» استان کرمانشاه » کرمانشاه » جاهای دیدنی کرمانشاه » سرآب نیلوفر کرمانشاه کجاست؟ آدرس | تفریحات و امکانات
سراب نیلوفر کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

سرآب نیلوفر کرمانشاه کجاست؟ آدرس | تفریحات و امکانات

۲۲ آبان ۱۴۰۰ 24۰3,188

سرآب نیلوفر کرمانشاه در ۲۲ کیلومتری جاده اصلی کرمانشاه به کوزران در غرب شهرستان کرمانشاه واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان کرمانشاه است که به‌عنوان پنجاه و پنجمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است. سراب نیلوفر کرمانشاه به دلیل نزدیک بودن به شهرستان کرمانشـاه و نیز احداث پارک در محیط اطراف آن، یکی از تفرجگاه‌های زیبـای اسـتان کرمانشـاه محسوب می‌شود و مـورد استقبال بازدیدکنندگان بسـیاری قـرار می‌گیرد. اگر قصد سفر به دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه و تماشای زیبایی‌های اطراف آن را دارید و می خواهید درباره ی سراب نیلوفر کرمانشاه بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب با اقامت ۲۴ همراه باشید.

سرآب نیلوفر کرمانشاه کجاست؟

در حدود ۲۴.۴ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، ابتدای منطقه سنجابی و دامنـه کـوه کماجـار،دریاچـه کوچکـی بـه چشـم می‌خورد کـه همچـون استخری طبیعی خـود را در گوشه‌ای از طبیعت جای‌داده اسـت. این دریاچـه با نام سراب نیلوفر شناخته می‌شود چرا‌ کـه مملو از گل‌های نیلوفر اسـت کـه در فصـول گـرم سـال غنچه‌ها و برگ‌هایش آن را بر سطح آب می‌گسترانند. سرآب نیلوفر در روستایی به همین نام در دهستان بالا دربند شهرستان کرمانشاه قرار گرفته است.

سراب نیلوفر کرمانشاه  یکـی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری کرمانشـاه بشمار می‌آید که به‌خصوص در ماه‌های گرم سال مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. مساحت سراب نیلوفر کرمانشاه حدود ۲۵ هکتار است که در ارتفاع ۱۳۳۱ متری از سطح دریا واقع شده است. سراب نیلوفر توسط سازمان میراث‌ فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ به‌عنوان پنجاه و پنجمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایـران به ثبت رسیده است.

ویژگی‌ های سرآب نیلوفر کرمانشاه

سـرآب‌هـا، چشمه‌های گردآمده هسـتند کـه منطقهٔ وسـیعی را در برمی‌گیرد، ایـن واژه بیشتر در منطقه غرب کشور استفاده می‌شود و در سایر نقاط ایران با این مضمون خوانده نمی‌شود.
احتمالاً دوست دارید درباره علت نام‌گذاری سرآب نیلوفر کرمانشاه (که به‌غلط سراب نیز گفته می‌شود) هم بیشتر بدانید. وجـه تسمیهٔ این سـراب به دلیـل وجـود گونه بسیار زیبـای نیلوفر زرد به حالت شـناور و غوطه‌ور به‌صورت انبـوه بـوده اسـت کـه ریشه در اعتقادات و باورهای مردم کرمانشاه دارد. به همیـن دلیـل جایگاه ویژه‌ای در ادیـان، نقوش و معماری ایـران باستـان دارد که یکی از نمونه‌های بارز آن را در نقوش طاق‌بستان کرمانشاه می‌توان دید.

بـه باور برخی مورخان، نیلوفرهای آبی که در نقش‌برجسته‌های طاق‌بستان دیده می‌شود بـا الهـام از نیلوفرهای سراب نیلوفر در دل کوه نقـش بسته‌اند. آب این سراب آن‌چنان زلال اسـت که ساقه گل‌های نیلوفر از زیـر آن به‌وضوح نمایـان اسـت. جالب است بدانید که در بعضی از قسمت ها، عمق سراب نیلوفر کرمانشاه به بیـش از ۳۲ متر می‌رسد. همچنین این سـراب دارای غارهای زیرزمینی و چند چشمه جوشان اسـت کـه آب آن را تأمین می‌کننـد.

