بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی » جاذبه های گردشگری ارومیه » جاهای دیدنی ارومیه + عکس و ویدیو از جاذبه های گردشگری در سال ۱۴۰۰
آبشار شلماش ارومیه
جاذبه های گردشگری ارومیه - جاهای دیدنی ارومیه

جاهای دیدنی ارومیه + عکس و ویدیو از جاذبه های گردشگری در سال ۱۴۰۰

۸ شهریور ۱۳۹۷ 26۲۷11,905

ارومیه یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای ایران بوده که علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان، مکان های تفریحی فوق العاده ای نیز دارد. این شهر یکی از بهترین مقاصد سفر بوده و همه روزه مسافران و گردشگران بسیاری برای بهره مندی و بازدید از جاهای دیدنی ارومیه به این شهر سفر می کنند.

اگر قصد سفر به این شهر را دارید، با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی و آشنایی با مکان های تفریحی ارومیه همراه باشید.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه معروف به دریاچه رضائیه در شمال غربی ایران بین ۲ استان آذربایجان غربی و شرقی، ۱۸ کیلومتری شرق ارومیه قرار گرفته است. این دریاچه با طول ۱۴۰ و عرض ۵۵ کیلومتر، بزرگترین و پهناورترین دریاچه داخلی و دومین دریاچه آب شور دنیا بوده و  با ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک، به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و به پارک ملی دریاچه ارومیه تغییر نام داده است. این پارک ملی وسیع با ۴۶۲۶۰۰ مترمربع مساحت پس از مرداب انزلی از جالب ترین زیستگاه های طبیعی جانوران در ایران است. پارک دریاچه ارومیه از سوی یونسکو جز یکی از ۱۰ پارک ملی بین المللی کره زمین معرفی شده است.

متأسفانه با تغییرات وسیع دما در سطح کره زمین، دریاچه ارومیه هم دچار خشکسالی شدیدی شد و میزان زیادی از مساحت خود را از دست داد. این تغییرات در دریاچه ارومیه به اندازه‌ای شدید بود که در محافل بین‌المللی راجع به آن صحبت کردند و درباره عواقب این فاجعه زیست محیطی سخن گفتند. با خشک شدن دریاچه ارومیه میزان زیادی نمک بر جای ماند و زمین‌های اطراف یعنی ساحل دریاچه تبدیل به شوره زار شدند. از طرفی با وزیدن باد‌های شدید در اطراف دریاچه، نمک‌ها به زمین‌های کشاورزی و باغ‌های نزدیک کوچ کردند. با جا به جا شدن نمک‌ها به سمت زمین‌های کشاورزی، میزان حاصلخیزی خاک افت می‌کند. ناگفته نماند که دریاچه ارومیه محل زندگی پرندگان و بسیاری جانداران دیگر است و با بروز خشکسالی در این منطقه، جان تمام این موجودات به خطر می‌افتد. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک برای حل مشکلات دریاچه و یا جلوگیری از مشکلات بیشتر، چاره‌ای اندیشیده شود.

دریاچه ارومیه
آدرس: بین ۲ استان آذربایجان غربی و شرقی، ۱۸ کیلومتری شرق ارومیه

پیست اسکی خوشاکو ارومیه

ارومیه به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و قرار گیری در منطقه پربارش کشور، همواره شاهد بارش فراوان برف و باران بوده و ارتفاعات این شهر در بیشتر ماه های سال پوشیده از برف است. این موضوع نیر به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر بدل شده و در بسیاری از روزهای سال، مسافران و گردشگران بسیاری برای انجام ورزش ها و تفریحات برفی به این شهر سفر می کنند . به همین منظور در بخش سیلوانه روستای خوشاکو ارومیه پیست اسکی ایجاد شده تا پذیرای علاقه مندان به اینگونه تفریحات باشد.

پیست اسکی خوشاکو ارومیه
آدرس: ۳۴ کیلومتری غرب ارومیه در منطقه راژان نزدیک روستای خوشاکو

چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه

در نزدیکی دریاچه ارومیه، حوضچه ای زیبا وجود دارد که به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب و چشم انداز های زیبا، یکی از تفرجگاه های ارومیه بشمار می آید. در نزدیکی این حوضچه چشمه آب معدنی وجود داشته که از دل کوه زنبیل به بیرون جوشیده و خواص معدنی بسیاری دارد.

