» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » کیش » ۱۸ از تفریحات رایگان کیش با تصویر و آدرس
تفریحات رایگان کیش مخصوص خانواده ها
کیش

۱۸ از تفریحات رایگان کیش با تصویر و آدرس

۱۳ دی ۱۴۰۲ 28۵1,265

همه ما وقتی به تفریحات کیش و سفر به این جزیره زیبا فکر می‌کنیم به عنوان یک مقصد لوکس و سفری گران می‌شناسیم که با هزینه‌های بالا و تفریحات گران‌قیمت برای قشر خاصی از جامعه در دسترس است. اما این تنها یک روی سکه است. سفر به کیش تجربه‌ای شگفت‌انگیز و بسیار پر خاطره است، که نباید به این راحتی‌ها از آن گذشت. تفریحات رایگان کیش فراوان هستند و گردشگران می‌توانند متناسب با بودجه سفرشان از جاذبه‌های مختلف بازدید کرده و از مناظر کم نظیر این جزیره لذت ببرند. ضمنا بد نیست بدانید که شما می‌توانید از اقامت ۲۴ بهترین قیمت بلیط تفریحات کیش را پیدا کرده و به راحتی خرید کنید. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از این جاذبه‌های رایگان به همراه آدرس‌ هر کدام را معرفی کنیم. پس تا انتها همراه اقامت ۲۴ بمانید.

تفریحات رایگان جزیره کیش شامل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی است که تجربه‌های ماندگار و خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم می‌زند. جزیره کیش مقصدی گرمسیری با تورهای گردشگری در تمام فصل‌های سال است که در تمامی انواع برنامه سفر از جمله اقتصادی/نرمال/لاکچری حرفی برای گفتن دارد. بنابراین لذت سفر کیش به انتخاب شما وابسته است که چه ترکیبی از تفریح و سرگرمی‌ها را در پکیج گردشگری خود قرار می‌دهید. 

پارک ساحلی سیمرغ

پارک ساحلی سیمرغ در قسمت جنوب شرقی جزیره کیش با مساحتی حدود ۱۵ هزار متر مربع واقع شده است.  این پارک از تفریحات رایگان جزیره کیش و مشهورترین آن‌ها به‌شمار می‌آید. همجواری این پارک زیبا با ساحل خلیج فارس، تماشای منظره‌های غروب و طلوع آفتاب را از این پارک بسیار جذاب می‌کند. امکانات فراوانی در پارک سیمرغ برای بازدیدکنندگان فراهم شده که از جمله آن‌ها می‌توان به زمین‌بازی، پیست اسکیت، زمین پینگ‌پنگ، مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، آب‌نما، پارکینگ و فضای سبز اشاره کرد.

آدرس: جنوب شرقی جزیره، جنب هتل مارینا پارک

پارک ساحلی سیمرغ جزیره کیش با سردیس خیام

بازارگردی

یکی از تفریحات رایگان کیش، گشت و گذار در بازار‌های رنگارنگ این جزیره است. از بازار‌های لوکس و مدرن گرفته تا بازارهای سنتی، تنوع زیادی برای خرید و بازارگردی در کیش وجود دارد. چرخیدن در بازارهای کیش، تفریحی رایگان و البته دوست‌داشتنی برای بانوان است. این تفریح، امکان دیدن محصولات متنوع و ارتباط با فرهنگ بومی اهالی کیش را فراهم می‌کند. از اجناس برند گرفته تا کالاهای ارزان قیمت، مطابق با هر سلیقه و نیازی می‌توان سوغاتی انتخاب کرد.

