بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری لرستان » بهشت گمشده های لرستان | کهمان الشتر، تنگه شیرز کوهدشت، روستای ونایی و دریاچه گهر لرستان
بهشت گمشده لرستان
جاذبه های گردشگری لرستان

بهشت گمشده های لرستان | کهمان الشتر، تنگه شیرز کوهدشت، روستای ونایی و دریاچه گهر لرستان

۷ فروردین ۱۴۰۲ 30۱۲2,971

در پس همه سختی ها آدمی گاهی باید خودش را به سبزی بوته ها و درختان و آبی آرامش بخش رودها بسپارد و اجازه دهد که روحش تا آنجا که می تواند رها شود و دست طبیعت را بفشارد. پرواز کند تا با حالی خوش جانی دوباره به جسمش ببخشد. این تعبیری از بهشت روی زمین است. جایی که جسم و روح با حالی خوش به هم پیوند می خورند. جایی به زیبایی بهشت گمشده لرستان، جایی به دل گرمی تنگه شیرز کوهدشت لرستان، به روح نوازی روستای ونایی و آرامش آبی مخملی دریاچه گهر لرستان که درگیری های روزهای کاری را در خود حل می کند و زیبایی چشم نواز آن همیشه در یاد باقی خواهد ماند. لرستان چهار فصل شامل ۱۱ شهرستان است و جایی است که یکی از بهشت های ایران را در خود جای داده است. در بروجرد که در قسمت شمالی این استان است، روستای زیبای ونایی، در کوهدشت که در قسمت غربی این استان واقع شده است تنگه شیرز و در دورود که قسمت شرقی لرستان قرار گرفته، دریاچه مخملی گهر و در شهرستان سلسله، کهمان الشتر چشم نواز واقع شده است. جاهای دیدنی لرستان انتهایی ندارد، برای آشنایی بیشتر با بهشت گمشده استان لرستان با ادامه مقاله همراه باشید.

بهشت گمشده لرستان، کهمان الشتر

تصور رفتن به فضایی که در نهایت زیبایی بویی از دل تاریخ را به مشام می رساند، همیشه برتری خاصی داشته است. تاریخ درس زندگی است، سفر روح زندگی است. ترکیب این دو، دید آدمی را به دنیای اطرافش باز می کند و به او اجازه می دهد تا بتواند درست فکر کند. این ها ویژگی های کهمان الشتر بهشت لرستان است. کهمان به معنی مامن پادشاهان، نام رودخانه ای است که از پس درختان سر به آسمان کشیده گردو، بید، زالزالک، تمشک و گلابی عبور کرده است و به این دره زیبا رنگ و بوی خاصی بخشیده است. کهمان الشتر به کهمان الشتر تخت شاه نیز معروف بوده است. تخت شاه از نام چشمه ای جوشان با همین نام گرفته شده است که به دلیل وجود تخته سنگی بزرگ روی این چشمه این نام را از آن خود کرده است. این منطقه تفرجگاه شاهان باستان بوده است. منطقه کهمان الشتر دره ای است که در دامنه کوه های گرین از فرزندان زاگرس در شمال لرستان و در محدوده شمال شرقی شهرستان سلسه قرار گرفته است.

کهمان الشتر تخت شاه

انتخاب نامی چنین با معنی، بر اساس آثار تاریخی به جای مانده از ایران باستان در کهمان الشتر لرستان، خبر از قدمت بالای این منطقه ، خوش آب و هوا بودن آن و انتخاب آن توسط پادشاهان می دهد. رودخانه کهمان الشتر، چشمه سارهای پرآب، یخچال های دائمی و درختان پربار همگی با هم در کنار چشم اندازی بسیار بکر و زیبا طبیعت زیبای این بهشت گمشده لرستان را رقم می زنند. کهمان الشتر طبیعت بسیار بکری دارد. دمای هوای کهمان الشتر به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای کوهستانی بسیار خنک است و محل بسیار خوبی برای گذراندن تعطیلات تابستانی است. کهمان الشتر خرم آباد نسبت به سایر مناطق لرستان، دمای هوای بسیار خنک تری دارد و گردشگران بسیاری را به این منطقه کشانده است.