آبشار شلماش سردشت، مقصدی برای تفریح

آبشار شلماش از مهم‌ترین آبشارهایی بوده که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر سردشت جاری است. آبشار شلماش با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود. در فصل بهار این آبشار، پر آب‌ترین روزهای خود را می‌گذراند.

آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت سرد است ولی از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد. مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است و از جاده ای آسفالت و مناسب برخوردار می باشد . از این مکان تا آبشار مدت ۲۰ دقیقه فاصله است. فاصله آبشار شلماش سردشت تا ارومیه حدود ۴ ساعت ماشین سواری است و حدود ۲۵۶ کیلومتر مسیر خواهید داشت.

آبشار شلماش ارومیه
شلماش از مهم‌ترین آبشارهایی بوده که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر سردشت جاری است.

چشمه های آبگرم هفت آباد

روستای هفت‌آباد از لحاظ ارتفاع پایین‌ترین روستای این دهستان از محال مرگور بوده، که دارای چشمه‌‌های آبگرم متعددی است. آب این چشمه ها برای برخی بیماری‌های استخوانی دارای خاصیت درمانی بوده و در فصل تابستان پذیرای مهمانان و گردشگران است.

تفریح ارومیه

سد بوکان ارومیه

سد شهید کاظمی سدی خاکی با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی بوکان و در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این سد برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب‌های رودخانه زرینه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سدی در محل جنوب‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه بسته شده است.

کار احداث این سد در سال ۱۳۴۷ با هدف تامین آب کشاورزی، شرب و برق منطقه توسط شرکتی اتریشی آغاز و در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد. این سد در مسیر رودخانه زرینه‌رود قرار داشته و نام پیشین آن کوروش کبیر بوده که بعدها به نام شهید کاظمی تغییر یافته است. این سد هرساله پذیرای هزاران نفر گردشگر و مسافر از سراسر استان و کشور است.

دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری شمال‌غرب ارومیه قرار داشته و دارای مساحتی بالغ بر ۵ هکتار است. مارمیشو در ۳۷ درجه عرض شمالی و ۴۴ درجه طول شرقی واقع شده است. این دریاچه با دارا بودن انواع آبزیان چون قزل‌آلا محل مناسبی برای ماهیگیری است. مارشیمو بر اثر زلزله و سد کوه در مسیر آب‌های مرزی ایران و ترکیه بوجود آمده است. در سال های اخیر بدلیل جاری شدن سیل و پر شدن دریاچه با شن و ماسه سیلاب، عمق و مساحت این دریاچه به شدت کم شده است.

تفریح ارومیه
آدرس: ۴۵ کیلومتری شمال‌غرب ارومیه

از دیگر جاهای دیدنی شهر ارومیه می توان به آثار تاریخی و اماکن خاص باستانی اشاره نمود.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع یکی از آثار تاریخی ارومیه است که متعلق به سده هفتم هجری قمری و دوره‌ی ایلخانان می‌باشد. برخی معتقد هستند این بنا ابتدا آتشکده بود و بعد از تسلط مسلمانان ویران و سپس در قرن هفتم هجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شده که سبک تزیینات، گچبری‌‌ها، ستون‌بندی‌‌ها و طاق‌‌های مسجد شبیه سبک معماری سلجوقیان است. این مسجد در ۱۵ آذر سال ۱۳۱۴ با شماره‌ی ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای ننه مریم

این کلیسا که به نام‌های دیگری همچون کلیسای شرق آشور، کلیسای حضرت مریم و کلیسای مارت مریم شناخته می‌شود، به اعتقاد برخی از باستان‌شناسان و محققان یکی از کهن‌ترین کلیساهای جهان می‌باشد. این کلیسا در بدو ساخت به عنوان آتشکده‌ مورد استفاده قرار گرفته است و روزگاری از معروف‌ترین معبدهای زرتشتیان محسوب می‌شد. اما زمانیکه زرتشتیان دین مسیح را پذیرفتند، این بنای مذهبی تغییر کاربری داده و آن را به کلیسا تبدیل کردند.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه یکی از آثار کهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه بوده که در خیابان اقبال این شهر قرار دارد. این مسجد در میان بازار قدیمی شهر واقع شده و یکی از ارکان اصلی بافت قدیمی شهر محسوب می‌شود. این مسجد در مجاورت ضلع جنوبی بازار ارومیه قرار گرفته و مربوط به دوره ایلخانی است.

