بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » هزار مسجد بهشت طبیعت خراسان (دیدنی ها + عکس + مسیر دسترسی)
DSC 5825 copy 2
مشهد

هزار مسجد بهشت طبیعت خراسان (دیدنی ها + عکس + مسیر دسترسی)

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ 53۹17,571

استان خراسان به دلیل داشتن مناطق کوهستانی و همچنین کویری از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی برخوردار است. علاقه‌مندان به طبیعت و طبیعت‌گردی در سفر به استان خراسان رضوی می‌توانند به سراغ دیدنی‌ های هزارمسجد بهشت طبیعت خراسان بروند و از تماشای این منطقه خاص و بی‌نظیر نهایت لذت را ببرند. هزار مسجد از مناطق کمتر شناخته شده طبیعت ایران می‌باشد که مناظر بسیار بکر و دیدنی دارد. با ما همراه باشید تا بیشتر با این بهشت گمشده آشنا شویم.

هزار مسجد

هزار مسجد کجاست؟

رشته‌کوه هزار مسجد ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می‌دهد که به صورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد و خشک قره قوم ترکمنستان جدا می‌کند. بلندترین نقطه این رشته کوه، قله هزار مسجد با ارتفاع حدود ۳۱۰۰ متر در شمال غربی شهر مشهد قرار گرفته است. بخشی از کوه‌های هزار مسجد را کپه داغ می‌نامند. در امتداد جاده درگز به قوچان، این رشته کوه به نام الله اکبر خوانده می‌شود که ارتفاع قله اصلى آن ۲۴۰۰ متر است. این رشته کوه، ناحیه قوچان را از درگز جدا مى کند.

در شرق اللّه اکبر، کوه کماس و کوه خارپشته قرار گرفته‌اند که ارتفاع آن‌ها به۲ هزار و ۷۱۲ و ۲هزار و۴۱۰ متر مى‌رسد و هنوز هم انبوه‌ترین جنگل هاى اُرُس کوه‌هاى هزار مسجد در آن‌ها دیده مى‌شود. کوه عمارت، در جنوب شرقى اللّه اکبر و در شرق شهر قوچان قرار گرفته است، و رودخانه اترک از آن سرچشمه مى‌گیرد که با بسترى به طول ۶۰۰ کیلومتر طویل‌ترین رود این ناحیه از استان خراسان رضوی است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

مطلب مرتبط: معرفی روستای فرخد ؛ مهد گل محمدی و قمصر خراسان

چشم‌اندازهای بی‌نظیر، پیمایش درون دره‌‌ها، جنگل‌‌های اُرس هزار مسجد و طبیعت بکر و شاداب آن انسان را به وجد می‌آورد. کوه‌ های سر به فلک کشیده هزار مسجد سر منشا بسیاری از چشمه‌سارها و رودخانه‌هاست.

دیدنی‌ های هزار مسجد

اهالی هزار مسجد، این کوه را مقدس می‌دانند. آنها معتقدند حضرت علی(ع) در حق این کوهستان دعا کرده و به سوی این کوهستان اشاره کرده است. آنها پرآبی و سرسبزی هزار مسجد را از همین دعا می‌دانند. رشته کوه هزارمسجد دارای قله‌ها، آبشارها، اولنگ‌ها، پوشش گیاهی و جانوری و مناظر بی‌نظیر می‌باشد که سفر به این منطقه و تماشای آن‌ها، تجربه‌ای خاطره انگیز و فراموش نشدنی را رقم می‌زند.

اولنگ حیدر هزار مسجد

۱- اولنگ حیدر

اولنگ اصطلاحا به سبزه زارهایی وسیع گفته می‌شود که در دامنه و شیب‌های رشته کوه هزار مسجد قرار دارند. یکی از اولنگ‌های سرسبز و مسحورکننده هزار مسجد اولنگ حیدر می‌باشد که منطقه‌ای بکر و زیبا برای کمپ زدن و لذت بردن از طبیعت است. در فصل بهار عشایر مدتی را در این اولنگ‌ها سپری می‌کنند. این منطقه پوشیده از درخت‌های ارس است.

