بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری ساری » بهشت گمشده ساری | دریاچه الندان، دریاچه چورت، سد سنبل رود و چهاردانگه ساری
بهشت گمشده ساری
جاذبه های گردشگری ساری

بهشت گمشده ساری | دریاچه الندان، دریاچه چورت، سد سنبل رود و چهاردانگه ساری

۱۵ دی ۱۴۰۱ 22۲3,709

بهشت؟ چند لحظه چشمانتان را ببندید. چه تصوری از بهشت در ذهن خود دارید؟ جایی سرسبز و رویایی که انوار طلایی خورشید در آن غوطه ‌ور است و جز آرامش، زیبایی محض و خوشی چیز دیگری یافت نمی‌شود؟ یا شاید فضایی رنگارنگ درست مثل پاییز هزار رنگ! این‌ها همگی مشخصات بهشت گمشده ساری است که مجموعه‌ای از جاهای دیدنی ساری و حومه آن را در بر دارد. برای آشنایی بیشتر با این چهار منطقه، بهشت گمشده ساری مازندران، در فصول مختلف سال و نحوه دسترسی به آن ها با ما همراه باشید.

دریاچه الندان بهشت گمشده ساری، زیبایی مسحور شده

شاید شما هم زمانی که آنه شرلی را تماشا می ‌کردید، به همراه او در راهرو های هزار توی جنگل و مزرعه ‌های منتهی به آن، کنار دریاچه نقره‌ای در رویای شکوفه ‌ها غرق می ‌شدین و به همراه او خیال می‌ بافتید و دوست داشتید که آن فضای کارتونی راهی به واقعیت پیدا کند. دریاچه الندان مازندران، این بهشت گمشده ساری با فضای بکر و وسیعی که دارد، همان رویایی است که به واقعیت بدل شده است. جایی که بعد از گذر از مزارع و مسیری سرسبز و استشمام بوی باران در بهار به دریاچه ‌ای وسیع که اطراف آن را جنگل پوشانده است منتهی می‌شود.

دریاچه الندان حدودا ۲.۵ میلیون سال پیش یعنی در عصر کواترنری زمین شناسی تشکیل شده است. این دریاچه به وسعت ۱۷ هکتار است و در نزدیکی روستای ازنی از توابع چهاردانگه ساری در منطقه جنگلی پله الندان که منطقه جنگل های هیرکانی مازندران است واقع شده است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های ساری از اقامت24

موقعیت مکانی روستای ازنی نسبت به شهر ساری به گونه ای است که در جنوب این شهر واقع شده است و حدود ۶۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. این روستا نسبت به کیاسر که در مسیر دامغان به ساری واقع شده است، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. موقعیت مکانی الندان به گونه ای است که از استان سمنان هم می توان به آن دسترسی داشت.

این دریاچه مجهز به سرویس بهداشتی و آلاچیق است و چون فاصله کمی تا کیاسر دارد، به پمپ بنزین دسترسی خواهید داشت. بهاری دل انگیز و بارانی، تابستانی گرم و شرجی و زمستانی سرد و استخوان سوز دارد.

آدرس دریاچه الندان: مازندران، ساری، روستای چهاردانگه ساری، دامنه کوه ازنی

آدرس دریاچه الندان از شهرستان دامغان: دامغان، جاده چشمه علی، ۱۲ کیلومتر بعد از کیاسر

آدرس دریاچه الندان از سمنان: سمنان، سه راه فولاد محله، کیاسر، ۱۲ کیلومتر بعد از کیاسر

دریاچه الندان

دریاچه چورت بهشت گمشده ساری، وهم انگیز و منحصر به فرد

دریاچه چورت ساری شاهکاری در طبیعت است که از پس زلزله، در سال ۱۳۱۸ یعنی ۸۳ سال پیش، سر از این منطقه بر آورده است. گویا این دریاچه با ظهور خود در انبوه جنگل ها، اسرار درون زمین را به طور رمز آلودی همراه با زلزله هویدا کرده است و به سبب فاش کردن اسرار، محکوم به زیبایی وهم انگیز و راز آلود همراه با مه صبحگاهی و درختانی تا نیم تنه که از آب بیرون زده است شده است.

دریاچه چورت مازندران یکی از نقاط مورد پسند طبیعت گرد ها به خصوص آفرودی ها محسوب می شود. دریاچه ی چورت وسعت زیادی ندارد. اما، زیبایی منحصر به فردی دارد که هر آدمی را مجذوب خود می کند. برای دسترسی به بهشت گمشده ساری دریاچه چورت، به روستای چورت بروید. از آنجا، مسیری خاکی را طی کنید تا به دل جنگل  رفته و به دریاچه هفت رنگ چورت برسید.

