» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » کیش » معرفی جزیره کیش؛ کیش و اطلاعات کامل بازدید
جزیره کیش و معرفی آن
کیش

معرفی جزیره کیش؛ کیش و اطلاعات کامل بازدید

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ 13۲758

نام جزیره کیش برای تمامی ایرانی‌ها تداعی‌کننده آب‌های زلال و آزاد و تفریحات هیجان‌انگیز آبی است. جزیره‌ای که همچون نگینی درخشان در گردشگری جنوب کشور خودنمایی می‌کند و سفر به کیش را جزو خاطره‌انگیزترین سفرهای عاشقانه، دوستانه و حتی خانوادگی کرده است. جاذبه‌های این جزیره محدود به دریا و تفریحات آبی آن نیست. کیش با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مرکز خریدهای مدرن خود، در تمامی زمینه‌ها و برای همه سلیقه‌ها حرفی برای گفتن دارد. در این مقاله با ظرفیت‌های ویژه جزیره کیش ایران بیشتر آشنا می‌شوید.

فهرست این مطلب

جزیره کیش کجاست؟

جزیره کیش، تنها جزیره مرجانی در پهنه خلیج فارس ایران است که از نظر تقسیمات کشوری جزو بخش‌های شهرستان بندر لنگه به ‌شمار می‌آید. جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر این جزیره و دسترسی به آب‌های زلال، آن را به مالدیو ایران شهرت داده است. کیش از سمت جنوب به امارات متحده عربی، از سمت غرب به کشورهای بحرین و عربستان و از دو سمت شمال و شرق به ایران و تنگه هرمز دسترسی دارد. مساحت جزیره کیش ۵/۹۱ کیلومترمربع است که از نظر وسعت، سومین جزیره ایران محسوب می‌شود.

چطور خودمان را به کیش برسانیم؟

برای سفر به کیش راه‌های متعددی وجود دارد که سریع‌ترین و در عین حال گران‌ترین آن‌ها سفر با هواپیماست. اغلب مسافران و گردشگران این راه را برای رفتن به جزیره کیش انتخاب می‌کنند، اما اگر به دنبال سفر اقتصادی‌تری هستید و زمان کافی هم در اختیارتان هست، راه‌های دیگر و ماجراجویانه‌تری نیز برای رفتن به این جزیره وجود دارد.

ماشین شخصی

برای سفر با ماشین شخصی، کار شما بسیار آسان است. زمان سفر را تعیین کرده، بار سفر ببندید و راهی جنوب شوید. یک چیز را فراموش نکنید، برای رسیدن به جزیره کیش باید هر طور شده خود را به بندر عباس و از آنجا به بندر آفتاب یا چارک برسانید. در این بندر شناورهایی برای انتقال شما به جزیره آماده هستند.

قطار

سفر با قطار به دلیل آسودگی خواب و استراحت در کوپه و داشتن حریم شخصی در طول سفر، از سوی بسیاری از گردشگران مورد استقبال قرار می‌گیرد. اگر قطار را برای سفر به جزیره کیش انتخاب کرده‌اید، کافی است به مقصد ایستگاه بندر عباس بلیط قطار خود را تهیه کنید. از ایستگاه تا یکی از اسکله‌هایی که به مقصد جزیره مسافر جابه‌جا می‌کنند، فاصله‌ای نیست. تنها ۳۰ دقیقه از این اسکله‌ها تا کیش فاصله است.

اتوبوس

این راه یکی از مقرون‌ به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای رفتن به کیش است. در این شیوه نیز شما سفر شما باید درنهایت به بندرعباس ختم شود. از آنجا به بعد را به سمت جزیره، با شناورهایی که در اسکله قرار دارند، جابه‌جا خواهید شد.

هواپیما

در معرفی جزیره کیش، اگر اشاره به مسیر هواپیمایی پرتردد آن نشود، حتما یک جای کار می‌لنگد. این شیوه سفر، یکی از متداول‌ترین راه‌های سفر به این جزیره است و فرصت بیشتری برای لذت بردن از دیدنی‌های کیش را در اختیارتان قرار می‌دهد.

سفر به کیش با هواپیما

آب و هوای جزیره کیش

تصوری که همه ما از جزیره کیش داریم، هوایی گرم و شرجی است که گاه بسیار طاقت‌فرسا می‌شود. اما با افزایش سفرهای تفریحی به این جزیره، و گزارش مسافران، روی دیگری از حقیقت، خود را نمایان می‌کند. اینکه تقریبا در ۶ ماه دوم سال و دو ماه ابتدایی سال، هوای مطبوعی براین جزیره حاکم است. باران‌های دلپذیر بهاری در فصل پاییز و زمستان و گاه تگرگ و رعد و برق‌های وحشتناکی که جزیره را در سکوت و تاریکی فرو می‌برد، از تنوع آب و هوایی کیش خبر می‌دهد. آنچه که شاید از کیش در تصور رایج وجود دارد، مربوط به گرمای فصل تابستان جزیره است. جالب اینکه، این گرما بر تفریحات کیش به دلیل تنوع بالای آن‌ها تاثیری نمی‌گذارد.