در ضمن شنا در سراب نیلوفر کرمانشاه می تواند بسیار لذت بخش باشد چرا که می توانید گل های نیلوفر را از نزدیک مشاهده کنید. البته در گذشته این امکان وجود داشت و متاسفانه امروزه به دلیل شرایط دریاچه، امکان شنا کردن وجود ندارد. چرا که در سال های اخیر به دلیل کاهش بارندگی ها و برداشت بی رویه آب، این سرآب دچار خشکسالی شد و اثری از نیلوفرهای آن باقی نمانده است. شاید شرایط در آینده مجددا بهبود یابد. درباره وضعیت سراب در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سراب نیلوفر کرمانشاه

داستان دریاچه نیلوفر آبی

اغلب در کنار مراکز تفریحی و بناهای تاریخی به جا مانده از گذشته، داستان ها و نقل های گوناگونی وجود دارد که بین مردم محلی آن منطقه رد و بدل می شود. برخی از این داستان ها واقعی هستند اما برخی نیز ممکن است حقیقت نداشته باشند. یکی از این داستان ها به گنجی که در دل دریاچه قرار گرفته اشاره می کند. این گنج مربوط به خسرو پرویز پادشاه معروف دوره ساسانی می شود. با گذشت سالیان دراز هنوز هیچ گنجی از دل این دریاچه بیرون آورده نشده است.

آدرس و مسیر دسترسی

فاصله سرآب نیلوفر تا کرمانشاه ۲۰ کیلومتر است و این دریاچه در روستای سراب نیلوفر کرمانشاه قرار دارد. برای بازدید از دریاچه سرآب نیلوفر در شهر کرمانشاه وارد بلوار دولت‌آباد شوید و با کمک تابلوهای راهنما به جاده سراب نیلوفر کرمانشاه بروید تا به دریاچه برسید. در محوطه دریاچه پارکینگی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

بهترین زمان سفر

نیلوفرهای آبی در سراب نیلوفر بـه رنـگ زرد و سفید رشد مـی‌کننـد و فصـل گـل دهی ایـن نیلوفرها بهار و اوایـل تابستان است. بنابراین برای دیدن زیبایی‌های این دریاچه بهتر است در فصل بهار و تابستان به آن سفر کنید و بعضی از ماه های فصل پاییز(مهر و آبان) هم برای سفر به دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه پیشنهاد می شود.

تفریحات اطراف دریاچه

دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه یکی از مقاصد جذاب برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری در طبیعت است. اگر قصد اقامت چند ساعته در این منطقه را دارید، امکانات خوبی از جمله پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌هایی برای اقامت خانوادگی و بوفه فراهم شده است.
شنا، قایق‌سواری، برپایی کمپ و چادر زدن در اطراف دریاچه هم می‌تواند تجربه متفاوتی را برای شما رقم بزند. دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه پناهگاه مناسبی برای آبزیان، پرندگان مهاجر و بومی می‌باشد که همین موضوع امکان انجام فعالیت‌هایی همچون پرنده نگری را هم فراهم کرده است. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ماهیگیری در سراب نیلوفر کرمانشاه به دلیل محافظت از زیستگاه طبیعی، غیر قانونی می باشد.

امکانات دریاچه سراب نیلوفر در کرمانشاه

امکانات سراب نیلوفر کرمانشاه

حال که سراب نیلوفر در استان کرمانشاه، به یک مکان گردشگری تبدیل شده است بنابراین باید برای رفاه حال گردشگران یک سری امکانات اولیه در نظر گرفته شود. در این منطقه امکانات رفاهی مختلفی همچون بوفه، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارکینگ روباز برای مسافران در نظر گرفته شده است.

وضعیت سراب نیلوفر کرمانشاه

متاسفانه به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، از اواسط دهه هشتاد، این سراب، چندین بار دچار خشکسالی و حتی نابودی کامل شده است. در واقع در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۴، این منطقه کامل خشک شد. البته در سال ۱۳۹۵، با همت یکی از استادان دانشگاه رازی (دانیال کهریزی)، بوته نیلوفر آبی در آزمایشگاه دوباره احیا شد و با اهدای ۲۳۰ بوته گیاه نیلوفر و کشت آن در این منطقه، وضعیت بهبود یافت.

اما مجددا در ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ به دلیل حفر چاه های عمیق و کشت محصولاتی که آب زیادی نیاز داشتند، دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه به طور کامل خشک شد. حتی زمین آن از شدت بی آبی ترک برداشت و فقط چند چاله کوچک مرطوب در آنجا باقی مانده است.

