» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » شهر شیراز؛ شهر گل و بلبل، نارنج و ترنج را بشناسید!
شهر شیراز، شهر ترنج و نارنج
شیراز

شهر شیراز؛ شهر گل و بلبل، نارنج و ترنج را بشناسید!

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ 4۰781

شهر شیراز، یکی از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگرپذیر برجسته ایران است که بازدید کنندگان داخلی و خارجی را در تمام فصول سال به خود جذب می‌کند. سفر به شیراز ، امکان مشاهده دوره‌های مختلف تاریخ ایران از دوران هخامنشی و اقامت پارسیان اولیه تا دوره‌های اسلامی نظیر زندیان، و همچنین دوره‌های معاصر و مدرن ایران را فراهم می‌کند. در این متن، قصد داریم به معرفی شیراز بپردازیم.

فهرست این مطلب

معرفی شهر شیراز

شهر شیراز، یکی از شهرهای بزرگ ایران، با ویژگی‌ها و جاذبه‌های متنوع خود، توانسته است نه تنها به جامعه ایرانی بلکه به جهانیان نیز خود را معرفی کند. در شیراز، شما با جاذبه‌های گردشگری متنوع و برترین بناهای تاریخی و باستانی ایران، باغات زیبا و آرامگاه شاعران بلند پایه روبرو هستید.

نقشه شهر شیراز

نقشه شهر شیراز

معرفی شیراز قدیم

در معرفی شیراز باید توجه داشت که این شهر یکی از باستانی‌ترین و بزرگترین نقاط ایران است. تاریخ شیراز از دوران ساسانیان و هخامنشیان آغاز شده و پس از حمله مغول به ویرانی کشیده شد. نام این شهر از لوح‌های تخت جمشید به دست آمده است. در گذشته، شیراز دارای ۱۲ دروازه و ۱۹ محله بوده و در دوران زندیه به ۶ دروازه و ۱۱ محله تقسیم شده بود. شیراز با تاریخ و قدمت گسترده‌، اهمیت بسیاری برای ایرانیان دارد. این شهر همیشه به عنوان مرکز هنر و ادب برجسته بوده و به همین دلیل یکی از نقاط حیاتی فرهنگ ایران محسوب می‌شود.

تاریخچه شهر شیراز

اصالت باستانی شهر شیراز مشخص نیست، اما معتقدند که پس از ویرانی شهر کهن اصطخر در نزدیکی مرودشت امروزی ایجاد شده است. در دوره‌های آل بویه، اتابکان، آل اینجو و آل مظفر انتخاب شیراز به عنوان پایتخت و ساخت بناهای کاربردی و ارزشمندی مانند: شهرک گرفناخسرو، بازار وکیل، تخت قراچه، مدرسه، بیمارستان، کاروانسرا، باروی شیراز و … باعث رونق بسیار این شهر شد. همچنین در عصر صفویه، شیراز به دلیل موقعیت جغرافیایی و زیبایی طبیعی همواره به عنوان مقصدی برای تفریح مورد توجه بود.

عمر آبادانی شیراز کوتاه بود. در زمان حمله افغان‌ها و شورش حکومت‌های محلی با اینکه نادرشاه برای مقابله، سپاهی به شیراز ارسال کرد، این شهر سقوط کرد و بسیاری از بناهای ارزشمند آن تخریب شد. در دوره زندیه و پادشاهی کریم‌خان، شیراز مجدداً به‌عنوان پایتخت آباد شد. از دیگر اقدامات مهم زندیه، تجهیز شیراز به سیستم آبیاری و زهکشی بود. در دوره معاصر، شیراز به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافت. این شهر تاریخی و فرهنگی همچنان جاذبه‌هایی همانند زیارتگاه‌ها، بناهای باستانی، باغ‌های زیبا و آرامگاه هنرمندان برجسته را در خود جای داده است.

آداب و رسوم مردم شیراز

فرهنگ بومی شیراز، بخشی از فرهنگ گسترده ایران است، که شامل لباس‌های محلی، بازی‌های سنتی، موسیقی محلی، و مراسمات متنوعی که همگی نشان‌دهنده ثروت فرهنگی و تاریخی این شهر است، می‌باشد.

آداب و رسوم قبل عید نوروز

سبزه کاشتن، خانه تکانی و پخت سمنو جزو رسوماتی است که شیرازی‌ها برای استقبال از نوروز انجام می‌دهند. علاوه بر سفره هفت‌سین، شیرازی‌ها سفره هفت‌میم نیز بهمن می‌کنند. در گذشته، آن‌ها باور داشتند برای دوختن لباس عید، باید پارچه آن را در روزهای دوشنبه یا جمعه قیچی کنند. شیرازی‌ها از قدیم برای پذیرایی نوروز، از شیرینی‌هایی محلی استفاده می‌کنند.

