بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
سد کارده مشهد
مشهد

معرفی سد کارده مشهد

۲۸ اسفند ۱۳۹۵ 36۰9,072

در میان کوه های هزار مسجد و بینالود در شمال شرق ایران، شهر زیبا و مذهبی مشهد گسترده شده است. در این شهر که همه ساله پذیرای هزاران زائر و گردشگر است، مناطق و مکان های زیبا و مسحور کننده ای نیز وجود دارد که روح هر بیننده ای را نوازش می دهند. یکی از این مناطق خوش آب و هوا، سد زیبای کارده است.

رودخانه سد کارده با آب دائمی و مناظر زیبای کوهستانی و مجموعه تفریحی دنیای آبی در ساحل سد، یکی از بهترین تفریحگاه های خوش آب و هوای مشهد می باشد. سد کارده از رودخانه های رشته کوه هزار مسجد، تغذیه شده و علت انتخاب این نام برای سد، همجوار بودن آن با روستای راهبردی کارده می باشد. این سد همچنین به عنوان یکی از قدیمی ترین سدهای استان خراسان رضوی به حساب می آید.

سد کارده مشهد
آدرس: ۴۲ کیلومتری شمال مشهد ، روستای کارده

سد کارده که در شمال مشهد واقع شده، به واسطه آب و هوای منطقه و نیز میزان آب کافی موجود در خود، توانسته مناظر شگفت انگیز و بسیار زیبایی را خلق کند. گنجایش دریاچه پشت سد کارده، چیزی بین ۳۱.۵ میلیون متر مکعب می باشد که بخشی از آب منطقه را فراهم می آورد. سد کارده به خاطر داشتن مناظر بسیار زیبا و کوهستانی، یکی از زیباترین تفریحگاه های شهر مشهد به شمار می آید و به دلیل داشتن محل استراحت موقتی، سکو، فروشگاه و… برای زائرین، مسافران و شهروندان مکان مناسبی می باشد.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
سد کارده مشهد
رودخانه سد کارده ، یکی از بهترین تفریحگاه های خوش آب و هوای مشهد

بیشتر بخوانید : “پارک های آبی مشهد

در ۴۸ کیلومتری جاده مشهد به کلات، روی رودخانه کارده، سدی بتنی به چشم می خورد که با ظرفیت حدود ۳۶ میلیون متر مکعبی خود، به عنوان یکی از گردشگاه های آبی مشهد به حساب می آید. جنس سد کارده از نوع بتنی، دو قوسی متقارن با ارتفاع ۶۷ متر و طول تاج ۱۴۴ متر می باشد و این نکته را بایستی خاطرنشان کرد، که این سد گاهی اوقات توانسته ۴۴ میلیون متر مکعب آب را نیز در خود ذخیره نماید. سد کارده متشکل از ۱۵ بلوک ۱۰ متری با ارتفاع ۶۷ متر از پی و حجم ۳۲ هزار مترمکعب بتن ریزی می باشد.

سد کارده مشهد

جاذبه های اطراف سد کارده

در اطراف سد کارده جاذبه های طبیعی زیبایی وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست و اگر به دیدن سد کارده می روید حتما از این مناطق هم بازدید نمایید.

دره آل توسط سد کارده مابین روستاهای اندروخ و کارده قطع می‌شود که دارای ۵ چشمه فصلی است که فقط در زمان بارندگی آب دارند و دارای چندین آبشار کوچک و بزرگ فصلی می‌باشد. این آبشارها از کوه های هزار مسجد سرچشمه می‌گیرند.

همچنین غاری شگفت انگیز و پر مز و راز درون این دره قرار دارد. این غار در اوایل جاده آسفالت منتهی به روستای آل و بعد از روستا های اندروخ و کارده واقع شده است. برای بازدید از این غار باید تجهیزات مخصوص داشته باشید. قدمت این غار طبق نظر باستان شناسان به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و در آن اسکلت‌هایی از انسان‌های نخستین و ابزارهای مورد استفاده در آن زمان را یافته‌اند.

در استان خراسان رضوی به منظور بهره گیری بهینه از منابع آبی استان، سدهایی احداث شده است که علاوه بر سد کارده می توان به سد طرق در شهرستان مشهد، سد شهید یعقوبی در شهرستان تربت حیدریه و سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان اشاره نمود. این سد در قسمتی از دره نسبتا عریض، حد فاصل روستای اندرخ و کارده واقع شده است و دره آل را قطع می کند. هر دو سمت دره نیز جاذبه های طبیعی و زیبایی وجود دارد که توجه بینندگان را به سمت خود جلب می نماید.

این منطقه که جزو گردشگاه های آبی مشهد به حساب می آید از انتهای خیابان خواجه ربیع راه دسترسی دارد و منطقه‌ای خوش آب و هوا به حساب می آید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۸/۵ - (۱۲۵ امتیاز)
×