» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای با خواص درمانی در دل تپه‌های آتشفشانی
چشمه گراب مشهد؛ یکی از بهترین جاذبه‌های مشهد
مشهد

چشمه گراب مشهد؛ چشمه‌ای با خواص درمانی در دل تپه‌های آتشفشانی

۳۰ مرداد ۱۴۰۲ 75۱۹2,805

یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد که طرفداران زیادی نیز دارد، چشمه گراب است. نام این چشمه از روستایی که در آن قرار دارد، گرفته شده است. روستای گراب از زیباترین روستاهای مشهد است که این جاذبه طبیعی ناب و بکر را در خود جای داده است. این چشمه از بیست چشمه فعال، چند چشمه فصلی و چندین چشمه خشک تشکیل شده که ارتباط خود را از طریق کانال‌های زیرزمینی حفظ کرده‌اند. علت استقبال زیاد گردشگران از بازدید از این چشمه، علاوه‌بر زیبایی، خواص درمانی بی‌نظیر آن است. اگر قصد دارید در سفر خود به شهر مشهد از این جاذبه طبیعی دیدن کنید، در ادامه مطلب همراه باشید.

چشمه گراب مشهد کجاست؟ 

چشمه‌های گراب در ۴۹ کیلومتری مشهد و نزدیکی ملک آباد واقع شده است. این چشمه زیبا در نزدیکی پلیس راه مشهد-نیشابور و در فاصله ۴ کیلومتری از آن قرار دارد. بنابراین شما باید از مشهد به سمت نیشابور یا تربت حیدریه حرکت کرده و برای بازدید از این جاذبه طبیعی منحصربه‌فرد از وسایل نقلیه شخصی و یا تاکسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با تورهای گردشگری به بازدید از چشمه‌های زیبای گراب بروید. برای رسیدن به چشمه گراب، از عوارضی ملک آباد به سمت جنوب و روستای باغچه بروید. در دوراهی پایین روستا، به سمت شرق، در امتداد جاده فریمان و سنگ بست بروید. تقریبا سه کیلومتر مانده به روستای باغچه، در سمت راست خود، تابلوی چشمه گراب را می توانید ببینید. 

معرفی چشمه گراب مشهد

در منطقه گراب مشهد، آب‌های معدنی و چشمه‌های زیادی وجود دارد که ترکیباتی مانند گوگرد در آب آنها یافت می‌شود. تعداد این چشمه‌ها زیاد بوده که در فاصله ۵۰۰ متری از هم قرار دارند. از اصلی‌ترین ویژگی‌های ظاهری و موقعیتی چشمه‌های گراب می‌توان به ارتفاع بالاتر آنها از سطح زمین اشاره کرد. یکی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد مجموعه چشمه‌های گراب این است که آب موجود در دهانه هر کدام از آنها، دارای رنگ و طعم متفاوتی است و این به دلیل وجود عناصر معدنی متفاوت در آنهاست.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

اگر بخواهیم چشمه‌های گراب را از نظر عمق بررسی کنیم، باید بگوییم که عمق چشمه گراب مشهد در دهانه‌های مختلف این چشمه متفاوت است. وقتی به این منطقه می‌روید، یک چشمه مخروطی‌شکل که آب دهانه آن به رنگ سبز است را مشاهده خواهید کرد که درواقع بزرگ‌ترین چشمه در این منطقه محسوب می‌شود و در بالای یک تپه با ارتفاع ۳۰ متر قرار دارد. با بالارفتن از این تپه، با یک حفره‌ی آتشفشانی که ۸ متر عمق دارد و آب چشمه را در دل خود جای داده است مواجه می‌شوید. از آب این چشمه‌ها، گازهایی خارج می‌شود، به همین دلیل اکثر افراد در نگاه اول، گمان می‌کنند که آب این چشمه، داغ و جوش است.