رفتن به حوض ماهی در چهارشنبه آخر سال

یکی از آیین‌های مهم در شب چهارشنبه سوری، رفتن مردم به “حوض ماهی” است. این حوض که در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده است. آن‌ها به منظور سلامتی و بهبود بیماری‌های خود، وارد این حوض می‌شوند و با استفاده از جام برنجی که به آن “چهل کلید” می‌گویند، سر و تن خود را شست و شو می‌دهند.

حوض ماهی

حضور در شاهچراغ

مردم شیراز همانند اهالی سایر شهرهای مذهبی، تلاش می‌کنند که سال نو را در حرم شاه‌چراغ جشن بگیرند. آن‌ها در این مکان شمع روشن می‌کنند و زیر نور آن‌ قرار می‌گیرند، به گونه‌ای که زیر سایه شاه‌چراغ باشند.

عروسی درخت نارنج

در شهر شیراز اگر درخت نارنجی، خوب میوه ندهد، آن را عروس می‌کنند. میزبان، همسایگان خود را به جشن عروسی دعوت می‌کند. همه در زمان مشخصی در خانه جمع می‌شوند و میزبان ابزار بریدن شاخه‌های درخت نارنج را در دست می‌گیرد. یکی از همسایگان ضامن درخت می‌شود. سپس یک تور نازک روی درخت کشیده می‌شود و مراسم با پاشیدن شکر پنیر برروی درخت، خواندن دعاها و آوازهای محلی ادامه پیدا می‌کند، با این امید که درخت در بهار سال آینده میوه‌های فراوانی بدهد.

عروسی درخت نارنج از آداب و رسوم شیراز

عزاداری محرم و صفر

شیرازی‌ها برای شرکت در مراسم عزاداری به حرم شاه‌چراغ می‌روند. در دهه اول محرم، هر روز چاووش می‌خوانند. در روزهای تاسوعا و عاشورا، اعضای هیئت‌ها طبقاتی که روی آن‌ها چراغ و آیینه قرار دارد، حمل می‌کنند. مردم به چاووش‌خوانی، پرده‌خوانی، سینه‌زنی، اجرای تعزیه و حمل کوزه آب به وسیله کودکان می‌پردازند. گِل‌مالیدن به تمام یا قسمتی از بدن و تراشیدن موهای سر نیز از جمله سنت‌های خاص مردم شیراز در این ایام است.

عزاداری محرم در شیراز

آب و هوای شهر شیراز

در فصل بهار، با وزش بادهای خنک و ملایم، هوای این شهر پر از انرژی مثبت است. اما باید توجه داشت که در این فصل بارش‌های پراکنده‌ای وجود دارد که زیبایی طبیعت را دوچندان می‌کند. معمولاً دمای هوای شیراز در روزهای بهار حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. نماد این فصل زیبا در شیراز، بهار نارنج است.

در فصل تابستان، آب و هوای شیراز گرم و خشک است. معمولاً دمای هوا در روزهای تابستانی به تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. اگر به دنبال یک سفر خلوت به شیراز هستید، تابستان بهترین فرصت را برای شما فراهم می‌کند.

در فصل پاییز، هوا خنک است و میانگین دمای هوا تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. شما می‌توانید به راحتی از تمام جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهر لذت ببرید، از بارش باران لذت ببرید. پاییز، زمانی است که شهر پر از برگ‌های زرد پاییزی می‌شود که زیبایی خاصی به محیط می‌بخشند.

در زمستان، شیراز بسیار سرد است و میانگین دما به ۵ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. در این فصل بارش باران و حتی برف محتمل است. اما با گردش در شهر شیراز، می‌توانید عطر گل نرگس را در هوای اطرافتان احساس کنید.

حمل و نقل در شهر شیراز

سفر به شیراز از طریق راه‌های مختلفی انجام می‌شود و مردم از وسایل نقلیه متنوعی برای رسیدن به این شهر و گردش در داخل آن استفاده می‌کنند.

حمل و نقل درون شهری

در حین حرکت در شهر شیراز، امکانات حمل و نقل گسترده از تاکسی‌های خطی تا خطوط اتوبوس رانی شهری و مترو، برای دسترسی به نقاط مختلف به راحتی در دسترس است.

حمل و نقل برون شهری

برای سفر به شهر شیراز، می‌توانید از مسیرهای هوایی، ریلی و جاده‌ای استفاده کنید. ترمینال‌های اتوبوس رانی شهید طباطبایی، امیرکبیر، علی بن حمزه، شهید مدرس و شهید کاراندیش، ایستگاه راه آهن شیراز و فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب به مسافران خدمات ارائه می‌دهند.

اطلاعات کلی شهر شیراز

پیش از ورود به شهر شیراز، سعی داریم برای شناخت بیشتر این شهر، اطلاعات جذاب و کلی در اختیار شما گردشگران عزیز قرار دهیم.

