بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » سفر به مشهد در ۱۴۰۲؛ از دیدنی ها تا هزینه ها و نکات مهم
کامل ترین راهنمای سفر به مشهد
مشهد

سفر به مشهد در ۱۴۰۲؛ از دیدنی ها تا هزینه ها و نکات مهم

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ 14۰2,198

با شنیدن نام مشهد، دل همه بی‌اختیار به سمت حرم امام رضا (ع) پر می‌کشد. مشهد مقدس به‌عنوان قطب گردشگری مذهبی کشور، در تمام ماه‌های سال میزبان زائران امام هشتم است. مشهد با جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی خود، یکی از مقاصد محبوب گردشگران در ایران است. این شهر سالانه میزبان حدود ۲۷ تا ۳۰ میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی‌ست که به صورت شخصی یا با رزرو تور مشهد از تهران و سایر شهرها عازم این شهر هستند.. در این راهنما، ما با ارائه‌ی اطلاعات جامع و دقیق، شما را در برنامه‌ریزی سفر به مشهد یاری می‌دهیم تا سفری بی‌نظیر را تجربه کنید.

فهرست این مطلب

معرفی شهر مشهد پایتخت مذهبی ایران

شهر مشهد، جواهری در شمال شرق ایران است که هر ساله از میلیون‌ها زائر و گردشگر از سرتاسر جهان پذیرایی می‌کند. این شهر با موقعیت مکانی استثنایی خود در استان خراسان رضوی، در دل طبیعتی سرسبز و با فرهنگ و تاریخی بی‌نظیر، و همچنین به خاطر حرم مطهر امام رضا (ع) ، جاذبه‌ای مهم در قلب ایران است. مشهد با داشتن معابر زیبا، بازارهای پر رونق، مساجد باستانی و آثار تاریخی متعدد، یک تجربه‌ی فراموش‌نشدنی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

معرفی شهر مشهد

آب و هوای مشهد

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، آب و هوا یکی از مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
  • آب و هوای مشهد در تابستان

در تابستان، مشهد هوایی معتدل و دلپذیر دارد که امکان لذت‌بردن از سفرهای شهری و دیدن جاذبه‌های گردشگری را به شما می‌دهد. منطقه‌ی طرقبه، که در حدود ۱۸ کیلومتری از شهر مشهد قرار دارد، یکی از جاهایی است که می‌توان در تابستان به آن سفر کرد. هوای بی‌نظیر و معتدل این منطقه در فصل تابستان، باعث جذب گردشگران بسیاری می‌شود.

  • آب و هوای مشهد در زمستان

در فصل زمستان، آب و هوای مشهد به‌طور قابل توجهی سردتر می‌شود. با توجه به دقیق‌ترین پیش‌بینی آب و هوا برای مشهد، می‌توان در فصل زمستان انتظار دماهای پایین‌تر را داشت. برای سفر به مشهد در این فصل، بهتر است که لباس‌های گرم مناسبی را یه همراه داشته باشید. اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر هستید، فصل زمستان می‌تواند گزینه مناسبی باشد زیرا در این فصل هزینه‌های مسافرت به مشهد کاهش می‌یابد.

آب‌وهوای مشهد در فصل‌های مختلف

 بهترین زمان سفر به مشهد

به طور کلی، فصل بهار و اوایل فصل پاییز به‌دلیل هوای معتدل و دلپذیری که در شهر حاکم است، بهترین زمان برای مسافرت به مشهد است و می‌توانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

  • بهترین زمان برای زیارت

ایام تعطیل علی‌الخصوص مناسبت‌های مذهبی مانند شهادت امام رضا(ع)، رحلت رسول اکرم(ص)، روزهای تاسوعا و عاشورا، اربعین حسینی و همچنین عید نوروز شلوغ‌ترین روزهای مشهد مقدس است. در صورتی که مایل به زیارت آسان هستید که بتوانید به ضریح نزدیک شوید، اواخر فصل بهار و همچنین فصل‌های پاییز و زمستان زمان مناسبی برای سفر به مشهد خواهد بود.

  • بهترین زمان برای گردش و خرید

اگر هدف شما از سفر به مشهد خرید کردن است، اواخر تابستان که گرمای هوا بیشتر می‌شود و مراکز خرید تخفیف‌های مختلفی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، زمان مناسبی برای شما خواهد بود. در صورتی که با هدف گردش به مشهد می‌روید، فصل‌های بهار و پاییز گزینه‌های بهتری خواهند بود.

بهترین زمان سفر به مشهد در بهار و پاییز

تاریخچه مشهد

شهر مشهد در گذشته با نام “سناباد” شناخته می‌شد که نام دهکده‌ای از توابع نوغان بود.این شهر در دوره تیموری به نام فعلی خود «مشهد» به معنی «محل شهادت» معروف شد. بعد از شهادت امام رضا(ع)، مردم خانه‌هایشان را نزدیک حرم ساختند و مشهد امروزی شکل گرفت. در طول تاریخ، این شهر شاهد تغییرات حاکمیتی و فرهنگی بسیاری بوده است. در زمان نادرشاه افشار که قلمرو ایران به سمت شرق گسترش یافت، شهر مشهد به‌عنوان پایتخت انتخاب شد. مشهد در دوره صفوی، با تاسیس آستان قدس رضوی به مرکز زیارتی و مذهبی مهمی در منطقه تبدیل شد که هرساله مقصد زیارتی بسیاری از مسلمانان ایرانی و غیرایرانی می‌باشد.

تاریخچه‌ی شهر مشهد در دوره‌های مختلف و دلیل نامگذاری آن

موقعیت جغرافیایی مشهد

کلان‌شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرق ایران است. این شهر با ۳۵۱ کیلومتر مربع وسعت، دومین شهر بزرگ ایران است که در فاصله ۹۰۰ کیلومتری تهران قرار گرفته است. این شهرستان پهناور به‌دلیل موقعیت مکانی استراتژیک خود که در نزدیکی کشورهای همسایه مانند افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و پاکستان قرار دارد، تبدیل به یک مرکز تجاری و اقتصادی مهم شده است.

