دره آل مشهد
مشهد

دره آل؛ بهشت زیبای مشهد

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ 34۱2,010

در شمال شرقی ایران و در اطراف شهر مشهد، مکان دیدنی زیبا و شگفت‌انگیزی به نام دره آل وجود دارد که یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد است و بازدیدکنندگان زیادی را مسحور خود کرده است. این منطقه با جاذبه‌های طبیعی و آب‌وهوای کوهستانی برای کوهنوردی و گذران فراغت در طبیعت بسیار مناسب است. جالب است بدانید که در اطراف دره آل مشهد، مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها از گشت‌وگذار در این منطقه و بازدید از جاذبه‌های آن لذت ببرید. در صورتی که در سفر خود به شهر مشهد، قصد رفتن به این منطقه فوق‌العاده را دارید، بهتر است با جاذبه‌های دیدنی مختلف آن که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، آشنا شوید.

دره آل مشهد کجاست؟

دره آل که در روستایی به همین نام قرار دارد، در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد است. برای رسیدن به این منطقه زیبا و خوش آب‌وهوا باید مسیرهای زیر را طی کنید:

  • ابتدا از مشهد به سمت جاده کلات حرکت کنید.
  • با دیدن تابلوی سد کارده، جاده کارده را دنبال کنید.
  • بعد از عبور از سد کارده، تابلوی روستای آل را مشاهده خواهید کرد.
  • در مسیر خود به این روستا از جاده سمت راستی، ۷ کیلومتر جاده آسفالت و ۳ کیلومتر جاده خاکی وجود دارد که باید از آن بگذرید.
  • بعد از آن به سمت دره آل بروید.

چگونه به دره آل مشهد برویم؟

روستای دره آل در ۵۱ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد، بنابراین برای رفتن به منطقه باشکوه و زیبای دره آل باید در مسیر جاده کلات به راه خود ادامه دهید. همین مسیر را به سمت کارده ادامه داده تا به منطقه سرسبز دره آل برسید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

علت نامگذاری دره آل مشهد

یکی از مواردی که ذهن بسیاری از گردشگران را به خود مشغول می‌کند، علت نامگذاری این مکان دیدنی در مشهد است. اولین دلیل نامگذاری دره آل این است که این مکان در روستایی به همین نام قرار دارد. اما در نگاهی عمیق‌تر و داستانی‌تر، باید گفت که عده‌ای بر این باورند که در این منطقه، آل یا به‌عبارتی موجود نامرئی وجود دارد که شب‌ها برروی قفسه سینه نشسته و نفس را به تنگ می‌آورد. این نگاه افسانه‌ای باعث شده که خیلی از افراد احساس خوبی نسبت‌به شب‌های این منطقه زیبا نداشته باشند.

طبیعت دره آل مشهد

طبیعت دره آل

طبیعت و موقعیت مکانی این منطقه زیبا به‌گونه‌ای است که امکان یک طبیعت‌گردی کامل را برای شما فراهم می‌کند. کوهنوردی، پیاده‌روی در طبیعت بکر، صخره‌نوردی، غارنوردی، چیدن میوه‌های جنگلی و وحشی، کمپ شبانه و استراحت در طبیعت، عکاسی از مناظر حیرت‌انگیز و…لحظات خوش و خاطرات به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند.

اگر به گیاهان و میوه‌های کوهی علاقه دارید و از چیدن آنها لذت می‌برید، باید گفت که در این منطقه انواع درختان انجیر وحشی، زرشک، تمشک، پونه و گزنه وجود دارد. همچنین می‌توانید در باغات دره آل مشهد میوه‌هایی مانند گیلاس، زردآلو، سیب، گلابی، آلو و گردو را مشاهده کنید. به‌طور کلی طبیعت دره آل هر نوع تفریحی را با توجه‌به روحیه و علاقه شما فراهم کرده است.

