» استان کرمانشاه » کرمانشاه » جاهای دیدنی کرمانشاه » غار قوری قلعه کرمانشاه بزرگترین غار آبی خاورمیانه را بیشتر بشناسید!
غار قوری قلعه کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

غار قوری قلعه کرمانشاه بزرگترین غار آبی خاورمیانه را بیشتر بشناسید!

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ 25۰2,614

اگر اهل مسافرت و غارنوردی هستید، احتمالا نام غار قوری قلعه کرمانشاه را که یکی از غارهای کرمانشاه است را شنیده اید. این غار یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه می باشد که با قدمت ۶۵ میلیون سال بزرگترین غار آبی خاورمیانه به حساب می آید. اگر شما نیز به جاذبه های طبیعی علاقه دارید، حتما از این مکان زیبا دیدن کنید. همراه ما باشید تا بیشتر درباره غار قوری قلعه، این غار آبی کرمانشاه بدانید و علاوه بر مسیر کرمانشاه به عار قوری قلعه با مسیرهای دیگر که به این غار منتهی می شوند آشنا شوید.

معرفی غار قوری قلعه کرمانشاه

غار قوری قلعه یا قوری قلا (به کردی قوری قه لا) بزرگترین غار آبی خاورمیانه و طولانی ترین غار ایران است. طول غار قوری قلعه برابر با  ۱۲ کیلومتر است و عمقی به اندازه ۳۱۴۰ متر دارد. این غار به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است و هم اکنون تنها ۵۰۰ متر از آن نورپردازی شده و در معرض بازدید عموم قرار دارد.

دمای این غار در تمام طول سال ثابت بوده و بین ۷ الی ۱۱ درجه سانتی گراد است. عمق آب در قسمت های عمیق به ۱۴ متر می رسد. همچنین قندیل ها و تالارهای زیبایی که در آن وجود دارد، زیبایی غار را دوچندان کرده و بر جذابیت آن می افزاید. درون این غار تالارهای زیبایی به نام تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار عروس، تالار بتهوون و تالار نماز وجود دارد. وسعت غار قوری قلعه تا جایی است که بعد از طی یک فاصله ۳ کیلومتری به زیبایی های دیگر آن خواهید رسید که در ادامه بیشتر در مورد ان ها صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه غار قوری قلعه

احتمالا برای شما سوال شده که این غار چه زمانی و چگونه کشف شده و دقیقا در کدام منطقه قرار دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که گروهی از غار شناسان انگلیسی و غارنوردان فرانسوی در سال های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ توانستند قسمت هایی از غار قوری قلعه کرمانشاه را به طول ۵۵۰ متر جایی که آب، هم سطح سقف غار بود، کشف کنند. در سالیان بعد یعنی در دهه ۱۳۶۰ نیز گروهی از غارنوردان کرمانشاهی موفق شدند تا عمق بیش از ۳ کیلومتری را شناسایی کنند.

در نهایت با پشت سر گذاشتن ۱۲ کیلومتر، این غار به عنوان طولانی ترین غار آبی ایران شناسایی شد. این غار شگفت انگیز توسط سازمان میراث فرهنگی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ به عنوان ۵۴ امین اثر ملی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

غار قوری قلا کرمانشاه بزرگترین غار آبی خاورمیانه

ویژگی های غار قوری قلعه کرمانشاه

این غار جذاب حدود ۴۰ الی ۶۰ درصد رطوبت دارد و دمای آن در تمام فصول سال خنک می باشد. این غار تاریخی محل زندگی گونه نادری از خفاش ها به نام خفاش کوش گوشی و سمندرهای زرد است اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل بازدیدهای بی رویه و شرایط محافظت نشده، زندگی این گونه های جانوری به خطر افتاده و از تعداد آن ها کاسته شده است.