مسجد جامع ارومیه
آدرس: ارومیه ، خیابان اقبال

برخی از محققین معتقدند این بنا، ابتدا آتشکده بوده و بعد از تسلط مسلمانان، ویران شد و سپس در قرن هفتم هجری قمری، بر روی آن مسجدی ساخته شد. سبک تزئینات، گچ بری‌ها، ستون بندی‌ها و طاق‌های مسجد، به سبک معماری سلجوقیان است. مسجد جامع با دو در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می‌شود، به بازار راه دارد. مسجد تاریخی جامع ارومیه، یکی از بناهای صده هفتم (ه. ق) بوده که در سال های اخیر به دلیل کم توجهی و ساخت و سازهای غیرمجاز، دستخوش تغییراتی شده و امروز نیازمند مرمت و حفاظت جدی است.

از خصوصیات بارز این مسجد، شباهت قسمت قدیمی آن با کاخ ساسانی دامغان بوده و بنا بر روایتی، این مسجد پیش از این، معبدی در دوره ساسانی بوده است. هسته نخستین مسجد جامع ارومیه، همان شبستان گنبد است که ساختمان آن به دوران سلجوقیان و قرن ششم هجری قمری تعلق دارد و ۴۰ ستون متصل به این شبستان گنبددار، مربوط به دوران ایلخانی هستند.

مسجد جامع ارومیه

یخچال دوقوز پله ارومیه

از آثار دیدنی و تاریخی ارومیه می‌توان یخچال دوقوزپله یا نه پله، واقع در خیابان عسگرخان، محله دوقوز پله را نام برد. این مکان قدیمی از دو بخش هشتی ورودی و سالن اصلی ذخیره یخ شکل گرفته و در گذشته برای جمع آوری و انبار یخ مورد استفاده قرار می گرفت.

این بنا از آثار دوره قاجار و فاقد تزئینات خاص معماری بوده که از سنگ و آجر ساخته شده و تزئینات آن محدود به دقتی است که در چیدن سنگ ها و آجرها به کار رفته است. یخچال دوقوز پله به علت فرم خاص معمارى و نوع مصالح به کار رفته در آن، تا کنون سالم مانده و صدمات جدى ندیده و اکنون به خانه آبگینه معروف است.

یخچال دوقوز پله ارومیه
آدرس: ارومیه، خیابان عسگرخان، محله دوقوز پله

برج سه گنبد ارومیه

برج آجری سه گنبد، که مقبره امیران دوره سلجوقی بوده و توسط شخصی به نام ابومنصور احداث گردیده، در جنوب شرقی ارومیه و در خیابان استاد برزگر واقع شده است. این آرامگاه با مصالح سنگ و آجر به صورت سکوی بلند استوانه ایی به ارتفاع ۱۳ متر ساخته شده و از داخل، فضای مربعی شکل با سقفی گنبدی دارد.

برج سه گنبد ارومیه
آدرس: جنوب شرقی ارومیه ، خیابان استاد برزگر

برج سه گنبد دارای ۲ طبقه مشتمل بر سردابه و شیون گاه بوده و در ورودی آن ۳ کتیبه به خط کوفی قرار گرفته است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۴ به ثبت آثار تاریخی ملی رسیده است.

برج سه گنبد ارومیه

کلیسای حضرت مریم ارومیه

کلیسای حضرت مریم مربوط به دوره ساسانی بوده و در محله قدیمی چهاربخش، در شمال غربی ارومیه واقع شده است. این کلیسای آشوریان با ظاهر بسیار ساده، در زمینی مستطیل شکل با مساحت ۸۸ مترمربع در ضلع جنوبی محوطه باغ بزرگی در حد فاصل خیابان فردوسی و دخانیات قرار گرفته است. در مقابل این کلیسا، چندین سنگ قبر مربوط به مسیحیان آشوریان قرار گرفته است.

