» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » شهر مشهد؛ ۰ تا ۱۰۰ هر چیزی که باید بدانید!
معرفی مشهد از پهناورترین شهرهای ایران
مشهد

شهر مشهد؛ ۰ تا ۱۰۰ هر چیزی که باید بدانید!

۶ دی ۱۴۰۲ 8۰1,140

مشهد از شهرهای توریستی و تفریحی در استان خراسان رضوی است که به‌دلیل حضور بارگاه امام رضا(ع) و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان، هرروز شاهد حضور توریست‌های داخلی و خارجی زیادی در این شهر هستیم. جذابیت‌های شهر مشهد به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه بسیاری مراسم‌ها و آئین‌های مذهبی که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه دارد، به شناخت بیشتر شما از شهر زیبای مشهد کمک می‌کند. به‌طور کلی برای معرفی مشهد، باید جنبه‌های مختلف مانند تاریخچه، فرهنگ، جاهای دیدنی، مکان‌های تفریحی، بازارها و اقامتگاه‌ها و بسیاری موارد دیگر را درنظر داشته باشید. راهنمای سفر به مشهد که در این مطلب به‌طور مفصل به آن پرداخته شده است، به شما در شناخت بیشتر از این شهر توریستی و شگفت‌انگیز برای گذران مسافرتی خوش و خاطره‌انگیز در کنار دوستان و یا اعضای خانواده‌تان کمک می‌کند.

فهرست این مطلب

نقشه شهر مشهد

نقشه شهر مشهد

تاریخچه مشهد

یکی از مهم‌ترین مواردی که در معرفی شهر مشهد باید به آن توجه داشته باشید، تاریخچه و نحوه شکل‌گیری این منطقه است. به‌طور کلی این شهر، تاریخ پر فراز‌و‌نشیبی را به خود دیده و قصه‌های زیادی برای گفتن دارد. از زمان حکومت صفویان، این منطقه مورد توجه زیادی قرار گرفت و علت اصلی آن نیز موقعیت خوب جغرافیایی بوده است.

اسناد تاریخی قدمت شهر مشهد را به قوم آریایی‌ها نسبت می‌دهد که در بخش‌هایی از این منطقه سکونت داشته‌اند. در زمان خلافت عثمان، منطقه توس به‌طور کامل در مالکیت اعراب بوده، تا جایی که بخش‌هایی از این منطقه شامل مرکز شهر تابران محسوب می‌شده است. این بخش‌ها که در گذشته تحت عنوان روستاهای نوغان و سناباد شناخته می‌شده، در حال حاضر در مشهد قرار دارند.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

بعدها، با حمله مغول‌ها به این منطقه، تخریب و کشتار زیادی صورت گرفت که باعث مهاجرت مردم توس به شهر مشهد شد. این اتفاق به آبادانی و گسترش شهر مشهد منجر و در نهایت در زمان نادرشاه، به‌عنوان پایتخت ایران اعلام شد.

دانستنی های مهم در مورد شهر مشهد

درباره شهر مشهد، دانستنی‌های جالبی وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. همان‌طور که می‌دانید مشهد از شهرهای مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که بخش‌های اقتصادی مختلفی را دربرمی‌گیرد، ازجمله:

  • صنعت توریسم، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های اقتصاد این شهر است که با وجود بارگاه امام رضا (ع) و جاهای دیدنی مشهد، هر ساله میلیاردها تومان درآمد ایجاد می‌کند.
  • صنعت هتلداری از دیگر بخش‌های مهم اقتصادی در این شهر است که از تنوع و گستردگی بسیار بالایی برای میزبانی عالی از مسافران، برخوردار است.
  • محصولات کشاورزی باکیفیت مانند زرشک، زعفران، چغندرقند، غلات و بسیاری از میوه‌های باغی مانند گیلاس، گلابی، هلو، سیب، گوجه فرنگی به شهرهای مختلف ایران صادر می‌شود.
  • بازار خرید و فروش انواع سوغاتی‌ها مانند آجیل و خشکبار، فیروزه، پوشاک و… در این شهر بسیار پررونق است.
  • علاوه بر موارد ذکر شده نباید از صنایع دستی معروف شهر مشهد مانند محصولات چرمی، زیورآلات، نساجی و پوشاک، قالی‎بافی و … غافل شد.

