» راهنمای سفر به ایران » تعطیلات خرداد کجا بریم؟ ۲۵+ پیشنهاد ویژه ۱۴۰۳
تعطیلات خرداد کجا بریم
راهنمای سفر به ایران

تعطیلات خرداد کجا بریم؟ ۲۵+ پیشنهاد ویژه ۱۴۰۳

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۳6,616

جاذبه‌های طبیعی ایران را در هر ساعتی می‌توانید ببینید، بی‌آنکه محدودیت زمانی داشته باشید. اما این جاذبه‌ها در بعضی از ماه‌ها زیباتر و خوش‌آب‌وهواتر می‌شوند. خرداد با تعطیلات پروپیمان و آب‌وهوای مناسبی که دارد، یکی از بهترین زمان‌ها برای سفرکردن است. زمانی که این ماه فرا می‌رسد اولین سوال بسیاری از افراد این است که تعطیلات خرداد کجا بریم. اگر چنین سوالی در ذهن شما می‌چرخد، به مقاله درستی سر زده‌اید! در این مقاله از مجله گردشگری ایران اقامت۲۴ بهترین جاهای دیدنی ایران در خرداد را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا برای همیشه بدانید مقصد مناسب شما در این ماه کجاست. 

فهرست این مطلب

جاده اسالم به خلخال؛ مسیری سبز و به‌یادماندنی

جاده سالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال همان جاده رویایی و سرسبزی است که اگر به این جاده نرفته باشید، حتما نام آن را شنیده‌اید. جاده اسالم به خلخال مسیری در حدود ۷۰ کیلومتر است که آن را از استان گیلان شروع می‌کنید و در نهایت به اردبیل می‌رسید. هوای خوش و خنک با طبیعت زیبای این جاده ترکیبی دل‌چسب می‌شود و لذت شما را از این مسیر چندبرابر می‌کنند. به جاده اسالم به خلخال که رفتید، زیبایی‌های زیر را از دست ندهید:

  • جنگل تالش
  • پارک جنگلی گیسوم
  • ر.ستای ناو
  • آبشار دریابن
  • دریاچه سراگاه
  • روستای ورگه‌سران
  • دریاچه نئور
  • گردنه الماس

برای طی‌کردن جاده اسالم به خلخال باید مهارت رانندگی بالایی داشته باشید تا از پس پیچ‌وخم و سختی جاده برآیید و هم‌چنین حواستان باشد که باک بنزینتان پر باشد چون در این مسیر پمپ بنزینی وجود ندارد.

آدرس:

 استان گیلان، جاده اسالم به خلخال

اولسبلنگاه؛ جایی شبیه زیباترین کارت‌پستال‌ها

اولسبلانگاه در گیلان

شبیه زیباترین کارت‌پستال‌های طبیعت است. جایی که می‌توان در هوای پاکش نفس کشید و تنها صدایی که می‌شنوید، صدای زنگوله بزغاله‌هاست. از اولسبلنگاه صحبت می‌کنیم. اولسبلنگاه از ییلاقات سرسبز استان گیلان و ماسال است که ۱۴۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. در ارتفاع‌بودن اینجا باعث شده تا خیلی از ماه‌های سال خبری از گرمای هوا نباشد، بنابراین اگر در فصل بهار به این مکان رفتید و دیدید در کلبه‌های اقامتگاهیش بخاری روشن است، تعجب نکنید. درباره معنی اولسبلنگاه باید بگوییم واژه‌ای تالشی است و اولس به معنای درخت ممرز و بلنگاه به معنای جای بلند است. این نام‌گذاری به رویش تعداد زیادی درخت ممرز در این منطقه برمی‌گردد.

آدرس:

استان گیلان، ماسال، بعد از جاده گیلوان (۵۰ کیلومتری غرب رشت)

دریاچه چورت؛ سبزآبی و زلال

دریاچه چورت

دریاچه چورت بهترین جا برای مسافرت در خرداد ماه است از این نظر که شاهد طبیعتی خوش‌آب‌وهوا و سبزآبی هستید. چورت دریاچه‌ای طبیعی است که در جنگل‌های مازندران جاخوش کرده است. در اطراف این دریاچه درختان ازگیل و ولیک و گیاهان معطر پونه و آویشن روییده‌اند. درباره نام‌گذاری دریاچه چورت گفته شده که نام آن در اصل شولت بوده و به معنای برکه و باتلاق است.

