بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » کربلا » سرداب حرم حضرت عباس و جریان آبی که از آن خبر نداشتید!
سرداب حرم حضرت عباس و جریان آب شگفت انگیز آن
کربلا

سرداب حرم حضرت عباس و جریان آبی که از آن خبر نداشتید!

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ 110۲8,604

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در زیر حرم حضرت عباس (ع)، یک چشمه آب کوچک وجود دارد که و جالب تر اینکه با وجود جاری شدن آب در زیر بنای حرم، هیچ آسیبی به استحکام بنای حرم نرسیده است. به این آب زیر حرم، سرداب حرم حضرت عباس گفته می شود که یکی از جالب ترین جاهای دیدنی در کربلا محسوب می شود. قطعا یک حکایت و رمز و رازی پشت سرداب حرم حضرت عباس علیه السلام وجود دارد که محققان زمین شناسی را هم به حیرت انداخته است. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جالب بیشتری درباره سرداب حضرت عباس و سایر جاهای دیدنی کربلا در اختیارتان قرار دهیم.

نحوه تشکیل سرداب حرم حضرت عباس

اگر به وجود سرداب حرم حضرت عباس و یک جریان آب گردشی از منظر زمین شناسی نگاه کنیم، در بناهایی که در هنگام ساخت در سطح معمولی یا کمی پایینتر از زمین بنا می شوند، ممکن است سال های بعدی، زمین زیر این بناها و زمین های اطراف با افزایش ارتفاع روبرو شوند و این امر طبیعی است؛ در نتیجه ممکن است یک جریان آب در زیر بناها جاری شود. علاوه بر گذر زمان، عوامل مختلفی مانند وزش بادهای شدید و طوفان و سایر شرایط جوی هم می تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد.

با توجه به اینکه حرم حضرت عباس و سیدالشهدا در محوطه دارای گودی ساخته شده بود، بنابراین تشکیل سرداب حضرت ابوالفضل احتمالا در اثر عواملی که ذکر شد، اتفاق افتاده باشد. اما مثلا حرم حضرت علی در نجف دارای سرداب در سطح زیرین نیست؛ چرا که حرم ایشان در یکی از مرتفع ترین نقاط شهر نجف واقع شده است. بنابراین تشکیل سرداب و وجود آب زیر حرم حضرت عباس یک منطق علمی هم پشت خود دارد؛ اما از طرفی ماجرای سرداب حضرت عباس و اینکه چگونه بنای حرم با وجود آب در زیر خودش، کاملا سالم مانده است، در واقع چیزی شبیه به یک معجزه به نظر می رسد!

نحوه تشکیل سرداب حرم حضرت عباس

طواف آب در سرداب کربلا

یک قضیه جالب دیگر در مورد سرداب حرم حضرت عباس این است که آب این سرداب کاملا به دور قبر علمدار کربلا می چرخد. به نوعی میتوان گفت که قبر حضرت عباس در آب قرار گرفته و جریان آب سرداب هم مانند تعداد زیادی از زائرین حرم حضرت عباس، به دور قبر ایشان طواف می کند. می دانید که روزگارانی حضرت عباس به دنبال چند جرعه آب برای کودکان تشنه در خیمه های کربلا بود و حالا آب دور قبر حضرت ابوالفضل می گردد.

راز شفای افراد نابینا با آب سرداب حرم حضرت عباس

بالغ بر ۴۰۰ سال پیش که هنوز آب لوله کشی به صورت گسترده وجود نداشت، آب زیر حرم حضرت ابوالفضل جاری بود که از یک سمت حرم وارد و از سمت دیگر خارج می شد. در آن زمان برای دسترسی به آب سرداب حضرت عباس چندین پله وجود داشت و مردم در تابستان برای دسترسی به آب خنک و در زمستان برای دسترسی به آب گرم به این سرداب مراجعه می کردند. روایت شده است که آبی که دور حرم حضرت عباس میچرخد بسیار پاک، زلال و شفاف بود و مردم جهت تبرک هم آب اطراف قبر حضرت عباس را به صورت خودشان می زدند. در چندین روایت هم می خوانیم که آب حرم حضرت عباس در آن زمان، چشمان چندین فرد نابینا را شفا داده است.

