بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان گیلان » جاذبه های گردشگری گیلان » جاذبه های گردشگری ماسال » ییلاقات ماسال | ۱۰+ ییلاق ماسال در ۱۴۰۱ همراه با آدرس و عکس
ماسال و ییلاقات زیبای آن
جاذبه های گردشگری ماسال

ییلاقات ماسال | ۱۰+ ییلاق ماسال در ۱۴۰۱ همراه با آدرس و عکس

۱۳ خرداد ۱۳۹۷ 26۱۱17,121

ماسال که جزو معروف ترین و شناخته شده ترین شهرهای شمالی در استان گیلان است، به قطعه بهشت و نگین سبز گیلان و شهر آبشارها معروف است. اما ماسال به چه معناست؟ کلمه ماسال از عبارت هایی مثل مسال، مزال یا مازال گرفته شده و به معنی منطقه ای کوه واره یا مانند کوه است. البته در ابتدا به آن رودکنار می گفتند که به خاطر عبور رود خالکایی از کنار آن است. این شهر بسیار زیبا با گیلان ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. ماسال از شرق به فومن و صومعه سرا، غرب و جنوب به اردبیل و خلخال و شمال به رضوانشهر می رسد. در ادامه شما را با ییلاقات (ارتفاعات) ماسال آشنا کرده و در انتها بهترین اقامتگاه های محلی و هتل ها را معرفی خواهیم کرد.

معرفی ییلاقات ماسال

ماسال در ذهن همه ما به منطقه ای که پر از ابر و مه است نقش بسته به طوری که گاهی شاید نتوانید حتی بیش از چند قدمی خودتان را هم به درستی ببینید. دیدن چنین مناظری از طبیعت بکر و تماما سرسبز ماسال برای بسیاری از افراد شبیه به رویاست. شما می توانید در ارتفاعات ماسال که در دامنه کوه های بلند قرار دارند، نه تنها کل شهر بلکه کل منطقه را تا کیلومترها دورتر زیر پای خودتان ببینید. چنین مناطقی فرصت عالی برای ثبت تصاویر حرفه ای و فراموش نشدنی را فراهم کرده و خستگی زندگی در مناطق پر جمعیت و شلوغ و پر از آلودگی را رفع می کند.

  • ییلاق اولسبلنگاه ماسال

ارتفاع این ییلاق در ارتفاع ۱۴۹۰ متری است و با رفتن بر بالای آن، کل شهر تالش را خواهید دید. آب و هوای ییلاق اولسبلنگاه فوق العاده است. اسم این ییلاق از کلمات اولَس و بِلنگاه مشتق شده و اشاره به محلی دارد که درخت ممرز رشد می کند. درختان ممرز حدود ۱۵ تا ۲۵ متر طول دارند و در ارتفاع بیشتر از ۶۰۰ متر در کنار راش و بلوط رشد می کنند.

ساخت و ساز در این منطقه به دلیل حفاظت زیست محیطی فقط با چوب امکان پذیر است. به همین دلیل با ورود به ییلاق اولسبلنگاه ماسال، کلبه های چوبی با سقف رنگی زیادی خواهید دید. فراموش نکنید که حتما از قصابی و دکه های کوچک این منطقه تخم مرغ و لبنیات محلی خریداری کنید.

برق روستا با موتور برق تأمین می گردد. آب چشمه های روستا هم در تانکر نگهداری می شوند. ضمنا از ساعت ۱۲ شب به بعد برق روستا قطع می شود. سرویس بهداشتی هم در خارج از کلبه ها بوده و باید کمی پیاده روی کنید.

آدرس: ماسال، ۲۷ کیلومتری غرب ماسال

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

  • ییلاق سوچاله ماسال

دومین ییلاق معروف ماسال، سوچاله یا سوئه چاله است که خانه های رنگارنگ دو طبقه ای زیادی در آن خواهید دید که نه تنها زیبایی آنها برای چشمان هر بیننده ای جذاب است بلکه منظره غروب آفتاب بی نظیری هم خلق می کنند. سوچاله در زبان محلی گیلکی اشاره به مکانی دارد که گلپر و خنجری در آن رشد می کند. منظره ارتفاعات سوچاله به حدی زیباست که توصیه می کنیم حتما حتی اگر یکبار هم شده از این منطقه دیدن کنید. جاذبه های اطراف این ییلاق نیز جذاب و دیدنی هستند که از جمله آنها می توان به رودخانه خالکایی، محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی، غارهای ماسال و آبشارهای ماسال اشاره کرد.