کلیسای حضرت مریم ارومیه
آدرس: شمال غربی ارومیه، محله قدیمی چهاربخش

خانه انصاری ارومیه

خانه انصاری ارومیه در قسمت مرکزی شهر، میدان امام حسین، امتداد خیابان مدنی ۲ واقع شده است. این بنا که یکی از خانه های تاریخی و قدیمی ارومیه بوده، در سال ۱۳۳۴ در مرکز حیاط و باغ بزرگی، در ۲ طبقه با مصالح سنگ و آجر، خشت و چینه، سقف پوشش چوبی و اندود گچ و تخته پوش تاسیس شده است.

با توجه به کتیبه های روی کاشی های تزئینی این بنا، قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. در جبهه جنوبی و اندرونی خانه، حیاط دیگری بوده به نام باغ انگور که پیرامون آن حصاری قرار گرفته است. اکنون این بنای تاریخی، تحت مالکیت آموزش و پرورش ارومیه قرار دارد.

خانه انصاری ارومیه
آدرس: ارومیه ، میدان امام حسین، امتداد خیابان مدنی ۲

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه

یکی از بزرگ‌ترین فضاهای سبز و حیاتی شمال غرب کشور، پارک جنگلی شیخ تپه در جنوب شرقی ارومیه است. این پارک جنگلی، معروف به بام شهر، با وسعت ۴۴ هکتار در بالای تپه ای باستانی، متعلق به دوره مادها قرار گرفته است. پارک جنگلی شیخ تپه نمایی زیبا از شهر را به تصویر کشیده و  با هدف افزایش گردشگری و جهانگردی و توسعه فضای سبز و تفریح مردم، احداث شده است.

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه
آدرس: ارومیه ، بلوار نبوت

حال و هوای خاص ارومیه

ارومیه شهر ناب و جذاب و قابل توجهی است که در شمال غربی ایران زمین جای گرفته است. این شهر عزیز موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خودش را دارد. همین عامل باعث شده که ویژگی های اقلیمی خاصی هم داشته باشد. مخصوصاً این نکته را هم باید اضافه کرد که زبان آذری و ترکی و تمام این عوامل که در کنار هم قرار گرفته اند سبب شده شهر ارومیه شهری متفاوت، تماشایی و به معنای واقعی کلمه منحصر به فرد باشد، به ویژه برای افرادی که ساکن شهرهای جنوبی یا شرقی کشور هستند.

بدون شک بارها و بارها شنیده اید که ایران زمین کشوری چهار فصل است؛ اگر شهر خاصی مثل ارومیه را در کنار شهری از شمال، شهری از جنوب، شهری از غرب و شهری از شرق قرار دهید و ویژگی های اقلیمی و آب و هوایی و حتی نوع ساختمان سازی و بناهای شهر را با دقت نگاه کنید خواهید دید که چقدر این شهرها با هم متفاوت هستند. البته شکی نیست که همین تفاوت زیبا است و گردشگری را هیجان انگیز می کند.

۳.۱/۵ - (۴۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲۷

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها
    یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤

  2. ارومیه قلب آذربایجان ❤💙💚

    ارومیه قلب آذربایجان ❤💙💚خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤💙💚
    یاشاسین آذربایجان ❤💙💚
    یاشاسین اورمیه ❤💙💚

    URMİA ❤💙💚AZERBAYCAN

  3. ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها 💙💚❤

    یاشاسین آذربایجان 💙💚❤
    یاشاسین اورمیه 💙💚❤
    یاشاسین تورک 💙💚❤
    یاشاسین تراختور 💙💚❤
    یاشاسین‌ والیبال شهرداری اورمیه 💙💚❤
    یاشاسین دوخسان اورمیه 💙💚❤