  • جمعیت: شهر شیراز در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
  • زبان: مردم شیراز به زبان فارسی و لهجه شیرازی صحبت می‌کنند.
  • دین: اغلب ساکنان شیراز اتباع مسلمان و پیروان مذهب شیعه هستند. هرچند، گروه اندکی از اهالی سنی، مسیحی و یهودی نیز در شهر حضور دارند.
  • اقتصاد: شیراز به عنوان یک قطب اقتصادی در ایران شناخته می‌شود. بخش عظیمی از فعالیت‌های اقتصادی، حمل و نقل، صادرات و گردشگری کشور به این شهر وابسته است. اقتصاد شیراز بر پایه کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری تاریخی، سلامت و فعالیت‌های عشایر متمرکز است.
  • مساحت: شیراز با ابعاد ۴۰ کیلومتر طول و عرضی متغیر بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر، با مساحت ۱۲۶۸ کیلومتر مربع، به شکل مستطیل در قلب بخش مرکزی فارس واقع شده است.
  • پیش شماره: پیش شماره تلفن شهر شیراز ۰۷۱ می‌باشد.
  • روز شیراز: روز شیراز ۱۵ اردیبهشت است، که شهرداری این شهر برنامه‌های فرهنگی، هنری و جشنواره‌های گوناگون را به مناسبت این روز برگزار می‌کند.

دانستنی های جالب شهر شیراز

در مورد شهر شیراز، با وجود تاریخ و فرهنگ بسیار آن، دانستنی‌های جالبی وجود دارد، که در این قسمت به معرفی برخی از آن‌ها می پردازیم.

  • شناخته شده با لقب‌های: سومین حرم اهل بیت در ایران، شهر بهارنارنج‌ها، شهر راز و شعر و ادب پارسی، شهر باغ، شهر عشق، شهر شاعران و …
  • یکی از اولین شهرهای ایران که که گازرسانی شده است.
  • تاسیس سومین شهر رسمی در این شهر
  • پایتخت ایران در در دوره‌های حکومت آل بویه، اتابکان، آل اینجو، آل مظفر و زندیان
  • اولین شهری دارای شرکت واحد اتوبوس‌رانی درون شهری
  • بزرگترین مرکز نمایشگاهی جنوب کشور، نمایشگاه بین المللی شیراز است.
  • دارای دومین فرودگاه بین المللی ایران
  • جشن هنر یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی جهان که در سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ برگزار می‌شد.

شیراز و غذاهای لذیذش

درباره شهر شیراز تعریف بسیار است. علاوه بر ارزش‌های فرهنگی، غذاهای محلی شیراز بسیار لذیذ هستند و حتماً ارزش امتحان کردن دارند. تجربه لذت بخش حس طعم و مزه بی‌نظیر این غذاها، یکی از جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین قسمت‌های سفر شما به این شهر خواهد بود.

  • کلم پلو: یکی از غذاهای سنتی و محبوب شیراز، کلم پلو است. این غذا از کلم قمری یا سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، ادویه و سبزی‌های معطر تشکیل شده است. طعم کلم پلو شیرازی به واقعاً دلنشین است و از غذاهای سالم به شمار می‌رود.
  • قنبر پلو: این غذا که بیشتر در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از برنج، گوشت چرخ کرده، مغز گردو، پیاز، انار یا رب انار، آرد نخودچی، کشمش و ادویه تهیه می‌شود. جالب است بدانید که می‌توان از خرما یا شیره انگور به جای کشمش برای شیرین کردن این غذا استفاده کرد.
  • شیرازی پلو: در این غذا، شیرازی‌ها از برنج، مرغ، بادمجان، ماست، زرشک، زعفران و ادویه استفاده می‌کنند و همراه سالاد شیرازی سرو می‌کنند. شیرازی پلو یکی از غذاهای ثابت در مهمانی‌ها است و تزیین آن با استفاده از زعفران، زرشک و حتی خلال پسته و خلال پوست پرتقال یا نارنگی انجام می‌شود.
  • یخنی نخود: اگر طرفدار دیزی و آب‌گوشت هستید، مطمئناً از یخنی نخود لذت خواهید برد. این غذا از گوشت، نخود، سیب‌زمینی، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. طعم بی‌نظیر یخنی نخود، همراه با نان داغ، سبزی خوردن و ترشی، لذت بخش است.
  • اشکنه: اشکنه شیرازی یکی از غذاهای اصیل و معروف استان فارس است که معمولاً در وعده شام سرو می‌شود. در آن از سبزی شنبلیله، نعناع خشک، تخم مرغ، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود که ترکیب این مواد با هم بسیار خوشمزه است. این غذا همچنین به عنوان “آب پیازک” هم شناخته می شود.