آدرس کهمان الشتر: استان لرستان، شهرستان سلسله، روستای دره تنگ علیا و دره تنگ سفلی، خیابان شهید مدنی، مسیر دره تنگ، دره کهمان الشتر

جاهای دیدنی کهمان الشتر

منطقه کهمان الشتر یکی از مکان های بسیار خوش آب و هوا و دیدنی است که از نظر تاریخی نیز جایگاه وییژه ای دارد. مناطقی که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد، همگی در خود شهر سلسله واقع شده اند.

  • قلعه کلو
  • رادیولاریت های گرین
  • غار سمسا
  • غار کیوان
  • غار مرکلنگ
  • غار مر کر دل
  • قار چنار

کهمان الشتر، بهشت گمشده لرستان

بهشت گمشده لرستان، تنگه شیرز کوهدشت

راه رفتن در بافتی بکر و لایه لایه، تماشای مناره ای سنگی و لمس نوازشگر توامان سایه و آفتاب تجربه بسیار دل انگیز و خاصی است که می توانید آن را در تنگه ی شیرز کوهدشت که یکی از بال های بهشت لرستان است، تجربه کنید. تنگه باستانی شیرز سه استان زیبای ایلام، لرستان و کرمانشاه را به هم متصل کرده است و بی دلیل نیست که نام بهشت گمشده لرستان را از آن خود کرده است. تنگ شیرز کوهدشت لرستان یا دره شیرز در یونسکو با عنوان ژئو پارک و همچنین، در ایران جزئی از آثار ملی به ثبت رسیده است. درک زیستگاه انسان های دوره پارینه سنگی و زندگی غار نشینی تجربه بسیار خاصی است که آن را در تنگ شیرز لرستان می توانید تجربه کنید.

دره شیرز، بهشت لرستان

فرسایش اگر چه مخرب است، اما، خود نقاش طبیعت است. این تنگه همچون گرند کنیون امریکا و دره پادشاهان استرالیا از پس فرسایش پدید آمده است. تنگه شیرز خرم آباد که بافتی رسوبی دارد، توسط دیواره های بزرگی به ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده است. این تنگه محل عبور رودی کوچک و زلال است که مملو از ماهی های قزل آلا است و به حال و هوای این بهشت لرستان حس خاصی بخشیده است. آب و هوای تنگه شیرز در تابستان ها بسیار معتدل است. اما، زمستان و پاییزی سرد و کوهستانی دارد. تنگه شیرز در لرستان در شمال شرقی شهرستان کوهدشت از توابع لرستان واقع شده است.

مسیر تنگه شیرز از سمت لرستان به این صورت است که باید ابتدا خود را به شهرستان کوهدشت برسانید. سپس، به بخش زردلان بروید و از آنجا به سمت تنگه شیرز در لرستان حرکت کنید.

آدرس تنگه شیرز کوهدشت: استان لرستان، ۵۰ کیلومتری شمال کوهدشت، بخش زردلان، منطقه اولاد قبا، تنگه شیرز

فاصله خرم آباد تا تنگه شیرز: ۱۸۰ کیلومتر است که ۳ ساعت و ۷ دقیقه با ماشین شخصی زمان می برد.

جاذبه های گردشگری تنگه شیرز، گرند کنیون ایران

  • پل خدا دره شیرز
  • آبشارها
  • مناره سنگی

تنگه شیرز، گرند کنیون ایران

بهشت گمشده لرستان، روستای ونایی لرستان از توابع بروجرد

روستاها در کنار جاذبه های بکر، تنها جای باقی مانده در این جهان زیبا هستند که آدمی را از هیاهوی زندگی شهری دور می کنند. او را به خودش پیوند می زنند و به او فرصت می دهند تا بتواند در لابلای مشغله ها، کمی بیشتر و عمیق تر به آسمان بنگرد و از هوایی بکر و معطر تنفس کند. روستای ونایی بروجرد که از توابع لرستان است یکی از همان روستاها است.

 روستای ونائی بروجرد در ۱۳ کیلومتری بروجرد و در قسمت شمال غربی آن قرار گرفته است و به روستای ونایی خرم آباد نیز معروف است اما همانطور که گفته شد جزو بروجرد است. طبیعت روستای ونایی به گونه ای است که چشم انداز بسیار زیبا و ظریفی دارد. چرا که این روستا به صورت تنگه ای بین دو کوه سر به فلک کشیده برآفتاب و کوه گرین واقع شده است. مزارع، بیشه زارها و مناطق تاریخی این روستا را به روستای گردشگری ونایی بروجرد تبدیل کرده است. جمعیت روستای ونایی شهرستان بروجرد بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ انجام شده است، برابر با ۵۹۹۴ نفر بوده است که معادل ۱۷۰۵ خانوار است. این میزان جمعیت به همراه المان های دیگر باعث شده است که این روستای زیبا به جایگاه یک شهر برسد. به همین دلیل می توان گفت که این روستا را با نام شهر ونایی هم می توان شناخت که بعد از خرم آباد دومین شهرستان با جمعیت روستایی پر جمعیت استان لرستان محسوب می شود. مسیر روستای ونایی از لرستان اینگونه است که باید خود را به شمال غربی بروجرد برسانید.

