» جهانگردی » کربلا » آرامگاه امیرکبیر کجاست؟ راز ماجرای قتل تا تدفین امیرکبیر فاش شد!
آرامگاه امیرکبیر
کربلا

آرامگاه امیرکبیر کجاست؟ راز ماجرای قتل تا تدفین امیرکبیر فاش شد!

۱ خرداد ۱۴۰۱ 51۶18,190

حتما شما هم با نام بزرگ مرد تاریخ ایران، امیرکبیر، آشنا هستید و از خدمات بی نظیر و متعدد او به کشور آگاهی دارید؛ اما آیا می دانید قبر امیر کبیر کجاست؟ آیا از محل دفن و آرامگاه امیرکبیر که یکی از باهوش ترین وزیران ایران که جزو جاهای دیدنی کربلا می باشد مطلع هستید؟ میرزا محمد تقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر نخست وزیر کاردان حکومت ناصرالدین شاه قاجار بود که بخاطر خدمات ارزنده خود از جایگاه و قدرت بسیاری برخوردار گشت. اما درباریان که از متزلزل شدن جایگاه خود می ترسیدند نقشه قتل او را کشیدند و سرانجام ایشان به دستور شاه کشته شد. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که قبر امیرکبیر در کربلا کجاست؟ پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این مکان گردشگری نجف همراه اقامت ۲۴ باشید.

امیرکبیر چه کسی بود؟

میرزا محمدتقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر در سال ۱۸۰۷ در روستای دهزاوه، یکی از روستا های شهر اراک چشم به جهان گشود. ایشان از کودکی شاگرد یکی از ریش سفیدان محل به نام میرزا عیسی بود که مسئولیت های برخی کارها را به عهده امیر می گذاشت و هوش و زکاوت او بر زبان اهالی روستا بود. پس از مدتی وی توسط ناصردین شاه قاجار به عنوان نخست وزیر برگزیده شد، از اولین ماموریت های سیاسی امیرکبیر دیدار با رئیس جمهور روسیه و آذربایجان بود. پس از این که شاه در سال ۱۸۹۶ چشم از دنیا فرو بست و امیرکبیر بر تخت پادشاهی نشست.

اقدامات امیرکبیر چه بود؟

پس از این که امیرکبیر به صدارت رسید تصمیم گرفت که کشور را به بهترین نحوه ممکن اداره کند؛ به همین علت اقداماتی همچون تاسیس مدرسه، انتشار نخستین روزنامه، رسیدگی به وضعیت مالی، اصلاح رفتار و کردار اجتماعی، بازسازی اماکن دولتی، رسیدگی به ارتش و قوی کردن حالت تدافعی کشور، امر به معروف و نهی از منکر، پیروزی در حملات کشورهای روسیه و آذربایجان، جلوگیری از شکنجه را انجام دادند.

تاسیس مدرسه دارالفنون

بعد از مدتی او متوجه کمبود مراکز علمی فرهنگی شد و دستور داد که بهترین مؤسسه تربیت و آموزشی را برای هنر جویان بنا کنند. در سال ۱۸۵۱ مدرسه ای به نام مدرسه تاریخی دارالفنون بر روی مردم گشودند که هم اکنون جزء نخستین مدارس ایران شناخته می شود، امیرکبیر دستور داد که بهترین مدرسان و استادان اروپایی را در این مدرسه استخدام کنند. دارالفنون به مدت هشتاد سال در حال فعالیت بود تا این که در سال ۱۳۰۸ توسط حمله کشور های همسایه نیمی از آن تخریب شد و آن را به میراث فرهنگی واگذار کردند.