  4. ارومیه قلب آذربایجان

    ارومیه قلب آذربایجان 💪
    ارومیه جان آذربایجان 💪
    ارومیه خاک آذربایجان 💪
    ارومیه شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان💪
    ارومیه شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف 💪
    ارومیه شهر شهیدان باکری ها و امینی ها 💪
    ارومیه شهر عاشیق های آذربایجان 💪
    ارومیه دارای بزرگترین پارک های ترکی منطقه آذربایجان ( پارک های گوللر باغی ارومیه، ائللرباغی و ساغلیق ارومیه)💪
    ارومیه بززگترین مراکز و مجتمع های ترک در منطقه آذربایجان ( مجتمع تجاری و تفریحی تورک مال اورمیه، مجتمع تجاری و تفریحی اوریاد مال ارومیه، مجتمع تجاری و تفریحی ژابیز ارومیه، پاساژ آذربایجان ارومیه، پاساژ ستارخان ارومیه، پاساژ استاد شهریار ارومیه، بازارچه ایران ترک ارومیه، مراکز خرید ترک آی اولدوز ارومیه برند شهر ارومیه، مرکز خرید ترک آی ارومیه برند شهر ارومیه، مرکز خرید ترک دوبی ارومیه ، مرکز خرید الماس ترک ارومیه ) 💪

    یاشاسین آذربایجان 😍😍😍
    یاشاسین اورمیه 😍😍😍

    💓 ارومیه قلب ابدی آذربایجان و خاک ابدی ترک ها 💓

  5. ایران من

    حالا مثلا ارومیه چی هست که شما ها به جان هم افتادید. و گورد و ترک راه انداخیت کم مغز ها تو به کار بندازید و قومیت پرستی بذارد کنار ما هممون ایرانیم نباید جدا از هم باشیم

    • یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه

      اخوی ایران من
      بالای ۹۰ درصد ارومیه ترک و آذربایجانی هست و چند درصد اقلیت کرد مهاجر عراقی داره که زمان جنگ تحمیلی وارد خاک مقدس آذربایجان شدن که این اقلیت هم توی هر شهری پیدا میشن!!!!
      ارومیه شهر تاریخی و ابدی ترکان با قدمت بالای ۳۰۰۰ هزار ساله هم ردیف با شهر برادر و قارداش تبریز 💓 از شهرهای ترک و آذربایجانی محسوب میشه !!!
      کل شهر اورمیه رو بگردی یه جایی به اسم کردی یه پاساژ یه بنای تاریخی ، یه مجتمع یه بیمارستان یه پارک حتی یه کوچه به اسم کردی نمیتونی پیدا کنی چون اورمیه آذربایجانه و خط قرمز ترکها !!!!!!!

      یاشاسین آذربایجان 💓یاشاسین ارومیه

  6. ارومیه قلب آذربایجان❤

    ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤
    یاشاسین آذربایجان 💪
    یاشاسین اورمیه 💪

    YAŞASIN AZERBAYCAN ❤
    YAŞASIN URMİA ❤
    YAŞASIN TÜRK❤

  7. ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚

    ارومیه قلب آذربایجان خاک ابدی ترکا

    💙❤💚 💙❤💚 💙❤💚

    ارومیه قلب آذربایجان 💞
    ارومیه جان آذربایجان 💞
    ارومیه خاک آذربایجان 💞
    ارومیه شهر والیبالی خطه آذربایجان 💞
    ارومیه شهر شهیدان باکری ها 💞
    ارومیه شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف 💞
    ارومیه شهر عاشیق های آذربایجان 💞