۲- آبشار نورالی (نورعلی)

یکی از آبشارهای فصلی هزار مسجد که در فصل بهار پدیدار می‌شود نورالی می‌باشد. این آبشار در ارتفاعات بالا و نزدیک اولنگ حیدر و قله اصلی هزار مسجد قرار دارد و مناظر اطراف آن از زیباترین قسمت‌های هزار مسجد می‌باشند.

۳- ییلاق عربچاه

منطقه‌ای به نام عرب‌چاه که یکی دیگر از ییلاقات عشایر در هزار مسجد است، برخلاف سایر مناطق هزار مسجد رودی پر آب دارد. این منطقه برای شب مانی بسیار مناسب است و می‌توانید از سرپناهی که عشایر ساخته‌اند استفاده کنید.

۴- قله آت قولاق (گوش اسب)

یکی از قله‌های معروف رشته کوه هزار مسجد قله گوش اسب می‌باشد که به گویش ترکی به آن آت قولاق گفته می شود. این قله در منطقه نورالی واقع شده است و فاصله کمی با قله هزار مسجد دارد. این قله دارای ۲ صخره بزرگ می‌باشد که شبیه گوش‌های اسب هستند و دلیل نامگذاری آن می‌باشند.

۵- اولنگ شاهی

یکی دیگر از اولنگ‌های معروف هزار مسجد اولنگ شاهی می‌باشد که مسیر دسترسی آن از روستای بقمج از توابع شهرستان چناران است. اولنگ شاهی یک منطقه وسیع و دشت مانند سرسبز می‌باشد که رودخانه‌ای خروشان و پرآب در آن جاری است. از هرجای اولنگ شاهی قله هزار مسجد قابل رویت است.

دیدنی های هزار مسجد

۶- آبشار ششو

این آبشار که در دره کناری قله هزار مسجد و کمی آن طرف‌تر از آبشار نورالی قرار دارد یک آبشار فصلی می‌باشد. درفصل بهار و زمانی که آب این آبشار جاری می‌شود منظره‌ای خارق‌العاده و مبهوت کننده پدیدار می‌گردد. آب از ارتفاع بسیار زیادی از روی صخره‌ای بزرگ و پرابهت به پایین سرازیر می‌شود که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

۷- پوشش گیاهی و جانوری هزار مسجد

رشته‌کوه هزار مسجد پوشیده از درختان مختلف و مخصوصا درخت ارس می‌باشد. ارس یا وَرس یا سرو کوهی که به نام‌های هُورَس، اَورَس، اُرسا، اَریس،اَرچا و اردوج نیز خوانده می‌شود، گونه‌ای سرو بسیار با ارزش و دیرزیست که در مناطق کوهستانی و بیشتر در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متر می‌روید. این گونه که بومی ایران نیز هست در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز، از آذربایجان تا خراسان و به ویژه در شرق کشور و در ارتفاعات به صورت گسترده یافت می‌شود. اُرس بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هوا است و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی می‌باشد. این درخت دارای عمر طولانی بیش از دو هزار سال است و در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم است.

دره‌های هزار مسجد، زیستگاه جانوران فراوانی از جمله روباه، تشی، کل، بز، پایکا و پلنگ می‌باشند. اما هیچ‌کدام به فراوانی پایکا نیستند. پایکاها جانوران کوچک اما چاق و چله‌ای هستند که لابلای سنگ و صخره می‌شود آنها را دید که یا آفتاب می‌گیرند یا مشغول جویدن برگ‌ها و ساقه‌های علف هستند. بعد از پایکا، روباه، شاید فراوان‌ترین جانور منطقه هزار مسجد باشد.