 علاوه بر اقتصاد شهر مشهد یکسری دانستنی های دیگری هم وجود دارند که عبارتند از:

  • نژاد: اکثرا فارس هستند و اقلیت آن را افغان، ترک، بلوچ، کرد، عرب و غیره تشکیل می دهند.
  • زبان: زبان اصلی مردم فارسی است که با گویش مشهدی تلفظ می کنند.
  • جمعیت: طبق سرشماری که در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت جمعیت شهر مشهد که در ۱۳ منطقه زندگی می کنند ۳۳۶۸۰۰۰ نفر (سه میلیون و سیصد و شصت و هشت هزار نفر) است.
  • دین و مذهب: دین و مذهب اکثریت مردم اسلام و شیعه است و اقلیت آن را سنی ها تشکیل می دهند که مهاجرین کرد، بلوچ و افغان هستند.

نمای شهر مشهد از بالا

حقایق جالب در مورد مشهد

در معرفی مشهد به‌عنوان یکی از شهرهای گردشگری و تفریحی ایران، یکسری حقایق جالب وجود دارد که بهتر است آن‌ها را بدانید، مانند:

  • لقب شهر جهانی گوهرسنگ در سال ۲۰۱۶ از سوی شورای جهانی صنایع دستی، به شهر مشهد اعطا شد.
  • در سال ۲۰۱۷ نیز این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی از سوی آیسسکو، برگزیده شد.
  • در دوره حکومت نادرشاه افشار، مشهد پایتخت ایران انتخاب شده و تا پایان عمر سلسله افشاریان به‌عنوان پایتخت ایران باقی ماند.
  • مشهد، پایتخت اصلی و قطب کشتی با چوخه در جهان محسوب می‌شود.
  • دانشگاه فردوسی مشهد، سومین دانشگاه معتبر در ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۲۸ آغاز کرده است.
  • مشهد در دوره صفویان جزو ۱۳ بیگربیگی بزرگ و معروف در ایران بوده است.
  • آئین نقاره‌زنی فقط در حرم امام رضا و حرم خواهرش حضرت معصومه برگزار می‌شود.
  • آئین نقاره‌زنی از حکومت غزنویان به‌یادگار مانده است.
  • شهر مشهد به پرورش بزرگانی مانند فردوسی، نادر شاه افشار، محمد تقی بهار، مهدی اخوان ثالث، دکتر علی شریعتی، محمود خیامی، محمدرضا شجریان و بسیاری از بزرگان دیگر افتخار می‌کند.

فرهنگ و آداب و رسوم شهر مشهد

در معرفی مشهد نمی‌توان از آداب‎ورسوم خاص این منطقه و فرهنگ غنی آن غافل شد. فرهنگ و رسوم مردمان مشهد ریشه در سنت‌های دینی، منطقه جغرافیایی و به‌طور کلی فرهنگ خراسان دارد. به همین خاطر است که آشنایی با آن برای اکثر گردشگران جذاب است. همچنین، اقوام مهاجر زیادی به این شهر مهاجرت کرده‌اند که همین امر در تنوع فرهنگی این منطقه از ایران نقش زیادی داشته است. برخی از معروف‌ترین و جالب‌ترین آئین‌هایی که تا به امروز در مشهد رواج دارد، به شرح زیر است:

پخش نذری مخصوصا شله مشهدی

شله مشهدی که مردمان بومی به آن شله می‌گویند، نوعی آش خوشمزه است که از غذاهای محلی مشهد محسوب می‌شود. برای پخت شله از حبوبات، گوشت و ادویه‌های خاصی استفاده می‌شود. این غذا، بخش قابل توجهی از نذری‎های پخش شده در مراسم عزاداری و مناسب‌های مختلف را به خود اختصاص داده است.

پخت شله مشهدی نذری

مراسم باران خواهی

همان‌طور که می‌دانید شهر مشهد در نزدیکی کویر قرار دارد و از اقلیم‌های خشک و کم باران ایران محسوب می‌شود. به همین خاطر سنت باران خواهی از گذشته تا امروز در این منطقه رواج داشته که در این مراسم مردم با خواندن نماز و پخت نذری از خداوند طلب بارش باران می‌کنند. برخی از کارهایی که در مراسم باران خواهی انجام می‌شود، به شرح زیر است:

  • خواندن نماز استسقا در مصلی
  • ریختن آب در پاشنه در امامزاده‌ها
  • پخت آش و تقسیم آن بین فقرا

مراسم باران خواهی در مشهد

کشتی با چوخه

از محبوب‌ترین و خاص‌ترین ورزش‌های مشهد که در دنیا نیز معروف است، کشتی با چوخه نام دارد. در این ورزش که به مدت ده دقیقه است، یکی از دو طرف مبارزه باید پشت دیگری را به خاک برساند. لباس این ورزش نیز خاص و منحصربه‌فرد است و شامل دامن‌های چوخه می‌شود. برای افزایش شور و هیجان مسابقه کشتی با چوخه، در طی مراسم افرادی به نواختن ساز و دهل می‌پردازند.

