بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » بازار رضا مشهد | اطلاعات کامل، خرید، ساعت کاری و آدرس
بازار رضا مشهد4
مشهد

بازار رضا مشهد | اطلاعات کامل، خرید، ساعت کاری و آدرس

۱۸ آذر ۱۴۰۰ 17۰3,168

بازار رضا مشهد یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای مشهد است که در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد. موقعیت مکانی عالی این بازار و دسترسی آسان به آن باعث شده مسافران و زائران زیادی در سفر به مشهد، برای خرید و گشت و گذار بازار رضا را انتخاب کنند. بعد از زیارت حرم امام هشتم (ع) مشهدگردی و بازارگردی در برنامه سفر اکثر زائران و گردشگران قرار دارد. از این رو بازار رضا به عنوان یکی از مراکز خرید و جاهای دیدنی مشهد، گزینه‌ای مناسب و محبوب است.

اگر شما هم قصد دارید در سفر به مشهد مقدس از این بازار معروف بازدید نموده و خرید سوغاتی داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از رزرو هتل مشهد  این مطلب از اقامت ۲۴ را تا انتها مطالعه کنید.

بازار رضا مشهد - سر در

تاریخچه بازار رضا مشهد

تاریخچه بازار رضا مشهد یکی از دلایل جذابیت آن محسوب می شود. در زمان‌های قدیم بازار بزرگ و کاملی در اطراف حرم مطهر رضوی وجود نداشت و اکثر بازارهای مشهد و مغازه‌های مختلف پراکنده بودند. از این رو در زمان پهلوی دوم ساخت بازاری بزرگ در نزدیکی حرم برای خرید سوغاتی و … مخصوص زائران به تصویب مجلس رسید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

برای احداث بازار رضا زمینی وسیع در نظر گرفته شد که نایب التولیه به عنوان استاندار خراسان دستور تخریب مغازه‌ها و بناهای قدیمی در این زمین (محدوده بازار رضای امروزی) را صادر نمود. اگر به دنبال پیدا کردن سال ساخت بازار رضا مشهد هستید باید بدانید که این بازار در سال ۱۳۵۴ طی ۱۱ ماه ساخته شد و به هرکدام از کسبه مغازه‌ای در آن واگذار شد. قدمت بازار رضا مشهد که به طور رسمی در سال ۱۳۵۵ افتتاح شده در حدود ۴۷ سال است و به عنوان مهمترین بازار نزدیک حرم فعالیت خود را آغاز نمود.

معماری بازار رضا مشهد

بازار رضا در مشهد مقدس از معماری ایرانی-اسلامی برخوردار است. داریوش بوربور که یکی از معماران معروف زمان پهلوی بود، این بازار را با الهام از بازارهای قدیمی ایرانی در دو طبقه به صورت سرپوشیده طراحی نمود. این بازار تاریخی و زیبا یک بازار طولی محسوب می‌شود که حدود ۱ کیلومتر امتداد دارد. سردرها و طاق‌های زیبایی که دارای معماری پلکانی هستند، در دو طرف بازار برای درب‌های اصلی در نظر گرفته شده‌اند که مشابه یکدیگر می‌باشند.

این بازار بزرگ دو درب اصلی دارد که ورودی اول در میدان بیت المقدس (فلکه آب) و ورودی دوم در میدان هفده شهریور قرار دارد. درب‌های فرعی نیز در طول بازار در نظر گرفته شده است. البته این درب ها بیشتر برای عبور و مرور کسبه و ورود و خروج بار و اجناس است.

بازار رضا ۷۲۰۰ مترمربع زیربنا دارد و معماری داخلی آن شامل ۱۷ چهارسوق و ۱۱ سرا است. برای ساخت این بازار در فلکه آب از آجرکاری‌های بسیار چشم نوازی استفاده شده که آن را به ۶ قسمت مختلف تقسیم می‌کند. حدفاصل هرکدام از این بخش‌ها با طراحی یک هشت ضلعی مشخص شده است. بازار رضا دارای چندین پلکان برای دسترسی به طبقه دوم آن می‌باشد که در همین قسمت‌های هشت ضلعی قرار گرفته‌اند. برای استراحت زائران و گردشگران نیز در هریک از این هشت ضلعی‌ها نیمکت‌هایی قرار داده شده و آبخوری‌هایی ساخته شده است.

طبقات بازار رضا مشهد

فضای داخل بازار رضا مشهد شامل دو راهرو می‌شود که سه ردیف مغازه به صورت مغازه‌ های کناری و میانی در یک راستا و موازی با یکدیگر تا انتهای بازار قرار گرفته‌اند.

بازار رضا مشهد و مغازه های آن

طبقه همکف بازار

طبقه همکف بزرگترین بازار سرپوشیده مشهد شامل غرفه‌ها و مغازه‌های مختلفی است که انواع کالاها و محصولات را عرضه می‌کنند. گردشگران و زائران می‌توانند در این بخش بازار انواع سوغاتی مشهد، پوشاک، جواهرات، طلا، نقره، انگشترهای قیمتی، زعفران، خشکبار، اسباب بازی، ادویه، خوراکی‌های خوشمزه و … را تهیه کنند.

