» جهانگردی » کربلا » راهنمای پیاده روی اربعین ۱۴۰۲|مسیر، مدارک و هزینه ها
arbaen 1
کربلا

راهنمای پیاده روی اربعین ۱۴۰۲|مسیر، مدارک و هزینه ها

۱۸ مهر ۱۳۹۷ 9۰2,156

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه صفر، طبق معمول سال‌های گذشته، در جای جای کشور صحبت از پیاده روی اربعین و رسیدن به پابوسی حضرت ثارالله به گوش می‌رسد. در این حال، هر کس خود را با توجه به میزان توانایی و شرایطی که دارد برای شرکت در این راهپیمایی عظیم آماده می‌کند. در خصوص پیاده‌روی اربعین کربلا نکات بسیار زیادی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها تجربه‌ای دلپذیر از این سفر برای‌تان رقم می‌زند. از شرایط آب‌وهوایی گوناگون این پیاده‌روی در هر سال (به دلیل چرخش ماه قمری) گرفته تا هزینه‌های پیش رو و  مسیرهای قابل انتخاب برای پیاده‌روی؛ همگی روی کیفیت سفر شما تاثیر گذار است. در ادامه با ما در اقامت ۲۴ همراه باشید تا تمامی این نکات را زیر ذره‌بین ببریم.

فهرست این مطلب

تاریخ شروع پیاده روی اربعین

با توجه به چرخش تقویم قمری، تاریخ پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۱۵ شهریور مصادف با ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ و ۲۰ صفر سال ۱۴۴۵ قمری شروع می‌شود. اگرچه تاریخ دقیقی برای شروع راهپیمایی وجود ندارد و شروع آن بیشتر به میزان قدرت بدنی و زمانبندی شما بستگی دارد. اما، معمولا،  از روز شانزدهم ماه صفر یعنی بین ۴ تا ۵ روز قبل از روز اربعین این پیاده‌روی شروع می‌شود. بنابراین، باید خود را تا قبل از شانزدهم صفر به شهر نجف برسانید تا به خیل عظیم رهروان برسانید. اگر برای رسیدن به نجف راه هوایی را انتخاب می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که پروازهای اربعین از تاریخ ۲۷ مرداد آغاز شده و تا ۲۰ شهریور ادامه خواهد داشت.

پیاده روی اربعین و شروع آن در شهریور

چگونه برای پیاده روی اربعین ثبت نام کنیم؟

برای اینکه بتوانید در پیاده‌روی اربعین شرکت کنید، برای احراز هویت می‌توانید از سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کمک بگیرید. این سامانه در جهت تسهیل روند احراز هویت هموطنان و سریع‌تر شدن کارها اختصاص داده شده است. برای ثبت نام پیاده روی اربعین وارد سامانه سماح شوید. سامانه سماح وب سایتی است که سازمان حج و زیارت برای ثبت نام و سرشماری تعداد زائرین عتبات عالیات در دسترس کاربران قرار داده است. این سامانه از روز سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح برای ثبت نام پیاده روی اربعین باز شده و تا سه روز قبل از اربعین فعال خواهد ماند. ثبت نام در این سامانه به سه صورت انفرادی، خانوادگی و گروهی امکان‌پذیر است. در ثبت نام گروهی یک نفر به عنوان سرگروه ثبت‌نام می‌کند و می‌تواند بقیه را به گروهش اضافه کند. بعد از ثبت نام، پیامکی مبنی بر ثبت نهایی از طرف سامانه سماح برای شما ارسال خواهد شد. مراحل ثبت نام به شرح زیر است.

  •       وارد کردن شماره همراه برای دریافت رمز عبور یک بار مصرف
  •       پر کردن فرم اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر، نوع اعزام، مرز رفت، تاریخ رفت، مرز بازگشت، تاریخ بازگشت و از این قبیل اطلاعات
  •       پرداخت حق بیمه شامل بیمه حوادث و خدمات درمانی به مبلغ ۳۵۰۰۰ تومان، ۴۵۰۰۰ تومان و ۵۵۰۰۰ تومان.