کشتی با چوخه در مشهد

نقاره زنی در حرم مطهر امام رضا (ع)

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، رواج نقاره‌زنی در حرم امام رضا به دوران حکومت غزنویان بازمی‌گردد. در این آئین از ۴ مدل طبل، کرنا و وسایل جانبی آن‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در حین نقاره‌زنی، ذکرهای خاصی گفته می‌شود که بهترین همراهی را با دمیدن در کرناها به تصویر می‌کشد.

نقاره زنی در حرم امام رضا (ع)

موسیقی محلی خراسان

در معرفی شهر مشهد، باید به موسیقی اصیل و معروف خراسان نیز اشاره کنیم. موسیقی محلی مشهد و به‌طور کلی منطقه خراسان، نمونه‌ای عالی و فاخر از ادب، هنر و فرهنگ این منطقه است که با ویژگی‌های خاص خود از موسیقی دیگر مناطق ایران متمایز شده است.

حمل و نقل در مشهد

از آنجایی که مشهد یکی از شهرهای شلوغ و پرترافیک ایران محسوب می‌شود، در معرفی مشهد مقدس باید به سیستم حمل‌ونقل در آن نیز توجه داشته باشید. این کار به شما در داشتن سفری بی‌دردسر کمک می‌کند و به این شکل می‌توانید راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های رفت‌وآمد را انتخاب کنید. با توجه به اهمیت این موضوع در راحتی سفر شما، بهتر است شرایط و امکانات حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری مشهد را به خاطر بسپارید.

حمل و نقل درون شهری

خوشبختانه در شهر مشهد انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو فراهم شده است که می‌توانید با توجه به موقعیت مکانی و همچنین الویت‌های خود از آن‌ها برای گشت‌وگذار در مشهد استفاده کنید. سامانه ترافیک مشهد این امکان را برای شما فراهم کرده است که با مشخص کردن موقعیت فعلی خود در شهر مشهد و تعیین مقصد و نوع وسیله نقلیه، بهترین مسیر را برای رفت‌وآمد در شهر پیدا کنید. این نقشه آنلاین شهری تمام آن چیزی که به آن نیاز دارید از ترافیک و دوربین‌ها گرفته تا جایگاه‌های سوخت و پارکینگ‌های شهری را برای شما نمایش می‌دهد. بنابراین در طول سفر به شهر زیبا و شگفت‌انگیز مشهد، حتما از این سامانه برای سهولت در رفت‌وآمد درون شهری خود بهره ببرید.

حمل و نقل برون شهری

برای سفر به شهر توریستی مشهد می‌توانید انواع وسایل حمل‌ونقل برون شهری را با توجه به بودجه و نیازهای خود انتخاب کنید، ازجمله:

  • سفر هوایی
  • ریلی
  • جاده‌ای

همچنین بهتر است بدانید که این پایانه‌ها در قسمت ورودی شهر مشهد قرار دارند که به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به مسافران هستند:

  • فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد
  • ایستگاه راه‌آهن مشهد
  • پایانه‌های اتوبوس‌رانی معراج، امام رضا و راه ابریشم

حمل و نقل عمومی در مشهد با تاکسی و اتوبوس

آب و هوای مشهد

شهر مشهد ایران، به دلیل تداخل و ورود جبهه‌های آب‌وهوایی متفاوت، دارای شرایط اقلیمی منحصربه‌فردی است که باید در معرفی مشهد به آن اشاره شود. این کار به گردشگران کمک می‌کند تا بهترین برنامه‌ریزی را برای سفر خود انجام دهند. تفاوت اقلیمی و آب‌وهوایی قسمت‌های مختلف مشهد به شرح زیر است:

  • دشت مشهد-نیشابور: سرد و خشک
  • دشت مشهد-قوچان: نیمه خشک
  • هزار مسجد و ارتفاعات رشته‌کوه‌های بینالود: سرد و مرطوب

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شهر مشهد دارای شرایط آب‌وهوایی مختلف و متغیری است، اما در مجموع می‌توان این منطقه را جزو مناطق معتدلی که به سمت آب‌وهوای سرد و خشک متمایل است، در نظر گرفت.

