» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » سفر یک روزه اطراف مشهد | بهترین جاهای دیدنی برای یک روز عالی!
سفر یک روزه اطراف مشهد
مشهد

سفر یک روزه اطراف مشهد | بهترین جاهای دیدنی برای یک روز عالی!

۱۱ تیر ۱۴۰۱ 29۰4,680

برای سفر یک روزه اطراف مشهد گزینه های متعددی وجود دارد و می توان در فصل های مختلف جاهای دیدنی شگفت انگیزی را تماشا نمود. مشهد به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور محسوب می گردد که در طول سال میزبان گردشگران زیادی است. علاوه بر حرم مطهر امام هشتم (ع) و جاهای دیدنی مشهد در داخل شهر، ساکنین مشهد و مسافران و زائران می توانند به سراغ جاذبه های برجسته ای در اطراف مشهد بروند که کمتر شناخته شده می باشند. اگر شما هم قصد دارید سفر یک روزه اطراف مشهد را تجربه کنید و لحظات خوش و به یادماندنی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه اقامت ۲۴ باشید. در این مقاله به معرفی بهترین و جذابترین دیدنی های اطراف مشهد مقدس می پردازیم.

روستای ییلاقی جاغرق

جاغرق یکی از بهترین مناطق ییلاقی جنوب غربی مشهد است که طبیعتی بسیار زیبا با مناظری چشم نواز دارد. این روستا در منطقه کوهستانی طرقبه و در در دل دره های کوه های بینالود واقع شده و به خاطر آب و هوای مطبوع و طبیعت بی نظیرش بسیار مورد توجه طبیعت گردان و گردشگران است.

وجود رودخانه و چشمه های مختلف آب در کنار باغات میوه فضایی دل انگیز و رویایی در جاغرق ایجاد نموده که هر گردشگری را مسحور خود می کند. قدم زدن در کنار این رودخانه و گذر از کوچه باغ های رویایی می تواند خاطره ای به یادماندنی از سفر یک روزه اطراف مشهد رقم بزند.جاغرق طرقبه مشهد

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

در ابتدای دره جاغرق مشهد امکانات رفاهی مختلفی نظیر رستوران های سنتی و مدرن، کافه و چایخانه سنتی، فروشگاه های صنایع دستی، مسجد، پارکینگ و … در نظر گرفته شده است. همچنین امکان برپایی کمپ و پیک نیک در طول دره در مجاورت رودخانه و در میان طبیعت بکر وجود دارد.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، طرقبه، روستای جاغرق.

دره شمخال

یکی از شگفت انگیزترین دره های ایران در اطراف مشهد واقع شده که به نام دره شمخال شناخته می شود. این دره کم نظیر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از مشهد و نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد. وجود چشمه های زیاد و رودخانه ای خروشان موجب سرسبزی همیشگی این دره شده و درختان زیادی همچون گردو، انجیر، بادام و تمشک در آن به چشم می خورد.

طول این دره ۱۸ کیلومتر بوده و ارتفاع دیواره های آن در حدود ۲۰۰ متر است. قدم زدن در میان دره شمخال و تماشای کوه های بلند و مناظر چشم نواز و مسحور کننده می تواند لحظات مفرح و جذابی را در سفر یک روزه اطراف مشهد به ارمغان آورد. بهترین زمان بازدید از دره شمخال فصل بهار و تابستان است. در این ایام آب و هوا بسیار خنک و مطبوع بوده و علاوه بر رودخانه پر آب، آبشارهای فصلی نیز جریان دارند و جلوه خاصی به این منطقه می بخشند.

آدرس: مشهد، جاده قوچان، ۲۵ کیلومتری شهر مرزی باجگیران.

سفر یکروزه دره شمخال اطراف مشهد

دره ارغوان

از دیگر جاذبه های طبیعی و تفرجگاه های اطراف مشهد می توان به دره زیبای ارغوان اشاره نمود. این دره که در چهار کیلومتری شهر طرقبه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده دارای آب و هوایی خنک و دلپذیر است. وجود درختچه های ارغوان با گل های خوشرنگ، باغ های سرسبز، چشمه ها و رودخانه موجب شده دره ارغوان در فصل بهار یکی از مقاصد اصلی سفر یک روزه اطراف مشهد به شمار رود.