اطلاعات بازدید از دره آل

امکان بازدید رایگان از منطقه زیبا و گردشگری دره آل برای عموم مردم وجود دارد و برای رفتن به این منطقه شگفت‌انگیز نیاز به تهیه بلیط و صرف هزینه ندارید. همچنین می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز از دیدن مناظر باشکوه و منحصربه‌فرد دره آل لذت ببرید، اما توجه داشته باشید که برای اقامت شبانه در این منطقه حتما تجهیزات لازم را به‌همراه داشته و از لیدر محلی راهنمایی بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک دره آل مشهد

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، اطراف دره آل، جاذبه‌های دیدنی متفاوتی وجود دارد که می‌توانید در سفر خود به این منطقه، از آنها دیدن کنید. برخی از مهم‌ترین مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی دره آل مشهد شامل موارد زیر است:

غار دره آل

غار دره آل

یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی در دره آل، غار بزرگی است که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. دسترسی به غار دره آل نیز بسیار آسان است، به این شکل که پس از ردن از روستای کارده، می‌توانید این غار را ببینید.

در این غار اسکلت انسان و برخی اشیای قدیمی که برای هزاران سال پیش است، وجود دارد. در این غار می‌توانید راهروهای تودرتویی که محل زندگی خفاش‌ها است، را مشاهده کنید. نکته قابل توجهی که باید پیش از رفتن به این غار به خاطر بسپارید این است که بازدید از آن به تجهیزات مخصوصی نیاز دارد که باید حتما به همراه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های غاره دره آل عبارت است از:

  • ۱ الی ۳ متر عرض دهانه غار
  • ۱۰۰ متر طول غار
  • ۱۵۰۰ متر ارتفاع ورودی غار

آبشارها فصلی دره آل و زیبایی خیره‌کننده آنها

آبشارهای دره آل

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این منطقه، وجود آبشارهای متعدد و فصلی است که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. پنج آبشار فصلی که در فصل‌های بارانی سال، جریان دارند، گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده است. سرچشمه این آبشارها، کوه‌های هزار چشمه هستند که در نهایت به دره آل مشهد منتهی می‌شوند.

دره انجیر

دره انجیر از زیباترین مکان‌های دیدنی اطراف دره آل است که شهرت خود را مدیون درختان انجیر وحشی است. این منطقه با درختان انجیر وحشی که بسیار شیرین و خوشمزه هستند، پوشیده شده و چشمه‌ای زلال را در کنار این درختان و در دل خود جای داده است. همچنین یک غار با قدمتی بالغ بر ۱۰۰۰ سال در دره انجیر وجود دارد.

کتیبه خان تاشی، خطی به جا مانده از دوره تیموریان

 کتیبه خان تاشی

سنگ نوشته خان که به کتیبه خان تاشی معروف است، از جمله اسناد مهم، مستند و تاریخی خراسان محسوب می‌شود. این سنگ نوشته قدیمی که یک متر طول دارد مربوط‌به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفویان است. در این کتیبه پیروزی‌ها و فتوحات شیبک خان ازبک در طول سال ۹۱۶ به نگارش درآمده و شامل ۱۰ سطر است که با خط ثلث حکاکی شده است. اگر به دیدن کتیبه خان تاشی علاقه دارید، باید به ۳۵ کیلومتری جاده مشهد کلات بروید.

قلعه آل و مات

سد کارده نزدیک دره آل

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی که در دره آل مشهد قرار دارد، دو قلعه تاریخی در ارتفاع ۲۳۰۰ متری و در دل کوه، به نام‌های آل و مات است. این قلعه‌ها در روزگاران قدیم به‌عنوان محلی برای حضور سربازان بنا شده است. برج‌های نگهبانی قلعه، حوضچه‌ها و تاسیسات آب آن مانند قدیم پابرجا بوده و امکان بازدید از آن وجود دارد. این قلعه‌ها به دوره تیموریان بازمی‌گردد و در قدیم به‌عنوان محلی برای ذخیره آب استفاده می‌شده است.

سد کارده

یکی از قدیمی‌ترین سدهای موجود در استان خراسان که در بخشی از دره آل قرار دارد، سد کارده است. موقعیت مکانی این سد به‌گونه‌ای است که بین دو روستای کارده و اندرخ واقع شده است. علاوه‌بر زیبایی سد، هوای لطیف و چشم‌انداز کوهستانی شگفت‌انگیز، یک مجموعه تفریحی نیز در کنار این سد برای استراحت و تفریح گردشگران در نظر گرفته شده است.