بهترین زمان سفر به کیش

برای سفر به هر منطقه‌ای گلدن تایمی وجود دارد که برخی به دنبال همین بازه‌های طلایی برای سفر هستند. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند تا فصل‌های خلوت‌تری را برای رسیدن به آرامش جزیره، برای سفر انتخاب کنند. اما در معرفی کامل جزیره کیش، خوب است با ویژگی هر فصل در آن و معایب احتمالی آشنا شویم.

جزیره کیش در بهار

می‌توان گفت مصادف شدن تعطیلات نوروز با بهار طبیعت، تب سفر به جزیره کیش را در تمامی ایرانیان بالا می‌برد. به خصوص که در این روزها، رویش گیاهان، سبزی و زیبایی جزیره در اوج خود قرار دارد. تمامی تفریحات آبی قابل انجام هستند و تنها عیبی که این فصل دارد گرانی تمامی آیتم‌های سفر به کیش است. های سیزن High Season بودن فصل بهار از دیرباز سبب شده تا تمامی خدمات از بلیط هواپیما گرفته تا خرید یک خوراکی معمولی، چند برابر ماه‌های دیگر سال برایتان آب بخورد.

تابستان جزیره کیش ایران

اگر قصد مسافرت به جزیره کیش ایران در تابستان را دارید، گرمای ۵۰ درجه مرداد ماه آن را به‌خاطر بسپارید. این فصل برای گشت و گذار در جزیره بسیار گرم و طاقت‌فرساست. اگر از آن دسته از افراد هستید که به دنبال تفریحات آبی با تخفیف‌های خوب و قیمت‌های مناسب تور و هتل‌اند، تابستان فصل سفر شماست. انواع جشنواره‌ها در تابستان کیش برگزار می‌شوند و آفرهای ویژه تابستانی را نیز می‌توان شکار کرد.

جزیره کیش ایران در پاییز

سفر به کیش در فصل پاییز برای کسانی که عاشق پادشاه فصل‌ها و عاشقانه‌هایش هستند، زیبایی دیگری دارد. هوای پاکیزه و بارش ملایم باران این فصل، زیبایی طبیعت این جزیره را دو چندان می‌کند. از سوی دیگر برگزاری جشنواره‌های متعدد و تخفیف‌های شگفت‌انگیز هتل‌‌ها، تورها و بلیط‌های هواپیما در این فصل، انگیزه فراوانی برای سفر به جزیره را ایجاد می‌کند. از معایب این فصل در معرفی جزیره کیش باید به محدودیت تفریحات آبی در آن اشاره کرد. به دلیل ناپایداری شرایط جوی و احتمال بارندگی شدید و طوفانی شدن دریا،‌ همواره محدودیت‌هایی در انجام این تفریحات اعمال می‌شود.

زمستان در جزیره کیش

تغییرات اقلیمی که در سال‌های اخیر تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است، رفتار دیگری از کیش را در زمستان به رخ می‌کشد. این جزیره در سال‌های دور، زمستان‌هایی با باران‌های موسمی شدید را تجربه می‌کرد. در چند سال گذشته، هوایی مطبوع و بهاری را در فصل زمستان جزیره شاهد هستیم. تا جایی که گاهی محدودیت‌های استفاده از تفریحات آبی را لغو می‌کنند. دمای هوا در این ماه به ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد می‌رسد و گردش نسیم خنک و احساس آن بر روی گونه‌هایتان، حال بسیار لذت‌بخشی دارد.

دوچرخه نزدیک ساحل کیش با آب و هوای استثنایی

قدمت و تاریخ جزیره کیش

در این بخش از معرفی جزیره کیش به موضوعی جالب، یعنی زمان شکل‌گیری این جزیره خواهیم پرداخت. در مطالعات جغرافیایی، قدمت پیدایش کیش را حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش تخمین زده‌اند. زمانی که صفحات بین قاره‌ای و فشار آن‌ها روی یکدیگر، چین‌خوردگی‌هایی را در آن‌ها ایجاد و کوه‌ها را پدیدار کرد. جزیره کیش در اثر به وجود آمدن این کوه‌ها در ناحیه غرب و جنوب غربی کشور و امتداد آن تا تنگه هرمز شد. از نظر تاریخی، قدمت سکونت اهالی بومی در آن را ۲۰۰۰ سال یاد می‌کنند. گفته می‌شود که در زمان هخامنشیان تجارت و صید مروارید در این جزیره رایج بوده است. زمانی این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیک در ایجاد پیوند بین نقاط مختلف جهان، در رونق اقتصادی ایده‌آلی قرار داشته است.

چرا به این جزیره، کیش گفته می شود؟

نام این جزیره را از روی بلندی‌های اطراف آن انتخاب کرده‌اند. این بلندی‌ها ظاهری شبیه به تیر دارد و کیش نیز به معنای تیردان است. از سوی دیگر در زبان پهلوی، به کانال عمیقی که آب قنات از آن خارج می‌شود، کیش می‌گویند. شاید برایتان جالب باشد که در دوره کوتاهی از زمان قاجار، پس از تسلط اعراب بر این منطقه، این جزیره را با نام قیس نیز می‌شناختند.