غذاهای محلی شیراز زیبا

شهر شیراز و سوغاتی‌های معروفش

در معرفی شیراز با تاریخی بی‌نظیر و فرهنگ غنی، اشاره به مجموعه‌ای از سوغاتی‌های خاص و جذاب، که هر کدام نمادی از این شهر است، ضروریست. سوغات شیراز ، علاوه بر جلب توجه گردشگران به خود، نشانه‌ای از زیبایی‌ها و ثروت‌های فرهنگی و هنری شیراز هستند.

  • فالوده: کمتر کسی آوازه فالوده‌های خوش طعم شیرازی را نشنیده است. اگر به این شهر زیبا سفر کرده باشید، حتما از خوردن فالوده شیرازی لذت برده‌اید. خوبی سوغات خوراکی شیراز مانند فالوده این است که می‌توانید با یادگیری طرز تهیه آن، طعم به یادماندنی اش را با خود به خانه ببرید.
  • مسقطی: این سوغات شیراز، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی نیز در بین علاقه‌مندان به خوراکی‌های خوشمزه پیدا کرده است. این سوغات خوراکی شیراز در واقع نوعی حلوا محسوب می‌شود که مواد اصلی آن، نشاسته و مغز پسته می‌باشد. مسقطی در طعم‌های متنوعی برای ذائقه‌های مختلف پخته می‌شود.
  • بادام سوخته: یکی از جالب‌ترین سوغاتی‌های شیراز، بادام سوخته است که از جوشاندن بادام در آب و شکر غلیظ درست می‌شود. جوشیدن بادام‌ها آنقدر ادامه می‌یابد که بلورهای نباتی شکل اطراف آن‌ها ایجاد گردد. مردم شیراز از بادام سوخته به عنوان جایگزینی برای قند، جهت نوشیدن چای استفاده می‌کنند.
  • عرقیات: شهر شیراز با آب و هوایی مناسب و باغ‌ها و بوستان‌های فراوان، محیطی ایده‌آل برای کاشت انواع گیاهان دارویی و تهیه عرقیجات فراهم کرده است. این عرقیات، علاوه بر طعم و عطر خوشایند، خواص درمانی فراوانی دارند. از جمله محبوب‌ترین عرقیات شهر شیراز می‌توان به گلاب میمند، نسترن، بهارنارنج و بیدمشک اشاره کرد.
  • رنگینک: به نظر برخی مسافران، رنگینک بهترین دسر محبوب شیراز است. این خوراکی مقوی، طرفداران زیادی دارد. رنگینک شیرازی با آرد تفت داده شده و روغن درست می‌شود. سپس به ظرف ریخته شده، روی آن گردو و خرما قرار داده و سپس بقیه رنگینک بر روی آن ریخته می‌شود. در نهایت، با مغز پسته و پودر نارگیل تزئین شده و برش می‌زنند.

ظروف خاتم کاری سوغات شیراز

شیراز و صنایع دستی کهن

شهر شیراز معروف به صنایع دستی خوش رنگ و لعاب است. صنایع دستی شیراز نه تنها زیبایی بی‌نظیری دارند، بلکه تلفیقی از هنر و فرهنگ ایرانی را به تصویر می‌کشند. خرید محصولات صنایع دستی برای سوغاتی، بسیار ارزشمند است که به شما احساس ماندگاری و فراموش نشدن خاطرات سفر را می‌بخشد.

  • خاتم کاری: اولین بار آثار هنر خاتم کاری را در شیراز کشف کردند. نقوش زیبای خاتم کاری شیراز را می‌توانید بر روی مس و چوب‌های گردو مشاهده کنید که با ظرافت بالایی اجرا شده‌اند. از مواد اولیه خاتم کاری می‌توان به برنج، طلا، و استخوان اشاره کرد که به صورت مثلث‌های کوچک بر روی سطوح چوبی حکاکی می‌شوند.
  • قلم زنی: اگر به دنبال یک سوغاتی اصیل و با ارزش از شیراز هستید، قطعا باید آثار هنری قلمزنی را ببینید. در این هنر، با استفاده از قلم و چکش‌های خاص، طرح‌های زیبا و برجسته روی اشیائی مانند ظروف برنج، نقره، مس و طلا حک می‌شود.
  • جاجیم بافی: جاجیم‌ها از جمله صنایع دستی سنتی شیراز هستند که به وسیله رویه‌های نازک و رنگارنگی شناخته می‌شوند. این جاجیم‌ها در برخی موارد دارای یک رو و در دیگر موارد دو رو هستند و معمولا از پشم و پارچه‌های ضخیمی مانند پلاس ساخته می‌شوند.
  • شیشه‌گری: صنعت شیشه‌گری یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین صنایع دستی شیراز است که از جمله اصلی‌ترین هنرهای این منطقه محسوب می‌شود. این هنر از فرایند حرارت‌دادن شیشه به دست می‌آید. هنر شیشه‌گری دارای فنون متنوعی است و به دوران ۴ هزار ساله پیش بازمی‌گردد که بقایای آن در کشورهای مختلفی از جمله مصر کشف شده است.
  • منبت کاری: منبت کاری شیراز، همانند دیگر هنرهای این شهر، از شهرت فراوانی برخوردار است و به عنوان یکی از بهترین صنایع دستی این منطقه معروف است. در این هنر، با استفاده از ابزارهای خاص، با دقت و شکل حرفه‌ای، طرح‌های زیبا و شگفت‌انگیز بر روی چوب‌های گلابی، گردو و شمشاد منبت می‌شود.