پارک ساحلی مرجان کیش

پارک ساحلی مرجان کیش را می‌توان جواهری در میان تفریحات رایگان کیش دانست. این پارک در قلب شرقی جزیره در کنار ساحل مرجان کیش قرار گرفته است. این موقعیت استراتژیک، امکان دسترسی آسان به دیدنی‌ها، سرگرمی‌های مختلف جزیره و جاذبه‌های گردشگری را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. از امکانات رفاهی این پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلاچیق‌های رایگان
  • پیست دوچرخه‌سواری
  • مسیر پیاده‌روی ساحلی
  • تفریحات آبی
  • لوکیشن عکاسی در غروب آفتاب

آدرس: جزیره کیش، میدان مرجان،‌ خیابان مرجان پنجم

اسکله میرمهنا

صحبت از تفریحات رایگان جزیره کیش که باشد، پای اسکله میرمهنا هم به میان می‌آید. این اسکله در شمال جزیره و با مساحتی حدود ۱۵۰۰ متر، یکی از مقاصد تفریحی پرطرفدار کیش است. یکی از ویژگی‌های جالب اسکله میرمهنا، فرصت تماشای صید ماهی توسط ماهیگیران حرفه‌ای است. همچنین این اسکله دارای فضاهای سبز و آلاچیق‌های فراوانی است که محل مناسبی برای اسکان و پیک‌نیک خانوادگی مسافران است. بخش شمالی جزیره کیش زیبایی‌های منحصر به فرد و خاص خود را دارد و تماشای این مناظر، اصلی‌ترین موهبت این اسکله است.

آدرس: جزیره کیش، شمال غربی جزیره، بلوار دریا

اسکله میرمهنا کیش با نمای بسیار زیبا و ابدی از دریا

پارک شهر کیش

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر و جذاب جزیره کیش که جایگاه ویژه‌ای در میان گردشگران دارد، پارک شهر کیش است. این پارک با فضاهای سبز فراوان، آلاچیق‌های شگفت‌انگیز و درختان پر سایه به گردشگران امکان می‌دهد تا لحظات آرامش‌بخشی را در آن سپری کنند. پارک شهر کیش با داشتن پیست اسکیت و دوچرخه، فرصتی عالی را برای فعالیت‌های ورزشی و سرگرم‌کننده فراهم می‌کند. این امکانات به خصوص برای علاقمندان به اسکیت و دوچرخه‌سواری جذابیت خاصی دارند. دریاچه مصنوعی پارک با ۲۰ قایق پارویی، در کنار آب‌نماهای زیبا، جذابیت بیشتری به پارک بخشیده‌اند.

آدرس: جزیره کیش، بلوار خلیج فارس

پارک شهر کیش زیباترین و بزرگترین پارک جزیره

کشتی یونانی

کشتی یونانی به دلیل قاب زیبایی که در غروب آفتاب در عکس‌های گردشگران به یادگار می‌گذارد و داستان‌های عاشقانه و سرگذشت‌ جذاب خود، یکی از نمادهای جزیره کیش به شمار می‌آید. گفته می‌شود که ناخدای این کشتی به دلیل مه‌گرفتگی شدید به صورت کاملا اتفاقی به سمت ساحل می‌آید و کشتی‌اش به گل می‌نشیند. به گل نشستن کشتی همان و ماندگار شدن در جزیره و عاشق شدن همان. قدیمی‌ها در داستان‌های خود از عشق ناخدای یونانی به دختر ایرانی جزیره کیش به گرمی یاد می‌کنند. به خاطر داشته باشید که یک پارک ساحلی نیز در نزدیکی این کشتی قرار دارد که ورود به آن رایگان است؛ اما از امکانات تفریحی آن تنها با تهیه بلیط می‌توان استفاده کرد.

آدرس: جزیره کیش، میدان غروب، پارک ساحلی غروب

بقایای کشتی یونانی در حال غرق شدن

نخلستان باغ بهشت

از جمله جاذبه‌های زیبای جزیره کیش، نخلستان باغ بهشت است که یکی از نمادهای قدیمی و فراموش‌نشدنی این جزیره نیز به‌شمار می‌آید. این نخلستان، با نخل‌های بلند و زیبا، طبیعتی خاص و غرورآفرین، حس نوستالژیکی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. نخلستان باغ بهشت در منطقه سنتی سفین واقع شده و یکی از جذابیت‌های آن، تماشای غروب آفتاب از میان نخل‌های سر به فلک کشیده است. تفریحات رایگان کیش اغلب با طبیعت و تاریخ گره خورده است. یکی از فعالیت‌های لذت‌بخش در نخلستان باغ بهشت، قدم زدن در بین نخل‌های زیبا با قامتی افراشته است.