وضعیت سرچشمه سراب نیلوفر در کرمانشاه

جاذبه‌ های گردشگری نزدیک سرآب نیلوفر

از جمله جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه که در نزدیکی سرآب نیلوفر قرار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاروانسرای شاه‌عباسی ماهیدشت

کاروانسرای شاه‌عباسی ماهیدشت به فاصله ۳۴ کیلومتری سراب نیلوفر کرمانشاه قرار دارد. کاروان‌سرای ماهیدشت با حدود ۴۵۰۰ مترمربع و چهار سالن و سه شاه‌نشین و بیش از سی و پنج حجره به هتل‌های لاله تغییر نام داده است.

تالاب هشیلان

تالاب هشیلان نیز از نقاط دیدنی کرمانشاه در حدود ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر و به فاصله ۳۴ کیلومتری دریاچه سرآب نیلوفر قرار دارد. نام تالاب بر اساس گویش کردی، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است. بدین ترتیب نام هشیلان به معنی لانه ماران است؛ چراکه در این تالاب تعداد زیادی مار به‌ویژه مار آبی و مار چلیپر زندگی می‌کنند.

سراب نیلوفر

تکیه معاون الملک

قدمت تکیه معاون الملک در دورهٔ قاجار یعنی ۱۱۴ سال پیش بازمی‌گردد. فاصلهٔ این جاذبهٔ گردشگری کرمانشاه تا سرآب نیلوفر ۲۳ کیلومتر است. تزیینات این تکیه با کاشی‌هایی با طرح‌هایی کمتر دیده شده از ایران باستان که با رنگ‌های طبیعی رنگ‌آمیزی شده‌اند، این بنا را به یک جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد تبدیل کرده‌اند.

طاق بستان

مجموعه طاق بستان به فاصله ۳۶ کیلومتری از دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه قرار دارد. سنگ‌نگاره‌ها، کتیبه‌ها، سنگ‌نبشته‌های دوران ساسانیان و وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاه برای مسافران تبدیل نموده است.

زیارتگاه اویس قرنی

یک بارگاه قدیمی که قدمت آن به دوره سلجوقیان باز می گردد، در بالای کوهی به نام (بیشه کوه) قرار گرفته است. این بارگاه متعلق به اویس قرنی که یکی از اصحاب پیامبر بوده، می باشد و در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۴ به ثبت آثار ملی و تاریخی ایران رسیده است. این زیارتگاه در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده و در مسیر شهرستان روانسر قرار گرفته است. بر اساس برخی از روایات، به نظر می رسد، اویس قرنی هنگام جهاد در منطقه ای از کردستان به شهادت رسیده، سپس در بیشه کوه به خاک سپرده شده است. در ضمن اویس قرنی در بین مردم محلی به ویس نازار معروف است.

روستای قزانچی

در اطراف و فاصله ی ۲۰ کیلومتر کرمانشاه و سراب نیلوفر، روستای جذابی به نام قزانچی وجود دارد. تپه های قدیمی قزانچی که به دوران سلجوقیان و ساسانیان بازمی گردند؛ نشان از قدمت دیرینه این روستا می دهند. جالب است بدانید که این تپه ها در لیست آثار ملی ایران ثبت شده اند. همچنین مردم این منطقه به زبان کوردی صحبت می کنند و به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

تکیه بیگلربیگی

این تکیه نیز که در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ توسط عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی، ساخته شده است. این بنای تاریخی از زمان قاجار به یادگار باقی مانده و معماری، آینه کاری و گچ کاری های جذابی دارد. جالب است بدانید که اولین موزه پارینه سنگی در خاورمیانه و موزه خط و کتابت در این بنا، برپا شد. تکیه بیگلربیگی با مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در کرمانشاه، خیابان مدرس، روبروی مسجد جامع واقع شده و شما به راحتی می توانید از آن دیدن کنید.

تکیه بیگلربیگی در کرمانشاه

روستای عمرمل 

یکی دیگر از روستاهای تاریخی که در فاصله ۲۴ کیلومتری طبیعت سراب نیلوفر کرمانشاه قرار گرفته است، عمرمل نام دارد. باستان شناسان، آثار مختلفی در این منطقه پیدا کردند که به دوران ایلخانی، سلجوقیان و ساسانیان باز می گردد. به همین دلیل این روستا از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد.

بیستون

منطقه حفاظت شده بیستون در ۶۵ کیلومتری سرآب نیلوفر کرمانشاه قرار دارد. این شهر به‌تنهایی آثاری از ادوار مختلف تاریخی ایران شامل ماد، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی، ایلخانی و صفویه را دل خود جای‌داده است.

