» جهانگردی » کربلا » ۱۷ از مکان های زیارتی کربلا؛ عکس و آدرس
مکان های زیارتی کربلا و جمعی از زائرین
کربلا

۱۷ از مکان های زیارتی کربلا؛ عکس و آدرس

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ۰542

کربلا از جمله شهرهای زیارتی است که سالانه مسلمانان زیادی از سراسر دنیا برای زیارت به آن سفر می‌کنند. جاهای دیدنی کربلا در لیست اماکن تاریخی و مذهبی قرار می‌گیرند که دیدن آن‌ها در کنار زیارت خالی از لطف نیست. شهر کربلا در غرب رود فرات قرار گرفته و فاصله آن با بغداد حدود ۱۰۵ کیلومتر است.

بدون شک، زیارت مقبره امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) حال و هوای خاص خودش را دارد. البته به جز آن‌ها، مکان‌های زیارتی دیگر هم وجود دارد که در مجله گردشگری اقامت ۲۴ به آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه تصاویر مکان های زیارتی کربلا به همراه اطلاعات و آدرسشان را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مرقد حر بن ریاحی

مرقد حر بن ریاحی یکی از محل ‌های زیارتی کربلا به شمار می‌آید که در ۶ کیلومتری حرم امام حسین (ع)، در نزدیکی منطقه‌ای معروف به کمالیه قرار گرفته است. حر بن ریاحی از قبیله بنی تمیم بود، به همین دلیل جنازه او را به خارج از میدان معرکه و به مکان فعلی منتقل کرده و به خاک سپرده‌اند. مرقد حر بن ریاحی در سال ۳۷۰ ق. به دستور فردی به نام عضدالدوله ساخته شد.

در نهایت سال ۹۱۴ ق. شاه اسماعیل دستور داد گنبدی بر روی قبر حر بنا کنند و صحن کوچکی برایش بسازند. این بنا در سال‌های بعد بارها مورد بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۴۲۷ ه.ق. یعنی پس از سقوط صدام، دیوان وقف شیعی بنای قدیمی مرقد حر بن ریاحی را به صورت کامل تخریب کرد تا آرامگاه جدیدی برای آن بسازد.

آدرس: ۹ کیلومتری شهر کربلا، منطقه کمالیه

تصویری از گنبد مرقد حر

آرامگاه حبیب بن مظاهر

از دیگر اماکن زیارتی در کربلا می‌توان به آرامگاه حبیب بن مظاهر اشاره داشت. مزار حبیب بن مظاهر اسدی در سمت غربی رواق جنوبی حرم امام حسین (ع) قرار گرفته است. این فرد از قبیله بنی اسد و از شهدای والامقام واقعه عاشورا است. بسیاری از افراد معتقدند او از صحابه پیامبر (ص) بوده و برخی دیگر او را به عنوان تابعی از اصحاب امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می‌شناسند.

آدرس: کربلا، نزدیکی بارگاه امام حسین

محوطه آرامگاه حبیب بن مظاهر

بین الحرمین

بین‌الحرمین در واقع حد فاصل میان حرم حضرت عباس (ع) و حرم امام حسین (ع) است. جالب است بدانید که در گذشته بین‌الحرمین به صورت فضای بین دو حرم نبود، بلکه حد فاصل حرمین، ساختمان های تجاری و منازل مسکونی قرار گرفته بود. در زمان صدام، برای توسعه اطراف حرف، اماکن مسکونی و بناهای تجاری این محدوده به طور کامل تخریب و فضای کنونی بین‌الحرمین درست شد. پس از اینکه صدام فوت شد، طرح توسعه این مکان توسط ستاد بازسازی عتبات ایران – عراق بررسی و اجرایی گردید.

آدرس: کربلا، حدفاصل بین حرم امام حسین و حضرت عباس

بین الحرمین در شب

حرم امام حسین

از مهم‌ترین مکان ‌های زیارتی در شهر کربلا می‌توان به حرم امام حسین (ع) اشاره داشت. ساختمان مرقد امام سوم ما شیعیان مربوط به دوران صفوی، عثمانی و قاجار است. این حرم دارای گنبد بزرگی از جنس طلا است و زیر این گند ضریح نقره‌ای و بزرگی قرار گرفته است.  حضرت علی اکبر (ع) و حضرت علی اصغر (ع)، دو فرزند امام حسین (ع) در درون قبر آن حضرت دفن شده‌اند. جالب است بدانید که بیشتر شهیدان واقعه کربلا در قسمت شرق ضریح امام حسین (ع) دفن شده‌اند.