نکته:  افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به صورت انفرادی در این پیاده روی شرکت کنند و حتما بایستی به عنوان عضوی از یک گروه ثبت‌نام کنند. لازم به ذکر است که برای آن‌ها یک سیم‌کارت اختصاصی نیز صادر می‌شود.

سامانه سماح برای ثبت نام اربعین

هزینه پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

هر سفری همیشه همراه با هزینه است. هرچه میزان استفاده از خدمات مختلف بیشتر باشد، هزینه سفر بیشتر خواهد بود. اما هزینه پیاده روی اربعین بسیار متفاوت از سفرهای دیگر است و به حداقلی‌ترین بودجه ممکن نیاز دارد؛ چراکه: شما بخشی از مسیر را قرار است پیاده طی کنید و از غذاهایی که در مسیر توسط موکب‌ها سرو می‌شود استفاده کنید. علاوه‌براین‌ها، زائرانی که در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند، پس نگران این هزینه هم نباشید.

برای برآورد هزینه حمل و نقل باید دقت کنید که پیاده‌روی از نجف شروع می‌شود. برای رسیدن به این شهر می‌توانید به صورت زمینی با اتوبوس، قطار یا خودرو شخصی یا به صورت هوایی اقدام به سفر کنید. طبیعتا با توجه به نوع وسیله‌ای که انتخاب می‌کنید هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. به طور مثال، هزینه سفر با اتوبوس بین ۴۵۰ هزار تومان تا ۶۸۰ هزار تومان برآورد شده است. با این حال برای اینکه هزینه سفر به نجف را به صورت دقیق‌تری بررسی کنیم، به موارد زیر دقت کنید.

  •   عوارض خروج از کشور: معاف
  •   هزینه اقامت: رایگان
  •   هزینه خورد و خوراک: رایگان
  •       پرداخت حق بیمه شامل بیمه حوادث و خدمات درمانی در سه بسته مختلف به مبلغ ۳۵۰۰۰ تومان، ۴۵۰۰۰ تومان و ۵۵۰۰۰  تومان.

هزینه سفر هوایی از تهران به بغداد یا نجف ۲۵۰ هزار دینار معادل ۸ میلیون تومان اعلام شده است. در صورتی که از مشهد پرواز داشته باشید، مبلغ ۱/۵ میلیون تومان را به مبلغ پیشین اضافه کنید.

  •   هزینه پارکینگ برای سفر با خودرو شخصی، ۲۵۰۰۰ تومان به ازای هر شبانه روز

نرخ کرایه از پایانه های مرزی تا نجف در اربعین ۱۴۰۲

  • خسروی تا نجف: اتوبوس ۱۵ هزار دینار، سواری ۲۵ هزار دینار، ون ۱۸ هزار دینار
  • مهران تا نجف: اتوبوس ۱۵ هزار دینار، سواری ۲۵ هزار دینار، ون ۱۸ هزار دینار
  • چذابه تا نجف: اتوبوس ۱۰ هزار دینار، سواری ۲۵ هزار دینار، ون ۱۸ هزار دینار
  • شلمچه تا نجف: اتوبوس ۱۲ هزار دینار، سواری ۲۵ هزار دینار، ون ۱۸ هزار دینار

نرخ کرایه از پایانه های مرزی تا کربلا در اربعین ۱۴۰۲

  • خسروی تا کربلا: اتوبوس ۱۵ هزار دینار، سواری ۲۵ هزار دینار، ون ۱۷ هزار دینار
  • مهران تا کربلا: اتوبوس ۱۳ هزار دینار، سواری ۲۵ هزار دینار، ون ۱۵ هزار دینار
  • چذابه تا کربلا: اتوبوس ۱۵ هزار دینار، سواری ۳۰ هزار دینار، ون ۲۰ هزار دینار
  • شلمچه تا کربلا: اتوبوس ۱۸ هزار دینار، سواری ۳۲ هزار دینار، ون ۲۲ هزار دینار