آدرس:

بخش چهاردنگه ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت، مابین ساری تا کیاسر

روستای گیلوان؛ گوشه‌ای سبز و دیدنی از اردبیل

یکی دیگر از مقصدهای پیشنهادی ما برای مسافرت در خرداد ماه، روستای گیلوان است. این روستا جزئی از استان اردبیل است که مراتع و جنگل‌های سرسبزش آن را دیدنی و باصفا کرده است. در این روستا می‌توانید غذاهای محلی ترش آش، آبگوشت شوربا و قورمه را بخورید.

آدرس:

توابع بخش شاهرود، ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی خلخال

ماسوله؛ میراث طبیعی و سرسبز ایران

ماسوله یکی از مقصدهای مناسب برای سفر در تعطیلات خرداد

ماسوله شهرستانی کوچک از استان گیلان و یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که با شکل‌وشمایلی شگفت‌انگیز و به حالت پلکانی ساخته شده است. خانه‌های ماسوله طوری ساخته شده‌اند که حیاط یک خانه بام خانه دیگر می‌شود. در سراسر ماسوله پله‌هایی قرار گرفته که می‌توانید با طی‌کردن آن‌ها به گوشه و کنار آن سر بزنید. همین حالت پله‌ای ماسوله باعث شده تا حال‌وهوایی خودمانی پیدا کند و دیگر خبری از ترافیک وسایل نقلیه نباشد. در ماسوله از بازارهای محلی خرید کنید، قدم بزنید و از طبیعت سرسبز و چشم‌اندازهای زیبای آن لذت ببرید. سوغات ماسوله عروسک‌هایی است که زنان بومی با دستان خود بافته‌اند و هم‌چنین انواع مربا و ترشی و لواشک است. در این شهرستان زیبا کتاب‌فروشی‌های جذابی با کتاب‌های قدیمی و موزه‌های کوچک هم وجود دارند.

آدرس:

گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب فومن

رشته کوه هزار مسجد؛ ارتفاعات سرسبز و باصفا

رشته‌کوه هزار مسجد

 رشته کوه هزار مسجد رشته‌کوهی در ارتفاعات شمال خراسان است که با دره، دشت، جنگل و روستاهای اطراف خود جایی دیدنی و زیبا در خردادماه و فصل بهار است. بلندترین نقطه از این رشته‌کوه، قله هزار مسجد نام دارد که ارتفاع آن حدود ۳۱۵۰ متر است. در اطراف رشته کوه هزار مسجد جاهای دیدنی معروفی مانند کلات نادری قرار گرفته است که می‌توانید با بازدید از آن‌ها لذت سفرتان را بیشتر کنید.

آبشار بیشه لرستان؛ خروشان درمیان بلوط‌ها 

آبشار بیشه لرستان

همان‌طور که احتمالا می‌دانید لرستان زیباترین و معروف‌ترین آبشارهای ایران را در خود جای داده است. یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای این خطه، بیشه نام دارد که به عنوان اثر ملی ایرانی هم ثبت شده است. ارتفاع آبشار بیشه به ۴۸ متر می‌رسد و در دل جنگل‌های زیبای بلوط جا گرفته است. این آبشار در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن بیشه قرار گرفته، بنابراین دسترسی به آن از طریق قطار راحت است. اگر خواستید با ماشین به این آبشار بروید، باید یکی از دو مسیر آبستان یا مسیر گریت و ازناسکوند را انتخاب کرده و حدود ۶۰ کیلومتر را طی کنید.

مقاله  بهشت گمشده لرستان شما را با زیبایی‌های بیشتری از استان لرستان آشنا می‌کند.