    یاشاسین آذربایجان 😍
    یاشاسین ارومیه 😍

  8. اورمولو

    اورمیه یا اورمو از خان نشین های ایل افشار بوده و بسیاری از شاعران و بزرگان قدیم شهرمون پسوند افشار دارند. لهجه تورکی ما با تبریز و سایر شهرهای آذربایجان اندکی متفاوته و نسبتا به ترکی مناطق مرکزی ترکیه نزدیک است (افشارها با تورکمانهای آناتولی نسبت داشتند). موسیقی اورمیه با نام مکتب آشیق اورمو ثبت شده و آشیق های (=میوزیسین های فولکلور) بسیاری از این شهر به فولکلور آذربایجان غنا دادند و با سازشون داستان آصلی و کرم داستان کؤراوغلو رو نقل کردند. به دلیل حاصلخیزی زمین ها محصولات کشاورزی زیادی داریم و غذاها و شیرینی های متنوعی تهیه میشه. فصل تابستون بهترین موقع سفره هم دریا میتونید شنا کنید (ما تورکای اورمیه به دریاچه مون میگیم دریا! شاید به خاطر تاثیر زیادش در زندگی و خاطراتمون برای ما دریا شده) و هم تابستان فصل میوه اس آخر تابستون انگورا رسیدن و دوشاب نقل حلوا انواع میوجات خشک به وفور میتونید سوغات ببرید. از بین اماکن تاریخی اوچ گونبز (سه گنبد) و مسجد جامع از یادگارهای سلجوقیانه و بافت تاریخی مرکز شهر با آجرکاری های زیبا در حال احیاست. حس زندگی دهاتی(کانتری لایف) خواستید برید سمت روستاهای امامزاده (ایمامزادا). آخر هفته ها خانمای کشاورز محصولات ارگانیکشون رو کنار جاده میفروشن و میتونید از ویلاهای اطراف امازاده اجاره کنید کباب بپزید و از طبیعت لذت ببرید. یه روز میتونید به کاظم داشی در قوشچی سر بزنید که یه صخره بزرگه کنار دریا. بالا رفتن از صخره و دیدن اطراف خیلی لذت بخشه بعدشم آبتنی کنید شبم میتونید کمپ بزنید همونجا شبای تابستون خانواده های زیادی جمع میشن. در چیچست تابستونا جشنواره انگور هم برگزار میشه.

    آپدیت:‌ امیدوارم دریا وقتی میاین دوباره مثل سابق پرآب باشه.

  9. leyla nouri

    ارومیه قلب آذربایجان
    ممنونم از سایت خوبتون

  10. هر بژی کردستان

    ❚❚ارومیه قلبی کردستان❚❚
    ارومیه یکی از شهر های کردنشین در ایران است و جاذبه های زیادی به خود دارد
    همچون؛
    ⋆قلعه اسماعیل خان یکی از آثار بجا مانده از این بزرگوار
    ⋆دریاچه دالامپر
    ⋆سوله دوکل(در منطقه مرگور)
    ⋆ دریاچه مارمیشو
    ⋆پیست اسکی خوشاکو
    ⋆چشمه های آبگرم هفت آوا
    ⋆چشمه آب معدنی کوه زنبیل
    ⋆سد زیبای سیلوانا
    ⋆چشمه آب معدنی ریک آباد صومای⋆
    یکی از زیباترین مناطق ارومیه همین مناطق زیبای کردنشین هستن

    •هربژی کردستان𓍲་‌ ‌‌ִֶָ ‌

    • ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙

      ارومیه قلب آذربایجان ❤

      کرد مهاجر قندیلی زرشک ، شتر در خواب ببیند پنبه دانه!!!!!!
      ارومیه شهری با قدمت ۳۰۰۰ هزار ساله هم ردیف با شهر برادر و قارداش تبریز ❤ از شهرهای آذربایجانی و ترک نشین ایران هست که بالای ۹۰ درصد ارومیه ترک و آذربایجانی هست و‌ چند درصدی اقلیت اکراد مهاجر که زمان جنگ تحمیلی از ترس صدام که داشت نسلشونو منقرض میکرد وارد خاک مقدس آذربایجان شدن‌!!!
      اکراد مهاجری که که تاریخ دارین نه هویت ، و نه کشوری و هر جا برای ساعت فروشی و کارگری میرن اونجا رو چوردستان خیالی معرفی میکنند !!!
      کل شهر ارومیه رو بگردین یه خیابون ، یه پاساژ یه پارک یه مجتمع یه بیمارستان حتی یه کوچه به اسم چوردی نیست چون ارومیه آذربایجانه ❤
      پارک های ترکی شهر ارومیه :
      پارک های گوللر باغی ارومیه، پارک ائللر باغی ارومیه، پارک ساغلیق ارومیه

      بیمارستان بزرگ آذربایجان ارومیه ❤

      مراکز خرید ترکی ارومیه :
      مجتمع تجاری و تفریحی تورک مال ارومیه ، مجتمع تجاری و تفریحی اوریاد مال ارومیه، مجتمع تجاری و تفریحی ژابیز ارومیه ، پاساژ آذربایجان ارومیه ، پاساژ ستارخان ارومیه، پاساژ استاد شهریار ارومیه ، مراکز خرید ترکی آی اولدوز اورمیه برند اورمیه ، مراکز خرید ترک آی ارومیه برند ارومیه ، مرکز خرید دوبی ترک ارومیه‌، بازارچه ایران ترک ارومیه