آدرس: کربلا، پس از میدان باب البغداد

حرم امام حسین (ع) در کربلا

حرم حضرت ابوالفضل (ع)

حرم حضرت ابوالفضل از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌ های زیارتی کربلا است که سالانه شیعیان زیادی برای زیارت و ادای نذر مهمان آن می‌شوند. حرم این حضرت فاصله کمی تا مقبره امام حسین (ع) دارد. جالب است بدانید که در اطراف حرم حضرت عباس آب جریان دارند که این آب به عنوان معجزه عباس شناخته می‌شود. این حرم زیبا دارای یک گنبد طلایی، ۴ رواق و صحن و ایوان بزرگی است.

آدرس: کربلا، میدان باب البغداد، خیابان نخل، روبه‌روی بازار کربلا

حرم حضرت ابوالفضل و گلدسته ها و گنبد

آرامگاه سید ابراهیم مجاب

سید ابراهیم مجاب در واقع نوه امام موسی کاظم (ع)، فرزند محمد عابد است. این فرد با نام ضریر کوفی نیز شناخته می‌شود که پس از مرگ متوکل از کوفه به کربلا هجرت کرد. جالب است بدانید که سید ابراهیم مجاب را اولین سید فاطمی ساکن کربلا نامیده‌اند. آرامگاه سید ابراهیم مجاب در حرم امام حسین (ع) قرار گرفته است.

آدرس: کربلا، بخش غربی صحن امام حسین

آرامگاه سید ابراهیم مجاب

تل زینبیه

تل زینبیه در واقع مکانی مشرف به قتلگاه امام حسین (ع) است که در واقعه کربلا، حضرت زینب (س) از بالای آن، برادرش را در زمان جنگ و شهادت نظاره می‌کرد. واژه تل به معنای پشته برآمده از زمین و تپه‌ای از ریگ و خاک است. جالب است بدانید که بعضی از تاریخ پژوهان معتقدند سخنی از تل زینبیه و حضور حضرت زینب (س) در منابع معتبر نیامده است. دقت داشته باشید که این مکان در غرب حرم امام حسین (ع) واقع شده و دارای گنبد و بارگاه است.

آدرس: کربلا، روبه‌روی بارگاه امام حسین(ع)

تل زینبیه

خیمه گاه حسینی

از دیگر مکان های زیارتی کربلا می‌توان به خیمه گاه حسینی اشاره داشت. بنابر گفته مورخان، این مکان محل برافراشته شدن خیمه‌ها و چادرهای سیدالشهداء (ع) و یاران وی بوده است. دقت داشته باشید که اولین بنای آن مربوط به قرن دهم قمری بر می‌گردد. در سال ۱۲۱۷ه.ق، پس از حمله وهابی‌ها به کربلا فردی به نام سید علی طباطبائی برای ساخت باروی شهر کربلا اقدام کرد. در همان زمان به دستور صاحب ریاض بنایی ساخته شد و این مکان به عنوان قبرستان قرار گرفته و نام آن به المخیم تغییر کرد.

آدرس: کربلا، منطقه بین الحرمین

خیمه گاه حسینی در نزدیکی حرم

آرامگاه طفلان مسلم

از اماکن زیارتی کربلا می‌توان به مرقد طفلان مسلم اشاره داشت. در سال ۶۱ قمری فرزندان مسلم به دست یکی از سپاهیان عمر بن سعد به شهادت رسیدند. این مکان توسط یک راه فرعی به جاده اصلی کربلا بغداد متصل می‌شود. آرامگاه طفلان مسلم دو گنبد کاشی فیروزه‌ای دارند. روبه‌روی در درب ورودی، یک ایوان مستطیل شکل و سرپوشیده قرار دارد که در دو طرف آن کفشداری است. ضریح غربی برای محمد بن مسلم و ضریح شرقی برای ابراهیم بن مسلم است.

آدرس: کربلا، غرب شهر مُسَیب

تصویری از دو گنبد طفلان مسلم

مقام امام صادق (ع)

یکی از جاهای زیارتی کربلا مقام امام صادق (ع) است که در نزدیکی حرم امام حسین (ع) قرار گرفته است. زمانی که امام صادق (ع) برای زیارت امام حسین (ع) به کربلا می‌رفتند، در این مکان برای اقامت توقف کردند. این مقام پس از سقوط رژیم بعث عراق، در سال ۱۹۹۴ م. بازسازی شد. دقت داشته باشید که مقام امام صادق (ع) در نزدیک رود فرات در شمال کربلا و یک کیلومتری حرم امام حسین (ع) قرار دارد. این مقام توسط یکی از صوفیان بکتاشی به نام جهان دده، در سده دهم هجری ساخته شد.

