بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » ۶۰+ جاهای دیدنی مشهد در بهار، تابستان، پاییز و زمستان
سفر به جاهای دیدنی مشهد
مشهد

۶۰+ جاهای دیدنی مشهد در بهار، تابستان، پاییز و زمستان

۲۱ آذر ۱۴۰۲ 49۰3,803

از زیبایی‌های مشهد می‌توان به چندگانه بودن آن از جهت توریستی، تفریحی و زیارتی اشاره کرد. جاهای دیدنی مشهد با وسعت زیادی که دارند، می‌توانند هر روزه پذیرای هزاران زائر باشد. به همین دلیل از همه نظر سعی شده تا امکانات خوب و کاملی برای زائران و مسافران از جنبه‌های گوناگون فراهم شود. بازدید از مکان های دیدنی مشهد باوجود تنوع گسترده خود، تجربه‌ای به‌یادماندنی و لحظاتی خوش را برای مسافران رقم می‌زنند. علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع)، بهترین جاهای دیدنی مشهد شامل اماکن تاریخی، مراکز تفریحی، جاذبه‌های طبیعی و مراکز خرید می‌شوند. در راهنمای سفر به مشهد به طور خلاصه و مفید به جاهای دیدنی این شهر پرداختیم. اما در این مقاله از اقامت ۲۴ قصد داریم دیدنی های مشهد را به طور مفصل و به صورت لیستی جامع به همراه عکس و آدرس معرفی کنیم. 

فهرست این مطلب

حرم امام رضا (ع)

بی شک اصلی‌ترین جاذبه گردشگری کشور ما حرم امام رضا است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای زیارت این حرم و حضرت ثامن الائمه به ایران و مشهد مقدس سفر می‌کنند. امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان است که در سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت می‌رسد و پیکر مطهر ایشان در کنار هارون الرشید در مشهد که در گذشته به سناباد شهرت داشت، دفن می‌شود.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

هزینه ورودی: رایگان

حرم امام رضا (ع)

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد که در ضلع جنوبی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد، یک اثر تاریخی ارزشمند متعلق به دوران تیموریان است. این مسجد تاریخی با معماری باشکوه ایرانی-اسلامی، به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری ساخته شده است. معماران و استادان دوران تیموری در ساخت این بنای زیبا از آجر، گچ، کاشی‌های رنگی و سنگ مرمر استفاده کرده‌اند.

آدرس: مشهد، خیابان امام رضا (ع)، حرم مطهر رضوی، صحن گوهرشاد.

ساعت بازدید: هر روز به صورت شبانه‌روزی

هزینه ورود: رایگان

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد هفتاد و دو تن

از دیگر اماکن مذهبی و جاهای دیدنی مشهد می‌توان به مسجد هفتاد و دو تن اشاره نمود. این مسجد تاریخی مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه از امرای دربار تیمور گورکانی است که در گذشته به آن مسجد شاه گفته می‌شد. مسجد هفتاد و دو تن که قدمت آن به قرن ۹ هجری باز می‌گردد، معماری بسیار زیبایی دارد و شامل چهار طاقی، گنبد دو پوسته، دو مناره و یک ایوان است. برای تزئینات این مسجد از کاشی کاری معرق استفاده شده که اوج هنر ایرانی-اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: مشهد، خیابان اندرزگو ۱۳، ابتدای بازار بزرگ و بازار فرش.

هزینه ورودی: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

مسجد هفتاد و دو تن از مکان های دیدنی مشهد با معماری قدیمی و زیبا

آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت محل دفن یکی از نزدیک‌ترین یاران امام رضا (ع) است. گردشگران و زائرانی که به مشهد مقدس سفر می‌کنند، بازدید از این آرامگاه زیبا را پس از زیارت حرم مطهر رضوی در برنامه مشهدگردی خود قرار می‌دهند. بنای اصلی بقعه خواجه اباصلت چهار ضلعی بوده و با رواق‌های مستطیل‌شکل به همراه تزئینات کاشی‌کاری هفت‌رنگ و آینه‌کاری  دیده می‌شود.

آدرس: ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، کیلومتر ۱۲ جاده فریمان، نرسیده به بهشت رضا.

هزینه ورودی: رایگان

خواجه اباصلت از دیدنی های اطراف مشهد

آرامگاه خواجه مراد

آرامگاه خواجه مراد مدفن یکی دیگر از اصحاب امام رضا (ع) است که جز جاهای دیدنی مشهد و اماکن مذهبی این شهر به شمار می‌رود. این آرامگاه در زمان معاصر توسط شخصی به نام حاج محمد علی درویش ساخته شده و در حال حاضر اداره اوقاف و امور خیریه آن را اداره می‌کند. آرامگاه خواجه مراد در منطقه‌ای کوهستانی و در نزدیکی یک چشمه واقع شده به همین دلیل محیطی باصفا و خوش‌آب‌وهوا دارد. این آرامگاه در جایگاهی قرار گرفته که زیارتگاه، آرامگاه و بازار تهیه سوغات مشهد را یک‌جا باهم دارد. از امکانات این آرامگاه می‌توان به اقامتگاه، رستوران، پارکینگ، بازارچه صنایع دستی و سوغات اشاره کرد. این امکانات برای رفاه حال زائران و گردشگران در این منطقه ساخته شده است.

آدرس: مشهد، کیلومتر ۱۵ جاده فریمان، نرسیده به بهشت رضا.

هزینه ورودی: رایگان

خواجه مراد از جاهای دیدنی مشهد برای زیارت و سیاحت

امامزاده یاسر و ناصر

زیارتگاه امام‌زادگان یاسر و ناصر (ع) یکی از پربازدیدترین مکان مذهبی مشهد است. این زیارتگاه محل دفن دو تن از برادران امام رضا (ع) است که در گذشته به صورت مسجدی کوچک بود اما در سال ۱۳۸۲ با کمک خیری کویتی به نام هاشم کمال بازسازی شد و گسترش یافت. از این رو زائران و گردشگران زیادی از کشورهای عربی از زیارتگاه امامزاده یاسر و ناصر بازدید می‌کنند.

آدرس: مشهد، سه راهی طرقبه، بلوار امام رضا (ع)، ابتدای جاده حصار، نزدیک سد گلستان.

ساعت بازدید: ۴ صبح تا ۱۱ شب

هزینه ورودی: رایگان

امامزاده یاسر و ناصر

باغ نادری (آرامگاه نادرشاه)

باغ موزه نادری یکی از مهمترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود که محل دفن نادرشاه افشار است. بنای زیبای این آرامگاه توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده و علاوه بر قبر نادرشاه، موزه‌ای شامل اشیا و سلاح‌های قدیمی از دوران‌های افشاریه تا قاجاریه، در آن قرار دارد. آرامگاه نادرشاه افشار از جاهای دیدنی پرطرفدار مشهد برای تاریخ‌دوستان به حساب می‌آید.

آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، نبش ضلع شمال غربی چهارراه شهدا.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۵ عصر

شماره‌تماس: ۰۵۱۳۲۲۲۴۸۸۸

هزینه ورودی: ۵ هزار تومان (۱۴۰۱)

باغ موزه نادری

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی پس از حرم مطهر رضوی به عنوان مهم‌ترین و پربازدیدترین جاذبه گردشگری مشهد شناخته می‌شود. این آرامگاه متعلق به شاعر بزرگ و حماسه‌سرای ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی است که شاهنامه‌اش شهرتی جهانی دارد. بنای این آرامگاه یکی از آثار تاریخی باشکوه مشهد و ایران به شمار می‌رود که توسط بهزاد طاهرزاده و آندره گدار طراحی شد و سال‌ها بعد هوشنگ سیحون آن را بازسازی نمود.