شهر شیراز و جاهای دیدنی آن

شیراز از جمله زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. اگر به دنبال مکانی برای تجربه مجموعه‌ای متنوع از آثار طبیعی و تاریخی ایران هستید، شیراز بدون شک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. جاهای دیدنی شیراز با تنوع فراوان، واقعاً یک مقصد ویژه و بی‌نظیر است.

  • سعدیه: آرامگاهی است که در آن مزار شاعر بزرگ ایران، سعدی واقع شده است. سعدی، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین شاعران قرن هفتم هجری بوده و آرامگاه او هم‌اکنون هدف مسافران و گردشگران بسیاری است. این آرامگاه در سال ۱۳۳۰ میلادی ساخته شد و در سال ۱۳۵۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
  • حافظیه: آرامگاه حافظ، یکی از شاعران بزرگ ایران است، که او را با لقب‌ “لسان‌الغیب” می‌شناسند. حافظیه، به ویژه در شب، زیباترین حالت خود را به نمایش می‌گذارد و برای بازدیدکنندگانش آرامش بیشتری به ارمغان می‌آورد. نورپردازی منحصربه‌فرد این مکان، شگفت‌انگیز است و طاق هشت‌ضلعی بر روی آرامگاه حافظ، یک دیدنی فوق‌العاده است.
  • ارگ کریم خان: یکی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی شهر شیراز، ارگ کریم‌خان است که به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ساختمان تاریخی این شهر شناخته می‌شود. این ارگ در دوره حکومت کریم‌خان زند، در سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی ساخته شده و به نام او معروف شده است.
  • آرامگاه شاهچراغ: یکی از جاذبه‌های مهم و مذهبی شهر شیراز، آرامگاه شاهچراغ است. معماری این آرامگاه به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. کارهای هنری از جمله کاشی‌کاری، آینه‌کاری و گچ‌بری‌های آرامگاه شاهچراغ بسیار زیبا و شگفت‌انگیز هستند و جلوه‌ای چشمگیر از هنر معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارند.
  • حمام وکیل: حمام وکیل به‌عنوان یکی از حمام‌های بسیار پیشرفته و معروف در تاریخ ایران شناخته می‌شود. این حمام در سال ۱۱۸۷ میلادی به دستور کریم خان زند ساخته شد و از امکانات مختلفی مانند شاه‌نشین، گرم‌خانه، رخت‌کن و خزینه برخوردار است، اما مهم‌ترین بخش آن شاه‌نشین است.

ارگ کریم خانی در شهر شیراز

شیراز و باغ‌های مثال زدنی‌اش

شیراز با آب و هوایی معتدل و عطر بهارنارنج، زیبایی‌ها و رمز و رازهای فراوانی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. این شهر جاهای دیدنی بسیاری دارد. اما در کنار همه جاذبه‌های آن، باغ های شیراز هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان هستند.

  • باغ عفیف آباد: باغ عفیف‌آباد یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است که در دوران ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. این عمارت دو طبقه، از سبک‌های هخامنشی، ساسانی و قاجار الهام گرفته است که به شهرت و زیبایی آن افزوده است. نمای خارجی این بنا شباهت زیادی به ساختمان باغ ارم دارد.
  • باغ نارنجستان قوام: باغ نارنجستان یکی از آثار ماندگار دوران قاجار است که همچنان به افتخار و زیبایی پیشین خود باقی مانده است. هنگام بازدید از این باغ، بعد از عبور از دروازه و لذت بردن از هنر منبت‌کاری روی در چوبی، به فضای دلنشین باغ، سقف‌های زیبا و مجسمه‌هایی ساخته شده از هنرهای سنتی ایرانی، خواهید رسید.
  • باغ دلگشا: باغ دلگشا از قدیمی‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز محسوب می‌شود و در منطقه‌ی سعدیه واقع شده است. جریان آب از قنات آرامگاه سعدی که از چشمه قنات «گازارن» نشأت می‌گیرد، به این باغ نیز می‌رسد و زیبایی و شکوفایی آن را تداوم می‌بخشد.
  • باغ ارم: باغ ارم شیراز، یکی از نمونه‌های بی‌نظیر باغ‌های ایرانی است که به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شده است. درختان سرسبز شیرازی و زیبایی‌های معماری بناهای اصلی، از جذابیت‌های باغ ارم شیراز به شمار می‌آید. گذرگاه‌های باغ ارم مانند سایر باغ‌های دیگر شهر شیراز، فضایی بهشتی و آرام دارد.

