» جهانگردی » کربلا » ۳۰+ از جاهای دیدنی کربلا؛ تاریخی و تفریحی با عکس و آدرس
جاهای دیدنی کربلا
کربلا

۳۰+ از جاهای دیدنی کربلا؛ تاریخی و تفریحی با عکس و آدرس

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰1,390

کربلا ازجمله محبوب‌ترین و معروف‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در جهان است که هر روزه از زائران و توریست‌های بسیاری میزبانی می‌کند. سفر به شهر کربلا در بین ایرانیان نیز با استقبال زیادی روبه‌رو است؛ به همین دلیل شاهد برگزاری کاروان‌ها و تورهای گردشگری متعددی برای خدمت‌رسانی به زائران هستیم. جاهای دیدنی کربلا شامل مکان‌های مذهبی و تاریخی متنوعی است که بهتر است پیش از سفر با آن‌ها آشنا باشید. در صورتی که برای سفر به کربلا و یا پیاده روی اربعین برنامه‌ریزی می‌کنید، با این مطلب همراه شوید تا با کمک لیست بلندبالایی از جاهای دیدنی کربلا با عکس، جذاب‌ترین برنامه گردشگری را تهیه کنید. 

فهرست این مطلب

حرم امام حسین (ع)

اکثر مسافران با هدف زیارت حرم امام حسین به کربلا سفر می‌کنند. حرم امام حسین(ع) از مهم‌ترین و مقدس‌ترین مکان های زیارتی کربلا در بین شیعیان محسوب می‌شود که در شهر کربلا و در حدفاصل دو شهر بغداد و نجف واقع شده است. برخی بر این باور هستند که مقبره امام حسین را مختار ثقفی ساخته و برخی دیگر کار ساخت آن را به قبیله بنی اسد نسبت می‌دهند.

آدرس: کربلا، پس از میدان باب البغداد

حرم امام حسین

حرم حضرت عباس (ع)

یکی دیگر از مکان های کربلا که اکثر گردشگران از آن بازدید می‌کنند، حرم حضرت عباس است. حرم این حضرت در فاصله کمی از مقبره برادر بزرگ‌تر(امام حسین) واقع شده است. از آنجایی که در طول سالیان طولانی در اطراف حرم مطهر حضرت عباس، آب جریان دارد، به این مکان مقدس، معجره عباس نیز می‌گویند.

آدرس: کربلا، میدان باب البغداد، خیابان نخل، روبه‌روی بازار کربلا

حرم حضرت عباس (ع)

بین الحرمین

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کربلا، بین الحرمین نام دارد. این مکان با طول ۳۷۸ متر، درواقع حدفاصل بین حرم امام حسین و حرم حضرت عباس است که انواع واحدهای تجاری، منازل مسکونی و خیابان‌های تزئین شده با سنگ فرش و درختان نخل در این منطقه، به‌چشم می‌خورد.

آدرس: کربلا، حدفاصل بین حرم امام حسین و حضرت عباس

بین الحرمین

قتلگاه امام حسین (ع)

در بین جاهای دیدنی کربلا عراق، مکانی زیارتی و مقدس به‌نام قتلگاه امام حسین وجود دارد که داستان‌های زیادی از واقعه عاشورا بازگو می‌کند. هر چهار طرف محل شهادت امام حسین، پنجره‌های فولادی قرار داده شده است که می‌توانید از پشت پنجره به زیارت بپردازید.

آدرس: کربلا، سمت جنوب غربی حرم امام حسین(ع)

قتلگاه امام حسین (ع)

خیمه گاه امام حسین (ع)

در منطقه بین الحرمین، می‌توانید از یکی دیگر از جاهای دیدنی در کربلا به‌نام خیمه گاه امام حسین بازدید کنید. در این منطقه دیدنی و زیارتی، جایگاه خیمه هرکدام از افراد خاندان امام حسین در صحرای کربلا مشخص شده است. با رفتن به خیمه گاه امام حسین می‌توانید شاهد محل خیمه حضرت عباس و برادر بزرگ‌تر ایشان در صحرای کربلا باشید.