جمعی از مردم کیش نزدیک ساحل

اطلاعات کلی در مورد جزیره کیش

اگر ادعای معرفی جزیره کیش را آن هم به طور کامل داشته باشیم، باید در مورد مشخصه‌هایی نظیر مساحت جزیره کیش، زبان مردم کیش، دین و آیین‌شان و… نیز صحبت کنیم. این ویژگی‌ها عبارتند از:

مساحت

در اسناد جغرافیایی، مساحت جزیره کیش را ۹۰۴۵۷ کیلومتر مرع ذکر کرده‌اند که به لحاظ وسعت آن را در جایگاه سوم بین جزیره‌های ایران قرار می‌دهد.

زبان

اکثر اهالی بومی این منطقه را اعراب و فارس‌زبانان اهل سنت تشکیل می‌دهند. تراکم جمعیت این مردمان در روستایی به نام سفین بسیار بالاست و زبان غالب‌شان نیز عربی است. البته که این اهالی با گردشگران به راحتی با زبان فارسی ارتباط می‌گیرند.

دین

مردم جزیره کیش بسیار خونگرم، مهربان و مهمان‌نواز هستند. دین و مذهب آن‌ها اسلام و فرقه اکثریت‌شان تسنن است.

جمعیت

تعداد اهالی این جزیره طبق آخرین سرشماری انجام شده، ۱۴۰ هزار نفر است. از این جمعیت تنها ۲ درصد‌شان اهالی بومی جزیره کیش هستند و مابقی به این جزیره مهاجرت کرده‌اند.  در اصطلاح به کسانی که در کیش زندگی می‌کنند یا برای تحصیل و کار به آنجا رفته و کارت اقامت دارند، کیشوند گفته می‌شود.

اقتصاد

اگرچه به نسبت جزایر آزاد تمام دنیا جزیره کیش از رونق اقتصادی مطلوبی برخوردار نیست، اما سهم نسبتا خوبی از چرخه اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است. این جزیره با دادن معافیت‌های مالیاتی به سرمایه‌گذاران، آسان‌سازی فرآیندهای صادرات و واردات و… توانسته تا سرمایه‌گذاران بسیاری را به سمت خود جذب کند.

موسیقی و رقص محلی

موسیقی و رقص یا حرکات موزون یکی از بخش‌های جدانشدنی از زندگی انسان‌ها هستند. جایی که انسان به سکوت می‌رسد، باز لحظاتش را با موسیقی عجین می‌کند. در جزیره کیش آیین اجرای موسیقی و رقص محلی در جشن‌ها و مراسم‌های بومی و نیز عروسی‌ها با کنسرت‌های بزرگ در هم می‌آمیزد. تماشای رقص و پایکوبی و آشنایی با روایت موسیقیایی هر اقلیم، روی دیگری از فرهنگ آن خطه را بر گردشگران نمایان می‌کند.

رقص محلی مردم کیش

پوشش و لباس های محلی مردم جزیره کیش

اگر عاشق پوشیدن لباس‌های ساحلی و لنین هستید و استایل با رنگ‌های نود را می‌پسندید، در کیش قدرت مانوری بیشتری برای آن دارید. در این جزیره به دلیل گرمی هوا لباس‌ها باید خنک باشند، به همین دلیل بومی‌های جزیره لباسی به نام چادر استفاده می‌کنند. چادر دو بخش کوت‌کش و روسری را شامل می‌شود. کت ترکمنی همان کوت‌کش است که جنسی از نخ و پنبه دارد و طرح‌های چون رومیزی، هندی و نگینی روی آن کار می‌شود. شلوار کیش که پوشش مردان جزیره است نیز شلواری پارچه‌ای بافته شده از نخ با رنگ طبیعی است. کلاه و عمامه نیز برای جلوگیری از تابش آفتاب بر سر به نام کلاه کیشی در میان بومیان رواج دارد.

قوانین جزیره کیش

هر شهری جدا از قوانینی که به لحاظ کشوری بر آن حاکم است، از مجموعه قوانین داخلی خود نیز تبعیت می‌کند. در این مورد اما جزیره کیش کمی متفاوت‌تر از بقیه جاهاست. این جزیره به دلیل اینکه منطقه آزاد اعلام شده است قوانین خاص خود را دارد. اگر فکر می‌کنید که رانندگی با ماشین کثیف در شهر، جزو حقوق خصوصی شماست، اشتباه می‌کنید. در این جزیره برای رانندگی با چنین ماشینی، جریمه خواهید شد. دیگر قوانین این جزیره عبارتند از:

  • بوق زدن در کیش ممنوع است، آرامش حق همه اهالی و گردشگران است.
  • حق چادر زدن در سطح شهر را ندارید. حفظ نما و زیبایی شهری، حق تمامی ساکنین کیش است.
  • سرعت مجاز در کیش ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
  • مبادا در این جزیره، دنده عقب بروید. برای این کار هم جریمه خواهید شد.
  • در میدان‌های شهر حتما راهنما بزنید.
  • در سواحل عمومی اجازه شنا کردن ندارید. تنها پلاژها برای شنا، آزاد هستند.

