» استان گیلان » جاذبه های گردشگری گیلان » جاهای دیدنی گیلان » گردنه حیران؛ دیدنی‌ها، تفریحات و امکانات با تصاویر
گردنه حیران
جاهای دیدنی گیلان

گردنه حیران؛ دیدنی‌ها، تفریحات و امکانات با تصاویر

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ 2۰454

گردنه حیران یک جاده پرفراز و نشیب است که از پرترددترین مسیرهای استان گیلان به حساب می‌آید. این گردنه به دلیل زیبایی‌های بی‌پایان، امکانات مناسب، تفریحات جذاب و مکان های گردشگری فراوان، مورد علاقه گردشگران ایرانی و غیرایرانی قرار گرفته است. جاده حیران یکی از جاهای دیدنی آستارا و مسیر ارتباطی بین آستارا و اردبیل است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه زیبا با ما همراه باشید.

فهرست این مطلب

گردنه حیران کجاست؟

روستای ییلاقی حیران، در مرز بین دو استان گیلان و اردبیل است و با شهر آستارا فاصله‌ای حدوداً ۳۰ کیلومتری دارد. برای بسیاری این پرسش مطرح می‌شود که حیران به کدام استان تعلق دارد؟ گیلان یا اردبیل؟ واقعیت این است که گردنه حیران به استان گیلان تعلق دارد. این گردنه در غرب استان گیلان واقع شده و با مساحتی حدود ۲۲۰۰ هکتار، جنگل‌های سبز این استان را به کوهستان‌های اردبیل متصل می‌کند.

چگونه به گردنه حیران برویم؟

گردنه حیران در واقع در مسیر آستارا به اردبیل واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است. شما با حرکت از گیلان به سوی اردبیل و بالعکس می‌توانید از شگفتی‌های جاده حیران دیدن کنید. اما باید به یاد داشته باشید که در فصل زمستان باید با احتیاط و دقت خاصی در این جاده رانندگی کنید.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های رشت از اقامت24

فاصله شهرهای مهم تا گردنه حیران

گیلان و اردبیل هر دو سرشار از جاذبه‌های دیدنی هستند که بازدید از آن‌ها حتماً خاطره سفرتان را خوشایندتر می‌کند، در این قسمت فاصله شهرهای مهم تا گردنه حیران را برایتان آورده‌ایم تا به راحتی برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

فاصله گردنه حیران تا سرعین: حدود ۱۰۵ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا تبریز: حدود ۲۶۵ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا رشت: حدود ۳۰۵ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا آستارا: حدود ۳۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا ماسال: حدود ۲۹۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا مشگین شهر: حدود ۱۶۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا همدان: حدود ۵۹۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا تالش: حدود ۲۷۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا ارومیه: حدود ۴۳۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا خلخال: حدود ۱۹۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا انزلی: حدود ۳۰۹ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا تهران: حدود ۶۵۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا خوی: حدود ۴۵۵ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا مشهد: حدود ۱۵۶۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا قم: حدود ۷۷۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا قزوین: حدود ۵۰۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا لاهیجان: حدود ۳۸۰ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا لنگرود: حدود ۳۹۵ کیلومتر
فاصله گردنه حیران تا اردبیل: حدود ۴۳ کیلومتر

معنی گردنه حیران چیست؟

گردنه حیران به انگلیسی Heyran و ریشه نام آن به زبان تالشی بر می‌گردد. واژه «حیران» یا همان «هیران» در زبان تالشی به معنای «منطقه‌ای که توسط مه و ابر احاطه شده» است. محلی‌ها جاده حیران را این گونه نام‌گذاری کرده‌اند زیرا بیشتر فصل‌های سال، این منطقه پوشیده از مه و ابر است. واژه «حیر» و «هر» به معنای «ابر و مه» در زبان تالشی و پسوند «ان» نیز به معنای مکان است. قدمت گردنه حیران چندان مشخص نیست، اما گونه‌های طبیعی آن نشان می‌دهد که تاریخچه این گردنه به سال‌های دور باز می‌گردد.