قدم زدن در طبقه همکف بازار رضا مشهد و تماشای معماری زیبای آن در کنار مغازه‌های رنگارنگ و متنوع، می‌تواند خاطرات خوشی از سفر به مشهد را برای زائران و مسافران رقم بزند. حال و هوای سنتی و قدیمی بازار حس خوبی را منتقل می‌کند؛ از این رو این بازار یکی از شلوغ‌ترین مراکز خرید مشهد به حساب می‌آید.

طبقه اول بازار

این طبقه موازی طبقه پایین و در امتداد بازار است و از طریق ۱۲ راهرو فرعی که در ۶ هشتی قرار دارند می‌توان به آن دسترسی داشت. طبقه اول بازار رضا فلکه آب مشهد به کارگاه‌های سنگ تراشی، جواهر سازی، فیروزه تراشی، صنایع دستی و … اختصاص یافته و از جذابیت خاصی برخوردار است. همچنین مغازه‌های طبقه بالا اجناس خود را با قیمت کمتری به نسبت مغازه‌های طبقه همکف عرضه می‌کنند.

بازار رضا مشهد

اطلاعات کلی بازار رضا مشهد

بازار بزرگ رضا مشهد یکی از طولانی ترین بازارهای خطی کشور محسوب می شود که قدم زدن در طول آن می تواند شما را به وجد آورد. طول بازار رضا مشهد ۹۶۰ متر و عرض آن ۳۳ متر است. تعداد مغازه های بازار رضا مشهد به عنوان یکی از جذاب ترین مراکز خرید مشهد، ۱۷۱۱ غرفه است که انواع محصولات، کالاها و سوغات را عرضه می کنند. متراژ مغازه ها با یکدیگر متفاوت بوده اما به طور کلی زیربنای تمام غرفه های بازار در حدود ۲۳۶۸ متر مربع است.

بازار رضا مشهد کجاست؟

بازار رضای مشهد نزدیک حرم مطهر رضوی و حد فاصل میدان بیت المقدس و میدان هفده شهریور واقع شده است. موقعیت مکانی فوق العاده این بازار باعث شده دسترسی به آن بسیار آسان و راحت باشد. زائران با پیاده روی کوتاهی از حرم  می‌توانند به ورودی فلکه آب یا همان میدان بیت المقدس که ورودی اصلی بازار محسوب می‌شود، برسانند.

دسترسی بازار رضا مشهد

چگونه به بازار رضا مشهد برویم؟

اگر در سفر به مشهد مقدس در نزدیکی حرم مطهر امام هشتم (ع) اقامت دارید، به راحتی و در کمترین زمان ممکن با یک پیاده روی کوتاه می توانید به بازار امام رضا مشهد دسترسی داشته باشید. درب اصلی این بازار در ضلع جنوب غربی حرم و در نزدیکی میدان بیت المقدس یا همان فلکه آب قرار دارد.

امتداد این بازار به میدان هفت تیر در منطقه هفده شهریور می رسد که اگر در این منطقه هتلی را برای اقامت خود انتخاب کرده اید، می توانید در هر زمان به صورت پیاده به بازار سری بزنید.

دسترسی به بازار رضا با ماشین شخصی

آن دسته از مسافرانی که با ماشین شخصی به مشهد سفر می کنند، برای رفتن به بازار بزرگ امام رضا مشهد دو گزینه پیش رو خواهند داشت. شما می توانید با خودرو خود وارد خیابان امام رضا شده و تا میدان بیت المقدس به مسیر خود ادامه دهید. در نزدیکی این میدان در حاشیه خیابان در محل های تعیین شده امکان پارک خودرو وجود دارد. در غیر این صورت باید به سراغ پارکینگ های مختلف بروید.

مسیر دوم دسترسی به بازار رضا مشهد با ماشین شخصی خیابان هفده شهریور و میدان هفت تیر است. با استفاده از نقشه می توانید از هرکجای مشهد به این خیابان بروید و پس از پیدا کردن جای پارک مناسب و پارک کردن خودرو، راهی بازار رضا شوید.

دسترسی به بازار رضا با مترو

وجود مترو موجب شده مسافران کار راحتی برای گردش در مشهد و بازدید از جاهای دیدنی این شهر داشته باشند. در صورتی که با وسیله شخصی به مشهد سفر نکرده اید، می توانید از مترو برای رفتن به بازار رضا استفاده کنید. نزدیکترین ایستگاه های مترو به این بازار، ایستگاه های بسیج و هفده شهریور هستند. پس از رسیدن به این ایستگاه ها می توانید با استفاده از تاکسی های خطی یا پیاده روی کوتاه خود را به بازار برسانید.

دسترسی به بازار رضا با اتوبوس

بهترین خط اتوبوس برای رفتن به بازار مشهد امام رضا، خط بی آر تی BRT است. این خط اتوبوسرانی در خیابان امام رضا قرار دارد و نزدیکترین ایستگاه آن به بازار و حرم مطهر، ایستگاه فلکه آب یا همان میدان بیت المقدس است.