امیرکبیر در کجا، چگونه و به چه دلیلی به قتل رسید؟

قدرت امیرکبیر در اصلاحات کشور، موقعیت برخی از سفارت خانه ها و درباریان را متزلزل کرده بود. بنابراین آنها با متهم کردن امیرکبیر به داشتن انگیزه سلطنت، خواستار عزل وی شدند. همکاری مهدعلیا مادر شاه، اعتمادالدوله و میرزا آقاخان نوری با مخالفان تاثیر بسیاری در این موضوع داشت. ناصرالدین شاه با تحت تاثیر قرار گرفتن این استدلال و ترغیب افراد ذکر شده، حکم عزل امیرکبیر را در ۱۹ محرم سال ۱۲۶۷ق به وی ابلاغ کرد. چهار روز پس از آن، میرزا آقاخان نوری به سمت صدارت منصوب شد.دو روز پس از عزل، امیرکبیر در تاریخ ۲۵ محرم سال ۱۲۶۸ ق به کاشان تبعید شد. این تبعید ۴۰ روز به طول انجامید.

امیرکبیر در بیستم دی ماه ۱۲۳۰ طبق عادت هر روز خود به هنگام صبح به همراه محافظان بیرون آمد. پس از کمی دور شدن، به دستور حاج علی خان در محاصره افراد او قرار گرفت. سپس جلوی دهان امیر را گرفته کشان کشان او را به حیاط مجاور آوردند و پس از بستن دست و پاهای امیر، رگ هر دو دست او را قطع کردند. بعد از گذشت مدتی که او را به حال خود گذاشته بودند در اثر خونریزی بسیار جان سپرد. حاج علی خان معروف به حاجب الدوله پدر محمدحسن خان صنیع الدوله (اعتمادالسلطنه بعدی، مترجم و وزیر انطباعات ناصرالدین شاه) و عبدالعلی خان ادیب الممالک بود.

برای به قتل رساندن چندین روش که مد نظر قاتلین بود به امیرکبیر اعلام شد. خفه کردن با دست: مانند قائم مقام فراهانی که میرغضب ها او را با دست خفه کردند؛ خوراندن دو لوله تریاک و قطع کردن رگ دست. امیرکبیر راه سوم را انتخاب کرد. پس از زدن رگهای امیر، پس از حدود یک ربع ساعت، حاج علیخان که در زمره ی پست ترین افراد دربار بود برای زودتر تمام شدن کار، لگدی به سینه امیر زد و دستور داد لنگ حمام را در دهان امیر فرو کنند تا خفه شده و زودتر بمیرد و اینگونه بود که امیرکبیر در باغ فین کاشان به قتل رسید.

پس از مرگ امیرکبیر، ابتدا جنازه وی در گورستانی واقع در منطقه پشت مشهد کاشان به خاک سپرده شد. طبق نوشته میرزا جعفر خان حقایق نگار خورموجی که از مورخین راستگوی دوران ناصرالدین شاه به شمار می رفت، امیرکبیر در این گورستان در کنار قبر حاج سید محمد تقی نامی که از بزرگان کاشان بود، دفن گردید.

و اما سوال پیش می آید که پس علت دفن امیرکبیر در کربلا چه بوده است؟ چندین ماه بعد از خاکسپاری، همسر امیرکبیر برای عمل نمودن به وصیت او مبنی بر تدفین در کربلا، تلاش های بسیار نمود تا بالاخره توانست موفق شود و جنازه بزرگ مرد تاریخ ایران را به کربلا ببرد.

محل دقیق مزار امیر در حجره جنوب شرقی صحن، یا حیاط مسقف شده فعلی حرم امام حسین، قرار دارد. به عبارت دیگر کسانی که در صف نخست نماز جماعت، در مکان مسقف شده کنونی بایستند، مرقد امیر در موازات شانه چپ آنها جای می گیرد .پس از مرمت های جدید، سنگ مزاری برای ایشان، روی دیوار حجره نصب شده است تا نشانی از آن بزرگ مرد باشد.

حمام فین کاشان

آرامگاه امیرکبیر در کربلا کجاست؟

پس از آوردن جنازه امیرکبیر از کاشان به عراق، حجره ای در یکی از صحن های مرقد مطهر امام حسین (ع) به عنوان محل دفن و مقبره او انتخاب شد. محل دقیق آرامگاه امیر کبیر در جنوب شرقی صحن یا حیاط مسقف شده فعلی حرم سیدالشهدا قرار دارد. این اتاق یا حجره به گونه ای است که درب آن به سمت ضریح امام حسین (ع) می باشد و نمازگزارانی که در این صحن در صف اول نماز جماعت می ایستند، می توانند در سمت چپ خود محل دفن امیرکبیر را ببینند.