منطقه زیبای گردنه حیران

آب و هوای گردنه حیران

آب و هوای گردنه حیران با سایر نقاط استان گیلان تفاوت چندانی ندارد. این منطقه در فاصله حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است و دمای هوای آن معمولاً ۱۰ درجه‌ای پایین‌تر از سایر مناطق است.

در هر فصلی که به گردنه حیران سر بزنید، احتمالاً با هوای مه‌آلود این منطقه روبه رو شوید. وجود جنگل و البته رودخانه ارس در محدوده گردنه حیران موجب بالا رفتن میزان رطوبت در این منطقه شده است. معمولاً پربارش‌ترین فصل‌های سال در گردنه حیران، پاییز و زمستان هستند.

بهترین فصل سفر به گردنه حیران

با توجه به وضعیت آب و هوایی که به آن اشاره کردیم، فصل بهار، از اردیبهشت تا ابتدای تیر بهترین زمان برای بازدید از این گردنه دیدنی است. در این فصل هوا بسیار خوب و خنک است و خبری از شرجی بودن نیست. منظره‌ زیبای پر از سرسبزی به همراهی هوای خنک و معتدل، به شما این امکان را می‌دهد تا لحظات خوشی را در فضای باز و در طبیعت گردنه حیران سپری کنید.

وضعیت گردنه حیران در فصول مختلف

جاده حیران در هر فصلی دارای زیبایی‌های خاص خود است که شما را شگفت‌زده می‌کند! از خنکای بهار که سبزی و زیبایی درختان را به ارمغان می‌آورد گرفته تا تابستانی که بهترین زمان برای فرار از گرمای هواست؛ از پاییزی که درختان به هزار رنگ درخشان در می‌آیند، تا زمستانی که برف همه جا را سفید پوش کرده است. حیران همواره در هر فصلی زیباست، اما چالش‌های خود را نیز دارد که با آنها آشنا می‌شویم.

گردنه حیران در بهار

سفر در بهار بهترین زمان برای تماشای طبیعت است. سرسبزی زمین و تنوع گیاهان روییده از دل خاک، زیبایی خاصی به گردنه حیران بخشیده‌اند. در این فصل همچنین انواع گل‌ها و گیاهان دارویی رشد می‌کنند. گل گاو زبان شاخص‌ترین گیاه دارویی است که در این منطقه رشد می‌کند. در برخی سال‌ها نیز جشنواره گیاهان دارویی در منطقه حیران برگزار می‌شود.

جاده حیران در بهار

گردنه حیران در تابستان

حیران، یک منطقه ییلاقی است که در فصل تابستان، خنکای دلچسبی دارد و طبیعت آن نیز دیدنی است.

حیران در تابستان

گردنه حیران در پاییز

در این فصل، زیبایی گردنه حیران کمتر از جاده چالوس نیست. اگر در اوایل پاییز به حیران سفر می‌کنید، آب و هوای منطقه بسیار سرد نیست. اما اگر در اواخر این فصل، به گردنه حیران سفر می‌کنید، باید توجه داشته باشید که زمستان زودتر از موعد در انتظار شما است.

عکس گردنه حیران پاییز

گردنه حیران در زمستان

سفر به گردنه حیران در زمستان؛ اگرچه زیبایی مخصوص به خود را دارد، اما به همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد. از همین رو باید تجهیزات کافی به همراه خود داشته باشید. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، از زنجیر چرخ غافل نشوید. دمای هوای این منطقه در فصل زمستان نزدیک به صفر است، بنابراین بهتر است البسه گرم، آب و البته خوراکی به همراه داشته باشید تا خدای ناکرده غافل‌گیر نشوید.

