بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » پارک مینیاتوری مشهد | تمام جاذبه های کشور را همین جا ببینید!
پارک مینیاتوری مشهد
مشهد

پارک مینیاتوری مشهد | تمام جاذبه های کشور را همین جا ببینید!

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ 27۰3,174

از گذشته تا کنون شهر مشهد به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) مورد توجه مردم قرار داشته و زائران زیادی برای زیارت به این شهر سفر می کنند. به همین دلیل روز به روز بر تعداد مراکز تفریحی در شهر مشهد، اضافه می شود. یکی از جاهای دیدنی مشهد، پارک مینیاتوری مشهد است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کاملی از این پارک زیبا بپردازیم. همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی درباره پارک مینیاتوری مشهد به دست آورید.

معرفی پارک مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد یکی از خاص ترین پارک های مشهد است که ۵۸ سمبل مذهبی و فرهنگی از ایران را به تصویر می کشد. جالب است که تمام ماکت ها با دقت و جزئیات کامل ساخته شده اند و حتی درخت ها و انسان ها را نیز در برمیگیرند. بخشی از پارک نیز مانند روستای کاهگلی ساخته شده که در آن حیوانات اهلی نگهداری می شوند. هدف اصلی ساخت این پارک، آشنایی بیشتر مردم ایران و جهان با زیبایی های منحصر بفرد ایران بوده است.

پارک مینیاتوری قاسم آباد مشهد توانسته بخشی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ایران را از سراسر کشور در یک جا جمع کرده و علاقه گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب کند. همچنین فضای سبز و محوطه دلنشین آن مکان مناسبی را برای پیاده روی و گذراندن وقت فراهم آورده است. 

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

مشهد پارک های تفریحی زیادی دارد که یکی از آن ها پارک مینیاتور است. ساخت این پارک در سال ۱۳۹۲ آغاز و در سال ۱۳۹۵ به پایان رسید. وسعت این پارک حدود ۸ هکتار است که هزینه ای بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان برای ساخت آن صرف شده است. این پارک زیبا در منطقه ۱۲ مشهد قرار گرفته و اولین بوستان مینیاتوری در شرق کشور به حساب می آید. عکس های پارک مینیاتوری مشهد را می توانید در این مقاله مشاهده کنید.

دلیل نام گذاری این بوستان به عنوان پارک مینیاتوری این است که ماکت های جذاب از جاذبه های دیدنی سراسر کشور، ساخته و در آن به نمایش عموم گذاشته شده است. گویی با وارد شدن به این پارک می توانید تمام زیبایی های ایران را یک جا ببینید. اگر زیاد به مسافرت نمی روید یا هزینه و زمان آن را ندارید تا از شهرهای مختلف ایران دیدن کنید، بازدید از پارک مینیاتور مشهد را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که حداقل برخی از بناها و آثار معروف را در قالب کوچکتر تماشا می کنید.

عکس پارک مینیاتوری مشهد

هدف از ساخت پارک مینیاتوری مشهد

مطمئنا هر یک از ما نقشی در گسترش فرهنگ و شناساندن تاریخ ایران به آیندگان و سایر سرزمین ها داریم. نباید این تاریخ کهن به فراموشی سپرده شود. به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری آثار باستانی کوشا باشیم. 

بوستان مینیاتوری مشهد نیز به همین منظور ساخته شد تا بتواند نمایی از آثار برجسته ایرانی که فرهنگ و معماری ایرانی-اسلامی را به تصویر میکشد، زنده نگه دارد. هدف از ساخت این پارک علاوه بر آشنایی گردشگران با ایران، گسترش و توسعه فضای سبز، رونق گردشگری، اهداف آموزشی و پژوهشی است که خوب عمل کرده و توجه زیادی به خود جلب کرده است.