کوه های اطراف این دره نیز به خاطر دامنه های سرسبز و چشم اندازها و مناظر چشم نواز برای علاقمندان به کوهنوردی سبک گزینه مناسبی محسوب می شوند. ساکنین مشهد و گردشگران می توانند دره ارغوان را جهت استراحت و تفریح به همراه دوستان و خانواده انتخاب نموده و یک روز خاطره انگیز و به یادماندنی را سپری کنند.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، جاده طرقدر، قبل از روستای کلاته آهن.

دره ارغوان مشهد

هفت حوض

اگر به دنبال مکانی خاص و جذاب برای سفر یک روزه اطراف مشهد هستید، پارک طبیعی هفت حوض را به شما پیشنهاد می کنیم. این پارک منحصر بفرد در ۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و در میان کوه های منطقه خلج واقع شده است.

به دلیل وجود گودال ها و حوضچه های طبیعی که در طول سالیان دراز بر اثر جریان آب به وجود آمده اند، به این مکان هفت حوض گفته می شود. این حوضچه های طبیعی به صورت زنجیر به یکدیگر متصل بوده و آب در مسیر خود از یک حوضچه به حوضچه دیگری می‌ریزد و باعث خلق منظره‌ای بی نهایت زیبا می‌گردد.

برای رفاه حال بیشتر گردشگران و بازدیدکنندگان در پارک طبیعی هفت حوض مشهد امکانات مختلفی نظیر مسیرهای پیاده روی سنگفرش شده، آلاچیق و استراحتگاه های تابستانی و زمستانی، رستوران، پارکینگ، سوپرمارکت، نمازخانه و … در نظر گرفته شده است.

آدرس: مشهد، شهرک سیدی، جاده خلج.

سفر یکروزه هفت حوض مشهد

پیست اسکی شیرباد

برای آن دسته از افرادی که عاشق برف و ورزش های زمستانی هستند، بهترین گزینه جهت سفر یک روزه اطراف مشهد، پیست اسکی شیرباد است. این پیست به عنوان تنها پیست اسکی شرق کشور در ۳۸ کیلومتری مشهد و مجاورت قله شیرباد احداث گردید. در حال حاضر این پیست در رده بهترین پیست اسکی های کشور است.

پیست ۱۲۰۰ متری شیرباد دارای سه مسیر جهت استفاده اسکی بازان مبتدی تا حرفه ای بوده و از امکانات مختلفی نظیر تله اسکی، سوئیت، کافی شاپ، رستوران و … برخوردار است. شما می توانید به همراه خانواده و یا دوستان به این پیست جذاب و منحصربفرد بروید و لحظات به یادماندنی و مفرحی را تجربه کنید.

آدرس: مشهد، جاده قوچان، گلمکان، روستای دولت آباد.

پیست اسکی مشهد

روستای کنگ

در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد روستایی قدیمی و منحصربفرد به نام کنگ وجود دارد. این روستای کوهستانی به شکل پلکانی بوده و به عنوان ماسوله خراسان شناخته می شود. قدمت روستای گردشگری کنگ به دوره پیش از اسلام باز می گردد و طبق یافته های باستان شناسی ۳۰۰۰ سال از عمر این روستا می گذرد.

معماری پلکانی و خانه های قدیمی کاهگلی و چوبی مهمترین دلیل جذب گردشگران به این روستا است. یکی از دیدنی های روستای کنگ گورستانی کهن است که در لیست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. گورستانی تاریخی که دارای سنگ قبرهای خاص و متفاوتی است. از دیگر بخش های جذاب روستای پلکانی کنگ می توان به باغ های سرسبز میوه اشاره نمود که در دو طرف رودخانه واقع شده اند.

قدم زدن در میان کوچه پس کوچه های قدیمی سنگ فرش شده، گشت و گذار در حاشیه رودخانه و گذر از میان باغ های دل انگیز، استشمام هوای تازه و مطبوع، ثبت عکس های یادگاری و خرید از فروشگاه های صنایع دستی و سوغاتی های سنتی مردم محلی دلایل خوبی برای انتخاب کنگ به عنوان مقصد سفر یک روزه اطراف مشهد است.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، بلوار امام رضا، کمربندی امام خمینی طرقبه، انتهای جاده نغندر.

