» جاذبه های گردشگری مازندران » جاذبه های گردشگری رامسر » جاهای دیدنی رامسر » جنگل دالخانی رامسر، دالان بهشت در شمال ایران
جنگل دالخانی رامسر
جاهای دیدنی رامسر

جنگل دالخانی رامسر، دالان بهشت در شمال ایران

۴ شهریور ۱۳۹۸ 20۰2,860

جنگل دالخانی یا دالیخانی، از جنگل‌های کوهستانی در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر است که به دالان بهشت شهرت دارد. این جنگل از جاهای دیدنی رامسر است که در امتداد جنگل های این منطقه قرار دارد و دارای حدودا ۶۰۰ هزار متر مربع وسعت و ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا است.

جنگل دالخانی رامسر
جنگل دالخانی رامسر

از این حیث می تواند مسیر جذابی برای کوهنوردان باشد. مه غلیظ و درختان در هم پیچیده و متراکم و ییلاق های آن، از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه است. پس از روستای دالخانی، روستا های ییلاقی دیگری از جمله جنت رودبار گرسماسر، اکراسر و گلین قرار دارند.

جنگل دالخانی از جاهای دیدنی رامسر و از بکر ترین جنگل های شمال ایران و با آب و هوایی مطلوب است. در این حنگل از هوای شرجی و دمای بالای شهر های شمالی خبری نیست. این جنگل حتی در تابستان هم، شب های نسبتا سردی دارد. بنابراین لباس گرم و پتوی مسافرتی حتما همراه خود داشته باشید. رانندگی در جاده ‌ای با درختان بلند و سرسبز در اطرافش و مه غلیظ در دره ها، بسیار لذت بخش است. کلبه ‌های چوبی و آلاچیق ‌های کنار جاده هم مسافران را وسوسه می کنند تا برای ساعتی، آن جا استراحت کنند و از چشم انداز دلبرانه آن لذت ببرند. عسل، میوه های جنگلی و ماهی تازه هم در کنار جاده برای فروش به مسافران به نمایش گذاشته شده اند.

پوشش گیاهی این منطقه هم بسیار متنوع است. درختان و بوته های بلوط، ازگیل، ولیک، کوله خاس، فندق، مندی یا کلهو، زرشک و گوجه جنگلی اصلی ترین اجزای پوشش گیاهی این جنگل هستند. در داخل جنگل با حرکت به سمت غرب، جویبار کوچکی را خواهید دید که صدای آن برای مسافران لذت بخش است.

از جمله مواردی که موجب جذابیت بیشتر این ناحیه برای مسافران شده است، نظافت و پاکی این جنگل است. شهرداری این منطقه فعالانه برای پاکیزگی نواحی اطراف تلاش می کند و از این حیث، این منطقه برای گردشگران مقصد جالب تری است. سعی کنیم در سفر به جاهای دیدنی کشورمان، به حفاظت از محیط زیست و طبیعت آن، اهمیت بدهیم.

جاهای دیدنی رامسر
جاهای دیدنی رامسر

جاهای دیدنی رامسر و اطراف جنگل دالخانی

ییلاق ‌های سرسبز و معروف اطراف رامسر با چندین آبشار و جنگل های انبوه، روستای جواهرده، تله کابین رامسر، مسیر مه گرفته و چشم انداز رویایی جاده های آن، سد میجران ، قلعه مارکوه که به بام رامسر شهرت دارد، جاذبه هایی هستند که اگر قصد سفر به رامسر را دارید توصیه می کنیم حتما سری به آن ها بزنید.

زمانی که از رامسر به سمت جاده جنت رودبار حرکت کنید، پس طی نمودن مسافتی در حدود ۲ کیلومتر، روستاهای گانگسر و پیازکش را پشت سر می‌گذارید، سپس به یک جاده سه راهی می‌رسید. اگر جاده سمت راست را انتخاب کنید با طی کردن مسیری یک و نیم کیلومتری به سد میجران می‌رسید و اگر جاده سمت چپ را انتخاب نمایید، تا فاصله یک کیلومتری در جاده آسفالت به روستای  کلچه کی می‌رسید و بعد از آن باید هفت کیلومتر در جاده خاکی حرکت کنید تا به دریاچه سد میجران برسید. برای رفتن به جنگل دالخانی کافیست به جاده اصلی برگشته و مسیر مستقیم را ادامه دهید.