هزینه های مختلف در پیاده روی اربعین

برای پیاده روی اربعین چه مدارکی لازم است؟

بعد از اینکه ثبت نام در سامانه سماح انجام شد و پیامک را ارسال کردید، فراموش نکنید که کارت شناسایی ارائه شده را چاپ کرده و در تمام طول سفر اربعین به همراه داشته باشید. بارکدی که سایت برای شما ارسال می‌کند را در چندین نسخه چاپ کنید و این بارکدها را روی وسایل خود بچسبانید. در صورت گم شدن وسایل، این بارکد به شما در پیدا کردن آن‌ها کمک می‌کند. داشتن ارزهایی چون دلار یا دینار عراق از واجبات سفر است. هر زائر با توجه به تسهیلات ارز دولتی که برای هر مسافر در نظر گرفته شده است، می‌تواند ۲۰۰/۰۰۰ دینار عراقی را به عنوان سهمیه ارز اربعین با خود به عراق ببرد. می‌توانید این ارزها را از بانک ملی، سپه، تجارت، ملت و صادرات تهیه کنید. از دیگر مدارک، همراه داشتن گذرنامه زیارتی است که در ادامه در مورد آن توضیحاتی را به همراه هزینه دریافت پاسپورت معتبر ارائه خواهیم داد.

گذرنامه زیارتی

در صورتی که می خواهید برای پیاده روی اربعین حسینی اقدام کنید، باید بدانید که داشتن گذرنامه زیارتی یکی از اصلی ترین بخش ها برای قدم گذاشتن به کربلای معلی است. این گذرنامه تنها برای سفر به عراق در ماه محرم و صفر و پیاده روی کربلا اعتبار دارد و هزینه صدور آن ۵۰/۰۰۰ تومان است. گذرنامه زیارتی تا ۵ سال اعتبار دارد و بین سه تا پنج روز کاری به دست شما خواهد رسید. برای دریافت گذرنامه به سایت ثبت نام گذرنامه یعنی خدمات الکترونیک انتظامی، سامانه سخا مراجعه کنید. افرادی که دارای گذرنامه معتبر باشند، نمی توانند از این گذرنامه استفاده کنند. هزینه دریافت پاسپورت هم به شرح زیر است.

  1.     هزینه ۵۰/۰۰۰ تومان بابت شناسه و چاپ فرم
  2.     هزینه ۲۰/۰۰۰ تومان به حساب شهرداری بابت عوارض شهرداری
  3.     هزینه ۲۰۰/۰۰۰ تومان چاپ گذرنامه
  4.     هزینه ۱۸/۰۰۰ تومان بابت عکس بیومتریک
  5.     هزینه ۴۲/۰۰۰  تومان بابت احراز هویت
  6.     هزینه ۱۳۵/۰۰۰  تومان تعرفه ارائه خدمت در دفتر با احتساب هزینه پستی و پیامک

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام پیاده روی اربعین

مسیر پیاده روی اربعین به چه صورتی است؟

برای اینکه سفر بهتری داشته باشید، بهتر است به مسیر اشراف کامل داشته باشید. پیاده روی اربعین شامل یک مسیر اصلی و سه مسیر فرعی است.

·       طریق الحسین

این راه پر رفت‌و‌آمد ترین مسیر است که در آن بعد از طی  کردن نجف و حیدریه به کربلا می‌رسید. موکب‌های بیشتری در این مسیر قرار دارند و استراحتگاه‌های بیشتری در آن قرار گرفته است. طول این مسیر ۷۶ کیلومتر است.

·       طریق العلما 

این مسیر سرسبز است و از کوفه و سهله عبور می‌کند و به کربلا می‌رسد. این راه با نام طریق فرات هم شناخته می‌شود که یک مسیر فرعی محسوب می‌شود. این مسیر یک راه قدیمی و خلوت برای زیارت امام حسین بوده است و ۸۹ کیلومتر است. موکب کمتری در آنجا استقرار یافته است. این مسیر از کنار رود فرات، این اعجاب تاریخی که مرکز تشکیل تمدن‌های باستانی بوده است عبور می‌کند. در مسیر نخلستان‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در زیر سایه خنک درخت‌های‌شان استراحت کنید.