آدرس: کربلا، منطقه بین الحرمین

 خیمه گاه امام حسین (ع)

بازارهای کربلا

در بین جاهای دیدنی کربلا و پس از زیارت اماکن مقدس، نوبت به بازارگردی و خرید سوغاتی رسیده است. بازارهای متعددی در کربلا وجود دارند که می‌توانید انواع سوغاتی‌های مرسوم این شهر مانند مهر، سجاده و تسبیح را خریداری کنید. البته باید بدانید که در فروشگاه‌های فعال در بازارهای کربلا، انواع سوغاتی‌های کشور ایران و عراق نیز وجود دارد. بازار کربلا از محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاهای گردشی کربلا محسوب می‌شود که در نزدیکی حرم امام حسین واقع شده است.

آدرس: کربلا، کهف العباس، روبه‌روی حرم حضرت عباس(ع)

بازارهای کربلا 

قلعه الاخضیر

همان‌طور که اشاره شد، دیدنی های کربلا فقط به مکان‌های زیارتی محدود نمی‌شود؛ بلکه تعداد زیاد جاهای تاریخی کربلا نشان از قدمت و تمدن این منطقه دارد. در نزدیکی این شهر و در سال ۷۷۵ میلادی، قلعه‌ای محکم، مستطیل شکل و با معماری زیبا به‌نام قلعه الاخضیر بنا شده است. این دژ که به کاخ عباسی اخیضر نیز شهرت دارد، نوآوری هنر و معماری دوره عباسی را به‌تصویر می‌کشد.

آدرس: ۵۰ کیلومتری جنوب شهر کربلا

 قلعه الاخضیر

آرامگاه امیرکبیر

یکی دیگر از بهترین جاهای کربلا که نباید فرصت بازدید از آن را در سفر به این شهر از دست بدهید، آرامگاه امیرکبیر است. مقبره میرزا تقی خان فراهانی که در دوران قاجار از معروف‌ترین و درستکارترین صدراعظم ناصرالدین شاه محسوب می‌شد، در کربلا قرار دارد.

آدرس: کربلا، نزدیکی حرم امام حسین(ع)

آرامگاه امیرکبیر 

نهر علقمه

برای گشت‌وگذار و تفریح در طول سفر به شهر کربلا، سری به نهر پرآب علقمه بزنید و نخلستان‌های اطراف آن را مشاهده کنید. نهر علقمه از معروف‌ترین جاهای تفریحی کربلا به‌شمار می‌رود که در روز تاسوعا، حضرت عباس برای آوردن آب به کنار این نهر آمد و سپس شهید شد.

آدرس: ۱۵ کیلومتری کربلا

 نهر علقمه

تل زینبیه

در سفر به کربلا و بازدید از مکان‌های مقدس این شهر، به تل زینبیه بروید و داستان‌ها و روایت‌های این مکان را از نزدیک بشنوید. تپه خاکی که حضرت زینب در روز عاشورا برروی آن ایستاد و روبه قتلگاه امام حسین، سخنرانی سرداد، امروزه به محلی برای زیارت شیعیان تبدیل شده است.

آدرس: کربلا، روبه‌روی بارگاه امام حسین(ع)

تل زینبیه

قلعه هندی

در بین جاهای دیدنی کربلا، قلعه‌ای تاریخی و با معماری خاص به‌چشم می‌خورد که به آن قلعه هندی می‌گویند. در زمان قاجار و به دستور آقا محمد خان، این قلعه برای افزایش ثبات و امنیت در منطقه ساخته شده است. جالب است بدانید که در قلعه هندی، اتاق‌هایی نیز برای امنیت سفر زائران و اقامت آن‌ها در طول سفر، قرار داشته است.

آدرس: نزدیکی شهر کربلا

قلعه هندی

قصر عطشان

در بین دیدنی های کربلا، به قلعه تاریخی و گردشگری عطشان بروید و از تماشای اثری به‌جامانده از عصر عباسی لذت ببرید. قصر عطشان با قدمت بسیار زیادی که در محافظت از شهر دارد، همچنان استورا و باصلابت از گردشگران میزبانی می‌کند.

آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کربلا

 قصر عطشان

قصر نخیله

از دیگر مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کربلا، باید به قصر نخلیه اشاره کنیم. این قصر که با نام خان الربع نیز شناخته می‌شود از برجسته‌ترین و زیباترین اثر باستانی و تاریخی این شهر است که نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهید. بنای قصر نخیله یادگاری از دوران عثمانی است.

آدرس: جاده کربلا به نجف، ۱۶ کیلومتری شهر کربلا

قصر نخیله

پل سفید کربلا

پل سفید، از معروف‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی کربلا است که قدمت آن بالغ بر ۴۵۰ سال است. یکی از سلاطین عثمانی در دیدار از شهر کربلا و برای ارتباط دو ساحل، دستور ساخت پل سفید را برروی رودخانه حسینیه صادر کرد. این پل از مهم‌ترین آثار تاریخی کربلا محسوب می‌شود که معماری و هنر گذشتگان را به رخ می‌کشد.

آدرس: کربلا، رودخانه حسینیه

پل سفید کربلا 

دریاچه رزازه

دریاچه رزازه از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کربلا در تابستان محسوب می‌شود که می‌توانید از تفریح در این منطقه لذت ببرید. این دریاچه درواقع دومین دریاچه بزرگ در عراق است که آب خود را از رود فرات تامین می‌کند.

آدرس: حدفاصل استان کربلا و استان انباره

دریاچه رزازه 

مرقد شهدای کربلا

مقبره شهدای کربلا که شمار آن‌ها به ۷۲ تن می‌رسد، در نزدیکی بارگام امام حسین قرار دارد. این افراد که درواقع یاران امام حسین در روز کربلا بوده‌اند، در جنوب غربی ضریح حضرت به خاک سپرده شده‌اند. در بخشی از حرم امام حسین، پنجره نقره‌ای به طول ۵ متر به‌چشم می‌خورد که می‌توانید به تماشا و زیارت مقبره شهدای کربلا بپردازید.

آدرس: کربلا، جنوب غربی بارگاه امام حسین

مرقد شهدای کربلا

مقام دست چپ حضرت عباس (ع)

در بین دیدنی های کربلا و اماکن مقدس این شهر، محلی وجود دارد که محل قطع شدن دست چپ حضرت عباس را نشان می‌دهد. این مقام که با بنایی کوچک و هشت ضلعی مشخص شده است، محلی برای زیارت و توسل شیعیان است.

آدرس: کربلا، میان بازار کربلا

مقام دست چپ حضرت عباس (ع)

مقام دست راست حضرت عباس (ع)

در بخش شمال شرقی حرم حضرت عباس، بنایی کوچک و مستطیل شکل وجود دارد که به‌عنوان محل قطع شدن دست راست حضرت ابوالفضل، مورد توجه و احترام است.

آدرس: کربلا، ضلع شمال شرق حرم حضرت عباس

مقام دست راست حضرت عباس (ع)

مقام حضرت مهدی (عج)

در کنار رودخانه حسینیه، زیارتگاهی قرار دارد که تحت عنوان مقام حضرت مهدی شناخته می‌شود. این مقام به‌واسطه خوابی که یکی از علما دیده است، در محل فعلی آن ساخته شده است که در سال ۱۴۱۴ هجری قمری به دست یکی از تاجران کربلا مورد بازسازی قرار گرفته است.

آدرس: کربلا، کنار رودخانه حسینیه

 مقام حضرت مهدی (عج)

مقام امام صادق (ع)

از دیگر جاهای دیدنی و زیارتی در کربلا که داستان‌های مختلفی درباره آن راویت می‌شود، مقام امام صادق نام دارد. اهالی بر این باورند که حضرت امام صادق در یکی از سفرهای خود به سمت کربلا، به زیارت بارگاه امام حسین می‌آید و در میانه راه و به‌صورت ناشناس، مهمان صاحب باغی پردرخت و پرمیوه می‌شود. صاحت باغ که امام را شناخته است، باغ خود را به ایشان هدیه می‌دهد و از آن پس به این منطقه مقام امام صادق می‌گویند که محلی مقدس و قابل احترام برای شیعیان است.

