کامل ترین راهنمای سفر به مشهد
مشهد

جامع‌ترین راهنمای سفر به مشهد در سال ۱۴۰۳

۲۹ مهر ۱۴۰۳ ۰3,961

شهر مشهد مأمن عاشقانی است که بی‌بهانه و بابهانه تا فرصتی به‌دست می‌آورند، عازم این شهر می‌شوند و برای عرض ارادت، تبریک، تسلیت یا سبکی دل و جان، از همان ابتدای ورود به شهر، به حضرت رضا (ع) سلام می‌دهند. برای شما که قصد سفر به مشهد دارید، قبل از رزرو بلیط و هتل، در این مجله گردشگری صفر تا صد سفر به این شهر زیبا و پر جاذبه را با ما تجربه کنید.

در این مطلب فاصله بهترین هتل‌های مشهد تا حرم برای شمایی که با قصد زیارت عازم این شهر هستید مشخص شده است. ضمن اینکه در ادامه مراکز تفریحی، مراکز خرید، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و بازارهای سنتی را هم معرفی کردیم تا در زمان حضورتان در شهر مشهد دغدغه آشنایی با جاذبه‌های گوناگون این شهر را نداشته باشید. در ادامه با کامل‌ترین راهنمای سفر به مشهد همراه ما باشید.

فهرست این مطلب

معرفی مشهد

به صورت مختصر در رابطه با سال تاسیس مشهد باید گفت که این شهر توسط تقری شاه سلجوقی در سال ۵۳۱ هجری قمری به شهر خراسان تبدیل شد و در سال ۶۱۶ هجری مغولان آن را تسخیر و تخریب کردند. مشهد در طی سال‌های زیادی تحت حملات اشغالگری‌ها از جمله مغول‌ها، افغان‌ها و روس‌ها بود.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

کلمه «مشهد» در اصل به معنای مکان شهادت ترجمه و تعبیر می‌شود. تا پیش از ورود حضرت رضا علیه‌السلام به مشهد و به شهادت رسیدن ایشان، این شهر «سناباد» نام داشت. به عبارتی سناباد از توابع نوغان، دهکده‌ای بسیار کوچک با مردمانی خونگرم بود که بعد از به شهادت رسیدن حضرت رضا علیه‌السلام نام «مشهد الرضا» را بر روی آن گذاشتند. بعد از شهادت حضرت رضا علیه‌السلام بیشتر مردم تلاش کردند تا خانه‌های خود را در اطراف و نزدیک به محل دفن ایشان بسازند و بر همین اساس بود که شهر مشهد امروزی شکل گرفت.

قبل از سفر به شهر مشهد باید بدانید که این کلان‌شهر دقیقا در شمال شرق ایران واقع شده است. این منطقه، دومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران است که مساحتی برابر با ۳۵۱ کیلومتر مربع دارد و مرکز استان خراسان رضوی به‌شمار می‌آید. جمعیت حدودی این شهر هم ۳میلیون نفر است و سالانه به‌طور تقریبی میزبان ۳۰میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

معرفی شهر مشهد

وسعت

۱۰۴۵۰ کیلومتر مربع

ارتفاع از سطح دریا

۹۸۰ متر

جمعیت

۳ میلیون نفر

نام شهردار

محمدرضا قلندر شریف

میانگین دما

۱۵.۷ سانتی گراد

میانگین بارندگی

۲۳۰ میلی لیتر

وضعیت حمل و نقل

مترو، اتوبوس، تاکسی، اسنپ

معرفی شهر مشهد

اطلاعات ضروری سفر به مشهد

در ادامه با آگاهی از اطلاعات ضروری شهر مشهد دیگر نیازی به پرس‌و‌جو از افراد مختلف نخواهید داشت.