قوانین جالب جزیره کیش

آداب و رسوم مردم کیش

وقتی درباره معرفی جزیره کیش صحبت می‌کنیم، آداب و رسوم اهالی آن به‌عنوان بخش‌های اصلی فرهنگی، بخش بسیار خواندنی ماجراست. این جزیره به دلیل ترکیب جمعیتی فارس و عربی و تاریخچه دیرینه خود، تنوع زیبایی از اقوام و رسوم و آداب را در خود جای داده است. آشنایی با این ویژگی‌ها، همیشه برای گردشگران جالب و دیدنی است. برخی از این مراسم و آیین عبارتند از:

مراسم اهل هوا

اگر از قبل درباره رسم‌های معروف در کیش مطالعه داشته باشید، یا از کسانی که به کیش رفته‌اند، بپرسید، مرموز بودن این جزیره توجهتان را جلب می‌کند. بسیاری از آیین‌های اهالی کیش، بر پایه جن‌گیری و دور کردن نیروهای اهریمنی است. اگر به تم سریال‌های جن‌گیری و ژانر وحشت علاقه دارید، حتما در این مراسم شرکت کنید. در این مراسم برای رهایی از بیماری خاصی که معتقدند با باد در بدن بیمار ایجاد شده، آیینی اجرا می‌شود تا بادهای اهریمنی از بدن او خارج شود. طی این مراسم « مامان» یا «بابا» باد را به ترتیبی مرموز و گاه وحشتناک، فرا می‌خوانند.

باورها در خصوص هرس کردن درختان

مردمان این جزیره بر این باورند که درخت لور کیش را نباید با اره هرس کرد، چرا که باعث خشک شدن درخت می‌شود. از این‌رو با تبر این کار را انجام می‌دهند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این باور از سوی کارشناسان تایید شده است. آن‌ها می‌گویند هرس درخت لور با اره باعث زرد شدن و آسیب به ریشه درخت می‌شود.

هرس کردن درخت لور

اسم گذاشتن روی نوزادان

آیین نام‌گذاری نوزاد در شهرهای مختلف ایران به شیوه‌های گوناگونی اجرا می‌شود. در جزیره کیش ایران نیز که یک جامعه سنتی است، این نام‌گذاری به احترام افرادی که درگذشته‌اند، انجام می‌شود.

در جزیره کیش کجا بگردیم؟

جاهای دیدنی کیش کم نیستند و برای اینکه بهترین آن‌ها را از دست ندهید، داشتن یک لیست یا گرفتن اطلاعات از یک دوست خوش سفر به کارتان می‌آید. برخی از این جاذبه‌ها را در معرفی جزیره کیش با هم مرور می‌کنیم که عبارتند از:

دره پرتغالی‌ها

دره پرتغالی‌های کیش یکی از جاذبه‌های پرطرفداری است که بیشتر به دلیل درخت سبز جزیره شهرت پیدا کرده است. این درخت که بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد، به نماد تاریخی جزیره تبدیل شده و سرسبزی آن حس خوشی را به بازدیدگنندگان القا می‌کند.

ساحل مرجان جزیره کیش ایران

تمامی ساحل‌های این جزیره دیدنی و شگفت‌انگیزند،‌ اما ساحل مرجان کیش به دلیل امکانات تفریحی و مناظر زیبای مرجانی آن، در لیگ دیگری بازی می‌کند. زلالی آب دریای خلیج فارس و تماشای دنیای زیرآب این جزیره در ساحل مرجان زیبایی چندین برابری پیدا می‌کند.

شهر زیرزمینی کاریز

اگر به صنعتی که گذشتگان در طرح‌ریزی شهرها و سازه‌های خود به کار می‌بردند، علاقه‌مندید، بازدید از شهر زیرزمینی کاریز را از دست ندهید. مردمان ۲۵۰۰ سال پیش کیش، از طریق قنات قدیمی این شهر، آب خود را تامین می‌کرده‌اند. در این قنات می‌توانید فسیل‌های متنوعی از انواع صدف‌ها، مرجان‌ها و حلزون‌هایی را مشاهده کنید که صدها میلیون سال قدمت دارند.

پارک آبی اوشن کیش

محال است که به کیش بروید و سراغی از تفریحات آبی آن نگیرید. این پارک آبی با سرسره‌ها و بازی‌های بسیار متنوع خود حتی در هوای گرم تابستان می‌تواند حالتان را سر جا بیاورد. پارک آبی اوشن یک فضای کاملا آزاد است و هیچ ساختمان بلندی در اطراف آن نبوده و هواپیما نیز حق عبور از بالای آن را ندارد.

ساحل مرجان کیش

غذاهای محلی کیش

سفر به کیش، سفر به یک منطقه نسبتا آزاد است که امکان تجربه‌های طعم‌ها و مزه‌های متفاوت نیز در آن بیشتر فراهم است. از غذاهای محلی گرفته تا دیش‌های بین‌المللی را می‌توانید به چشم هم زدنی بر روی میز غذای خود حاضر کنید. توصیه می‌کنیم لیستی از بهترین غذاهای محلی کیش و مواد اولیه آن‌ها را در دسترس داشته باشید و بر اساس ذائقه و سلیقه خود، بهترین انتخاب را سفارش دهید. برخی از این بهترین‌ها عبارتند از:

قلیه ماهی

در سفر به جنوب کشور یکی از غذاهای اصلی که باید حتما امتحان کنید، قلیه ماهی است. این غذای خوشمزه با تغییرات جزئی، سبک پخت خاص خود را در کیش پیدا می‌کند و به روی سفره مهمانان جزیره می‌آید. روش پخت آن به این صورت است که فیله ماهی را به همره سبزی‌های معطر جزیره و چاشنی‌هایی چون سیر و جوز هندی طعم‌دار و سپس طبخ می‌کنند.