آدرس: جزیره کیش، بلوار جاسک، خیابان ناخدا

نخلستان باغ بهشت کنار دریا و تجمع مردم

سواحل خانوادگی کیش

باورتان می‌شود که سواحل زیبا و نیلی جزیره، یکی از اصلی‌ترین تفریحات رایگان جزیره کیش باشد؟ سواحل کیش به دلیل خالی بودن از آبزیان خطرناک و کشنده، یکی از امن‌ترین و تمیزترین سواحل جنوب ایران به شمار می‌آیند.

با توجه به مرجانی بودن خاک جزیره کیش، تمام دنیای زیر آب را تا فاصله‌های دور می‌توان با وضوح کامل دید. این شفافیت و زلالی آب، احساس بی‌نظیری به شما خواهد داد. تجربه حضور در ساحل خانوادگی کیش به همراه تماشای مستقیم و شفاف طبیعت زیر آب، فرصتی است که در هیچ کجای ایران به دست نخواهد آمد. این منطقه به دلیل برخورداری از ساحل شنی پاکیزه‌ای که به دریا می‌رسد، مکانی آرام و امن برای خانواده‌ها فراهم کرده و امکان تفریح لذت‌بخش و ایمن را برای کودکان به ارمغان می‌آورد.

سواحل کیش مخصوص خانواده ها تفریحی رایگان

باغ راه ایرانی کیش

در قلب جزیره کیش، در پس معماری خاص بنایی با ۱۲ دروازه، فلسفه‌ای جالب و اساطیری توجه همگان را به خود جلب می‌کند. در باغ راه ایرانی کیش، دوازده دروازه باستانی ایران، به‌صورت نمادین دروازه‌های قدیمی کشورمان را به تصویر کشیده‌اند، دروازه‌هایی همچون دروازه قرآن شیراز، دروازه سی و سه پل اصفهان، دروازه هارونیه مشهد، دروازه پل دختر لرستان و… . هرکدام از این دروازه‌ها، شبیه‌سازی دقیق و هنرمندانه‌ای از نمونه‌های اصلی هستند که جذابیت خاصی برای گردشگران ایجاد کرده‌اند. بد نیست بدانید که پارک مینیاتوری مشهد و باغ موزه هنر ایرانی تهران نمونه‎‌های مشابه آن در نقاط دیگر کشورمان هستند.

باغ راه ایرانی با مساحت ۳۲ هکتاری‌اش یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جزیره است. قدم زدن در ترکیبی از مجسمه‌ها، ماکت‌ها و سازه‌های تاریخی ایران، ساعات خوشی را در یکی از تفریحات رایگان کیش برایتان رقم می‌زند.

آدرس: جزیره کیش، بلوار ولایت، بین میدان سعدی و میدان هرمز

باغ راه ایرانی کیش و ماکت ارگ کریم خانی

درخت سبز کیش

درخت سبز کیش، درختی بزرگ و باستانی در قلب جزیره کیش، با قدمتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساله است. این درخت به دلیل قداستی که دارد و فضای ماورالطبیعی که اهالی بومی برای آن ایجاد کرده‌اند، یکی از خاص‌ترین تفریحات رایگان جزیره کیش به شمار می‌آید. درخت سبز، از گونه‌های گیاهی هند و جنوب شرق آسیا به ایران آمده و در دوران ایلخانی کاشت شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌توان به همواره سبز بودن و بی‌خزانی اشاره کرد. بودائیان هند عقیده دارند که نیروهای طبیعت از این درخت محافظت می‌کنند.