کد مشهد (پیش شماره) : ۰۵۱

قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد (راهنمای زائر): ۰۵۱۳۷۰۴۵

اورژانس مشهد (امداد): ۱۱۵

پلیس مشهد: ۱۱۰

آتش نشانی مشهد: ۱۲۵

فرودگاه مشهد:  ۳۳۱۰۰۰۰۰-۰۵۱

پایانه مسافربری مشهد: ۷-۳۸۵۹۹۰۰۱-۰۵۱

ایستگاه راهآهن مشهد: ۳۲۲۲۴۵۸۱-۰۵۱

نام سه بیمارستان معروف مشهد با شماره تماس:

  1. بیمارستان امام رضا مشهد

شماره تماس: ۳۸۰۲۲۰۰۰-۰۵۱

  1. بیمارستان حجازی مشهد

شماره تماس: ۳۷۳۲۶۷۶۷-۰۵۱

  1. بیمارستان امالبنین مشهد

شماره تماس: ۳۲۲۳۱۰۶۱-۰۵۱

فاصله مشهد تا شهرهای مهم

  • فاصله مشهد تا تهران: حدود ۹۰۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا گرگان: حدود ۶۷۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا طبس: حدود ۶۶۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا شیراز: حدود ۶۲۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا یزد: حدود ۹۱۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا اصفهان: حدود ۱۲۵۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا بجنورد: حدود ۲۷۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا ساری: حدود ۷۴۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا نیشابور: حدود ۱۴۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا کرمان: حدود ۹۱۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا چابهار: حدود ۱۶۰۲ کیلومتر

آب و هوای مشهد

شهر مشهد به دلیل قرار گرفتن در شمال شرق کشور ایران، آب‌و‌هوایی خشک، معتدل و متمایل به سرد دارد. به همین دلیل در بیشتر اوقات سال از گرمای طاقت‌فرسا در آن خبری نیست؛ البته باز هم تنوع آب‌و‌هوایی در آن دیده می‌شود. بعضی از نقاط مشهد سرد و خشک و برخی از مناطق دیگر آن سرد و مرطوب هستند. در ادامه، آب و هوا را در سفر به شهر مشهد مقدس در تمام فصول سال بررسی خواهیم کرد.

سفر به مشهد در بهار

اگر به لحاظ آب‌و‌هوایی قرار باشد بهترین زمان برای مسافرت به مشهد را معرفی کنیم، بد نیست بدانید که فصل بهار مناسب‌ترین فصل برای این منظور است؛ چون در این بازه زمانی شما با آب‌و‌هوایی فوق‌العاده در مشهد روبه‌رو هستید که نه گرمای بیش از اندازه و نه سرمای بیش از حد، شما را آزار نمی‌دهد.

سفر به مشهد در تابستان

تابستان‌های مشهد گرم و خشک است. میانگین دمای این شهر در تابستان ۲۱ درجه گزارش شده و حداکثر آن تا ۴۳ درجه سانتیگراد هم می‌رسد. البته گاه مشهد این دمای گرم را تجربه می‌کند؛ اما به هر حال اگر چندان با گرما رابطه خوبی ندارید، توصیه ما این است که فصل تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید.

سفر به مشهد در پاییز

پاییز مشهد هم دیدنی و پرطرفدار است. فصل پاییز از جمله فصول خلوت شهر مشهد به‌حساب می‌آید که به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، شما با جمعیت کمتری در آن روبه‌رو هستید. فصل پاییز کاهش نسبی هوا را به دنبال دارد و شما شهری سراسر رنگ را خواهید دید که نه گرمای بیش از اندازه و نه سرمای سوزان هوا، شما را آزار نخواهد داد.

سفر به مشهد در زمستان

زمستان‌های شهر مشهد آب‌و‌هوای سرد و مرطوبی دارد. ماه‌های دی و بهمن سردترین ماه‌های فصل زمستان مشهد هستند. میانگین دمای هوا در فصل زمستان مشهد ۷ درجه و حداقل دما، ۲۳ درجه سانتیگراد زیر صفر خواهد بود که تحمل آن کار هرکسی نیست.