آدرس:

۶۵ کیلومتری شرق خرم‌آباد، ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دورود

شهرستانک؛ جایی دیدنی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی

شهرستانک

اگر برای سفر در تعطیلات خرداد به این فکر هستید که به جایی در نزدیکی تهران بروید، نام شهرستانک را به خاطر بسپارید. شهرستانک یکی از جاهای دیدنی کرج است که درختان سرسبز و باغ‌هایی پر از میوه دارد. در شهرستانک گیاهانی مانند پونه، قارچ کوهی و ریواس می‌رویند و جانورانی مانند روباه، شغال، خرگوش، آهو و… زندگی می‌کنند. در شهرستانک می‌توانید از کاخ تاریخی ارزشمندی به نام کاخ ناصری دیدن کنید و ببینید ناصرالدین‌شاه در دوران قاجار در چه مکانی اقامت داشته است. در لیست زیر با جاذبه‌های دیگر شهرستانک آشنا می‌شوید:

  • کتیبه شهرستانک
  • قلعه دزدبند
  • تپه شنستون
  • درخت سرو اورس
  • چشمه گل کیله

آدرس:

استان البرز، شهرستان کرج، بخش آسارا، دهستان آسارا، شهرستانک

کاشان؛ شهر گل‌های معطر محمدی 

کاشان

بهترین شهر برای مسافرت در خرداد ماه، کاشان است از این جهت که بتوانید از طبیعت زیبا لذت ببرید و به تماشای مراسم گلاب‌گیری بروید. البته در نظر داشته باشید که در بعضی از مناطق کاشان مانند روستای برزک، در خردادماه هم‌چنان مراسم گلاب‌گیری ادامه دارد و در بعضی از مناطق آن این مراسم تمام شده است. بعضی از جاهای دیدنی کاشان در لیست زیر آمده است: 

  • خانه تاریخی طباطبایی‌ها
  • خانه تاریخی بروجردی‌ها
  • آتشکده خرم‌دشت
  • حمام و باغ فین
  • قمصر
  • روستای ابیانه

در مقاله بهشت گمشده کاشان درباره جاذبه‌های شگفت‌انگیز و زیبای این استان می‌خوانید.

جنگل گیسوم رشت؛ جنگلی سبز با مسیری دوست‌داشتنی

جنگل گیسوم

از زیبایی و طبیعت سرسبز جنگل گیسوم رشت هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. این جنگل با درختانی بلندقامت و سرسبز پر شده و یکی از زیباترین مقصدها برای سفر به شمال در خرداد است. جنگل گیسوم حدود ۸۰ هکتار وسعت دارد و یک طرف آن به دریا می‌رسد. در این جنگل می‌توانید انواعی از تفریحات مانند اسب‌سواری، ترامپولین، پاراگلایدر، قایق‌سواری و… را تجربه کنید.

آدرس:

۱۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال، مسیر رشت به آستارا

کرمانشاه؛ مقصدی اصیل و خوش‌آب‌وهوا در خردادماه

کرمانشاه

مقصد دیگری که می‌خواهیم برای پاسخ به سوال «برای تعطیلات خرداد کجا بریم» معرفی کنیم، کرمانشاه است. در این زمان کرمانشاه آب‌وهوایی معتدل و طبیعتی زیبا دارد. اگر بخواهیم از تاریخچه کرمانشاه صحبت کنیم باید بگوییم که سالیان دور، دومین اقامتگاه پادشاهی ساسانیان بوده است. کرمانشاه در غرب ایران قرار گرفته و یکی از کلان‌شهرهای کشورمان به حساب می‌آید. بعضی از جاهای دیدنی کرمانشاه شامل جاذبه‌های زیر می‌شود:

  • غار قوری‌قلعه 
  • سراب نیلوفر
  • تالاب هشیلان
  • بیستون
  • طاق بستان
  • مرکز خرید ارگ

جواهرده؛ جواهر سبز شمال

جواهرده

جواهرده یکی از زیباترین روستاهای ایران است که حتی با دیدن عکس آن هم متوجه زیباییش می‌شوید. این روستا از همان ابتدای مسیر، زیبایی خود را با درختان سرسبزش نشان می‌دهد. جواهرده در ۲۷ کیلومتری مازندران و نزدیک به رامسر قرار گرفته است. اگر به این روستا سر زدید، دیدن جاذبه‌های زیر را از دست ندهید:

  • بوستان جنگلی صفارود
  • دریاچه قو
  • آبشار کوهستانی
  • مسجد آدینه
  • گورهای تاریخی گبری