عکس گردنه حیران در زمستان

گردنه حیران در شب

شب در حیران همچون پرده‌ای جادویی است که زیبایی‌های این منطقه را به شکلی جدید و متفاوت نشان می‌دهد. در تاریکی، نور ماه با شکوه خود روی زمین می‌تابد و سایه‌های درختان و جنگل‌ها به رقص در می‌آیند، در این تاریکی مه آلود، هوا پر از بوی تازگی و سرسبزی جنگل است. صدای باد، یک ملودی آرام و دلنشین می‌سازد. آرامشی که در این تاریکی نصیبتان می‌شود، شما را بیش از هر زمان دیگری جذب این منطقه می‌کند. در ادامه چند تصویر از گردنه و جاده حیران در شب را می‌بینید:

تصویری از حیران در شب

گردنه حیران در شب با زیبایی خاص ترافیک بالای نوروزی گردنه حیران جاده حیران در شب برفی زمستانه

پوشش گیاهی و جانوری گردنه حیران

پوشش گیاهی این منطقه از تنوع بالایی برخوردار است. علاوه بر گیاهان دارویی که به آن اشاره کردیم، در گردنه حیران می‌توانید درخت‌های راش، توسکا، افرا، ممرز، بلوط، گردو و فندق را ببینید.

زمانی که سوار بر تله‌کابین گردنه حیران می‌شوید، می‌توانید جنگل فندقلو را ببینید. این جنگل مجموعه‌ای از درختان فندق است که به صورت پوشش گسترده‌ای در منطقه حضور دارند. این درختان فندق با برگ‌های سبز و نشاط بخش، نه تنها زیبایی طبیعت را افزایش می‌دهند بلکه محیط طبیعی منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارند.

جنگل‌های گیلان زیستگاه انواع پرندگان، پستانداران و خزندگان هستند. شاید در هنگام گذر از این منطقه بتوانید پلنگ، عقاب یا خرس مشاهده کنید.

با توجه به تنوع گیاهی و جانوری که در این منطقه زندگی می‌کنند، لازم است در هنگام بازدید از گردنه حیران حواستان بیشتر از پیش به طبیعت باشد. پس مراقب درخت‌ها و گونه‌های جانوری باشید، از دیگران بخواهید آشغال نریزند یا آتش به پا نکنند.

روستاهای گردنه حیران

روستای ییلاقی زیبا و دلنشین حیران در استان گیلان واقع شده است، که از سه بخش حیران علیا، حیران وسطی و حیران سفلی تشکیل شده است. این منطقه، با مساحتی بالغ بر ۲۲۰۰ هکتار، یکی از جواهر طبیعی استان گیلان به شمار می‌رود و در شرقی‌ترین نقطه این استان واقع شده است. روستای حیران به لحاظ جغرافیایی نیز بسیار جالب است.

تفریحات گردنه حیران

در جاده حیران، علاوه بر زیبایی‌های طبیعت، دنیایی از تفریح و سرگرمی در انتظار شماست، محلی که به فرصت ماجراجویی‌های جذابی به شما خواهد داد. فعالیت‌های تفریحی متنوعی از قبیل سورتمه سواری، زیپ لاین، کارتینگ سواری، ترامپولین، پیست اسکی و تله کابین در انتظار شما هستند.

سورتمه سواری

با سفر به حیران شانس سوار شدن بر طولانی‌ترین سورتمه شمال کشور را خواهید داشت. این سورتمه با طول ۱۵۰۰ متر از درون ارتفاعات جنگلی اطراف گردنه عبور می‌کند. سورتمه سواری با چنین ویویی، هیجان انگیز نیست؟

سورتمه سواری در حیران

زیپ لاین

اگر ارتفاع، سرعت و پریدن برای شما هیجان‌انگیز هستند، حتماً باید زیپ لاین گردنه حیران را تجربه کنید. در این تفریح جذاب شما از طریق یک کابل و با سرعتی فوق‌العاده، از روی جنگل زیبای این منطقه عبور خواهید کرد.