بهترین فصل بازدید از دره آل مشهد

حالا که با جاذبه‌های دیدنی و طبیعی دره آل مشهد آشنا شدید، باید بدانید که چه زمانی برای سفر به این منطقه زیبا و خوش آب‌وهوا مناسب‌تر است. اگر فصل بهار به دره آل بروید، زیبایی و چشم‌اندازهای طبیعی حیرت‌انگیزی را مشاهده خواهید کرد. همچنین آبشارهای فصلی و چشمه‌ها و رودخانه‌های این منطقه در فصل بهار جاری و خروشان هستند. لذت بردن از هوای معتدل، مناظر سرسبز و چیدین میوه‌های وحشی را فقط در فصل بهار دره آل می‌توانید تجربه کنید.

همان‌طور که اشاره شد، دره آل آب‌وهوای کوهستانی و خنکی دارد، بنابراین فصل تابستان نیز برای سفر به این منطقه مناسب است. دو طرف رودخانه سایه درختان را دارید و حتی در شهریور هم رود جاری است.

نکات مهم در سفر به دره آل مشهد

برای رفتن به دره آل و گشت‌وگذار و تفریح در این منطقه، حتما این نکات را به خاطر سپرده و رعایت کنید:

  • حتما کفش کوهنوردی و پیاده‌روی مناسب به‌همراه داشته باشید.
  • آب آشامیدنی به مقدار لازم تهیه کنید.
  • برای بازدید از قلعه‌ها و غارهای دره آل، حتما از همراهی افراد محلی و باتجربه استفاده کنید.
  • تجهیزات لازم برای غارنوردی در دره آل شامل آب، غذا، چراغ، هدلایت و… است.
  • در نزدیکی این منطقه، پمپ بنزین وجود ندارد، بنابراین از پر بودن باک بنزین خود مطمئن شوید.
  • مسیر رسیدن به دره آل خاکی و صعب‌العبور است، بنابراین حتما زاپاس به‌همراه داشته باشید.

اقامت در هتل‌ های اطراف دره آل

برای آن دسته از افرادی که از کمپ زدن شبانه در طبیعت لذت می‌برند و یا قصد اقامت در دره آل را دارند، این سوال که آیا اقامتگاهی در این منطقه وجود دارد یا خیر، به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه محسوب می‌شود. باید بدانید که در دره آل و حتی روستای آن، هیچ اقامتگاه و هتلی وجود ندارد. اما اگر می‌خواهید به گشت‌وگذار در این منطقه بپردازید، می‌توانید در هتل های مشهد ساکن شوید و به عنوان گشت به این روستا بروید.

سخن پایانی

دره آل مشهد یکی از زیباترین و خاص‌ترین مناطق گردشگری طبیعی و در عین حال تاریخی در استان خراسان محسوب می‌شود. طبیعت بکر و زیبا، آب‌وهوای لطیف و کوهستانی و همچنین جاذبه‌های دیدنی و طبیعی فراوان، این منطقه را به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در بین بازدیدکنندگان تبدیل کرده است. در دره آل، آبشارها، غارها، قلعه‌ها و دستاوردهای تاریخی زیادی وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. برای تجربه سفری بی‌دردسر و مجهز به این منطقه زیبا و گردشگری، می توانید از خدمات تور مشهد اقامت ۲۴ با امکان انتخاب هتل مدنظر استفاده کنید.

دره آل مشهد کجاست؟

در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد در روستای آل

در دره آل امکانات رفاهی دارد؟

خیر، در این دره هیچ فروشگاه یا سرویس ارائه خدمات رفاهی وجود ندارد

۴.۲/۵ - (۵۰ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. فائقه

    دره آل
    به حضورتون عرض شود که آل و بختک رو اشتباه گرفتین
    آل موجودیه که بچه های انسانرو میدزده
    بختک اونیه که روی سینه میشینه و خفه میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×