دریاچه چورت در پاییز زمین را با برگ های هفت رنگ پاییزی می پوشاند و در این فصل می توانید از درخت های گردو و ازگیل رسیده استفاده کنید. برای شب مانی در پاییز باید وسایل گرمایشی مانند کیسه خواب، چادر و لباس گرم همراه ببرید. دریاچه چورت در فصل بهار نیز سر سبز است و صدای پرندگان این زیبایی و سکوت دریاچه را همراهی می کند.

اب و هوا دریاچه چورت در بهار خنک و مه آلود است. از امکانات دریاچه چورت می توان به سرویس بهداشتی و مغازه در حوالی روستا و مسیر منتهی به دریاچه اشاره کرد. می توانید در این دریاچه ماهیگیری کنید. اما، حق شنا کردن ندارید.

آدرس دریاچه چورت: چهاردانگه شهرستان ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت،  حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران

آدرس دریاچه چورت از سمنان: سمنان-شهمیرزاد- سه راه فولاد محله- کیاسر- روستای چورت- ۱۰ کیلومتر بعد از آن دریاچه چورت (حدود ۱۷۵ کیلومتر)

بهشت گمشده ساری، دریاچه چورت

سد سنبل رود بهشت گمشده ساری، نگین شیرگاه

سد سنبل رود سازه ای عظیم است که در سال ۱۳۷۶ روی رود سنبل رود، برای کشاورزی و پرورش ماهی در منطقه سوادکوه احداث شده است. این سد جلوه خاصی به طبیعت می دهد و به سبب تجمع آب در پشت آن، گونه های گیاهی و جانوری متفاوتی در آن پرورش یافته اند. سد سنبل رود شیرگاه یک سد خاکی با هسته رسی است که تاج آن ۱۰ متر ارتفاع دارد و طول تاجش برابر با ۸۸۹ متر است. مجموعه سد سنبل رود بهشت گم شده مازندران به همراه فضای جنگلی و دریاچه ۴۰ هکتار برآورد شده است.

اما، سد سنبل رود در کجاست؟ این سد در شهرستان سواد کوه شمالی، بین شیرگاه و بابل کنار بابل واقع شده است. دریاچه سد سنبل رود مشرف به جنگل است که زیبایی این سد را دو چندان کرده است. این سد هم چنین، مجهز به یک اسکله کوچک است که می توانید از قایق های موتوری و نوع پدالی برای تفریح در کنار اعضای خانواده استفاده کنید.

از امکانات تفریحی سد سنبل رود می توان به مجتمع تفریحی سد سنبل رود، کلبه های اقامتی برای شب مانی و آلاچیق ها و درشکه و اسب سواری، بوفه و قهوه خانه و زمین ورزشی و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

می توانید قبل از حرکت، آب و هوای سد سنبل رود را با رجوع به وب سایت accuweather بررسی کنید. در صورت بارانی نبون به این مکان زیبا سفر کنید. البته، اگر عاشق هوای بارانی هستید، می توانید شبی را در این بهشت گمشده ساری سپری کنید.

آدرس سد سنبل رود شیرگاه: مازندران- سوادکوه- ۸ کیلومتری جاده شیرگاه به بابل

آدرس سد سنبل رود از قائمشهر: خیابان صالحی مازندرانی-جاده قائمشهر به سمت شیرگاه-فرعی به سمت نارنجستان- جاده نظامی- جاده شیرگاه-بابلکنار- سد سنبل رود (۲۴ کیلومتر)

بهشت گمشده ساری، سد سنبل رود

روستای چهاردانگه ساری بهشت گمشده ساری

منطقه چهاردانگه ساری به مرکزیت کیاسر شامل روستاهای زیادی مشتمل بر ۴۵ روستا است. این منطقه از نظر موقعیت مکانی با استان سمنان هم مرز است. از مهم ترین روستاهای این منطقه می توان به روستای باباکلا چهاردانگه ساری اشاره کرد که دارای رودخانه ای پر آب و طبیعت بسیار زیبا است.