گرسماسر یکی دیگر از جاذبه‌های پرطرفدار در محدوده جنگل دالخانی است، روستایی بکر و زیبا که جزو مرتفع‌ترین بخش‌های جنگل دالخانی محسوب می‌شود و مناظر بسیار زیبایی را به گردشگران این منطقه عرضه می‌دارد.

به طور کلی جذابیت ها و تفریحات حنگل دالخانی رامسر شامل، جنگل نوردی و طبیعتگردی، پیک نیک و عکاسی، خوشمزه گردی است. به جز سوغاتی های این منطقه از جمله میوه های جنگلی، عسل و ماهی های پرورشی تازه، امکان خوردن یک ظرف آش داغ و چای آتشی نیز برای مسافران فراهم است.

تله کابین رامسر
تله کابین رامسر

مطلب مرتبط: جاهای دیدنی رامسر

وسایل موردنیاز برای جنگل نوردی

اگر قصد دارید جنگل نوردی کنید، کفش مناسب با عاج های بلند حتما باید همراه داشته باشید. همچنین به اندازه‌ کافی آب آشامیدنی و مواد غذایی سبک همراه خود ببرید. ابزار های جهت یابی از جمله قطب‌ نما و جی ‌پی ‌اس هم قطعا ضروری هستند. پانچو یا کاور را هم برای خودتان و هم برای کوله‌پشتی به ویژه در فصلی که احتمال بارندگی وجود دارد، فراموش نکنید.

جنگل دالخانی
جنگل دالخانی

کجا اقامت کنیم؟

نزدیک ترین شهر ها به جنگل دالخانی که مراکز اقامتی خوبی دارند، رامسر و تنکابن هستند. در این شهر ها انواع مکان های اقامتی و متناسب با بودجه مسافران در دسترس هستند. پیشنهاد می کنیم به دلیل وجود حشرات و حیواناتی از جمله شغال، در جنگل چادر نزنید.

برای اقامت و رزرو هتل در رامسر و تنکابن، می توانید به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

مسیر دسترسی به جنگل دالخانی رامسر

از رامسر به سمت جاده‌ تنکابن، پس از طی مسافتی حدود ۷ کیلومتر، سه‌ راهی جنت رودبار را خواهید دید. در مسیر جنت‌ رودبار، پس از ۲۳ کیلومتر، به جنگل دالخانی می ‌رسید. خوشبختانه همه طول این مسیر، آسفالت است و به راحتی می توانید از مسیر آسفالته و به وسیله خودروی شخصی خود به آن جا سفر کنید.

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی رامسر

در هر ۴ فصل سال می‌توانید به این جنگل زیبا سفر کنید زیرا در هر فصل زیبایی خاصی دارد. در فصل بهار بخاطر سرسبزی و طراوت عالی درختان منطقه می‌توان یک جنگل نوردی خاطره انگیز را تجربه نمایید و از هوای مطبوع نهایت لذت را ببرید. همچنین در فصل تابستان نیز هوای جنگل دالخانی شرجی و اذیت کننده نمی‌باشد.

در فصل پاییز جنگل دالخانی به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل می‌شود که تماشای آن می‌تواند جزو بهترین خاطرات سفرهای افراد محسوب گردد. در این فصل با رنگین شدن برگ‌های درختان و ریزش آنها مناظر فوق‌العاده‌ای پدید می‌آید و گردش در این جنگل سفر شما را ماندگار خواهد نمود. البته به دلیل بارش باران ممکن است کمی هوا سرد و مسیرها لغزنده باشند که نیازمند احتیاط‌های لازم و داشتن تجهیزات مناسب است.

اگر در زمستان به این جنگل زیبا بروید نیز می‌توانید شاهد جنگلی سپیدپوش و یکدست شوید که زیبایی خاصی دارد.

مراقب محیط زیست و طبیعت اطرافمان باشیم.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×