بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » کربلا » حرم امام حسین (ع) کربلا کجاست؟ اماکن دیدنی و هتل های نزدیک
حرم امام حسین (ع) کربلای معلی
کربلا

حرم امام حسین (ع) کربلا کجاست؟ اماکن دیدنی و هتل های نزدیک

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ 28۰3,153

حرم امام حسین (ع) کربلا یکی از مهمترین و مقدس ترین مکان ها در جهان برای مسلمانان و به ویژه شیعیان است. این حرم مطهر به خاطر جایگاه ویژه امام حسین (ع) در میان سایر ائمه و ارادتی که دوستداران اهل بیت به ایشان دارند، ارزش بسیار زیادی دارد. حرم سیدالشهدا (ع) که در شهر کربلا واقع شده به جز فضای دلنشین و معنویت خاصی که دارد از ویژگی هایی دیگری نیز برخوردار می باشد. این مکان مقدس از گذشته تا کنون دستخوش تغییرات گوناگونی شده است که در این مقاله از اقامت ۲۴ قصد داریم به بررسی جامع و کامل حرم امام حسین (ع) بپردازیم.

فهرست این مطلب

حرم امام حسین کجا قرار دارد؟

حرم امام حسین (ع) در کشور عراق و در قلب شهر کربلا قرار دارد. برای دسترسی به حرم پاک امام سوم شیعیان شما می توانید از مسیر زمینی و مرزهای مهران و شلمچه در غرب کشور و یا مسیر هوایی و پرواز های بین شهرهای مختلف ایران و شهرهای نجف و بغداد عراق استفاده کنید. علاوه بر این یکی از راه های دسترسی به حرم امام سوم شیعیان و زیارت ایشان تور کربلا است که توسط شرکت های مسافرتی و گردشگری و زیارتی برگزار می گردند.

برای آن دسته از هموطنانی که امکان تشرف به کربلا را ندارند، شماره تلفن حرم امام حسین (ع) می تواند یک راه ارتباطی برای زیارت از راه دور محسوب گردد. عاشقان اباعبدالله می توانند با شماره ۱۶۴۰ بدون هیچ پیش شماره ای تماس گرفته و به صورت تلفنی صدای اطراف ضریح مطهر امام حسین (ع) را بشنوند و حال و هوای خاص این مکان مقدس را تجربه کنند.

حرم امام حسین (ع) چگونه ساخته شد؟

تاریخچه ساخت حرم امام حسین (ع) سیری طولانی و پر فراز و نشیب دارد و اتفاقات مختلفی برای این مکان مقدس رخ داده است. در طول سالیان مختلف و دوران های تاریخی حرم امام حسین (ع) چند بار تخریب شده است و دوباره به همت دوستداران اهل بیت و این حضرت مرمت و بازسازی شد. اگر برای شما این سوال پیش آمده که چه کسانی حرم امام حسین (ع را تخریب کردند و کدام افراد با عشق و علاقه خود به این حضرت موجبات بازسازی مرقد ایشان را فراهم نمودند، در ادامه همراه ما باشید.

اولین نشانه و بارگاه برای محل دفن امام سوم شیعیان پس از واقعه کربلا و در تاریخ ۱۳ محرم سال ۶۱ هجری توسط قبیله بنی اسد ایجاد شد. پس از قیام مختار ثقفی و به حکومت رسیدن در کوفه در سال ۶۵ هجری، ایشان بنایی آجری در محل قبر شریف امام حسین (ع) ساخت و روستایی در این منطقه تشکیل داد.

پس از سالها و در زمان عباسیان، هارون الرشید دستور به تخریب این مکان مقدس داد اما پسر او مامون زمانی که به عنوان خلافت دست یافت برای نزدیک شدن به طرفداران اهل بیت (ع) اقدام به بازسازی مجدد حرم کرد. در سال ۲۳۲ هجری متوکل عباسی که کینه شدیدی نسبت به اهل بیت (ع) داشت این حرم مطهر را تخریب نمود.