موقعیت جغرافیایی مشهد مقدس روی نقشه

سفر زمینی به مشهد

برای سفر زمینی به مشهد سه گزینه‌ی سفر با ماشین شخصی، سفر با اتوبوس و سفر با قطار پیش روی شماست. در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

سفر زمینی با ماشین به مشهد

فاصله تهران تا مشهد تقریبا ۹۰۰ کیلومتر است که با ماشین شخصی حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد . برای سفر به مشهد با ماشین شخصی در صورتی که مبدا شما تهران باشد با دو گزینه مواجه هستید: 

  1. جاده شمال: مسیری خوش آب‌وهوا و سرسبز که با عبور از کنار دریا و از میان جنگل‌ها، لحظات ماندگاری را برای شما رقم می‌زند. در این مسیر از شهرهای آمل، ساری، گرگان، بجنورد، قوچان و چناران عبور خواهید کرد. این مسیر گرچه طولانی‌تر، اما زیباتر است.
  2. عبور از سمنان: مسیر دیگری که از مبدا تهران می‌توانید با ماشین شخصی به سمت مشهد سفر کنید، از شهر سمنان می‌گذرد. این جاده گرچه کوتاه‌تر است اما گذر از مسیر کویری سمنان ممکن است خسته‌کننده باشد. در این جاده از شهرهای سمنان، شاهرود، سبزوار و نیشابور عبور خواهید کرد.

همچنین در صورتی که از شهرهای جنوبی، مرکزی یا شرقی کشور قصد سفر با ماشین شخصی به مشهد را داشته باشید، می‌توانید با گذر از استان خراسان جنوبی وارد استان خراسان رضوی شوید.

سفر زمینی به مشهد با ماشین و اتوبوس

سفر زمینی با اتوبوس به مشهد

ممکن است سفر با اتوبوس کمی خسته‌کننده باشد اما، یکی از به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای سفر به مشهد است. پایانه اتوبوس‌رانی مشهد یکی از شلوغ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال‌های ایران است که امکان سفر با اتوبوس به مشهد را از سرتاسر کشور فراهم می‌کند. در نظر داشته باشید که اتوبوس‌های تهران-مشهد از مسیر سمنان و شاهرود عبور می‌کنند. با احتساب توقف‌های بین راهی برای گذراندن این مسیر ۹۰۰ کیلومتری، حداقل ۱۳ ساعت طول خواهد کشید تا به مشهد برسید.

سفر زمینی به مشهد مقدس با اتوبوس

سفر زمینی با قطار به مشهد

سفر با قطار یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای سفر زمینی محسوب می‌شود. مسیر ریلی تهران به مشهد قطعا شلوغ‌ترین مسیر ریلی کشور است. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص مشهد، اکثر قطارهایی که از شهرهای غربی، شمال غربی و شهرهای جنوب‌غربی به سمت مشهد حرکت می‌کنند،ابتدا به تهران می‌روند و سپس به سمت مشهد ادامه‌ی مسیر می‌دهند. فاصله‌ی تهران تا مشهد با مسیر ریلی حدود ۹۲۶ کیلومتر است و طول سفر به مشهد به نوع قطار بستگی دارد که می‌تواند بین ۸ تا ۱۱ ساعت متغیر باشد. قیمت قطارها بسته به نوع قطار (فدک، لوکس و رجا) متفاوت است.

سفر زمینی با قطار به مشهد

سفر هوایی به مشهد

با این‌که سفر به مشهد با هواپیما نسبت به روش‌های دیگر هزینه‌ی بیشتری دارد، در عین حال این روش راحت‌ترین و سریع‌ترین راه رسیدن به حرم امام رضا(ع) است. با سفر هوایی می‌توانید از فراز مشهد حرم امام رضا(ع) را نیز تماشا کنید. مسافت هوایی تهران تا مشهد حدود ۷۴۰ کیلومتر است و مدت زمان پرواز از شهرهای مختلف به مشهد به‌صورت زیر است:

  • تهران به مشهد ۱:۲۵ دقیقه
  • تبریز به مشهد ۱:۴۵ دقیقه
  • اصفهان به مشهد ۱:۱۰ دقیقه
  • بندرعباس به مشهد ۱:۳۰ دقیقه
  • کرمانشاه به مشهد ۱:۵۵ دقیقه

فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد بعد از فرودگاه مهرآباد پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران است. پس از رسیدن به فرودگاه مشهد به‌راحتی می‌توانید با مترو، اتوبوس و تاکسی‌های فرودگاه به تمام نقاط شهر دسترسی داشته باشید.

سفر هوایی به مشهد راحت‌ترین راه سفر

اقامت در مشهد

قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در هر سفر، اقامت در شهر مقصد است. اما در مورد مسافرت به مشهد شاید در زمینه اقامت چندان جای نگرانی نباشد، چون بیش از ۵۰ درصد از هتل‌های ایران در مشهد قرار دارند. مشهد مقدس با بیش از ۵۰۰ مرکز اقامتی شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و زائرسرا و مسافرخانه، رتبه اول کشور را در اختیار دارد. قیمت اقامتگاه‌ها در مشهد بسته به فاصله‌ای که از حرم دارند و امکانات و خدماتی که در اختیار مهمانان می‌گذارند متفاوت است.