مجموعه آرامگاه فردوسی به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد، ۱۰۴۳ متر مربع مساحت دارد و علاوه بر آرامگاه فردوسی، شامل موزه، کتابخانه، باغ، آرامگاه شاعر بزرگ اخوان ثالث و خواننده مشهور استاد محمد رضا شجریان است.

آدرس: مشهد، کیلومتر ۲۸ جاده قوچان، شهر توس.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه ورودی: ۲۰ هزار تومان

آرامگاه فردوسی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد

بازار رضا

بازار رضا مشهد به عنوان یکی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی مشهد در حوالی حرم شناخته می‌شود. موقعیت مکانی مناسب این بازار باعث شده تا مسافران و زائران زیادی در سفر به مشهد، بازار رضا را برای خرید انتخاب کنند. این بازار در زمان پهلوی دوم ساخته شد و از معماری ایرانی-اسلامی زیبایی برخوردار است.

بازار رضا دو طبقه با غرفه‌ها و مغازه‌های مختلفی است که انواع کالاها و محصولات مانند سوغات مشهد، پوشاک، جواهرات، انگشترهای قیمتی، زعفران، خشکبار و… را به فروش می‌رسانند.

آدرس: مشهد، ضلع شرقی میدان آب

ساعت کاری: ۹ صبح تا ۱۰ شب

بازار رضا مشهد

مقبره خواجه ربیع

از دیگر اماکن تاریخی مشهد می‌توان به مقبره خواجه ربیع اشاره نمود که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این آرامگاه محل دفن ربیع بن خثیم اسدی ثوری کوفی، یکی از اصحاب پیغمبر (ص) و امام علی (ع) است. بنای مقبره خواجه ربیع که به توصیه شیخ بهایی و دستور شاه عباس ساخته شده، معماری باشکوهی متشکل از چهار ایوان، راهرو، گنبد و شاه نشین با تزئینات کاشی فیروزه‌ای و نقاشی‌های طلایی دارد.

آدرس: مشهد، بزرگراه بابانظر (صدمتری)، میدان امام حسین (ع)، انتهای خیابان خواجه ربیع.

ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۵ عصر

هزینه ورودی: رایگان

آرامگاه خواجه ربیع از مکان های دیدنی مشهد با معماری زیبا

مدرسه پریزاد

مدرسه پریزاد یکی از قدیمی‌ترین مدارس و جاهای دیدنی مشهد است که در کنار مسجد گوهرشاد قرار دارد. این مدرسه تاریخی توسط پریزاد خانم، ندیمه گوهرشاد آغا (همسر شاهرخ تیموری)، در قرن ۹ هجری ساخته شده است. آجرکاری، گچ‌کاری، کاشی‌کاری و نقوش اسلیمی مدرسه پریزاد اوج هنر معماری ایرانی-اسلامی را به نمایش می‌گذارند.

آدرس: مشهد، حرم امام رضا (ع)، صحن گوهرشاد.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

شرایط بازدید: درحال حاضر فقط آقایان اجازه ورود به این مکان را دارند.

هزینه ورودی: رایگان

مدرسه پریزاد؛ از جاهای دیدنی وتاریخی مشهد در حرم

میل اخنگان

میل اخنگان مشهد آرامگاهی تاریخی به جای مانده از قرم نهم هجری است که هنوز هویت فرد مدفون شده در آن مشخص نشده است. بعضی از محققین و تاریخ شناسان بر این باورند که میل اخنگان بخاطر نوع معماری و نقش و نگاره‌هایش، محل دفن گوهر تاج خواهر گوهرشاد آغا همسر شاهرخ تیموری است. این بنای تاریخی با معماری زیبای خود از آجر ساخته شده و در آن کاشی‌های فیروزه‌ای و نقوش برجسته به عنوان تزئینات به کار رفته است.

آدرس: مشهد، کیلومتر ۲۸ جاده قوچان، شهر توس، حدفاصل روستای معین آباد و روستای پاژ.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

میل اخنگان از دیدنی های اطراف مشهد

گنبد سبز

مقبره شیخ محمد مومن (یکی از عارفان بزرگ شیعه) که به نام گنبد سبز شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد و از آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رود. این بنای تاریخی در زمان صفویه ساخته شده و معماری آن به شکل هشت ضلعی است. در ساختمان آرامگاه گنبد سبز چهار شاه‌نشین و ایوان و طاق‌نماهای زیبایی وجود دارد و گنبد آن با کاشی‌کاری خاصی به رنگ فیروزه‌ای خودنمایی می‌کند.

آدرس: مشهد، خیابان آخوند خراسانی.

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۹ شب

هزینه ورودی: رایگان

بنای تاریخی مذهبی گنبد سبز در مشهد

گنبد خشتی

گنبد خشتی یکی دیگر از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد محسوب می‌شود که بنای اولیه آن در دوران تیموری ساخته شده و در زمان صفویان بازسازی و تکمیل شده است. این بنای تاریخی، مقبره امام‌زاده سید محمد از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) بوده که در سال ۱۳۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گنبد خشتی شامل بخش‌های چهار شاه‌نشین، چهار طاق‌نما، گنبد، هشت ورودی و چندین کتیبه قرآنی می‌شود که از آجر و خشت ساخته شده است.

آدرس: مشهد، میدان طبرسی، کنار کوچه سیاه آب

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

شماره‌تماس: 

۰۵۱۳۳۶۸۷۷۳۲

گنبد خشتی از دیدنی های مشهد با قدمت تاریخی

کلیسای مسروپ مقدس

از آثار تاریخی و جاهای دیدنی مشهد که قدمت آن به دوره پهلوی باز می‌گردد، می‌توان به کلیسای مسروپ مقدس اشاره نمود. این کلیسا توسط ارمنی‌های ساکن مشهد در سال ۱۹۴۱ ساخته شده و از ارزش تاریخی و معماری بالایی برخوردار است. ساختمان کلیسا ذوزنقه‌ای شکل و دارای دو گنبد کوچک مخروطی شکل است که در راس هر کدام از آنها یک صلیب قرار دارد. گنبد بزرگتر و اصلی در وسط ساختمان ساخته شده که در حاشیه زیر آن کاشی‌های سفید رنگ با نقوش سبز رنگ به عنوان تزئینات به کار رفته‌اند.

در مجموعه کلیسای ارامنه مشهد کتابخانه‌ای با ۴۰۰۰ جلد کتاب به زبان‌های ارمنی و روسی و هم‌چنین انجیل‌های متعددی به زبان‌های فارسی و ارمنی و یک صلیب فلزی مخصوص وجود دارد.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، میدان ده دی.

شرایط بازدید:

گردشگران برای بازدید از این کلیسا باید مجوز ورود داشته باشند.

کلیسای مسروپ مقدس از جاهای دیدنی مشهد برای کتاب‌دوستان

حمام مهدی قلی بیگ

یکی از آثار تاریخی زیبا و جذاب مشهد، حمام مهدی قلی بیگ است که هم اکنون موزه مردم شناسی مشهد در آن دایر است. این حمام تاریخی که متعلق به دوران صفویه و حکومت شاه عباس اول است، یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم محسوب می‌شود. معماری خارق العاده و تزئینات زیبای حمام مهدی قلی بیگ، شکوه هنر اصیل ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

این حمام دارای بخش‌های مختلفی مانند سربینه یا همان رختکن است که با کاشی کاری‌های فیروزه‌ای و نقاشی‌های چشمگیر زیبا به نظر می‌آید. موزه مردم شناسی واقع در حمام مهدی قلی بیگ، وسایل قدیمی مربوط به حمام، آرایش، منسوجات و پوشاک محلی خراسان را در معرض بازدید قرار داده است.