سمک مشوی

در زبان عربی به ماهی، سمک گفته می‌شود و این غذا نیز از منوی غذاهای عربی جزیره پرده برمی‌دارد. این غذا یکی از اجزا جداناشدنی مهمانی‌های‌ اهالی کیش است. تمام هنر آشپز در چگونگی مزه‌دار کردن ماهی تازه و نحوه پخت آن خلاصه می‌شود. اگر عاشق غذاهای تند و عربی هستید، سمک مشوی را حتما تست کنید.

مارگوک

این غذا نیز از غذاهای اصیل عربی است که به آن مرقوق نیز می‌گویند. در پخت این غذا از مواد اولیه تازه‌ای چون سبزیجات تازه، گوشت بره، فلفل سبز تند، هویج، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز و سیر در کنار ادویه‌های خاص، استفاده می‌شود. این غذا یک خورشت است و معمولا در کنارش یک بشقاب برنج سرو می‌شود.

پودنی

برای اینکه معرفی جزیره کیش را به طور کامل انجام داده باشیم، باید نامی از این غذای کمی عجیب می‌بردیم. این غذا با گوشت کوسه‌های خلیج فارس آماده می‌شود. برای مزه‌دار کردن این گوشت که سفتی خاصی دارد، آن را به مدت طولانی در آبلیمو و زردچوبه می‌پزند. سپس پوست کوسه را جدا کرده و گوشت آن را با فشار از آب تهی می‌کنند. پس از تفت دادن با سبزیجات و ادویه‌های معطر، آن را با برنج مخلوط می‌کنند.

قلیه ماهی غذای سنتی کیش

جزیره کیش چه تفریحاتی دارد؟

یکی از جنبه‌های مهم معرفی جزیره کیش، پرداختن به تفریحات کیش است. اغلب افرادی که به این جزیره سفر می‌کنند سراغ این سرگرمی‌ها را می‌گیرند. حتی اگر نتوانند از پس هزینه سنگین برخی از آن‌ها برآیند، تماشایشان را از دست نمی‌دهند. برخی از معروف‌ترین تفریحات کیش عبارتند از:

غواصی

یکی از جذاب‌ترین تجربه‌هایی که در آب‌های آزاد و زلال خلیج فارس می‌توان داشت، تماشای از نزدیک دنیای زیرآب است. این کار با استفاده از غواصی یا اسنورکلینگ قابل انجام است که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. در ساحل مرجان، ساحل دامون و کلوپ غواصی کیش حتی اگر مبتدی هستید، می‌توانید آموزش‌های لازم را دریافت و به غواصی بپردازید.

پاراسل

پرواز از دیرباز بخشی از رویای انسان بوده است که همواره سودای تجربه آن را در سر دارد. با تفریح شاد و هیجان‌انگیز پاراسل شما می‌توانید پرواز را در بهترین نوع خودش تجربه کنید. در حین پرواز هم زیبایی‌های مناظر جزیره را پیش رو دارید و هم زیر پایتان زلال آب دریا با تمام زیبایی‌اش می‌درخشد. در تمام طول این مسیر به پشت شما چتری متصل است و قایقی موتوری از جلوی شما با تمام سرعت حرکت می‌کند تا شما این تجربه را در اوج لذت، خلق کنید.

پارک دلفین‌ها

این پارک از چند بخش مجزا تشکیل شده است که بهترین آن‌ها را دلفیناریوم تشکیل می‌دهند. در دلفیناریوم کیش، حیواناتی چون دلفین، شیر دریایی، پنگوئن، گراز دریایی و گربه دریایی نگهداری می‌شوند. هرکدام از این حیوانات پس از آموزش‌هایی که توسط مربیان حرفه‌ای دیده‌اند، نمایش‌های جذابی را برای بازدیدکنندگان اجرا می‌کنند. بازدید از باغ پرندگان، تونل آکواریوم آب شور، اجرای موسیقی زنده، مسابقه و… از دیگر برنامه‌های تور پارک دلفین‌های کیش است.

سافاری جزیره کیش

در این تجربه لذت‌بخش و پر از هیجان شما بر ماشین‌ها شاسی‌بلند مخصوص سافاری سوار می‌شوسد و راننده با خطرناک‌ترین حالتی که توانایی دارد در مسیرهای پر پیچ و خم، ماشین را با سرعتی بالا به حرکت درمی‌آورد. شما باید تمام تلاش خود را بکنید که از ماشین به بیرون پرتاب نشوید و در عین حال از مناظر تپه ماهوری در سافاری کیش لذت ببرید!