زیپ لاین گردنه حیران

کارتینگ سواری

مسیر کارتینگ این گردنه دارای پیچ و خم‌های فراوانی است که هیجان آن را نسبت به سایر کارتینگ‌های کشور، بیشتر می‌کند. باز هم در این تفریح باید به منظره زیبایی که روبه رویتان هست اشاره کنیم که تجربه فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

کارتینگ سواری گردنه حیران

ترامپولین

ترامپولین بیشتر مخصوص کودکان و نوجوانان است، اما نباید محدودیت سنی برای آن در نظر گرفت. پیشنهاد می‌کنیم که در هر سنی که هستید، ترامپولین را تجربه کنید. با این سرگرمی می‌توانید انرژی خود را تخلیه و شادی را به رگ‌هایتان تزریق کنید.

پیست اسکی در جنگل فندقلو

در جنگل فندقلو، یک پیست اسکی روی چمن راه‌اندازی شده است که می‌تواند یک تجربه تفریحی جذاب و هیجان‌انگیز برای علاقمندان به ورزش اسکی باشد. این پیست فرصتی برای لذت بردن از اسکی روی چمن در میان طبیعت زیبا و هوای خنک جنگلی را فراهم می‌کند. عبور از بین درختان زیبای جنگل با بوی خوش چوب درختان، این تجربه را جذاب‌تر می‌کند.

پیست اکسی گردنه حیران

تله کابین

تله کابین گردنه حیران در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد و تمام کابین‌ها و تجهیزات آن از کشور اتریش وارد شده‌اند. با سوار شدن بر یکی از این کابین‌ها، می‌توانید زیبایی‌های گردنه را زیر پای خود مشاهده و اگر شانس با شما یار باشد از میان مه و ابر عبور کنید.

تله کابین گردنه حیران

امکانات رفاهی گردنه حیران

دهکده توریستی حیران امکانات مختلفی را در اختیار گردشگران این منطقه قرار می‌دهد. از جمله امکانات آن می‌توان به سرویس بهداشتی، رستوران، کافه و چایخانه، مرکز خرید و فضای بازی کودکان اشاره کرد.

جاهای دیدنی جاده حیران

همانطور که اشاره شد، جاده حیران یکی از مناطق زیبای کوهستانی استان گیلان محسوب می‌شود که با مناظر زیبا و فرصت‌های تفریحی جذاب، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در اطراف این جاده زیبا، جاهای دیدنی گردنه حیران وجود دارد که در این قسمت آن‌ها را به صورت مختصر معرفی کرده‌ایم.

زیبایی های حیران

جنگل فندقلو

در مسیری که به جنگل فندقلو می‌رود، شما به دنیایی از درختان فندق خواهید رسید. این جنگل که به دلیل سایه درختان همیشه خنک و سرشار از عطر طبیعت است، یکی از مقاصد دیدنی نزدیک به گردنه محسوب می‌شود.

دشت بابونه

در فصل بهار و تابستان، یکی از زیباترین تجربیاتی که در سفر به حیران می‌توانید داشته باشید، دیدن دشت بابونه است. برای رسیدن به این دشت، کمی پیاده‌روی لازم است، پس اگر صبر و حوصله داشته باشید در نهایت فرشی از گل‌های بابونه را در اطراف خود مشاهده می‌کنید.

روستای حیران

روستای حیران، یکی از مقاصد جذاب در منطقه آستارا است که طبیعت خالص و بکری دارد. اغلب گردشگران فقط به دنبال رسیدن، به گردنه هستند ولی شما به از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن توجه کنید و بازدید از روستای زیبای حیران را فراموش نکنید. در این روستا، تعداد زیادی ویلا و خانه تفریحی ساخته شده که برخی از آن‌ها را می‌توانید برای اقامت انتخاب کنید.

روستای کشفی

کشفی، یکی از روستاهای جالب و جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که با طبیعتی استثنایی و فوق‌العاده زیبا در فاصله ۲۲ کیلومتری از جاده حیران واقع شده است. این روستا یک مقصد عالی برای تفریح و استراحت چند روزه در طبیعت است. هوا در کشفی سردتر از مناطق دیگر کشور است و حتی در تابستان نیز باید لباس‌های گرمی با خود داشته باشید.