آب‌وهوای مشهد در فصل‌های مختلف

بهترین زمان سفر به مشهد

بهترین زمان برای سفر به مشهد فصل‌های بهار و پاییز است. در این دو فصل شما با کمترین نوسان آب و هوا و در واقع معتدل‌ترین آب و هوای شهر مشهد روبرو هستید. البته بهار فصل شلوغی است؛ چرا که به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تعطیلات عید نوروز، مسافران و گردشگران زیادی عازم شهر مشهد می‌شوند. در عین حال فصل پاییز هم مناسب‌ترین فصل برای سفر به مشهد است، چون مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده و مسافران کمتری برای سفر به مشهد عازم این شهر می‌شوند.

وسایل حمل و نقل عمومی در مشهد

در این مجله گردشگری به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید در سطح شهر مشهد تردد کنید و خود را به جاذبه‌های متعدد آن برسانید:

اتوبوس

از جمله وسایل نقلیه‌ای که در شهر مشهد می‌توانید برای تردد از آن‎ها استفاده کنید، اتوبوس‌ها هستند. اتوبوس‌های مشهد حوزه وسیعی از این شهر را تحت پوشش خود قرار می‌دهند و در میان آن‌ها اتوبوس‌های درون‌شهری، اتوبوس‌های تندرو، خطوط حمل‌و‌نقل BRT، اتوبوس‌های حومه شهر و مینی‌بوس‌ها از جمله وسایل حمل‌و‌نقلی محسوب می‌شوند که نقل و انتقال شهروندان و مسافران را انجام می‌دهند.

اسنپ و تاکسی

تاکسی‌ها و اسنپ‌ها یا تاکسی‌های اینترنتی هم از جمله دیگر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مشهد هستند که طرفداران خود را دارند. با در نظر گرفتن اجرای طرح ترافیک به مناسبت‌های گوناگون در شهر مشهد و همین‌طور کیفیت بالایی که تاکسی‌های این شهر دارند، به جرات می‌توان گفت که این وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یکی از بهترین، سریع‌ترین، اقتصادی‌ترین و پرکاربردترین وسایل تردد در سطح شهر مشهد محسوب می‌شوند.

مترو

مترو از پرطرفدارترین وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در شهر مشهد مقدس محسوب می‌شود که در حال حاضر با ۵ خط مختلف فعال است و سرویس‌دهی به مسافران و شهروندان را انجام می‌دهد. ساعت کاری خطوط مترو در شهر مشهد از ۶ صبح تا ۱۰:۳۰ دقیقه شب در نظر گرفته شده است. برای تهیه بلیط هم کافی است که به باجه‌های ایستگاه قطار شهری بروید و از دو نوع کارت اعتباری «من کارت» و «زائر کارت» استفاده کنید که هر دو هم قابل شارژ هستند.

حمل و نقل عمومی و رفت‌وآمد در مشهد

چطور به مشهد سفر کنیم؟

در ادامه راهنمای سفر به مشهد به دو صورت زمینی و هوایی را توضیح داده‌ایم:

راهنمای سفر زمینی به مشهد

در این قسمت راهنمایی کاملی در خصوص سفر زمینی به مشهد برای شما خواهیم داشت:

سفر به مشهد با ماشین شخصی

به‌عنوان راهنمای سفر به مشهد با ماشین شخصی باید بگوییم که سفر با خودرو شخصی به شدت می‌تواند جذاب باشد؛ البته اگر حوصله و انرژی رانندگی را داشته باشید. فاصله شهر تهران تا شهر مشهد حدودا ۸۹۰ کیلومتر است که تقریبا ۹ ساعت در راه هستید. سفر با اتومبیل شخصی این امکان را به شما می‌دهد که از سایر جاذبه‌ها و دیدنی‌ها در طول مسیر هم لذت ببرید و در کل، سفری پرخاطره را تجربه کنید.