پس از به هلاکت رسیدن متوکل عباسی بار دیگر بنایی بزرگ بر مزار امام حسین (ع) احداث گردید و از آن پس طی دوران های مختلف علویان، آل بویه، سلجوقیان، صفویان و … به مرقد پاک سیدالشهدا (ع) اهمیت ویژه ای داده شد و روز به روز این مکان وسیع تر و باشکوه تر گردید. در نهایت در سال های اخیر و پس از سقوط رژیم بعث عراق توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) توسط دولت عراق و با کمک های بی دریغ ایران پیشرفت چشمگیری به خود گرفته است.

یکی از اتفاقات تلخ برای شیعیان حمله حسین کامل به حرم امام حسین (ع) با تانک و تخریب بخشی از آن بود. این اتفاق در انتفاضه شعبانیه شیعیان عراق در دوم ماه مارس سال ۱۹۹۱ رخ داد و طبق دستور صدام، داماد او حسین کامل به کربلا و حرم مطهر سیدالشهدا حمله و به گلدسته آن آسیب زد و زائران را اذیت و آزار و قتل و عام نمود.

حرم امام حسین (ع)

معماری حرم امام حسین (ع)

معماری بنای امروزی حرم امام حسین (ع) دوران آل بویه است. در سال ۳۶۷ هجری قمری عضدالدوله دیلمی دستور ساخت بارگاه مطهر این حضرت را صادر نمود و طی مدت ۴ سال این بنا ساخته شد. از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی در معماری حرم رخ داده و بخش هایی حذف و بخش هایی اضافه شده اند و تزئینات خارجی و داخلی زیادی صورت گرفتند اما ساختمان اصلی همان بنایی است که در دوره دیلمی پایه گذاری  و احداث گردید.

یکی از بخش های مهم حرم به نام قتلگاه شناخته می شود. قتلگاه حرم امام حسین (ع) قسمتی است که طبق روایات محل به شهادت رسیدن این حضرت است. در واقع در این مکان که در نزدیکی ضریح واقع شده شمر بن ذی الجوشن سر مبارک امام را از تن جدا کرده است. این محل که به نام گودی قتلگاه نیز شهرت دارد دارای حجره ای با درب نقره ای و پنجره مانند می باشد.

حرم امام حسین (ع) چند درب دارد؟

باب های حرم امام حسین زیاد است که هر کدام به یکی از محله های شهر کربلا و خیابان های اطراف باز می شوند. برای هر در ورودی حرم امام حسین (ع) ایوان هایی بلند با تزئینات بسیار زیبای کاشی کاری منقش به آیات قرآن با خط کوفی در نظر گرفته شده است. در گذشته حرم امام حسین (ع) هفت درب داشت اما پس از توسعه صحن و بخشهایی از آن در حال حاضر ده درب برای تشرف به بارگاه مقدس سید الشهدا (ع) وجود دارد. درهای مرقد امام حسین (ع) را با نام های مختلفی می شناسند که عبارتند از:

  • باب قاضی الحاجات
  • باب الرجاء
  • باب الشهدا
  • باب السلام
  • باب الکرامه
  • باب السدره
  • باب السلطانیه
  • باب الراس الشریف
  • باب الزینبیه
  • باب القبله

حرم امام حسین چند گنبد دارد؟

یکی از مسائلی که در سال های اخیر موجب آزرده خاطر شدن زائران حسینی شده است، دیده نشدن گنبد این حرم مطهر از فاصله دور است. به خاطر ساخت و سازهایی که انجام شده دید زائران نسبت به گنبد حرم امام حسین (ع) کاهش پیدا کرده و به حدی رسیده است که از فاصله ۵۰ متری امکان مشاهده حرم وجود ندارد.