آدرس: مشهد، خیابان اندرزگو ۱۳، انتهای بازار فرش.

ساعت بازدید:

شنبه تا چهارشنبه از ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر

پنج‌شنبه‌ها از ۸ صبح تا ۱۱:۳۰ صبح

جمعه و روزهای تعطیل: از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر

هزینه ورود: ۲ هزار تومان 

موزه مردم شناسی مشهد

خانه داروغه

یکی از معروف‌ترین خانه های تاریخی مشهد خانه داروغه است که به دوران قاجار تعلق دارد. این خانه زیبا که جز آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده، به دستور محمد یوسف خان، داروغه مشهد ساخته شده است. خانه تاریخی داروغه تا سال ۱۳۶۶ کاربرد مسکونی خود را حفظ نمود و پس از فروخته شدن به یکی از هیئت‌های مذهبی میبد یزد (تا سال ۱۳۹۱)  تبدیل شد. در سال ۱۳۹۱ شهرداری تملک خانه داروغه را برعهده گرفت و آن را مرمت و بازسازی نمود.

معماری خانه تاریخی داروغه مشهد بسیار زیبا و چشم نواز بوده و از بخش‌های مختلفی مانند حمام خصوصی، سرداب، نانوایی، تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، اتاق‌های بادگیر، حیاط، ایوان و… تشکیل شده است.

آدرس: مشهد، منطقه نوغان، ریز محله قبر میر، خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی، کوچه داروغه

ساعت بازدید: هر روز از ۸ صبح تا ۲ ظهر و از ۴ عصر تا ۷ عصر  

این خانه تاریخی در روزهای جمعه، تعطیل است.

هزینه بلیط: ۳۰۰۰ هزار تومان (۱۳۹۹)

شماره‌تماس:

۰۵۱۳۳۶۹۱۶۱۰

خانه داروغه از جاهای دیدنی مشهد در حوالی حرم

خانه توکلی

خانه توکلی یکی دیگر از خانه های تاریخی مشهد است که در نزدیکی حرم قرار دارد. این خانه زیبا که قدمتش به دوران قاجار بازمی‌گردد، از معماری چشم نواز و هنرمندانه‌ای برخوردار است. آجرکاری و کاشی‌کاری‌های نفیس و باشکوه و ستون‌های تزئین شده، جلوه‌ای خاص و تماشایی به خانه توکلی بخشیده‌اند.

این خانه در دوران پهلوی، محل زندگی یکی از تاجران مشهد به نام کشمشیان بود و بعد از فوت او در سال ۱۳۴۳ توسط فردی به نام توکلی خریداری شد. توکلی نیز چندین سال در این خانه زندگی کرد و بعد از فوتش این بنای تاریخی متروکه ماند. در سال ۱۳۸۹ خانه توکلی توسط شهرداری بازسازی و تبدیل به پایگاه میراث فرهنگی و موزه شد.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه عسگریه.

ساعت بازدید: هر روز از ۸ صبح تا ۷ عصر

خانه توکلی مشهد

خانه ملک

خانه ملک مشهد به عنوان سرآمد خانه های تاریخی مشهد، محل زندگی یکی از ثروتمندان نیکوکار به نام حاج حسین ملک بود. خانه تاریخی ملک در زمینی به مساحت ۱۶۵۹ مترمربع و با زیربنایی حدود ۶۰۰ مترمربع در دوران قاجاریه احداث شد. معماری خانه ملک به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد، تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و معماری اروپایی است. امروزه در این خانه کارگاه‌های صنایع دستی مانند سفال، سرامیک، فرش، سوزن دوزی و … دایر شده و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی.

ساعت بازدید: هر روز از ۸ صبح تا ۲ ظهر

هزینه ورودی: رایگان

شماره‌تماس:

۰۵۱۳۸۵۱۸۳۸۶

خانه ملک در مشهد

خانه اردکانی

خانه اردکانی که با نام خانه دولابیان نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. این خانه تاریخی در اواخر دوران قاجار ساخته شده و از معماری سنتی بسیار زیبایی برخوردار است. خانه اردکانی شامل بخش‌های مختلفی هم‌چون تابستان‌نشین، شاه‌نشین، زمستان‌نشین، حیاط مرکزی، حوض خانه و … است.

آدرس: مشهد، بلوار وحدت، وحدت ۲۱، کوچه صفار هروی، بن بست دوم سمت چپ، پلاک ۱۲۷.

ساعت بازدید: هر روز به جز ایام تعطیل از ۸ صبح تا ۷ عصر

خانه تاریخی اردکانی از مکان های دیدنی مشهد با قدمت تاریخی

خانه امیری

از دیگر خانه های تاریخی مشهد که قدمت آن به اواخر دوران قاجار باز می‌گردد، می‌توان خانه امیری را نام برد. خانواده امیری تا سال ۱۳۶۵ در این خانه سکونت داشتند و سپس آن را به فروش رساندند. شهرداری در سال‌های اخیر، تملک این خانه زیبا را در اختیار گرفته و آن را بازسازی و مرمت نموده است. خانه تاریخی امیری آجرکاری و کاشی‌‌کاری‌های خاص و متفاوتی نسبت به دیگر خانه‌های دوران قاجار در مشهد دارد.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۹، پلاک ۳۵۱.

ساعت بازدید: هر روز از ۷:۳۰ صبح تا ۳ ظهر

این خانه تاریخی در روزهای تعطیل رسمی، تعطیل است.

خانه تاریخی امیری مشهد

هفت حوض

بوستان طبیعی هفت حوض یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد است که در جنوب غربی این شهر و میان کوه‌های منطقه خلج واقع شده است. در این پارک طبیعی طی سالیان دراز بر اثر بارش باران و جریان آب رودخانه، حوضچه‌هایی طبیعی به وجود آمده که به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند. آب در مسیر خود از یک حوضچه به حوضچه دیگری می‌ریزد و باعث خلق منظره‌ای زیبا می‌شود. بهترین زمان برای دیدن زیبایی‌های هفت حوض مشهد فصل بهار است. این جاذبه طبیعی مشهد در بین طبیعت‌گردان و کوهنوردان پرطرفدار است و هم‌چنین امکانات مختلفی مانند سرویس بهداشتی و آلاچیق و بوفه و… دارد.

آدرس: مشهد، شهرک سیدی، جاده خلج.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه وروردی: رایگان

هفت حوض از دیدنی های بکر مشهد

جنگل جیغ

یکی از خاص‌ترین جاذبه های طبیعی مشهد جنگل جیغ نام دارد. جنگل جیغ یکی از جاهای دیدنی مشهد در بخش طرقبه است که به خاطر صداهای عجیبی که در طول شب تا سپیده دم در این محل شنیده می‌شود، به یکی از مناطق ترسناک ایران تبدیل شده است. در این جنگل، درختان و باغات زیادی در کنار رودخانه‌ای پرآب قرار دارند و منظره‌ای زیبا ایجاد نمودند.

دلایل زیادی مانند وزش باد در میان درختان، وجود اجنه و ارواح، صدای جیرجیرک‌ها و ملخ‌ها و … برای صدای جیغ این جنگل ترسناک و مخوف گفته شده اما هنوز دلیل اصلی این پدیده مشخص نشده است.

آدرس: مشهد، طرقبه، روستای سربرج.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

بهتر است این جنگل را در روشنی روز ببینید.