آدرس: ماسال، ۳۳ کیلومتری جنوب ماسال/۴ کیلومتر بالاتر از ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق سوچاله ماسال

  • ییلاق تلارگاه

از جمله ارتفاعات ماسال که تمامی چشم اندازهای جنگل، مه، ابر و دره را یکجا خواهید دید. اگر دسترسی به اینترنت برای شما اهمیت زیادی دارد، این ییلاق جای مناسبی برای شما نیست. با این حال اگر از ما می شنوید، گشت و گذار در دشت های سرسبز و مناطق بکر ییلاق تلارگاه را به گشت و گذار در اینترنت و فضای وب ترجیح دهید.

ییلاق و ارتفاعات تلارگاه

  • ییلاق ملومه بند

ییلاق ملومه بند یکی از مناطق بسیار زیبا و بکر ماسال است که با مناطق بسیار زیبا و رویایی آن خاطرات بسیار خوبی در ذهن شما ثبت خواهد کرد. خانه و کلبه های این ییلاق زیاد است بنابراین اگر به فکر اقامت چند روزه در ییلاقات ماسال هستید، ییلاق ملومه بند گزینه مناسبی است.

ارتفاعات ملومه بند ماسال

  • ییلاق خندیله پشت

اگر دوست دارید در فصل تابستان به منطقه ای کاملا خنک، سرسبز و با جاذبه های طبیعی و چشم نواز بروید، ییلاق خندیله پشت را توصیه می کنیم. ارتفاعات خندیله پشت ماسال نسبت به سایر ییلاقات حتی در تابستان دمای نسبتا سردی دارد. پس با خودتان لباس گرم هم ببرید! علاوه بر جاذبه های طبیعی و منطقه سرسبز خندیله پشت، بقعه ای نیز در این منطقه قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

ییلاق خندیله پشت

  • ییلاق اسپی دشت

ییلاق اسپی دشت را با دشت هایی که همیشه در آن اسب های زیبا و اصیل از نوع وحشی در حال دویدن هستند می شناسیم. در واقع از دلایل اصلی بازدید گردشگران از ییلاق اسپی دشت وجود همین اسب هاست که با رژه رفتن خود در مقابل شما منظره بسیار زیبایی را خلق می کند. پدیده اقیانوس ابری را چقدر می شناسید؟ اقیانوس ابری همان ابرهای زیادی هستند که دره ارتفاعات کوه و دشت ها به شکل فشرده کنار هم قرار گرفته اند. پس اگر شما هم مثل ما برای دیدن این پدیده هیجان زده هستید، ییلاق اسپی دشت را از دست ندهید.

اسپی دشت ماسال ارتفاعات پر از اسب

  • ییلاق شنبه راه

ارتفاعات شنبه راه ماسال با قرارگیری در کنار کوه و کلبه های چوبی قرار گرفته است و به همین دلیل منظره ای متفاوتی را پیش روی شما قرار داده است. مردم محلی این ییلاق به دامپروری مشغول هستند و می توانید از محصولات طبیعی آنها استفاده کنید و آنها را با لبنیات کارخانه ای مقایسه کنید تا معنای واقعی غذا را متوجه شوید. اگر دلتان می خواهد در این ییلاق بمانید و نگران اقامتگاه هستید نگران نباشید چون کلبه های چوبی گله داران در اکثر مواقع به گردشگران اجاره داده می شوند.

آدرس: ماسال، گیلوان، ییلاق شنبه راه

ییلاق و ارتفاعات شنبه راه ماسال

  • ییلاق واشیار

ییلاق واشیار یکی از معروف ترین ییلاقات ماسال است که شاید شهرت زیاد خود را مدیون قرارگیری در کنار شاندرمن و آبشار واشیار با عمق ۱ متری می داند. این ارتفاعات با آب و هوای بسیار دلپذیر خود برای روزهای گرم تابستانی فوق العاده است.

آدرس: ماسال، شاندرمن، ییلاق واشیار

ارتفاعات واشیار

  • ییلاق دشت آلنزه

ارتفاعات بسیار زیبا و دیدنی دشت آلنزه که بخاطر داشتن درختان افرایی که بیش از ۲۰۰ سال از عمر آنها می گذرد شهرت یافته است. دیدنی های این ییلاق از نوع طبیعی است و جاذبه تاریخی خاص یا آبشار به چشم نمی خورد. با این حال آب و هوای بی نظیر آن دلیل کافی به شما می دهد که ساده از کنار آن عبور نکنید. در این ییلاق هم مثل اسپی دشت، اسب های وحشی در دشت های وسیع آن قدم می زنند که منظره ای زیبا برای عکاسی و نوازش روح و جان است.