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک سراب نیلوفر کرمانشاه، که می توانید از آن ها بازدید کنید، می توان به غار قوری قلعه، غار دو اشکفت، مسجد عمادالدوله، مسجد جامع کرمانشاه و غار طلسم اشاره کرد. لازم به ذکر است که برای رفتن به این مکان ها باید از خودرو استفاده کنید.

هتل‌ های نزدیک به سرآب نیلوفر کرمانشاه

مسافرانی که برای دیدن دریاچه سرآب کرمانشاه به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند برای اقامت در نزدیکی دریاچه، از میان هتل‌ های کرمانشاه هتل هایی که از امکانات و خدمات خوبی برخوردار هستند را انتخاب نمایند.

هتل سینا کرمانشاه

فاصله هتل سینا تا سرآب نیلوفر ۲۷ کیلومتر و ۴۸۷ متر می باشد. این هتل در دو طبقه دارای ۲۶ اتاق مجهز به امکانات رفاهی می باشد. نزدیک بودن به کافه‌ها، رستوران‌های خیابان فردوسی، باغ پرندگان، مناطق بیگلربیگی، باغ گل ها و معاون الملک از امتیازات این هتل به شمار می آید. هتل سینا دارای امکاناتی همچون لابی، رستوران، اینترنت، کافی شاپ، تاکسی سرویس، پارکینگ است.

هتل کوروش کرمانشاه

فاصله هتل‌آپارتمان کوروش تا سرآب نیلوفر ۲۶ کیلومتر می‌باشد. هتل‌آپارتمان سه ستاره کوروش در ۶ طبقه ساخته شده است و ۲۸ اتاق ۸۰ متری مجهز به امکانات رفاهی و خدماتی مطلوبی است. مسافران نظران مثبتی درباره نظافت هتل، برخورد خوب کارکنان، امکانات کامل اتاق‌ها هتل نظرات مثبتی را ثبت کرده اند.

4.sarabnilofar

هتل آزادگان کرمانشاه

هتل چهار ستاره آزادگان کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ مورد بازسازی قرار گرفت. هتل دارای ۱۱۱ اتاق و سوئیت با امکانات رفاهی مناسب می‌باشد. موقعیت مکانی هتل موجب دسترسی آسان به شکارگاه خسروپرویز تنها شکارگاه بازمانده از دوره ساسانیان و اماکن دیدنی و تاریخی دیگر از جمله طاق‌بستان گردیده است.

هتل لاله بیستون (کرمانشاه) بیستون

قدمت هتل لاله بیستون کرمانشاه به دوران صفویه بازمی‌گردد و در گذشته به کاروان‌سرای عباسی نیز معروف بوده است. از ویژگی‌های این هتل نزدیکی به آثار تاریخی می‌باشد. اتاق‌های این هتل در طبقه همکف قرار دارند. آخرین بازسازی فضای سنتی این مجموعه در سال ۱۳۹۴ صورت‌گرفته و با تجهیزات حفاظتی پیشرفته و سایر امکانات رفاهی، شرایط حضور پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی را به بهترین شکل ممکن فراهم آورده است.

سؤالات متداول

[toggle title=”سراب نیلوفر کرمانشاه کجاست؟” state=”close”]این سراب در روستایی به همین اسم در دهستان بالا دربند از شهرستان کرمانشاه قرار گرفته که با خود شهر ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.[/toggle]

[toggle title=”از کرمانشاه تا سراب نیلوفر چند کیلومتر است؟” state=”close”]از سرآب نیلوفر تا کرمانشاه ۲۴.۴ کیلومتر فاصله دارد که با ماشین حدود ۲۵ دقیقه طول می کشد.[/toggle]

[toggle title=”آیا امکان شنا در دریاچه سراب نیلوفر وجود دارد؟” state=”close”]امروزه به دلیل شرایط خشکسالی کامل در مرداد ۱۴۰۱، امکان شنا کردن وجود ندارد.[/toggle]

[toggle title=”جاذبه های گردشگری معروف اطراف سرآب نیلوفر کدامند؟” state=”close”]کاروانسرای شاه عباسی، تکیه معاون الملک، طاق بستان، بیستون، زیارتگاه اویس قرنی، روستای قزانچی، روستای عمرمل و تکیه بیگلربیگی از دیدنی های اطراف سرآب نیلوفر در کرمانشاه هستند.[/toggle]

۵/۵ - (۲۰۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×