روستای پلکانی کنگ

روستای اخلمد

اطراف مشهد به خاطر کوهستانی بودن این منطقه جغرافیایی جاذبه های طبیعی متعددی وجود دارد. یکی از معروفترین جاهای دیدنی نزدیک مشهد که برای سفری یک روزه گزینه ایده آلی محسوب می گردد، روستای اخلمد است. این روستا که در طول سال و مخصوصا ایام بهار و تابستان میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است، در ۸۰ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

وجود آبشارهای بلند و متعدد درون دره ای سرسبز و خوش آب و هوا دلیل اصلی شهرت اخلمد محسوب می گردد. چهار آبشار دائمی و چندین آبشار فصلی در این دره وجود دارد که بلندترین آنها دارای ۴۰ متر ارتفاع است. علاوه بر این آبشارها غارهای طبیعی و کوه های صخره ای مناسب سنگ نوردی دیگر جاذبه های روستای اخلمد به شمار می روند.

به دلیل استقبال زیاد گردشگران و مسافران از این جاذبه، دهیاری و مردم روستا امکاناتی نظیر پارکینگ، مسجد، سوپرمارکت، رستوران، کافه و چایخانه سنتی، فروشگاه سوغات و صنایع دستی و … را برای رفاه حال بیشتر فراهم نمودند.

آدرس: مشهد، جاده قوچان، کمربندی چناران، جاده اخلمد.

سفر یکروزه اخلمد

آبشار آبگرم

اگر به دنبال منحصربفردترین آبشار ایران هستید باید به سراغ آبشار آبگرم بروید. این آبشار که جزو مقاصد پرطرفدار جهت سفر یکروزه اطراف مشهد به شمار می رود، دارای آبی گرم در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد است و جزو یکی از بهترین آبشارهای آبگرم کشور است.

سرچشمه آبشار آبگرم از دشتی در فاصله دو کیلومتری در میان منطقه ای کوهستانی آغاز می گردد و ارتفاع این آبشار زیبا ۲۰ متر است. در زیر آن نیز حوضچه ای وجود دارد که محل مناسبی برای شنا و آب تنی کردن می باشد. برای رسیدن به این آبشار باید مسیری در حدود یک ساعت را پیاده روی سبک انجام دهید. در این مسیر می توانید مناظر چشم نوازی از کوهستان، دامنه های سرسبز، درختان تنومند و قدیمی، رودخانه پر آب و باغهای مختلف را مشاهده کنید.

آدرس: مشهد، میدان امام حسین، کیلومتر ۴۰ جاده کلات نادری، روستای آبگرم.

آبشار آبگرم مشهد

جمع بندی مطالب

سفر یک روزه برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف مشهد جذابیت های زیادی دارد مخصوصا اگر قبلا به مشهد سفر کرده اید و جاذبه های داخل آن را دیده باشید. پیشنهاد می کنیم ابتدا با رزرو هتل مشهد خیال خودتان را از بابت اقامتگاه راحت کنید یا اینکه در اقامتگاه های بومگردی و محلی هر روستا شب را هم در آنجا بگذرانید.

طبق تجربه و آمارهایی که از مسافران مشهد به دست آمده اکثر کسانی که تور مشهد رزرو می کنند یک روز را به تفریح و بازدید در خارج از مشهد اختصاص می دهند که لیستی از بهترین ها را برای شما تهیه کردیم. اگر شما هم گزینه دیگری را می شناسید که تجربه خیلی خوبی برای شما داشته خوشحال می شویم با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

کدام یک از جاهای دیدنی اطراف مشهد کمتر از یک ساعت فاصله دارند؟

دره ارغوان، روستای جاغرق و هفت حوض مشهد.

جاهای دیدنی اطراف مشهد بیشتر برای چه فصلی مناسب است؟

چون اکثرا ییلاقی هستند برای نیمه اول سال توصیه می کنیم.

هر کدام از این مکان ها امکان شب ماندن هم دارند؟

خیر قبل از سفر حتما چک کنید.

۴.۵/۵ - (۱۴۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×