در حال حاضر حرم امام حسین (ع) دارای دو گنبد است و گنبد اولیه که به قبه حسینی مشهور است در زیر گنبد دوم محفوظ مانده است. گنبد دوم در عصر صفویه ساخته شده و از ارزش تاریخی و هنری بالایی برخوردار است. از این رو ستاد بازسازی عتبات عالیات تصمیم گرفته برای حفظ این گنبد و افزایش دید زائران گنبدی جدید بر روی آن نصب کند. درواقع ۳ گنبد شدن حرم امام حسین (ع) به این معنی نیست که حرم دارای ۳ گنبد مجزا می ‌شود، بلکه همانگونه که اکنون دو گنبد بر روی هم سوار هستند، گنبد جدید نیز روی آنها سوار می ‌شود تا ارتفاع آن افزایش یابد.

حرم امام حسین (ع) چند گلدسته دارد؟

حرم امام سوم شیعیان دارای ۳ گلدسته است که نخستین آنها توسط منتصر عباسی در سال ۲۴ هجری قمری ساخته شد. منتصر پس از تخریب حرم توسط پدرش متوکل عباسی به بازسازی و مرمت بنا پرداخت و مناره ای بلند برای راهنمایی زائران و به عنوان نشانه حرم مطهر اما حسین (ع) بنا کرد. دو گلدسته دیگر نیز در سال ۷۴۷ هجری قمری در دوران ایلخانان و در جریان بازسازی حرم مطهر توسط سلطان احمد جلایری ساخته شدند. این دو گلدسته به نام های «مناره العبد» و «مناره جنوبی» شناخته می شوند.

پس از تخریب مناره العبد در سال ۱۳۵۴ قمری توسط آل زعمه از متولیان حرم به دلیل انحراف و کج بودن دیگر گلدسته ای ساخته نشد و در حال حاضر حرم امام حسین (ع) دارای دو مناره بلند با تزیینات بسیار زیبای کاشی کاری و طلاکاری است.

حرم امام حسین (ع) چند گوشه دارد؟

ضریح حرم امام حسین (ع) برخلاف سایر ضریح های پاک امامان و معصومین دارای ۶ گوشه است. داستان ها و روایات متعددی برای ۶ گوشه بودن قبر امام حسین (ع) نقل شده که معتبرترین آنها که به واقعیت نزدیک است توسط شیخ مفید در کتاب «الارشادات» ارائه شده است. در این کتاب نام ۱۷ نفر از شهدای بنی هاشم در روز عاشورا ذکر شده که در پایین پای امام در یک گودی بزرگ دفن شده اند که یک از آنها حضرت علی ابن حسین (ع) است. حضرت علی اکبر (ع) از سایر شهدا نزدیکتر به امام دفن شده است.

بنابراین گوشه های اضافی ضریح مطهر سیدالشهدا محل دفن پسر بزرگ یشان و فرزند نوزاد این حضرت یعنی حضرت علی اصغر (ع) و دیگر شهدای روز عاشورا است.

در حرم امام حسین چه دعایی بخوانیم؟

زائرانی که به حرم مطهر امام حسین (ع) مشرف می شوند باید در این مکان مقدس ادعیه و زیارتنامه مخصوص این حضرت را بخوانند در منابع مختلف آمده است که در حرم سیدالشهدا خواندن نماز مخصوص زیارت و خواندن زیارتنامه هایی همچون زیارت وارث، زیارت ناحیه مقدسه، زیارت عاشو، زیارت رجبیه و زیارت شب های قدر فضیلت بسیار دارد.

چه کسانی در حرم امام حسین (ع) دفن شده اند؟

در حرم مطهر امام حسین (ع) علاوه بر پیکر پاک ایشان افراد دیگری نیز دفن شده اند. مهمترین آنها پسران این امام یعنی حضرت علی اکبر (ع) و حضرت علی اصغر (ع) هستند که در پایین پای پدرشان به خاک سپرده شده اند. از دیگر افرادی که مدفن آنها در حرم امام حسین (ع) است و دارای ضریح جداگانه ای هستند می توان به حبیب ابن مظاهر و ابراهیم مجاب اشاره نمود.