امکانات چشمه گراب مشهد

امکانات چشمه گراب مشهد

اثر طبیعی ملی چشمه گراب در منطقه‌ای قرار دارد که به لحاظ زمین‌شناسی، بسیار مهم و قابل بررسی محسوب می‌شود. در این مکان آتشفشانی، انواع سنگ‌های آذرین و همچنین اطراف گسل‌های منطقه گراب، نوعی از سنگ‌های رسوبی وجود دارد. جالب است بدانید که اصلی‌ترین و مهم‌ترین قله آتشفشانی موجود در این منطقه در مکانی با ارتفاع حدود ۷۰ متر واقع شده که آب‌تنی در آن را برای گردشگران کمی ترسناک و پراسترس کرده است. به‌طور کلی توصیه ما این است که به هیچ عنوان تنهایی برای آب‌تنی در چشمه گراب اقدام نکنید، حتی اگر شناگر ماهری هستید. زیرا عمق چشمه‌های آن نسبتا زیاد بوده و برای شنا در تونل‌های آبی آن، باید شنا بلد باشید.

حالا که به‌خوبی با چشمه‌های منطقه گراب مشهد آشنا شدید، باید پیش از رفتن به این منطقه خاص و زیبا، بدانید که هیچ نوع امکانات تفریحی، اقامتی و رفاهی در این منطقه وجود ندارد. درست است که این چشمه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف مشهد محسوب می‌شود اما تصور اینکه در این منطقه امکانات کمپینگ، خرید وسایل موردنیاز، سرویس بهداشتی و… وجود دارد را از ذهن خود دور کنید. بنابراین اگر قصد تفریح در این منطقه را دارید، با امکانات مجهز بروید.

خواص درمانی چشمه گراب مشهد

چشمه گراب استان خراسان رضوی به عنوان یک جاذبه طبیعی خاص و بی‌نظیر شهر مشهد ثبت شده است که این امر به خاطر خواص درمانی فوق‌العاده این چشمه‌ها است. درجه اسیدی بودن آب این چشمه‌ها نسبتا بالا بوده و همچنین این آب‌ها در دسته آب‌های هیپوترمال و کلروره قرار دارند. سرچشمه تمام این آب‌ها از منابع زیرزمینی است که باعث شده املاح معدنی موجود در آب چشمه‌های گراب به‌ویژه گوگرد، سولفات و کلر در درجه بالایی باشد. تمام این ویژگی‌ها، این جاذبه طبیعی را به یکی از چشمه‌های معروف با خواص درمانی شگفت‌انگیز تبدیل کرده است. برخی از اصلی‌ترین خواص چشمه آب درمانی گراب، عبارت است از:

  • درمان بیماری‌های پوستی
  • درمان بیماری‌های مفصلی
  • درمان ترشح زیاد بزاق
  • درمان مشکلات مربوط‌به معده، صفرا و لوزالمعده
  • کمک به افزایش ادرار برای دفع مواد زائد بدن

نکته قابل توجه دیگری که درباره آب چشمه روستای گراب وجود دارد این است که به‌دلیل بالا بودن درصد املاح معدنی، آب چشمه‌های گراب در زمستان یخ نمی‌زند.

بهترین زمان بازدید از چشمه گراب

حالا که با چشمه طبیعی گراب از جاذبه طبیعی شهر مشهد آشنا شدید، مطمئنا به این فکر می‌کنید که در سفر خود به این شهر، حتما سری به چشمه‌های گراب بزنید و از زیبایی و خواص درمانی آن لذت ببرید. اما آیا می‌دانید که چه زمانی برای بازدید از این جاذبه طبیعی مناسب است و آب و هوای چشمه گراب چطور است؟ اگر قصد دارید که علاوه‌بر بازدید از چشمه گراب، در آن آب‌تنی و شنا کنید، بهتر است که در فصل‌های گرم و معتدل سال به این مکان زیبا بروید. زیرا در زمان‌هایی مانند اواخر پاییز و در طول زمستان، آب این چشمه‌ها سرد بوده و امکان شنا در آن وجود ندارد. همچنین به‌دلیل موقعیت مکانی خاص این چشمه، توصیه می‌شود که حتما به‌صورت گروهی و دسته‌جمعی برای بازدید از آن اقدام کنید. بنابراین سفر با تور مشهد را به شما پیشنهاد می کنیم تا گروهی به این دریاچه زیبا سفر کنید.