آدرس: ماسال، شاندرمن، بیتم، ییلاق آلنزه

دشت آلنزه از ارتفاعات بکر و ناب

  • ییلاق شالما

یکی دیگر از ییلاقات ماسال که کوه های البرز آن را محاصره کرده اند، ییلاق شالما با چشمه های زیاد است. شاید به خاطر وجود همین ۵ چشمه است که به این ییلاق، سرچشمه آب ها می گویند و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. آب این ۵ چشمه به رودهای شالما و چسلی می ریزد. اما دلایل دیگری هم برای بازدید از این ییلاق وجود دارند که می توان به بقعه سید رضا علی و سید مهر علی اشاره کرد که برای مردم محلی بسیار مقدس و قابل احترام هستند.

ارتفاعات شالما

  • ییلاق خشکه دریا

ارتفاعات خشکه دریا، تنها نمونه از ییلاقات ماسال است که در محل تلاقی چندین رود پر آب قرار گرفته به همین دلیل همیشه خوش آب و هواست. رشته کوه های دشته این ییلاق را احاطه کرده بنابراین ترکیبی از دشت و کوه و رودهای پرآب را خواهید دید. اما چرا با وجود رودهای پر آب به آن خشکه دریا می گویند؟ چون در قدیم دریاچه بسیار پرآبی در این منطقه جریان داشته که متأسفانه به دلایل نامعلومی خشک شده است و همین چند رود پر آب باقی مانده اند. برای رسیدن به این ییلاق باید بخشی از مسیر را با ماشین طی کنید و ۴ کیلومتر را با پای پیاده بروید. قطعا زیبایی و بکر بودن منطقه ارزش پیاده روی طولانی را دارد.

خشکه دریا ماسال

  • ییلاق خان بند

ییلاق خان بند یکی از معروف ترین ییلاقات ماسال محسوب می شود که بخاطر دشت های وسیع و سرسبز، برای چرای گوسفندان بسیار مناسب است. به همین دلیل در فصل بهار و تابستان، اکثرا در این منطقه گله گوسفندان را خواهید دید که در حال تغذیه هستند. برای گردشگران، جذابیت های این منطقه تمامی ندارد. ییلاق خان بند تنها منطقه ای است که در آن ابرها با سرعت زیاد حرکت می کنند و همین صحنه زیبا و جذابی را شکل می دهد. دلیل این پدیده قرارگیری ییلاق خان بند در مرز هوایی گیلان و اردبیل است.

نکته: برخی از ارتفاعات ماسال هنوز بر روی نقشه دارای لوکیشن دقیق نیستند چنانچه آدرس و محل دقیق این ییلاقات را می دانید خوشحال خواهیم شد در بخش کامنت های انتهای مطلب به ما اطلاع دهید تا سایر مسافران به راحتی دسترسی پیدا کنند.

ارتفاعات خان بند مرز بین گیلان و اردبیل

مقاله مرتبط : “موزه میراث روستایی گیلان، پیوندی میان دیروز و امروز

در انتها باید بگوییم که ماسال به دلیل موقعیت کوهپایه ای، از ویژگی های طبیعی و منحصر به فردی برخوردار بوده، همچنین چشم انداز زیبایی را به این منطقه بخشیده است. از آبشار یوز در ییلاق اولسبلنگاه گرفته تا آبشار خون و تولی نسا و رامینه هرکدام جلوه‌ای خیره کننده از زیبایی طبیعت در  ماسال را به تصویر می کشند. منطقه همیشه سبز ماسال به تبعیت از استان گیلان آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. به دلیل واقع شدن در ارتفاعات،به آب و هوای سرد و کوهستانی گرایش دارد. ماسال جاذبه های طبیعی و زیبای بسیاری مانند آبشار های متعدد، غارها و مناطق کوهستانی فراوانی دارد. همچنین پوشش سبز دائمی آن، زیبایی منحصر به فردی را به این منطقه بخشیده است. می توان بی تردید گفت که این منطقه بهشت دست نخورده بر روی زمین است. به همین دلیل تمامی ارتفاعات ماسال را معرفی کردیم تا از بودن در آنها لذت ببرید.

در زیبایی و چشم نوازی این منطقه، بی شک هیچ کلامی قادر به سخن گفتن نیست. تنها می توان گفت که در هیچ کجای ایران و استان گیلان نمی توان چنین منظره هایی را یافت کرد. جنگل های سر به فلک کشیده، حیات وحش، آبشار های زیبا و طبیعی که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم. گردشگران برای کسب  آرامش و استفاده از زیبایی های خدادادی و هوای پاک به این منطقه سفر میکنند. همچنین باعث سفر همه روزه مسافران و گردشگران فراوانی از سراسر ایران و حتی جهان به این منطقه شده است تا از زیبایی های آن لذت کافی را ببرند.