پارک دلفین های کیش

در جزیره کیش برای غذا کدام رستوران برویم؟

یکی از خاطرات خوش هر سفری مربوط به بخش مزه‌ها و رستوران‌هاست. همه ما اگر در جایی، عطر یا طعم غذایی به ذائقه‌مان خوش آمده باشد، تا آخر عمر از آن مکان و آن زمان با لبخندی سرشار از رضایت یاد می‌کنیم. کیش نیز یکی از جاذبه‌های خاطره‌انگیزش رستوران‌هایی باکیفیت، با طراحی‌های مدرن و کلاسیک است. برخی از  معروف‌ترین رستوران های کیش عبارتند از:

رستوران میرمهنا

این رستوران یکی از قدیمی‌های پرطرفدار جزیره کیش است که غذاهای دریایی‌اش در میان اهالی و گردشگران آوازه و شهرت خاصی پیدا کرده است. این رستوران دریایی با فضای بزرگ و مدرن خود، طعم‌های بی‌نظیر و دلچسبی را روی میزهایش سرو می‌کند. اجرای موسیقی زنده نیز تاثیر مثبتی بر دلنشینی فضا و لذت بردن میهمانان از صرف غذا در این رستوران می‌گذارد.

رستوران کوه نور

فضای رستوران کوه نور را می‌توان یکی از خاص‌ترین طراحی‌های رستوران در کیش دانست. برای ایجاد فضای این رستوران، صخره‌های کوه را تراشیده و در دل سنگ و صخره‌های طبیعی، محلی دنج و خاص را برای سرو غذا و پذیرایی از مهمانان تدارک دیده‌اند. فضاسازی داخلی با آبشارها و حک کردن تصاویر باستانی بر دیواره‌ها در اوج هنر و زیبایی است. رستوران کوه نور یک رستوران بین‌المللی است؛ بنابراین سفارش غذای کشورهای دیگر از منوی جذاب آن را فراموش نکنید.

رستوران دارچین

یکی از برترین و خوشمزه‌ترین رستوران‌های جزیره کیش ایران، بدون شک رستوران دارچین است. این رستوران با کیفیت بسیار ایده‌آل غذاها، قیمت مناسب و حجم کافی غذا در میان گردشگران محبوبیت دارد. تمیزی فضا، زیبایی سنتی دکوراسیون و رفتار مهربان و توام با احترام پرسنل نیز لذت صرف غذا در دارچین را چند برابر می‌کند.

فودکورت دامون

اگر از افرادی هستید که بعد از یک گشت و خرید طولانی، حتما باید یک وعده غذای حسابی میل کنید، مرکز خرید دامون برایتان ایده‌آل‌ترین انتخاب است. در دامون می‌توانید پس از خرید و انجام تفریح‌های گوناگون به طبقه بالای آن بروید. در این فوردکورد با تماشای منظره‌ای تماشایی از جزیره، خوردن غذاهای خوشمزه دامون لذت دیگری دارد.

فودکورت دامون جزیره کیش

بهترین جاها برای خرید در جزیره کیش کجاست؟

مگر می‌شود معرفی جزیره کیش را بدون آشنایی با مراکز خرید جذاب و آفرهای شگفت‌انگیزش ادامه داد؟ مراکز خرید کیش در سال‌های طولانی یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید اجناس مارک و برند با قیمتی بسیار مناسب و رقابتی بوده‌اند. به همین دلیل بسیاری از گردشگران تنها برای خرید اجناس مورد نیاز خود به این جزیره سفر می‌کنند. بعضی از مراکز خرید معروف کیش عبارتند از:

مرکز خرید دامون

به جرات یکی از جذاب‌ترین مراکز خرید کیش را می‌توان مرکز خرید دامون دانست. این مجموعه با داشتن یک پیست اسکی یخی و یک شبیه ساز پرواز در کنار فودکورتی کامل و بی‌نقص، برای گشتی یک روزه، هیچ کم و کاستی ندارد. حضور ۱۰۰ غرفه تجاری و ۱۰ غرفه خدماتی در این مرکز، تنوع بالایی از کالاها و خدمات را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

مرکز تجاری سارینا ۱

این مرکز خرید از طبقه‌های تجاری و اداری در ۱۰ طبقه تشکیل شده است. از همان زمان افتتاح، سبک معماری مدرن و خاص مرکز خرید سارینا۱ آوازه آن را در کیش بر سر زبان‌ها انداخت. تنوع محصولات در این مرکز از وسایل الکترونیکی و رایانه‌ای تا البسه و پوشاک را در برمی‌گیرد.

مرکز خرید مرجان

اگر قصد خرید پوشاک با قیمت مناسب را دارید، بازار مرجان یکی از بهترین گزینه‌هاست. این بازار که سبکی سنتی مدرن دارد به صورت طولی ساخته شده و خرید عمده اجناس از آن و عرضه در سراسر کشور یکی از متداول‌ترین کاربردهای این مرکز خرید است. در ضمن اگر علاقه‌مند به تفریحات آبی هستید، فاصله این مرکز تا ساحل مرجان بسیار کوتاه است.

مرکز خرید پردیس۱

این مرکز خرید را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و در عین‌حال لوکس‌ترین مراکز خرید جزیره کیش دانست. به دلیل تنوع پوشاک، مواد غذایی خارجی، لوازم برقی و صوتی، اکسسوری‌ها و کیف و کفش در این مرکز، محبوبیت آن در میان گردشگران روز به روز در حال افزایش است. رستوران، شعبات مختلف بانکی و قهوه‌خانه سنتی نیز در این مجموعه یافت می‌شود.