·       طریق حله 

این مسیر کوتاهترین راه به سمت کربلا است که تنها ۴۶ کیلومتر است. از حله شروع شده و پس از عبور از طویریج به کربلا مشرف است. این راه یک مسیر بومی است که معمولا بومی‌های منطقه از آن برای رفتن به کربلا استفاده می‌کنند. به همین دلیل، موکب‌های ایرانی کمتر در این مسیر مشغول به فعالیت هستند.

·       مسیر کاظمین-بغداد 

این راه طولانی‌ترین مسیر پیاده روی به کربلا است که حدود ۱۰۹ کیلومتر فاصله دارد. این مسیر از شهر کاظمین که در شمال کربلا واقع شده است شروع می‌شود و بیشتر موکب‌های آن بومی عراق هستند و موکب های‌ایرانی کمتری در این مسیر دیده می شود.

مسیرهای مختلف پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین از کدام مرزها انجام می شود؟

مرز ایران و عراق از طولانی‌ترین مرزهای خاکی جهان (به طول ۱۶۱۰ ) کیلومتر است. این مرز از قسمت اروندرود شروع می‌شود و در مرز مشترک ایران، عراق و ترکیه خاتمه پیدا می‌کند. در ایران خوزستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی در امتداد این مرز قرار گرفته‌اند. در نتیجه با توجه به نزدیک‌تر بودن مسیر نسبت به محل زندگی خود می‌توانید یکی از مرزها را برای ورود به عراق و ادای پیاده روی اربعین انتخاب کنید.

مرز مهران

 این مرز از فعال‌ترین مرزها است که تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر و تا نجف ۲۹۸ کیلومتر فاصله دارد و به صورت شبانه روزی باز است. این مرز ۳۰ گیت خروجی دارد تا فرایند خروج زائرین از مرز مهران راحت‌تر و سریع تر انجام شود. مرز مهران مجهز به ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس، فضای کافی برای پارک ۱۸۰ هزار خودرو، ۲ هزار سرویس بهداشتی و حمام، آب سرد کن و مه پاش اشاره کرد. مرز مهران تا نجف شامل شهرهای بدره، کوت، نهمانیه، شوملی و دیوانیه است. اما، مرز مهران برای چه افرادی می تواند انتخاب مناسبی باشد؟ افرادی که در شهرها و استان هایی چون ایلام، مرکزی، تهران، قزوین، قم، البرز، گیلان، گلستان، لرستان و همدان زندگی می‌کنند، از مرز مهران می‌توانند برای رسیدن به نجف استفاده کنند.

آدرس مرز مهران: استان ایلام، ۸۵ کیلومتری شهر ایلام، شهر مهران، پایانه مرزی شهید حاج قاسم سلیمانی

مرز مهران یکی از پایانه های مرزی برای پیاده روی تا کربلا

مرز شلمچه

از مرز شلمچه تا کربلا ۵۴۹ کیلومتر و تا نجف ۴۶۰ کیلومتر فاصله است. این مرز در شمال غربی خرمشهر در استان خوزستان واقع شده است که یکی از مرزهای مهم برای عبور زائرین به حساب می‌آید. این مرز به صورت شبانه‌روزی و در همه ایام باز است. افرادی که در استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان رضوی، تهران، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر زندگی می کنند از این مرز می توانند از ایران به سمت کربلا راهی شوند. این مرز مجهز به امکانات بهداشتی و درمانی شامل ۲ بیمارستان صحرایی، ۶ اتوبوس آمبولانس، ۵۰ آمبولانس و ۴ بالگرد امدادی است.