همچنین بسیاری از شهدای عاشورا و عالمان و مشاهیر مانند محمد تقی شیرازی، محمد حسین حائری اسفهانی، سید علی طباطبایی، سید رضی، رجال سیاسی مشهور مانند امیرکبیر، مظفرالدین شاه قاجار، محمد علی شاه قاجار، احمد شاه قاجار، ظاهر شاه هندی، ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه قاجار و … در این حرم مطهر دفن شده اند.

چرا حرم امام حسین (ع) بوی سیب می دهد؟

نقل شده کسانی که به زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) می روند در این مکان مقدس بوی سیب استشمام می کنند. این سخن ریشه در روایتی از ام سلمه دارد که می گوید: « روزی هنگام نازل شدن جبرئیل بر پیامبر و سخن گفتن با ایشان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) وارد شدند. جبرئیل شروع کرد به اشاره کردن با دستش، مثل کسی که چیزی را می گیرد ناگهان در دستش یک سیب و به و انار بود و آنها را به حسنین دارد. این میوه های بهشتی خاصیتی داشتند که هر کسی هر چقدر از آنها می خورد باز به حالت اول باز می گشتند و تمام نمی شدند»

 طبق روایتی با شهادت حضرت فاطمه (س) انار و با شهادت حضرت علی میوه به از بین رفتند. می گویند امام در روز عاشورا برای برطرف کردن عطش خود این سیب را می بوییدند و با شهادت ایشان نیز این میوه بهشتی نیز ناپدید گردید. از این رو گفته می شود هرکس از شیعیان که زائر قبر سیدالشهدا است و در وقت سحر به حرم مطهر ایشان مشرف گردند بوی سیب را استشمام می کنند.

محیط حرم امام حسین کربلا

ایوان ها و رواق های حرم امام حسین (ع)

در حرم مطهر سیدالشهدا (ع) و اطراف صحن آن ایوان های بزرگی وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند:

  • ایوان طلا

معروف ترین ایوان حرم در ضلع جنوبی واقع شده و به خاطر پوشش دیوارهای آن با طلا به نام ایوان طلا شناخته می شود. این ایوان دارای سه در چوبی با روکش طلا و تزئینات هنرمندان مینا کاری و کتیبه های آیات قرآن و اشعار عربی است.

  • ایوان ناصری

یکی دیگر از ایوان های حرم اباعبدالله در ضلع غربی قرار دارد و به خاطر انتساب به نام ناصرالدین شاه قاجار به ایوان ناصری معروف است. بعدها به خاطر بازسازی این ایوان توسط سلطان عبدالحمید عثمانی به نام ایوان حمیدی نیز شهرت یافت. این ایوان زیبا در تاریخ ۱۲۷۵ هجری قمری ساخته شده و در سال ۱۳۰۹ هجری قمری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

  • ایوان وزیر

در وسط ضلع شمالی صحن حرم ایوانی منسوب به یکی از وزرای دوره قاجار قرار دارد که به نام ایوان وزیری شناخته می شود. یکی از درب های صحن حرم به نام باب السلام به این ایوان گشوده می شود و ایوان وزیری محل دفن بسیاری از علما و بزرگمردان است.

در چهار طرف گنبدخانه حرم امام حسین (ع) رواق هایی زیبا وجود دارند که پوشش دیوارها و کف آنها از سنگ مرمر و سقف آنها آینه کاری شده است. این رواق ها عبارتند از:

  • رواق ابراهیم مجاب

این رواق در غرب گنبدخانه واقع شده و به خاطر وجود قبر و ضریح ابراهیم مجاب به این نام شهرت یافته است. همچنین در این رواق چند تن از علما نیز به خاک سپرده شده اند. از رواق ابراهیم مجاب دو درب به نام های باب حبیب بن مظاهر و باب سید ابراهیم مجاب به صحن حرم امام حسین باز می شود.