ماکو؛ جای دیدنی میان ایران و ترکیه

ماکو

برای سفر در تعطیلات خردادماه می‌توانید به ماکو بروید. ماکو در نزدیکی مرز ایران و ترکیه واقع شده و در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. در ماکو می‌توانید از روستاهای باصفای آن مانند قره‌خاج، کوسج، بارون، رند و… دیدن کنید. دیگر دیدنی‌های ماکو شامل موارد زیر می‌شود:

  • قره کلیسا
  • سد بارون
  • بازار بزرگ مرزی
  • کاخ موزه باغچه جوق
  • کلیسای زورزور
  • قلعه قبان ماکو
  • آبشار قلعه جوق

شیروان دره؛ ژئوپارکی شگفت‌انگیز

شیروان دره

شیروان دره‌ سی ژئوپارکی (پارکی با پدیده‌های زمین‌شناسی کم‌یاب) در دامنه کوه سبلان و شرق مشگین‌شهر است. این مکان دره‌ای عمیق با بریدگی‌هایی است که حالت خاص و صخره‌ای دارند. سنگ‌های این منطقه به اشکال حیرت‌انگیزی دیده می‌شوند و آن‌قدر عجیب است که ممکن است فکر کنید هنرمندانی بسیج شده‌اند تا آن‌ها را بتراشند. شیروان‌دره زیستگاه موجوداتی مانند روباه، خوک، گرگ، خرس قهوه‌ای، قوچ و… است.

آدرس:

اردبیل، مشکین‌شهر، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر، نزدیک لاهرود

آبشار هریجان؛ آبشاری دیدنی در جاده چالوس

آبشار هریجان

آبشار هریجان مقصدی خوش‌آب‌وهوا برای سفر در خردادماه است که در ۱۰ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. در حوالی آبشار هریجان طبیعتی بکر و زیبا وجود دارد و انواع گیاهان رنگی روییده است. برای دسترسی به آبشار هریجان باید از جاده چالوس به سیاه‌بیشه بروید و بعد به سمت راست جاده و رستوران «جعفر میردار سلطانی» حرکت کنید. بعد از این مسیر حدود یک ربع را که رانندگی کنید، به روستای هریجان و نزدیک آبشار آن می‌رسید.

آدرس:

مازندران،شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان

جلفا؛ شهرستانی با جاذبه‌های متنوع

جلفا یکی از مقصدهای دیدنی در تعطیلات خرداد

جای دیگری که در خردادماه می‌توانید به آن سفر کنید، جلفاست. این شهرستان در جنوب ساحل رود مرزی ارس و شمال آذربایجان شرقی قرار گرفته است. جلفا در مرز بین ایران و آذربایجان و ارمنستان واقع شده و جاهای دیدنی متنوعی مانند بازارچه مرزی، مرکز خرید، کلیسا و کاروان‌سرا برای دیدن دارد. در ۵ کیلومتری جلفا می‌توانید به پارک کوهستان سر بزنید و از چشم‌اندازهای خیره‌کننده کوهستانی لذت ببرید.

آدرس:

۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز، ۶۵ کیلومتری شمال مرند

سوباتان؛ طبیعت رویایی و چشم‌نواز

سوباتان؛ مقصدی رویایی برای سفر در خرداد

سوباتان مقصدی رویایی با دشتی سرسبز و گل‌های شقایق سرخ‌رنگ است. زیبایی این ییلاق زمانی به اوج خود می‌رسد که اسب‌ها درمیان دشت‌های مخملی سرسبز می‌دوند. مطمئن باشید سوباتان با زیبایی خارق‌العاده‌ای که پیش چشمانتان ظاهر می‌کند، بهترین جواب برای این سوال است که تعطیلات خرداد کجا بریم. این منطقه چشمه‌های طبیعی زیادی دارد که می‌توانید از آن‌ها آبی گوارا بنوشید.

