» جاذبه های گردشگری اردبیل » جنگل فندقلو کجاست؟ | آشنایی با جاذبه ها و مسیر دسترسی به فندقلو
جنگل فندقلو
جاذبه های گردشگری اردبیل

جنگل فندقلو کجاست؟ | آشنایی با جاذبه ها و مسیر دسترسی به فندقلو

۲۲ مهر ۱۴۰۰ 34۰3,687

جنگل فندقلو تکه‌ای از بهشت بر روی زمین می‌باشد که از زیباترین اماکن طبیعی ایران در استان اردبیل محسوب می‌شود. دشت‌های پر از گل بابونه و جنگلی با درختان سرسبز و مناظری بکر و چشم نواز آن را به بهشت طبیعتگردان تبدیل نموده است که هر سال در فصل بهار میزبان گردشگران زیادی می‌باشد.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که جنگل فندقلو کجاست؟ و یا قصد سفر به آن را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به معرفی این جنگل زیبا و بی‌نظیر بپردازیم.

آشنایی با جنگل فندقلو

جنگل فندقلو یکی از اماکن طبیعی دیدنی استان اردبیل می‌باشد که در نزدیکی شهر نمین قرار دارد و محدوده آن از خانقاه علیا در مسیر نمین به آستارا شروع شده و تا روستای حور ادامه پیدا می‌کند. وسعت این منطقه ۱۶ هکتار می‌باشد که یک چهارم آن جنگلی و مابقی سهم مراتع است.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های اردبیل از اقامت24

این جنگل در مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل و در تقابل آب هواهای سرد و مرطوب قرار دارد و از این رو در بیشتر اوقات سال مه آلود و خنک می‌باشد و از آب و هوای مطبوعی برخوردار است.

جاهای دیدنی و تفریحات جنگل فندقلو

جاهای دیدنی منطقه توریستی فندقلو بسیار متنوع است و می‌توان لحظات خوشی را در سفر به این جنگل زیبا و بازدید از جاهای دیدنی آن تجربه نمود.

جنگل فندقلو

دشت گل های بابونه

دشت‌ها و مراتع فندقلو در فصل بهار پوشیده از گل‌های زیبا و خوشبوی بابونه می‌شوند و مناظری شگفت‌انگیز و رویایی را رقم می‌زنند. هر ساله در اواخر خرداد جشنواره گل‌های بابونه در این پهنه سپیدپوش برگزار می‌شود و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در این زمان به جنگل فندقلو سفر می‌کنند.

علاوه بر بابونه گل‌های دیگری همچون سوسن، نسترن، پامچال، خاس، بنفشه و … نیز در دشت‌های فندقلو می‌رویند که در کنار گل‌های بابونه زیبایی خاصی را به چشمان گردشگران و دوستداران طبیعت هدیه می‌کنند.

جنگل درختان فندقلو

دلیل اصلی نام‌گذاری این منطقه وجود درخت‌های بسیار فندق می‌باشد. این منطقه جنگلی به جز درختان فندق از درختان دیگری مانند بلوط، راش، ممرز و … نیز برخوردار است که همین تنوع درختان و پوشش گیاهی این منطقه باعث شده است در فصل‌های مختلف سال جنگل فندقلو مانند یک تابلو نقاشی زیبا باشد.

همچنین درختان میوه‌ای مانند سیب، بادام، انجیر و … نیز به صورت خودرو و جنگلی در این منطقه وجود دارند.

جنگل فندقلو

آبگرم مشه سویی

تصور کنید در میان درختان و فضای جنگلی و در هوایی مه آلود قدم بزنید و به چشمه‌ای با آبی گرم و انرژی بخش برسید. یکی دیگر از جاهای دیدنی جنگل فندقلو که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند، آبگرم مشه سویی می‌باشد. این آبگرم که در ۸ کیلومتری فندقلو و بین روستاهای آلادیزگه و گیلده، در وسط جنگل و در ارتفاع ۶۳۰ متری قرار دارد از خواص درمانی زیادی برخوردار است که مهمترین آنها درمان انواع کمر درد و پا درد می‌باشد. مسیر دسترسی به این آبگرم زیبا در اعماق جنگل نیاز به پیاده‌روی و کوهنوردی و جنگل‌نوردی دارد.

دریاچه سوها

یکی دیگر از جاهای دیدنی جنگل فندقلو دریاچه‌ای زیبا به نام سوها می‌باشد. این دریاچه که یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته‌شده استان اردبیل به شمار می‌رود مقصدی رویایی برای طبیعتگردان، عکاسان و علاقه‌مندان به فعالیت‌ و ورزش‌های آبی می‌باشد. این جنگل در مجاورت دریاچه سوها قرار دارد و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، می‌توانند از این دریاچه نیز بازدید نمایند و لحظات خوشی را در کنار آن تجربه نمایند.