بوستان مینیاتور مشهد

ماکت های پارک مینیاتوری مشهد

ماکت هایی که در این پارک طراحی شده اند شامل: آرامگاه فردوسی، آرامگاه عطار، تخت جمشید، روستای کندوان، سد کارون، ارگ بم، پل خواجو، راه آهن مشهد، فرودگاه مشهد، شاهزاده ماهان کرمان و … است. همه ی این ماکت ها در نمونه های خیلی کوچک تر به نمایش گذاشته شده اند. علاوه بر موارد ذکر شده، پروژه های دیگری نیز در حال ساخت است.

امکانات و تفریحات بوستان مینیاتوری مشهد

پارک مینیاتور مشهد علاوه بر ماکت های جذاب دارای تفریحات دیگری نیز هست. از جمله این تفریحات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  دریاچه به وسعت ۲۰۹۵ متر مربع درون پارک مینیاتوری شهرداری مشهد وجود دارد که محل زندگی ماهی ها و اردک ها است.
  • پیست مسابقه برای ماشین های کنترلی که مسیر پیست به شکل نقشه ایران طراحی شده است.
  • مسیر مخصوص پیاده روی به مسافت ۱۲۶۴ متر مربع برای علاقه مندان به پیاده روی و ورزش تعبیه شده است.
  • زمین بازی اختصاصی به مساحت ۴۰۸ متر مربع برای انجام بازی های محلی از شهرهای مختلف کشور به همراه رمپ تماشاگران 
  • رودخانه ای به طول ۲۱۶ متر درون پارک وجود دارد که به زیبایی منطقه افزوده است.
  • وجود سکو برای برگزاری نمایش ها و مراسمات گوناگون
  • شهربازی کودکان: شهر بازی برای خانواده هایی که همراه خود فرزند دارند، کمک بزرگی است چرا که باعث سرگرمی بچه ها در محل پارک مینیاتوری مشهد می شود.
  • شربت سرا: نوشیدن چای یا سایر نوشیدنی های خنک پس از بازدید و گردش در چنین پارک بزرگی بسیار دلچسب خواهد بود. می توانید نوشیدنی خود را سفارش داده و در آلاچیق های اطراف، آن را میل کنید.
  • قطار: یکی از ویژگی های خوب پارک مینیاتوری مشهد، وجود قطار به طول ریلی ۹۲۰ متر است. چرا که باعث سرگرمی بوده و حتی بخشی از مسیر را نشسته طی می کنید بدون اینکه احساس خستگی پیدا کنید.
  • تراس تماشا: یک تراس به بلندی ۱۵ متر در ورودی پارک قرار گرفته و از آن می توانید کل پارک یا به عبارت دیگر کل ایران را یکجا ببینید.
  • امکانات رفاهی دیگری مانند پارکینگ، کافی شاپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، اطلاعات و انتظامات در این بوستان وجود دارند.

پارک مینیاتور در شهر مشهد

توسعه های آینده پارک مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد، در ابتدا با ۹ ماکت شروع به فعالیت کرد و همچنان در حال توسعه می باشد. در برنامه ای که برای توسعه این پارک وجود دارد، قرار است یکی از بزرگترین پردیس سینمایی کشور با ۶ سالن در پارک مینیاتور مشهد، ساخته شود. همچنین ساخت مرکز بازی و گیم سنتر در این پارک کمک زیادی به علاقمند کردن نوجوانان و جوانان به این مکان می کند که در آینده در روند توسعه این پارک اتفاق خواهد افتاد. یکی دیگر از برنامه های در حال اجرا ایجاد فودکورت است که می تواند به رونق پارک مینیاتوری کمک زیادی کند.

پارک مینیاتوری مشهد کجاست؟

این پارک در منطقه ۱۲ مشهد که منطقه ای خوش آب و هوا و به دور از شلوغی مرکز شهر است، قرار دارد.

آدرس پارک مینیاتوری مشهد: این پارک در بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه ۲۶ (محله قاسم آباد مشهد) واقع شده است.

