» راهنمای سفر به ایران » استان اصفهان » کاشان » ۴۵+ جاهای دیدنی کاشان در بهار و تابستان و پاییز و زمستان
مکان های دیدنی کاشان با عکس
کاشان

۴۵+ جاهای دیدنی کاشان در بهار و تابستان و پاییز و زمستان

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰5,049

به محض نام‌بردن از شهر کاشان، احتمالا عطر گلاب در مشامتان می‌پیچد و در ذهنتان تصویر خانه‌های تاریخی نقش می‌بندد. کاشان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی ایران است که با داشتن جاذبه‌‌های تاریخی و تفریحی و مذهبی متنوع، تجربه‌ای جذاب از گردشگری را برای شما رقم می‌زند. ما در این مقاله از اقامت۲۴ سراغ معرفی جاهای دیدنی کاشان رفته‌ایم تا اگر روزی قصد کاشان گردی داشتید، با اطلاعات کافی سفر کنید. پس بدون معطلی و بی‌مقدمه اضافه سروقت معرفی دیدنی های کاشان می‌رویم.

فهرست این مطلب

جاذبه‌های تاریخی کاشان

تاریخ کاشان در میان درودیوار و ایوان و… خانه‌های تاریخیش نهفته است. با رفتن به خانه‌های تاریخی و دیدن جاذبه‌های قدیمی آن می‌توانید بفهمید این شهر چه روزها و دورانی را به خود دیده است. در این قسمت با جاهای تاریخی کاشان از خانه تاریخی گرفته تا قلعه و کاروان‌سرای آن آشنا می‌شوید. 

خانه تاریخی طباطبایی ها؛ خانه‌ای با نقاشی‌های چشم‌نواز

خانه تاریخی طباطبایی‌ها یکی از جاهای دیدنی کاشان

بسیاری از افرادی که تجربه کاشان گردی داشته‌اند، بر این باورند که خانه تاریخی طباطبایی‌ها یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. مفهوم این جمله زمانی برایتان روشن می‌شود که از این خانه تاریخی بازدید می‌کنید و نقاشی‌های زیبا، پنجره‌های مشبک رنگی، آینه‌کاری و گچ‌بری‌های خاص آن به چشمتان می‌آید. خانه طباطبایی‌ها با تلاشی ۱۰ ساله در دوره قاجار ساخته شد و معماری آن براساس فرهنگ و اقلیم منطقه بوده است.

این خانه وسعتی به اندازه ۴۷۰۰ متر مربع دارد و دارای بخش‌های اندرونی، بیرونی و خدمه است. بخش بیرونی خانه یک حیاط مرکزی و بخش اندرونی آن دو حیاط دارد. زیبایی‌ها در خانه طباطبایی‌ها کم نیستند؛ گاه در گوشه‌ای از خانه با حوض و گاه با گل‌های رنگی باغچه خودنمایی می‌کنند. سرداب مرکزی و شاه‌نشین از دیگر بخش‌های خانه طباطبایی‌ها است.

آدرس:

 کاشان، خیابان علوی

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۵ عصر

قیمت بلیط:

۵ هزار تومان

خانه تاریخی بروجردی‌ها؛ خانه‌ تاریخی با داستان عاشقانه

خانه بروجردی‌ها در کاشان

اگر به آثار و بناهای تاریخی علاقه‌مند هستید، فرصت بازدید از خانه بروجردی‌ها را در کاشان گردی از دست ندهید. قدمت این خانه به سال ۱۲۹۲ هجری قمری می‌رسد و در طی ۸ سال ساخته شده است. خانه بروجردی‌ها یکی از جاهای دیدنی کاشان است که دلیل ساخت آن شنیدنی و جذاب است. مالک این خانه فردی به نام سید حسن است که در روزگاران قدیم عاشق دختر یکی از خانواده‌های به‌نام کاشانی می‌شود.

 پدر این دختر برای سید حسن شرط می‌گذارد که اگر در نزدیکی خانه‌اش، خانه‌‌‌ای بسازد او را به عنوان داماد می‌پذیرد. سید حسن از این آزمون سربلند بیرون می‌‌آید و خانه بروجردی‌ها را در حوالی خانه طباطبایی‌ها می‌سازد. از قصه ساخت این خانه که بگذریم به معماری زیبای آن می‌رسیم. خانه بروجردی‌ها در دو طبقه طراحی شده و با نقاشی، حکاکی، گچ‌کاری و آینه‌کاری تزئین شده است. مساحت خانه‌ بروجردی‌ها به ۱۷۰۰ مترمربع می‌رسد و شامل بخش‌های مختلفی مانند بادگیرها، حیاط، بیرونی، اندرونی، زمستان‌نشین، تابستان‌نشین، سرداب و اتاق‌های متعدد می‌شود. هنگام رفتن به خانه بروجردی‌ها توجه داشته باشید که خیابان علوی یک‌طرفه است اما در نزدیکی آن پارکینگ عمومی قرار دارد.

آدرس: 

کاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی

ساعت کاری:

نیمه اول سال از ۹ صبح تا ۵ عصر

نیمه دوم سال از ۹ صبح تا ۴ عصر

هزینه ورودی:

 پنج هزار تومان

خانه تاریخی عباسیان؛ لوکیشن فیلم‌های معروف 

خانه عباسیان یکی از جاهای دیدنی کاشان با وسعت زیاد

اگر سریال‌های مسافر ری، ملاصدرا، جابربن‌حیان و خانه‌ای در تاریکی را دیده باشید، خانه تاریخی عباسیان به چشمتان آشنا خواهد بود چراکه این فیلم‌ها در این خانه فیلم‌برداری شده‌اند. هنگام رفتن به خانه تاریخی عباسیان تمام هوش و حواستان را برای دیدن معماری بی‌نظیر این خانه جمع کنید. در طراحی این خانه انواع گچ‌بری، نقاشی‌ها و سنگ‌های حجاری‌شده به کار رفته است. خانه عباسیان را تاجر معروف چینی و بلور به نام «حاج محمد ابراهیم تاجر کاشی» در دوره قاجار ساخت.

این مجموعه تاریخی با وسعت ۵۰۰۰ مترمربع شامل پنج حیاط و گودال بوده و معماری آن به سبک «گودال باغچه» است یعنی این خانه پایین‌تر از سطح کوچه قرار دارد. به خانه عباسیان که سر زدید، حتما از بخش‌های باشکوه آن مانند اتاق آینه و شاه‌نشین دیدن کنید. یکی از ویژگی‌های خاص خانه عباسیان این است که به امکاناتی مانند رستوران سنتی، کافی‌شاپ، غرفه سوغات، شربت‌‌سرا، کارگاه پارچه‌بافی و قالی‌بافی مجهز است.

آدرس:

کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

شماره‌تماس:

۰۳۱۵۵۲۴۵۷۶۴

ساعت کاری: 

۸ صبح تا ۸ شب

قیمت بلیط:

پنج هزار تومان

خانه تاریخی عامری ها؛ بزرگ‌ترین خانه تاریخی کاشان

خانه تاریخی عامری‌ها یکی از دیدنی‌های کاشان با قدمتی طولانی

خانه عامری‌ها یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی نه فقط کاشان بلکه ایران نیز هست. قدمت این بنای ارزشمند به دوران زندیه می‌رسد و وسعت آن ۷ هزار مترمربع است. خانه عامری‌ها براساس اقلیم منطقه و معماری اصیل ایرانی ساخته شده و دو قسمت بیرونی و اندرونی دارد. یکی از ویژگی‌های خاص این خانه این است که بلندترین بادگیر را در بین خانه‌های تاریخی کاشان دارد. این روزها خانه عامری‌ها دیگر فقط خانه تاریخی نیست و کاربرد هتلی سنتی را پیدا کرده است اما هم‌چنان گردشگران می‌توانند از محوطه بیرونی خانه بازدید کنند.