آدرس: خوزستان، ۱۵ کیلومتری خرمشهر، روستای شلمچه

مرز خسروی

مرز خسروی ۱۵ کیلومتری قصر شیرین واقع در استان کرمانشاه و از قدیمی ترین مرزهای مشترک بین ایران و عراق است. افرادی که در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل و کردستان زندگی می کنند، دسترسی بهتری به مرز خسروی دارند. به همین دلیل می توانند این مرز را برای پیاده روی اربعین انتخاب کنند. فاصله مرز خسروی تا کربلا، ۳۱۵ کیلومتر و تا نجف ۳۸۰ کیلومتر است. این مرز تنها در ساعاتی بین ۷ صبح الی ۱۷ عصر باز است. البته، در ایام اربعین این مرز به صورت شبانه روزی باز است. این مرکز مجهز به سه بیمارستان صحرایی،  ۴ دستگاه سوله جهت اسکان و پذیرایی، درمانگاه، آشپزخانه، امکانات بهداشتی و پارکینگ است. در این مرز ۹۲ گیت در دست احداث است و سایت سیار تلفن همراه ایرانسل و همراه اول در آنجا مستقر شده است.

آدرس: استان کرمانشاه، ۱۵ کیلومتری جنوب غرب شهرستان قصرشیرین، انتهای جاده ۴۸ 

مرز خسروی

مرز چذابه

مرز چذابه در استان خوزستان و در شهر چذابه واقع شده است. این مرز در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر بوده و از مرزهای اصلی تردد به سمت عراق برای پیاده روی اربعین به حساب می‌آید. فاصله مرز چذابه تا کربلا ۴۶۰ کیلومتر و تا نجف ۳۹۰ کیلومتر بوده و به صورت شبانه‌روزی در تمام فصول سال باز است. این مرز هم به امکاناتی چون بیمارستان صحرایی مجهز، بالگرد امدادی، پارکینگ خودرو به گنجایش ۱۵ هزار واحد خودرو، ۲۷۰۰ متر سایبان، سرویس بهداشتی و سقاخانه مجهز شده است. افرادی که در استان‌های خوزستان، اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، سمنان، تهران، یزد، خراسان شمالی و خراسان رضوی زندگی می کنند می توانند این مسیر را انتخاب کنند. مرز چذابه از شهرهای مشرح، العماره، فجر، آفک، دیوانیه و شامیه می گذرد تا به نجف برسد.

آدرس: استان خوزستان، شهرستان دشت آزادگان، بخش بستان، جاده بستان تا چذابه

مرز باشماق

این مرز یک پایانه جدید است که برای پیاده روی اربعین احداث شده است. مرز باشماق از استان کردستان به سمت نجف اشرف منتهی می‌شود. این مرز در ۱۷ کیلومتری غرب مریوان واقع شده است و در گذشته برای تبادل کالا استفاده می‌شده است. این مرز ۳۴ گیت دارد که تنها ۶ گیت آن تجاری است و مابقی برای تردد مسافران کربلا در نظر گرفته شده است. مرز باشماق از سلیمانیه، کرکوک و بغداد می‌گذرد. ورود خودرو شخصی به مرز باشماق ممنوع است. مسافران باید در شهر مریوان ماشین خود را پارک کنند و با کمک وسایل حمل و نقل عمومی خود را به مرز باشماق برسانند. از باشماق تا نجف ۶۵۰ کیلومتر است.

آدرس: استان کردستان، شهرستان مریوان، بخش خاومیرآباد، روستای باشماق

مرزها برای پیاده روی اربعین چه ساعاتی باز هستند؟

به طور کلی، تمامی مرزها به صورت شبانه روزی باز هستند. با این تفاوت که مرز خسروی در ایامی به جز پیاده روی اربعین تنها از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ عصر باز است.

پیاده روی اربعین چند روز طول می کشد؟

به طور متوسط هر فرد، فارغ از میزان توانایی و سلامتی که دارد، می تواند روزانه بین ۷ تا۸ ساعت پیاده روی کند. با در نظر گرفتن فاصله و مسیر انتخابی زمان رسیدن باید چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ ساعت باشد. این مقدار البته برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. اما به طور متوسط می توان گفت با هفت ساعت پیاده روی در روز، بین سه تا چهار روز در راه خواهید بود.