ساعات کاری و هزینه ورودی پارک مینیاتوری مشهد

پارک مینیاتوری مشهد ساعت کاری طولانی دارد. برای ساعت بازدید پارک مینیاتوری مشهد باید بگوییم، خوشبختانه این پارک هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح الی ۸ شب برای بازدید عموم باز می باشد و شما هر زمان که مایل باشید می توانید همراه خانواده خود برای گردش به این پارک بروید. مسئله ای که باید در نظر بگیرید این است که برای ورود به این پارک نیاز به پرداخت هزینه و تهیه بلیط است. قیمت ورودی پارک مینیاتوری مشهد با توجه به تورم ممکن است، تغییر کند اما مطمئنا هزینه ی زیادی در برابر این امکانات نخواهد بود. قیمت بلیط پارک مینیاتوری مشهد به ازای هر نفر برابر با ۱۰ هزار تومان می باشد. همانطور که قبلا گفتیم این پارک دارای پارکینگ است که برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه جداگانه نیست.

حال که با پارک مینیاتوری مشهد قیمت بلیط و ساعت کاری و امکانات آن آشنا شدید، راحت تر می توانید برای بازدید از شهر مینیاتوری مشهد اقدام کنید و یک خاطره ی به یاد ماندنی در کنار عزیزانتان بسازید.

شماره تماس پارک مینیاتوری مشهد: ۰۵۱۳۵۲۴۴۲۲۰

بهترین زمان بازدید

برای رفتن به موزه مینیاتوری مشهد بهتر است فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید چرا که فضای پارک سرسبز تر از فصول دیگر است. با این حال دیدن این بوستان در فصل پاییز نیز زیبایی خاص خودش را دارد. ساعات کاری بوستان مینیاتوری مشهد به گونه ای است که می توانید در شب نیز همراه خانواده خود از آن دیدن کنید. نورپردازی های زیبای پارک مینیاتوری مشهد در شب، جذابیت دیگری دارد اما بهترین زمان، غروب آفتاب است که هم به تاریکی شب نمی خورید و هم از تابش آفتاب احساس گرما نمی کنید.

تصاویر پارک مینیاتوری مشهد

نمونه های مشابه پارک مینیاتوری مشهد در کشور

بد نیست بدانید که باغ موزه هنر ایرانی تهران و باغ راه ایرانی کیش (در لیست تجربه های خاص در کیش) هم با قرار دادن ماکت جاذبه های شهرهای مختلف با فعالیت مشابه در کشور فعالیت دارند. بازدید از این پارک های مینیاتوری تجربه بسیار لذت بخشی خواهد بود.

نمونه های مشابه خارجی

احتمالا خبر داشته باشید که بوستان مینیاتوری مشهد، تنها پارک مینیاتوری در جهان نیست و نمونه های خارجی مختلفی در سراسر دنیا وجود دارد. در ادامه به ذکر آن ها می پردازیم:

مینی اروپا

مینی اروپا یا همان اروپا کوچک، با مساحت ۲۴۰۰۰ متر مربع یک پارک مینیاتوری می باشد که در بلژیک، شهر بروکسل واقع شده است. مینی اروپا در سال ۱۹۸۹ ساخته شده و دارای ماکت های شبیه سازی شده از ۳۵۰ بنا و اثر تاریخی است که در سراسر اروپا وجود دارند و از شهرت زیادی برخوردار هستند.

لگولند

لگولند های زنجیره ای از پارک های موضوعی در سراسر دنیا هستند. شرکت بریتانیایی مرلین انترتینمنتس مسئولیت ساخت این پارک ها را به عهده دارد که اولین نمونه آن ها در دانمارک، شهر بیلوند ایجاد شد. در واقع اولین لگولند در دانمارک ساخته شد چرا که این اسباب بازی نیز برای اولین بار در دانمارک ساخته شد و یکی از محبوب ترین اسباب بازی های دنیا می باشد.