  • رواق حبیب بن مظاهر

در قسمت جنوبی گنبدخانه رواقی وجود دارد که محل دفن شهید بزرگ کربلا، حبیب بن مظاهر می باشد. ضریح این شهید والامقام که از جنس نقره می باشد در این رواق قرار گرفته و علاوه بر ایشان برخی دیگر از بزرگان و افراد مشهور در مقبره ای مخصوص در رواق حبیب بن مظاهر به خاک سپرده شده اند.

  • رواق فقها

رواق شرقی از دیگر رواق های اطراف گنبدخانه است که به خاطر وجود قبور چند تن از فقهای شیعه مانند وحید بهبهانی، سید علی طباطبایی و شیخ یوسف آل عصفور به این نام شهرت یافته است. علاوه بر این بزرگان افراد دیگری نیز در این رواق مدفون شده اند.

  • رواق سلاطین

آخرین رواق حرم امام حسین (ع) در بخش شمالی گنبدخانه واقع شده و به خاطر وجود قبر چندین تن از شاهان قاجاری مانند مظفرالدین شاه، محمد علی شاه و احمد شاه به نام رواق سلاطین شناخته می شود.

اماکن نزدیک به حرم امام حسین (ع) کربلا

برخی از اماکن وجود دارند که نزدیک به حرم مطهر امام حسین (ع) کربلا هستند و علاوه بر زیارت این حرم می توانید از این اماکن نیز دیدن کنید. در ادامه در خصوص چند مورد از این مکان ها اطلاعاتی را به شما اعلام خواهیم کرد.

  • آرامگاه امیر کبیر

میرزا تقی خان فراهانی که مشهور به امیر کبیر بود و در زمان ناصرالدین شاه، وزارت کشور را برعهده داشت، در نزدیکی حرم امام حسین (ع) دفن شده است. آرامگاه امیرکبیر به حرم نزدیک است و می توانید به سادگی به آنجا بروید.

  • نهر علقمه

جاذبه دیدنی بعدی نهر علقمه است. این نهر در حقیقت یکی از شاخه هایی است که از رود فرات جدا شده است و به کربلا وارد می شود. نهر علقمه در زمان عباسیان به این اسم نامگذاری شد.

  • مدفن دو طفلان مسلم

آرامگاه دو طفلان مسلم که مقبره محمد و ابراهیم، فرزندان مسلم هستند، مکان دیدنی بعدی است که در نزدیکی حرم امام حسین (ع) قرار گرفته است. برای رفتن به این مقبره باید از مسیر و جاده کربلا به بغداد به یک مسیر فرعی بروید. داخل حرم دو ضریح وجود دارد که مربوط به کودکان مسلم است. فاصله این دو ضریح با یکدیگر ۶ متر است.

جاهای دیدنی اطراف حرم امام حسین

هتل های نزدیک به حرم امام حسین

در این قسمت به هتل هایی که در نزدیکی حرم امام حسین (ع) کربلا قرار گرفته اند، اشاره خواهیم کرد. شناختن این هتل ها را می توانید با استفاده از روش بررسی سایت های مختلف، گوگل مپ و…انجام دهید؛ اما یکی از ساده ترین و بهترین روش هایی که می توانید انتخاب کنید استفاده از سایت اقامت ۲۴ برای رزرو هتل در کربلا است. در این سایت می توانید بهترین و مناسب ترین هتل ها و همچنین اقامتگاه ها را انتخاب کنید.

  • هتل الاماره

این هتل یکی از هتل های ۴ ستاره شهر کربلا است که به دلیل فاصله ۳ الی ۴ دقیقه ای با حرم امام حسین (ع) کربلا بسیار مورد توجه زائرین قرار می گیرد. گنجایش ۳۰۰ نفری این هتل را در ۷ طبقه می توانید مشاهده کنید که بسیار نیز اهمیت دارد. هتل الاماره در خیابان شارع القمه در باب الخان قرار گرفته است. در این هتل، رستوران در طبقه هفتم قرار گرفته است و از آنجا می توانید در هر وعده غذایی که صرف می کنید، نمای زیبایی از حرم حضرت ابوالفضل را مشاهده کنید.

