بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری کاشان » بهشت گمشده کاشان کجاست؟ روستاهای ابیانه و برزک
بهشت گمشده کاشان
جاذبه های گردشگری کاشان - جاهای دیدنی کاشان

بهشت گمشده کاشان کجاست؟ روستاهای ابیانه و برزک

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ 14۰3,410

تا به حال چیزی راجع به بهشت گمشده کاشان شنیده اید؟ زمانی که نام کاشان به میان می آید خانه های تاریخی، آثار باستانی و باغ های گل محمدی و گلابگیری به ذهن افراد خطور می کند. اما در نزدیکی کاشان دو روستای جذاب و تماشایی وجود دارد که به عنوان بهشت گمشده های کاشان شناخته می شوند. ابیانه و برزک دو روستای گردشگری با جاهای دیدنی متنوع و منحصربفرد هستند که سفر به آنها می تواند به یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمرتان تبدیل شود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که بهشت گمشده کاشان کجاست و به دنبال کسب اطلاعات رابطه با این دو روستای جاذبه های گردشگری کاشان هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با اقامت ۲۴ همراه باشید تا بیشتر با بهشت گمشده های حوالی کاشان آشنا شوید.

روستای ابیانه

روستاهای زیبا و توریستی زیادی در کشور وجود دارند که روستای ابیانه یکی از خاص ترین و جذاب ترین آنها است. از آنجایی که این روستای دوست داشتنی همانند سایر جاهای دیدنی کاشان و دیگر روستاهای گردشگری کشور شناخته شده نمی باشد، به بهشت گمشده کاشان شهرت یافته است.

ابیانه را می توان جزو معدود روستاهای ایران در نظر گرفت که همچنان حال و هوای قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. با قدم زدن در کوچه پس کوچه های ابیانه می توانید خانه های تاریخی متعلق به دوران های سلجوقی، صفوی و قاجار با معماری منحصربفرد و دیوارهای گلی، پنجره های ارسی، درب های چوبی منبت کاری شده، رنگ آمیزی مختلف و … را تماشا کنید و لذت ببرید. مردم بومی روستای تاریخی ابیانه پوشش سنتی خود را بر تن می کنند و مشاهده آنها یکی از جذابترین بخش های سفر به ابیانه محسوب می شود.

اگر برایتان این سوال پیش آمده که آب و هوای روستای ابیانه چگونه است باید بدانید که موقعیت جغرافیایی خاص و طبیعت روستای ابیانه موجب شده این روستا از آب و هوای مطبوعی برخوردار باشد و وجود چشمه سارها، رودخانه ها و محیط کوهستانی مناظر خارق العاده ای را اطراف آن به وجود آورده است. روستای ابیانه کاشان که به سرخ ترین روستای ایران نیز معروف است دارای سه محله است. به جز خانه های جدید که در سالهای اخیر در روستای تاریخی ابیانه در کاشان ساخته شده اند، مابقی خانه ها ظاهر سنتی خود را حفظ کرده و دیوار خارجی آنها با خاک سرخ متعلق به معدن مجاور روستا پوشیده شده است.

جاهای دیدنی روستای ابیانه

بازدید از روستای ابیانه بهشت گمشده کاشان محدود به قدم زدن در کوچه های توردرتو و تماشای خانه های تاریخی نمی شود. این روستای تاریخی دارای دیدنی های مختلفی است که هر کدام جذابیت مخصوص به خود را دارند. از مهمترین جاهای دیدنی روستای تاریخی ابیانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آتشکده

قدیمی ترین اثر تاریخی روستای ابیانه کاشان یک آتشکده به نام هرپک است. این آتشکده نمونه ای از معابد زرتشتی به شمار می رود که قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی گردد. در طول تاریخ آتشکده ابیانه مورد بازسازی قرار گرفته که اوج معماری و شکوه آن متعلق به دوران ساسانیان در ۱۵۰۰ سال پیش است.

ساختمان آتشکده ابیانه سه طبقه و به شکل چهار طاقی با یک سرسرای گنبدی شکل است. هر بخش این ساختمان تاریخی کاربری مخصوصی داشته که می توان به محل مخصوص آداب مذهبی، جایگاه آتش و … اشاره کرد.

جاهای دیدنی ابیانه

زیارتگاه ها و مساجد

زیارتگاه ها و مساجد مختلفی در ابیانه به چشم می خورند که جزو جاهای دیدنی این روستا محسوب می شوند. این اماکن از نظر تاریخی و مذهبی اهمیت زیادی برای مردم روستا و گردشگران دارند. زیارتگاه های شاهزاده یحیی (ع)، شاهزاده عیسی (ع) و زیارتگاه هینزا که محل دفن بی بی زبیده خاتون (س)، دختر امام موسی کاظم (ع) می باشد، از مهمترین اماکن مذهبی و تاریخی ابیانه به شمار می روند.