مهمانپذیر در مشهد

کم‌هزینه‌ترین روش اسکان در شهر مشهد، اقامت در مهمانپذیرها است. در حال حاضر چیزی حدود ۳۰۰ زائرسرا و ۵۰۰ مهمانپذیر در مشهد وجود دارد که آماده‌ی میزبانی از زائران مشهد هستند. چند مورد از معروف‌ترین مهمانپذیرهایی که برای سفر به مشهد و اقامت کم هزینه پیشنهاد می کنیم عبارت‌اند از:

  • مهمانپذیر پلیکان مشهد
  • مهمانپذیر کرانه مشهد
  • مهمانپذیر رویان مشهد
  • مهمانپذیر شیک مشهد
  • مهمانپذیر معجزه مشهد
  • مهمانپذیر تابش مشهد
  • مهمانپذیر حجت نو مشهد
  • مهمانپذیر ساعت مشهد
  • مهمانپذیر اسپینو مشهد
  • مهمانپذیر علمدار مشهد
  • مهمانپذیر مهر و ماه مشهد
  • مهمانپذیر لاوان مشهد
  • مهمانپذیر زیارت مشهد

معمولا مهمانپذیرها در خیابان‌های اطراف حرم هستند تا مهمانان به‌راحتی بتوانند به حرم رفت‌وآمد کنند.

زائرسرا و مهمانپذیر در مشهد

هتل آپارتمان در مشهد

هتل آپارتمان‌ها نسبت به زائرسراها و مهمان‌پذیرها دارای امکانت و خدمات بهتری هستند و طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارند. شهر مشهد با حدود ۳۰۰ هتل آپارتمان یک ستاره، یک ستاره ممتاز، دو ستاره و سه ستاره، گزینه‌های متنوع با خدمات و قیمت‌های متفاوت را مقابل گردشگران قرار می‌دهد. قابل توجه است که قیمت اقامت در هتل آپارتمان‌ های مشهد در زمان‌های مختلف سفر به مشهد متغیر است و در زمان‌ها خلوت، قیمت‌ها نیز پایین‌تر خواهد بود.

  • هتل آپارتمان ملل مشهد

هتل آپارتمان ملل مشهد

هتل آپارتمان ملل مشهد یکی از واحدهای نمونه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. این هتل با فاصله‌ای کمتر از ۵ دقیقه پیاده روی تا حرم مطهر رضوی واقع شده است. از افتخارات این هتل ده طبقه می‌توان به کسب لوح تقدیر از نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و خارجی و سازمان و شرکت‌های طرف قرارداد جهت موفقیت در امور مشتری‌مداری و کیفیت خدمات اشاره کرد.

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، امام رضا(ع) ۱

  • هتل آپارتمان تبسم مشهد

هتل آپارتمان تبسم مشهد

هتل آپارتمان تبسم مشهد واقع در خیابان امام رضا (ع)، فاصله‌ی کمی تا حرم مطهر رضوی دارد. این هتل آپارتمان که به‌تازگی تاسیس شده، بسیار تمیز و شیک است. 

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، امام رضا(ع) ۳، کوچه دوم

  • هتل آپارتمان ستاره آرمان توس مشهد

هتل آپارتمان ستاره آرمان مشهد

هتل آپارتمان ستاره آرمان مشهد یک هتل سه ستاره تازه تاسیس است. این هتل در خیابان نواب صفوی و در فاصله سه کیلومتری حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارد. این هتل لوکس دارای ۹ طبقه سوئیت های مدرن و مجهز است. از امکانات هتل آپارتمان ستاره آرمان می‌توان به استخر، سونا و جکوزی اشاره کرد.

آدرس: خیابان نواب صفوی، بین نواب صفوی ۱۲ و ۱۴

هتل‌‌ های مشهد

بهترین هتل‌ های شهر مشهد در خیابان امام رضا(ع) قرار دارند که فاصله‌ی خیلی کمی تا حرم مطهر دارد. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هتل فعال در مشهد وجود دارد که از یک ستاره تا پنج ستاره دسته‌بندی می‌شوند. علاوه بر لیستی که در ادامه مشاهده می کنید می توانید لیستی از هتل های نزدیک حرم را در مقاله ای مجزا مطالعه کنید.

در ادامه چند مورد از بهترین هتل مشهد را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

  • هتل درویشی مشهد

هتل پنج ستاره درویشی مشهد

هتل پنج ستاره درویشی مشهد، یکی از بهترین و مجلل‌ترین هتل‌های کشور است. این هتل در حاشیه خیابان امام رضا(ع)، اصلی‌ترین خیابان منتهی به حرم و در فاصله ۱.۴ کیلومتری حرم مطهر قرار دارد. هتل درویشی بیست و سه طبقه دارد و مجموعه تفریحات آبی، خدمات ماساژ و اسپا هتل را در اختیار میهمانان قرار می‌دهد. همچنین از دیگر امکانات این هتل، رستوران‌های متنوع با سرو انواع غذاها است که تجربه‌ی سفر خوبی را برای شما رقم خواهد زد.

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، بین امام رضا(ع) ۲۴ و ۲۶

  • هتل قصر مشهد

هتل قصر طلایی مشهد

هتل بین‌المللی قصر مشهد از با سابقه‌ترین هتل‌های پنج ستاره مشهد می‌باشد که در سال ۱۳۵۶ در خیابان امام رضا افتتاح گردید و در سال ۱۳۹۶ نیز بازسازی شده است. این هتل پنج ستاره در فاصله ۸۰۰ متری از حرم قرار دارد و با ۱۶ مدل اتاق تعریف شده، بسته به بودجه و تعداد نفرات می‌توانید اتاق مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین از افتخارات هتل قصر معرفی به عنوان واحد نمونه در سال ۱۳۹۴ می‌باشد. از امکانات هتل می‌توان به خدمات آبی، صندوق امانات، خشک‌شویی، صرافی و تاکسی‎‌های ویژه گردشگری و ترانسفر رایگان به فرودگاه اشاره کرد.