      مناطق ترکی و ریشه دار ارومیه :
      یئده درمان محلسی ، شورشورا منطقسی، تندیرچی خانا ، دوشاپچی خانا ، نووگئچر محلسی ، آقا قبیری منطقسی، فلکه جیران ، فلکه زنجیر ، باغچا باشی منطقسی، آتمیش طنف منطقسی ، آغداش منطقسی ، غلام خان راستاسی و هزاران مناطق ترکی شهر ارومیه

      اکراد مهاجر عراقی از سرنوشت ارامنه در قره باغ آذربایجان درس بگیرید که تاریخ رو براتون تکرار خواهیم کرد !!!!!
      ارومیه قلب آذربایجان خطر قرمز همه ترکاست حتی استان‌ سینان داش ( سنندج جعلیتون ) هم جزیی از خاک آذربایجانه!!!

      یاشاسین‌آذربایجان ❤ یاشاسین ارومیه

      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN
      URMİA ❤AZERBAYCAN

      • ئورمیه

        نیازی به نفرت پراکنی و نشون دادن خوی وحشیتون نیست یه دور توی ارومیه بزنی میفهمی شهر دست کیه تاریخ گورستان نژادپرستایی مثل شماست خداروشکر طبق آمار نسلتون داره منقرض میشه

        • سنندج دلی آذربایجان 😍

          همچنان که‌ لاشه سمیتگوه رو از خاک آذربایجان بیرون انداختیم با شما بزهای کوهی هم انجام خواهیم داد اینجا آذربایجانه بز کوهی و جای شما کوههای قندیل و هندوستانه نه قلب آذربایجان 😍

        • ارومیه قلب آذربایجان ❤

          ارتش قدرتمند ترکیه خوب داره نسلتونو منقرض میکنه و این تازه اولشه چورد مهاجر هندی زاده !!! شما چوردها یه قبر ۱۰۰ ساله در اورمیه نداریم‌ شما هنوز فرزندان‌ باکری ها باقرخان هو ستارخان ها ملاحسنی ها نمردن که شما اکراد مهاجر وحشی بیایید اینجا دم تکان بدید که نابودتون میکنیم اینجا زیاد قدقد نکن چورد مهاجر جرات دارین داخل شهر بگین اورمیه چوردستان ببینید چه بلایی سرتون میاریم ارومیه گورستان شما خواهد شد سر قلب آذربایجان و خاک آذربایجان با کسی شوخی نداریم در طول تاریخ گنده تر از شما اکراد مهاجر کسی نتونسته به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنه شما اکراد هندی زاده مهاجر ساعت فروش که جای خود دارین !!!! این چوردستان شما کجاست که حتی سازمان ملل هم نمیتونه توی نقشه پیدا کنه منظورتون از چوردستان همون اقلیمک توی عراقه که داعش توی پاچتون گذاشت و همه سربازهای اقلیمک چوردستان با لباس های زنونه فرار کرده بودن و اگه کشور قدرتمند ایران نبود الان چیزی از اقلیمک چوردستان باقی نمونده بود 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
          یاده اون خواننده گنده گوزتون افتادم که حتی مریخ رو هم چوردستان خیالی معرفی کرده بود که به شکر خوردن افتاد و گریه کنان گفت چوردستان پریشانه 🤣🤣🤣🤣🤣

          غمگینم مثله چوردی که پرچم و کشور نداره و توی ایموجی ها عکس پرچم تاجیکستان رو به عنوان پرچم خیالیشون انتخاب میکنه و میگه بزی چوردستان 🤣🤣🤣

          • Badboy

            هیچی نمیگم …فقط میگم خاک تو سرت با این طرز فکرت و نژاد پرستیت …گوزو چ کورد و چ تورک هممون برادریم 😐

    • سنندج قلب آذربایجان

      کرد مهاجر کولی هندی زاده شتر در خواب ببیند پنبه دانه!!!!!!
      ارومیه قلب ابدی و خاک ابدی آذربایجان هست هیچ کسی جرات چپ نگاه کردن به خاک ارومیه و آذربایجان نداره و نمیتونه داشته باشه امتحانش مجانیه!!!
      در طول تاریخ گنده تر از شما نتونستن به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنن شما اکراد مهاجر کولی که جای خود دارین !!!!
      از سرنوشت ارامنه در قره باغ آذربایجان درس بگیرید که تاریخ رو براتون تکرار خواهیم کرد

      یاشاسین آذربایجان .
      یاشاسین‌ سینان داش .