بهترین زمان سفر به شهر مشهد

در راهنمای معرفی مشهد، بهتر است بهترین زمان سفر به این شهر توریستی را مطالعه کنید. این کار به شما در برنامه‌ریزی برای رزرو تور مشهد و همچنین تجربه سفری خاطره‌انگیز کمک می‌کند. از نظر شرایط آب‌وهوایی مطلوب، بهتر است فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید، زیرا در این زمان هوای مشهد نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم.

در فصل تابستان، شلوغ‌ترین زمان از نظر حضور گردشگر در مشهد را شاهد هستیم، اما هوا تقریبا خشک و گرم است. از آنجایی که شهر مشهد زمستان‌های بسیار سرد و خشکی دارد، این فصل به‌عنوان بدترین زمان برای سفر به این شهر محسوب می‌شود.

معرفی دیدنی های مشهد

معرفی مشهد و دیدنی‌های معروف و جذاب آن به شما در تجربه سفری مفرح و به‌یادماندنی در کنار دوستان و اعضای خانواده خود کمک می‌کند. جاهای دیدنی مشهد به‌قدری زیاد است که ممکن است در انتخاب آن‌ها دچار سردرگمی شوید. اما از آنجایی که زمان سفر شما محدود است و برای دیدن تمام جاذبه‌های این شهر توریستی به هفته‌ها زمان نیاز دارید، بهتر است پیش از سفر لیست گردشگری خود را با توجه به علاقه و روحیه خود تنظیم کنید. این کار به شما در مدیریت زمان برای بازدید از بیشترین دیدنی‌های شهر مشهد کمک می‌کند. پیشنهاد ما این است که بازدید از این مکان‌های دیدنی مشهد را از دست ندهید:

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی

مگر می‌شود به مشهد بروید و از آرامگاه شاعر معروف و پرآوازه ایران دیدن نکنید. آرامگاه فردوسی در شهر توس (نزدیکی مشهد) قرار دارد که با رفتن به آنجا می‌توانید سری به مزار اخوان ثالث نیز بزنید.

آرامگاه فردوسی

مسجد گوهر شاد

در قسمتی جنوبی حرم امام رضا، مسجدی زیبا با معماری اصیل ایرانی به نام گوهرشاد، قرار دارد. تزئینات چشم‌نواز این مسجد متعلق به دوره تیموریان است و تاکنون صلابت و شکوه خود را حفظ کرده است. مسجد گوهرشاد به‌عنوان باشکوه‌ترین مساجد تاریخی در ایران محسوب می‌شود.

مسجد گوهرشاد مشهد

کاروانسرای بابا قدرت

بافت سنتی و معماری شگفت‌انگیز کاروانسرای بابا قدرت، بسیاری از گردشگران را مجذوب و مسحور خود کرده است. در این محیط تاریخی و دلچسب می‌توانید در غرفه‌ها و رستوران‌های سنتی بنشینید و از تماشای بنایی زیبا که تاریخ این منطقه را بازگو می‌کند لذت ببرید. در بخشی دیگر نیز می‌توانید به گشت‌وگذار در بازارچه سنتی این کاروانسرای معروف بپردازید.

کاروانسرای بابا قدرت در مشهد

خانه تاریخی توکلی یا خانه اجنه مشهد

تاجری قاجاری به نام کشمشیان، در دوران حیات خود یک خانه‌ی باشکوه را در مشهد بنا کرده است که بعد از وفات او به مدت ۱۸۰ سال متروکه می‌ماند و به همین دلیل به خانه اجنه معروف می‌شود. امروزه بخش‌هایی از خانه بازسازی شده و موزه‌ای به نام مکتوب‌خانه در آن بنا شده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