آدرس:

کاشان، خیابان علوی، محله سلطان میراحمد.

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۷ عصر

قیمت بلیط:

هفت هزار تومان

خانه تاریخی احسان؛ بنای تاریخی دیروز و اقامتگاه دل‌نشین امروز

خانه تاریخی احسان

 خانه تاریخی احسان یکی دیگر از خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی کاشان است که در بافت تاریخی شهر دیده می‌شود. این خانه هم‌چون دیگر خانه‌های تاریخی، معماری اصیل و ایرانی دارد و شامل اندرونی و بیرونی است. خانه احسان دارای بخش‌های مختلفی مانند سرداب، شاه‌نشین، مهتابی، ایوان تابستانی، بادگیر، هشتی ورودی، هفت‌دری و پنج‌دری با تزئینات زیبای گچ‌بری، نقاشی و مقرنس است.

این خانه در حال حاضر به عنوان یک مجموعه اقامتی فرهنگی فعالیت می‌کند و با داشتن امکانات متنوع مانند رستوران سنتی، موزه، کتابخانه، تالار اجتماعات و… یکی از اقامتگا‌ه‌های خاص و محبوب است. برای دسترسی به خانه احسان باید ابتدا از میدان کمال‌الملک به خیابان فاضل نراقی بروید و بعد به سمت راست حرکت کنید و به خیابان فرهنگ ۳۵‌ام وارد شوید. بعد از این مسیر به یک دوراهی می‌رسید که سمت چپ آن شما را به خانه احسان می‌رساند.

آدرس:

کاشان، میدان کمال‌الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی.

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۶ عصر

قیمت بلیط:

پنج هزار تومان

خانه تاریخی عادل؛ اقامتگاهی با نقاشی‌های زیبا

خانه تاریخی عادل

خانه تاریخی عادل یکی از دیدنی های کاشان با فضایی جمع‌وجور است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. در این خانه آنچه به چشمتان می‌خورد، پنجره‌های مشبک رنگی با دیوارهای گچ‌بری، نقاشی‌ها، بادگیرها و آینه‌کاری‌های زیباست. خانه عادل در سال ۱۳۹۳ از مالک آن خریداری شد و بعد از بازسازی به عنوان اقامتگاهی سنتی به نام «نه چم» میزبان گردشگران است. البته در نظر داشته باشید که فقط امکان بازدید از محوطه بیرونی این مجموعه وجود دارد و نمی‌توان از اتاق‌ها و قسمت اندرونی آن بازدید کرد. فضای هتل خانه عادل دارای امکانات زیر است:

  •  چای‌خانه
  • سفره‌خانه سنتی
  • سرویس بهداشتی عمومی
  • حمام
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی
  • صندوق امانات
  • تلویزیون
  • اینترنت

آدرس:

کاشان، خیابان فاضل نراقی، فرهنگ ششم، کوچه نه چم

شماره‌‌تماس:

۰۳۱۵۵۲۲۴۴۹۵

ساعت کاری:

۸ صبح تا ۶ عصر

قیمت بلیط:

پنج هزار تومان

خانه تاریخی آل یاسین؛ اثر ملی ایرانی

خانه تاریخی آل یاسین یکی از دیدنی های کاشان

خانه تاریخی آل یاسین یکی از آثار ملی ایران و جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به دوران حکومت محمدشاه قاجار می‌رسد. این شاه قاجار در آن زمان دستور داد که برای عالم معروف به نام «محمد تقی حسینی کاشانی» این بنا را بسازند. در این خانه حیاطی مرکزی با حوضی باصفا و چندین اتاق را می‌بینید. شاه‌نشین، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، بادگیر، سرداب‌ها و… از بخش‌های مختلف خانه آل یاسین هستند که به زیبایی با گچ‌بری، مقرنس، نقاشی و گره چینی تزئین شده‌اند.

آدرس:

کاشان، خیابان امام، کنار خانه بارفروش

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۳ ظهر

هزینه بلیط:

پنج هزار تومان

خانه تاریخی مرشدی؛ هتل سنتی باصفا و زیبا

خانه تاریخی (هتل بوتیک) مرشدی

خانه تاریخی مرشدی بنایی با قدمت ۲۵۰ ساله است که چند سالی است به عنوان هتل سنتی کاربرد دارد. با اقامت در این خانه تاریخی به صدها سال پیش سفر می‌کنید و می‌توانید روی تخت‌های چوبی در حیاطی باصفا بنشینید. این مجموعه ۵ باب اتاق در حیاط اصلی دارد و به امکاناتی مانند پارکینگ، تلویزیون، یخچال، اینترنت، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و چای‌خانه، سیستم سرمایش و گرمایش و… مجهز است.

آدرس:

کاشان، میدان کمال‌الملک، خیابان ملاحبیب‌اله شریف، کوچه بوستانی

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه بلیط:

هفت هزار تومان

خانه تاریخی تاج؛ خانه‌ای با معماری اصیل ایرانی

خانه تاریخی تاج

خانه تاریخی تاج یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به دو قرن پیش می‌رسد. این بنا در سال ۱۳۸۳ بازسازی شد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این خانه دارای بخش‌های مختلفی مانند اندرونی، بیرونی، گودال باغچه، سرداب، بادگیر، شاه‌نشین، مهتابی، پنج‌دری، هشتی ورودی، بهارخواب و… است. خانه تاج با سبک خاص معماری خود قطعا توجه شما را به زیبایی‌های اصیل ایرانی جلب می‌کند.

آدرس:

کاشان، خیابان علوی

ساعت کاری:

۸ صبح تا ۱۱ شب

قیمت بلیط:

پنج هزار تومان

خانه تاریخی رزاقیان؛ هنر دست معماران قاجار

خانه تاریخی رزاقیان در دوره قاجار با هنر استادان و معماران آن زمان ساخته شد. این خانه قدیمی در دو طرف خود دو بخش اندرونی و بیرونی دارد و شامل شاه‌نشین، سرداب، مهتابی، ایوان تابستانی، بادگیر، هشتی ورودی و… است. 

آدرس:

کاشان، محله ترک‌آباد

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۷ عصر

قیمت بلیط:

پنج هزار تومان

باغ فین؛ معروف‌ترین جاذبه دیدنی کاشان

باغ فین یکی از زیباترین دیدنی های کاشان

باغ فین آن‌قدر معروف است که در ذهن هر کسی که حتی یک بار هم کاشان را ندیده باشد، به عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان حک شده است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، این بنا داستان تاریخی غم‌انگیزی دارد و این موضوع مربوط به قتل صدراعظم امیرکبیر است. پیشنهاد می‌کنیم در باغ فین به آرامی قدم بزنید تا بتوانید با فراغ بال از زیبایی‌های آن لذت ببرید. در این باغ درختان سبز و بلندقامت و فواره‌های آب و برج‌وباروهای استوانه‌ای به چشمتان می‌خورد. قدمت تاریخی باغ فین چندان مشخص نیست اما با استناد به منابع تاریخی، کارشناسان زمان ساخت باغ فین را مربوط به دوران آل بویه می‌دانند.