پوشش گیاهی هزار مسجد

مسیر دسترسی به هزار مسجد

از چندین مسیر می‌توان به جبهه‌های مختلف رشته‌کوه هزار مسجد دسترسی یافت. شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین مسیر از طریق روستای لایین نو و رباط که در نزدیکی شهرستان کلات نادری قرار دارند، می‌باشد. از این مسیر می توان به آبشار نورالی و اولنگ حیدر دسترسی یافت. برای رسیدن به دامنه‌های سرسبز رشته‌کوه هزار مسجد باید از مشهد به سمت شهرستان کلات نادری بروید. سپس به روستای رباط که در ۳۵ کیلومتری جاده کلات نادری به درگز قرار دارد رفته و از آنجا با ماشین آفرود و یا بصورت پیاده‌روی مسیر دامنه کوه تا ارتفاعات را پیمایش نمایید. فصل بهار می‌تواند بهترین زمان برای سفر به این بهشت گمشده باشد، زیرا در این زمان هزار مسجد بهترین آب و هوا را دارد و دشت‌ها و دامنه‌های کوه‌های آن بسیار سرسبز و زیبا می‌باشند و آبشارها و رودخانه‌های آن پرآب هستند.

اقامت در هزار مسجد

برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، کمپ زدن در دل کوه‌های هزار مسجد و آن طبیعت بکر، گزینه جذابی می‌باشد. همچنین اقامتگاه‌های بومگردی خوبی در شهرها و روستاهای اطراف این منطقه مانند اقامتگاه خانه پدری در روستای عربچاه و اقامتگاه دیار در کلات نادری نیز وجود دارد که برای اقامت می‌توان از آنها استفاده نمود. اگر هم قصد اقامت در هتل‌های باکیفیت را داشته باشید می‌توانید به سراغ هتل سپیده شهرستان درگز و یا هتل‌های مشهد مانند هتل پارس، قصرطلایی، درویشی، الماس، جواد و پردیسان که جزو بهترین هتل‌های ایران می‌باشند، بروید.

هزارمسجد

آدرس هزار مسجد بر روی نقشه :

سخن پایانی

جای جای ایران بزرگ پر از دیدنی‌ها و طبیعت و اماکن طبیعی بی‌نظیر می‌باشد. منطقه هزار مسجد این بهشت گمشده طبیعت خراسان و ایران که دارای مناظر زیبا و مسحورکننده‌ای است، می‌تواند یکی از گزینه‌های خاص و عالی جهت سفر و طبیعت‌گردی برای علاقه‌مندان در فصل بهار باشد.

۴.۲/۵ - (۱۷۴ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۹

  1. شیلا

    سلام لطفا اعلام کنید که من هم بیام من تهران هستم

  2. امین

    ما که از دیار پدری دوریم
    جای ماهم خالی کنید دوستان

  3. محمدحسین

    اینکه فرمودید هزار مسجد چونان معبدی قدیمی و دورافتاده باید تو را بخواهد درست هست . جمعه ۲۳ تیر بدون امادگی قبلی از مسیر چناران به اندیشش و قله هزار مسجد رفتم . از اندیشش ۳ ساعت جاده خاکی پر از گرد و خاک تا رسیدم به قله . از بالای قله درختان اورس و منطقه لاین دیده میشد . انشاالله سری بعد از سمت لاین میرم تا از نزدیک درختان ارس و ابشارها رو ببینم .

  4. سیلان

    هراز مسجد چونان معبدی قدیمی ودورافتاده زیبا و امن و سرشار از رازهای طبیعت، مهربان ، نوازشگر، صادق، عمیق و ناشناخته است،
    برای دیدارش باید تو را بخواند ، تا سر از پا ناشناخته چونان کودکی کفش هایت را فراموش کنی و به سویش بدوی..آن گاه می دانی که اوست تو را خوانده است و تویی که سرشار از اویی.

    • الهام

      چقدر زیبا ⚘

      • زهرا

        با سلام خدمت شما دوست عزیز ما هر هفته با جمعی از دوستان به این منطقه سفر میکنیم
        اگرر تمایلی به گردش دارین خوشحال میشویم به جمع ما بپیوندین

        • شکوفه

          چجوری به شما بپیوندیم

        • aref

          سلام ما هم مایلسم همسفر شیم با شما

        • علی 09907047614

          من هم میشه با گروهتان اشنا شم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×