خانه توکلی در شهر مشهد

معرفی تفریحات مشهد

برای تجربه سفری مفرح و مهیج، توصیه می‌شود بخش قابل توجهی از زمان سفر خود را به انجام تفریحات مشهد اختصاص دهید. تنوع جاذبه‌های تفریحی مشهد بسیار زیاد است و انتخاب آن به روحیه و بودجه شما بستگی دارد، زیرا برای انجام آن‌ها باید برای تهیه بلیط اقدام کنید. در صورتی که نگران مدیریت هزینه‌های سفر خود هستید می‌توانید بلیط تفریحات مشهد را پیش از سفر خود از سایت‌های معتبر خریداری کنید تا به این شکل بتوانید علاوه بر زمان‌بندی دقیق تفریحات خود در پیش‌بینی هزینه‌های سفر نیز موفق عمل کنید. برخی از محبوب‌ترین گزینه‌های تفریحی در طول سفر به مشهد به شرح زیر است:

شهربازی ملت

شهربازی ملت از بزرگ‌ترین و مجهزترین شهربازی‌های ایران است که با داشتن وسایل بازی متنوع و به‌روز امکان گذران ساعاتی خوش و مفرح را برای شما فراهم کرده است. جالب است بدانید که بلندترین چرخ‌وفلک خاورمیانه نیز در این مجموعه تفریحی قرار دارد.

چالیدره

از دیگ مکان‌های تفریحی در معرفی مشهد می‌توان به چالیدره اشاره کرد. این منطقه خوش آب‌وهوا در فاصله ۳۰ کیلومتری مشهد واقع شده و امکانات تفریحی فراوانی را برای گذران ساعاتی مهیج و خاطره‌انگیز در دل خود جای داده است، از جمله:

  • تماشای مناظر دریاچه مصنوعی
  • قایق‌سواری
  • تله سیژ
  • بانجی جامپینگ
  • ماهیگیری
  • برج گردان
  • زیپ لاین

و غیره.

چالیدره از تفریحات لوکس مشهد

سرزمین موج های آبی

برای انجام بازی‌های آبی متنوع و مهیج، حتما سرزمین موج‌ های آبی مشهد را در لیست گردشگری خود لحاظ کنید. توصیه می‌شود برای تجربه اوج هیجان به‌همراه دوستان و اعضای خانواده خود به این مجموعه تفریحی بروید. وجود سرسره‌های متنوع و مرتفع و دیگر وسایل بازی، این مجموعه را به یکی از محبوب‌ترین تفریحات مشهد تبدیل کرده است.

سرزمین موج های آبی در شهر مشهد

پارک ساحلی آفتاب

بزرگ‌ترین پارک آبی طبقاتی جهان به نام پارک ساحلی آفتاب در شهر توریستی مشهد قرار دارد. طبقات مختلف این مجموعه تفریحی برای بازی و سرگرمی بانوان و آقایان تفکیک شده است و بهترین و خاص‌ترین تفریحات آبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پارک ساحلی آفتاب در شهر مشهد

معرفی موزه های مشهد

در معرفی مشهد و جاذبه‌های گردشگری آن باید به موزه‌هایی اشاره کنیم که در شناساندن فرهنگ این منطقه نقش زیادی دارد. اگر جزو کسانی هستید که از دیدن اثار تاریخی، هنری و فرهنگی لذت می‌برید، حتما سری به معروف‌ترین موزه‌های مشهد بزنید، مانند:

باغ موزه نادری

در این مجموعه فرهنگی بی‌نظیر آرامگاه نادرشاه افشار و تندیس باشکوهی از آن وجود دارد. آثار تاریخی متعلق به دوره افشاریه، موزه اسلحه، کلنل محمدتقی خان پسیان را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید. همچنین وجود دو تالار مجلل که اشیای به‌جا مانده از دوران افشاریان و صفویان را در دل خود جای داده است، از دیگر جذابیت‌های موزه نادری مشهد محسوب می‌شود.

نمایی از باغ موزه نادری

موزه نان

اولین موزه تخصصی نان در شهر مشهد قرار دارد که نمونه آن در هیچ کجای ایران و منطقه خاورمیانه نیست. در این موزه با معماری ساده و آجری شکل، وسایل مختلف پخت نان، مراحل و طرز تهیه انواع نان به نمایش گذاشته شده است.

موزه نان

موزه آستان قدس رضوی

وقتی به زیارت حرم امام رضا(ع) می‌روید، به موزه آستان قدس رضوی نیز سری بزنید و از دیدن بخش‌های مختلف آن لذت ببرید. در این موزه می‌توانید از این موارد بازدید کنید:

  • قرآن‌های نفیس
  • سکه‌های قدیمی
  • نقاشی‌های معروف
  • ظروف قدیمی
  • سلاح‌های جنگی
  • ابزارهای نجوم
  • مدال‌های ورزشکاران

و غیره.