همانطور که قبلا گفتیم این غار قدمتی طولانی دارد و یک غار تاریخی به حساب می آید به گونه ای که در جریان کاوش و تسطیح دهانه آن، آثار باستانی همچون هشت عدد ظرف نقره ای با نقوشی از کبک و پرندگان شکاری، تکه های سفال و تعدادی سکه مربوط به دوره ساسانی و یزدگرد سوم یافت شد.

غار قوری قلا دارای قندیل هایی با شکل های مختلف مانند شیر سنگی، قلبی، گل کلم، گردن غاز، آبشار، مار کبری، فیل، لاک پشت و نیم رخ شیر می باشد که جاذبه ای باورنکردنی و فراموش نشدنی را برای بازدید کنندگان به ارمغان می آورد.

غار قوری قلعه کرمانشاه کجاست؟

نام قوری قلعه از روستای غار قوری قلعه که در نزدیکی این غار واقع شده است، گرفته شده است. مختصات جغرافیایی غار قوری قلعه به گونه ای است که دسترسی به غار قوری قلعه از نقاط مختلفی از محدوده کرمانشاه چون جوانرود، پاوه، کرمانشاه و سنندج امکان پذیر است. فاصله کرمانشاه تا غار قوری قلعه حدود ۲۶.۶ کیلومتری شهر روانسر است که تقریبا ۲۵ دقیقه زمان می برد و این غار در مجاورت مسیر روانسر به شهر پاوه قرار دارد. اگر بخواهید مسیری از غار قوری قلعه تا پاوه را بررسی کنید باید گفت که، فاصله غار قوری قلعه تا پاوه برابر با ۴۶ کیلومتر است که رسیدن به این منطقه ۵۹ دقیقه به طول می انجامد. برای رفتن به غار قوری قلعه جوانرود باید از مسیر جوانرود اقدام کنید. فاصله غار قوری قلعه تا جوانرود برابر با ۱۶ کیلومتر است که این مسافت تنها ۲۱ دقیقه زمان می برد. دسترسی به غار از مسیر سنندج به این گونه است که فاصله سنندج تا غار قوری قلعه ۱۳۵ کیلومتر یعنی ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه است.

این غار تاریخی در دامنه کوه های شاهو که در اطراف شهرستان روانسر است قرار گرفته و در منطقه ای به نام اورامانات واقع شده است. مردم محلی این منطقه به زبان اورامی صحبت می کنند. این منطقه پوشش جنگلی زیبایی دارد که باعث جذب گردشگر به این ناحیه شده است. شما با رفتن به این منطقه می توانید چشمه های متعدد به همراه درختان بلوط، انجیر کوهی، آلبالو کوهی، بادام وحشی و گونه های جانوری متنوعی همچون خرگوش، روباه، کل و بز که در نزدیکی و اطراف غار قرار دارند را مشاهده کنید.

قندیل های غار

جاهای دیدنی غار قوری قلعه کرمانشاه

این غار تاریخی دارای دو فاز اصلی است که فاز اول حدود ۵۰۰ متر طول دارد و دارای تالارهای مریم و کوهان شتر است. فاز دوم غار قوری قلعه به طول ۱۰۰۰ متر محل شکل گیری تالارهایی به نام های عروس، نماز و بتهوون است. در ادامه به توضیح مختصری از این تالارها می پردازیم.

تالار مریم 

احتمالا برای شما سوال شده که چرا این تالار را به عنوان مریم نام گذاری کرده اند؟ ما به شما پاسخ این سوال را می دهیم. اما اول از همه باید بدانید که این تالار یکی از زیباترین بخش های غار به حساب می آید و دارای حوضچه ای بزرگ است که از سقف آن قندیل های عظیم و زیبا آویزان شده و فضای چشمگیری ایجاد می کند. یکی از قندیل ها شکلی مانند شمایل حضرت مریم دارد، به همین دلیل این تالار را تالار مریم نام گذاری کرده اند. غار قوری قلعه تالار مریم اولین تالاری است که پس از ورود به غار با آن روبرو خواهید شد.

