بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان تهران 2 » جاذبه های گردشگری تهران » تنگه واشی کجاست؟ ( مسیر دسترسی + ملزومات سفر + دیدنی‌ها )
دشت ساواشی تنگه واشی
جاذبه های گردشگری تهران

تنگه واشی کجاست؟ ( مسیر دسترسی + ملزومات سفر + دیدنی‌ها )

۳۱ تیر ۱۳۹۸ 19۱3,271

تنگه واشی یکی از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی و از جاهای دیدنی اطراف تهران، به ویژه برای تابستان است. به گویش مازندرانی «واش» به معنی چمن است و منظور از آن تنگه سرسبز است.هوای ییلاقی خنک، رودخانه و آبشار آن، سفری هیجان انگیز برای گردشگران این منطقه به وجود می آورد.

دشت ساواشی تنگه واشی
دشت ساواشی تنگه واشی

در مسیر تنگه واشی…

وقتی جاهای دیدنی تهران را دیدید، حالا نوبت می رسد به جاهای دیدنی اطراف تهران.

مطلب مرتبط: “جاذبه های گردشگری اطراف تهران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های تهران با تخفیف

مطلب مرتبط: همه چیز درباره طالقان کرج

مسیر تنگه واشی، یک مسیر پیاده روی و دشتی گسترده است که امکان عبور خودرو در آن وجود ندارد. در این منطقه دو تنگه وجود دارد که یکی “واشی” و دیگری “سا” نام دارد. فاصله این تنگه ها تقریبا ۲ کیلومتر است. در این مسیر، یک آبشار زیبا قرار دارد که با ارتفاع ۱۵ متر، ابهت خود را به رخ گردشگران می کشد. پس از آن به تنگه واشی می رسید که یک دره سنگی است که رودخانه از میان آن می گذرد. نکته جالب این است که در اوج گرمای تابستان هم به دلیل آفتابگیر نبودن رودخانه، آب آن بسیار سرد است.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه، رشد گیاهی کمیاب به نام باریجه است که استفاده های پزشکی و درمانی دارد و چیدن آن ممنوع است.

شرشر آب و دیواره ‌های بلند تنگه، که ارتفاع آن به ۱۰۰ متر هم می‌ رسد و می توان آسمان را در آن بالا دید، از جمله عواملی هستند که احساس آرامش برایتان ایجاد می کند.

تنگه واشی
تنگه واشی

جاذبه های طبیعی تنگه واشی

در واقع مسیر تنگه واشی، رودخانه نوردی است. در طول این مسیر، حتما باید از داخل رودخانه عبور کنید و ارتفاع آب خنک آن هم به قدری است که حتما خیس می شوید. در برخی قسمت ها، ارتفاع آب ممکن است تا کمرتان هم برسد.

پس از این مسیر به دشتی می ‌رسید که دشت ساواشی نام دارد. بعد از این قسمت، تنگه‌ دیگری نیز در پیش دارید.

تنگه‌ سا، منطقه ای است که در ادامه به آن می رسید و آبشار ساواشی در آنجا قرار دارد. ارتفاع آبشار تنگه واشی ۱۵ متر و عمق حوضچه‌ آن هم بیش از یک متر است. این حوضچه ۵۰ متر مربع مساحت دارد. در پشت آبشار، دره‌ سکوت قرار دارد که آرامشی مطلق آن را فرا گرفته است. بالای تنگه‌ اول، قلعه ای می بینید که قلعه‌ اسماعلیلیه نام دارد و در تنگه‌ دوم هم یک غار طبیعی خواهید دید. فاصله‌ تنگه‌ اول تا این دشت تقریبا ۲۰۰ متر است و تا آبشار ۸۰۰ متر فاصله دارد.

کوهنوردی از مسیر تنگه واشی

بسیاری از کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات سوادکوه، این مسیر را انتخاب می کنند. پس از آبشار و در ادامه مسیر با دور زدن از سمت چپ آبشار، با عبور از ارتفاعات فیروزکوه، در مسیر کوه های آلاشت و ارتفاعات سوادکوه مازندران قرار خواهید گرفت. پیمایش این مسیر، نیاز به راهنما، مسیریاب و جی پی اس دارد. در صورتی که تجهیزات کافی و مناسب داشته باشید، این مسیر ۳ روز زمان می برد.

کنیبه های قاجاری تنگه واشی
کنیبه های قاجاری تنگه واشی

جاذبه های تاریخی تنگه واشی

اما جالب است بدانید که محبوبیت تنگه واشی تنها به دلیل جاذبه های طبیعی آن نیست بلکه جاذبه های تاریخی آن نیز قابل توجه است. یکی از جالب ترین آثار تاریخی این منطقه، کتیبه ای معروف با قدمت ۱۸۰ سال و متعلق به دوره قاجار است. این کتیبه یکی از ۳ کتیبه ای است که در دوره پادشاهی فتحعلی شاه حکاکی شد. ابعاد این کتیبه ۶ متر در ۷ متر است. تماشای نقش برجسته های این کتیبه برای بسیاری از گردشگران جذاب است. در یکی از این نقش برجسته ها، یک شکارگاه تصویر شده است که فتحعلی شاه و فرزندانش را در حال شکار نشان می دهد. این کتیبه در دل کوه حکاکی شده که آن را از بارش برف و باران و آفتاب محافظت می کند.

تنگه واشی فیروزکوه
تنگه واشی فیروزکوه

چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش کوهنوردی مناسب و استاندارد شاید مهم ترین وسیله ای است که لازم است همراهتان باشد. همچنین داشتن یک کوله ‌پشتی استاندارد، کمک می‌کند دست ‌های شما آزاد باشد و بتوانید از آن ها برای عبور از مسیر و حفظ تعادل، کمک بگیرید. آب معدنی، میوه و غذای سبک، لباس اضافه، لباس گرم و جوراب از جمله ملزومات این سفر کوتاه به تنگه واشی هستند. کیسه‌ خالی برای جمع آوری زباله‌ ها‌، کمک ‌های اولیه، ضد آفتاب و عینک آفتابی، کلاه همراه داشته باشید.

تنگه واشی کجاست؟

مسیر دسترسی به تنگه واشی، از جاده تهران – فیروزکوه است. در فاصله ۲ کیلومتری فیروزکوه، یک جاده فرعی است که به سمت روستای جلیزجند می رود. از این روستا می توان به سمت تنگه واشی حرکت کرد.

این سفر، کوتاه و کم‌ هزینه است و یک روزه می توانید برای آن برنامه ریزی کنید. تنها کافی ا‌ست که علاقه مند به پیاده روی طولانی باشید. بازدید از تنگه واشی نیاز به پرداخت هزینه ورودی ندارد و تنها برای استفاده از پارکینگ لازم است هزینه بپردازید. بهترین زمان برای رفتن به تنگه واشی، روزهای آفتابی تابستانی است، چون این منطقه بسیار خنک است.

 

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۲/۵ - (۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. حسین

    هزینه ورودی خودرو سواری شده ۱۵۰ هزار تومان به اضافه هزینه ای که پس از ورود برای پارک خودرو باید بدید بدون هیچ خدماتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×