آدرس: جزیره کیش،‌ میدان المپیک، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان درخت سبز

درخت سبز یا انجیر معابد کیش

اسکله تفریحی کیش

درست در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ بود که اسکله‌ای با ۴۳۷ متر طول و ۱۷ متر عرض در مساحتی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در کیش افتتاح شد. این پروژه بزرگ، ساحلی فوق‌العاده آرام با امکانات تفریحی فراوان را برای گردشگران به ارمغان آورد. هدف اصلی این اسکله، ایجاد فضایی برای آرامش و سرگرمی تمامی اقشار جامعه بوده و با توجه به تنوع تفریح در آن، به یکی از مقاصد اصلی گردشگری جزیره کیش تبدیل شده است. اسکله تفریحی کیش همه روزه باز بوده و گردشگران در تمام ساعات شبانه‌روز می‌توانند به‌صورت رایگان از تماشای ساحل خلیج فارس لذت ببرند. از دوچرخه‌سواری گرفته تا ماهیگیری و خرید از دست‌فروشان بومی، تفریحات رایگان کیش در این اسکله را تشکیل می‌دهند.

آدرس: جزیره کیش، خیابان سنایی، بلوار دریا

اسکله بزرگ تفریحی کیش با امکانات فراوان

شهر باستانی حریره

در دل دشت‌های شمالی جزیره کیش، شهری باستانی با قدمتی چندصد ساله به چشم می‌خورد که نام آن را حریره می‌خوانند. شهر حریره کیش در دوران ایلخانی ساخته شده و پس از مرمت و بازسازی، اکنون، برای بازدید گردشگران مهیا شده است. یکی از دیدنی‌ترین تفریحات رایگان جزیره کیش، قصر حریره است. این قصر، سبک معماری ایلخانی با زیبایی‌های خاص و سلیقه هنرمندان آن زمان را روایت می‌کند. بخش‌های دیگر این مجموعه عبارتند از:

  • خانه اعیانی
  • حمام و آب‌انبار
  • کارگاه‌های صنعتی و کوره‌های شیشه‌گری

آدرس: جزیره کیش، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کارانه

شهر تاریخی حریره در جزیره کیش

روستای باغو

اگر در کیش به دنبال جایی می‌گردید که آرام و دور از هرگونه شلوغی باشد، روستای باغو مقصدی ایده‌آل برای شماست. این روستا یکی از جاذبه‌های به یادگار مانده از گذشته زیبای کیش است که به دلیل نام یکی از اهالی آن به نام «ننه باغو»، به این نام خوانده می‌شود. با تماشای خانه‌های سنتی روستای باغو، مسجد تاریخیِ مسجد النبی، گذر از آبشخورهای طبیعی و تماشای آهوها، خود را در آغوش دیرینگی فرهنگ و سنت بومیان این منطقه رها کنید. بوم‌گردی در پارک دلیران این روستا نیز با فضاهای سبز و آرامشی که برای تفریح گردشگران دارد، انتخابی برنده برای شماست. شاید پررنگ‌ترین خاطره در میان تفریحات رایگان  کیش را روستای باغو برایتان بسازد.

آدرس: جزیره کیش، خیابان باغو، روستای باغو

روستای باغو جزیره کیش محیطی آرام و بکر

بوستان آهوان کیش

در همان ابتدای آزاد شدن جزیره کیش در سال ۱۳۶۳، طرحی هوشمندانه برای زیباسازی و جذب گردشگران به این جزیره اجرایی شد. این طرح، انتقال ۳۰ رأس آهو از جزیره‌ی خارک به کیش و رهاسازی آن‌ها در طبیعت این جزیره بود. اما بی‌تدبیری و عدم رعایت احتیاط در رانندگی موجب کشته شدن برخی از آهوها شد. به همین دلیل در سال ۱۳۸۰، بوستان آهوان کیش به مساحت ۲ هکتار برای ایمنی و احترام به زیست این موجودات دوست‌داشتنی، راه‌اندازی شد.  

در این پارک طبیعی، محوطه‌های وسیعی برای زندگی و چرای آزادانه آهوها و سایر حیوانات وحشی در نظر گرفته شده است دارد. علاوه بر آهوها، شغال، گوزن، میمون، روباه و پرندگان متنوع نیز به حیات وحش این مجموعه تنوع بخشیده‌اند.