پردیس مال کیش

صنایع دستی و سوغات کیش

معرفی جزیره کیش بدون آنکه به صنایع دستی و سوغات آن پرداخته شود، بدون شک یک چیزی کم دارد. این جزیره با تنوع بالایی از سوغات و صنایع دستی که دارد، مسافران را راهی شهر و دیار خود می‌کند. این فراوانی باعث شده تا همه افراد با هر بودجه‌ای بتوانند، یک یادگاری از این جزیره زیبای ایران را به شهر خود ببرند. برخی از مشهورترین سوغات کیش عبارتند از:

ظرف‌ها و مجسمه‌های سفالی

یکی از زیباترین سوغاتی‌های جزیره، ظروف و کوزه‌هایی هستند که از خاک جزیره ساخته می‌شوند. رنگ متفاوت این خاک که از اعماق زمین استخراج می‌شود، سفالینه‌های ساخته شده را بسیار خاص و بومی می‌کند. این خاک را با نام «مارون» در جزیره می‌شناسند. ظرف‌ها و مجسمه‌هایی که با این خاک ساخته می‌شوند استحکام خوبی دارند.

اکسسوری‌هایی از جنس دریا

مردم جزیره با استفاده از صدف‌ها و گوش‌ماهی‌هایی که دریا به ساحل هدیه می‌کند، زیورآلات و ظروف زیبایی را می‌سازند. گاهی نیز با آن‌ها پرده‌های آویز و یا آینه‌های تزئینی بسیار زیبایی را خلق می‌کنند. این تولیدات را در جای جای جزیره می‌توانید از بساط دست‌فروش‌ها و در مغازه‌ها تهیه کنید. رونق اقتصاد محلی با همین خریدهای گردشگران رقم می‌خورد.

گلابتون دوزی

یکی از صنایع قدیمی جزیره کیش، هنر گلابتون‌دوزی روی پارچه بوده است. در این شیوه، طرح‌های دلخواهی را روی پارچه می‌اندازند و سپس با ابزار ویژه گلابتون‌دوزی آن طرح‌ها را روی پارچه نقش می‌اندازند. این هنر روی انواع شال،‌ روسری و لباس‌های مجلسی انجام می‌شود.

حصیربافی

حصیربافی نیز یکی از هنرهای قدیمی اهالی بومی جزیره است. به طور کلی هر کجا که دریا هست، صنعت بافت بوریا یا حصیر نیز رواج دارد. اما در جنوب کشور برخلاف نواحی شمالی، حصیربافی با نوارهای به دست آمده از درخت خرما انجام می‌شود. انواع زیرانداز، سبد، سفره و کیف‌های حصیری به دست هنرمندان جزیره بافته و برای عرضه به گردشگران و مسافران آماده می‌شود.

صنایع دستی کیش

بهترین سواحل کیش که کمتر کسی میداند!

با تمایل افراد به زندگی‌های فردی و نیاز به آرامش، میل به پیداکردن ساحلی آرام در میان سواحل کیش، در بین گردشگران افزایش پیدا کرده است. از این‌رو رقابتی سخت در پیدا کردن ساحل‌های بکرتر و دورافتاده‌تر در حال شکل‌گیری است. برخی از این سواحل معروف کیش که جزو تفریحات رایگان کیش هستند عبارتند از:

ساحل مرجان

این ساحل، یکی از معروف‌ترین و با امکانات‌ترین ساحل‌های کیش است که تماشای غروب خورشید از آن را نمی‌توان با جای دیگری مقایسه کرد. آمیختگی نور خورشید در زلال آبی دریای جنوب و عبور آن از لابه‌لای مرجان‌ها قابی است که در کمتر جایی می‌توان آن را به تماشا نشست.

ساحل میرمهنا

اگر خانوادگی به جزیره کیش سفر کرده‌اید، این ساحل برای گذران پیک‌نیک و ساختن خاطراتی ماندگار در کنار عزیزانتان، انتخابی ایده‌آل است. این پارک بزرگ‌ترین پارک جزیره و دارای ساعاتی خاص برای انجام ماهیگیری است. اگر به پارک میرمهنا رفتید، لذت انجام این تفریح را در کنار فرزندانتان از دست ندهید.

ساحل مرد ماهیگیر

شاید در عکس‌های جزیره کیش مجسمه ۱۲ متری مرد ماهیگیری که امروزه به یکی از نمادهای جزیره تبدیل شده را دیده باشید. پارک مرد ماهیگیر درست در فضای مقابل این مجسمه با پوشش بسیار زیبا و متنوعی از گیاهان قرار دارد. اغلب جشنواره‌های جزیره در این پارک برگزار می‌شود. اگر به دنبال یک پیاده‌روی در ساحلی آرام هستید، ساحل این پارک، خلوت‌ترین مکان جزیره است.