تله کابین فندقلو

یکی از تفریحات مهیج و پرطرفدار در منطقه جنگلی فندقلو تله کابین می‌باشد. این تله کابین که از استانداردهای بالایی برخوردار است در مسیری به طول ۱۷۵۲ متر با ۳۰ کابین معمولی و وی آی پی ( شامل صندلی‌های مبله چرمی، سیستم پخش موسیقی، یخچال با وسایل پذیرایی و شیشه‌های دودی) گردشگران را بر فراز جنگل‌ها و مراتع و مناظر چشم‌نواز جابجا می‌کند.

تله کابین فندقلو

پیست اسکی روی چمن فندقلو

از دیگر تفریحاتی که گردشگران در سفر به جنگل فندقلو می‌توانند از آن بهره ببرند پیست اسکی روی چمن می‌باشد. این پیست که در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا و با استانداردهای لازم ایجاد شده است در فصل بهار و تابستان یکی از امکانات مهم تفریحی توریستی جنگل فندقلو به شمار می‌رود.

از دیگر امکانات تفریحی این جنگل می‌توان به زیپ‌لاین، سورتمه و پیست کارتینگ اشاره نمود.

گونه های جانوری جنگل فندقلو

در این بهشت گمشده حیوانات مختلفی زندگی می‌کنند که مهمترین آنها گوزن‌های وحشی می‌باشند. در سال ۱۳۸۸ مرکزی جهت نگهداری و تکثیر گونه‌های وحشی از گوزن در این منطقه از ایران تاسیس شد. در ابتدا این مرکز دارای ۱۲ راس گوزن وحشی یا همان مرال بود و در حال حاضر تعداد آنها به ۳۰ راس رسیده است.

این گوزن‌ها در محوطه‌ای حفاظت شده قرار دارند و در سفر به جنگل فندقلو می‌توانید آنها را از پشت حصارها بازدید نمایید. از دیگر حیواناتی که در این جنگل زندگی می‌کنند، می‌توان به روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، سمور، قرقاول، عقاب، کبک، مار و … اشاره نمود.

گونه های جانوری در جنگل فندقلو

مسیرهای دسترسی به جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در ۳۹ کیلومتری اردبیل، ۶۷ کیلومتری آستارا و ۶۲۶ کیلومتری تهران واقع شده است و مسیرهای مختلفی برای دسترسی به آن وجود دارد. برای رسیدن به این جنگل از مسیر گردنه حیران باید در جاده آستارا به سمت اردبیل قبل از تونل حیران وارد یک جاده فرعی در سمت راست شده و پس از رسیدن به یک دو راهی بعد از طی نمودن یک کیلومتر به جاده سمت راست آن بروید. در ادامه مسیر به ایستگاه بالایی تله کابین و سپس ورودی جنگل خواهید رسید.

مسیر دیگر دسترسی به جنگل فندقلو از سه راهی جاده اردبیل به آستارا و در نزدیکی شهر نمین می‌باشد. در این جاده قبل از رسیدن به نمین باید از یک جاده فرعی به سمت روستای دودران بروید تا به خانقاه سفلی و آرپاتپه برسید. پس از طی نمودن ۴ کیلومتر بعد از روستای آرپاتپه به فندقلو خواهید رسید.

اگر قصد کوهنوردی برای رسیدن به فندقلو را دارید، می‌توانید از مسیرهای جنگلی زیبایی در دل طبیعت به این منطقه وارد شوید که بهترین این مسیرها پیمایش از سمت جاده لاتون و یا دریاچه سوها به سمت فندقلو می‌باشد. در این مسیرها می‌توانید از آبگرم مشه سویی نیز بازدید نمایید. فقط باید توجه داشته باشید که در صورت ناآشنا بودن با مسیر حتما از کمک‌های راهنمایان محلی استفاده نمایید.

اقامت در جنگل فندقلو

اگر از علاقه‌مندان طبیعتگردی و کمپینگ هستید می‌توانید در دل طبیعت و در میان درختان سرسبز جنگل فندقلو چادر برپا نمایید و اقامتی خاص و لذت بخش را تجربه کنید. با کمک راهنمایان محلی می‌توانید مکان‌های مناسب برای برپایی کمپ را انتخاب کنید.

همچنین برای اقامت در سفر به جنگل فندقلو می‌توانید از اقامتگاه‌ها و خانه‌های محلی و سنتی این منطقه نیز استفاده کنید و یا در روستای نمین که در نزدیکی این جنگل قرار دارد اقامت داشته باشید.

بهترین زمان سفر به جنگل فندقلو

این جنگل در منطقه‌ای سردسیر در استان اردبیل واقع شده است و دارای زمستان‌های خشک و سرد و تابستان‌های خنک با آب و هوای مطبوع می‌باشد. در نتیجه بهترین زمان سفر به این منطقه از اوایل بهار تا اواخر تابستان است. در خردادماه می‌توانید با سفر به فندقلو شاهد دشت‌هایی پر از گل‌های زیبای بابونه باشید و مناظر خارق‌العاده ای را تماشا کنید.

در فصل پاییز جنگل فندقلو به مانند تابلویی هزار رنگ در پیش چشمان شما قرار خواهد گرفت و می‌توانید با سفر به این منطقه در پاییز، تجربه سفری خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی را داشته باشید.

 

۴/۵ - (۴۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×