هزینه ورودی: رایگان

جنگل جیغ از جاهای دیدنی مشهد با قصه‌ای ترسناک

طرقبه

طرقبه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که ییلاقات و روستاهای خوش‌آب‌وهوا دارد. منطقه طرقبه کوهستانی بوده و در فصول مختلف به عنوان یکی از مقاصد پربازدید و محبوب برای مردم مشهد و گردشگران شناخته می‌شود. طرقبه در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده و بازدید از آن برای گردشگران به دلیل داشتن رستوران‌های مختلف، کافه‌ها، فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی جذاب است.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

طرقبه؛ خوش‌آب‌وهوا و از مکان های دیدنی مشهد

شاندیز

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد و ییلاقات خوش آب و هوا و زیبای این شهر، شاندیز نام دارد. شاندیز مشهد دارای دره‌های باصفا، باغ‌های زیبا و رودخانه‌های پرآب است و از مکان‌های اصلی توریستی مشهد محسوب می‌شود. این شهر در ۲۵ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است و اماکن دیدنی بسیاری مانند مجموعه پدیده، رستوران‌های مختلف، پارک‌ها، مراکز خرید، روستاهای ییلاقی و… را دارد.

آدرس: حدود ۳۰ کیلومتری مشهد

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

شاندیز از جاهای دیدنی مشهد با طبیعت سرسبز

بوستان سنگی کمر مقبولا

یکی از جاهای بسیار خاص و دیدنی مشهد، بوستان سنگی کمر مقبولا است که شامل تخته سنگ‌های آتشفشانی و آثار سنگی مختلف مانند سنگ نبشته و نقاشی‌ها و نگاره‌های باستانی می‌شود. روی سنگ‌های کمر مقبولا نقاشی‌هایی از صحنه‌های شکار، ابزار اولیه، انسان‌های برهنه، گاومیش و علائم نمادین وجود دارد که قدمت آنها شاید به هزاران سال قبل بازگردد.

آدرس: مشهد، ۳ کیلومتری شمال طرقبه، دره داغستان.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

بوستان سنگی کمر مقبولا مشهد

سد کارده و دره آل

مشهد در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است، از این رو اطراف آن جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و روستاهای دیدنی متعددی وجود دارد. یکی از جاهای دیدنی مشهد که از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار می‌باشد، روستا و دره آل است. این دره در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع شده و دارای باغ‌های فراوان، رودخانه و آبشار می‌باشد.

سدی نیز در نزدیکی این روستا و دره به نام سد کارده وجود دارد که دریاچه پشت آن به عنوان تفریحگاهی برای مردم و گردشگران محسوب می‌شود.

آدرس: مشهد، جاده کلات نادری، کیلومتر ۴۵.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

سد کارده

چشمه گراب

از دیگر جاذبه های طبیعی مشهد که یک اثر طبیعی خاص و منحصر بفرد است، چشمه گراب نام دارد. این جاذبه در واقع از چندین چشمه تشکیل شده که آب آنها دارای رنگ و مزه‌های متفاوتی است. چشمه گراب به شکل چند حفره روی تپه‌های اطراف مشهد و در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین قرار دارد.

بخاطر وجود مواد معدنی مختلف آب چشمه‌های این منطقه ترش، تلخ، شور و به رنگ‌های گوناگون می‌باشد. بزرگترین چشمه روی تپه‌ای با ۳۰ متر ارتفاع قرار گرفته که مخروطی شکل است و مظهر و سر منشا اصلی چشمه گراب در نظر گرفته می‌شود.

آدرس: مشهد، یک کیلومتری جنوب آزادراه مشهد-باغچه.

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

چشمه گراب

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی مشهد به عنوان یکی از مجموعه‌های تفریحی و گردشگری این شهر سالانه میزبان بازدیدکنندگان و گردشگران فراوانی است. این باغ زیبا مساحتی ۲۵ هکتاری دارد و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده است. در باغ گیاه شناسی مشهد بخش‌های مختلفی مانند کلکسیون گیاهان دارویی و معطر، باغ رز، باغ صخره‌ای، باغ میوه‌های بومی ایران، کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی و جشنواره دائمی گل‌های داوودی دیده می‌شود.

گردشگران می‌توانند برای سپری کردن یک روز خاطره انگیز در سفر به مشهد از باغ گیاهشناسی بازدید کنند و از امکانات مختلف آن مانند کافی شاپ، رستوران، دهکده اقوام، دمنوش سرا، فروشگاه و … استفاده نمایند.

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری اسلامی، حدفاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر.

ساعت کاری: هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر

هزینه بلیط: بسته به استفاده از هر بخش متفاوت است.

شماره‌تماس:

۰۵۱۳۳۴۹۵۰۰۱

موزه آستان قدس

از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم که در آستان مقدس رضوی واقع شده، موزه آستان قدس است. موزه آستان قدس رضوی گنجینه‌ای ارزشمند از اشیای تاریخی و انواع هنرها و صنایع دستی را در معرض نمایش قرار داده است. این موزه در بین موزه های مشهد که بزرگترین موزه این شهر محسوب می‌شود، شامل بخش‌ها و گنجینه‌های مختلفی است. این بخش‌ها شامل گنجینه تاریخ حرم رضوی، تمبر و تاریخچه پستی، سکه و اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان و موجودات دریایی، نجوم، ساعت، ظروف، سلاح، فرش و … می‌شود. برای آشنایی بیشتر با موزه آستان قدس رضوی می‌توانید «مقاله موزه آستان قدس رضوی چه گنجینه هایی دارد؟» را مطالعه کنید.

آدرس: صحن کوثر حرم امام‌رضا (ع)

ساعت بازدید: هر روز از ۸ صبح تا ۵ عصر

هزینه ورودی: ۵ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۵۱۳۲۲۴۱۱۰۵

موزه آستان قدس رضوی از جاهای دیدنی مشهد در حرم

موزه بزرگ خراسان

یکی دیگر از موزه‌ها و جاهای دیدنی مشهد، موزه بزرگ خراسان نام دارد که در مجموعه تفریحی و گردشگری کوهسنگی واقع شده است. ساختمان این موزه با زیبایی هرچه تمام‌تر و با الهام از کاخ خورشید نادرشاه افشار در کلات نادری، ساخته شده و شامل ۱۲ طبقه است. در موزه بزرگ خراسان قسمت‌های مختلفی از جمله سالن موزه، سالن نمایشگاهی و موزه‌ای، کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات، آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیا تاریخی و مخزن نگهداری اشیا منقول تاریخی و تزئینات معماری وجود دارد.

آدرس: مشهد، بلوار کوهسنگی، پارک کوهسنگی.

ساعت بازدید: هر روز از ۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه ورودی: ۵ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۵۱۳۷۲۶۹۵۰۲

موزه بزرگ خراسان در پارک کوهسنگی

موزه شه لافتی

موزه شه لافتی یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در لیست موزه‌های منحصر بفرد ایران قرار می‌گیرد. این موزه در روستایی قدیمی به نام چهاربرج در اطراف مشهد واقع شده و به نام موزه فرهنگ پهلوانی و آیین‌های زورخانه‌ای نیز شناخته می‌شود. موزه شه لافتی توسط مرشد علی اکبر قاسمی معروف به پهلوان رستم در یک زورخانه احداث شده است. در این موزه خاص و زیبا تصاویر، وسایل ورزشی پهلوانان و اشیا مربوط به زورخانه و آیین‌های پهلوانی در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. درضمن فضای این موزه طوری طراحی شده که با هماهنگی و سفارش قبلی، دیزی برای مهمانان سرو می‌کند.

آدرس: مشهد، بلوار شاهنامه، شاهنامه ۶۴، روستای چهاربرج.