سفر زمینی به مشهد با ماشین و اتوبوس

سفر به مشهد با اتوبوس

سفر به مشهد با اتوبوس هم می‌تواند جذاب باشد؛ ضمن اینکه شما طی مسیر استراحت می‌کنید تا به مقصد خود برسید. اتوبوس‌های بین‌شهری از تمام نقاط ایران به راحتی شما را به این شهر منتقل می‌کنند و در هر ساعتی از شبانه‌روز هم فعال هستند.

سفر به مشهد با قطار

راهنمای سفر به مشهد با قطار به شما خواهد گفت که سفر به این شهر با قطار هم جاذبه‌های خود را دارد. در سال‌های اخیر خطوط ریلی ما به شدت گسترش پیدا کرده‌اند و شما با در نظر گرفتن نوع قطاری که از میان قطارهای تندرو یا معمولی انتخاب خواهید کرد، درنهایت بعد از ۸ ساعت الی ۱۱ ساعت به مشهد می‌رسید. سفر با قطار هم پر از جاذبه‌های لذت‌بخش خواهد بود.

سفر زمینی با قطار به مشهد

راهنمای سفر هوایی به مشهد

اگر تصمیم دارید با هواپیما به مشهد سفر کنید، پس این بخش از راهنمای سفر هوایی به مشهد مخصوص شماست. سفر هوایی یکی از راحت‌ترین، سریع‌ترین، بی‌دردسرترین و بی‌دغدغه‌ترین سفرها برای شما خواهد بود. فاصله هوایی بین شهرهای مشهد تا تهران تقریبا ۴۱ کیلومتر است و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد که دقیقا در جنوب شرق این شهر قرار گرفته، روزانه میزبان ۲۲۰۰۰ نفر مسافر داخلی و خارجی است.

سفر هوایی به مشهد راحت‌ترین راه سفر

سفر به مشهد با تور

جالب است بدانید که در کشور ما روزانه تورهای متعددی به مقصد شهر مشهد رزرو می‌شوند. به عبارتی تور مشهد در میان تورهای سایر شهرها از شلوغ‌ترین و پرمتقاضی‌ترین تورها به‌شمار می‌آید. در تورهای مشهد از هر استان و شهرستانی که اراده کنید، می‌توانید خود را با استفاده از اتوبوس، قطار یا هواپیما به شهر مشهد برسانید. فقط کافی است تعداد روز، رزرو هتل و نوع وسیله نقلیه سفر مثل قطار، اتوبوس یا هواپیما را مشخص کنید و چمدانتان را ببندید.

اقامت در مشهد

برای اقامت در مشهد شما با حجم وسیعی از هتل‌ مشهد، هتل‌آپارتمان‌ها، زائرسراها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری متنوعی در این شهر روبه‌رو هستید. با در نظر گرفتن فاکتورهای گوناگونی مانند دوری و نزدیکی به حرم یا چند ستاره بودن هتل می‌توانید بهترین گزینه را برای اقامت انتخاب کنید. در ادامه بهترین هتل‌های ۵ ستاره، ۴ ستاره و ۳ ستاره مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به مشهد به راحتی بتوانید انتخاب کنید:

بهترین هتل های ۵ ستاره مشهد

  1. هتل ۵ ستاره درویشی
  • فاصله تا بازار رضا ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الرضا ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا باغ خونی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا برج تجاری آکسون ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مرکز خرید اطلسیه ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الجواد ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا کلیسای مسروپ مقدس ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه فرش ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه آستان رضوی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه مردم شناسی ۳ دقیقه با خودرو