آدرس: جزیره کیش، شهرک پردیس، میدان ساحل، خیابان فردوسی

بوستان آهوان کیش سرمایه زیست محیطی

گذر هنرمندان کیش

بین تفریحات رایگان جزیره کیش، گذر هنرمندان، جدیدترین نوع تفریح و مدرن‌ترین سبک ساخت پیاده‌راه را وارد عرصه گردشگری کرده است. این مکان با تندیس‌هایی از هنرمندان برجسته ایران، تاریخ و هنر این سرزمین را به زیبایی در هم آمیخته و گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. گذر هنرمندان لوکیشنی خاص برای عکاسی است که به ویژه در طول شب با نورپردازی حرفه‌ای منظره‌ای جذاب و دیدنی پیدا می‌کند. این گذر زیبا در نزدیکی بازار و بولینگ مریم قرار دارد و می‌توان پس از عبور از این گذر زیبا، از این جاذبه‌های کیش نیز دیدن کرد. در گذر هنرمندان کیش، مجسمه‌هایی از چهره‌های هنرمندان معروف ایرانی از جمله غلامحسین بنان، جلال آل‌احمد، شریف لطفی، حسین بهزاد، قنبری مهر، استاد فرشچیان و… به چشم می‌خورد.

آدرس: جزیره کیش، خیابان سنایی

گذر هنرمندان تکه ای از زیبایی های هنر

مجسمه برج ایفل کیش

برج ایفل کیش، شبیه‌سازی هنرمندانه‌ای از برج ایفل فرانسه است که توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. این برج  با ارتفاع ۳۰ متر، نمای لمسه‌ و نورپردازی زیبا، یکی از خاص‌ترین مناظر شبانه جزیره کیش را ایجاد می‌کند. بیش از ۳۲ هزار پیچ و مهره در ساخت این بنا به کار رفته که مقاومت برج را در برابر عوامل طبیعی مانند باد و رانش تضمین می‌کند.

این برج یکی از استراتژیک‌ترین تفریحات رایگان کیش به لحاظ موقعیت مکانی نیز هست چرا که اطراف برج ایفل کیش، بازارها و مراکز تجاری متنوعی وجود دارد که جذابیت حضور در آن را افزایش می‌دهد. بازار پردیس کیش و رستوران‌ها و کافه‌های این منطقه از جمله آنها هستند.

آدرس: جزیره کیش، بلوار فردوسی، روبروی پارک هنگام، بازار پردیس یک

مشابه سازی شده از برج ایفل واقعی در کیش

قلعه جنی

اگر از علاقه‌مندان به ژانر وحشت هستید، بازدید از این قلعه حال شما را خوب می‌کند. قلعه جنی کیش، مکانی بسیار عجیب با تاریخچه‌ای اسطوره‌ای و ترسناک است که شما را در دام داستان‌های تاریخی و وحشتناک خود اسیر می‌کند. این قلعه کوچک و متروکه در نزدیکی کشتی یونانی، بنا شده است. این قلعه در واقع منطقه ممنوعه‌ای است که هیچ‌کدام از مردم محلی برای رفتن به آن شما را همراهی نمی‌کنند؛ زیرا باور دارند این قلعه توسط جن‌ها تسخیر شده است. یکی از داستان‌های مهیب قلعه جنی، داستان مرگ چهار سرباز است که به‌طور مرموز در ساعات اولیه صبح با چشمان بهت‌زده و صورت کبود در آن پیدا شدند. این حادثه باعث تخلیه سریع پاسگاه ژاندارمری کیش شد و تا سال‌ها هیچ‌کس جرات بازدید از قلعه را نداشت.

آدرس: جزیره کیش، جاده جهان، نرسیده به کشتی یونانی

قلعه جنی کیش با رمز و رازهای حل نشده

دره پرتغالی های کیش

تاریخ جزیره کیش همواره شاهد تغییرات بسیاری بوده است. از سال ۹۱۲ تا ۱۰۳۱، این جزیره در اشغال نیروهای دریایی پرتغال بود. آثار این دوره در مناطق شمالی جزیره هنوز هم به چشم می‌خورد. این ناحیه که به اندازه‌ی کافی سرسبز و زیباست، از آنجایی که در گذشته محل اقامت پرتغالی‌ها بوده، به اسم «دره پرتغالی ها» شناخته می‌شود. بناها و قلعه‌هایی از آن دوره را نیز می‌توان در این دره مشاهده کرد.