در زمان حکومت رضا شاه پهلوی و به همت وزیر مختار وقت ایران در عراق، باقرخان کاظمی، مزار امیرکبیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. سنگ مزاری جدید نیز در نظر گرفته شد که بر روی مقبره امیرکبیر ابیات زیبایی حک شده بود.

قبر امیرکبیر در حرم امام حسین

دسترسی به آرامگاه امیرکبیر

از آنجایی که مرقد امیرکبیر در شهر کربلای معلی و در جوار مرقد مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) واقع شده است، بهترین راه دسترسی به آن استفاده از تور کربلا است. شما می توانید با خرید تور کربلا و رزرو هتل در نزدیکی حرم مطهر امام حسین، علاوه بر زیارت قبر نورانی ایشان، از مقبره امیرکبیر نیز بازدید نمایید و مطمئن باشید که تور شما را به محل دقیق قبر امیرکبیر می برد و در راه گم نمی شوید.

دیدنی های نزدیک به حرم و آرامگاه

ساعات بازدید آرامگاه امیرکبیر

در هر ساعت از شبانه روز بازدید از مرقد امیرکبیر ممکن است، اما پیشنهاد می کنیم که صبح تا ظهر اقدام کنید زیرا این زمان نسبت به دیگر ساعات روز خلوت تر می باشد.

جاذبه های نزدیک آرامگاه امیرکبیر

شما می توانید در سفر به کربلا پس از زیارت حرم امام حسین (ع) و بازدید از محل مدفن امیرکبیر از جاذبه های اطراف آن نیز دیدن کنید. از مهمترین جاهای دیدنی کربلا که در فاصله نزدیکی با مقبره امیرکبیر قرار دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نهر علقمه

نهر علقمه یکی از شاخه های رود فرات است که در کربلا و در نزدیکی حرم سیدالشهدا قرار دارد. این نهر محل شهادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) در واقعه کربلا می باشد. نهر علقمه یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک محل دفن امیرکبیر است که شما پس از بازدید از مرقد امیرکبیر می توانید از این مکان گردشگری دیدن کنید.

مدفن دو طفلان مسلم

از دیگر مکان های دیدنی نزدیک مزار امیرکبیر در کربلا مدفن فرزندان مسلم به نام های محمد و ابراهیم است که به دو طفلان مسلم شهرت دارند. برای بازدید از این مدفن باید وارد مسیر کربلا به بغداد شده و به یک مسیر فرعی که مشخص شده است بروید. پس اگر شما از کربلا بازدید می کنید حتما پیشنهاد می شود پس از بازدید از قبر امیرکبیر در حرم امام حسین حتما از مدفن دو طفلان مسلم نیز بازدید کنید.

علاوه بر این، می توانید به بازدید از رود فرات کربلا بپردازید و از قتلگاه امام حسین، بین الحرمین کربلا، تل زینبیه، حرم حضرت عباس (ع) و آرامگاه حُر زیارت کرده و همچنین بازارهای کربلا را نیز ببینید و سوغاتی تهیه کنید.هتل های نزدیک آرامگاه امیرکبیر

هتل های نزدیک آرامگاه امیرکبیر

اگر قصد دارید در سفر به کربلای معلی در نزدیکی حرم مطهر امام حسین که مقبره امیرکبیر در آنجا واقع شده است، اقامت کنید می توانید به سراغ هتل های کربلا بروید که فاصله نزدیکی دارند. این هتل ها در فاصله کمی از مرقد امیرکبیر قرار دارند و از امکانات و خدمات مناسبی برخوردارند و اقامتی راحت و خاطره انگیز را فراهم می آورند. برخی از این هتل ها را مشاهده می کنید:

هتل الاماره

یکی از هتل های ۴ ستاره شهر کربلا که در نزدیکی محل دفن امیرکبیر قرار دارد، هتل الاماره است. این هتل در خیابان شارع القمه در باب الخان و در فاصله ۳ الی ۴ دقیقه ای از حرم حضرت سیدالشهدا واقع شده است. شما با اقامت در این هتل می توانید به آسانی از قبر امیرکبیر در حرم امام حسین بازدید کنید بدون آنکه نیاز باشد مسیر طولانی را برای بازدید از مقبره امیرکبیر طی کنید.