ساعت بازدید: هر روز از ۹ صبح تا ۹ شب

هزینه ورودی: ۲۰ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۹۳۶۷۶۶۲۱۱۴

موزه شه لافتی مشهد

آرامگاه پیر پالان دوزان

در لیست جاهای دیدنی مشهد آرامگاه پیر پالان دوزان جایگاهی ارزشمند دارد. این آرامگاه که به یکی از عرفای شیعه و پیران سلسله ذهبیه تعلق دارد، دقیقا در حرم مطهر امام رضا واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با این پیر پالان دوز و فضای مقبره‌اش می‌توانید از آرامگاه بازدید کنید.

آدرس:  استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا

ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۷ عصر

هزینه ورودی: رایگان

آرامگاه پیر پالان دوز مشهد

باغ خونی مشهد

مشهد شهری است که در دوران‌های مختلف تاریخی شاهد وقایع زیادی بوده است. مکان‌هایی که شاهد قتل و غارت، شادی و سربلندی این شهر و ایران بوده‌اند. باغ خونی مشهد که داستانی تامل برانگیز در ورای آن نهفته است، یکی از همین  جاهای دیدنی مشهد مقدس است. باغی که روس‌ها از آن برای به توپ بستن مسجد گوهرشاد و متوقف کردن تحصن مردم در سال ۱۳۲۰ استفاده کردند.

آدرس: مشهد، بلوار امام رضا، خیابان عنصری، کوچه نهم، باغ خونی مشهد

باغ خونی مشهد

خانه کوزه کنانی

دیدن مکانی مانند خانه کوزه کنانی برای افرادی که به خانه‌های تاریخی علاقه دارند، بهترین جای مشهد محسوب می‌شود. قدمت خانه کوزه کنانی به دوران قاجار بازمی‌گردد و فضای این خانه، سبک زندگی مردم در این دوران را نشان می‌دهد. این خانه به دلیل قدمت تاریخی ارزشمند در لیست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. در حال حاضر خانه کوزه کنانی به عنوان میراث فرهنگی کاربرد دارد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان اندرزگو، کوچه پنجم، خانه کوزه کنانی

خانه کوزه کنانی مشهد

خانه پیشه وران

خانه پیشه وران حدود ۸۰ سال پیش ساخته شده و حالا به یکی از کافی‌شاپ‌های مشهد تبدیل شده است. این کافی‌شاپ با اینکه بازسازی شده اما هم‌چنان در و پنجره‌های چوبی آن حال‌وهوایی قدیمی دارند و با معماری زیبای خود می‌تواند لقب یکی از جاهای دیدنی مشهد را بگیرد.

 آدرس: مشهد، آخوند خراسانی ۵، انتهای کوچه سه شهید

ساعت بازدید: هر روز از ۸ صبح تا ۱۱ شب

خانه موسوی مشهد

اگر به تاریخ و خانه‌های تاریخی علاقه دارید و دوست دارید از سرنوشت اهالی خانه‌های تاریخی باخبر شوید، خانه موسوی مشهد را فراموش نکنید. این خانه یکی دیگر از مناطق گردشگری مشهد است که به دوره اول پهلوی باز می‌گردد. در این بنا به خوبی جلوه‌های شکوه و اعیانی بودن سبک زندگی گذشتگان مشهود است. این خانه در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر مشهد، یعنی محله نوغان مشهد قرار گرفته است.

آدرس: مشهد، تپل محله، نوغان ۴، کوچه سردار

ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر به غیر از روزهای تعطیل

ورودی: رایگان

خانه تاریخی موسوی مشهد

خانه وطن چی

خانه وطن چی از جمله جاهای دیدنی زیبای مشهد با قدمت تاریخی ارزشمند است. این خانه در دوره قاجاریه ساخته شد و در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، جنب سرای عروس، طبقه دوم

خانه تاریخی وطن چی در مشهد

مدرسه عباسقلی خان

تقریبا می‌توان گفت در هر دوره بناهای مختلفی در شهر مشهد و اطراف آن ساخته شده است. بنای مدرسه عباسقلی خان متعلق به دوران صفویه است. عباس‌قلی‌خان، سازنده این بنا، یکی از حکم‌رانان بزرگ عصر صفویه بوده است. این بنا با کاشی‌کاری زیبا و تزئینات آجری خود جزئی از جاهای دیدنی زیبای مشهد به حساب می‌آید. در این مدرسه طلابی از کشورهای دیگر و حتی خود مشهد اسکان داده می‌شدند.

آدرس: مشهد، خیابان نواب صفوی، حاشیه زیرگذر مدرسه، مدرسه عباسقلی خان

ورودی: رایگان

مدرسه عباسقلی خان از جاهای تاریخی مشهد

خانه غفوری

خانه غفوری مشهد حدودا ۱۵۰ سال پیش ساخته شده است. بنای این خانه خاطراتی را به دوش می‌کشد که در و دیوارهای آن شاهدش بودند؛ شاهدانی که مانده‌اند تا این خاطرات را برای آیندگان تعریف کند. خانه غفوری مشهد در دوران قاجار ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. معماری خاص این بنا دیدنی است و اگر زمان کافی داشتید، فرصت سرزدن به این خانه را از دست ندهید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه مسجد محمدیه، پلاک ۸۵

ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر

این مجموعه تاریخی جمعه‌ها تعطیل است.

ورودی: رایگان

شماره‌تماس: ۰۹۳۰۹۵۴۳۸۲۲

خانه غفوری در مشهد

قبرستان ارامنه

با توجه به پراکندگی ادیان مختلف در ایران، مشهد نیز از گذشته تا به امروز پذیرای مسیحیان بوده است. قبرستان ارامنه یکی از جاهای دیدنی مشهد است که امروزه به دلیل گسترده شدن شهر، داخل شهر قرار گرفته است. قبرستان ارامنه، قدمتی بیشتر از ۱۰۰ سال دارد و محل دفن مسیحیانی است که در زمان قدیم ساکن مشهد بوده‌اند.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان حر عاملی، ابتدای تقاطع شهید کریمی

شرایط بازدید: بازدید از این مکان تنها از طریق هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و نماینده شورای‌خلیفه‌گری ارامنه امکان‌پذیر است.

قبرستان ارامنه از مکان‌ های دیدنی مشهد

هارونیه

ایران، سرزمین کهن باستانی ما مملو از جاهای دیدنی است. بقعه هارونیه یکی از مکان های دیدنی اطراف مشهد است که در ابتدای شهرک توس قرار دارد. این بنای پر رمز و راز همچون رازی سر به مهر برای پژوهشگران باقی مانده و هنوز کاربری آن به طور قطعی معلوم نشده است. این بنا در سال ۱۳۱۰ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: جاده مشهد – قوچان، سه راه فردوسی، حاشیه بلوار شاهنامه، نرسیده به آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه

ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۴ عصر به غیر از روزهای تعطیل

هزینه ورودی: رایگان

هارونیه از بهترین جاهای دیدنی مشهد برای تاریخ‌دوستان

موزه نان

موزه نان یکی از جاذبه‌های مشهد است که بیشتر جنبه آموزشی در زمینه پخت نان را دارد و در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد. این موزه مراحل پخت نان را با کمک ماکت‌هایی به نمایش می‌گذارد. این موزه نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان هم می‌تواند بسیار جذاب باشد و آن‌ها را با مراحل پخت نان آشنا کند.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی کارخانه گندم دشت مشهد

ساعت کاری: هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۲:۳۰ ظهر

ورودی: رایگان

شماره‌تماس: ۰۵۱۳۵۴۲۵۰۰۶

موزه نان مشهد

بوستان مینیاتوری

یکی از جذاب‌ترین و جالب‌ترین مراکز تفریحی بوستان مینیاتوری مشهد است. در این پارک جاذبه‌ها و آثار معروف ایران در مقیاس کوچک ساخته شده و در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. از مهمترین المان‌های بوستان مینیاتوری مشهد می‌توان به تخت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، آرامگاه عطار نیشابوری، باغ شاهزاده ماهان، سد کارون و… اشاره نمود.

