بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری گلستان » گرگان » جاهای دیدنی گرگان » پارک جنگلی النگدره گرگان، شاخص ترین پارک جنگلی شمال ایران
پارک جنگلی النگدره گرگان
جاهای دیدنی گرگان

پارک جنگلی النگدره گرگان، شاخص ترین پارک جنگلی شمال ایران

۱۰ تیر ۱۴۰۱ 13۰1,858

شهرنشینی و زندگی مدرن امروزه باعث شده تا بسیاری از افراد از طبیعت و زیبایی های آن فاصله بگیرند و غرق در مشکلات و زندگی روزمره خود شوند. یکی از بهترین کارهایی که برای استراحت و التیام روح و روان خود می توانیم انجام دهیم؛ زدن به دل طبیعت و فاصله گرفتن از زندگی روزمره است. پارک جنگلی النگدره یکی از جاهای دیدنی گرگان است که می توانید از طبیعت و زیبایی های آن نهایت استفاده را بکنید. همراه ما باشید تا به معرفی پارک جنگلی النگدره بپردازیم.

پارک جنگلی النگدره گرگان

چشمان خود را ببندید، تصور کنید در میانه یک جنگل با درختان سر به فلک کشیده هستید. نسیم خنکی گونه هایتان را نوازش می کند و با نفس عمیقی که می کشید، ریه های خود را میزبان هوای پاک می کنید. در همین حین صدای دلنشین آب به همراه چهچه پرنده های رنگارنگ به گوشتان می رسد. حتی فکر کردن به آن هم خوشایند است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های گرگان از اقامت24

گرگان یکی از شهرهای زیبا و سرسبز شمال ایران است که هر ساله عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب می کند. جنگل النگدره یک جنگل چهار فصل بوده و در هر زمان از سال زیبایی های خاص خودش را دارد. این جنگل در سمت جنوب غربی گرگان واقع شده است و شما می توانید به راحتی از آن دیدن کنید. جالب است بدانید که این پارک در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و پارک جنگلی شاخص شمال کشور می باشد که مساحتی برابر با ۱۸۵ هکتار دارد.

پارک جنگلی النگدره کجاست؟

همانطور که گفتیم این پارک جنگلی در گرگان و سمت جنوب غربی آن واقع شده است. با رفتن به بلوار ناهارخوران که یکی از بلوارهای معروف گرگان است، می توانید به ورودی این پارک برسید و بعد از گشت و گذار از همان درب از پارک خارج شوید.

آدرس: گرگان، ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان، جاده ناهارخوران

جنگل النگدره در گرگان

جاهای دیدنی النگدره

قدم زدن و تماشای زیبایی های طبیعت در جنگلی سرسبز و آرام با صدای طنین انداز رودخانه آن، می تواند تجربه تکرار نشدنی برای شما رقم بزند. از زیبایی های این جنگل هرچه بگویم کم گفتم. از جاهای دیدنی این پارک جنگلی می توان به دریاچه توشن، محوطه تاریخی و رودخانه قلاشی اشاره کرد.

دریاچه توشن

دریاچه توشن درون روستای توشن است که در نزدیکی پارک جنگلی النگدره قرار دارد. شما می توانید از طریق جاده روستا توشن یا از طریق جنگل النگدره به این دریاچه برسید. این دریاچه یک سد تاریخی است و آبی که پشت آن جمع شده از چشمه های النگدره تامین می شود. به دلیل وجود ماهی های گوناگون امکان ماهیگیری برای گردشگران وجود دارد.

رودخانه قلاشی

یکی از زیبایی های این جنگل رودخانه قلاشی و چشمه های مجاور آن است که شمال تا جنوب پارک ادامه دارد و شما می توانید هنگام قدم زدن، صدای دلنشین آب و طراوت و خنکی آن را در فضا احساس کنید.

محوطه تاریخی النگدره

در این پارک جنگلی علاوه بر زیبایی های طبیعی یک محوطه تاریخی با بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت، وجود دارد که به جذابیت این منطقه می افزاید. 

امکانات و تفریحات در جنگل النگدره

مسئولان مربوطه برای رفاه حال گردشگران امکانات خوبی در این پارک در نظر گرفته اند که می توانید از آن ها استفاده کنید. در ادامه درباره تفریحات و امکانات پارک جنگلی النگدره صحبت خواهیم کرد.

جاده سلامت

یکی از تجربه های شگفت انگیز، پیاده روی در دل جنگل و لذت بردن از طبیعت سرسبز است که علاقه مندان زیادی دارد. جاده سلامت در واقع یک مسیر چوبی است که ۱۷۰۰ متر طول دارد و برای جلوگیری از کوبیدگی خاک و امنیت بیشتر گردشگران در سال ۱۳۹۶ ساخته و یک سال بعد افتتاح شد. این مسیر شما را از دل انبوه درختان عبور داده و با مشاهده مناظر جذاب و خیره کننده، لذت پیاده روی را برای شما چند برابر می کند.

جاده سلامت در دل جنگل النگدره

علاوه بر جاده سلامت، یک جاده اصلی آسفالت شده به طول ۶ کیلومتر نیز وجود دارد که برای رفت و آمد وسایل نقلیه استفاده می شود. اما مسئولان برای راحتی حال گردشگران و حفظ محیط زیست، تردد وسایل نقلیه را در روزهای زوج از ساعت ۶ صبح الی ۶ عصر ممنوع کردند. بنابراین در این بازه زمانی برای پیاده روی نیز می توانید با خیال راحت از جاده اصلی استفاده کنید.