آدرس:

 گیلان، شهرستان تالش، بخش کرگان‌رود، سوباتان

لنگرود؛ شهرستانی با طبیعت خیره‌کننده

لنگرود

لنگرود شهرستان دیگری در استان گیلان است که با روستاهای باصفا و آبشار و غار و دریاچه در ذهن شما خاطره‌ای خوش و ماندگار می‌سازد. لنگرود تا رشت حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و دارای جاذبه‌های زیر است:

  • روستای گالشکلام
  • روستای فتیده
  • روستای سلوش
  • پل خشتی لنگرود
  • آبشار ماهی مشو
  • آبشار چالدشت
  • قلعه دیزبن
  • ساحل چمخاله
  • دریاچه لنگرود

روستای فیلبند؛ تجربه قدم‌زنی در اقیانوس ابر

فیلبند

دوست دارید در میان توده‌های ابر قدم بزنید و حرکت آن‌ها را از نزدیک ببینید؟ به چنین پدیده‌ای اقیانوس ابر می‌گویند که در فیلبند می‌توانید شاهد آن باشید. فیلبند روستایی در مازندران است که در ارتفاعات چلاو قرار دارد. صحنه‌های شگفت‌انگیزی که از ابرهای حوالی روستای فیلبند می‌بینید، به خاطر موقعیت مکانی این روستاست که در ارتفاعات کوهپایه‌ای قرار گرفته است. بهترین زمان برای سرزدن به روستای فیلبند فصل بهار و تابستان است تا از هوایی مطبوع لذت ببرید. برای دسترسی به روستای فیلبند از تهران باید از خروجی شمال شرق تهران به بزرگراه تهران پردیس بروید. مسیر رودهن به خروجی جاده هراز را که پیش گرفتید، به جنگل الیمستان بروید. روبه‌روی روستایی به نام «پرن» و شرق جاده هراز، مسیر فرعی جاده فیلبند را می‌توانید پیدا کنید.

  آدرس:

مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند  

دریاچه نئور؛ جاذبه طبیعی چشم‌نواز 

دریاچه نئور

 پیشنهاد دیگر ما برای جواب به سوال «خرداد ماه کجا سفر کنیم» این است که به دریاچه نئور سر بزنید. دریاچه نئور در میان کوه‌هایی مرتفع و مابین استان گیلان و اردبیل قرار گرفته است. جالب است بدانید که این دریاچه حالت جدا از هم دارد اما با فرارسیدن بهار و گرم‌شدن هوا، برف‌های کوهستان آب می‌شوند و شکل یک‌دستی به دریاچه می‌دهند. دریاچه نئور زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند است و به همین دلیل به صورت منطقه حفاظت‌شده درآمده است. در اطراف دریاچه نئور دشت زیبایی را می‌بینید که با گیاهان خوش‌رنگ‌ولعاب پر شده است. اگر اهل چادرزدن در دل طبیعت هستید، می‌توانید در اطراف دریاچه نئور چادر بزنید. البته به شرط آنکه تجهیزات کافی مانند چادر مناسب، کیسه خواب، زیرانداز، لباس گرم و… در اختیار داشته باشید. برای دسترسی به دریاچه نئور باید شرق جاده اردبیل به خلخال را پیش بگیرید و جاده‌ای نسبتا پرپیچ‌وخم را طی کنید. بعد از طی‌کردن مسافتی حدود ۱۲ کیلومتر، به روستای «داش بلاغ» و جنوب دریاچه نئور می‌رسید.

آدرس:

مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

گردنه حیران؛ مسیری با زیبایی‌های تمام‌نشدنی

گردنه حیران؛ مسیری باصفا برای سفر در خردادماه

گردنه حیران مسیری پرپیچ‌وخم اما با وجود جنگل و رودخانه زیبای خود، شگفت‌انگیز و دیدنی است. در هنگام رانندگی در این مسیر باید شش‌دانگ حواستان را جمع کنید و با احتیاط رانندگی کنید. گردنه حیران مسیری به طول ۳۵ کیلومتر است که در جاده آستارا به اردبیل قرار دارد. در گردنه حیران از مسیری سرسبز عبور می‌کنید و هوایی خوش لذت می‌برید. اگر زمان کافی در اختیار داشتید و شرایط هوا مساعد بود، به روستاهای ونه‌بین، حاجی امیر پایین و حاجی امیر بالا سر بزنید. از آنجا که گردنه حیران در بیشتر روزهای سال با مه و ابر پوشیده شده، به زبان تالشی به آن حیران می‌گویند که معنی «منطقه احاطه‌ شده با مه و ابر» را می‌دهد. در گردنه حیران می‌توانید تفریحات متنوعی مانند سورتمه، زیپ‌لاین، کارتینگ، ترامپولین و… را تجربه کنید.