موزه قدس رضوی

معرفی سوغاتی های مشهد

بخش جذاب سفر شما به شهر توریستی و زیبای مشهد، خرید سوغاتی‌های معروف این شهر است. اما آیا می‌دانید که سوغاتی‌های محبوب و پرطرفدار مشهد کدام است؟ در زمان بازارگردی در طول سفر به شهر گردشگری مشهد حتما این سوغاتی‌ها را به خاطر بسپارید تا بتوانید بهترین هدیه را برای عزیزان خود به‌یادگار ببرید:

انگشتر فیروزه و عقیق

زیورآلات و به‌ویژه انگشتر فیروزه از اصلی‌ترین و خاص‌ترین سوغاتی‌هایی است که در معرفی مشهد در ذهن همه تداعی می‌شود. اگر قصد خرید سوغاتی دارید، حتما یک فیروزه خالص خوش‌رنگ را انتخاب کنید.

ادویه هفت قلم

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در شهر مشهد می‌توانید انواع ادویه‌های مرغوب و خوش‌طعم را پیدا کنید. بنابراین در بین سوغاتی‌های خود می‌توانید چند قلم از ادویه‌های خوش رنگ‌ولعاب را نیز درنظر بگیرید.

دیگ‌های سنگی

اکثر ایرانی‌ها عاشق دیزی سنگی هستند. این در حالی است که در شهر مشهد مرغوب‌ترین و بهترین دیگ‌های سنگی وجود دارد که از سوغاتی‌های معروف آن محسوب می‌شود. جالب است بدانید که سنگ به‌کار رفته در این نوع دیگ‌ها از سرپانتین است که دربرابر آتش مقاومت بالایی دارد.

غذاهای سنتی مشهد

یکی از جذاب‌ترین بخش هر سفری، رستوران‌گردی و خوردن غذاهای محلی است. توصیه می‌شود در طول سفر به شهر توریستی مشهد، تجربه طعم لذیذ غذاهای مشهد را به هیچ عنوان از دست ندهید. برای این کار سری به معروف‌ترین رستوران‌های شهر بزنید و از چشیدن طعم این غذاها به وجد بیایید:

شله مشهدی

آش شله مشهدی، از اصیل‌ترین غذاهای این منطقه است که جایگاه ویژه‌ای در سفره مردمان این منطقه و نذری‌های آن‌ها دارد. جالب است بدانید که شله مشهدی، در لیست آثار ناملموس ایران ثبت شده است.

شیشلیک

اگر وصف شیشلیک‌های مشهد به گوش شما نخورده است، پیشنهاد می‌شود برای تجربه طعم بهترین کباب زندگی خود، یک پرس شیشلیک مشهدی سفارش دهید.

شوری مشهدی

شوری که درواقع از مخلفات محبوب در سفره مشهدی‌ها محسوب می‌شود، نوعی ترشی خوشمزه است که نباید طعم دلچسب آن را از دست بدهید.

معرفی رستوران های مشهد

همان‌طور که در معرفی شهر مشهد ذکر شد، این شهر گردشگری هرروزه پذیرای توریست‌های داخلی و خارجی زیادی است. همین امر باعث راه‌اندازی رستوران‌های مختلف در این شهر شده است که بهترین و متنوع‌ترین منوی غذایی را به مهمانان خود ارائه می‌کنند. بعد از گشت‌وگذار در مشهد و دیدن جاذبه‌های گردشگری آن، برای صرف یک وعده غذای لذیذ و دلچسب به این رستوران‌ های مشهد که معروف و محبوب هستند بروید:

  • پسران کریم
  • باغ زیتون
  • شایان
  • تراس
  • معین درباری
  • رستوران ایتالیایی لیمو

معرفی بازارهای مشهد

بازارگردی از هیجان‌انگیزترین بخش سفر به مشهد محسوب می‌شود که برای این کار می‌توانید به معروف‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای مشهد بروید، مانند:

بازار رضا

بازار رضا از قدیمی‌ترین بازارهای فعال و پویا در شهر مشهد است که در نزدیکی حرم امام رضا واقع شده است. در این بازار سنتی و قدیمی می‌توانید انواع سوغاتی مشهد را در بهترین کیفیت خریداری کنید.