نکات مهم در بازدید از چشمه گراب

نکات مهم در بازدید از چشمه گراب مشهد

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چشمه‌های گراب در اطراف شهر مشهد قرار داشته و موقعیت مکانی خاص و بدون امکاناتی دارد. بنابراین حتما پیش از رفتن‌به این منطقه و بهره‌مندی از زیبایی‌های آن، این نکات را به خاطر سپرده و رعایت کنید:

  • موقعیت این چشمه به‌گونه‌ای است که هیچ وسیله نقلیه عمومی در نزدیکی آن وجود ندارد، بنابراین اگر نمی‌خواهید با وسیله نقلیه شخصی خود به بازدید از چشمه گراب بروید، حتما برای شرایط بازگشت خود از این منطقه برنامه‌ریزی کنید. به‌عنوان مثال یا به تاکسی بگویید که برای بازگشت شما صبر کند و یا در زمان مشخصی برای بازگرداندن شما بیاید.
  • برای شنا کردن در این چشمه، به وسایل لازم و ضروری برای شنا نیاز دارید. بنابراین حتما این وسایل را به‌همراه داشته باشید.
  • این چشمه در یک منطقه خشک، آفتابی و بدون درخت قرار دارد، به همین دلیل برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی یا گرمازدگی حتما وسایلی مانند کلاه، عینک آفتابی، سایه‌بان و ضدآفتاب را به‌همراه داشته باشید.
  • همان‌طور که اشاره شد، عمق این چشمه‌ها مشخص نیست و در برخی نقاط بسیار عمیق است، بنابراین برای شنا در چشمه‌های گراب مشهد، حتما از طناب (برای بستن به دور کمر) استفاده کنید.
  • پیش از رفتن به این منطقه، خوراکی، نوشیدنی و دیگر لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید.
  • برای بازدید از برخی چشمه‌های گراب باید از تپه‌ها بالا بروید، بنابراین حتما کفش کوهنوردی مناسب بپوشید.
  • برای بازدید از تمام چشمه‌های گراب و شنا و آب‌تنی در آن به حدود ۲ ساعت زمان نیاز خواهید داشت؛ با این اوصاف می‌توانید مدت زمان بازدید و تفریح در این منطقه را از قبل برنامه‌ریزی کنید.

جاهای دیدنی اطراف چشمه گراب 

هر چند از آبتنی در چشمه گراب مشهد هیچ وقت خسته نمی‌شوید، اما اگر قصد دارید در گردش خود جاهای دیدنی دیگری را هم ببینید، به لیست زیر توجه کنید. این مکان‌ها در فاصله‌ای تقریبا نزدیک به چشمه گراب وجود دارند و بازدید از آنها خالی از لطف نیست.   

  • قنات عبدالمجید
  • قنات قروچی
  • پارک و مزرعه کروکودیل
  • کلات علیشاه
  • پرچین‌های چوبی
  • چشمه طبیعت

هتل‌های اطراف چشمه گراب

 نزدیک‌ترین هتل‌های نزدیک به چشمه گراب در مشهد هستند. اگر قصد دارید به مشهد سفر کنید و در طول اقامت خود به جاذبه‌های دیدنی اطراف آن سر بزنید، پیشنهاد می‌کنیم به لیست هتل‌ مشهد سر بزنید و از میان آن‌ها هتل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سخن پایانی

چشمه گراب یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی مشهد است که کمتر شناخته شده است. این مجموعه چشمه‌ها با آب‌های غنی از مواد معدنی، خواص درمانی زیادی دارند و همین امر باعث استقبال زیاد گردشگران از این چشمه در سال‌های اخیر شده است. اگر قصد دارید در سفر خود به شهر مشهد، از چشمه‌های گراب دیدن کنید، بهتر است توصیه‌هایی که برای بازدید از این جاذبه گردشگری ذکر کرده‌ایم را رعایت کرده تا از لحظات خود بیشترین لذت و استفاده را ببرید.

چشمه گراب مشهد کجاست؟

۴۹ کیلومتری مشهد، نزدیکی ملک آباد و روستای باغچه

خواص درمانی چشمه گراب مشهد چیست؟

درمان بیماری‌های پوستی - درمان بیماری‌های مفصلی - درمان ترشح زیاد بزاق- درمان مشکلات مربوط‌به معده - صفرا و لوزالمعده - کمک به افزایش ادرار برای دفع مواد زائد بدن.

محیط چشمه گراب چطوریه؟ با خانواده میشه رفت؟

محیط زیبایی داره و با خانواده هم میشه رفت ولی به دلیل اینکه چشمه اصلی حفاظ نداره باید مراقب کودکان باشید.