آدرس:

استان گیلان، شهر آستارا

جنگل فندقلو؛ بهشت اردبیل در اردیبهشت

جنگل فندقلو

زیبایی و سرسبزی جنگل فندقلو آن‌قدر حیرت‌انگیز است که مطمئن باشید بعد از سفر به این منطقه، حرف‌های زیادی از طبیعت زیبای این‌جا برای دیگران خواهید داشت. این جنگل یکی از جاهای دیدنی اردبیل است و علت نام‌گذاری آن به درختان فندقی برمی‌گردد که در جنگل روییده‌اند. زیبایی جنگل فندقلو به درختان فندقش خلاصه نمی‌شود و با دشت‌‌هایی که با گل بابونه پر شده‌اند، خودنمایی می‌کند. در میان جنگل فندقلو می‌توانید به آبگرمی به نام «مشه سویی» بروید و از خاصیت درمانی آب آن استفاده کنید. ویژگی دیگری که جنگل فندقلو را منحصربه‌فرد و جذاب‌تر می‌کند، رویش گلی کم‌یاب به نام سوسن چلچراغ است. در توصیف آب‌وهوای جنگل فندقلو باید بگوییم که حتی در روزهای گرم سال هم ممکن است شاهد روزهای ابری و بارانی باشید. اگر می‌خواهید اوج زیبایی این جنگل را ببینید و از هوایی مطبوع لذت ببرید، اردیبهشت بهترین زمان سفر به جنگل فندقلوست.

آدرس:

۱۰ کیلومتری جنوب نمین

ییلاقات ماسال؛ زیباترین ییلاقات ایران

ییلاقات ماسال

سفر به ییلاقات ماسال در تعطیلات خردادماه همان مقصدی است که شما را از تماشای طبیعت زیبای شمال سیراب می‌کند. ییلاقات ماسال حدود ۶۰ کیلومتر با رشت فاصله دارند و خصوصیت مشترک تمام آن‌ها هوایی خوش و طبیعتی زیباست. اگر علاقه‌مند به دیدن جنگل و دره‌هایی مه‌آلود هستید، به ییلاق تلارگاه بروید و اگر دوست دارید در جایی حضور داشته باشید که با کوه‌های بلند احاطه شده، به ییلاق خندیله بروید. سوچاله، ملومه‌بند، اسپی دشت، شنبه‌راه، واشیار و… از دیگر ییلاقات زیبای ماسال هستند. 

سوادکوه؛ شهرستانی سرسبز در مازندران

سوادکوه

سوادکوه شهرستانی سرسبز و باصفاست که در شرق مازندران قرار دارد. سوادکوه جاذبه‌های متنوعی برای بازدید دارد که در لیست زیر آمده است:

  • پل تاریخی ورسک
  • کلیسای سرخ‌آباد
  • آبشار ورسک
  • دریاچه شورمست
  • منطقه جنگلی اوریم
  • ارفع‌کوه
  • آلاشت
  • شیرگاه
  • آبشار گزو
  • سد البرز

برای دسترسی به سوادکوه باید از جاده فیروزکوه حرکت کرده و اگر مبدا شما تهران است باید حدود ۲ تا ۳ ساعت مسافت را طی کنید.  

مریوان؛ مقصدی خوش‌آب‌وهوا در کردستان

مریوان

مریوان یکی از شهرستان‌های باصفا در کردستان است که در خردادماه طبیعتی زیبا پیدا می‌کند و هوایی دل‌پذیر دارد. دریاچه زریوار یکی از جاهای دیدنی مریوان است که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب به حساب می‌آید و در اطراف آن رستوران و بازارچه‌های محلی دیده می‌شود. در مریوان می‌توانید از جاذبه‌های زیر دیدن کنید و گشت‌وگذارتان را دل‌چسب‌تر کنید:

  • دشت بیلو
  • شم‌شم
  • غار کونا
  • منطقه تفریحی قمچیان
  • آبشار گویله
  • آبشار سلور
  • تفرجگاه ملاقوبی 

آدرس:

۱۲۵ کیلومتری غرب سنندج

اورامانات؛ ماسوله کردستان

اورامانات کردستان

مقصد دیگری که پیشنهاد می‌کنیم در تعطیلات خردادماه به آن سر بزنید، روستای اورامانات است. روستای اورامانات همزاد ماسوله در کردستان است و خانه‌هایش به شکل پلکانی ساخته و از سنگ تراشیده شده‌اند. در اورامانات چشمه‌ و چراگاه‌های متنوعی را می‌بینید و می‌توانید به جنگل‌های سرسبز آن سر بزنید. روستای اورامانات در منطقه کوهستانی اورامانات واقع شده و بین دو استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد. برای دسترسی به اورامانات از تهران باید از مسیرهای ساوه، همدان و سنندج بگذرید و از سروآباد به اورامان برسید. آب‌وهوای اورامانات کوهستانی است بنابراین اگر فصل تابستان هم به این منطقه سفر کنید، احتمالا با هوایی خنک روبه‌رو شوید.

آدرس:

  کردستان، شهرستان مریوان، جنوب شرقی شهر مریوان، هورامان تخت

ارومیه؛ جایی زیبا میان کوه و دشت

ارومیه

ارومیه برای تعطیلات خردادماه مقصدی خوش‌آب‌وهواست که از طبیعت زیبایی بهاری هم برخوردار است. این شهر همان‌طور که می‌دانید مرکز استان آذربایجان غربی است و در دامنه کوه سیر و دشت ارومیه قرار گرفته است. اگر می‌خواهید از سفر خود به ارومیه لذت بیشتری ببرید، به جاذبه‌های زیر سر بزنید:  

  • دریاچه ارومیه
  • کلیسای ننه‌مریم
  • ساختمان شهرداری 
  • بازار تاریخی ارومیه
  • مسجد جامع
  • پارک جنگلی شیخ‌تپه
  • چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

در مقاله جاهای دیدنی ارومیه با جزئیات و اطلاعات دقیقی از این جاذبه‌ها آشنا می‌شوید.

تنگه واشی؛ تفرجگاهی باصفا و زیبا

تنگه واشی

تنگه واشی که به نام ساواشی هم صدا زده می‌شود، اسم جالبی دارد و از آن جالب‌تر طبیعت بکرش است. تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا قدمتی تاریخی دارد و تفرجگاهی نزدیک تهران به حساب می‌آید. در این تنگه می‌توانید اطراف رودخانه قدم بزنید، سه کتیبه از دوران قاجار را ببینید و آبشاری خروشان را تماشا کنید. اگر مبدا شما تهران است، برای دسترسی به تنگه واشی از جاده فیروزکوه وارد شوید. به دو کیلومتری جاده فیروزکوه که رسیدید، تابلوی تنگه واشی را می‌بینید که از این قسمت باید از سمت روستای جلیزجند وارد تنگه شوید. 

آدرس:

۱۷ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه

دشت هویج روستای افجه؛ دشتی سبز در حوالی تهران

دشت هویج

اگر می‌خواهید تعطیلات خرداد را در نزدیکی تهران سپری کنید که خوش‌آب‌وهوا و زیبا باشد، در بازدید از دشت هویج شک نکنید. خوبی مسیر دشت هویج این است که برای رانندگی بی‌دردسر و راحت است. ممکن است برای شما سوال باشد که دشت هویج را چرا به این اسم صدا می‌زنند. دراین‌باره گفته‌ شده که زمان قدیم در این دشت مقدار زیادی هویج کاشته بودند، به همین خاطر به نام دشت هویج معروف شده است. در نزدیکی دشت هویج می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیر دیدن کنید:

  • دره شمالی افجه
  • آبشار پسچوبک
  • دشت سبوستان
  • حمام صفوی
  • سقاخانه حضرت ابوالفضل
  • قلعه ساکا
  • غار موزه دکتر وزیری

آدرس:

تهران، شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه

ارسباران؛ جنگل سبز در آذربایجان شرقی

جنگل ارسباران

 جنگل ارسباران منطقه‌ای حفاظت‌شده و جنگلی سرسبز است که در شمال آذربایجان شرقی قرار دارد. جنگل ارسباران مسیری دارد که می‌توانید در آن کوهنوردی و پیاده‌روی کنید. اگر به این جنگل رفتید، به دیدنی‌های خاص زیر هم سر بزنید:

  • قلعه بابک
  • دره و پارک جنگلی مکیدی
  • روستا و منطقه حفاظت‌شده آینالو

در جنگل ارسباران انواع گونه‌های گیاهی کم‌یاب مانند انار و سیب وحشی، درختان ممرز، سماق و… می‌رویند و گونه‌های جانوری مثل اردک سرسفید، بز کوهی و خرس قهوه‌ای و… زندگی می‌کنند.