هم اکنون تقریبا ۵۰ سال است که اب سرداب حرم حضرت ابوالفضل هیچ تغییری نکرده و گردش اب دور قبر حضرت عباس سر جای خود باقیست. در حالت معمولی اگر آب ثابت بیشتر از دو هفته در یک مکان باقی بماند گندیده و راکد می شود؛ خیلی عجیب است که آب دور قبر حضرت عباس، در طول این همه سال علاوه بر اینکه شفافیت خود را از دست نداده، بلکه دارای بوی مطبوع تر از بوی گلاب و کاملا زلال است.

عکس قبر حضرت عباس در آب

سرداب حرم حضرت عباس کجاست؟

اگر به منطقه شمال شرقی حرم مطهر حضرت عباس مراجعه کنید، یک درب چوبی را خواهید دید که ورودی یک اتاق کوچک با مساحت نزدیک به ۶ متر مربع است. تمامی فضای اتاق قبر سرداب حضرت عباس پر از سنگ های مرمر با رنگ سفید و شیشه های آیینه کاری شده است. در داخل اتاق یک در زیبای دیگر از جنس طلا هم وجود دارد که با باز شدن آن، یک نردبان با ۱۰ پله می بینید که شما را به سرداب حرم حضرت ابوالفضل می رساند. البته متاسفانه از چندین سال پیش ورودی این سرداب و جریان آب دور حرم حضرت عباس کاملا بسته شده و کسی حق بازدید از آن را ندارد. البته یک پنجره کوچک رو به سرداب وجود دارد که شما می توانید آب دور حرم حضرت عباس را مشاهده و عطر و بوی ناب آن را استشمام کنید.

جاهای دیدنی نزدیک

آب قبر حضرت ابوالفضل در کربلا یکی از عجیب ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی در بین الحرمین کربلاست. در نزدیکی حرم حضرت عباس، شما می توانید به سایر جاهای دیدنی کربلا که اکثرا هم مکان های مذهبی و زیارتی هستند، دسترسی پیدا کنید. موکب یحیی بن زید شیعیان افغانستانی، حسینیه صاحب الزمان، مجمع سیدالاشعار کربلا، جواهر فروشی حاج حیدر، حرم امام حسین (ع)، نهر علقمه، آرامگاه امیرکبیر، مدفن دو طفلان مسلم، تل زینبیه، گودال قتلگاه، بازار کربلا، خیمه گاه امام حسین، رود فرات، موزه حافظه اسلام، مدرسه نهرالعلقمی و برج الاماره از نزدیک ترین جاهای دیدنی نزدیک به سرداب حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع) محسوب می شوند.

هتل های نزدیک

مثل هر مسافر دیگری این موضوع برای شما هم خوشایند خواهد بود تا با رزرو هتل های کربلا در مناطق مناسب، در نزدیکی بین الحرمین مستقر شوید. در نزدیکی مکان چشمه زیر حرم حضرت عباس چندین هتل خوب مانند هتل ریحان کربلا، هتل لارسا، هتل و مسافرخانه ثامن الائمه، هتل برج الاماره، هتل جنت المرتضی، هتل القبطان، هتل نعیم الوارث و هتل البارون قرار دارند که بهترین گزینه ها برای استقرار شما محسوب می شوند.

۴.۴/۵ - (۲۶۷ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. نادر فاضل زاده

    سلام ای کاش کاروانهای زیارتی کربلا زوار را برای دیدن این اماکن مقدس برای بازدید ببرند.

  2. رحمت الله حسنی

    سلام ابنگونه مطالب عالی است ولی بهتر بود زواری که به هزاران ارزو میروند زیارت ازنزدیک مشاهده میکردند ومعجزات بیشتری اتفاق می افتاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×