لگولند دانمارک

پارک مینیاتورک

پارک مینیاتورک در استانبول قرار دارد و با مساحت ۶۰۰۰۰ متر مربع در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد. در این پارک می توانید ماکت هایی از بناها و مساجد تاریخی ترکیه، در حالی که ۲۵ برابر کوچکتر شده اند را ببینید.

 پارک مینیاتور واندرلند

مینیاتور واندرلند در شهر هامبورگ آلمان قرار دارد. این پارک یک نمونه از سامانه راه آهن است که طول ریل مارپیچی آن به ۱۲ کیلومتر می رسد. این خطوط ریلی از سال ۲۰۰۱ در حال توسعه می باشد و در سال ۲۰۱۰ موفق شد یک میلیون بازدید کننده داشته باشد و به یکی از قطب های گردشگری در آلمان تبدیل شود.

سوئیس مینیاتور

پارک مینیاتور سوئیس یک نسخه از کشور سوئیس در اندازه مینیاتوری است که در مساحت ۱۴۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. در این پارک علاوه بر ماکت بناها می توانید شاهد بیش از ۱۵۰۰۰ گل و گیاه باشید.

 فرانس مینیاتور

یکی دیگر از نمونه های خارجی موزه مینیاتوری مشهد، فرانس مینیاتور است. در این پارک نیز همانند سایر پارک های مینیاتوری ماکت هایی از بناهای مهم شهر، شبکه راه آهن، خطوط حمل و نقل دریایی و … به نمایش گذاشته شده است. این پارک در پاریس قرار گرفته و حدود ۲۰ هکتار مساحت دارد.

فرانس مینیاتور

 پارک Minimundus

این پارک در کشور اتریش قرار دارد و مانند پارک مینیاتوری مشهد، دارای ماکت هایی از بناهای مهم می باشد با این تفاوت که در مشهد از بناهای ایران ماکت ساخته شده اما در پارک مینیاتوری اتریش بیش از ۱۵۰ مدل معماری از سراسر جهان وجود دارد.

دیدنی های نزدیک

حال که درباره تلفن، ساعت کاری، امکانات و بلیط ورودی پارک مینیاتوری مشهد اطلاعات لازم را کسب کردید؛ بهتر است  جاذبه های اطراف این پارک را نیز بشناسید تا هنگام بازدید از این پارک زیبا بتوانید از سایر جاذبه های اطراف آن نیز دیدن کنید. از جمله مراکز دیدنی نزدیک این پارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هتل های نزدیک

هتل هایی که در نزدیکی پارک مینیاتوری مشهد قرار دارند عبارت اند از: هتل توریست توس، هتل پارس مشهد، هتل آبان، و هتل ایران مشهد. برای رزرو هتل های مشهد با بهترین قیمت می توانید به اقامت ۲۴ اعتماد کرده و سفر خوشی را برای خود رقم بزنید. ضمنا توصیه می کنیم با رزرو تور مشهد هم بلیط سفر را تهیه کنید و هم به درخواست خودتان تور را با هتل مدنظرتان رزرو کنید که مثلا می تواند یکی از همین هتل های نزدیک باشد.

سؤالات متداول

پارک مینیاتوری مشهد کجاست؟

بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه ۲۶ (محله قاسم آباد مشهد)

هزینه بازدید از پارک مینیاتوری مشهد چقدر است؟

برای خرید بلیط پارک مینیاتوری مشهد به ازای هر نفر باید ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید.

معروف ترین پارک های مینیاتوری ایران کدامند؟

بوستان مینیاتوری مشهد، باغ راه ایرانی کیش و باغ موزه هنر ایرانی تهران معروفترین پارک های مینیاتوری ایران هستند.

معروفترین پارک های مینیاتوری خارجی کدامند؟

پارک های مینی اروپا، لگولند، پارک مینیاتورک، پارک مینیاتور واندرلند، سوئیس مینیاتور، فرانس مینیاتور و پارک minimundus معروف ترین پارک های مینیاتوری در دنیا هستند.

۴.۲/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×