ساحل کیش با مجسمه سفید

ساحل اسکله تفریحی کیش

برای انجام انواع تفریحات آبی نیازی به گشتن در میان کلوب‌های تفریحات آبی نیست. ساحل اسکله تفریحی کیش، همه چیز را به منظور خلق یک تجربه به یادماندنی برای گردشگران تدارک دیده است. این اسکله را بعد از ساحل میرمهنا و در راستای بلوار دریا می‌توان یافت. علاوه بر تفریحات آبی، سالن بولینگ و رستوران‌های خوش‌نامی در این ساحل قرار دارند. بد نیست بدانید که اسکله تفریحی کیش جزو بهترین جاهای دیدنی کیش در شب یا تفریحانه شب کیش هم محسوب می شود.

چطور بهترین مکان را برای اقامت در جزیره کیش پیدا کنم؟

رزرو هتل یکی از مهم‌ترین دغدغه های هر مسافری پیش از انجام سفر است. بهترین گزینه های رزرو هتل کیش را می‌توانید به اقامت ۲۴ بسپارید. این مجموعه با پیشنهاد بهترین هتل‌های ۵ ستاره، ۴ستاره و ۳ستاره، برای تمامی سلایق در همه سطوح اقتصادی، اقامت آرام و رضایت‌بخشی را به گردشگران هدیه می‌کند. برخی از بهترین هتل‌های ۵ ستاره کیش عبارتند از:

  • هتل مارینا پارک
  • هتل داریوش
  • هتل شایان

بهترین هتل‌های ۴ ستاره:

  • هتل ارم
  • هتل صدف
  • هتل فلامینگو

بهترین هتل‌های ۳ ستاره:

  • هتل گامبرون
  • هتل پارسیان
  • گراند هتل کیش

تور کیش و مزایای آن

این روزها که فشار و استرس‌های زندگی، همه افراد جامعه را درگیر خود کرده است، برنامه‌ریزی برای سفر به گونه‌ای که همه چیز بدون مشکل انجام شود، خواست همه ماست. رزرو تور کیش یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای داشتن تجربه‌ای دلچسب و آرام از سفری خاطره‌انگیز است. از مزیت‌های سفر به کیش با تور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با افراد جدید در تور و پیدا کردن دوستانی هم سلیقه
  • نظم و برنامه در چیدمان جاذبه‌ها و آیتم‌های سفر
  • برخورداری از خدمات بهترین رستوران‌ها، مراکز خرید و بازدید از جاذبه‌های ناشناخته به دلیل همراهی لیدری حرفه‌ای و با تجربه
  • برای کسانی که تنها هستند و امکان سفر به تنهایی برایشان مهیا نیست بهترین گزینه رزرو تور کیش است.

جمع بندی

فرار از شلوغی شهرها و رها کردن دغدغه‌های روزمره و همراه شدن آن با سفر به جزیره کیش، آرزویی است که این روزها طرفداران زیادی دارد. با معرفی جزیره کیش در تمامی ابعاد و زوایا تلاش کردیم تا دید مناسبی برای خلق تجربه‌ای شاد و خاطره‌انگیز برایتان ایجاد کنیم. شما درباره جزیره کیش ایران چه چیزهای بیشتری می‌دانید؟

سؤالات متداول

حجاب در کیش چگونه است؟

جزیره کیش بر خلاف تصور عموم از منطقه آزاد، تابع قوانین جمهوری اسلامی و رعایت حجاب در آن لازم ‏است.‏

کیش چقدر جمعیت دارد؟

این جزیره، حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.‏

جزیره کیش چقدر قدمت دارد؟

اسناد تاریخی، قدمت این جزیره را ۲۵۰۰ یا حدود ۳۰۰۰ سال گزارش می‌کنند.‏

جزیره کیش چند متر مربع است؟

وسعت آن را ۹۱.۵ کیلومتر مربع تخمین می‌زنند.‏

جزیره کیش چگونه به وجود آمده است؟ ‏

این جزیره با جدا شدن صفحات بین قاره‌ای و اصابت آن‌ها به هم و تشکیل چین‌خوردگی روی آن‌ها به وجود ‏آمده است.‏

جزیره کیش تا تهران چند کیلومتر است؟

با مسیر زمینی تهران – هرمزگان، ابتدا ۱۲۷۶ کیلومتر تا بندرعباس و سپس ۲۵۰ کیلومتر مسیر دریایی تا جزیره کیش دارید.

جزیره کیش تا تهران چند کیلومتر است؟

با مسیر زمینی تهران – هرمزگان، ابتدا ۱۲۷۶ کیلومتر تا بندرعباس و سپس ۲۵۰ کیلومتر مسیر دریایی تا جزیره کیش دارید.

چرا در جزیره کیش بوق زدن ممنوع است؟

زیرا در کیش حقوق شهروندی بسیار اهمیت دارد و قوانین بین المللی راهنمایی و رانندگی بر آن حاکم است.‏

فاصله کیش تا قشم چقدر است؟

به لحاظ جغرافیایی این فاصله حدود ۱۹۵ کیلومتر گزارش شده است.‏

۴.۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. کدخدا

    سلام.متاسفانه اطلاعات نویسنده نادرست می باشد.لطفا اول مطالعه بفرمایید ،بعد مطلب بگذارید. اطلاعات غلط به مردم ندهید.برای نمونه جمعیت کیش.قدمت کیش و …

    • علیرضا قانع

      سلام شما اطلاعات درست رو بفرمایید اصلاح میشه، طبق منابعی که در سطح وب موجود بوده نوشته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×