آدرس: کربلا، نزدیکی رود فرات، یک کیلومتری حرم امام حسین

مقام امام صادق (ع) 

حرم طفلان مسلم

از محبوب‌ترین و مقدس‌ترین جاهای دیدنی کربلا می‌توان به مرقد طفلان مسلم اشاره کرد. فرزندان مسلم در جریان واقعه کربلا و در سال ۶۱ قمری به دست یکی از سپاهیان کینه‌توز عمر بن سعد، شهید شدند. این مکان زیارتی در بنایی باشکوه با گنبدهای فیروزه‌ای، صحن بزرگ و چندین ضریح قرار دارد.

آدرس: کربلا، غرب شهر مُسَیب

حرم طفلان مسلم

مرقد حر بن یزید ریاحی

در بین جاهای دیدنی و زیارتی کربلا، می‌توانید به زیارت مرقد حر بن یزید ریاحی بروید. این فرد از یاران امام حسین در روز عاشورا بوده است که در مواجهه با سپاهیان دشمن به شهادت می‌رسد. جالب است بدانید که دستور ساخت مرقد این شهید آزاده را عضدالدوله دیلمی صادر کرده است.

آدرس: ۹ کیلومتری شهر کربلا، منطقه کمالیه

مرقد حر بن یزید ریاحی

مرقد سید ابراهیم مجاب

سید ابراهیم مجاب، نام یکی از نوادگان امام موسی کاظم است که مرقد او در شهر کربلا قرار دارد. روایت‌ها درباره این شخص این چنین می‌گویند که روزی به زیارت بارگاه امام حسین آمده و پس از سلام دادن به قبر ایشان، پاسخی از جانب قبر دریافت کرده است. به همین دلیل و از آن پس به مجاب (کسی که به او پاسخ داده شده) شهرت یافته است.

آدرس: کربلا، بخش غربی صحن امام حسین

مرقد سید ابراهیم مجاب

مرقد حبیب بن مظاهر

یکی از یاران خاص حضرت علی که در واقعه کربلا همراه و همرزم امام حسین بوده است، حبیب بن مظاهر نام دارد. این فرد به‌دلیل فداکاری‌هایی که در صدر اسلام داشته، مورد احترام و توجه خاص شیعیان است. مرقد این یار وفادار امام علی و امام حسین، در ضریحی جداگانه از سایر شهدای کربلا قرار دارد.

آدرس: کربلا، نزدیکی بارگاه امام حسین

 مرقد حبیب بن مظاهر

مرقد ابن فهد حلی

در سفر به کربلا و در بین دیدنی‌های این شهر، از مرقد معروف‌ترین فقیه و محدث شیعی که در بین اهالی از احترام زیادی برخوردار است نیز بازدید کنید. آرامگاه ابن فهد حلی در باغ نقیب علویین قرار گرفته است. آثار شیعی و عرفانی زیادی از این فرد به‌یادگار مانده است.

آدرس: کربلا، خیابان باب القبله امام حسین

مرقد ابن فهد حلی

مرقد امامزاده اخرس بن کاظم

مرقد یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر نیز در کربلا قرار دارد که در بین اهالی و زائران دارای احترام و توجه بسیار زیادی است. در بازدید از جاهای دیدنی کربلا می‌توانید به محله الابتر بروید و مرقد امامزاده اخرس بن کاظم را زیارت کنید. البته باید بدانید که این فرد به محمد بن ابی الفتح نیز شناخته می‌شود.