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، بین امام رضا ۱۴ و ۱۶

  • هتل جواد مشهد

هتل چهار ستاره جواد مشهد

هتل جواد مشهد به‌عنوان نزدیک‌ترین هتل چهار ستاره به حرم رضوی، تنها پنج دقیقه به صورت پیاده تا حرم فاصله دارد. این هتل در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده و به مسجد گوهرشاد و بازار رضا نیز نزدیک است. هتل چهار ستاره‌ جواد مشهد با چشم‌اندازی زیبا از بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(علیه السلام) را به مهمانان عرضه می‌کند و از رستوران خوب، مجموعه ورزشی، سه طبقه پارکینگ و خشک‌شویی نیز بهره‌مند است.

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، امام رضا(ع) ۳

جاهای دیدنی مشهد

شهر مشهد در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری در زمینه گردشگری داشته به نحوی که میلیون ها فرد از سراسر کشور و خارج کشور سفر به مشهد را به عنوان یکی از سفرهای اصلی سالانه خود در نظر می گیرند. اکثر افراد این شهر را صرفا با حرم امام رضا(ع) می‌شناسند اما مشهد با داشتن مکان‌های دیدنی مذهبی، تاریخی، طبیعی و تفریحی می‌تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. در ادامه جاهای دیدنی مشهد را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

مکان های زیارتی مشهد

مشهد مقدس به اماکن مذهبی خود معروف است. در این قسمت چند مقصد مذهبی مشهد را معرفی می‌کنیم:

  • حرم امام رضا(ع)

حرم مطهر امام رضا(ع)

بدون شک مهم‌ترین نقطه‌ی مشهد، حرم امام رضا (ع) است. بسیاری از افراد تنها هدف‌شان از سفر به مشهد زیارت حرم است. آیینه‌کاری‌های زیبا در داخل حرم و صحن‌های باصفا، از جمله چشم‌گیرترین دیدنی‌های داخل حرم است. همچنین مقبره‌ی شیخ بهایی نیز در داخل حرم امام رضا(ع) قرار دارد.

  • مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد

مسجد گوهرشاد که در فاصله بسیار کمی از حرم امام رضا(ع) قرار دارد، از آثار تاریخی دوران تیموری است. گنبد این مسجد ۴۱ متر و  مناره‌های آن ۴۳ متر ارتفاع دارند. کاشی‌کاری‌های بسیار زیبای ایوان مقصوره در مسجد گوهرشاد، از دیگر جذابیت‌های این مسجد است.

  • گنبد سبز مشهد

گنبد سبز از مکان‌های زیارتی مشهد

گنبد سبز (بیشتر  آبی مایل به سبز است) متعلق به آرامگاه شیخ محمد مومن عارف استرآبادی از عرفای بنام است. این گنبد که در نزدیکی حرم امام رضا(ع) واقع شده، یکی از مکان‌های دیدنی مشهد است.

  • مسجد ۷۲ تن تاریخی

مسجد تاریخی ۷۲ تن

مسجد ۷۲ تن یا مسجد شاه مشهد با کاشی‌کاری‌های قابل‌توجه، معماری جذاب و گنبد زیبای خود می‌تواند مقصد خاصی برای گردشگران باشد. قدمت این مسجد محل اختلاف نظر است و در حالی که عده‌ای معتقدند این مسجد توسط خواجه نظام‌الملک ساخته شده، گروه دیگری باور دارند که این بنا در گذشته مسجد سنی‌های مشهد بوده است. برخی افراد هم معتقدند که این مسجد آرامگاه امیر غیاث‌الدین شاه ملک تیموری است.

  • آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز از جاهای دیدنی زیارتی مشهد

آرامگاه پیر پالاندوز محل دفن عارفی به نام محمد عارف عباسی است. این آرامگاه در نزدیکی حرم امام رضا(ع) واقع شده است. در این بنا آثار معماری دوره صفویه مشهود است. گنبد پیازی شکل و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای این آرامگاه بسیار زیبا و آرامش‌بخش است.

  • کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مشهد

کلیسای مسروپ مقدس از دیگر مکان‌های دیدنی مشهد است. کلیسای مسروپ مقدس که در بین مردم بیشتر با نام کلیسای مریم مقدس شناخته می‌شود، در خیابان جانباز قرار دارد. این کلیسا توسط ارامنه‌ی مشهد در سال ۱۹۴۱ میلادی ساخته شده است.

جاهای دیدنی مشهد برای علاقه‌مندان به تاریخ و شعردوست‌ها

اگر از طرفداران بازدید از مکان‌های دیدنی تاریخی مانند موزه‌ها و ساختمان‌های قدیمی هستید، مشهد گزینه‌های جذابی را پیش روی شما می‌گذارد. در ادامه چند مورد از دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی مشهد را معرفی می‌کنیم.

  • موزه آستان قدس رضوی

اشیای موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی یکی از دیدنی‌های جذاب مشهد است. این موزه در نزدیکی حرم قرار دارد و بازدید از آن زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت. برخی از بخش‌های این موزه عبارت‌اند از:

  • موزه قرآن و نفایس
  • موزه تاریخ حرم رضوی
  • تالار آثار استاد فرشچیان
  • موزه تخصصی فرش
  • گنجینه هنرهای تجسمی
  • گنجینه سکه
  • گنجینه اسکناس
  • موزه مردم‌شناسی
  • گنجینه تمبر و اقلام پستی

همچنین در دوره‌های زمانی مختلف بسیاری از ورزشکاران مدال‌آور و نخبگان علمی کشور، مدال‌های خود را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده اند.

  • باغ نادری مشهد

باغ موزه‌ نادری یا آرامگاه نادرشاه افشار

باغ موزه نادری یکی از دیدنی‌های تاریخی شهر مشهد است. این باغ زیبا و سرسبز، یک محوطه‌ی بزرگ است که آرامگاه نادرشاه افشار در مرکز آن قرار دارد. لازم به ذکر است که آرامگاه نادرشاه در ابتدا در تهران بوده است. قوام‌السلطنه در سال ۱۲۹۶ قمری، بقایای جسد نادرشاه را از تهران به مشهد منتقل کرد. به جز آرامگاه نادرشاه افشار، یک موزه و همچنین فروشگاه آثار سنتی و دستی هم در باغ نادری وجود دارد.