مسیر پیاده روی اربعین چند تا عمود دارد؟ چه کاربردی دارند؟

عمود یا تیر چراغ برق نشان دهنده میزان فاصله ای است که شما در مسیر طی کرده‌اید. می‌توان گفت عمودها در واقع راهنمای پیاده روی اربعین هستند و برای آدرس دهی ابزار مناسبی به‌شمار می‌روند. بین هر دو عمود ۵۰ متر فاصله است. به عبارتی زائران با سپری کردن ۲۰ ستون یک کیلومتر را طی کرده اند.

از حرم حضرت علی (ع) تا خروجی شهر نجف ۱۸۲ عمود قرار گرفته است. از طریق الحسین که بخواهید بروید، عمودها از یک تا ۱۴۵۲ شماره گذاری شده‌اند. از عمود ۱۳۹۰ شما وارد شهر کربلا شده‌اید. موقعیت مکانی عمود ۱۴۵۲ نیز دقیقا روبروی حرم حضرت ابوالفضل قرار دارد. در این مسیر از عمود ۱۱۰۰ تا ۱۳۹۰ تعداد موکب‌ها کمتر می‌شود. پس، طوری زمانبندی کنید که فاصله بین این دو عمود را در شب طی نکنید که برای پیدا کردن استراحتگاه دچار مشکل نشوید.

عمودها برای مشخص کردن مسیر پیاده روی

لوازم ضروری پیاده روی اربعین

از آنجایی که بین ۲ تا ۳ روز در حال پیاده روی هستید، بهتر است از یک کوله پشتی سبک با وسایل سبک و کم حجم استفاده کنید.

  • کوله پشتی مناسب
  • کفش پیاده روی مناسب
  • زیرانداز سبک و قابل حمل
  • آب معدنی، شکلات، مواد خوراکی مقوی مانند توت خشک، مویز، خرما، انجیر و آجیل و دیگر تنقلات فاسد نشدنی همراه داشته باشید.
  • داشتن سیم کارت و پاسپورت که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • نخ و سوزن
  • مدارک شناسایی
  • وسایل بهداشتی مانند اسپری ضد عفونی کننده، چسب زخم، نوار بهداشتی، کیسه فریزر، پماد سوختگی، مام ضد عرق، ماسک، ناخن گیر، سنجاق قفلی
  • کلاه و عینک آفتابی
  • ظروف مسافرتی
  • پتو مسافرتی کوچک و کم حجم
  • در زمان انجام پیاده روی اربعین بهتر است لباس مناسب فصل انتخاب کرده و با خود همراه داشته باشید.

نکات مهم پیاده روی اربعین

بهترین زمان برای آغاز پیاده روی، لحظات اولیه طول آفتاب بوده و بهتر است در این زمان حرکت خود را آغاز کرده و در زمان غروب خورشید، در مکانی امن توقف کنید. بهتر است با تاریک شدن هوا از میان هزاران موکب و حسینه ای که در میان راه است یکی را برای اقامت خود در شب برگزیده و در آن شب را به صبح برسانید.  

  •       همچنین در فصل های گرم سال برای جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی بهتر است صورت خود را با پارچه ای بپوشانید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  •       بهتر است در طول مسیر کیف گردنی کوچکی نیز به همراه داشته و مدارک شناسایی خود را برای حفاظت هر چه بیشتر درون آن قرار دهید.
  • در زمان توقف و استراحت بویژه در شب ها از لوازم خود بیشترین حفاظت را انجام داده و از دور کردن آنها از خود پرهیز کنید.
  • از تحویل مدارک شناسایی و لوازم خود به افراد ناشناس خودداری کرده و هرگز به غریبه ها در طول این سفر اطمینان نکنید.
  • در طول سفر بهداشت فردی خود را تا حد امکان رعایت کرده و از تماس با افرادی که دچار بیماری هستند خودداری کنید.
  • از مسیرهای ناشناس و کم تردد استفاده نکنید.
  • در طول مسیر به هیچ عنوان بحث سیاسی، عقیدتی و مذهبی با همسفران ایرانی و عراقی نکنید. وارد هیچ بحث سیاسی نشوید.
  • اکثر عرب‌های مسیرهای پیاده‌روی فارسی را خوب می‌دانند. پس، به صحبت‌هایی که می‌کنید واقف باشید.
  • از بردن مواد غذایی فاسد شدنی، لپ تاپ و تبلت، لوازم به قصد فروش، طلا و اشیای گران قیمت بپرهیزید.