مقاله مرتبط : “قلعه رودخان فومن در گیلان

بام سبز ماسال

در جنوب غربی ماسال و به فاصله یک کیلومتری از آن، منطقه خوش آب و هوا و بکری را می بینید که به دلیل قرارگیری در جاده بام سبز، به بام سبز ماسال معروف شده و در طول مسیر کافه و رستوران های زیادی وجود دارند. بام سبز ماسال جایی است که در فصل گرما می توانید خنکی نسیم را بر روی صورتتان حس کنید و از دیدن خانه های چوبی در بین درختان لذت ببرید. حتی غروب خورشید در بین ابرهای خاکستری و کوه هایی که با مه پوشیده شده اند نیز خارق العاده است.

 در ارتفاعات بام سبز ماسال، چشم انداز زیبا از شهر هم، منظره زیبایی را به تصویر می کشد. با قرارگیری در بام سبز ماسال نه تنها شهر ماسال، بلکه جلگه شهر، بخش‌هایی از شهرستان‌های صومعه سرا و بندر انزلی نیز قابل رویت بوده و می توان در بام ماسال به نظاره این تابلو زیبای هستی نشست.

بام سبز ماسال

در ماسال کجا بمانیم؟

برای رزرو اقامتگاه در ماسال گزینه های زیادی پیش رویتان وجود دارد که بخاطر طبیعت بکر و خاص این منطقه است. شهرهای شمالی از جمله ماسال را باید در یک اقامتگاه عالی، با امکانات مناسب و از همه مهم منظره ای زیبا از سمت اتاق به بیرون سپری کنید.

اقامتگاه های ماسال تنوع زیادی دارند و حتی بخشی از آنها هتل نیستند بنابراین می توانید شب را در کلبه و خانه های قدیمی مردم محلی سپری کنید. کلبه های چوبی با سقف های رنگارنگ و پوشش جذابشان در ییلاقات و روستاهای اطراف آنها زیاد است و مردم محلی آنها را به گردشگران و مسافران اجاره می دهند.

اما اگر دلتان اقامت در هتل و دهکده های توریستی را می خواهد، گزینه های زیادی پیش رویتان وجود دارند. هر کدام از این اقامتگاه برحسب نوع دسترسی و فاصله با جاذبه های مختلف طبیعی، گردشگری و ییلاقات و همچنین میزان امکانات، هزینه های مختلفی دارند. از جمله هتل های ماسال می توان به مجتمع دهکده توریستی شاندرمن، هتل آپارتمان مرزبانی شاندرمن، هتل راتینس، هتل آپارتمان آهوان، هتل آریانا و هتل سامان اشاره کرد. برای رزرو هتل های ماسال تنها کافیست به صفحه مربوطه در اقامت ۲۴ مراجعه کنید و بهترین اقامتگاه یا هتل را براساس سلیقه و نیاز خودتان انتخاب نمایید.

۴.۶/۵ - (۱۵۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱۱

  1. نوید

    ممنونم بابت لیست تقریبا کاملی که ارائه کردید.

    • علیرضا قانع

      ممنون از محبت شما
      هر ییلاق خوب دیگه ای که میشناسید میتونین به ما معرفی کنین

  2. محمد

    بهشت گیلان. یا باید بگم بهشت ایران. ماسال

  3. مسعودحبیبی

    دست شما درد نکنه از اینکه زیباییهای ماسال ما رو به تصویر میکشید حبیبی

  4. محمد

    ییلاق اولسبلنگاه، بی‌شک زیباترین ییلاق ماسال گیلان هستش – یکی از بهترین مناطقی بود که سفر کردم فوق العاده بود این ماسال توی گیلان هر کی بره و نره ماسال رو نبینه واقعا حیف میشه – حتما برید به گیلان و ییلاق ماسال

  5. نوبتی

    انشاءالله کرونا تموم بشه بتونیم بریم

  6. زهرا

    من صبح اونجا بودم شانس ماابرنبود??ولی خیلی قشنگ بود خیلی حتمابرین

  7. مریم

    آدم دوس داره حتما یکبار اینجارو از نزدیک ببینه مثل بهشت میمونه

    • بهنام

      من تنها میرم کی با من میاد

  8. سروناز

    بسیار زیبا

  9. سبی

    چقد رویایی هستش اینجااا وای خدااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×