    • ارومیه قلب آذربایجان ❤💙💚

      کرد بز کوهی شلوار گشاد دززززززز !!!!

      ارومیه قبرستان شما اکراد وحشی خواهد شد زمانی که صدام داشت توی حلبچه شما اکراد وحشی رو سمپاشی میکرد از ترستون که شلوارهای گشادتتون خراب کرده بودین مثله گله های گوسفند پشت کامیون ها وارد خاک آذربایجان شدین شما اکراد عراقی زاده هندی هر جا برای حمالی و کارگری و ساعت فروشی میرین اونجا رو چوردستان خیالی معرفی میکنید !! در طول تاریخ از شما گندترهاش نتونستن به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنن شما اکراد بز کوهی شلوار گشاد که جای خود دارین !! بزرگترین سمیتگوه بود که لاشه مثله سگشو از خاک آذربایجان بیرون انداختند خوب گوش های درازتون باز کنید اینجا آذربایجانه کوچکترین توهمی بزنید عاقبتتون بدتر از سرنوشت ارامنه در قره باغ آذربایجان خواهد شد !!!!!!!!!!!!!!
      یاشاسین گوزل آذربایجان ❤
      یاشاسین گوزل اورمیه ❤

      ❤ ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤

    • بزی چوردستان بزی

      بزی چوردستان بععععععععععع

    • ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙

      چوردستان پریشانه 🤣🤣🤣🤣🤣
      بزی چوردستان 🤣🤣🤣🤣

    • ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙

      چوردستان پریشانه 🤣🤣🤣🤣🤣
      بزی چوردستان 🤣🤣🤣🤣

    • ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙

      چوردستان پریشانه 🤣🤣🤣🤣🤣
      بزی چوردستان 🤣🤣🤣🤣

    • ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها

      کرد بز کوهی شلوار گشاد عراقی قندیل زاده ارومیه گورستان شما اکراد مهاجر عراقی قندیل زاده خواهد شد فقط صبر کنید به وقتش!!!
      کسی بخواد به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنه نسلوشو مثل صدام که داشت نسلتونو منقرض میکرد رو منقرض خواهیم کرد فرزندان باکری ها ، امینی ها، ملاحسنی ها، باقرخان ها ، ستارخان ها هنوز نمردن که شما اکراد وحشی بیایین و چشم طمع به خاک آذربایجان و ارومیه رو داشته باشین!!!
      جان خودمونو فدای خاک ایران و آذربایجان و ارومیه میکنیم اما ذره ای خاک نمیدیم اینجا کرد مهاجر عراق نیست اینجا کوههای قندیل نیست اینجا آذربایجانه، آذربایجان قلب و جان ترکها ❤

      ارومیه قلب ابدی آذربایجان 💙💚❤
      یاشاسین اورمیه 💙💚❤
      یاشاسین آذربایجان 💙💚❤
      یاشاسین تورک 💙💚❤

  11. ارومیه قلب آذربایجان

    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ارومیه

  12. ارومیه قلب آذربایجان

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها ، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم
    یاشاسین ایران
    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ارومیه

    ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤

  13. بهزاد درفشی

    با سلام و تشکر اینجانب بهزاد درفشی یورتشاه راهنمای گردشگری کارت دار هستم. آیا عبارت آبشار شلماش ارومیه صحیح میباشد. و چرا هیچ گونه اشاره ای به فاصله سردشت تا ارومیه نشده است، تا گردشگران بدانند که حداقل برای دیدن آبشار سردشت باید ۴ ساعت از ارومیه ماشین سواری داشته باشند. با تشکر

    • علیرضا قانع

      سلام جناب درفشی
      بله عبارت صحیح آبشار شلماش سردشت هست و فاصله هم تقریبا ۴ ساعت هست. درست میفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×