این باغ در دوره‌های مختلف تاریخی بازسازی شده و به عنوان استراحتگاه و اقامتگاه پادشاهان کاربرد داشته است. آنچه بیش از هر چیزی زیبایی باغ فین را دوچندان کرده است، وجود آب به شکل‌های مختلف در حوض جوشان، حوض‌خانه و استخر است. کوشک صفوی، عمارت سردر، اتاق شاه‌نشین، کوشک قاجار و چشمه زنانه از جمله مهم‌ترین بخش‌های دیدنی باغ فین هستند.

آدرس:

کاشان، خیابان امیرکبیر.

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۵ عصر

قیمت بلیط:

پنج هزار تومان

حمام فین؛ مکان دیدنی با ماجرای غم‌انگیز تاریخی

حمام فین یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان

اگر علاقه‌مند به تاریخ باشید، حتما با شنیدن نام حمام فین ماجرای قتل امیرکبیر به ذهنتان خطور می‌کند. ناصرالدین‌شاه در زمان پادشاهی خود دستور داد تا این صدراعظم را به قتل برسانند و حمام فین همان محل قتل امیرکبیر است. حمام فین در باغ فین قرار گرفته که البته باغ فین حمام دیگری به نام حمام سلطنتی دارد. حمام فین که به نام حمام صفوی شناخته می‌شود از مصالح طبیعی مانند آهک، ساروج و ماسه ساخته شده است. در حمام فین می‌توانید از بخش‌های مختلف آن مانند حمام بزرگ، سربینه (رختکن)، تون (آتشدان)، گرم‌خانه و حوضچه و فواره‌های آن دیدن کنید.

آدرس:

کاشان، خیابان امیرکبیر، باغ فین

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۶ عصر

قیمت بلیط:

پنج هزار تومان

حمام سلطان امیراحمد؛ یکی از دیدنی‌ترین حمام‌های تاریخی

حمام سلطان امیراحمد یکی از جاهای تاریخی و دیدنی کاشان

حمام سلطان امیراحمد نمونه‌ای ارزشمند از حمام‌های قدیمی ایرانی و جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به دوره قاجار و سلجوقیان می‌رسد. فضای این حمام با کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ و گچبری‌های هفت‌لایه و نقاشی‌های دیواری طوری طراحی شده که دوست دارید از هر جزء آن هزاران عکس بگیرید و بعدها خاطرات خود را با تماشای آن‌ها مرور کنید. در حمام سلطان امیراحمد می‌توانید از بخش‌های مختلف هشتی، سربینه، گرماخوان، سرماخوان، صفه شاه‌نشین، خزینه، اتاق تنظیف و… بازدید کنید.

برای دسترسی به این حمام باید ابتدا وارد بلوار امام‌رضا شوید و بعد از عبور از دو میدان، وارد میدان سوم (امام‌حسن) شوید. از این میدان که خارج شدید، ابتدا به بلوار شهید ستوده و بعد به میدان سوم (قاضی اسدالله) بروید. این میدان را که به سمت چپ بروید، باید به سمت خیابان فاضل نراقی حرکت کنید. در امتداد این خیابان کوچه‌های حمام سلطان امیراحمد یعنی علوی و سلطان امیراحمد قرار گرفته‌اند.

آدرس:

کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد.

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۶:۳۰ عصر

قیمت بلیط:

پنج هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۳۱۵۵۲۲۰۰۳۸

بازار سنتی؛ مکانی تاریخی برای خرید و گشت‌وگذار

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان جایی فقط برای خریدکردن نیست، به همین دلیل است که نام آن را در بین جاهای تاریخی و دیدنی کاشان می‌بینید. در بازار سنتی کاشان علاوه بر خرید گلاب و عرقیجات و ظرف مسی و سفال می‌توانید از آثار تاریخی آن دیدن کنید. جایی از این بازار، مغازه کفاش‌ها را می‌بینید و در جایی دیگر فعالیت مسگران به چشمتان می‌خورد.

اگر به خرید و دیدن ظروف مسی علاقه‌مند هستید، حتما از قسمت «سرای امین‌الدوله» دیدن کنید. در بازار سنتی کاشان علاوه بر دادوستدهای تجاری مراسم مذهبی نیز برگزار می‌شود. بخش‌های مختلف و دیدنی بازار سنتی کاشان شامل موارد زیر هستند:

  • مسجد و مدرسه امام
  • امامزاده درب زنجیر
  • تیمچه امین‌الدوله
  • حمام خان
  • تیمچه صباغ
  • مسجد میرعماد
  • کاروان‌سرای زغالی‌ها
  • کاروا‌ن‌سرای میرپنج
  • بازارچه قیصریه
  • آب انبار

اگر به بازار سنتی کاشان رفتید، از بازدید از تیمچه امین‌الدوله غافل نشوید. این قسمت از بازار سه طبقه با سقفی بلند دارد و در آن فرش‌های رنگارنگ به فروش می‌رسد. معماری و قدمت این قسمت از بازار سنتی کاشان آن‌قدر ارزشمند بوده که آن‌ را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانده‌اند.

آدرس:

کاشان، خیابان بابا افضل.

ساعت کاری:

۹:۳۰ صبح تا ۱۲ ظهر

۵ عصر تا ۹ شب

هزینه بازدید:

رایگان

حمام خان؛ حمام اصیل ایرانی در بازار سنتی

حمام خان کاشان

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم، حمام خان در بازار سنتی کاشان قرار گرفته است. قدمت این بازار به دوران زندیه می‌رسد و همچون سایر حمام‌های تاریخی معماری اصیل ایرانی دارد. در سردر حمام خان کاشی‌کاری‌های زیبایی را می‌توانید ببینید. حمام خان کاشان که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده، امروزه به عنوان چای‌خانه و رستوران سنتی فعالیت دارد.

آدرس:

کاشان. بازار سنتی

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۱۰ شب

قیمت بلیط:

رایگان

(در صورت استفاده از چای‌خانه و رستوران هزینه سفارش مدنظر باید پرداخت شود)

بقعه خواجه تاج الدین؛ بنای ارزشمند تاریخی و مذهبی

بقعه خواجه تاج‌الدین

بقعه خواجه تاج‌الدین از آن دسته دیدنی های کاشان است که حال‌وهوایی مذهبی با قدمتی تاریخی دارد. این بقعه در بافت تاریخی شهر قرار گرفته و قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. بقعه خواجه تاج‌الدین محل دفن دو امام‌زاده به نام‌های «شاهزاده اسحاق» و «شاهزاده ابی‌طالب» فرزندان حمزه‌بن‌موسی‌بن‌جعفر(ع) است. این بنای مذهبی و تاریخی دارای بخش‌های مختلف خانقاه، زیارتگاه، مسجد، مدرسه و آب انبار است که با معماری ایرانی و اسلامی ساخته شده است. بقعه خواجه تاج‌الدین با تزئیناتی مانند گچ‌بری، آجرکاری و نقاشی شکل زیبایی را به خود گرفته است.

آدرس:

کاشان، خیابان فاضل نراقی.

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

شهر زیر زمینی نوش آباد؛ پایتخت قدیم ساسانیان

شهر زیرزمینی نوش‌آباد

یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان شهر زیرزمینی نوش‌آباد است که در زمان گذشته پایتخت ساسانیان بوده است. در نوش‌آباد شهر زیرزمینی به نام «اویی» قرار گرفته که با دالان‌های تودرتو و اتاق‌هایی کوچک ساختاری دیدنی و عجیب‌وغریب پیدا کرده است. جالب است بدانید که شهر زیرزمینی اویی به صورت دست کند ساخته شده و عمق آن بین ۴ تا ۱۶ متر است. در طبقه اول این شهر زیرزمینی دالان‌هایی به چشم می‌خورد که در زمان قدیم برای گمراه‌کردن دشمنان کاربرد داشته است. طبقه دوم و سوم این شهر پناهگاه و جایی برای ذخیره آذوقه مردم بوده است.