پیک نیک در پارک جنگلی النگدره

هیچ چیز بهتر از اتراق در جنگل و سپری کردن زمان در کنار خانواده و دوستان در محیطی آرام و دلنشین نیست. برای همین اکثر گردشگران نیز برای پیک نیک و اقامت چندین ساعته به پارک جنگلی می آیند. در جنگل النگدره امکانات مختلفی همچون آلاچیق، سرویس بهداشتی، نیمکت، نمازخانه، فروشگاه مواد غذایی، زمین بازی برای کودکان و… وجود دارد و می توانید در طول اقامت از آن ها استفاده کنید. همچنین می توانید در منطقه کمپ جنگل چادر بزنید و شب نیز درون پارک بمانید. دقت کنید که هنگام گردش در پارک یا اقامت و آتش روشن کردن، به محیط زیست آسیب نزنید و از روشن کردن آتش کنار درختان خودداری کنید.

عکاسی در طبیعت

امروزه عکس گرفتن به یکی از عادات جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده که اگر بیش از اندازه نباشد و ما را از لذت بردن در لحظه زندگی، دور نکند، عادت خوبی است. بنابراین هنگام بازدید از این پارک حتما موبایل یا دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید تا بتوانید عکس های زیبا و خاطره انگیز در دل طبیعت ثبت کنید.

ایستگاه دوچرخه

دوچرخه سواری یکی از ورزش های پرطرفدار است. خوشبختانه امکان دوچرخه سواری به دلیل ایستگاه و مسیر دوچرخه سواری در این پارک جنگلی وجود دارد. جالب است بدانید که ایستگاه دوچرخه سواری جنگل النگدره، اولین ایستگاه دوچرخه سواری در گرگان بوده و مسیر اختصاصی آن ۴ کیلومتر طول دارد. به راحتی می توانید همراه خود دوچرخه بیاورید یا از ایستگاه کرایه کنید و به تفریح بپردازید.

ایستگاه دوچرخه در پارک النگدره

هزینه و اطلاعات بازدید

این پارک جنگلی به صورت ۲۴ ساعته باز بوده و شما در هر ساعت از شبانه روز که علاقه دارید می توانید از آن دیدن کنید. برای ورود به این جنگل نیاز به پرداخت هزینه نیست و ورود آن برای همه رایگان است.

بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی النگدره گرگان

جنگل النگدره یکی از جنگل های چهار فصل ایران است که هر موقع از سال زیبایی خاص خودش را دارد. به دلیل وجود درختان سر به فلک کشیده و رودخانه ای که از میان آن میگذرد، معمولا دمای هوا در جنگل حدود ۱۰ درجه خنکتر از شهر گرگان است. بنابراین هنگامی که به این پارک جنگلی می روید، بهتر است لباس گرم همراه داشته باشید. 

هر فصل زیبایی خودش را دارد. اما توصیه میکنم حتما برای یکبار هم که شده در فصل پاییز به این جنگل زیبا سر بزنید چرا که درختان نارنجی رنگ و برگ های خشک شده که روی زمین ریخته اند، زیبایی خاصی را به وجود می آورد که هم برای عکاسی و هم برای خاطره سازی بسیار جذاب است. تعداد گردشگرانی که به پارک می آیند در فصل پاییز بیشتر می شود چرا که هم هوای شهرهای شمالی در پاییز بهتر است و هم این فصل به دلیل زیبایی که دارد، علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند.

در فصل زمستان به دلیل بارش برف روی درختانی که به خواب زمستانی رفته اند، منظره جذاب دیگری به وجود می آید. حتی می توانید در جنگل برف بازی کرده و خوش بگذرانید. البته تجهیزات لازم و لباس گرم را فراموش نکنید.

در فصل بهار و تابستان به دلیل شکوفه ها و صدای پرندگان، فضای دلنشینی در پارک ایجاد می شود که می توانید از آن نهایت استفاده را ببرید. همچنین به دلیل خنک بودن این منطقه نسبت به شهر، گرمای تابستان نمی تواند باعث ناراحتی شما شود.

طبیعت در پاییز

دیدنی های نزدیک

برخی از جاذبه هایی که در اطراف این جنگل وجود دارند و شما می توانید از آن ها دیدن کنید، عبارت اند از: پارک ناهارخوران، کاخ موزه گرگان، برج گرگان، تورنگ تپه گرگان، خانه تاریخی تقوی ها، روستای مازیچال، موزه گرگان، سرای تاریخی باقری ها، برکه باغ گلبن، روستای زیارت، قلعه حسن، دریاچه توشن و تپه قلعه خندان.

هتل های نزدیک

هتل هایی که در نزدیکی پارک جنگلی النگدره وجود دارند عبارت اند از: هتل جهانگردی ناهارخوران، هتل فرهنگیان، هتل شهاب ناهارخوران، هتل آپارتمان گل نرگس و هتل بوتانیک گرگان. البته در نظر داشته باشید که برخی از این هتل ها با فاصله چند کیلومتری از پارک جنگلی هستند و با وسیله نقلیه نیز مدت زمانی باید در راه باشید تا از هتل به پارک جنگلی برسید. برای رزرو هتل های گرگان با بهترین قیمت می توانید از طریق اقامت ۲۴ اقدام کنید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×