دهکده گردشگری حیران

دهکده گردشگری حیران در دامنه‌های کوه‌های گردنه واقع شده است، دارای امکانات کامل رفاهی و تفریحی است تا تجربه خوشایندی از سفر به حیران در خاطرتان به یادگار بگذارد.

پارک ملی هیرکان

پارک ملی هیرکان با جنگل‌های زیبا یکی از مقصدهای دیدنی مهم در گردنه حیران است. یکی از ویژگی‌‌های این پارک، واقع شدن در مرز کشور آذربایجان است.

قلعه شیندان یا گور بابک

شیندان، یک قلعه باستانی و بلند در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان است، که بر فراز کوه شیندان ایستاده است. این قلعه از جمله نقاط تاریخی برجسته گردنه حیران محسوب می‌شود. تاریخچه این قلعه به دوران ساسانی و قبل از اسلام باز می‌گردد.

روستای مشند

روستای مشند، یکی از روستاهای نزدیک به گردنه است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از آن قرار دارد. اینجا محیطی بکر است که به هر طرف نگاه کنید، زیبایی‌های آرامش‌بخش طبیعت را خواهید دید. در روستای مشند، می‌توانید چند روزی در آرامش و به دور از شلوغی شهر باشید.

سوغاتی‌های گردنه حیران

در سفر خود به جاده حیران، می‌توانید از خوراکی‌های محلی مانند تمشک‌های ترش، لواشک‌های خانگی، لبنیات تازه، فندق‌های وحشی و … بهره‌مند شوید و آن‌ها را به عنوان سوغاتی به شهر و دیار خود ببرید. به یاد داشته باشید طعم منحصربه‌فرد عسل حیران در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شود. طعم خاص این عسل از شیره گل‌های بابونه و لاله موجود در طبیعت منطقه است. بنابراین، اگر از گردنه حیران عبور کردید، فرصت خرید این عسل مرغوب را از دست ندهید. در روستاهای این گردنه نیز می‌توانید صنایع دستی مختلفی از جمله دست‌بافته‌های پشمی، گلیم و جاجیم را تهیه کنید و به سوغات ببرید.

غذاهای محلی و سنتی گردنه حیران

یکی از لذت‌های بی‌نظیر سفر به گیلان، تجربه غذاهای خوشمزه محلی است که تنوع بالایی در هر منطقه از این استان دارد. در سفر به حیران می‌توانید غذاهای مختلفی مثل آش دوغ، لونگ مرغ، باستیرمای مرغابی و انواع کباب‌های ترش و خوش‌طعم را تجربه کنید و از طعمشان لذت ببرید.

آش دوغ

رستوران های گردنه حیران

گشت و گذار در طبیعت بکر باعث افزایش اشتها می‌شود. پس بهتر است رستوران‌های اطراف گردنه را بشناسید. در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل، رستوران چهار فصل یکی از بهترین انتخاب‌ها است. همچنین در این مسیر، سه رستوران دیگر به نام‌های هتل رستوران پارلا، تالار رستوران آسرا و رستوران فرزین روحی نیز وجود دارند که شهرت خوبی دارند. در این رستوران‌ها علاوه بر غذای خوشمزه و محیط دلنشین، اجرای موسیقی زنده نیز لحظات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

مراکز خرید گردنه حیران

در اطراف جاده حیران، مکان‌هایی را مشاهده می‌کنید که برای فروش محصولات محلی منطقه دایر شده‌اند. همچنین در هر روستا، مغازه‌های کوچک و سنتی وجود دارد که محصولات و صنایع دستی مردم روستا را به شما عرضه می‌کنند. این مغازه‌ها جای مناسبی برای خرید سوغاتی هستند. همچنین، فاصله گردنه حیران تا شهر مرزی آستارا فقط ۵ کیلومتر است، بنابراین شما می‌توانید انواع کالاهای داخلی و خارجی را در مراکز خرید و بازارهای بزرگ آستارا با قیمت‌های مناسب تهیه کنید.