آدرس: نزدیکی کربلا، محله الابتر

مرقد امامزاده اخرس بن کاظم 

چشمه امام علی (ع)

یکی از محبوب‌ترین و جالب‌ترین جاهای دیدنی کربلا در تابستان، چشمه امام علی نام دارد که درست در وسط بیابان قرار گرفته است. این چشمه در بین اهالی بسیار مقدس شناخته می‌شود؛ چراکه بر این باور هستند که حضرت علی در جنگ صفین و با معجزه خویش، این چشمه را آشکار کرده است. به این شکل که حضرت علی، پس از نبرد با دشمن و از خستگی و تشنگی زیاد، در این منطقه می‌نشیند، سنگی را بلند می‌کند و آبی گوارا و خوشمزه از آن جاری می‌شود.

آدرس: کربلا، نزدیکی دریاچه رزازه

چشمه امام علی (ع) 

قبر آدم و حوا

مگر می‌شود به کربلا سفر کنید و از مقبره اولین انسان‌های روی زمین که داستان خلقت با آن‌ها آغاز شده است، دیدن نکنید. قبر آدم و حوا از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کربلا محسوب می‌شود که برای تمام توریست‌ها از سراسر دنیا، جذاب و تماشایی است.

آدرس: نزدیکی شهر نجف

قبر آدم و حوا 

رود فرات

از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی کربلا عراق، می‌توان به رود فرات اشاره کرد. نام این رود در اکثر داستان‌های تاریخی و مذهبی به‌میان می‌آید؛ به همین دلیل می‌توان گفت که این رود در کنار جذابیت‌های گردشگری، داستان‌ها و روایت‌های تاریخی زیادی را به‌چشم خود دیده است. به‌طور کلی رود فرات، از مهم‌ترین رودهای خاورمیانه محسوب می‌شود که از کشورهای عراق، ترکیه، سوریه، کویت و عربستان عبور می‌کند.

آدرس: ۳۵ کیلومتری شهر کربلا

 رود فرات

کهف العباس

از خاص‌ترین و مقدس‌ترین جاهای دیدنی کربلا که به‌عنوان محل قطع شدن دو دست حضرت ابوالفضل مورد توجه و احترام است، کهف العباس نام دارد. برای گرامیداشت این اتفاق تاریخی، یک بنا با دو قبه و گنبد کوچک ساخته شده است که شیعیان و مسلمانان می‌توانند در این منطقه به زیارت بپردازند.

آدرس: کربلا، روبه‌روی بازار کربلا

کهف العباس 

موزه خاطرات اسلام

درکنار مکان‌های زیارتی، می‌توانید ساعاتی از سفر خود را به بازدید از جاهای سیاحتی کربلا مانند موزه خاطرات اسلام بروید. در این موزه اطلاعات زیادی از حوادث مهم و سرنوشت‌ساز تاریخی و اسلامی به‌تصویر کشیده شده است. جالب است بدانید که امکان عکاسی در این موزه وجود ندارد.

آدرس: جاده کربلا-بغداد

 موزه خاطرات اسلام

ویرانه های بابل

از دیگر خاص‌ترین و محبوب‌ترین دیدنی های کربلا، می‌توان به ویرانه‌های بابل اشاره کرد که در زمان‌های بسیار دور، پایتخت پادشاهان بابل بوده است. جالب است بدانید که باقیمانده‌های این شهر، به سال ۲۳۰۰ قبل از میلاد تعلق دارد؛ درست زمانی که پادشاهان بابل در این منطقه فرمان‌روایی می‌کردند. توصیه می‌شود در سفر به کربلا، فرصت بازدید از این اثر تاریخی عجیب و حیرت‌انگیز را از دست ندهید.

آدرس: ۴۹ کیلومتری شرق کربلا

 ویرانه های بابل

موزه امام حسین (ع)

در مدت زمان حضور خود در شهر تاریخی و مذهبی کربلا، از موزه امام حسین و آثار قدیمی که در دل خود نهفته دارد، بازدید کنید. در این موزه می‌توانید قرآنی منسوب به خط حضرت علی، ضریح قدیمی امام حسین، قالی‌ها و چهل چراغ‌های عتیقه و بسیاری وسایل و ظروف اهدایی به این موزه را مشاهده کنید.