مساجد ابیانه نیز شامل مسجد جامع یا همان مسجد میان ده، مسجد پرزله، مسجد یوسمون، مسجد حاجتگاه، مسجد پالیزه، مسجد پنجه علی، مسجد دم دروازه، مسجد چهل انگشت، مسجد سرچشمه، مسجد سرقنات برقه و … می شوند.

خانقاه ها

در بهشت گمشده کاشان روستای ابیانه خانقاه های مختلفی ساخته شده که در گذشته به عنوان محل زندگی و گردهمایی صوفیان و درویشان بوده است. همچنین این مکان ها برای استراحت شاهان صفوی در تابستان نیز کاربرد داشته است. مهمترین خانقاه که به عنوان یکی از خاص ترین جاهای دیدنی روستای تاریخی ابیانه شناخته می شود، خانقاه واقع در محله «پس خانقاه» است که قدمت آن به دوره شاه عباس صفوی باز می گردد.

آب انبارها

همانند سایر شهرها و روستاهای مناطق کویری در ابیانه نیز آب انبارهای مختلفی وجود دارد. در گذشته مردم این منطقه برای ذخیره آب از این آب انبارها استفاده می کردند که در حال حاضر چهار آب انبار باقی مانده است. قدمت این آب انبارها به ۱۰۰ سال و بیشتر نیز می رسد و از معماری شگفت انگیزی برخوردارند.

موزه مردم شناسی

از دیگر جاهای دیدنی ابیانه می توان به موزه مردم شناسی اشاره کرد که در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است. در این موزه اشیا تاریخی و باستانی مانند وسایل کشاورزی، ظروف مختلف، پوشاک سنتی و قرآن های خطی و نسخ قدیمی در معرض نمایش قرار گرفته اند.

بهشت گمشده کاشان ابیانه

بهشت گمشده کاشان، روستای ابیانه کجاست؟

روستای تاریخی ابیانه در استان اصفهان و در حدود ۸۸ کیلومتری شهر کاشان واقع شده است. فاصله روستای ابیانه تا کاشان حدود ۸۸ کیلومتر است که بدون احتساب ترافیک ۱ ساعت و ۱۲ دقیقه رانندگی خواهید داشت. بهترین مسیر دسترسی به این بهشت گمشده کاشان اتوبان اصفهان است که با نام اتوبان خلیج فارس شناخته می شود. پس از خروج از کاشان و ورود به این اتوبان باید از خروجی ابیانه خارج شده و پس از روستاهای هنجن، یارند، برزه و طره به ابیانه خواهید رسید.

آدرس روستای ابیانه:

استان اصفهان، کاشان، کیلومتر ۸۸ اتوبان اصفهان-نطنز-کاشان.

روستای برزک

دیگر بهشت گمشده کاشان برزک نام دارد که برای علاقمندان به روستاگردی و طبیعتکردی می تواند بسیار جذاب باشد. حتما شما هم زمانی که اسم گلاب و گلاب گیری به میان می آید ناخوداگاه به یاد شهر قمصر می افتید؛ اما باید بدانید که روستای برزک کاشان نیز مهد گل های خوش عطر محمدی و مرکز گلاب گیری است.

روستای سرسبز در کاشان منطقه ای بسیار سرسبزی است که در دامنه کوه کرکس واقع شده و به همین خاطر از آب و هوای خنک و دلنشین برخوردار است. وجود باغات میوه مختلف، زمین های کشاورزی، رودخانه ها و چشمه های فراوان موجب شده برزک طبیعتی بکر و بی نظیر داشته باشد که مقصدی جذاب برای طبیعتگردان محسوب می شود.

برزک بهشت گمشده کاشان

جاهای دیدنی برزک

قدمت روستای برزک ۵۰۰۰ سال است که این روستا دارای آثار و جاذبه های به یادکار مانده از دوران های گذشته می باشد. تپه تاریخی قلعه یکی از مهمترین جاهای دیدنی بهشت گمشده کاشان، برزک است که در مرکز روستا قرار دارد. از بالای این تپه که متعلق به دوران سلجوقی است می توانید چشم انداز تماشایی از خانه های کاهگلی و سنتی روستا، مزارع و باغ ها و کوه های اطراف را ببینید و لذت ببرید. همچنین یک غار قدیمی نیز در اطراف تپه قلعه برزک وجود دارد که به عنوان یکی از سکونت گاه های مردمان قدیم شناخته می شود.

دیگر جای دیدنی روستای تاریخی برزک، موزه مردم شناسی است. این موزه در خانه ای قدیمی متعلق به دوران زندیه برپا شده و از معماری شگفت انگیزی برخوردار است. در موزه مردم شناسی روستای برزک کاشان اشیا و وسایل مختلف مانند درب چوبی قدیمی مسجد جامع روستا، پوشاک سنتی مردم منطقه، دستگاه های قدیمی رنگرزی و قالی بافی و کارگاه گلیم بافی به نمایش درآمده است.