آدرس روستای ونایی بروجرد: استان لرستان، شهر بروجرد، شمال غربی بروجرد، روستای ونایی

بهشت گمشده استان لرستان

آب و هوای روستای ونایی

آب و هوای روستای ونایی که طبق گفته ساکنین اکنون به شهر تبدیل شده بسیار خنک است و طبیعت سرسبزی دارد. این روستا در بروجرد واقع شده که خود بروجرد به پاریس کوچولو معروف است که به دلیل چهار فصل بودن و شباهت به آب و هوای پاریس است. این نام توسط گردشگران خارجی روی این شهر گذاشته شده است. روستای ونایی بروجرد لرستان طبیعتی کوهستانی دارد و کوه ها تا خرداد ماه پوشیده از برف هستند. این پر برف بودن باعث شده است این روستا زمستانی سرد و پر برف و تابستانی خنک و معتدل داشته باشد. این روستای زیبا ممتد به دشتی وسیع می شود که به دلیل آب فراوان، محل بسیار خوبی برای کشاورزی است. میانگین روزهای یخبندان این روستا برابر با ۶۰ روز در سال است.

سوغات روستای ونایی بروجرد

عمده و اصلی ترین سوغاتی روستای ونایی خیارشور است که از این روستا به سراسر ایران ارسال می شود. مردم این روستا خیارشورها را به روش سنتی تهیه می کنند. طعم، کیفیت و مزه خوش این محصول باعث شده است که این خیارشورها طرفدار بسیاری در کل ایران پیدا کند. در کنار خیارشور، محصولات کشاورزی مانند لوبیا سبز، خیار و محصولات لبنی چون دوغ، کشک محلی و شیر تازه هم از دیگر سوغاتی های این روستای زیبا و دل انگیز است.

جاهای دیدنی روستای ونایی

روستای ونایی در استان لرستان به دلیل جاذبه های گردشگری که دارد، طی سال های متمادی گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است. این روستای چشم نواز و آرامش بخش دارای جاذبه های بسیاری است.

  • سراب چله
  • سراب سفید
  • غار سراب
  • سراب خسروی
  • سراب ماربره
  • سراب دروزن
  • دشت سفره
  • تنگ دریند گلرود
  • دربند ونایی
  • سراب مسجد

روستای ونائی در شب

بهشت گمشده لرستان، دریاچه گهر لرستان نگین زاگرس و اشترانکوه

تماشای آینه آبگون، دریاچه گهر لرستان، بال سوم از بهشت گمشده استان لرستان که با آبی آسمان درآمیخته است، جلوه بسیار زیبایی به طبیعت این دریاچه بخشیده است. شقایق ها و لاله های واژگون که در انتهای ماه اردیبهشت و ماه خرداد می روید، زیبایی وصف نشدنی و گلگونی را به این دریاچه داده است. دریاچه گهر در دورود لرستان واقع شده است و محلی برای کوهنوردی، صعود و صید ماهی قزل آلا را برای گردشگران فراهم می کند. بنابراین، در جواب به این سوال که آیا امکان ماهیگیری در دریاچه گهر استان لرستان ایران این بهشت لرستان وجود دارد یا خیر، پاسخ بله است. تنها این نکته را باید بدانید که برای رفتن به این دریاچه باید تجهیزات کامل مانند لباس گرم، غذای گرم و سرد کافی، کفش مناسب، لوازم بهداشتی و ایمنی را با خود به همراه ببرید.