ساعت کاری بازار رضا مشهد

ساعت کار بازار رضا مشهد همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۲۳ بوده و روزهای تعطیلی بازار رضا جمعه‌ها و ایام تعطیل به مناسبت شهادت‌ها و سوگواری‌های مذهبی است. همچنین ساعت کار بازار رضا مشهد در ماه رمضان از ۹ صبح الی ۲۲ است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن بازار رضا مشهد به شماره ۰۵۱۳۳۶۴۴۴۸ تماس بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک بازار رضا مشهد

جاهای دیدنی نزدیک بازار رضا مشهد

علاوه بر بازار گردی در مشهد مقدس شما می توانید با بازدید از جاهای نزدیک بازار رضا، لذت سفر خود را دو چندان کنید. جاذبه های متنوعی در اطراف این بازار وجود دارند که مناسب همه سلیقه ها می باشند. از مهمترین جاهای دیدنی بازار رضا مشهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رستوران نزدیک بازار رضا مشهد

رستوران های نزدیک بازار رضا مشهد

بعد از یک بازارگردی خاطره انگیز در بازار بزرگ امام رضا(ع)، هیچ چیز بیشتر از نوش جان کردن یک وعده غذای دلچسب، لذت بخش نخواهد نبود. اگر دوست دارید پس از گردش در بازار رضا استان خراسان رضوی، مشهد لحظاتی را به استراحت و صرف یک ناهار یا شام خوشمزه اختصاص دهید می توانید به سراغ رستوران های زیر بروید:

  • رستوران هتل قصر الماس
  • رستوران هتل درویشی
  • رستوران بابا قدرت
  • رستوران احسان
  • رستوران پیتزا پانا
  • رستوران علی
  • رستوران هتل قصر طلایی
  • رستوران وثوقی
  • رستوران مصطفوی
  • رستوران طلایی

هتل نزدیک بازار رضا

هتل های نزدیک بازار رضا مشهد

اقامت در نزدیکی جاذبه های گردشگری در هر سفر می تواند باعث لذت بخش تر و خاطره انگیزتر شدن سفر شود. اگر می خواهید در سفر به مشهد در مجاورت حرم مطهر امام رضا (ع) و با فاصله کمی از بازار بزرگ امام رضا اقامت داشته باشید، انتخاب های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. از بهترین هتل های نزدیک بازار رضا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل اترک
  • هتل مینو
  • هتل الماس ۱
  • هتل اعیان
  • هتل سی نور
  • هتل جواد
  • هتل ادریس
  • هتل اطلس
  • هتل رز درویشی
  • هتل مشهد
  • هتل معراج
  • هتل آفتاب شرق
  • هتل رفاه
  • هتل کارن
  • هتل یکتا

سوالات متداول

بازار رضا مشهد جمعه باز است؟

خیر. این بازار همه روز به جز جمعه ها و ایام تعطیل به مناسبت های مختلف باز است.

چجوری برم بازار رضا؟

برای رفتن به بازار رضا می توانید به خیابان امام رضا و میدان بیت المقدس یا همان فلکه آب بروید و از درب اصلی وارد بازار شوید. همچنین می توانید از طریق خیابان هفده شهریور نیز وارد بازار رضا از درب دیگر آن شوید. برای رفتن به بازار رضا می توانید از وسیله نقلیه شخصی، مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید.

بازار رضا تا ساعت چند باز است؟

ساعت کاری بازار رضا از ۹ صبح الی ۱۱ شب است. البته در ایام ماه مبارک رمضان این بازار تا ساعت ۲۲ باز می باشد.

در بازار رضا مغازه بدلیجات هم هست؟

در این بازار فروشگاه های متعددی به عرضه انواع بدلیجات می پردازند.

چادر فروشی در بازار رضا مشهد کجاست؟

مغازه های چادر فروشی مختلفی در بازار رضا مشهد وجود دارد که از بهترین آنها می توان به فروشگاه های بنی فاطمی و گلپوش اشاره کرد.

برای خرید جواهرات بازار رضا مشهد کجا بریم؟

در میان غرفه های متعدد جواهرات، انگشتر و طلا در بازار رضا، می توانید به سراغ فروشگاه های شوشتری، حاج حسن صادقی، گالری دریای نور و گالری خاتم آرا مراجعه کنید که بهترین محصولات را ارئه می دهند.

فاصله بازار رضا تا حرم چقدر است؟

بازار رضا در فاصله نزدیکی از حرم مطهر رضوی قرار دارد. شما می توانید با یک پیاده روی کوتاه در حد ۳۰۰ متر از ضلع جنوب غربی حرم؛ باب الرضا در خیابان امام رضا به این بازار بروید.

برای خرید زعفران در بازار رضا کجا بریم؟

فروشگاه های متعددی در بازار رضا زعفران را به عنوان یکی از اصلی ترین سوغات مشهد عرضه می کنند. اگر به دنبال بهترین زعفران هستید، پیشنهاد می کنیم به سراغ فروشگاه های زرخواه، نورهان، ارمغان آغاسی، نگین قائنات و سید بروید.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×