از دیگر دیدنی های برزک می توان به آسیاب آبی سعد آباد، آب انبار سردل، خانه های تاریخی کاردان و موسوی، امامزاده سراج الدین ابن موسی ابن جعفر (ع)، قنات های قدیمی، آسیاب خاتونی مربوط به دوران قاجار، حمام دوره صفویه، مزارع گل سرخ و کارگاه های گلاب گیری و … اشاره کرد.

بهشت گمشده کاشان، روستای برزک کجاست؟

روستای تاریخی و طبیعتگردی برزک در فاصله ۵۱ کیلومتری کاشان قرار گرفته است. شما می توانید با ماشین شخصی در مدت زمان ۴۶ دقیقه بدون احتساب ترافیک نوروزی خود را به این روستای زیبا برسانید. مسیر روستای برزک با اتوبان های کاشان تا قم و تهران مشترک است که می توانید یکی از اتوبان های تهران-اصفهان یا کاشان-قم را انتخاب کنید.

آدرس روستای برزک:

استان اصفهان، ۵۱ کیلومتری جنوب غربی کاشان.

برزک کاشان

جاهای دیدنی نزدیک بهشت گمشده های کاشان

بازدید از بهشت های گمشده کاشان، روستاهای ابیانه و برزک، فقط به دیدنی های داخل این روستاها محدود نمی شود. در اطراف و نزدیکی ابیانه و برزک جاذبه های مختلف و متنوع دیگری نیز وجود دارند که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

جاهای دیدنی نزدیک روستای ابیانه

در بازدید از ابیانه بهشت گمشده کاشان پیشنهاد می کنیم به سراغ جاذبه ها و جاهای دیدنی اطراف این روستا نیز بروید. از جذابترین جاهای دیدنی نزدیک ابیانه می توان به قلعه هایی تاریخی اشاره کرد که قدمت آنها به ۲۰۰ سال قبل باز می گردد. قلعه پال هونه (تخت هامان) و قلعه هرده مهمترین قلعه های ابیانه به شمار می روند که از معماری منحصربفرد با دیوارهای بلند و قطور و به منظور حفظ جان و مال مردم در برابر یاغی ها ساخته شده اند.

قبرستانی قدیمی در نزدیکی روستای ابیانه نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه است. این قبرستان تاریخی دارای سنگ قبرهای خاصی به شکل مثلث بوده که مشخصات متوفی بر روی آنها حک شده است. بر روی برخی از سنگ های مزار این قبرستان تصاویر مختلفی مانند تصویر شانه به چشم می خورد که نشان دهنده دفن شدن یک زن در آن محل است.

چشمه های متعدد، باغ ها و مزارع سرسبز، قنات ها، کوهستان و دشت و مناظر زیبا، کاروان سراها و اشترخانه ها و … از دیگر جاهای دیدنی نزدیک بهشت گمشده کاشان، ابیانه، به شمار می روند.

جاهای دیدنی نزدیک روستای برزک

در بازدید از روستای برزک به عنوان بهشت گمشده کاشان می توانید به سراغ دیدنی های اطراف آن نیز بروید. تفرجگاه چشمه احمد آباد یکی از جذابترین جاذبه های گردشگری روستای برزک است که به خاطر مناظر طبیعی بکر شهرت دارد. در منطقه تفریحی و طبیعی چشمه روستای برزک، وجود چندین چشمه سار و درختان خودرو بید و گز و همچنین یک رودخانه فصلی وجود دارد که می توان در فصل تابستان از این محل به عنوان استراحتگاه بهره برد.

روستای ابیانه کاشان

هتل های نزدیک بهشت گمشده های کاشان

آن دسته از گردشگرانی که دوست دارند در نزدیکی بهشت گمشده های کاشان اقامت کنند تا دسترسی راحتی به این روستاهای زیبا داشته باشند، نگران نباشند. هتل های مختلفی در نزدیکی ابیانه و برزک به ارائه اتاق و خدمات به گردشگران و مسافران می پردازند.

هتل های نزدیک روستای ابیانه

اقامت در ابیانه می تواند لذت سفر شما به این روستای تاریخی را دوچندان کند. در ابیانه دو هتل باکیفیت و قیمت مناسب که بر اساس استانداردهای صنعت هتلداری به ارائه خدمات می پردازند، وجود دارد. هتل سه ستاره ابیانه و هتل ویونا ابیانه از امکانات کاملی برخوردار بوده و اقامتی رویایی و دلنشین را برای گردشگران فراهم می آورند.

هتل های نزدیک روستای برزک

گردشگرانی که به دنبال بهترین هتل هستند تا علاوه بر اقامتی راحت، دسترسی مناسبی به روستای برزک داشته باشند، باید به سراغ هتل های شهر کاشان بروند. از مهمترین و نزدیکترین هتل های کاشان به روستای برزک می توان به هتل آپارتمان بهارستان، هتل نگارستان و هتل امیرکبیر اشاره کرد.

۴.۶/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×