روستای دیگر در چهاردانگه ساری روستای عالیکلا است. این روستا محل رویش گل گاو زبان است که خاصیت درمانی و آرامش بخش دارد. اگر حوالی اردیبهشت تا خرداد به این منطقه سفر کنید، می توانید گل های قرمز رنگ و زیبای گل گاو زبان را که تمامی دامنه کوه و دشت را پوشانده است را ببینید. اگر دوست داشتید گل ها را جمع کرده و اجازه دهید خشک شوند و به رنگ بنفش تیره تغییر رنگ دهند تا آماده استفاده شوند.

جنگل چهاردانگه ساری یکی دیگر از دیدنیهای چهاردانگه ساری است که مهر تاییدی بر این همه زیبایی است. محدوده اطراف جنگل با دشت های وسیعی پوشیده شده است  که هم برای عکاسی فضای بسیار مناسبی است. هم گویی بخشی جدا شده از زمین است و بهشت گمشده ساری یا بهشت زمین دقیقا در این نقطه قرار گرفته است.

چهاردانگه ساری مازندران مجموعه ای از پوشش های گیاهی مختلفی را در بر دارد. می توانید انواع زالزالک و میوه های جنگلی را در جنگل های این بخش از بهشت گمشده ی ساری بیابید.

بهشت ساری، چهاردانگه ساری

جاهای دیدنی نزدیک بهشت گمشده ساری

بهشت گمشده ساری مشتمل بر چهار منطقه است که هر منطقه خود علاوه بر زیبایی خاصی که دارد، مجموعه ای از مکان های مختلف در کنار هم است. جاهای دیدنی اطراف هر منطقه را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه الندان

روستای الندان، رودخانه لاکبار، روستای آزِنی، دریاچه پله، آبشار سنگ لوه، امام زاده سید رحیم، روستای کیاده، قبله کوه، آرامگاه حسن کیاده، جنگل کیاسر، روستای اروت، روستای وری، بام کیاسر، موزه کلانتری

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه چورت

  • باداب سورت: مجموعه ای از چشمه های پله ای و طبقاتی است و دومین چشمه بزرگ آب شور دنیا محسوب می شده است.
  • سد سلیمان تنگه و دریاچه الندان

جاهای دیدنی نزدیک سد سنبل رود

  • پل شاه عباسی
  • پل شاهپور
  • روستای دهکلان

جاهای دیدنی نزدیک چهار دانگه ساری مازندران

  • دریاچه الندان
  • روستای عالیکلا
  • روستای مالخواست
  • کیاسر
  • باداب سورت
  • منطقه اوپرت
  • دریاچه چورت

هتل های نزدیک بهشت گمشده ساری

بهشت گمشده ساری مجموعه ای از دریاچه الندان، دریاچه چورت، سد سنبل رود و منطقه چهاردانگه است. هتل های نزدیک به بهشت گمشده ساری را می توان اینگونه شرح داد. این مناطق در دل جنگل واقع شده اند. بنابراین دسترسی به هتل وجود ندارد.

اقامتگاه نزدیک دریاچه چورت: استفاده از خانه های اجاره ای در روستای چورت و هتل های ساری که ۲ ساعت تا دریاچه فاصله دارد.

اقامتگاه نزدیک دریاچه الندان: آلاچیق ها و مجموعه های اقامتی اطراف دریاچه

اقامتگاه نزدیک سد سنبل رود: مجموعه اقامتی حاضر در منطقه سنبل رود، اقامتگاه کلبه ای سوادکوه، کمپ تجهیز شده لفور، دهکده توریستی برنجستانک

اقامتگاه نزدیک چهاردانگه ساری: اقامت در خانه های روستایی اجاره ای که در مجموعه روستاهای مختلف بنا شده است و اقامتگاه بومگردی کیاسر

برای رزرو هتل های ساری می توانید از خدمات اقامت ۲۴ استفاده کنید تا سفری بی دغدغه، راحت و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. کاروکیا

    اینجا هایی که گفتید در زمستان هم خوب است ؟

    • شقایق امیر حسینی

      سلام متشکرم از وقتی که گذاشتید و مقاله را مطالعه فرمودید. طبیعتا مناطق کوهستانی به دلیل بارش برف و سردی هوا ممکن است دچار مشکلاتی باشد که توصیه می‌شود قبل از حرکت با سامانه راه‌های کشور تماس بگیرید و از وضعیت مسیرها مطلع شوید و هواشناسی را نیز چک کنید. اما، به صورت کلی، بله تا حدودی می‌توانید تعطیلات را در فصل زمستان به بازدید از مکان‌های نام برده به خصوص کیاسر
      و چهاردانگه اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×