هتل پنج ستاره درویشی مشهد

  1. هتل ۵ ستاره گلدن پلاس (قصر طلایی مشهد)
  • فاصله تاحرم ورودی باب الرضا ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مرکز خرید آسمان ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الجواد ۴ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه آستان قدس رضوی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه ظروف مشهد ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه هنرهای تجسمی مشهد ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا آرامگاه شیخ بهایی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا رستوران معین درباری ۴ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مقبره پیر پالاندوز ۴ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا کتابخانه مرکز آستان قدس رضوی ۴ دقیقه با خودرو
  1. هتل ۵ ستاره نگین مصلی مشهد
  • فاصله تا مصلی تاریخی مشهد۴ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا بوستان وحدت ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی خیابان نواب صفوی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مقبره پیر پالاندوز ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مجتمع تجاری آرمان ۴ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا پارک وحدت ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی حر عاملی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مرکز خرید آسمان ۴ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا بازار گوهرشاد ۱۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا پارک کوهسنگی ۱۴ دقیقه با خودرو

بهترین هتل های ۴ ستاره مشهد

  1. هتل ۴ ستاره الماس ۱ مشهد
  • فاصله تا باب الرضا ۴ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا حرم ورودی باب الرضا ۶ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا حرم ورودی باب الجواد ۸ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا بازار رضا ۴ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا موزه آستان قدس رضوی ۹ دقیقه با پیاده روی
  • فاصله تا موزه فرش مشهد ۹ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا حرم ورودی حر عاملی ۱۲ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا آرامگاه شیخ بهایی ۱۲ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا بوستان میرزا کوچک خان ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مقبره پیر پالاندوز ۲ دقیقه با خودرو
  1. هتل ۴ ستاره مینو مشهد
  • فاصله تا بازار رضا ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الرضا ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مرکز خرید آسمان ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الجواد ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا برج تجاری آکسون ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا کلیسای مسروپ مقدس ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه آستان قدس رضوی ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا آرامگاه شیخ بهایی ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی حر عاملی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا خانه ملک ۳ دقیقه با خودرو
  1. هتل ۴ ستاره جوارالملک مشهد
  • فاصله تا مسجد هفتاد و دوتن ۹ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا بازار رضا ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا ورودی بابل الرضا ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا پارک باغ ملی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الجواد ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه آستان قدس رضوی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا آرامگاه شیخ بهایی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا ورودی حرم خیابان شیرازی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا کلیسا انجیلی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی حر عاملی ۳ دقیقه با خودرو

فضای داخلی هتل جوار الملک مشهد

بهترین هتل های ۳ ستاره مشهد

  1. هتل ۳ ستاره رز درویشی مشهد
  • فاصله تا پارک میرزا کوچک خان ۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا بازار رضا ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الجواد ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه آستان قدس رضوی ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه مردم شناسی مشهد ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الرضا ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مرکز خرید آسمان ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مرکز خرید اطلسیه ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مقبره پیر پالاندوز ۴ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا رستوران معین درباری ۴ دقیقه با خودرو
  1. هتل تهران مشهد
  • فاصله تا حرم ورودی باب الرضا ۴ دقیقه با پیاده‌روی
  • فاصله تا موزه آستان قدس رضوی ۵ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا موزه فرش مشهد ۵ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی باب الجواد ۷ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا برج تجاری آکسون ۸ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا گنبد خشتی ۸ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا ورودی حرم خیابان نواب صفوی ۱۰ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مسجد گوهرشاد ۶ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مقبره پیر پالاندوز ۱۰ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا رستوران معین درباری ۹ دقیقه با خودرو
  1. هتل آریو مشهد
  • فاصله تا بازار رضا ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی با الرضا ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مرکز خرید آسمان ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا مرکز خرید اطلسیه ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا حرم ورودی بابل الجواد ۳ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا رستوران معین درباری ۵ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا گنبد خشتی ۵ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا برج سلمان ۹ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا پارک کوهسنگی ۱۲ دقیقه با خودرو
  • فاصله تا بازار گوهرشاد ۱۱ دقیقه با خودرو

فضای لابی هتل آریو مشهد

هزینه سفر به مشهد چقدر است؟

واقعیت این است که هزینه سفر به مشهد مبلغ مشخصی ندارد؛ یعنی با در نظر گرفتن وسیله نقلیه سفری، مدت زمان اقامت، نوع محل اقامت (هتل، هتل‌آپارتمان یا اقامتگاه) و همین‌طور هدفی که از سفر به این شهر دارید، هزینه‌های شما می‌توانند کاملا متفاوت باشند.