  • حمام مهدی قلی بیک مشهد

فضای داخلی موزه مردم شناسی یا حمام مهدی قلی بیک در مشهد

حمام مهدی قلی بیک یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین حمام‌های مشهد بوده که در دوره صفویه ساخته شده است. این حمام را با نام‌های «حمام شاه» و «حمام رضوی» نیز می‌شناسند. مساحت حمام مهدی قلی بیک حدود ۲۰۰۰ متر مربع بوده و سقف آن با طراحی‌های رنگارنگ و زیبا تزئین شده است. این حمام شامل بخش‌های مختلفی مانند خزینه، تون، چال حوض، نظافت‌خانه و… است. با توجه به این‌که حمام مهدی قلی بیک تبدیل به موزه مردم‌شناسی نیز شده، می‌توانید همزمان با بازدید از این حمام، با سبک زندگی مردم مشهد در گذشته هم آشنا شوید.

  • آرامگاه فردوسی در توس

آرامگاه فردوسی در توس

از مهم‌ترین جاهایی که باید در سفر به مشهد حتما به آن سر بزنید، آرامگاه فردوسی در توس است. توس در ۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد و در کمتر از یک ساعت به این آرامگاه تاریخی این شاعر پر آوازه خواهید رسید. قابل توجه است که بعد از حرم مطهری رضوی، آرامگاه فردوسی گردشگرپذیرترین نقطه‌ی استان خراسان رضوی است. استاد محمدرضا شجریان خواننده‌ی بزرگ سبک سنتی ایرانی و همچنین شاعر بزرگ معاصر مهدی اخوان ثالث نیز در آرامگاه فردوسی در توی به خاک سپرده شده‌اند. علاوه بر این شهر توس هوای بسیار مطبوعی دارد که آن را به مقصدی عالی برای گردش تبدیل کرده است.

مکان‌ های تفریحی و سرگرمی مشهد

شهر مشهد یکی از بهترین شهرهای ایران برای تفریح و سرگرمی است و با مراکز هیجان‌انگیز خود، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشد. چند مورد از تفریحات مشهد به صورت مختصر معرفی می‌شود.

  • شاندیز مشهد

شاندیز مشهد از جذاب‌ترین شهرهای ایران

شاندیز یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است که به خاطر کباب‌های لذیذ و شیشلیک‌های معروفش شناخته می‌شود. شاندیز مشهد منطقه‌ای با آب‌وهوایی بسیار عالی است که در فاصله ۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. پیشنهاد می‌شود در مسافرت به مشهد، حتما به رستوران‌ها و باغ‌های شاندیز هم سر بزنید.

  • سرزمین موج های آبی مشهد

سرزمین موج‌های آبی مشهد اولین پارک آبی استاندارد

یکی از جذاب‌ترین تفریحات در شهر مشهد، مجموعه‌های آبی است. سرزمین موج‌های آبی مشهد اولین پارک آبی استاندارد در ایران است. این مجموعه دارای دو پارک آبی مجزا در کنار هم برای آقایان و بانوان است و امکان تفریح همزمان را فراهم می‌کند. از امکانات سرزمین موجهای آبی مشهد می‌توان به سرسره های متنوع چهار نفره، دو نفره، یک نفره جدید و با تکنولوژی روز دنیا از کشورهای آلمان و کانادا، حمام ترکی، سوناهای خشک و بخار متعدد  رودخانه خروشان، استخر موج، رستوران، فست فود و کافی شاپ اشاره کرد.

  • پارک ساحلی آفتاب مشهد

پارک ساحلی آفتاب مشهد بزرگ‌ترین پارک آبی طبقاتی

پارک ساحلی آفتاب مشهد در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی طبقاتی جهان افتتاح شد. این پارک در بلوار خیام شمالی، میدان بهارستان، کنار مجتمع الماس شرق مشهد قرار دارد و شامل یک ساختمان با زیربنای ۱۵ هزار متر مربعی در هفت طبقه است. پارک ساحلی آفتاب دارای بخش‌های مختلفی از جمله استخر شنا برای خردسالان و بزرگسالان، استخر نمک، حمام آفتاب، ماساژ معمولی و حمام ترکی است. پارک ساحلی آفتاب مشهد با امکانات گوناگون در دو بخش آقایان و بانوان، فرصت خوبی را برای تجربه یک روز آبی در مشهد فراهم می‌کند.

  • سرزمین موج‌های خروشان مشهد

پارک آبی سرزمین موج‌های خروشان مشهد

سرزمین موج‌های خروشان در طرقبه بزرگ‌ترین مجموعه آبی سرپوشیده در جهان است و پیشنهاد می‌شود به‌هیچ عنوان تجربه حضور در آن را از دست ندهید. از امکانات این مجموعه می‌توان به ۶۳ سرسره آبی، بزرگترین سونای بخار و خشک دنیا، سقوط آزاد، رودخانه موج، چاله فضایی و دریاچه موج اشاره کرد. این مجموعه‌ی بزرگ علاوه بر پارک آبی دارای مرکز خرید، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، مرکز ایروبیک، پینت‌بال لیزری، فوتبال صابونی، زیپ‌لاین و پارک کودک است که آن را به یک مجموعه‌ی تفریحی منحصربه‌فرد در مشهد تبدیل کرده است.

  • هلیوم پارک مشهد

هلیوم پارک مشهد سرزمینی پر از تحرک و هیجان

هلیوم پارک در سال ۹۷ به‌عنوان اولین پارک ترامپولین یا جهشی ایران افتتاح شد. این پارک گزینه‌ی جذابیی برای افراد علاقه مند به بازی‌های پر تحرک و پرشی است. این پارک در طبقه چهارم و پنجم برج مروارید گوهرشاد واقع در بلوار جانباز قرار دارد و ساعت کاری آن هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است.