تالار مریم در قوری قلعه

تالار کوهان شتر

یکی دیگر از جاذبه های این غار درون این تالار قرار گرفته که در کنار تالار مریم واقع شده است. درون این بخش شما می توانید قندیل هایی با اشکال مختلف همچون کشتی، شیر و … را به چشم ببینید.

تالار بتهوون

تالار بتهوون یکی از تالارهای فاز دوم به حساب می آید. حتما شما هم با شنیدن نام بتهوون به موسیقی و نوای گوش نواز آن فکر می کنید. علت نام گذاری این تالار به عنوان بتهوون این است که هنگامی که به قندیل های موجود در این تالار دست بزنید طنین متفاوت و زیبایی از آن ها تولید می شود. 

تالار عروس

یکی از تالارهای جذاب فاز دوم، تالار عروس غار قوری قلعه می باشد. در این تالار کریستال های سفید رنگ و براقی وجود دارد که هنگام راه رفتن روی آن ها می توانید رد پای خود را روی آن مشاهده کنید. همچنین قندیل هایی به طول ۱۲ متر از سقف غار آویزان هستند که زیبایی خاصی به تالار بخشیده اند.

تالار عروس در فاز دوم غار قوری قلعه

تالار نماز

یکی دیگر از تالارهای فاز دوم غار قوری قلعه کرمانشاه، تالار نماز نام است که به تونلی تاریک، مشهور به تونل برزخ راه دارد. این تونل دارای ۲۲۰ متر طول و ۳ متر عرض می باشد.

آبشار داخل غار قوری قلعه

یکی از جاهای دیدنی غار قوری قلعه (به اشتباه قار قوری قلعه هم نوشته می شود)، آبشارهای آن است. بعد از گذر از تالارهای مختلف که در بالا به آن ها اشاره کردیم و طی مسیری به مسافت ۳ کیلومتر، می توانید با چهار آبشار زیبا و دیدنی که در دل این غار نهفته است، روبرو شوید و از هوای مطبوعی که در غار ایجاد می کند لذت ببرید. سفر به غار قوری قلعه تجربه بی نظیری از سفر به دل زمین و آشنایی با قندیل های کریستالی و آبشارهایی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر است. 

عکس غار قوری قلعه کرمانشاه

حیوانات نادر غار آبی قوری قلعه

غار کرمانشاه قوری قلعه، به دلیل قدمت زیاد و شرایط جوی و زیستگاهی که دارد، محل پرورش حیواناتی نادر است. این حیوانات شامل خفاش موش گوشی و سمندر زرد رنگ است که دو حیوان کمیاب در دنیا هستند. هنگام بازدید از غار قوری قلعه استان کرمانشاه، حواستان به حیوانات باشد و مراقب آن ها باشید تا شرایط زیست را برای آن ها خطر آفرین نکنید. 

آثار باستانی کشف شده در بزرگترین غار کرمانشاه

غار قوری قلعه کرمانشاه بزرگترین غار آبی آسیا است که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، یعنی کرمانشاه و محل زندگی ایرانیان باستان و سلطنت پادشاهان بسیار حاوی آثار باستانی بسیاری است. در این غار می توانید در تاریخ سفر کنید و به باقی مانده هایی از عصر ساسانیان برسید. تاکنون، در این غار زیبا، ۸ ظرف با نقوشی از کبک، درنا و پرنده های شکاری به همراه ظروف سفالی و ۱۵ سکه عصر ساسانی و جمجمه سر انسان یافت شده است. ظروف نقره کشف شده متعلق به منطقه اورامان منطقه ای نزدیک به روانسر است که در این غار بزرگ و زیبا پیدا شده است.