گاهی اوقات ما صرفا برای زیارت یا تجارت عازم مشهد می‌شویم و قصد خرید یا شرکت کردن در تفریحات و لذت بردن از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این شهر را نداریم؛ اما در عین‌حال گاهی برای زیارت و بعد از آن تفریح و گشت‌و‌گذار عازم شهر مشهد می‌شویم که این سفر می‌تواند هزینه‌های گزافی برای شما به همراه داشته باشد. به عبارتی در سفر به مشهد میزان هزینه‌ها کاملا به خود شما بستگی دارد که چطور به این سفر بروید و چگونه هزینه‌ها را مدیریت کنید.

چگونه هزینه سفر به مشهد را محاسبه کنیم؟

دیدنی های مشهد

باید اعتراف کنیم که جاهای دیدنی مشهد در دسته پرطرفدارترین دیدنی‌ها و جاذبه‌های این شهر هستند. در هر حال همه ما بعد از زیارت و سبکی دل و جان قصد داریم از جاذبه‌های متعدد این شهر هم دیدن کنیم. واقعیت این است که شهر مشهد با در نظر گرفتن خیل عظیم گردشگران و مسافرانی که در طول سال به آن مراجعه می‌کنند، به خوبی توانسته است در کنار زیارتی بودن، جاذبه‌های متعدد گردشگری را هم ارائه دهد و به شهری دیدنی و متفاوت تبدیل شود. در ادامه دیدنی‌های مشهد را به چند دسته تقسیم کرده‌ایم تا در سفر به مشهد مقدس بتوانید به راحتی برای گشت و گذار خود تصمیم بگیرید:

جاذبه های تاریخی مشهد

در معرفی جاهای تاریخی مشهد باید بگوییم که این شهر جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد:

اماکنی که نام بردیم، از جاذبه‌های متعدد و پرطرفدار شهر مشهد محسوب می‌شوند. جالب اینجاست که زیارت حضرت رضا علیه‌السلام بهانه‌ای شده است تا دیگر جاذبه‌های این شهر هم هرچه پررنگ‌تر و قوی‌تر خود را نشان دهند تا گردشگران علاوه بر زیارت، به سیاحت در این شهر نیز بپردازند.

آرامگاه فردوسی در توس

جاذبه های تفریحی مشهد

شهر مشهد با هوشمندی تمام به خوبی به‌روز رسانی شده و به یکی از شهرهای پرطرفدار در تفریحات گوناگون تبدیل شده است. از جمله جاهای تفریحی مشهد می‌توان به نقاط زیر اشاره کرد:

شاندیز مشهد از جذاب‌ترین شهرهای ایران

جاذبه های مذهبی مشهد

لیست اماکن مذهبی مشهد هم کمتر از لیست تفریحات و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر نیست. اولین و بزرگ‌ترین قطب زیارتی شهر مشهد، حرم رضوی است که عاشقانش از ابتدای سفر وقتی پای خود را به زمین این شهر می‌گذارند، در همان نقطه به حضرت رضا علیه‌السلام سلام و عرض ادب می‌کنند. از جمله دیگر جاذبه‌های زیارتی شهر مشهد می‌توان به مناطق زیر اشاره کرد:

حرم مطهر امام رضا(ع)

در سفر به مشهد از کجا خرید کنیم؟

مگر می‌شود به شهر مشهد سفر کرد و سوغاتی نخرید؟! واقعیت این است که مراکز خرید مشهد به قدری متنوع هستند که شما در سفر ۴ تا ۵ روزه نمی‌توانید به تمام آن‌ها سر بزنید. ضمن اینکه سفر به مشهد بدون خرید زرشک، زعفران، نبات، جانماز و تسبیح نمی‌تواند سفر دلچسبی باشد. در ادامه قصد داریم تا مراکز خرید متعدد و بازارهای مشهور این شهر را به شما معرفی کنیم.

