت این بنا به دوره پیش از اسلام باز می گردد و یادگار دوره ایران باستان است.

کاروانسرای تی تی خانم
کاروانسرای تی تی خانم

کاروانسرای تی تی خانم

کاروانسرای تی تی خانم، در مسیر لاهیجان به دیلمان قرار دارد. تی تی در لهجه گیلکی به معنی شکوفه است. این کاروانسرا از جمله آثاری است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت رسیده است. کاروانسرای تی تی خانم از آثار به جا مانده از دوره صفوی است. کاروانسرا ها در گذشته اقامتگاه کاروان ها و محل توقف و استراحت آنان بوده اند. این کاروانسرا از سنگ و ساروج ساخته شده است و گنبدی آجری دارد.

بازار محلی دیلمان
بازار محلی دیلمان

دوشنبه بازار و پنجشنبه بازار سیاهکل 

این هم گزینه دیگری برای گردش و تفریح در دیلمان است. دیدن مردم محلی، محصولات خوراکی دامی و باغی و کشاورزی و همچنین صنایع دستی، می تواند بخشی از لذت سفر و قرار گرفتن در میان مردمانی باشد که به شوق ارائه حاصل تلاششان، در بازار نشسته اند و منتظر شما هستند.

چشمه لارخانی

در اطراف دیلمان، چشمه‌های متعددی قرار دارند که چشمه لارخانی یکی از آن ها است. چشمه لارخانی در انتهای جنگل لارخانی واقع شده است که آب خنک و گوارایی دارد. در کنار این چشمه دشت کوچکی می بینید که می‌توانید برای کمپینگ از آن جا استفاده کنید. محصولات تازه باغی روستاییان منطقه و لذت خوردن میوه های تازه هم بخشی از تفریحات فرح بخش سفر به دیلمان است.

برای سفر به لاهیجان و رزرو هتل، به سایت اقامت۲۴ مراجعه کنید.

مقصد سفر تابستان، می تواند هر ییلاقی در اقسا نقاط کشورمان باشد، اما آن چه دیلمان را خاص تر کرده است، بکر بودن و تنوع مکان های دیدنی آن است که هر گردشگری را راضی به خانه می فرستد. شاید در این سفر با خود فکر کنید که برای لذت بردن از این منطقه، زمان سفر کم بود و فرصت کوتاه. اگر آماده سفر شده اید، لباس گرم را فراموش نکنید، این ییلاق در هر فصلی خنک است و در تابستان، لذت بخش تر از همیشه در انتظار شماست.

گیلان مظهر زیبایی‌ های غیرقابل وصف

استان سبز و سرشار از طراوت گیلان مظهر تمام زیبایی های عالم است. طبیعت در این خطّه ی بی مثال به اوج زیبایی و شکوه خودش رسیده است. در پهنه ی وسیع و سرشار از نیروی حیاتِ گیلان باصفا منطقه ای وجود دارد با نام دیلمان. دیلمان تماشایی نیز بدون شک زیبایی ها و طراوت گیلان را به ارث برده است و شاید از اثر همین ارثیه ی ارزنده باشد که اینچنین بر پهنه ی خاکی ایران زمین می درخشد. رنگ سبز شاید بتواند به بهترین و کامل ترین شکل ممکن گویای تصویر و تصور انرژی حیات در این منطقه باشد. همه ی ما عادت داریم که بهار و طراوت و زندگی را با رنگ سبز نشان دهیم. حالا در این صفحه از دفتر خلقت می بینیم که تمام قاب نقاشی طبیعت از رنگ سبز پر شده است. البته گهگداری هم دیده می شود که رنگ هایی از قبیل سرخ و زرد و نارنجی با سبز دلربا می آمیزد و زیبایی و شکوه تصویر را صد چندان می کند. شکوهی که دلبرانه، دلربا و دلفریب است.

منبع: مجله گردشگری

۳.۸/۵ - (۱۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×