آدرس: جزیره کیش،‌ میدان المپیک، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان درخت سبز

دره پرتغالی ها در جزیره کیش

اقامت در کیش

جزیره کیش یکی از مقاصد چهار فصل برای گردشگری است. به همین دلیل نحوه اقامت و اسکان به دلیل پرتردد بودن این جزیره، در اولویت قرار دارد. تنوع هتل‌ها و به تازگی اماکن بوم‌گردی در این جزیره از وضعیت مطلوبی برخوردار است. اگر نزدیکی به مراکز خرید برایتان اهمیت دارد، پیشنهاد ما این است که هتلی در قسمت شرقی جزیره رزرو کنید. برای رزرو هتل کیش در سایت اقامت ۲۴ می‌توانید به صفحه هتلی آن مراجعه کنید و بهترین گزینه را طبق نظر مسافران قبلی انتخاب کنید.

سفر به کیش با تور

برای سفر به جزیره کیش با تور، انتخاب‌های متنوعی دارید. امروزه شرکت‌های متعددی برای خدمات تور با یکدیگر رقابت می‌کنند. تمامی این خدمات در دو رده‌ی تور زمینی و تور هوایی به کیش، طبقه‌بندی می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قیمت این تورها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. بهترین کار برای داشتن سفری دلپذیر به کیش، رزرو تور کیش با امکانات خوب و کاهش هزینه‌های سفر در جزیره کیش است.

سخن آخر

اگر این مقاله را تا انتها دنبال کرده باشید، دیگر باور می‌کنید که سفر رایگان به کیش هم ممکن است! گشت‌وگذار در این جزیره و بازدید از همین تفریحات رایگان جزیره کیش می‌تواند خاطرات خوش و سفر دلپذیری را برای شما و همراهانتان رقم بزند. شاید آنچه که باید در جهان امروز، در ذهن بشر تغییر کند، زاویه نگاه ما به تفریح و لذت بردن است.

سؤالات متداول

تفریحات رایگان کیش برای خانواده ها کدام یک را پیشنهاد می کنید؟

بهترین تفریح برای یک جمع خانوادگی، پیک‌نیک در ساحل خانوادگی کیش و نیز اسکله تفریحی کیش است.

تفریحات رایگان کیش برای کودکان کدام را پیشنهاد می کنید؟

شن‌بازی و آب‌تنی در سواحل خانوادگی کیش یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای کودکان در جزیره کیش است.

آیا بازدید از تمامی بخش‌های بوستان آهوان کیش رایگان است؟

خیر، این بوستان شامل بخش‌هایی است که تنها با تهیه بلیط می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

۴.۲/۵ - (۴۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۵

  1. سجاد

    با سلام ممنون از شما
    لطفاً قیمت حدودی اقامت امسال رو بگید مثل از چند هزار تا چند هزار میانگین کمترین و بیشترین

    • علیرضا قانع

      سلام برای اطلاع از قیمت اقامت امسال در کیش توصیه می کنم به صفحه هتل های کیش سر بزنید و بسته به نوع هتل انتخابی بازه قیمتی را مشاهده کنید.
      https://www.eghamat24.com/KishHotels.html

  2. مش قاراخان

    من بیست ساله کیشم دره پرتقالی ها نشنیده بودم. مگه دره پرتقالی ها تو قشم نیست؟ اصلا کیش دره نداره که پرتقالی باشه یا لیمویی

    • علیرضا قانع

      دره پرتغالی ها در قشم هست، طبق منابع در کیش هم هست.

  3. شیا

    سلام ای خداسدام به گوش مسولان برسه زن بیسرپرستم سرطان دارم شیمی درمانی میشم دیگه توان ندارم لیف ببافم بفروشم سه تا دختر دارم یکیش نابیناست مستاجرم چندماه اجاره خانه ندادم پول نان شبم ندارم دیگرقسطی خوراکی بهم نمیدن شرمنده بچه هامم به امام رضادروغ نمیگم۶۰۳۷۷۰۱۵۳۳۶۸۴۵۰۹شیماب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×