مراکز خرید مشهد

لیستی که در ادامه به شما ارائه خواهیم کرد، قرار است بهترین مراکز خرید شهر مشهد را به شما معرفی کند. توصیه ما به شما که قصد سفر به مشهد دارید و قصد دارید به مراکز خرید آن بروید، با حساب بانکی پرپول عازم این سفر شوید؛ چون بازارهای مشهد و مراکز خرید آن به دلیل ارتباطی که با کشورهای مرزی دارند، مملو از سوغاتی‌ها و محصولات متنوع هستند. از بهترین مراکز خرید مشهد می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  1. مرکز خرید آرمیتاژ مشهد
  2. مرکز تجاری وصال
  3. مرکز خرید آرمان
  4. مرکز خرید شرق زیست
  5. مرکز خرید خورشید

مغازه های برج آرمیتاژ مشهد

بازارهای مشهد

شاید ندانید که بازارهای سنتی هر شهر عنصر حیاتی آن به‌شمار می‌‌آیند. این بازارها شاهرگ‌های اصلی هستند که از گذشته تا امروز نبض حیاتی تجارت در شهرهای ایران را در دست دارند و هنوز هم رقیب سرسخت و قَدَر مراکز خرید مدرن امروزی محسوب می‌شوند. بد نیست بدانید که در سفر به مشهد این بازارها کدامند:

  1. بازار رضا مشهد
  2. بازار بزرگ مرکزی مشهد
  3. بازار گوهرشاد
  4. بازار امین
  5. بازار مولوی مشهد

بازار رضا مشهد دو طبقه

رستوران های مشهد

مگر می‌شود در سفر به مشهد از لذت چشیدن غذاهای محلی مشهد غافل بود. در این شهر رستوران‌ها و کافه‌های بی‌نظیری برای ارائه بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها به مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده‌اند. از جمله بهترین رستوران‌ های مشهد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. رستوران پسران کریم خیام مشهد
  2. رستوران معین درباری
  3. رستوران ارم شاندیز
  4. رستوران کلبه مشهد
  5. کیترینگ رُزا

غذاهای رستوران حاج کریم و پسران در مشهد

مهمترین محله‌ های مشهد

از جمله محله‌های لوکس مشهد می‌توان به محله‌های بلوار سجاد، بلوار هاشمیه و خیابان احمدآباد اشاره کرد که در لیست زیر بهترین محله‌های این شهر نام برده شده‌اند که در سفر به مشهد بد نیست از آنها اطلاع داشته باشید:

محله بلوار سجاد مشهد

محله بلوار سجاد در شهر مشهد را از آرام‌ترین محلات این شهر می‌دانند که از سروصداها و فعالیت‌های روزانه و تنش‌های معمول در سایر نقاط شهر، کاملا به دور است.

هتل های مهم محله ۱

از نمونه‌های هتل مشهد که در این محله یا با فاصله اندکی از آن قرار گرفته‌اند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هتل هما ۲
  • هتل ارس
  • هتل سی برگ
  • هتل پردیسان
  • هتل همای ۱

محله بلوار هاشمیه

بلوار هاشمیه شهر مشهد هم از نقاط مرفه‌نشین این شهر محسوب می‌شود. پارک کوهستانی خورشید از منحصربه‌فردترین و زیباترین فضاهای سبز و پارک‌های مشهد است که در این خیابان قرار دارد.