دریاچه گهر درود، بهشت لرستان

معرفی دریاچه گهر لرستان

زمین شناسی اتریشی به نام آ-رودلر در سال ۱۸۸۸ میلادی این بهشت گمشده لرستان، دریاچه گهر را کشف کرد. دریاچه گهر لرستان این بهشت گمشده استان لرستان در ارتفاع ۲۳۶۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و به دلیل تلاقی رنگ آبی دریاچه و آسمان، همچون نگینی فیروزه ای بر بلندای زاگرس و اشترانکوه می درخشد. دریاچه طبیعی گهر لرستان در جنوب شرقی دورود و روی گسل اصلی زاگرس واقع شده است. سال ها پیش، بعد از زمین لرزه عظیمی که در این مکان رخ داد، این دریاچه مخملی و مسحور کننده پدیدار شد. دریاچه گهر کوچک استان لرستان یکی از دو بخش دریاچه است که به گهر بزرگ و گهر کوچک معروف است. مساحت دریاچه گهر لرستان در بخش گهر بزرگ عرضی برابر با ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر، طولی به اندازه ۱۸۰۰ متر و ژرفایی به میزان ۴ تا ۲۸ متر دارد.

بهترین زمان برای سفر به این دریاچه ماه تیر و مرداد است. پوشش گیاهی دریاچه گهر در لرستان پوشیده از گونه های زرشک، شیرخشت، سیب وحشی، گردو، بید، انجیر، گون، گز و بادام وحشی است. فاصله دریاچه گهر تا لرستان ۱۲۴ کیلومتر است که معادل ۲ ساعت و ۲۹ دقیقه زمان می برد. این دریاچه مجهز به سرویس بهداشتی، پاسگاه نیروی انتظامی و کمپینگ موقت تابستانی است. می توانید در دریاچه گهر به قایق سواری، ماهی گیری، عکاسی، کوهنوردی و طبیعت گردی بپردازید.

آدرس دریاچه گهر لرستان: استان لرستان، منطقه حفاظت شده اشترانکوه جنوب شرقی دورود، بین دورود، الیگودرز و ازنا

دریاچه گوهر لرستان، بهشت گمشده ایران

جاهای دیدنی نزدیک بهشت گمشده لرستان

بهشت گمشده استان لرستان مشتمل به چندین منطقه است که یکی در دورود، دیگری در بروجرد و سومین آن ها در کوهدشت و چهارمین آن در شهرستان سلسله واقع شده است. یعنی اگر نقشه لرستان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کنیم می توان گفت که این سه جاذبه در قسمت شمالی این استان واقع شده اند. جاهای دیدنی نزدیک بهشت گمشده لرستان به این شرح است.

جاهای دیدنی نزدیک کهمان الشتر

  • قلعه مظفری، واقع در شهرستان الشتر
  • پل شاپوری، آثار دوره ساسانی در الشتر
  • کوه گرین

جاهای دیدنی نزدیک تنگه شیرز کوهدشت

  • غار آبی شیرز
  • دره تاریخی و شگفت انگیز شیرز
  • روستای درکه
  • مناره سنگی شیرز

جاهای دیدنی دیگری هم در اطراف تنگه شیرز هستند مثل دره سرطرهان، پارک جنگلی بلواران، معبد سرخ دم لری و غیره اما به دلیل اینکه حدود ۲ ساعت و خورده ای فاصله دارند به عنوان جاهای دیدنی نزدیک ذکر نکردیم.

جاهای دیدنی نزدیک روستای ونایی

  • آبشار ونایی
  • چشمه ونایی
  • غار مردآزما
  • قلعه تاریخی روستا
  • سفره خونه آبشار
  • مسیر طبیعت گردی گپرگه – ونایی

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه گهر لرستان

  • دره نی گاه
  • دریاچه کوچک گهر
  • دریاچه بزرگ گهر
  • جنگل بالا

هتل های نزدیک بهشت گمشده لرستان

بهشت لرستان جایی است که چندین منطقه کهمان الشتر، تنگه شیرز کوهدشت، دریاچه گهر دورود و روستای ونایی را در خود جای داده است. این مناطق اغلب به دلیل بکر بودن فاقد امکانات رفاهی هستند و برای اقامت در این مکان ها بهتر است، تنها به بازدید از آن ها بپردازید و متناسب با منطقه شهری که آن جاذبه در نزدیکی آن قرار دارد، هتلی را انتخاب کنید. برای رزو هتل های لرستان می توانید از خدمات اقامت ۲۴ استفاده کنید تا سفری بی دغدغه، راحت و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

اقامتگاه نزدیک کهمان الشتر

برای اقامت در کهمان الشتر می توانید از خانه های روستایی واقع در روستای دره تنگ علیا و سفلی استفاده کنید. اگر هم تمایل به اقامت در هتل داشته باشید، می توانید از هتل های خرم آباد استفاده کنید.