آدرس:

کاشان، شهر نوش آباد، خیابان امام خمینی.

ساعت کاری:

۸ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

۱۰ هزار تومان

تپه سیلک؛ قدیمی‌ترین تمدن شهرنشینی در ایران

تپه سیلک کاشان

با رفتن به تپه سیلک به قدیمی‌ترین زیگورات (نیایشگاه خدایان در تمدن‌های باستانی) و تمدن شهرنشینی فلات ایران پا می‌گذارید. تپه سیلک گنجینه‌ای تاریخی است که آثار مختلف از دوران نوسنگی، عصر مس‌ و سنگ، عصر آهن، دوران شهرنشینی و دوره مادها در آن دیده می‌شود. قدمت این تپه تاریخی به ۸ هزار سال پیش می‌رسد و در آن ابتداترین انواع سفال کشف شده است. جالب است بدانید که چند دهه پیش تپه سیلک با جاری‌شدن سیل هویدا شده است. آثار تاریخی که در تپه سیلک وجود دارد، مربوط به شش دوره فرهنگی می‌شوند. برای مثال ابزارهای سنگی برای شکار از دوره اول و دیگ‌های سفالی مخصوص پخت‌وپز از دوره دوم وجود دارد.

آدرس:

کاشان، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم.

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

۱۰ هزار تومان (۱۴۰۱)

قلعه جلالی و حصار سلجوقی؛ نگهبانان قدیمی شهر

قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

قلعه جلالی و حصار سلجوقی دو بنای تاریخی مهم هستند که قلعه به دستور «مجد‌الدین ابوالقاسم کاشانی» و حصار به دستور «جلال‌الدین ملک‌شاه» ساخته شده است. حکمت ساخت این بناها این بوده که از شهر نگهبانی کنند. در قلعه جلالی دو بنای گنبدی‌شکل به چشم می‌آید که به آن‌ها «یخچال‌های حصار سلجوقی» می‌گویند.

آدرس:

کاشان، خیابان علوی.

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۷ عصر

هزینه بلیط:

رایگان

موزه ملی؛ موزه‌ای قدیمی و ارزشمند در باغ فین

موزه ملی یکی از دیدنی های کاشان با وسایل تاریخی

در محوطه جنوب غربی باغ فین، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌‌های ایران به نام موزه ملی کاشان قرار گرفته است. قدمت بنای این موزه به دوران قاجار می‌رسد و مساحت آن حدود ۳۰۰ مترمربع است. در این موزه می‌توانید بیشتر از ۴۰۰ اثر و قطعه تاریخی را ببینید. موزه ملی کاشان شامل چهار بخش باستان‌شناسی، منسوجات، کتابت و نسخ خطی و معاصر است و در آن می‌توان اشیای مفرغی، سرامیک و ابزارهای باستانی کشف‌شده از تپه‌های سیلک، چغازنبیل، حسنلو و خوروین را دید.

آدرس:

کاشان، خیابان امیرکبیر، ضلع غربی باغ فین

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۷ عصر

هزینه بلیط:

پنج هزار تومان

موزه اسباب بازی و عروسک؛ موزه‌ای با عروسک‌های چندصدساله

موزه اسباب‌بازی و عروسک یکی از جاهای دیدنی جذاب کاشان

در سفر به جاهای دیدنی کاشان حتی اگر برای شما دیدن موزه‌ها چندان جذاب نیست، با این وجود پیشنهاد می‌کنیم به موزه اسباب‌بازی و عروسک آن سری بزنید زیرا این موزه شبیه خیلی از موزه‌ها نیست. موزه اسبا‌ب‌بازی و عروسک کاشان که به آن موزه «خیمه شب‌بازی» هم می‌گویند، یکی از جاهای دیدنی جذاب کاشان است که در آن انواع عروسک‌های چوبی و سنگی و گلی را می‌توانید ببینید. در این موزه کارگاه آشنایی و ساخت اسباب‌بازی و عروسک نیز وجود دارد و چند سالی است که به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی هم کاربرد دارد. در موزه اسباب‌بازی عروسک‌هایی را می‌بینید که بیشتر از ۱۵۰ سال قدمت دارند و هم‌چنین عروسک‌هایی از ایران و سراسر دنیا به چشم می‌خورند.

آدرس:

کاشان، خیابان علوی، بن بست علامه.

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۵ عصر

قیمت بلیط:

پنچ هزار تومان

غار رئیس نیاسر؛ غار مصنوعی شگفت‌انگیز

غار رئیس نیاسر یکی از جاهای دیدنی کاشان

غار رئیس نیاسر دست‌سازه‌ای انسانی است که قدمت آن به دوره اشکانیان می‌رسد. این غار در گذشته عبادتگاه آیینی به نام «میترائیسم» بوده است. بعد از کاوش‌های متعدد آثار تاریخی مختلفی مانند سکه‌های دوره سلجوقیان و ایلخانان، ظروف سفالی، مجسمه سنگی سر قوچ و… در این غار دیده شد. غار مصنوعی رئیس نیاسر به صورت سه طبقه بوده و در قسمت ورودی آن تالاری با یک حفره را می‌بینید.

آدرس:

۵۰ کیلومتری غرب کاشان، نیاسر، محله سرکمر

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

کاروانسرای مرنجاب؛ کاروان‌سرایی در جاده ابریشم

کاروان‌سرای مرنجاب کاشان

کاروان‌سرای مرنجاب در نزدیکی کاشان و یکی از بزرگ‌ترین ریگزارهای ایران به نام «بند ریگ» قرار گرفته است. این کاروان‌سرا بین دریاچه و تپه‌های ماسه‌ای قرار گرفته و همین لوکیشن تصویری زیبا را پیش چشمان شما ظاهر می‌کند. کاروان‌سرای مرنجاب متعلق به دوران صفویه بوده و به صورت قلعه‌ای‌شکل ساخته شده است. یکی از دلایل معروف‌بودن این کاروان‌سرا این است که به عنوان یکی از اصلی‌ترین کاروان‌سراهای ایران در مسیر جاده ابریشم کاربرد داشته است. طراحی کاروان‌سرای مرنجاب به این شکل است که شش برج با دیوارهای بلند و ۲۹ اتاق دارد. در حال حاضر این کاروان‌سرا بعد از بازسازی به عنوان اقامتگاه سنتی، میزبان گردشگران و مسافران است.

آدرس:

اصفهان، ۵۰ کیلومتری شمال آران و بیدگل، کویر مرنجاب.

هزینه بازدید:

رایگان

خانه تاریخی بهی؛ ساده و کوچک اما دیدنی

خانه تاریخی بهی یکی از جاهای دیدنی کاشان با ارزش تاریخی

خانه تاریخی بهی خانه‌ای جمع‌وجور است که از زمان قاجار به یادگار مانده است. این خانه دو طبقه با فضاهای سرپوشیده دارد و معماری آن اصیل و ساده‌ است. نام خانه بهی به اسم مالک آن اشاره دارد و این خانه در سال ۱۳۹۴ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس:

کاشان، خیابان شریفی

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۵ عصر

مناره زین الدین؛ جاذبه‌ای بلندقامت و خاص

مناره زین‌الدین یکی از جاهای دیدنی کاشان با قامتی بلند

یکی از دیدنی های کاشان مناره‌ زین‌الدین است که قدوقامتی بلند و تماشایی دارد. البته متاسفانه قدوقامت این مناره راست و ایستاده نماند و در اثر زلزله‌ای در کاشان کمی خمیده شد، به همین دلیل به این جاذبه، مناره «خمیده کاشان» هم می‌گویند.