اقامت در گردنه حیران

تصور کنید که صبح خود را با نشاط و زیبایی ابر و مه آغاز کنید. همین شما را برای اقامت در گردنه حیران وسوسه می‌کند. در حیران شما بسته به نوع علاقه‌ و فصلی که در آن سفر کرده‌اید، می‌توانید برای اقامت خود کلبه جنگلی، خانه روستایی، ویلا، هتل و حتی چادر را انتخاب کنید. هر کدام از این گزینه‌ها به شما امکان لذت بردن از ویژگی‌های خاص گردنه حیران را می‌دهند.

اگر دوست دارید در نزدیکی این گردنه اقامت داشته باشید، می‌توانید سری به انواع هتل آستارا در اقامت ۲۴ بزنید.

  • هتل پارلا
  • هتل بلال
  • هتل اسپیناس
  • هتل نگین استیل
  • هتل آپارتمان ایساتیس
  • هتل دریا
  • هتل ابوالفضل
  • هتل افرا
  • هتل آپارتمان نور

سفر به گردنه حیران با تور

وقتی با تور به گردنه حیران سفر می‌کنید، می‌توانید بدون دغدغه فکری، از تمامی امکاناتی که برای شما فراهم می‌شود، استفاده کنید. از شروع سفر تا پایان سفر، همه چیز برنامه‌ریزی شده است و بازدید از قسمت‌های مختلف منطقه، از جاذبه‌های طبیعی گرفته تا مناطق تاریخی و همچنین مکان‌های تفریحی برایتان مهیا شده است. با راهنمای تور، می‌توانید بدون اتلاف وقت به بهترین رستوران‌ها و فضاهای خرید محلی دسترسی داشته باشید و از غذاهای محلی و خریدهای متنوع لذت ببرید. به طور کلی، سفر به گردنه حیران با رزرو تور، فرصتی استثنائی برای لذت بردن از زیبایی‌های فراوان این منطقه است که اقامت ۲۴ برای شما ارائه می‌دهد.

جمع بندی مطالب

در این مقاله به بررسی دقیق گردنه حیران، زیبایی‌ها، تفریحات و امکانات ارائه شده در آن پرداختیم. گردنه حیران با طبیعت زیبا و تنوع فراوان فعالیت‌ها، گردشگران را به خود جذب می‌کند. در این مقاله سعی کردیم تا تمامی جنبه‌های منطقه زیبای حیران را برایتان شرح دهیم تا بتوانید با آگاهی از طبیعت و فرهنگ این منطقه به آن سفر کنید و لحظات فراموش نشدنی‌ را در آنجا سپری کنید.

سؤالات متداول

گردنه حیران اردبیل یا گیلان؟

گردنه حیران جزو جاهای دیدنی آستارا در مسیر آستارا و اردبیل است و در تقسیمات جغرافیایی جزو استان ‏گیلان است.‏

گردنه حیران چند کیلومتر است؟

۳۵ کیلومتر

گردنه حیران در کدام استان است؟

گیلان

گردنه حیران چی داره؟

جنگل فندقلو، دشت بابونه، روستای حیران، روستای کشفی، دهکده گردشگری حیران، پارک ملی هیرکان، قلعه ‏شیندان یا گور بابک، روستای مشند ‏

جاده اسالم به خلخال یا گردنه حیران؟ کدام قشنگتر است؟ ‏

جاده اسالم به خلخال دلیل مناظر طبیعی، باغ‌ها، دشت‌ها و آبشارهای خیره‌کننده، جذابیت زیادی دارد. از طرف ‏دیگر، گردنه حیران با جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌ها، روستاهای سنتی و فراوانی تفریحات از جمله تله‌کابین و ... ‏مکانی است که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. بنابراین، انتخاب بین جاده اسالم به خلخال و گردنه ‏حیران به ذائقه و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. ‏

نزدیکترین شهر به گردنه حیران کدام است؟

آستارا

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×