  • اتاق‌های فرار مشهد

یکی از جالب‌ترین تفریحات در مشهد، اتاق‌های فرار هستند که ترس و هیجان را به‌صورت همزمان به شما هدیه می‌کنند. اتاق فرار یک بازی فکری-حرکتی است که نه‌تنها عضلات بدن را درگیر می‌کند بلکه ذهن را نیز به بازی می‌گیرد. در زمان انجام بازی با توجه به موانع و سناریوهای استرس‌آور، آدرنالین شما به اوج خواهد رسید. در ادامه چند مورد از بهترین اتاق های فرار مشهد را معرفی می‌کنیم:

  • اتاق فرار یوما مشهد

اتاق فرار یوما مشهد از جمله اتاق فرارهای معروف این شهر است. مدت زمان بازی این اتاق فرار، ۷۰ دقیقه و تیم‌هایی که در هر راند بازی اجازه حضور دارند، باید ۴ تا ۱۰ نفر باشند. ژانر این بازی، ترسناک و تعاملی است. 

آدرس اتاق فرار یوما: مشهد، شهرک غرب، بین چهارراه راه آهن و شاهد شماره ۵۹.

  • اتاق فرار باغ متروکه طرقبه مشهد 

اتاق فرار باغ متروکه مشهد از اتاق فرار مهیج و یکی دیگر از مقصدهای گردشگری و هیجان گردی این شهر مقدس به شمار می رود. اتاق فرار باغ متروکه مشهد همه روزه از ساعت ۱۵ لغایت ۲۳ پذیرای آدرنالین گردهای مشهد است. سانس هایش از ساعت ۱۵ آغاز و هر ۹۰ دقیقه تکرار می شود. این اتاق فرار سناریوی خیلی قوی دارد و لوکیشن باغ هم به تنهایی خودش ترسناک به نظر می رسد.

آدرس اتاق فرار باغ متروکه طرقبه : مشهد، ابتدای جاده طرقبه، ویلاشهر، بین امام رضا دوم و چهارم.

  • اتاق فرار گروه ضربت 

اتاق فرار گروه ضربت کاری از مجموعه گیماتور است. در ژانر پلیسی بوده و مدت زمان این بازی حدود ۷۵ دقیقه است. این اتاق فرار در منطقه گردشگری سپاد واقع شده است. حداقل تعداد نفرات هر بازی، ۵ نفر و حداکثر ۱۰ نفر است.

آدرس اتاق فرار گروه ضربت مشهد: مشهد، منطقه گردشگری سپاد 

  • اتاق فرار ریون مشهد

یکی از اسکیپ روم‌های مشهد، اتاق فرار ریون است. فرار نفرین، یکی از سناریوهای اتاق فرار ریون مشهد است. اگر دوست دارید وارد یک خانه متروکه‌ای شوید که اعضای خانه، مجبور به ترک آن‌جا شدند، حتما به بلوار معلم مشهد بروید.

آدرس اتاق فرار ریون مشهد: مشهد، بلوار معلم

  • اتاق فرار حمام شوم

اتاق فرار حمام شوم ، ساخته مجموعه اتاق فرار الموت ( Alamoot ) در ژانر ترسناک و در منطقه شهرک غرب شهر مشهد میباشد.

آدرس اتاق فرار حمام شوم: مشهد, خیابان دکتر حسابی شمالی ۷، نبش چهارراه اول، کنار گیاهان دارویی، در خاکستری

  • اتاق فرار آزمایشگاه زامبی (ژانر ترسناک- هیجانی)

اتاق فرار زامبی کوهسر یا اتاق فرار زندان زامبی ، یکی از بهترین اتاق‌های فرار مشهد به شمار می‌رود. مدت زمان اختصاص یافته برای هر بازی زامبی در مشهد نیز ۶۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. علاوه بر این لازم است اشاره شود که تعداد افراد شرکت‌کننده در هر بازی ۴ الی ۸ نفر خواهد بود.

آدرس اتاق فرار آزمایشگاه زامبی مشهد: بین هاشمیه ۶۰ و ۶۲، مجتمع کوهسر، ورودی B، طبقه سوم (اتاق فرار)

  • اتاق فرار کانو مشهد

در سناریو این اتاق فرار نویسنده‌ای روانی که داستان‌های جنایی می‌نویسد، برای اولین بار طی یک اتفاق ناشری را که با چاپ داستان‌هایش مخالفت می‌کرد را به قتل می‌رساند. اتاق فرار کانو یکی از ترسناک‌ترین اتاق‌های فرار مشهد است.

آدرس مجموعه اتاق فرار کانو: مشهد ,بلوار سجاد انتهای حامد جنوبی

جاهای دیدنی مشهد برای پارک‌دوست‌ها و طبیعت‌گردان

پارک‌ها و طبیعت زیبای مشهد از قابل‌توجه‌ترین مکان‌های این شهر هستند که حضور در آن‌ها می‌تواند به روح‌تان جانی تازه ببخشد و لذت سفر به مشهد را چند برابر کند. 

  • کوه‌سنگی از بهترین پارک‌های مشهد

پارک جذاب کوهسنگی مشهد

کوهسنگی دومین پارک بزرگ مشهد است که در سال ۱۳۱۰ ساخته شده و به‌شدت پرطرفدار است. در وسط این پارک یک استخر بزرگ وجود دارد که به زیبایی این مجموعه اضافه کرده است.

  • پارک وکیل‌آباد

پارک زیبای وکیل آباد مشهد

پارک زیبا و دل‌انگیز وکیل آباد حدود ۲۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد. این باغ دارای انواع درختان کاج و نار کهن‌سال است. از مزایای پارک وکیل آباد مشهد چشمه آب طبیعی آن است که فضا را زیباتر کرده است.