آدرس:

کاشان، خیابان ملاحبیب‌الله شریف

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان   

خانه حشمت الله خان

خانه تاریخی حشمت‌الله‌خان کاشان

خانه حشمت‌الله خان، خانه تاریخی است که برخلاف معماری معمول خانه‌های قدیمی، بخش اندرونی و بیرونی آن از هم تفکیک نشده و بناهای آن مقابل هم نیستند. این بنا از دوره قاجار به جا مانده و دارای بخش‌های مختلفی هم‌چون سرداب، شاه‌نشین، هفت‌دری و هشتی ورودی است. به این خانه که رفتید به هفت‌دری آن توجه کنید که در نوع خود خاص است و ارتفاعی بیشتر از ۸ متر دارد.

آدرس:

کاشان، محله علوی، خیابان علوی، بن‌بست باستان هفتم، پلاک صفر

جاذبه‌های مذهبی کاشان 

جاذبه های مذهبی کاشان باوجود مساجد، بقعه، آتشکده و امام‌زاده متنوع و دیدنی هستند. در این قسمت شما را با معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان با حال‌وهوای زیارتی و معنوی آشنا می‌کنیم.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ؛ مکانی برای علم‌آموزی و عبادت

مسجد و مدرسه آقابزرگ یکی از جاهای مذهبی کاشان

در نزدیکی بقعه خواجه تاج‌الدین، مسجد و مدرسه آقابزرگ در زمان حکومت محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شد. این مسجد در گذشته فقط جایی برای اقامه نماز نبود و در آن کلاس‌های درس «ملا مهدی نراقی» هم برگزار می‌شد. در گذر زمان این مکان تغییرات زیادی داشته و دروپنجره‌های آن را تعویض کرده‌اند. این مسجد به سبک گودال باغچه ساخته شده و با گچ‌بری، مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری و انواع کنده‌کاری چوبی و نقاشی به شکل زیبایی تزیین شده است. مسجد و مدرسه آقابزرگ دو طبقه با بخش‌هایی مانند سردر، جلوخان، کریاس (ورودی) هشت ضلعی، صحن‌های فوقانی و تحتانی، حجره، صندوق‌خانه، سرداب، کلاس درس، آب‌انبار، حوض‌خانه و… دارد. در هنگام ورود خود به این مسجد به گنبد و گل‌دسته‌های آن دقت کنید که خاص و دیدنی هستند.

آدرس: 

کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید:

رایگان

مسجد جامع؛ بنای مذهبی تاریخی با کاشی‌‌های زیبا

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع که به آن مسجد جمعه هم می‌گویند، تا قبل از ورود اسلام به ایران یک آتشکده بود و بعد از ورود اسلام به مسجد تبدیل شد. به گفته بعضی از افراد حضرت سلطان علی‌بن‌محمد باقر (ع) در این مسجد نماز خوانده است. مسجد جامع کاشان در سمت چپ و راست دو محراب دارد و با کاشی‌کاری‌های زیبایی تزئین شده است. از بخش‌های مهم مسجد جامع کاشان می‌توان به صحنی وسیع، حوض‌خانه، شبستان‌ها، مناره آجری و… اشاره کرد. 

آدرس:

کاشان، خیابان باباافضل، محله میدان کهنه

ساعت کاری: 

۸ صبح تا ۶ عصر

شماره‌تماس:

۰۳۱۵۵۴۴۲۱۷۱

هزینه بازدید:

رایگان

مسجد میرعماد؛ مسجدی با سردر تماشایی

مسجد میرعماد یکی مکان‌های زیارتی کاشان

مسجد میرعماد با سردر و صحن و ایوان زیبای خود یکی از جاهای دیدنی کاشان است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد. این بنا در دوره صفویان بازسازی شد و دارای بخش‌های مختلف گنبدخانه و شبستان با معماری اصیل ایرانی است. جالب و عجیب است که محراب قدیمی مسجد میرعماد در موزه اسلامی برلین نگهداری می‌شود. 

آدرس: 

کاشان، میدان فیض، کنار بازار بزرگ.

ساعت کاری:

۹ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

آتشکده خرم دشت؛ عبادتگاه چهار طاقی 

آتشکده خرم دشت کاشان

آتشکده خرم‌دشت بنایی تاریخی و مذهبی ارزشمند است که در دوره ساسانیان مکانی برای نیایش و برگزاری مراسم مذهبی بوده است. این بنای چهار طاقی از سنگ و گچ ساخته شده و دیوارهای آن عرض ۱۰ متری دارند. در آتشکده خرم‌دشت آثار مختلف تاریخی مانند سفال‌های گوناگون کشف شده است. اگر به این آتشکده رفتید به روستاهای خوش‌آب‌وهوای اطراف آن مانند خرم‌دشت و دره هم سر بزنید.

آدرس:

۲۰ کیلومتری کاشان، روستای خرم‌دشت.

ساعت بازدید: 

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

آتشکده هارپاک؛ معبد زیبای زرتشتیان

آتشکده هارپاک یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی کاشان

آتشکده هارپاک قدیمی‌ترین بنای تاریخی یکی از روستاهای نزدیک کاشان به نام ابیانه است. این آتشکده در گذشته معبد زرتشتیان بوده که آن را به شکل چهار طاق ساخته‌اند. قدمت آتشکده هارپاک به دوران هخامنشیان می‌رسد و این بنا در دوره ساسانیان بازسازی شده است. آتشکده هارپاک دارای سه طبقه است که یک طبقه آن برای آداب مذهبی، یک طبقه به عنوان جایگاه آتش و طبقه دیگر آن برای پرستش اختصاص یافته است. اگر برای شما سوال است که معنای اسم این آتشکده چیست باید بگوییم که به زبان ابیانه «هِر» به معنی زیر و «پَک» به معنی پله است. البته برخی معتقدند هارپاک نام یکی از افراد معروف هخامنشیان و مادها بوده است.

اگر مبدا شما تهران است برای دسترسی به این آتشکده باید از اتوبان تهران-قم به سمت جنوب جاده حرکت کنید و از آزادراه خلیج فارس به اتوبان کاشان-نظنز بروید. این مسیر را که به سمت راست ادامه دهید، به روستای ابیانه و نزدیک آتشکده می‌رسید.

آدرس: 

اصفهان، روستای ابیانه

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

چهار طاقی نیاسر (آتشکده نیاسر)؛ بنایی با کاربرد شگفت‌انگیز

آتشکده نیاسر یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی کاشان

قبل از آنکه درباره آتشکده نیاسر بگوییم، خوب است اول بدانید که به چه بنایی چهارطاقی می‌گویند. بنای چهارطاقی بنایی چهارگوش روی پلانی مربع‌شکل است. بخشی از آتشکده نیاسر هم به همین سبک ساخته شده و قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد.آتشکده نیاسر کاربرد جذابی داشته و از اتاق اصلی آن به عنوان تقویم آفتابی استفاده می‌کردند. برای دسترسی به آتشکده نیاسر باید از کاشان حدود ۳۰ کیلومتر را طی کنید تا به نیاسر برسید. بعد از چشمه اسکندریه و نزدیک به غار نیاسر می‌توانید این آتشکده را پیدا کنید.