سفری دلخواه با تورهای اقامت ۲۴ 

بعد از آنکه مقصد خود را انتخاب کردید، نوبت به این می‌رسد که درباره مدل سفر خود تصمیم بگیرید. سفر با  تور مسافرتی اقامت۲۴ این امکان را برای شما فراهم می‌کند که هتل و پرواز دلخواهتان را طبق زمان و بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید. چنین سفری که با شرایط شما سازگار باشد، قطعا خاطراتی خوش را برای شما رقم خواهد زد.

اقامت در بهترین هتل‌های ایران با تخفیف ویژه

چنان‌چه برای سفر به جاهای دیدنی ایران به دنبال محل اقامتی مناسب هستید، در قدم اول خوب است انواع هتل های ایران را مقایسه و بررسی کنید. اگر می‌خواهید خیلی راحت و بی‌دردسر فرایند رزرو هتل مدنظر خود را طی کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت اقامت۲۴ بزنید و هتل دلخواهتان را با تخفیف ویژه رزرو کنید. در این سایت می‌توانید ابتدا نظرات واقعی مسافران را بخوانید و بعد سراغ رزرو هتل بروید.

صحبت پایانی

تعطیلات خرداد که فرامی‌رسد، عده‌ای دغدغه این موضوع را دارند که تعطیلات خرداد کجا بریم. برای سفر در تعطیلات خرداد می‌توانید جاذبه‌هایی در استان مازندران، گیلان، کردستان، ارومیه و… را انتخاب کنید که طبیعتی زیبا و هوایی خوش دارند. ییلاقات ماسال، اورامانات، دریاچه چورت، آبشارهای لرستان، کاشان، گردنه حیران، جاده اسالم به خلخال و… از جاهای دیدنی ایران در خردادماه هستند. 

از تجربه خودتان برای ما بنویسید که بهترین سفر شما در خردادماه در کدام مقصد رقم خورده است؟

سوالات متداول

سفر به شمال در خرداد کجا بریم؟

ییلاقات ماسال، جواهرده، دریاچه چورت، ماسوله، جنگل گیسوم و... از جاهای دیدنی شمال در خردادماه هستند.

بهترین جاهای دیدنی ایران در خرداد کجاست؟

آبشار بیشه لرستان، سوباتان، جنگل فندقلو، اورامانات، جنگل ارسباران و... بهترین جاهای دیدنی ایران در خردادماه هستند.

جای سرسبز در تعطیلات خرداد کجا بریم؟

جاده اسالم به خلخال، جواهرده، ماسوله، جنگل گیسوم، ییلاقات ماسال، سوادکوه و گردنه حیران از جاهای سرسبز در خردادماه هستند.

بهترین شهر برای مسافرت در خرداد ماه کجاست؟

بهترین شهر برای مسافرت در خردادماه برای هر کسی متفاوت است. برای بعضی که دوست دارند جنگل و دریا را ببینند، مازندران و گیلان و برای افرادی که دنبال هوایی خنک و جاذبه‌های تاریخی هستند، شهرهایی مانند کرمانشاه بهترین مقصد خواهد بود.

 

۳.۵/۵ - (۱۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. مجتبی

    ممنونم از مطلبتون، تور ویژه تعطیلات خرداد سراغ ندارید؟

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون از نگاهتون
      تورهای دبی، آنتالیا، مشهد، استانبول و وان رو پیشنهاد می کنم چک کنین و توی هتلی که دوست دارید اقامت کنین

  2. خرید سیم کارت ایرانسل

    چه جاهای جذابی ،برنامه سفر تو عید باید یکی از اینجاها رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×