سؤالات متداول

پیاده روی اربعین نیاز به ویزا دارد؟

طبق توافقات انجام شده بین ایران و عراق، افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند، نیازی به دریافت ویزا ندارند. یعنی تنها با داشتن پاسپورت می توانید راهی پیاده روی اربعین شوید.

برای شرکت در پیاده روی اربعین به گذرنامه نیاز داریم؟

بله، وجود گذرنامه یک الزام است. می توانید از گذرنامه زائرین برای شرکت در پیاده روی اربعین استفاده کنید که تا ۵ سال اعتبار دارد.

زائرین اربعین می توانند علاوه بر ۱۰۰ دلار توافقی، ۳۰۰ یورو تحت عنوان ارز مسافرتی دریافت کنند.

چه کسانی بهتر است در پیاده روی اربعین شرکت نکنند؟

بیماران دیابتی، زنان باردار، بیماران با مشکلات کلیوی، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته، بیماران دارای عوارض قلبی عروقی، بیماران مبتلا به سرطان که تحت درمان هستند. بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی مطلوبی ندارند. بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید یا کنترل نشده، افرادی که دارای بیماری های واگیر دار هستند. سربازانی که نتوانستند از یگان خدمتی اجازه خروج از کشور را دریافت کنند. سالمندان بالای ۶۰ سال، افراد با بیماری های زمینه ای، افراد با فشار خون بالا، افرادی که مشکلات مرتبط با مفاصل، دیسک، سیاتیک را داند نباید در پیاده روی اربعین شرکت کنند.

بهترین موقع شروع پیاده روی اربعین چه زمانی است؟

بهترین زمان برای آغاز پیاده روی، لحظات اولیه طول آفتاب بوده و بهتر است در این زمان حرکت خود را آغاز کرده و در زمان غروب خورشید، در مکانی امن توقف کنید

بین راه امکان انصراف از پیاده روی اربعین وجود دارد؟ چکار باید کرد؟

بله، در صورت انصراف در هر یک از مراحل ثبت نام در سامانه سماح، پس از ثبت «انصراف» در این سامانه، به صورت سیستمی مبالغ هزینه شده برای زائر، کسر و مابقی آن به فرد پرداخت می شود. انصراف دهندگان برای دریافت مبالغ پرداختی با همراه داشتن کارت ملی می توانند به شعب بانکی ملی در سراسر کشور مراجعه کنند.

در طول مسیر پیاده روی اربعین کجا اقامت کنیم و شب را کجا بمانیم؟ چقدر هزینه دارد؟

هزینه اسکان در استراحتگاه های بین راه رایگان است. برای خورد و خوراک می توانید از طریق موکب ها غذا تهیه کرده و در استراحتگاه های بین راهی شب را سپری کنید.

پیاده روی چند روز قبل از اربعین شروع می شود؟

پیاده روی حدود ۴ تا ۵ روز قبل از روز اربعین یعنی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ شروع می شود.

مسیر پیاده روی اربعین چند کیلومتر است؟

بسته به اینکه مبدا شما چه شهری باشد، طول مسیر متفاوت خواهد بود.

  •   طریق الحسین، نجف تا کربلا ۷۶ کیلومتر
  •   طریق العلما، کوفه تا کربلا ۸۹ کیلومتر
  •   مسیر حله تا کربلا ۴۶ کیلومتر
  •   مسیر کاظمین تا کربلا، ۱۰۹ کیلومتر
۴.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×