هتل های مهم محله بلوار هاشمیه

از هتل‌های مشهور در بلوار هاشمیه هم می‌توانیم اقامتگاه‌های زیر را نام ببریم:

  • هتل آپارتمان رز طلایی
  • هتل برج مسکونی باران ۱

بهترین سوغاتی های مشهد

سفر به مشهد را با خوراکی‌ها و سوغاتی‌های خوشمزه‌اش می‌شناسند که برای دیگران تهیه می‌کنید. مشهد در اصل به زرشک و زعفرانش معروف است؛ اما در لیست سوغات مشهد می‌توان موارد دیگری را نیز در نظر گرفت:

  • سنگ‌های تزیینی و انگشتر
  • سنگ فیروزه
  • گلیم و قالی
  • تسبیح، مهر و جانماز
  • پوستین
  • نبات
  • دیگ سنگی یا هر کاره
  • خشکبار، میوه خشک و برگه آلو

بهترین مرکز خرید برای خرید سوغاتی‌های مشهد مثل مهر و جانماز، نبات، سنگ فیروزه، سنگ‌های تزیینی و انگشتر، میوه خشک، خشکبار و برگه آلو، بازار رضا است. این بازار که در فاصله کوتاهی از حرم امام رضا علیه السلام قرار گرفته به واسطه تنوع بسیار زیاد محصولات به شدت مورد توجه گردشگران و مسافران است.

مراکز خرید پروما، فردوسی، الماس شرق و بازار بین‌المللی سپاد در مشهد هم از جمله دیگر مراکز خریدی هستند که در آن‌ها گلیم و قالی، دیگ سنگی، پوستین و انواع و اقسام محصولات متنوع و متفاوت به شما عرضه شده‌اند. برای مثال در مرکز خرید فردوسی یک طبقه مخصوص سوغات و طبقات دیگر مخصوص سایر محصولات مانند کفش و لباس، عطر و ادکلن و لوازم دیگر است. مرکز تجاری الماس شرق هم یکی از بهترین مراکز خرید شهر مشهد محسوب می‌شود که از صنایع دستی تا طلا و جواهر را می‌توانید در آن تهیه کنید. در بزرگ سپاد هم که یک بازار بین‌المللی است تقریبا با ۵۰۰ واحد تجاری، انواع و اقسام محصولات به شما عرضه شده است.

زعفران از سوغاتی های مشهد

سفر به مشهد مقدس از زیارت تا تفریح و سیاحت

اگر از زندگی یکنواخت و روزمره خود در دنیای پرسرعت تکنولوژی و عصر مدرن خسته شده‌اید و به دنبال مقصد سفری می‌گردید که هم روح و روان شما را از فرسایش نجات دهد و هم جسمتان را به راحتی و آرامش برساند، ما سفر به شهر مقدس مشهد را به شما توصیه می‌کنیم.

سؤالات متداول

بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به مشهد به هدف شما از سفر بستگی دارد که می‌تواند زیارت یا تفریح و خرید باشد. مناسبت‌های مذهبی و تعطیلات مانند عید نوروز، شلوغ‌ترین روزهای مشهد هستند که برای سفر توصیه نمی‌شوند.

مهم‌ترین سوغاتی‌های مشهد شامل چه مواردی است؟

از بین مهم‌ترین سوغاتی‌های مشهد می‌توان به زعفران، زرشک، انگشتر و تسبیح اشاره کرد.

بهترین جاذبه‌های تفریحی مشهد کجاست؟

مشهد شهری زیارتی است که جاذبه‌های تفریحی فوق‌العاده‌ای نیز دارد. شاندیز، طرقبه، چالیدره، پارک ملت، پارک وکیل‌آباد، پارک کوه‌سنگی، آرامگاه فردوسی، سرزمین موج‌های آبی و… از بهترین جادبه‌های تفریحی مشهد هستند.

معروف‌ترین مراکز خرید مشهد کجاست؟

از مهم‌ترین مراکز خرید مشهد می‌توان به مجتمع تجاری الماس شرق، مرکز خرید آرمیتاژ، مجتمع تجاری وصال، مرکز خرید پروما، مرکز خرید آرمان و بازار ۱۷ شهریور مشهد اشاره کرد.

۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×