  • مجموعه‌ی دیدنی چالیدره

منطقه تفریحی چالیدره مشهد

چالیدره یکی از دیدنی‌های تفریحی است که در ۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. چالیدره دارای یک دریاچه مصنوعی زیبا است. از دیگر امکانات چالیدره می‌توان به بانجی جامپینگ، ماهی‌گیری در دریاچه، برج گردان و زیپ لاین اشاره کرد که آن را تبدیل به یکی از بهترین جاهای گردشگری مشهد تبدیل کرده است.

  • طرقبه مشهد

منطقه خوش آب‌وهوای طرقبه مشهد

طرقبه از مناطق خوش آب‌وهوای اطراف مشهد است. این منطقه با داشتن تعداد زیادی رستوران و کافه با غذاهای خوشمزه، افراد نظر زیادی را به خود جلب می‌کند. از جمله امکانات طرقبه می‌توان به مجتمع ورزشی، مجتمع سوارکاری، پیست اسکی و مراکز خرید اشاره کرد.

  • پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد بیشتر از همه‌چیز به چرخ‌وفلک بزرگش معروف است. این پارک که دارای دریاچه نیز هست، با درختان بلند خود محیطی دلپذیر در دل شهر ایجاد کرده است. همچنین بازی‌هایی همچون اسکای فلایر، اسکیت بورد، سورتمه و… نیز در این پارک وجود دارد.

هزینه های سفر به مشهد

قیمت سفر به مشهد به عوامل متفاوتی مرتبط است. نوع وسیله نقلیه‌ای که با آن به مشهد سفر می‌کنید، محل اقامت‌تان که می‌تواند هتل چند ستاره، هتل آپارتمان یا زائرسرا باشد، هزینه‌ی خورد و خوراک‌تان در طول سفر و هزینه‌های رفت‌وآمد در سطح شهر، هزینه‌ی کلی سفر شما را تعیین خواهد کرد.

  • بازه قیمتی هواپیما از تهران تا مشهد: بین ۱ میلیون و ۳۰۰ تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان متغیر است.
  • بازه قیمتی بلیط قطار از تهران تا مشهد: بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است.
  • بازه قیمتی بلیط اتوبوس از تهران تا مشهد: بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان متغیر است.
  • هزینه هر وعده غذایی در مشهد: قیمت غذاها در مشهد از ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود.
  • هزینه اقامت هر شب در مشهد: قیمت اتاق‌های هتل در مشهد برای ۱ نفر از شبی ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

چگونه هزینه سفر به مشهد را محاسبه کنیم؟

مراکز خرید مهم مشهد

یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز در سفر به مشهد، خرید است. شهر مشهد مراکز خرید و بازارهای وسوسه‌کننده، شهر فوق‌العاده‌ای برای خرید کردن است. چند مورد از مهم‌ترین مراکز خرید مشهد عبارت‌اند از:

  • مجتمع تجاری الماس شرق مشهد

مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سینماها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • مرکز خرید آرمیتاژ مشهد

آرمیتاژ یکی از مراکز خرید معروف و پرطرفدار با کالاهای لوکس در مشهد است.

  • مجتمع تجاری وصال مشهد

مجتمع تجاری وصال مکانی مناسب برای خرید و همچنین تفریح است.

  • مرکز خرید پروما مشهد

پروما یکی از مشهورترین مراکز خرید است که در مشهد قرار دارد.

  • بازار رضا مشهد

بازار رضا از قدیمی‌ترین بازارهای مشهد است و در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد.

  • مرکز خرید آرمان مشهد

یکی از بهترین بازارها برای خرید انواع محصولات آرایشی بهداشتی، دکوری، پوشاک، زیورآلات، صنایع دستی، سوغات و لوازم منزل است.

  • بازار ۱۷ شهریور مشهد

بازار لباس ارزان در مشهد شامل چندین مجتمع بزرگ و کوچک مانند پاساژ آسمان و مجتمع تجاری اکسون.

شکم گردی در مشهد

در این قسمت شما را با بهترین رستوران‌ های مشهد آشنا می‌کنیم که در طول سفر به مشهد می‌توانید به آن‌ها سر زده و از غذای خوشمزه‌ی آن‌ها لذت ببرید.

بهترین رستوران‌های مشهد

  • رستوران پسران کریم مشهد

رستوران پسران کریم که غذایی گرم و با بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، یکی از بهترین رستوران‌های مشهد است. شیشلیک و چلو ماهیچه از محبوب‌ترین غذاهای این رستوران است. شعبه مرکزی رستوران پسران کریم در بلوار سجاد، خیابان فرهاد قرار دارد.

  • رستوران باباقدرت مشهد

این رستوران فضای کاملا سنتی یادآور قرن‌ها فرهنگ و تاریخ ایرانی است و می‌توانید در آن نواع کباب‌های سنتی را امتحان کنید. رستوران باباقدرت مشهد در انتهای بازار امام رضا(ع) قرار دارد.

  • رستوران ارم شاندیز

رستورانی مناسب عاشقان کباب شیشلیک که در شاندیز است.

  • رستوران ارکیده سیاه مشهد

رستورانی با انواع غذاهای گیاهی، دریایی و ایتالیایی که در بلوار خیام، فرهاد ٢۵ قرار دارد.

  • رستوران کلبه مشهد

یکی از رستوران‌های معروف مشهد با غذهای بین‌المللی که در بلوار وکیل‌آباد نبش هاشمیه ۱۸ قرار دارد.

  • رستوران لیالی لبنان مشهد

رستورانی با فضایی دلنشین و فست‌فودهای عالی که در خیابان بهجت مشهد قرار دارد.

  • رستوران تی‌رکس مشهد

رستورانی مدرن و شیک واقع در شاندیز که گزینه‌ای مناسب برای دوست‌داران استیک است.

حمل و نقل عمومی در مشهد

مشهد شهری کامل از نظر حمل و نقل شهری است. سازمان اتوبوسرانی مشهد، شبکه حمل و نقل عمومی گسترده‌ای را در سراسر شهر ارائه می‌دهد که شامل اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، تاکسی‌های بین‌شهری و وسایل نقلیه‌ی عمومی مانند BRT است.