آدرس:

 اصفهان، شهرستان کاشان، ارتفاعات بخش نیاسر

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

مسجد مدرسه سلطانی؛ مکان مذهبی باصفا و دیدنی

مسجد و مدرسه سلطانی

این بنا در گذشته‌ای دورودراز مسجد بود و حالا یکی از بزرگ‌ترین مدارس حوزه علمیه کاشان است. مسجد مدرسه سلطانی که به نام حوزه علمیه امام خمینی شناخته می‌شود، باوجود کاشی‌کاری‌‌های هنرمندانه و آب‌نمای سه‌تکه و شبستان‌های بزرگ یکی از جاهای دیدنی کاشان برای افراد علاقه‌مند به مکان‌های مذهبی است.

آدرس:

محله حاج جمال کاشان، خیابان محتشم، خیابان قدر سوم، خیابان امامت

 امامزاده سلطان امیر احمد 

امام‌زاده سلطان امیراحمد کاشان

امام‌زاده سلطان امیراحمد محل دفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم است که در لیست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است. این امام‌زاده همانند سایر امام‌زاده‌ها صحن، ایوان، بارگاه، رواق و گنبد دارد. ایوان امام‌زاده سلطان امیراحمد به زیبایی با کاشی‌کاری تزیین شده است.

آدرس:

حله قاسم بیک کاشان، خیابان علوی، خیابان باستان هشتم، خیابان حنیف‌زاده

هزینه بازدید:

رایگان

شماره‌تماس:

۰۳۱۵۵۲۳۹۰۳۵

بقعه سید ضیاء الدین و قدمگاه حضرت علی

بقعه سید ضیاء الدین و قدمگاه حضرت علی

بقعه سید ضیاءالدین و قدمگاه حضرت علی یادگارهایی مذهبی از چند صد سال پیش هستند. جالب است بدانید که بقعه سید ضیاءالدین گنبد ندارد و ضریح آن چوبین است. گفتنی‌ست سید ضیاءالدین یکی از علمایی بوده که به فضل و کمالات شهرت داشته است. در نزدیکی این بقعه قدمگاهی وجود دارد که می‌گویند محل گذر امام علی (ع) در ۷۰۰ سال پیش بوده و به نام قدمگاه حضرت علی معروف شده است. این قدمگاه از خشت و گل ساخته شده است.

آدرس:

کاشان، خیابان غیاث‌الدین جمشید کاشانی، محله سرسنگ کاشان

هزینه بازدید:

رایگان

جاذبه‌های طبیعی کاشان

اگر به کاشان بروید و از جاذبه‌های طبیعی آن دیدن نکنید، قطعا خود را از دیدن زیبایی‌هایی کم‌نظیر محروم کرده‌اید. بیشتر جاذبه‌های طبیعی کاشان تا حدی از این شهر دور هستند و برای بازدید از آن‌ها باید مقداری مسافت را طی کنید. مطمئن باشید این مسافت ارزش طی‌کردن و وقت صرف‌کردن را دارد.

ابیانه؛ روستایی با اهالی و خانه‌های خاص

روستای ابیانه یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان

خانه‌های پلکانی، لباس‌های محلی گل‌دار و ساختمان‎های سرخ‌رنگ تصاویری هستند که بعد از دیدن روستای ابیانه در ذهن شما نقش می‌بندد. اگر به این روستا رفتید، از هر کاری واجب‌تر این است که از مناظر و خانه‌هایش عکس بگیرید. خانه‌های روستای ابیانه به شکل پلکانی و از خاکی سرخ با پنجره‌های هندسی و درهای منبت‌کاری ساخته شده‌اند و به همین دلیل آن را بهشت گمشده کاشان می‌نامند. صحنه جالبی که در این روستا به چشم می‌خورد، مردان را با شلوارهایی گشاد و زنان را با پیراهنی گل‌دار می‌بینید.

روستای ابیانه در ارتفاع ۲.۲۲۲ متری از دریا قرار گرفته و آب‌وهوایی مطبوع دارد. با رفتن به روستای ابیانه به فضایی محلی و زیبا پا می‌گذارید و می‌توانید از دیدنی‌هایی مانند آتشکده، مساجد تاریخی، زیارتگاه‌ها، آب انبارها، موزه‌ها، قلعه‌ها و… بازدید کنید.

آدرس:

اصفهان، شهرستان نطنز، بخش مرکزی، روستای ابیانه

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

قمصر؛ شهر زیبای گل‌وگلاب

قمصر شهری زیبا برای کاشان گردی

نام قمصر کاشان که می‌آید، ناخودآگاه عطر گل‌وگلاب در مشاممان می‌پیچد. قمصر در ۳۰ کیلومتری کاشان قرار گرفته و قدمت آن به دوران قبل از اسلام می‌رسد. این شهر بزرگ‌ترین کارگاه‌های گلاب‌گیری را در خودش جای داده و در فصل گلاب گیری کاشان پر از گردشگرانی می‌شود که برای تماشا و بوییدن گل‌های محمدی آمده‌اند. در قمصر می‌توانید از جاذبه‌های زیر دیدن کنید:

  •  باغ پرندگان
  • منطقه حفاظت‌شده برزک
  • خانه یا سوراخ وروو
  • باغ کیهان
  • چشمه آب صالح
  • قله گرگش
  • برج حسن کر جوشقان
  • موزه گلاب
  • سرای خاتون
  • سد قمصر
  • امام‌زاده پیرداوود
  • امام‌زاده میرسلیمان

آدرس:

۲۷ کیلومتری جنوب کاشان

آبشار نیاسر؛ آبشاری با ظاهر خاص

آبشار نیاسر کاشان

آبشار نیاسر یکی از زیباترین و باصفاترین جاهای دیدنی کاشان است که از چشمه‌ای به نام تالار یا اسکندریه سرچشمه می‌گیرد. بدنه رسوبی و آهکی آبشار نیاسر یکی از دلایل خاص بودن این جاذبه طبیعی است که در گذر زمان به شکل لایه‌لایه و قندیل درآمده است. در نزدیکی این آبشار گیاهان دارویی و درختانی مانند مو، توت شمرونی، عرعر، مو و… روییده است. برای رفتن به آبشار نیاسر از تهران باید از بزرگراه خلیج فارس به سمت قم و نیاسر بروید. بعد از عبور از میدان گل‌ها در نیاسر خودتان را به چهار طاقی برسانید. از این قسمت به بعد باید مسیر را پیاده طی کنید تا به آبشار برسید. در اطراف آبشار نیاسر امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، سوپرمارکت، فروشگاه صنایع دستی و… قرار دارد.

آدرس: 

اصفهان، شهرستان کاشان، نیاسر، محله سرکمر

کویر مرنجاب؛ قطب کویرگردی ایران

کویر مرنجاب یکی از دیدنی‌های اطراف کاشان

اگر اهل رفتن به کویر هستید، بازدید از کویر مرنجاب را از دست ندهید. در این کویر می‌توانید از روی تپه‌های بلند قدم بزنید؛ تپه‌هایی که با چنگل و دریاچه احاطه شده‌اند. در کویر مرنجاب گیاهانی مانند گز، قیچ، دم‌گاوی و… روییده‌اند و جانورانی مثل گرگ، شغال، آفتاب‌پرست و… زندگی می‌کنند. در این کویر می‌توانید با تفریحاتی مانند سافاری، شترسواری، موتور چهار چرخ و رصد ستارگان خود را سرگرم کنید. با رفتن به کویر مرنجاب می‌توانید از دیدنی‌های متنوعی مانند دریاچه نمک، جزیره سرگردان، چاه دست‌کند، ریگ بلند، کو کلنگ، چاه هندوانه، قلعه کرشاهی، چاه کنجه و… بازدید کنید.