بازار رضا در شهر مشهد

بازار بزرگ اطلس

یکی دیگر از معروف‌ترین بازارهای شهر مشهد، بازار بزرگ اطلس نام دارد که امکان گشت‌وگذار در بین فروشگاه‌های متنوع پوشاک، لوازم دیجیتال، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم منزل و … را فراهم کرده است. همچنین امکانات تفریحی خوبی در این مجموعه قرار دارد که برای سرگرمی گردشگران در نظر گرفته شده است، ازجمله:

  • پردیس سینمایی
  • فودکورت
  • نگارخانه

و غیره.

اطلس مال مشهد

برج تجاری آرمیتاژ

این برج تجاری در ساختمانی مرتفع قرار دارد که علاوه بر امکان خریدی مناسب و دلچسب، این بخش‌های تفریحی را نیز در دل خود جای داده است:

  • هایپرمارکت
  • کافه
  • رستوران
  • فودکورت
  • روف گاردن
  • گالری هنری
  • شهربازی مخصوص کودکان
  • کلوپ ورزشی
  • پردیس سینمایی

و غیره.

برج آرمیتاژ شهر مشهد در شب

مجتمع تجاری مروارید شرق

این مجتمع تجاری معروف در ۴ طبقه قرار دارد که شامل فروشگاه‌های مختلف پوشاک، تالار، رستوران و… است.

مروارید شرق در مشهد

معرفی پارک های مشهد

در معرفی شهر مشهد و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر آن نباید از پارک‌های معروفی که امکانات رفاهی و تفریحی فوق‌العاده‌ای دارند، غافل شد. رفتن به پارک‌ های مشهد به‌ویژه برای کسانی که به‌همراه کودکان خود به این شهر سفر می‌کنند، بسیار مناسب است. برخی از محبوب‌ترین پارک‌های شهر مشهد عبارت است از:

پارک ملت مشهد

این پارک با وسعت زیاد و مناظر سرسبز برای گذران ساعاتی مفرح و مهیج در کنار خانواده یک گزینه عالی محسوب می‌شود، به‌خصوص که یک شهربازی مجهز و بزرگ نیز در دل آن قرار دارد.

پارک ملت

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی از دیگر محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری شهر زیبای مشهد است که لذت تفریح در ارتفاع را برای شما فراهم می‌کند. در این پارک شگفت‌انگیز می‌توانید از دیدن دریاچه مصنوعی، باغ‌های پذیرایی و مناظر باشکوه شهر مشهد لذت ببرید و لحظاتی را در کافهه‌ا و رستوران‌ها آن به استراحت بنشینید.

کوهسنگی مشهد

پارک وکیل آباد

یک پارک باصفا و زیبا در مشهد وجود دارد که گشت‌وگذاری خوش و مفرح را در اختیار شما قرار می‌دهد. نام این پارک سرسبز و زیبا پارک وکیل آباد است که جاذبه‌های رفاهی و تفریحی متنوعی مانند رستوران، کافه، باغ وحش، دریاچه، شهربازی و… را در دل خود جای داده است.

پارک وکیل آباد در پاییز شهر مشهد

معرفی بیمارستان های مشهد

تعداد بیمارستان‌ های مشهد به حدود ۵۰ عدد می‌رسد که در هر نقطه از شهر در دسترس هستند. در صورتی که در طول سفر به شهر توریستی و شگفت‌انگیز مشهد با مشکلات سلامتی مواجه شدید، با توجه به موقعیت مکانی خود به نزدیک‌ترین بیمارستان بروید. مشهورترین بیمارستان‌های فعال در شهر مشهد که خدمات درمانی مطلوبی ارائه می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • بیمارستان رضوی مشهد
  • بیمارستان امام رضا
  • بیمارستان قائم مشهد
  • بیمارستان طالقانی
  • بیمارستان کامیابی
  • بیمارستان امام زمان
  • بیمارستان مادر

اقامت در شهر مشهد

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید پیش از سفر به شهر مشهد، انجام دهید، ررزو هتل است. به هیچ عنوان رزرو هتل مشهد را به زمان حضور خود در این شهر موکول نکنید، بلکه پیش از سفر به‌دنبال بهترین و مناسب‌ترین اقامتگاه با توجه به نیازها و بودجه خود باشید. تنها در این صورت است که می‌توانید اقامتی آسان و بی‌دغدغه را تجربه کنید. برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین هتل‌های مشهد از نگاه مسافران به شرح زیر است:

هتل قصر طلایی

هتل ۵ستاره قصر طلایی یکی از مجلل‌ترین و لوکس‌ترین هتل‌های شهر مشهد است که واحدهای اقامتی متنوع آن شامل آپارتمان، سوئیت و اتاق می‌شود. در صورتی که به‌دنبال اقامتی لاکچری هستید که بی‌نظیرترین امکانات تفریحی مانند استخر را در اختیار شما قرار دهد، هتل قصر طلایی بهترین گزینه محسوب می‌شود.