هتل جواهر

از دیگر هتل های نزدیک به آرامگاه امیرکبیر می توان هتل جواهر را نام برد. مهمانان این هتل می توانند دسترسی راحتی به حرم امام حسین (ع) و زیارت مرقد پاک ایشان و همچنین بازدید از مقبره امیرکبیر داشته باشند. پس در صورت اقامت در این هتل به شما پیشنهاد می شود که حتما از مزار امیرکبیر در کربلا دیدن به عمل آورید.

سؤالات متداول

قبر امیرکبیر کجاست؟

محل دقیق آرامگاه امیرکبیر، جنوب شرقی صحن حرم امام حسین (ع) یا حیاط مسقف شده کنونی حرم است به نحوی که در سمت چپ نمازگزاران صف اول نماز جماعت قرار گرفته است.

چرا امیرکبیر را در کربلا دفن کردند؟

پس از خاکسپاری و گذشت چندین ماه، همسر امیرکبیر به وصیت او که خواسته بود در کربلا دفن شود عمل نمود و او را در کربلا به خاک سپرد.

چه ساعتی می توان از مرقد امیرکبیر بازدید کرد؟

امکان بازدید همه روزه و در تمامی ساعات شبانه روز وجود دارد اما صبح تا ظهر بخاطر خلوت بودن مناسبتر است.

بهترین جاهای دیدنی نزدیک مزار امیرکبیر کجاست؟

نهر علقمه، مدفن دو طفلان مسلم، تل زینبیه، حرم حضرت عباس، آرامگاه حر، رود فرات و قتلگاه امام حسین بهترین و محبوب ترین قسمت های دیدنی نزدیک به مزار امیرکبیر هستند.

۴.۱/۵ - (۹۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۶

  1. الهام حمیدی

    قبر امیرکبیر رو که نمیذارن کسی بره، ولی کساییکه علاقه دارن بدونن کجاست، قسمت زیارت بانوان حرم امام حسین، کنار قبر سید ابرهیم مجاب یه در نقره ای رنگ هستش که بسته هستش و اجازه ورود نمیدن، احتمال اینکه از سمت آقایان هم همچین دری باشه هستش، ولی قطعا نمیذارن بریم داخلش و خدام حرم امام حسین علیه السلام هم گاها حتی برای نشان دادن قبر امیرکبیر امتناع میورزن و نشون نمیدن

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون ازتون که اطلاعات دقیق به ما دادید.

  2. سیدحسن قریشی

    سلام علیکم عکسی که بعنوان قبر گذاشتید محل غسل حضرت سلمان توسط آقا امیرالمؤمنین در مدائن و نزدیک ضریح فعلی جناب سلمان هست قبر امیرکبیر داخل حرم سیدالشهداء بین ضریح شهدا و درب وردی میباشد باتشکر ازشما سیدحسن قریشی ۰۰۹۶۴۷۷۰۷۳۵۸۸۳۵

    • علیرضا قانع

      سلام ممنونیم از شما

  3. یک هم وطن

    امیر کبیر وطن پرست ترین مرد تاریخ ایران ناجوانمردانه در داخل حمام به دوراز ملازمان ( و در نبود همسرش که مدام از نزدیک شدن ماموران حکومتی به واسطه حرمت عضوی از خاندان سلطنتی ) باخوراندن سم و استفاده از تیغ دشنه کین به قتل رسید حکم قتل توسط مادر شاه در زمان مستی ناصرالدین شاه با مهرکردن حکم با انگشتر وی و ارسال با سریعترین پیک ها اتفاق افتاد تا قبل از هشیارشدن شاه اتمام پذیرفته باشد .

  4. alili

    امیر به سلطنت رسید یا صدارت ؟ امیر رو تو حموم به قتل رساندند یا توی کوی وبرزن؟ کاش برای تبلیغات حداقل تاریخ را تحریف نمی کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×