ادرس:

کاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

کویر ابوزید آباد؛ کویری با طبیعت آرامش‌بخش

کویر ابوزیدآباد

ابوزیدآباد نام کویر دیگری در اطراف کاشان است که با شن‌زار و تپه‌های شنی خود جاذبه‌ای چشم‌نواز به نظر می‌آید. رمل‌های ماسه ای، دریاچه نمک چال عروس، کوه یخاب، آب انبار صفوی و… از جاذبه‌های دیدنی این کویر هستند. کویر ابوزیدآباد زیستگاه جانورانی مانند شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی و گربه شنی است. عکاسی، آفرودسواری، موتورسواری، شترسواری و… از تفریحات کویر ابوزیدآباد است.

آدرس: 

اصفهان، ۳۰ کیلومتری شرق کاشان، کویر ابوزید آباد

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

جوشقان قالی؛ طبیعتی سبز و خوش‌آب‌وهوا

جوشقان قالی یکی از دیدنی های کاشان با هوایی خنک

اگر دوست دارید در نزدیکی کاشان به طبیعتی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا بروید، به جوشقان قالی سر بزنید. جوشقان قالی تفرجگاهی با آب‌وهوای خنک و در بعضی از روزها سرد است که با باغ‌های معطر گل محمدی و رودخانه و چشمه‌های جاری پر شده است. جالب است بدانید که سنگ بنای میدان آزادی تهران از کوه‌های جوشقان ساخته شده است. گردو، بادام، گل محمدی و لبنیات از محصولات معروف و باکیفیت جوشقان است.

آدرس:

کاشان، قمصر، شهر جوشقان قالی

کوه کرکس؛ کوهی با لاله‌های واژگون

کوه کرکس یکی از جاهای دیدنی کاشان برای کوهنوردان

کوه کرکس از آن جاذبه‌های طبیعی است که در نزدیکی کاشان قرار دارد. این کوه درواقع در نطنز اصفهان واقع شده و ۳۸۹۵ متر ارتفاع دارد.  مسیر صعود به این کوه کشه نام دارد و در این مسیر زیبایی‌هایی همچون درخت گردو و چشمه و لاله‌های واژگون به چشمتان می‌خورد. برای صعود به این کوه باید تجهیزاتی مانند کفش مناسب کوهنوردی، قمقمه، عینک آفتابی، کلاه و لباس همراه خود داشته باشید.

آدرس:

بین کاشان تا اردستان، غرب شهرستان نطنز در اصفهان

 قله گرگش؛ چشم‌اندازی زیبا به دیدنی‌ های کاشان

قله گرگش

در ۳۵ کیلومتری کاشان و جنوب غربی قمصر، کوه دیدنی به نام گرگش قرار گرفته است. این کوه از این نظر دیدنی است که در مسیر صعود به آن چشمه‌های متنوعی به چشم می‌خورد و چشم‌اندازی تماشایی به مناطق دیدنی کاشان مانند قمصر دارد. ارتفاع این قله ۳۶۰۰ متر است و جالب است بدانید که رصدخانه ملی بر بالای آن قرار گرفته است.

آدرس:

۳۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان

کوه اردهال؛ کوهی باصفا در حوالی کاشان

کوه اردهال یکی از جاذبه‌های طبیعی کاشان

کوه دیگری که در نزدیکی کاشان قرار گرفته، کوه اردهال است. برای دسترسی به این کوه باید از جاده دلیجان-نراق وارد شوید. مسیر پیمایش کوه اردهال بعید است شما را خسته کند زیرا در این مسیر روستاهای باصفا و چشمه‌های جاری قرار دارند.

آدرس:

بین استان اصفهان و مرکزی، جنوب مشهد اردهال (۴۲ کیلومتری غرب کاشان)

کویر بند ریگ؛ یکی از بزرگترین کویرهای ایران

با رفتن به کویر بند ریگ به یکی از بزرگ‌ترین کویرهای ایران پا می‌گذارید. در این کویر آنچه بیش از هر چیزی به چشمتان می‌آید، تپه‌های ماسه‌ایست. جالب است بدانید که در دل همین کویر هندوانه‌های دیمی کشت می‌شود. کویر بند ریگ شبیه به نعل اسب است و بخشی از کویر آران و بیدگل به حساب می‌آید.

آدرس:

شمال شرقی کاشان، شرق شهرستان آران و بیدگل (۱۲ کیلومتری کاشان)

جاهای تفریحی کاشان

جاهای تفریحی کاشان

جاهای تفریحی کاشان مانند بسیاری از شهرها شامل پارک و شهربازی و فضاهای بازی می‌شود که در لیست زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • مرکز بازی و شادی
  • بوستان پرستار
  • پارک قدیرزاده
  • شهربازی سیمرغ
  • بازی‌کده کهکشان

جاهای دیدنی اطراف کاشان

جاهای دیدنی اطراف کاشان

جاهای دیدنی اطراف کاشان زیبا و تماشایی هستند و برای یک‌بار هم که شده باید از آن‌ها دیدن کنید. لیست زیر جاهای دیدنی اطراف کاشان را به شما معرفی می‌کند.

  • آبشار نیاسر
  • قمصر
  • آرامگاه سهراب سپهری
  • دریاچه نمک آران و بیدگل
  • کوه اردهال
  • کویر مرنجاب
  • روستای ابیانه
  • کوه کرکس

جاهای دیدنی کاشان در عید نوروز

جاهای دیدنی کاشان در عید نوروز از هر زمان دیگری زیباتر خواهند بود و ارزش دیدن دارند. در لیست زیر با جاهای دیدنی کاشان در عید نوروز آشنا می‌شوید.

  • باغ و حمام فین
  • خانه طباطبایی‌ها
  • خانه بروجردی‌ها
  • بازار سنتی
  • تپه سیلک
  • موزه عروسک

جاهای دیدنی کاشان در بهار

جاهای دیدنی کاشان در بهار

جاهای دیدنی کاشان در بهار دیدنی‌تر می‌شوند و به اوج زیبایی خود می‌رسند. شما می‌توانید از آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، روستاهای مختلف، کویر و… بازدید کنید و سفری به یادماندنی داشته باشید. از مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان در بهار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قمصر
  • نیاسر
  • جوشقان قالی
  • ابیانه
  • غار رئیس
  • خانه طباطبایی
  • خانه عامری‌ها
  • خانه بروجردی‌ها
  • باغ فین
  • حمام فین
  • بازار سنتی
  • تیمچه امین‌الدوله
  • خانه موزه عروسک کاشان (به دلیل اجرای برنامه‌های ویژه در عید نوروز)

جاهای دیدنی کاشان در تابستان

از آنجا که کاشان در منطقه‌ای کویری واقع شده، در فصل تابستان هوایی گرم و خشک دارد. با این وجود باز هم می‌توانید به بعضی از جاهای دیدنی کاشان بروید که از آب‌و‌هوای مطبوعی برخوردار هستند. بهترین دیدنی های کاشان در تابستان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نیاسر
  • جوشقان قالی
  • غار رئیس
  • باغ فین
  • حمام سلطان میراحمد
  • بازار سنتی
  • شهر زیرزمینی نوش‌آباد
  • کوه کرکس

جاهای دیدنی کاشان در پاییز

جاهای دیدنی کاشان در پاییز

اگر چندان تمایلی ندارید که در هوای گرم تابستان به کاشان سفر کنید، فصل پاییز بهترین زمان برای سفر شماست. در این فصل بعضی از جاهای دیدنی کاشان به قدری زیبا می‌‌شوند که بازدید از آن‌ها می‌تواند خاطره‌انگیزترین سفر عمرتان را رقم بزند. آب‌وهوای مطبوع و رنگارنگ‌شدن برگ‌های درختان از دلایل اصلی جذابیت سفر به کاشان در فصل پاییز است. در فصل پاییز از جاهایی دیدنی کاشان دیدن کنید:

  • باغ فین
  • خانه عامری‌ها
  • مسجد جامع
  • خانه طباطبایی‌ها
  • بازار سنتی
  • کویر مرنجاب
  • کویر ابوزیدآباد
  • تپه سیلک
  • شهر زیرزمینی نوش آباد
  • خانه عباسیان
  • مسجد مدرسه آقابزرگ

جاهای دیدنی کاشان در زمستان

جاهای دیدنی کاشان در زمستان

کاشان در زمستان همچون دیگر مناطق مرکزی و کویری کشور دارای آب‌و‌هوای نسبتا سرد و خشک است. گاهی بازدید از جاهای دیدنی کاشان در زمستان به راحتی فصل‌های دیگر نیست. اگر در روزهای سرد سال عازم کاشان شدید، می‌توانید سراغ جاذبه‌های زیر بروید:

  • بازار سنتی
  • خانه‌های تاریخی
  • موزه ملی
  • موزه اسباب‌بازی و عروسک
  • مسجد میرعماد
  • بقعه خواجه تاج‌الدین

جاهای دیدنی کاشان در شب

جاهای دیدنی کاشان در شب

تاریکی هوا در کاشان آرامش و زیبایی بعضی از جاهای دیدنی آن را بیشتر و آشکارتر می‌کند. در لیست زیر با جاهای دیدنی کاشان در شب آشنا می‌شوید:

  • پارک بام شهر
  • بازار سنتی
  • بوستان ملت
  • حمام خان
  • منار زین‌الدین
  • خانه بروجردی‌ها
  • امام‌زاده سلطان امیر احمد
  • زیارتگاه سید ضیاءالدین و قدمگاه علی (ع)

نقشه جاهای دیدنی کاشان

نقشه جاهای دیدنی کاشان
منبع: روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری کاشان

قیمت بلیط جاهای دیدنی کاشان

برای بازدید از بعضی جاهای دیدنی کاشان باید هزینه‌ پرداخت کرده یا بلیط تهیه کنید. در جدول زیر قیمت بلیط بعضی از جاهای دیدنی کاشان ارائه شده است.

نام مکان دیدنی هزینه بلیط یا ورودی
خانه طباطبایی‌ها ۵ هزار تومان
خانه بروجردی‌ها ۵ هزار تومان
خانه عباسیان ۵ هزار تومان
خانه عامری‌ها ۷ هزار تومان
خانه احسان ۵ هزار تومان
خانه عادل ۵ هزار تومان
خانه آل یاسین ۵ هزار تومان
خانه مرشدی ۷ هزار تومان
خانه تاج ۵ هزار تومان
خانه رزاقیان ۵ هزار تومان
باغ فین ۵ هزار تومان
حمام فین ۵ هزار تومان
حمام سلطان امیراحمد ۵ هزار تومان
شهر زیرزمینی نوش‌آباد ۱۰ هزار تومان
تپه سیلک ۱۰ هزار تومان
موزه ملی ۵ هزار تومان
موزه اسباب‌بازی و عروسک ۵ هزار تومان
موزه هنرهای زیبای کاشان ۷ هزار تومان
خانه تاریخی تاج ۳ هزار تومان

اقامتی‌ دل‌نشین و خاطراتی به‌یادماندنی در کاشان

بخش عمده‌ای از راحتی شما در سفر به جاهای دیدنی شهر کاشان، به کیفیت اقامتتان وابسته است. اگر از بهترین جاهای دیدنی کاشان بازدید کنید اما اقامت راحتی نداشته باشید، دیگر سخت است که بگویید این سفر به من خوش گذشت. برای تجربه اقامتی راحت و دل‌نشین انواعی از هتل کاشان و اقامتگاه‌ها را در لیست زیر به شما معرفی کرده‌ایم:

  • هتل سرای کاسیان
  • هتل خانه عامری‌ها
  • هتل بابا افضل
  • اقامتگاه سنتی اشکوب کاشان
  • اقامتگاه سنتی مهینستان راهب
  • اقامتگاه سنتی سروا کاشان
  • اقامتگاه سنتی سپنج کاشان
  • اقامتگاه سنتی عمارت محمودیه

درضمن این موضوع را هم بگوییم که اقامت در هتل‌های کاشان تجربه‌ای خاص از اقامت را برای شما رقم می‌زند چراکه این هتل‌ها فضایی دل‌نشین و سنتی با امکاناتی مدرن دارند.

سفر به جاهای دیدنی کاشان با پرواز و هتل دلخواهتان

بیشتر تورهای مسافرتی این‌طور هستند که زمان سفر و نوع هتل و حمل‌ونقل مسافر را خودشان از قبل تعیین می‌کنند. برای بعضی از افراد چنین سفری مطلوب است اما بعضی دیگر دوست دارند برنامه سفرشان طبق شرایط آن‌ها پیش برود. اگر شما نیز برای سفر به کاشان یا هر جای دیگر، چنین ایده‌ای دارید، تورهای اقامت۲۴ مناسب شماست. برای مثال در تور کاشان اقامت۲۴ می‌توانید پرواز و هتل دلخواهتان را طبق برنامه و زمان مناسب خود انتخاب کنید و در مدت زمان مدنظرتان اقامت داشته باشید.

از زیبایی دیدنی های کاشان هر چه بگوییم کم گفته‌ایم…

جاهای دیدنی کاشان قدمت تاریخی ارزشمندی دارند که حیف است از تماشای آن‌ها ساده بگذرید. بعضی از دیدنی های کاشان مانند حمام و باغ فین، خانه طباطبایی‌ها، قمصر، خانه بروجردی‌ها و… را باید چندین و چند بار دید و لذت برد. اگر تجربه کاشان گردی داشته‌اید، برای ما بنویسید از دیدن کدام جای دیدنی کاشان بیشترین لذت را برده‌اید؟

سوالات متداول

جاهای دیدنی کاشان در عید نوروز کدامند؟

جاهای دیدنی کاشان در بهار و نوروز شامل قمصر، نیاسر، جوشقان قالی، خانه های تاریخی، بازار سنتی، موزه های مختلف هستند.

جاهای دیدنی و زیارتی کاشان کدام هستند؟

مسجد آقا بزرگ، مسجد جامع کاشان، مسجد میر عماد، بقعه تاج الدین، آتشکده خرم دشت و آتشکده هارپاک جزو جاذبه های گردشگری و زیارتی کاشان محسوب می شوند.

جاهای دیدنی تفریحی کاشان کدامند؟

اماکن دیدنی تفریحی کاشان شامل کویر مرنجاب، کویر ابوزیدآباد، قمصر، نیاسر و باغ فین هستند.

جاهای دیدنی رایگان کاشان کدام هستند؟

جاذبه های دیدنی و گردشگری کاشان که برای بازدید از آن نیاز به پرداخت یا تهیه بلیط ندارید شامل بازار سنتی، تیمچه امین الدوله، مسجد جامع، مسجد میرعماد، بقعه خواجه تاج الدین، قلعه جلالی و حصار سلجوقی، آتشکده خرم دشت، آرامگاه سهراب سپهری، آتشکده هارپاک، قمصر، نیاسر و کل جاذبه های آن، کویرها بجز خدمات و تفریحات جانبی و تور و جوشقان قالی هستند.

۴.۷/۵ - (۴۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×