آدرس: کربلا، نزدیکی رود فرات، یک کیلومتری حرم امام حسین

مقام امام صادق (ع)

مزار عون بن عبدالله

یکی از معروف‌ترین اماکن زیارتی کربلا، مزار عون بین عبدالله است که در حومه و یازده کیلومتری شهر کربلا در سمت شمال غربی این شهر قرار گرفته است. در مورد هویت شخص مدفون در این زیارتگاه باورهای مختلفی وجود دارد. برخی از افراد بر این باورند که این بارگاه متعلق به عون بن عبدالله بین جعفر بن ابی طالب است. البته بر اساس کتاب مراقد المعارف این گفته صحیح نیست.

آدرس: در نزدیکی اتوبان کربلا – بغداد

مزار عون بن عبدالله

مقام حضرت مهدی (عج)

از اماکن متبرکه شهر حله می‌توان به مقام حضرت مهدی (عج) اشاره داشت که در داخل یک بازار قدیمی شهر، پشت مسجد بزرگ حله واقع شده است. دقت داشته باشید که در کشور عراق، چندین مقام برای حضرت مهدی (عج) وجود دارد که تنها برخی از آن‌ها مشهور و شناخته شده هستند. جالب است بدانید که قدمت این مکان زیارتی به نیمه اول سده هفتم هجری بر می‌گردد و از گذشته تا به اکنون جزء زیارتگاه‌های بسیار مهم شهر بوده است.

آدرس: کربلا، ۵۰ کیلومتری سمت شرق شهر کربلا

مقام حضرت مهدی (عج)

آرامگاه امیرکبیر

آرامگاه امیرکبیر نیز از مکان‌های زیارتی شهر کربلا به شمار می‌رود که در نزدیکی حرم امام حسین (ع) قرار گرفته است. میرزا تقی خان فراهانی که با لقب امیرکبیر شناخته می‌شود، در واقع صدراعظم معروف حکومت ناصرالدین شاه در دوره قاجار بود. امیرکبیر اصلاحات و کارهای بزرگ و ارزشمند زیادی برای ایران انجام داد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تاسیس مدرسه دارالفنون، تاسیس نخستین دانشگاه مدرن و روزنامه وقایع اتفاقیه اشاره داشت. جالب است بدانید که آرامگاه امیرکبیر ابتدا در کاشان و در مشهد اردهال بود؛ ولی پس از مدتی بنابر درخواست همسرش، جسد وی به کربلا منتقل شد.

آدرس: کربلا، نزدیکی حرم امام حسین (ع)

آرامگاه امیرکبیر داخل حرم امام حسین (ع)

مقام دست چپ حضرت عباس (ع)

مقام دست چپ حضرت عباس محل افتادن دست چپ ایشان است که در جنوب شرقی حرم قرار گرفته است. این بنای کوچک هشت ضلعی بوده و دارای گنبد فیروزه ای است. در گذشته این مقام به شکل پنجره کوچک برنزی در دیوار یک خانه بود. ولی به دلیل توسعه خیابان بنای قدیمی از بین رفت و مجددا به شکل کنونی ساخته شد.

آدرس: کربلا، میان بازار کربلا

مقام دست چپ حضرت عباس (ع)

مقام دست راست حضرت عباس (ع)

مقام دست راست حضرت عباس (ع) در حقیقت محل افتادن دست راست حضرت ابوالفضل (ع) است که در داخل کوچه‌ای در محله باب بغداد و شمال شرقی حرم آن حضرت قرار گرفته است. بنای مقام دست راست حضرت عباس (ع) یک بنای مستطیلی و کاشی کاری شده است و از مکان‌ های زیارتی کربلا به حساب می‌آید. این بنا نسبتا کوچک بوده و ضلع جنوبی آن دارای سه پنجره بزرگ و در ضلع شرقی آن دارای یک پنجره مشبک مسی است.

آدرس: کربلا، ضلع شمال شرق حرم حضرت عباس

مقام دست راست حضرت عباس (ع)

مرقد ابن فهد حلی

مرقد ابن فهد حلی یکی از جاهای زیارتی در کربلا است که متعلق به یکی از علمای بزرگ شیعه و از شاگردان شهید اول مقداد بوده است. ابن فهد حلی در سال ۸۴۱ ه.ق فوت کرد و مرقد آن در خیابان باب‌القبله امام حسین (ع) قرار گرفته است. بر روی مقبره وی یک گنبد قدیمی وجود دارد که بنابر گفته‌های آل طعمه توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است. در نهایت این بنا در سال ۱۳۸۴ ه.ق. مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت.