رستوران هتل نیز دارای منوی فول برد و همچنین منوی ایرانی است و از سرآشپزان ایرانی نیز بهره می برد. اگر در خصوص وضعیت اتاق ها نیز بخواهید بدانید، می توان گفت که اتاق ها در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و شرایط بخش خانه داری هتل نیز بسیار مناسب است.

  • هتل جواهر

مورد بعدی با نام هتل جواهر شناخته می شود که باز هم در فاصله نزدیکی از حرم امام حسین (ع) کربلا قرار گرفته است و صرفا چیزی بین ۴ الی ۵ دقیقه را تا حرمین مطهر فاصله دارد. نزدیک بودن این هتل به حرم و همچنین داشتن امکانات مختلفی همچون اینترنت رایگان، آسانسور، تلویزیون ماهواره ای، سرویس بهداشت و نظافت اتاق و همچنین قیمت بسیار مناسب بابت اقامت در هتل از جمله آپشن هایی است که زوار را به سمت این هتل می کشاند.

اما شما می توانید در هتل نورالفرقدین کربلا هم اقامت داشته باشید که دسترسی و قیمت بسیار مناسبی هم دارد.

سؤالات متداول

حرم امام حسین کجاست؟

حرم امام حسین در میانه کربلا و به فاصله حدود ۷۷ کیلومتری نجف و ۱۰۲ کیلومتری بغداد قرار گرفته است.

امکان زیارت با تور مجازی حرم امام حسین (ع) کربلا وجود دارد؟

بله شما می توانید از طریق وب سایت حرم ۳۶۰ و همچنین وب سایت اهل البیت به زیارت بپردازید.

چرا پرچم حرم امام حسین (ع) کربلا قرمز است؟

چون در میان اعراب رسم داشتند که اگر کسی به ناحق کشته می شد و انتقام آن را نمی توانستند به درستی بگیرند، پرچم قرمزی بر مزار او قرار می دادند. به همین دلیل پرچم حرم امام حسین (ع) نیز قرمز رنگ است.

چگونه با حرم امام حسین (ع) تماس بگیریم؟

شما می توانید از طریق شماره عمومی ۰۸۵۰ ۱۹۵ ۷۸۰ ۹۶۴+ و یا از طریق شماره تماس اختصاصی ایرانیان و بدون پیش شماره ۱۶۴۰ با حرم امام حسین (ع) تماس حاصل فرمایید. شماره گیری ۱۶۴۰ هزینه مشابه با شماره گیری تلفن ثابت دارد و در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر است.

فاصله بین حرم امام حسین (ع) تا حضرت عباس چقدر است؟

فاصله حرم امام حسین (ع) تا حرم حضرت عباس که بین الحرمین نام دارد ۳۷۸ متر است که زائران در ظهر عاشورا این فاصله را می دوند. دلیل این کار را می توانید در مقاله بین الحرمین کربلا مطالعه کنید.

چگونه به پخش زنده حرم امام حسین (ع) دسترسی پیدا کنیم؟

حرم امام حسین در میانه کربلا و به فاصله حدود ۷۷ کیلومتری نجف و ۱۰۲ کیلومتری بغداد قرار گرفته است.

چگونه به پخش زنده حرم امام حسین (ع) دسترسی پیدا کنیم؟

پخش زنده حرم امام حسین (ع) کربلا از طریق مراجعه به سایت https://qeynar.ir/haram/karbala/ مشاهده است.

حرم امام حسین (ع) در کدام خیابان است؟

خیابان قبله دقیقا روبروی باب القبله حرم امام حسین است که به خیابان جمهوری منتهی می شود. در فاصله بین الحرمین نیز به خیابان صاحب الزمان و خیابان عباس متصل می گردد. خیابان سدره نیز از سمت باب السدره روبروی حرم است.

۴/۵ - (۳۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×