آدرس: مشهد، بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه ۲۶.

ساعت کاری: هر روز از ۹ صبح تا ۷ عصر

هزینه ورودی: ۱۰ هزار تومان

شماره‌تماس: ۰۹۰۵۲۲۴۷۱۷۸

بوستان یا پارک مینیاتوری در مشهد از نمای بالا

تفریحات مشهد

در شهر مشهد علاوه بر حرم مطهر رضوی، اماکن مذهبی، طبیعی و تاریخی، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد. مراکز تفریحی متنوعی برای گردشگران فراهم شده است تا مسافران و زائران بتوانند علاوه بر زیارت، گشت‌وگذاری دل‌چسب را تجربه کنند. پارک‌های مختلف، شهربازی و پارک‌های آبی از مکان های تفریحی مشهد هستند که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم.

پارک ملت مشهد

پارک ملت بزرگترین و مهمترین پارک مشهد محسوب می‌شود که ۷۲ هکتار وسعت دارد. در این پارک قدیمی، بخش‌های مختلفی مانند دریاچه، شهربازی، زمین بازی کودکان، مسیرهای پیاده‌روی، زمین‌های ورزشی، استخر روباز، کتابخانه و… در نظر گرفته شده است.

تاریخچه پارک ملت به دوران پهلوی دوم باز می‌گردد. این پارک زیبا طبق ایده دو مهندس انگلیسی و توسط مهندسان ایرانی در محوطه خارج شهر مشهد در سال ۱۳۴۳ احداث شد که به مرور زمان و با توسعه شهر و خانه‌سازی‌های فراوان در محدوده شهری قرار گرفت.

آدرس: مشهد، میدان آزادی.

ساعت بازدید: هر روز به صورت شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

 پارک ملت از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی مشهد

چالیدره

چالیدره مشهد یکی از مهمترین اماکن تفریحی و گردشگری شرق کشور محسوب می‌شود که در اطراف مشهد و منطقه طرقبه قرار دارد. مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره در کنار دریاچه سد چالیدره واقع شده و به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد در تابستان و بهار محسوب می‌شود زیرا دارای آب‌و‌هوایی مطبوع و طبیعتی زیبا با مناظری چشم‌نواز است.

امکانات مختلفی در این مجموعه مانند قایق سواری، غواصی، ماهیگیری، اسکی روی آب، لنج سواری، ترن کوهستان، زیپ لاین، تله سیژ، بانجی جامپینگ و… وجود دارد.

آدرس: مشهد، طرقبه، کیلومتر ۲ جاده نغندر، منطقه نمونه گردشگری چالیدره

ساعت کاری: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۲ بامداد

هزینه ورودی: نیازی به پرداخت ورودی نیست و هزینه تفریحات بسته به نوع آن از ۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.

پارکینگ: هزینه دارد.

شماره‌تماس: ۰۵۱۳۱۴۲۴

چالیدره از بهترین جاهای دیدنی مشهد با تفریحات خاص

باغ ملی

باغ ملی اولین پارک تفریحی مشهد است که در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر به نام ارگ قرار دارد. این بوستان بسیار زیبا دارای درختان بلندقامت، آبنما، تندیس‌های مشاهیر و فضایی دل انگیز است که گردشگران در فضای دل‌نشین آن می‌توانند اوقات خوشی را در  سپری کنند.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، کنار ساختمان دارایی، مقابل خیابان جنت

ساعت بازدید: هر روز به صورت شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

باغ ملی از جاهای دیدنی و قدیمی مشهد

پارک کوهسنگی

یکی از برجسته‌ترین و معروفترین جاهای دیدنی مشهد پارک کوهسنگی می‌باشد. این پارک بعد از پارک ملت دومین پارک بزرگ مشهد محسوب می‌شود که در حاشیه کوه‌هایی مرتفع احداث شده است. منطقه کوهسنگی جزو نقاط قدیمی مشهد و خراسان محسوب شده که شاهان مختلفی مانند شاه عباس صفوی و ناصرالدین شاه از این تفرجگاه طبیعی بازدید نمودند.

در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی ساختار طبیعی کوهسنگی دچار تغییراتی شد و استخر و ساختمان‌هایی برای آن ساختند و به صورت یک پارک و اقامتگاه تفریحی تبدیل نمودند. پارک کوهسنگی به خاطر زیبایی و امکانات متنوع در بین گردشگران و مخصوصا مسافران عرب از محبوبیت بالایی برخوردار است.

آدرس: مشهد، میدان شریعتی، انتهای خیابان کوهسنگی

ساعت بازدید: هر روز به صورت شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

پارک کوهسنگی از مکان های دیدنی مشهد

پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد یکی دیگر از پارک‌ها و جاهای دیدنی مشهد است که جز تفرجگاه‌های قدیمی این شهر به شمار می‌آید. این پارک جنگلی که به نام باغ وکیل آباد نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۳۴۸ توسط حاج حسین ملک وقف عموم شد و در اختیار شهرداری قرار گرفت.

در پارک وکیل آباد که مساحتی ۲۵۹ هزار مترمربع دارد، درختان سرسبز و فضاهای دلنشینی همراه با امکانات رفاهی مختلفی مشاهده می‌شود که لحظاتی به یادماندنی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. همچنین در مجاورت این پارک، باغ وحش وکیل آباد نیز قرار دارد که حیوانات مختلفی در آن نگهداری می‌شوند.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد.

ساعت بازدید: هر روز به صورت شبانه‌روزی

هزینه ورودی: رایگان

پارک وکیل آباد از بهترین جاهای دیدنی مشهد با طبیعتی زیبا

پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما یکی از منحصربه‌فردترین پارک‌های موضوعی نه فقط در مشهد بلکه در ایران است. این پارک مساحت ۲۴۰۰ متر مربعی دارد و در بلوار شاهنامه مشهد واقع شده است. در پارک بازیما از تکنولوژی و تجهیزات و دکوراسیون خاصی استفاده شده تا بازدیدکنندگان در حین تفریح و سرگرمی، مطالب آموزنده علمی را نیز فرا بگیرند.

بخش‌های مختلفی در پارک علمی پروفسور بازیما وجود دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • دنیای زیر آب
  • کشف اسرار بدن با عبور از داخل یک انسان غول پیکر
  • سیمولاتور پرواز
  • بازی و آموزش پزشکی و پرستاری

آدرس: مشهد، بلوار شاهنامه، شاهنامه ۴۲، پلاک ۱۶

ساعت کاری: ۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه بلیط: ۳۰ هزار تومان

شماره‌تماس:۰۹۳۰۲۹۹۸۸۹۰

پارک علمی پروفسور بازیما از بهترین دیدنی های مشهد

کارالند

کارالند مشهد یک پارک تفریحی و آموزشی موضوعی برای کودکان ۳ تا ۱۲ سال است که در برج آرمیتاژ قرار دارد. در این پارک خاص آموزش شغل‌های مختلف به همراه بازی و هیجان در نظر گرفته شده است و کودکان می‌توانند در شهر مشاغل کارالند با شغل‌های مختلف مانند آتش نشانی، بانکداری، باغداری، دندانپزشکی، پلیس و … آشنا شوند.

آدرس: مشهد، بلوار وکیل آباد، بلوار هفت تیر، برج آرمیتاژ.