آدرس: کربلا، خیابان باب القبله امام حسین

مرقد ابن فهد حلی

کهف العباس

کف العباس که به آن مقام کهف العباس نیز گفته می‌شود نام دو مکان در کربلا است که در آن دست‌های حضرت عباس (ع) در روز عاشورا از تن جدا شد و به زمین افتاد. این دو مقام با نام‌های مقام دست راست و مقام دست چپ حضرت عباس شهر دارند که در قسمت جنوب شرقی و شمال شرقی بیرون حرم حضرت عباس (ع) قرار گرفته‌اند. در این دو مکان نمادهایی درست شده است که برای زائران بسیار مقدس و مهم هستند.

آدرس: کربلا، جنوب شرقی و شمال شرقی بیرون حرم حضرت عباس (ع)

کهف العباس

نقشه مکان های زیارتی کربلا

تصویر زیر نقشه جاهای زیارتی کربلا است و شما با استفاده از آن می‌توانید به آدرس دقیق تمامی آن‌ها دسترسی پیدا کنید. همچنین امکان دانلود فایل این نقشه برای شما عزیزان فراهم شده است.

نقشه ای از مکان های زیارتی کربلا

برای دانلود فایل نقشه جاهای زیارتی کربلا کافیست روی لینک کلیک کنید.

چطور به کربلا برویم؟

کربلا یکی از شهرهای زیارتی محبوب و پرطرفدار در بین ایرانیان است که هر ساله مورد استقبال افراد زیادی قرار می‌گیرد. اگر برای بار اول به کربلا سفر می‌کنید و با اماکن تاریخی و مذهبی آن آشنا نیستید، بدون شک رزرو تور کربلا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. معمولا این تورها از تورهای ترکیبی زیارتی و سیاحتی است که می‌تواند خاطرات و لحظات بسیار خوشی را برای شما و خانوادتان رقم بزنند.

اگر می‌خواهید سفر خوب و بدون دغدغه‌ای داشته باشید، توصیه می‌کنیم این تور را از طریق وب سایت‌ها و آژانس‌های مسافرتی معتبر و حرفه‌ای رزرو کنید.

در کربلا کجا اقامت کنیم؟

پس از آشنایی با مکان های زیارتی کربلا می‌توانید برای سفر خود به این شهر زیارتی و توریستی برنامه‌ریزی کنید. برای این کار ابتدا باید به فکر رزرو هتل در کربلا باشید. انتخاب هتل باید بر اساس فاکتورها و فیلترهای مختلفی صورت بگیرد.

برای انتخاب بهترین هتل کربلا باید به موقعیت مکانی، دسترسی‌های آسان سریع به اماکن زیارتی و دیدنی شهر، امکانات تفریحی، خدمات رفاهی، رتبه هتل، قیمت، اتاق و … دقت داشته باشید. با بررسی این موارد می‌توانید اقامتی بدون دغدغه داشته باشید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی تمام مکان های زیارتی کربلا پرداختیم. هر یک از این مکان‌ها دارای حال و هوای و جذابیت‌های خاص خود است. تمام افرادی که خالصانه عاشق اهل بیت و امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) هستند، در روزهای مهمی همچون تاسوعا – عاشورا و اربعین (پیاده روی اربعین) به این کشور سفر می‌کنند.

اگر تمایل به بازدید از تمام جاهای زیارتی کربلا دارید، می‌توانید تور کربلا اقامت ۲۴ را انتخاب کنید. این تور یک تور ترکیبی سیاحتی و زیارتی است که با استفاده از آن می‌توانید از تمامی اماکن مذهبی و تاریخی بازدید کنید.

سؤالات متداول

جاهای زیارتی کربلا نزدیک حرم امام حسین کدامند؟

آرامگاه حبیب بن مظاهر، بین‌الحرمین، حرم حضرت ابوالفضل، آرامگاه سید ابراهیم مجاب، تل زینبیه، خیمه گاه ‏حسینی، مقام امام صادق (ع)، آرامگاه امیرکبیر، مقام دست چپ و مقام دست راست حضرت عباس (ع) از جمله ‏اماکن نزدیک حرم امام حسین (ع) هستند. ‏

جاهای زیارتی کربلا نزدیک حرم حضرت ابوالفضل کدامند؟

حرم امام حسین (ع)، آرامگاه حبیب بن مظاهر، بین‌الحرمین، آرامگاه سید ابراهیم مجاب، تل زینبیه، خیمه گاه ‏حسینی، مقام امام صادق (ع)، آرامگاه امیرکبیر، مقام دست چپ و مقام دست راست حضرت عباس (ع) در ‏نزدیکی حرم حضرت ابوالفضل هستند. ‏

معروف ترین اماکن زیارتی کربلا کدامند؟

حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت ابوالفضل (ع) از معروف‌ترین اماکن زیارتی کربلا هستند.‏

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×