۴.۱/۵ - (۳۳۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱۹

  1. غلامرضا

    سلام
    به کسانی که بازدید می کنند توصیه می کنم که:
    ۱-خیلی احتیاط کنند ۲-کنارش سفره پهن نکنند زیرا پر پشه هست ۳-به فکر شنا نباشید آلوده هست ۴-بازدید به یک بار می ارزد ۵-سایه ندارد و وقتی گل و شل هست نروید

    • علیرضا قانع

      ممنون از اطلاعاتی که دادید

  2. دریا

    ممنون جالب بود به اطلاعاتم افزوده شد

  3. فتاحی مقدم

    سلام
    فتاحی مقدم هستم
    این چشمه ها اولا آتشفشانی نیستن کارستی هستن وازانحلال آهک با co2آب بوجود میاد چون دارای بی کربنات نامحلول هستن مردم محل گوسفندان شو که بیماری گرگ دارن یک بیماری هست قارچی که باعث پشم ریزی گوسفند میشه داخل این گودال غوطه ور میکنن تا گرگ گوسفندان خوب بشه به همین خاطر نام محلی این چشمه ها گرگو هست یعنی مداوای گرگ شنا دراین حوضچه ها چندان مناسب نیست و باعث سوزش وسرخی پوست میشه ولی برای بازدید از منظر اکوتوریسم جالبه

    • علیرضا قانع

      سلام خیلی ممنونیم از شما

    • سید

      من بچه همونجا هستم چرا بی اطلاع حرف می‌زنید. اگه گوسفندارو بندازن داخل خفه میشن. چون اطراف حفره کوه نمیشه مستقر شد.اسم محلیشم گرو هست نه گرگو… لطفاً لطفا اطلاعت غلت ندین ممنونم

      • غلامرضا

        غلط نه غلت

  4. جواد

    سلام من چند بار رفتم احتیاج به لوازم کوهنوردی نیست چون چند تپه کوچک هست و تا نزدیک اون با ماشین میشه رفت بهتره اصلا شنا نکنید چون اب اون جریان نداره و ممکنه جسد یا لاشه حیوان از قبل داخل اون باشه و بهداشتی نیست ومردم هم متاسفانه هر آشغالی ریختن و ضمنا خیلی اب بدبویی داره جای زیبایی نیست ولی همینکه اب در یک حفره میجوشه جالبه ولی هیچوقت سرریز نمیشه

    • علیرضا قانع

      مرسی از اطلاعاتی که دادید

  5. مجید

    سلام..خسته نباشید ببخشید این چشمه خیلی خطرناک دیده میشه از نظر شنا… مخصوصاً برای خانم ها ؟؟؟ چطور میشه شنا کرد آخه؟؟؟

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون شما هم خسته نباشید
      بله درست میفرمایید خطرناکه و به همین دلیل توی متن بهش اشاره کردیم که به هیچ وجه تنهایی شنا نکنید حتی اگر ماهر هستید و حتما از طناب دور کمر استفاده کنید چون در بعضی قسمت ها عمق دریاچه کامل مشخص نیست.

    • علی

      سلام ن داداش من خودم بچه منطقه همونجام شنا کردنش راحته طناب داره بعدشم اب یجوریه ک بلد باشی نمیری پایین گاز داره ب قول ما

      • علیرضا قانع

        مرسی از شما علی جان بابت اطلاعات دقیقی که دادین.

    • مصطفی نظیف

      خیلی متشکر که جاهای دیدنی مشهدرا در معرض نمایش قرار می‌دهید

      • علیرضا قانع

        امیدواریم از بازدید این چشمه لذت ببرید

  6. حسین

    سلام . آدرس ملک آباد رو میدید بعد نقشه جای دیگه رو نشون میده .. بالاخره کدومشه ؟

    • علیرضا قانع

      سلام این چشمه در نزدیکی ملک آباد و روستای باغچه قرار گرفته است. آدرس دقیق تر وارد شد. ممنونیم از شما.

    • محمد

      سلام ازاینکه وقت گذاشتین واینطورجاهارومعرفی مکنیدسپاسگزارم

      • علیرضا قانع

        خیلی خوشحالیم که مورد رضایت شما واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×