باغ ارم شیراز

موزه‌های شهر شیراز

شیراز را می‌توان به عنوان “شهر موزه‌ها” شناخت. با تاریخ چند هزار ساله و پیشینه فراوان، موزه های شیراز به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل شده است. این شهر بزرگ دارای موزه‌های بسیار معروف است که بر اساس زمینه‌های گوناگونی از جمله تاریخی، فرهنگی، اقلیمی، طبیعی و … شکل گرفته‌اند.

  • موزه تخت جمشید: موزه تخت جمشید یکی از موزه‌های شیراز است که در مرودشت و در محوطه تاریخی ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید واقع شده است. این موزه شامل یک تالار بزرگ، دو گالری و یک ایوان است و به عنوان یک کاخ قدیمی که برای ملکه به دستور خشایار شاه ساخته شده، شناخته می‌شود.
  • موزه گرمابه وکیل: بنای موزه گرمابه وکیل یکی از شاهکارهای بی‌نظیر معماری ایرانی است. این حمام، در دوره زندیه توسط کریم‌خان زند ساخته شد و به عنوان موزه گرمابه شیراز، با شماره‌ی ۹۱۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. موزه حمام وکیل یکی از نمادهای فرهنگ و آداب قدیمی مردم شیراز را به تصویر می‌کشد.
  • موزه پارس: موزه پارس در باغ نظر شیراز واقع شده است. این موزه، به دوران زندیه بازمی‌گردد و در آن آرامگاه کریم‌خان زند نیز قرار دارد. موزه پارس آثار متعدد و ارزشمندی از دوره‌های مختلف تاریخی را به نمایش می‌گذارد.
  • موزه موسیقی: در این موزه، به شیوه‌ای منحصر به فرد به موسیقی و سازهای ایرانی اهمیت داده شده است. اتاق دیداری، آرشیو صوتی-تصویری، اسناد و دست‌نوشته‌های استادان موسیقی، و گالری سازها، شامل انواع سازهای ایرانی از نواحی مختلف کشور، در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه حمام وکیل از موزه های شیراز

پارک‌های شهر شیراز

پارک های شیراز سرسبز و چشم‌نواز، با مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در میان طبیعت آرام هستند. امکانات رفاهی و تفریحی مناسب برای تمامی افراد، همه در اینجا یافت می‌شوند. همچنین، وسایل بازی کودکان، آلاچیق‌های زیبا و امکانات تفریحی متنوع دیگری در این پارک‌ها موجود است.

  • پارک کوهپایه: پارک کوهپایه، در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده است. این پارک، جایی است که ورزش صبحگاهی به طور همگانی برگزار می‌شود، و همچنین با طی مسیر پله‌هایی پرانرژی می‌توانید به “گهواره دید” برسید. این پارک، از جاهای دیدنی شیراز در شب است، زیرا شما می‌توانید از بالای کوه نگاهی به چشم‌انداز چراغ‌های شهر بیندازید.
  • پارک حدیث: بوستان حدیث، با مساحت ۱۶۰۰۰ مترمربع، در سال ۱۳۷۶ افتتاح شده است. این پارک به عنوان یکی از بهترین مقصدهای خانوادگی شهر شناخته می‌شود، زیرا علاوه بر فضای سرسبز و دلنشین، امکانات و تفریحات فراوانی برای کودکان و خانواده‌ها فراهم کرده است.
  • پارک مروارید: پارک مروارید، که در گذشته با نام پارک عطاخان شناخته می‌شد، از بهترین مقاصد آموزشی برای کودکان به حساب می‌آید. این پارک به دلیل فراهم آوردن فضایی عملی و تئوری برای آشنایی کودکان با مفاهیم و قوانین راهنمایی و رانندگی، بسیار مفید است.
  • لونا پارک: لونا پارک، با بیش از سی سال تاریخ، از دیرین‌ترین و محبوب‌ترین پارک‌های کوهستانی شیراز است که در دامنه کوه «باباکوهی» واقع شده است. این پارک در شمال شهر شیراز و در نزدیکی دروازه قرآن واقع شده است و از امکانات بسیاری برخوردار است که شامل یک شهربازی با تجهیزات و بازی‌های متنوع و مهیج می‌شود.