هتل درویشی مشهد

یکی دیگر از لوکس‌ترین هتل‌های ۵ستاره مشهد، هتل درویشی نام دارد که اقامت در آن مانند زندگی در قصر پادشاهان است. چراکه معماری آن الهام گرفته از سبک معماری قصر پادشاهان است.

هتل الماس ۱ مشهد

هتل ۴ستاره الماس ۱ دارای واحدهای اقامتی متنوعی است که خدمات و امکانات مطلوبی دارد. این هتل برای آن دسته از افرادی که به‌دنبال اقامتی مناسب و کم‌هزینه هستند، گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود.

هتل اترک مشهد

هتل ۴ ستاره اترک نیز از دیگر اقامتگاه‌های فعال در مشهد است که واحدهای اقامتی آن به شکل سوئیت، آپارتمان و اتاق اجاره داده می‌شود. این هتل با تنوع در خدمات و دکوراسیون اتاق‌ها، سلیقه‌های مختلف را دربرمی‌گیرد.

هتل هاترا مشهد

هتل نوساز و ۳ستاره هاترا، از دیگر گزینه‌های پیش‌روی شما برای ررزو هتل در شهر مشهد است. در این هتل علاوه بر واحدهای اقامتی تمیز و مجهز، کافی‌شاپ و رستوران نیز وجود دارد.

هتل دیپلمات مشهد

هتل ۳ستاره دیگری که می‌توانید برای اقامت در مشهد انتخاب کنید، هتل دیپلمات نام دارد که به‌دلیل نزدیکی به حرم امام رضا در بین گردشگران بسیار محبوب است. همچنین در این هتل کافی‌شاپ و رستوران نیز برای صرف وعده‌های غذایی مختلف وجود دارد.

معرفی تورهای مشهد

پس از معرفی مشهد و آشنایی با جنبه‌های مختلف این شهر توریستی، نوبت به برنامه‌ریزی سفر با همراهی تورهای گردشگری حرفه‌ای می‌رسد. از آنجایی که مشهد از مقاصد گردشگری محبوب در ایران محسوب می‌شود، شاهد برگزاری تورهای متنوع و بی‌شمار به این شهر هستیم که بهترین و بی‌نظیرترین خدمات را ارائه می‌کنند.

سفر با تور مشهد و رزرو آن از سایت اقامت ۲۴ به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر تجربه سفری راحت و بی‌دردسر، در کاهش هزینه‌های خود نیز موفق عمل کنید. با این کار دیگر نیازی نیست برای ررزو بلیط هواپیما و هتل نگران باشید. همچنین خدمات گشت شهری تورهای اقامت۲۴ به‌قدری مطلوب و شگفت‌انگیز است که سفری خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

جمع بندی مطالب

معرفی مشهد و آشنایی کامل با این شهر توریستی پیش از سفر، به شما این فرصت را می‌دهد تا با آگاهی و شناخت کامل به گذران لحظاتی خوش و مفرح در این شهر بپردازید. شهر مشهد از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است که با داشتن جاذبه‌های تفریحی و دیدنی فراوان، می‌توانید بهترین و خاطره‌انگیزترین لحظات را در آن سپری کنید. فقط کافی است به راهنمای معرفی شهر مشهد که در این مطلب آورده شده است، دقت و توجه داشته باشید. 

سؤالات متداول

مشهد کجاست؟

مشهد از بزرگ‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

شهر مشهد به چه چیزی معروف است؟

شهر مشهد به داشتن جاذبه‌های تفریحی و دیدنی فراوان، سوغاتی‌های بی‌نظیر مانند فیروزه، ادویه و چرم و همچنین غذاهای محلی لذیذ مانند شله مشهدی و شیشلیک معروف است.

برای چادر زدن در مشهد کجا را پیشنهاد می کنید؟

اگر قصد چادر زدن در مشهد را دارید بهتر است به کمپ غدیر، پارک پردیس و پارک وحدت بروید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×