ساعت کاری: هر روز از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

هزینه بلیط: نیازی به پرداخت ورودی ندارد. هزینه بلیط بسته به انتخاب مشاغل متفاوت است و از ۳۹۰ هزار تومان شروع می‌شود.

شماره تماس: ۰۵۱۳۸۳۳۵۳۰۰

کارالند از جاهای دیدنی مشهد برای سرگرم‌شدن کودکان

هلیوم پارک

هلیوم پارک اولین پارک ترامپولین مشهد است که از امکانات جالبی برخوردار می‌باشد. در این پارک می‌توان انواع ورزش‌ها و تفریحات پرشی را با ترامپولین انجام داد و هیجانی خاطره انگیز را تجربه نمود. هلیوم پارک از دو طبقه تشکیل شده که در هر طبقه سالنی با بخش‌های متنوع وجود دارد. در هلیوم پارک قسمت‌هایی برای بازی کودکان، بازی نوجوانان، بازی جوانان و بزرگسالان در نظر گرفته شده است. همچنین تفریحات و امکانات دیگری نظیر صخره نوردی، بازی واقعیت مجازی، کافی شاپ و … نیز در این پارک وجود دارند.

آدرس: مشهد، بلوار جانباز، برج مروارید گوهرشاد، طبقه چهارم و پنجم

ساعت کاری: شنبه تا سه‌شنبه از ۹ صبح تا ۱۰ شب

چهارشنبه تا جمعه از ۹ صبح تا ۱۱ شب

هزینه ورودی: ۱۰ هزار تومان

هزینه ۳۰ دقیقه استفاده از محوطه بازی اصلی: ۱۳۵ هزار تومان

هزینه ۳۰ دقیقه بازی در فضای کودک: ۶۰ هزار تومان

شماره تماس:۰۵۱۳۱۴۳۹

 هلیوم پارک از جاهای دیدنی مشهد برای تفریحات هیجان‌انگیز

پارک ملی چهل بازه

پارک ملی چهل بازه یکی از بزرگترین پروژه‌های تفریحی مشهد به حساب می‌آید که وسعتی ۱۱۵ هکتاری دارد. این پارک در کنار رودخانه‌ای به همین نام ساخته شده و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. فضای سبز، درختان متعدد، استراحتگاه، اسکله، دریاچه مصنوعی، رودخانه، بوفه، مسیر پیاده‌روی و دیگر امکانات این مجموعه باعث شده تا مردم مشهد و گردشگران زیادی از این پارک بازدید نمایند.

آدرس: مشهد، بلوار معلم، فارغ‌التحصیلان ۱۵

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

ورودی: رایگان

پارک ملی چهل بازه از بهترین جاهای دیدنی مشهد

شهربازی سرزمین عجایب

شهربازی سرزمین عجایب مشهد به عنوان بزرگترین مجموعه بازی سرپوشیده در خراسان محسوب می‌شود که در منطقه نمونه گردشگری سپاد واقع شده است. در این شهربازی ۱۰ دستگاه اصلی و بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های حرکتی و مهیج بسیاری تدارک دیده شده که می‌توانند لحظات شاد و مفرحی را برای گردشگران و مسافران فراهم کنند.

شاید در دنیای کودکانه تماشای هر روزه اماکن دیدنی مشهد که تاریخی و زیارتگاهی هستند، خیلی جذاب نباشد. به همین دلیل برای سرگرم کردن کودکان هم شرایطی فراهم شده است تا بتوانند اوقات خوشی را در این شهر سپری کنند. شهربازی سرزمین عجایب از جاهای دیدنی مشهد برای کودکان به همراه والدینشان است که می‌توانند ساعاتی خوشی را سپری کنند.

تمام تجهیزات شهربازی سرزمین عجایب از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار بوده و پرسنل این پارک زیبا و مفرح آموزش‌دیده و متخصص هستند. از این رو خانواده‌ها با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند فرزندان خود را برای سپری کردن لحظاتی هیجان انگیز و به یادماندنی به این شهربازی ببرند.

آدرس: انتهای بلوار خیام شمالی، منطقه نمونه گردشگری سپاد، مجتمع الماس شرق

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۲ ظهر و از ۴ عصر تا ۱۰ شب

پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۲ ظهر و از ۴ عصر تا ۱۱ شب

جمعه‌ها به صورت یکسره از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب

هزینه ورودی: ۲۵ هزار تومان

شماره‌تماس: ۰۵۱۳۷۱۱۳۳۲۷

شهربازی سرزمین عجایب از جاهای دیدنی مشهد برای کودکان

پارک های آبی مشهد

از جذاب‌ترین تفریحات مشهد می‌توان به پارک‌های آبی این شهر اشاره کرد. این پارک‌های آبی که جزو بزرگترین و بهترین پارک‌های آبی ایران محسوب می‌شوند، با داشتن فضایی عالی و امکاناتی کم نظیر برای سپری کردن یک روز شاد و مهیج بسیار مناسب هستند. مهمترین پارک های آبی مشهد عبارتند از:

موارد ذکرشده در قسمت بالا، ۴ پارک آبی مشهد هستند که در نقاط مختلف شهر قرار گرفته‌اند و هر سال میزبان گردشگران فراوانی می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این مراکز تفریحی خاص و محبوب، می‌توانید به مقاله «پارک های آبی مشهد» مراجعه کنید.

پارک های آبی مشهد

اتاق فرارهای مشهد

این روزها اتاق فرار به عنوان یکی از تفریحات خاص و پرطرفدار شناخته می‌شود. در این اتاق‌ها سناریوهای مختلفی ارائه می‌شود که افراد باید با به‌کارگرفتن هوش و حواس خود به حل معماهای گوناگون بپردازند. اتاق فرارهای مختلفی با موضوعات متنوع در شهر مشهد وجود دارند که می‌توانند لحظات مفرح و بسیار هیجان‌انگیزی را فراهم کنند. برای آشنایی بیشتر با اتاق فرارهای مشهد می‌توانید مقاله «لیست اتاق فرارهای مشهد» را مطالعه کنید.

پیست اسکی شیرباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد در زمستان و مراکز تفریحی این شهر، پیست اسکی شیرباد است. قله شیرباد بلندترین قله رشته‌کوه بینالود و از بلندترین ارتفاعات در سه استان خراسان است. پیست اسکی شیرباد به عنوان تنها پیست اسکی شرق کشور در سال ۱۳۸۸ در منطقه ای به مساحت ۵۰۰ هکتار تاسیس شد و این پیست ۱۲۰۰ متری شامل سه مسیر برای اسکی‌بازان مبتدی، متوسط و حرفه‌ای است. از مهمترین امکانات این پیست اسکی می‌توان به تله اسکی با طول ۹۰۰ متر، رستوران، کافی شاپ، سوئیت، فروشگاه و مدرسه اسکی اشاره کرد. این پیست یکی از جاهای دیدنی مشهد در زمستان است و به عنوان یکی از تفریحات لاکچری مشهد به حساب می‌آید. برای استفاده از تفریحات پیست اسکی در نظر داشته باشید که هزینه ورودی آن از هزینه اجاره لوژ و لوازم اسکی به طور جداگانه محاسبه می‌شود.

آدرس: مشهد، روستای گلمکان، انتهای دره دولت آباد.

ساعت کاری: بسته به شرایط آب‌وهوایی متفاوت است.