پارک حدیث شیراز

بازارها و مراکز خرید شیراز

در سفر خود حتما به مراکز خرید شیراز سر بزنید. این مراکز فقط برای خرید نیستند، بلکه به عنوان مقاصدی برای تفریح و گردش طراحی شده‌اند. در این مکان‌ها، تنوعی از فروشگاه‌ها، فضاهای تاریخی و کافه‌ها و… وجود دارد.

  • بازار وکیل: بازار وکیل یکی از جاذبه‌های دیدنی برجسته شیراز است. ورودی‌های متعددی دارد که هر یک به شما اجازه می‌دهند تا به دنیایی جدید وارد شوید. طراحی سقف و طاق‌های آن شگفت‌انگیز بوده و سیستم تهویه‌ای منحصر به فردی دارد که هوا را در بازار به بهترین شکل تنظیم می‌کند.
  • بازار مسگرها: در بخش دیگر از بازارهای شیراز، شاید صدای ضربه‌های چکش به مس را بشنوید. این بازار، با زیبایی‌های معماری خاص خود، شاهکاری از گذشته است که با وقوع زلزله‌ای در دوران قاجار، بخش‌های زیادی از آن خراب شدند. این بازار، که قبلاً جزو بازار قیصریه شیراز بوده و در سال ۱۲۶۱ خورشیدی بازسازی شده است.
  • مرکز خرید سلطانیه: این مجموعه تجاری از جمله جذاب‌ترین و لوکس‌ترین مراکز خرید شیراز است که در خیابان مطهری واقع شده است. با بیش از ۸۰ فروشگاه پوشاک، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت و عینک، جواهرات و لوازم دیجیتال، اینجا برای خریدارانی که به دنبال محصولات با کیفیت و لوکس هستند، فرصتی مناسب است.
  • مرکز خرید حافظ: یکی از مراکز خرید پیشرفته شیراز، مرکز خرید حافظ است که ساخت آن بیش از ده سال به طول انجامید. این مجتمع با ارائه برندهای متنوع، فرصتی برای یک تجربه خرید لذت‌بخش فراهم می‌کند. مرکز خرید حافظ رنج قیمت نسبتاً بالایی دارد.

بازار وکیل شهر شیراز

در شیراز کجا غذا بخوریم؟

سفر به شیراز بهتر است تنها در بازدید از حافظیه و شاه‌چراغ و خرید از بازار وکیل محدود نشود، بلکه حتماً باید سری به بهترین رستوران های شیراز هم زده شود. در این رستوران‌ها، شما با غذاهای متنوعی سنتی، عرقیات شیرازی و شربت‌های محلی رنگارنگ رو به رو خواهید شد.

  • رستوران سنتی شرزه: اگر به دنبال رستورانی با فضای سنتی و نوستالژیک هستید، پیشنهاد ما این است که حتماً رستوران شرزه را امتحان کنید. این رستوران یکی از رستوران‌های قدیمی و معروف شیراز محسوب می‌شود و با سال‌ها تجربه درخشان، مشتریان وفادار زیادی را به خود جلب کرده است.
  • رستوران خانه سنتی پرهامی: اگر تصمیم به بازدید از بافت تاریخی شیراز دارید، حتماً این رستوران را در برنامه خود قرار دهید. هنگامی که از مساجد و بازار وکیل دیدن می‌کنید، با پیاده‌روی کوتاهی به خانه سنتی پرهامی می‌رسید. این خانه با دویست سال سن، احساسی شیرین از زندگی در خانه‌های قدیمی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • رستوران هفت خوان: در حوالی دروازه‌قرآن، یکی از بهترین رستوران‌های شیراز به نام “رستوران هفت‌خوان” واقع شده است. این رستوران، همانطور که از نامش پیداست، هفت خوان مختلف دارد. در واقع، این رستوران از هفت رستوران متفاوت تشکیل شده است و هرکدام سبک خاص خود سرو غذا را دارد.
  • رستوران خوشا شیراز: در این رستوران‌، شما به فضایی زیبا و دنج، موسیقی دلنشین، غذاهای با کیفیت، و سرویس‌دهی منظم دست خواهید یافت. این رستوران دو بخش داخلی و بیرونی دارد و انواع غذاهای ایرانی و سنتی را برای میهمانان ارائه می‌دهد.