علاوه بر این، مشهد به سیستم حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری نیز مجهز است. متروی مشهد دو خط فعال دارد، که خط ۱ آن، شرق و غرب شهر را به هم متصل می‌کند و ایستگاهی نزدیک به حرم امام رضا(ع) نیز دارد. همچنین مترو به راحتی امکان دسترسی از فرودگاه بین‌المللی مشهد به مرکز شهر و شهرهای طرقبه و شاندیز را فراهم می‌کند.

وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب در سطح شهر فعالیت می‌کنند.

حمل و نقل عمومی و رفت‌وآمد در مشهد

سوغات مشهد

مشهد دارای سوغاتی‌هایی است که معمولاً به عنوان یادگاری خریداری می‌شوند. برخی از سوغاتی‌ های مشهد که در سفر به این شهر می توانید برای عزیزان و دوستان خود به عنوان تبرک خریداری کنید عبارتند از:

  • زرشک

زرشک مشهد به خاطر کیفیت بالا و طعم مطلوبش شهرت دارد و به عنوان یکی از سوغاتی‌های مشهد به فروش می‌رسد. معمولاً در بازارها و فروشگاه‌های سوغاتی مشهد می‌توانید زرشک‌های تازه یا محصولاتی مانند رب زرشک و مربای زرشک را پیدا کنید.

  • زعفران

برای استفاده در آشپزی و تهیه مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً در بازارها و فروشگاه‌های مشهد می‌توانید زعفران‌های تازه یا فرآورده‌هایی نظیر پودر زعفران و قرص زعفران را پیدا کنید.

  • گلاب و عطرهای مشهد

شهر مشهد مشهور به تولید گلاب و عطرهای طبیعی است. گلاب مشهد کیفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند یکی از خریدهای مناسب باشد.

  • محصولات پوستی و چرمی

مشهد معروف به تولید محصولات چرمی با کیفیت است. شما می‌توانید کیف، کفش، کمربند و لوازم جانبی دیگر از چرم مشهد را بخرید.

  • سفال و سرامیک مشهد

سفال‌ها و سرامیک‌های دست ساخت مشهد نیز جزو سوغاتی‌های محلی هستند. شما می‌توانید ظروف، وسایل تزئینی و آثار هنری سفالی مشهد را بخرید.

  • انگشتر

یکی از پرفروش‌ترین سوغات‌های مشهد انگشتر با نگین سنگی است. انگشترهای یاقوت و زمرد در مقایسه با سایر انگشترها قیمت بالاتری دارند.

  • تسبیح

در شهر مشهد، انواع و اقسام تسبیح یافت می‌شود. در این بین، تسبیح عقیق خراسانی و تسبیح فیروزۀ نیشابور خاص این منطقه است.

معرفی مهم‌ترین سوغاتی‌های مشهد

شماره تلفن‌های ضروری مشهد

یکی از اطلاعات کاربردی در مورد مشهد که می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر سفر شما به مشهد کمک کند، اطلاع از شماره تلفن‌های ضروری مشهد است که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  •  کد تلفن مشهد: ۰۵۱
  • شماره تلفن ارتباط مستقیم با حرم امام رضا علیه السلام: ۳۲۰۰۳۳۳۴-۰۵۱
  • مرکز تلفن راه آهن خراسان‏: ‏۰۵۱۳۲۲۲۴۶۸۱-۹
  • شماره تلفن فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد: ۰۵۱۳۳۴۰۰۰۰۱

شماره تلفن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی:

  1. بیمارستان امام رضا: ۳۸۵۴۳۰۳۱-۰۵۱
  2. بیمارستان دکتر شیخ: ۳۷۲۶۹۰۲۱- ۵۱
  3. بیمارستان شهید هاشمی نژاد: ۳۲۷۳۷۰۱۱- ۰۵۱

شماره تلفن‌های ضروری در سفر به مشهد

جمع بندی 

مشهد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در ایران شناخته می‌شود. این شهر با حرم مطهر امام رضا (ع)، جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی، امکانات اقامتی متنوع، مراکز خرید و سوغاتی‌های متنوع، توریست‌ها را به خود جذب می‌کند. برای مسافرت به مشهد، می‌توانید از سفر زمینی با ماشین، اتوبوس یا قطار استفاده کنید. همچنین امکان سفر هوایی نیز وجود دارد. در طول اقامت، هتل‌ها، هتل‌های آپارتمان، زائرسراها و مهمانپذیرها به عنوان اقامتگاه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شوند

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به مشهد به هدف شما از سفر که می‌تواند زیارت یا تفریح و خرید باشد، بستگی دارد. مناسبت‌های مذهبی و تعطیلات مانند عید نوروز، شلوغ‌ترین روزهای مشهد است که برای سفر توصیه نمی‌شود.

مهم‌ترین سوغاتی‌های مشهد شامل چه مواردی است؟

از بین مهم‌ترین سوغاتی‌های مشهد می‌توان به زعفران، زرشک، انگشتر و تسبیح اشاره کرد.

بهترین جاذبه‌های تفریحی مشهد کجاست؟

مشهد شهری زیارتی است که جاذبه‌های تفریحی فوق‌العاده‌ای نیز دارد. شاندیز، طرقبه، چالیدره، پارک ملت، پارک وکیل‌آباد، پارک کوه‌سنگی، آرامگاه فردوسی، سرزمین موج‌های آبی و… از بهترین جادبه‌های تفریحی مشهد هستند.

معروف‌ترین مراکز خرید مشهد کجاست؟

از مهم‌ترین مراکز خرید مشهد می‌توان به مجتمع تجاری الماس شرق، مرکز خرید آرمیتاژ، مجتمع تجاری وصال، مرکز خرید پروما، مرکز خرید آرمان و بازار ۱۷ شهریور مشهد اشاره کرد.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×