هزینه بلیط ورودی: ۱۴۰ هزار تومان

شماره‌تماس: ۰۵۱۹۱۶۹۰۸۵۸

پیست اسکی شیرباد از جاهای دیدنی مشهد در زمستان

خانه وارونه الماس

در بین جاهای دیدنی که در مشهد وجود دارد، خانه وارونه الماس به سبکی خاص ساخته شده  و یکی از بهترین لوکیشن‌های عکاسی در مشهد است. به نوعی می‌توان گفت این خانه از جاهای دیدنی شیک مشهد به حساب می‌آید. معماری این خانه به گونه‌ای طراحی شده است که همه چیز وارونه به نظر برسد. این فضا که یکی از جاهای تفریحی مشهد به حساب می‌آید، در مجتمع الماس شرق واقع شده است.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، مجتمع تجاری الماس شرق، ورودی ۲، طبقه منفی یک

ساعت کاری: هر روز از ۱۱ صبح تا ۱۰ شب

هزینه بلیط: هزینه ورودی ۱۵ هزار تومان است.

شماره‌تماس: ۰۹۳۷۹۰۷۱۰۰۵

خانه وارونه الماس

باغ وحش وکیل آباد

از دیدنی های مشهد می‌توان به باغ وحش وکیل آباد اشاره کرد. در این باغ وحش انواع گونه‌های جانوری نگهداری می‌شود. برای آشنا کردن فرزندانتان با این گونه‌ها می‌توانید یک روز را برای بازدید از این فضا اختصاص دهید. برای رفتن به باغ وحش وکیل آباد وسایل حمل و نقل عمومی نیز وجود دارد.

آدرس: مشهد، انتهای بزرگراه وکیل آباد، جنب کوهستان پارک مشهد

ساعت کاری: هر روز از ۹ صبح تا ۸ شب

هزینه بلیط: ۶۰ هزار تومان ( در سال ۱۴۰۲)

شماره‌تماس: ۵۰۱۴۴۳۳-۰۵۱

باغ وحش وکیل آباد مشهد

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

جاذبه های گردشگری مشهد در نزدیکی حرم مثل خانه‌های قدیمی، فرهنگ و سبک زندگی مردم زمان خود را بازگو می‌کنند. این جاهای دیدنی شامل جاهای تاریخی مشهد و مکان‌های زیارتی می‌شوند که عارفان مشهوری در آن دفن شده‌اند. فضاسازی زیبا و حس و حال این بناها همگی رازها و داستان‌های ناگفته‌ای را در دل خود دارند. از خوبی‌های حرم امام رضا در کنار حس روحانی و آرامشی که به قلب‌ها روانه می‌کند، نزدیکی آن به همین مناطق مختلف گردشگری است. شما می‌توانید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بعد از زیارت حرم امام رضا، از جاهای دیدنی اطراف حرم به همراه خانواده بازدید کنید. برخی از این جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم عبارتند از:

  • مسجد گوهرشاد
  • آرامگاه پیر پالان دوز
  • موزه آستان قدس رضوی
  • مقبره شیخ بهایی
  • مدرسه عباسقلی خان
  • آرامگاه نادرشاه افشار یا باغ موزه نادری
  • خانه کوزه کنانی

جاهای دیدنی مشهد در شب

همانطور که تلالو خورشید بر دل شهر، جماد و نبات را به رقص درمی‌آورد و باعث گرمی، رشد، حرکت انسان و موجودات زنده می‌شود. سکون، سکوت و آرامش شب، رقص نور در سیاهی شب، مرارت روزمرگی را از دوش آدمی کم می‌کند. به همین دلیل بازدید از شهر در شب هنگام طعم دیگری دارد. جاهای دیدنی مشهد در شب جریان زندگی را در رگ شهر جاری می‌کند. عطری که در زمستان حس سیب زمینی آتشی را دارد و در تابستان خنکای یک یخ در بهشت را می‌دهد. شب‌گردی در مشهد را می‌توانید با رفتن به جاهای دیدنی که در ادامه معرفی شده، تجربه کنید.

  • حرم امام رضا (ع)
  • شاندیز
  • طرقبه
  • شهربازی الماس شهر
  • سرزمین موج های آبی
  • پارک ارم
  • پارک کوهسنگی
  • بازار رضا
  • مرکز خرید پروما

جاهای دیدنی اطراف مشهد

 جاهای دیدنی اطراف مشهد شامل آبشارهای مختلف و فضاهای زیبای روستایی با آب‌وهوایی خوش و طبیعتی سرسبز هستند. در ادامه با چند مورد از این دیدنی های مشهد آشنا می‌شوید:

  •   شاندیز
  •   طرقبه
  •   پارک جنگلی وکیل آباد
  •    چالیدره
  •   روستای اخلمد 
  • هفت حوض

سفر با تور مشهد؛ انتخابی مطمئن برای تجربه سفری راحت

هنگامی که از سفر به مشهد صحبت می‌شود، بسیاری از مسافران این دغدغه را دارند که چگونه بلیط و هتل مناسب را برای خود پیدا کنند. اگر شما نیز چنین دغدغه‌ای دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سفر با تور مشهد فکر کنید. سفر با تور این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا وقت کافی برای گشت‌وگذار در جاهای دیدنی مشهد را داشته باشید، بی‌آنکه بخواهید درگیر پیداکردن محل اقامت و بلیط خود شوید.

اقامت در بهترین هتل های مشهد

برای اینکه بتوانید اقامتی راحت را در مشهد تجربه کنید، مهم است در انتخاب هتل خود دقت لازم را به خرج دهید. بعضی از مسافران هتل های نزدیک حرم امام رضا را برای اقامتشان ترجیح می‌دهند اما بعضی دیگر دوست دارند در جایی دور از مرکز شهر اقامت داشته باشند. انتخاب شما هر کدام یک از هتل مشهد که باشد از لیست زیر می‌توانید انتخابی طبق سلیقه و بودجه خود داشته باشید.

  • هتل پنج ستاره درویشی
  • هتل پنج ستاره مدینه‌الرضا
  • هتل پنج ستاره هما
  • هتل پنج ستاره الماس دو
  • هتل پنج ستاره قصر
  • هتل پنج ستاره قصر طلایی
  • هتل چهار ستاره جواد
  • هتل چهار ستاره الماس
  • هتل چهار ستاره سی‌نور
  • هتل چهار ستاره کیانا
  • هتل سه ستاره اطلس
  • هتل سه ستاره سی‌برگ
  • هتل سه ستاره ارس
  • هتل دو ستاره سلاطین
  • هتل دوستاره ابریشم
  • هتل دو ستاره جواهری

سوالات متداول

جاهای دیدنی مشهد در بهار و تابستان کجاست؟

طرقبه، شاندیز، باغ وکیل آباد، پارک ملی چهل بازه، باغ گیاه‌شناسی، باغ نادری، پارک‌های آبی مشهد، پارک ملت، بوستان مینیاتوری، جنگل جیغ، پارک کوهسنگی از جاهای دیدنی مشهد در بهار و تابستان هستند.

جاهای دیدنی مشهد در پاییز و زمستان کجاست؟

پیست اسکی شیرباد، روستای کردینه، دره خوشرو، خانه داروغه، آرامگاه فردوسی، خانه ملک، خانه پیر پالان دوز، موزه نان، هفت حوض، آرامگاه خواجه مراد، آرامگاه خواجه اباصلت، بقعه هارونیه و خانه اردکانی از جاهای دیدنی مشهد در پاییز و زمستان هستند.

بهترین جاهای دیدنی مشهد کدامند؟

بهترین جاهای دیدنی مشهد از جاهای تاریخی و موزه و تفریحی گرفته تا پارک ها طبق نظر مسافران، طرقبه، شاندیز، حرم امام رضا (ع)، امامزاده یاسر و ناصر، خانه داروغه، پارک کوهسنگی، آرامگاه پیر پالاندوز، چالیدره، جنگل جیغ و پارک ملی چهل بازه هستند.

۴/۵ - (۲۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×