رستوران خوشا شیراز

اقامت در شهر شیراز

شما می‌توانید با توجه به بودجه و هدفتان برای سفر به شیراز، بهترین هتل شیراز با ۵ ستاره را تهیه کنید، یا به رزرو هتل با قیمت‌های مناسب‌تر که دارای ۴ یا ۳ ستاره هستند، بپردازید. در شیراز برای همه این هتل‌ها گزینه‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

  • هتل زندیه: هتل پنج ستاره زندیه، با هفت طبقه و زمینه‌ معماری ایرانی و همزمان مدرن، از جمله جاذبه‌های شیراز است. این هتل که در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده، با ۸۰ اتاق برای مهمانانش پذیرایی می‌کند. رستوران‌های متنوعی نیز در این هتل وجود دارند.
  • هتل شیراز: هتل پنج ستاره بزرگ شیراز، معروف به هتل دروازه قرآن، از جمله بهترین مقصدهای اقامتی در شهر می‌باشد. در سال ۱۳۹۲، این هتل با ۱۴ طبقه در دامنه‌های شمالی شیراز افتتاح شد و ارائه دهنده ۱۶۰ اتاق لوکس با چشم‌اندازی فوق‌العاده برای مهمانان است.
  • هتل رویال: هتل چهار ستاره رویال در قلب شهر شیراز است که در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. با ۴۴ اتاق زیبا و دلنشین و با امکانات و خدمات بی‌نظیری رضایت مهمانان خود جلب می‌کند. مزیت اصلی اقامت در این هتل نزدیکی به آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر است.
  • هتل الیزه: هتل چهار ستاره الیزه در سال ۱۳۹۳ در منطقه معالی‌آباد شیراز بازگشایی شد. این هتل به سبک بوتیک‌هتل طراحی شده و نزدیک‌ترین هتل به نمایشگاه شیراز است. از لحاظ موقعیت مکانی، دارای دسترسی آسان به آزادراه‌ها و کوچه ‌باغ‌های قصر دشت می‌باشد.
  • هتل ارگ: یکی از هتل‌های محبوب و مورد علاقه مسافران در شیراز، هتل سه ستاره ارگ است. این هتل با موقعیت مرکزی در قلب شهر و دسترسی آسان به جاذبه‌های تاریخی شیراز همچون بازار و حمام وکیل، ارگ کریم خان، سعدیه و حافظیه، مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • هتل تالار: هتل ۳ ستاره تالار در سال ۱۳۷۰ بازگشایی شده و در دهه نود مورد بازسازی قرار گرفته است. این هتل با موقعیت مرکزی خود در خیابان فردوسی، در قلب شهر شیراز واقع شده و دسترسی آسان به جاذبه‌های تاریخی شهر را فراهم می‌کند.

هتل شیراز

تور شهر شیراز با اقامت ۲۴

بدون تردید تور شیراز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای لذت بردن از تعطیلات است. شیراز، یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران است که پیش از سفر به آن، بهتر است با آثار متنوع آن آشنا شوید. اگر این اولین تجربه‌ی سفر شما به این شهر سرسبز می‌باشد، پیشنهاد می‌شود از اقامت ۲۴ برای رزرو یک تور مناسب کمک بگیرید، تا از دیدار هیچ یک از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی شهر شیراز باز نمانید.

جمع بندی مطالب

شیراز، شهری با تاریخ غنی، فرهنگ پربار و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فراوان است که در قلب ایران واقع شده است. این شهرهای پربار تاریخی، داراری آثار معماری بسیار زیبا و ارزشمند و باغ‌های دلنشین است. با تمام این ویژگی‌ها، شیراز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برجسته در ایران شناخته می‌شود و سوغاتی‌ها زیبا و خوراکی‌های لذیذ آن دل هر گردشگری را می‌برد.

سؤالات متداول

لقب شهر شیراز چیست؟ ‏

از قدیم به دارالعلم معروف بوده و امروزه به شهر طرب و ناز، شهر گل و بلبل و معروف ترین آن به شهر نارنج و ‏ترنج معروف است.‏

مردم شیراز از چه قومی هستند؟

علاوه بر اقوام بزرگ فارس و لُر، دو قوم قشقایی و عرب هم حضور دارند.‏

شهر شیراز چند منطقه دارد؟

‏۱۱ تا

مرکز شهر شیراز کجاست؟ ‏

ارگ کریمخانی

نماد شهر شیراز چیست؟ ‏

حافظیه

مرکز شهر شیراز کدام خیابان است؟ ‏

بلوار کریم خان زند یا خیابان زند

چرا شیراز اینقدر معروف شده است؟ ‏

به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی

شهر شیراز چگونه شهری است؟ ‏

شهر فرهنگ و ادب با مردمان خونگرم و جاذبه هایی که تمامی ندارند.‏

چرا شیراز به شهر گل و بلبل معروف است؟ ‏

بخاطر وجود باغات فراوان و شکوفه های زیاد

چرا به شهر شیراز شهر راز می گویند؟ ‏

چون در فارسی اوستایی، شیر به معنی شهر و راز به معنی اسرار است.‏

چرا مردم شیراز به خودشان بچه شهر می‌گویند؟

بخاطر این بیت از سعدی:
چه مصر و چه شام و چه بَرّ و چه بحر ‏ همه روستایند و شیراز شهر

قدمت شهر شیراز چند سال است؟ ‏

حدود ۶۵۰۰ سال

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×