اقامتگاه نزدیک تنگه شیرز کوهدشت

منطقه شیرز کوهدشت به دلیل صخره ای بودن فاقد اقامتگاه است و تنها برای طبیعت گردان و کمپ زدن مناسب است. برای اقامت می توانید به روستاهای اطراف رفته و خانه هایی که اهالی روستا برای اقامت فراهم کرده اند را اجاره کنید.

اقامتگاه نزدیک روستای ونایی

برای اقامت در روستا که یکی از بال های بهشت گمشده لرستان است می توانید خانه هایی که اهالی روستا مهیا کرده اند را اجاره کنید و از محصولات لبنی روستا برای صبحانه استفاده کنید و تجربه زندگی روستایی را در چند روز سفر خود تجربه کنید.

اقامتگاه نزدیک دریاچه گهر لرستان

دریاچه گهر به دلیل بکر بودن، امکانات رفاهی برای اقامت ندارد. برای اقامت می توانید از مجموعه اقامت ۲۴ کمک بگیرید و در هتل های خرم آباد و الیگودرز که در زیر معرفی کرده ایم و دسترسی نزدیکتری دارند اقامت داشته باشید. دریاچه گهر بهشت گمشده لرستان است که اگر تمایل به شب مانی داشته باشید می توانید در این مکان کمپ بزنید.

  • هتل جهانگردی الیگودرز
  • هتل آزادی خرم آباد
  • هتل ایران زمین دورود
  • هتل زاگرس بروجرد
  • هتل رنگین کمان خرم آباد
  • هتل هالیس بروجرد
  • مجتمع اقامتی آسمان الیگودرز
  • خانه مسافر جهانگردی سراب کیو خرم آباد
۴.۳/۵ - (۲۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱۲

  1. حسن زاده

    مطلب عالی بود
    کهمان الشتر و دریاچه گهر رو از دست ندین باورت نمیشه تو ایرانه

    • شقایق امیر حسینی

      ابتدا سپاس از اینکه که وقت گذاشتین و مقاله رو خوندین. متشکرم از نظر انگیزه بخشی که راجع به محتوای مقاله دادین. بله، موافقم ما تو ایران بهشت گمشده کم نداریم. به خصوص محدوده لرستان.

  2. آریا

    با سلام ممنون از معرفی و منابع ،،البته روستای ونایی ربطی به خرم آباد نداره و جز بروجرد هستش و جمعیت روستایی اون بیشتره نه شهری که بعد خرم آباد دوم باشه جمعیت بروجرد دومین هستش آخه ونایی ۶ هزار جمعیت داره بروجرد ۴۰۰ هزار

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون از اینکه به پربارتر شدن این مطلب کمک کردید – البته در سایر جاهای مطلب به این موضوع اشاره شده که روستای ونایی بروجرد هستش

  3. حمیده

    خیلی عالی بود مرسی
    دریاچه گهر رو رفتیم با خانواده واقعا عالی بود پیشنهاد میکنم حتما برید ما که بقیه جاذبه های این لیست هم میریم

    • شقایق امیر حسینی

      سلام متشکرم از کامنتی که گذاشتید. درسته طبیعت لرستان واقعا دیدنی است. امیدوارم ادامه سفر هم براتون بهترین ها رقم بخوره. شاد و پیروز باشید.

  4. حسین

    با سلام
    روستای ونایی که البته الان تبدیل به شهر شده از توابع بروجرد است و نه خرم اباد.
    ضمن اینکه پاریس کوچولو عنوانی برای خود شهر بروجرد هست و نه ونایی

    • علیرضا قانع

      سلام
      خیلی ممنونم از اطلاعاتی که دادین
      حتما اصلاح میشه

    • شقایق امیر حسینی

      سلام متشکرم از وقتی که گذاشتید و مقاله رو خوندید. ممنونم از کامنت خوب شما و اطلاعی که دادید. این برای من ارزشمند است.

  5. علی

    تو نت بنویسی بهشت لرستان میدونی چیو از قلم انداختی

    • علیرضا قانع

      سلام علی جان وقتت بخیر
      ممنونیم حتما کهمان الشتر را به این مقاله اضافه می کنیم

    • شقایق امیر حسینی

      سلام وقتتون بخیر و شادی. متشکرم از آگاهی که دادید. ممنونم از وقتی که گذاشتید و مقاله رو مطالعه فرمودین. شاد و پاینده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×