آدرس: کربلا، طبقه دوم حرم مطهر امام حسین

موزه امام حسین (ع)

سرداب حرم حضرت عباس (ع)

سرداب حرم حضرت عباس، از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی کربلا است که درست در زیر حرم این حضرت قرار گرفته است. این سرداب درواقع، یک چشمه کوچک را در دل خود جاید داده است که بدون هیچ آسیبی به بنای حرم، سالیان است که آبی گوارا از آن می‌جوشد.

آدرس: کربلا، حرم حضرت عباس

سرداب حرم حضرت عباس (ع)

رزرو تور کربلا و تجربه سفری زیارتی و خاطره انگیز

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سفر به کربلا در بین ایرانیان با استقبال بسیار زیادی مواجه است. در این میان اکثر مسافران و گردشگران، سفر با تورهای گردشگری و کاروان‌های زیارتی را ترجیح می‌دهند. هنگام رزرو تور کربلا، گزینه‌های متنوع و بی‌شماری پیش‌روی شما قرار می‌گیرد که ممکن است انتخاب را برایتان سخت کند. توصیه ما این است که برای داشتن سفری خاطره‌انگیز و بی‌دغدغه به کربلا و تجربه ساعاتی خوش و به‌یادماندنی در بین جاهای دیدنی و گردشگری این شهر، رزرو تور را از سایت‌های معتبر و آژانس‌های مسافرتی حرفه‌ای و باسابقه انجام دهید.

 

رزرو هتل کربلا و دسترسی آسان به دیدنی های این شهر

حالا که با جاهای دیدنی کربلا آشنا شدید، باید در برنامه سفر خود به این شهر زیارتی و توریستی، به‌دنبال رزرو هتل مناسب باشید. برای رزرو هتل کربلا باید به فاکتورها و فیلترهای مختلفی توجه داشته باشید تا بتوانید از زمان حضور خود در هتل و اقامتگاهتان نیز لذت ببرید. در اولین قدم در انتخاب هتل‌های کربلا به موقعیت مکانی و دسترسی آسان به دیدنی های کربلا توجه داشته باشید. این شرایط به شما کمک می‌کند تا با صرف کمترین هزینه و زمان از بیشترین جاهای دیدنی این شهر بازدید کنید. در قدم بعدی باید فاکتورهایی مانند قیمت، رتبه هتل، امکانات تفریحی، خدمات رفاهی، شرایط اتاق‌ها و دیگر جزئیات اقامتی را به‌خوبی بررسی کنید.

جمع بندی مطالب

در این مطلب به معرفی لیست و عکس جاهای دیدنی کربلا پرداختیم تا به این شکل بتوانید سفری خاطره‌انگیز و متفاوت را به این مقصد زیارتی و توریستی آغاز کنید. دیدنی های کربلا به‌قدری متنوع و زیاد است که می‌توانید زیارت و سیاحت را درکنار هم تجربه کنید و به‌خوبی با جنبه‌های مختلف این شهر آشنا شوید. مکان‌های دیدنی کربلا که در این مطلب معرفی شد شامل انواع اماکن زیارتی و مقدس، آثار و بناهای تاریخی، موزه‌ها، مکان‌های گردشگری طبیعی و تماشایی می‌شود.

سؤالات متداول

کربلا چه جاهای دیدنی دارد؟

رود فرات، موزه امام حسین، موزه خاطرات اسلام، نهر علقمه و بازارهای متنوع، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کربلا محسوب می‌شوند.

جاهای قشنگ کربلا کجاست؟

پل سفید، دریاچه رزازه، خان الربع و ویرانه‌های بابل از قشنگ‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای کربلا هستند.

جاهای تاریخی کربلا کجاست؟

قلعه الاخضیر، قلعه هندی، قصر عطشان و قصر نخیله از جاهای تاریخی و دیدنی کربلا به‌شمار می‌روند.

معروف ترین جاهای دیدنی کربلا کدامند؟

حرم امام حسین، حرم حضرت عباس، بین الحرمین، تل زینبیه، قبر آدم و حوا و حرم طفلان مسلم از معروف‌ترین جاهای دیدنی و زیارتی کربلا محسوب می‌شوند.

۳.۷/۵ - (۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×