امکانات غار قلعه قوری

وجود امکانات رفاهی غار قوری قلعه این غار را به مکانی حرفه ای در صنعت گردشگری تبدیل کرده است. در محل این غار یک مجموعه تفریحی به وسعت ۷۰ هکتار ساخته شده است که امکانات رفاهی همچون پارکینگ، رستوران، آلاچیق، شهربازی و سرویس بهداشتی در آن احداث شده است. در برنامه توسعه آینده نیز قرار است مجموعه های تفریحی مانند زیپ لاین، هایپر مارکت، سورتمه کوهستانی، پارک کودک و ویلاهایی با مصالح بومی به مجموعه قوری قلعه اضافه شود. 

آب و هوای غار قوری قلعه

قوری قلعه غار بزرگی است که اب و هوای داخل آن در طول سال به یک میزان است. اب و هوای غار قوری قلعه در کمترین حالت ۷ درجه و در بیشترین حالت ۱۱ درجه سانتی گراد است. به همین دلیل، توصیه می شود، برای اینکه سرمای سخت زمستان در کرمانشاه شما را اذیت نکند، در بهار و تابستان به این مکان دیدنی مراجعه کنید.

اطلاعات بازدید از غار قلعه قوری

غار قوری قلعه کرمانشاه به دلیل زیبایی که دارد، هر ساله افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌ کند. ساعت بازدید غار قوری قلعه، این فضای زیبا و تاریخی بین ساعت ۹ صبح تا ۷ شب است. توصیه می‌ شود برای لذت بردن از طبیعت غار قوری قلعه، تا زمانی که هوا روشن است به آنجا مراجعه کنید تا زیبایی منحصر به فرد آن را با عمق جان حس کنید. در ضمن برای ورود به این غار برای هر فرد بالای ۳ سال نیاز به تهیه بلیط و پرداخت هزینه هستید. هزینه بلیط غار قوری قلعه به نگهداری بهتر و هر چه بیشتر این مکان زیبا کمک می‌کند. درمورد قیمت بلیط غار قوری قلعه می توان گفت که بهای آن به میزان ۳۰ هزار تومان است. اما، در حالت کلی، با توجه به تغییر نرخ ها، بهتر است برای اطلاع دقیق از قیمت بلیط غار قوری قلعه با سازمان های مربوطه تماس بر قرار کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

عکس غار قوری قلعه

بهترین زمان بازدید از غار کرمانشاه

با توجه به اینکه دمای داخل غار در تمام فصول سال ثابت و بین ۷ الی ۱۱ درجه سانتی گراد است، پس داخل غار دمای مطلوبی دارد. اما طبیعت اطراف غار در شش ماه اول سال زیباتر بوده و دمای هوا نیز خوشایندتر می باشد. بنابراین بهتر است در فصل بهار و تابستان برای بازدید بروید. 

دیدنی های نزدیک

 محوطه بیرون غار و منطقه ای که در آن قرار گرفته است دارای طبیعت زیبا و گونه های جانوری است که هنگام بازدید از غار می توانید از آن ها نیز لذت ببرید. همچنین جاهای دیدنی دیگری همچون روستای قوری قلعه، تفرجگاه باغ بهشت شمشیر، دشت لاله های واژگون، غار خشت، غار قباد، روستای هجیج، آبشار بل و روستای گردشگری سلین در اطراف این غار، با فاصله چند کیلومتری واقع شده اند.

هتل های نزدیک

برای راحتی بیشتر در هنگام سفر، در انتخاب هتل علاوه بر قیمت و کیفیت محل اقامت به میزان نزدیکی آن به مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری نیز دقت کنید. هتل های نزدیک غار قوری قلعه کرمانشاه عبارت اند از: هتل پارسیان کرمانشاه، هتل آزادگان کرمانشاه، هتل آپارتمان کوروش، هتل جمشید کرمانشاه، هتل رسالت کرمانشاه و هتل سینا. برای رزرو هتل های کرمانشاه با بهترین قیمت و کیفیت می توانید به اقامت ۲۴ اعتماد کنید و محل اقامت خود را به ما بسپارید.

۴.۶/۵ - (۳۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×