بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جهانگردی » نجف » قبر آدم و حوا کجاست؟ اطلاعاتی که تا به حال نمی دانستید!
قبر آدم و حوا
نجف

قبر آدم و حوا کجاست؟ اطلاعاتی که تا به حال نمی دانستید!

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ 172۶24,766

درباره محل قبر آدم و حوا نقل های مختلفی وجود دارد اما از همه ی آن ها می توان به این نتیجه رسید که احتمالا قبر حضرت آدم در نجف بوده و هم اکنون یکی از مکان های دیدنی نجف به حساب می آید. این مساله در زیارت هایی که از امامان به جا مانده نیز ذکر شده است. قبر حضرت آدم و حوا درست مانند زندگی آن ها پر از رمز و راز است و داستان جالبی دارد. با ما همراه باشید.

قبر آدم و حوا کجاست؟

بنا بر روایات گفته شده حضرت آدم بیشتر عمر خود را در کوفه گذرانده و در اواخر زندگی خود به شهر مکه رفته و مشغول ساختن کعبه شده است. پس از مدتی در مکه از دنیا رفته و پیکر ایشان توسط فرزندش «شیث» که به عنوان وصی بعد از پدر انتخاب شده بود، در مکه به خاک سپرده شد. 

همانطور که می دانید حضرت نوح نیز یکی دیگر از پیامبران الهی است؛ که قوم او پس از هدایت به فرمان خداوند، کشتی ساخته و حضرت نوح به همراه سایر هدایت یافتگان و گونه های جانوری سوار بر کشتی شدند و توانستند از طوفان عظیم، نجات یابند و به منطقه دیگری مهاجرت کنند. هنگام عبور این کشتی از مکه، حضرت نوح به فرمان خداوند تابوت آدم را خارج کرده و همراه خود به نجف آورد. به همین دلیل، جایگاه قبر آدم علیه السلام دچار شک و شبهات شده است. 

قبر حضرت آدم در کدام کشور است؟ توضیحاتی بر اساس روایات

برخی از روایات به جا مانده از امامان، به این مساله اشاره دارند که قبر حضرت آدم در نجف اشرف واقع شده است. در ادامه به ذکر تعدادی از آن ها می پردازیم.

نقل از امام صادق (ع):

«خداوند تعالی به نوح (ع) در حالی که درون کشتی قرار داشت، وحی کرد که یک هفته پیرامون کعبه طواف کند و او چنین کرد، سپس وارد آب شد؛ در حالی که آب تا زانوهایش را فرا گرفته بود، آنگاه تابوتی را از آب بیرون آورد که در آن استخوان های آدم (ع) بود و تابوت را به داخل کشتی منتقل ساخت و بارها به دور کعبه طواف نمود، آنگاه به باب کوفه و وسط مسجد آن رسید و گروهی که با نوح بودند پراکنده شدند، سپس تابوت را در محلی به نام غری دفن نمود.»

(جزایری، نعمت الله، النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین، ص۵۹، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، قم، چاپ اول، ۱۴۰۴ق).

آدم و حوا

همچنین درباره قبر آدم و حوا روایت شده که:

«جنازه حضرت آدم در کوه ابوقبیس که در مکّه است مدفون شد. آن‌گاه حضرت نوح (ع) بعد از طوفان استخوان‌ هاى آدم (ع) را در تابوتی ریخته، آن تابوت را در پشت کوفه دفن کرد، قبر آدم و نوح (ع) در “غرى” (یعنى نجف اشرف) است و تابوت امیر المؤمنین على (ع) بالای تابوت آن ها در یک مکان قرار دارد».

(مسعودی، علی بن حسین، إثبات الوصیه للإمام علی بن ابی طالب، ص ۲۳، انتشارات انصاریان، قم، چاپ سوم، ۱۳۸۴ش؛ مسعودى، على بن حسین، ترجمه إثبات الوصیه، ص ۲۰، مترجم: نجفى، محمد جواد، اسلامیه، تهران، ۱۳۶۲ش).

به این ترتیب، قبر آدم و حوا نجف تشخیص داده شده است. اگر چه که بسیاری از افراد مانند جغرافی دان مسلمان محمد ادریسی بر اساس مشاهدات عینی گفته بوده است که قبر حضرت حوا جده واقع شده است که این موضوع خیلی عمومی نیست.

نقل از امام باقر (ع):

«ما بین رکن و مقام، انباشته از قبور پیامبران الهی است و قبر حضرت آدم نیز در همان محل است». (کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی‌اکبر، آخوندی، محمد، ج۴، ص۲۱۴، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق). 

در زیارت نامه امام علی (ع) نیز ذکر شده که محل قبر حضرت آدم (ع) و حضرت نوح (ع) در کنار ضریح امام علی (ع) قرار گرفته است (مفاتیح الجنان، زیارتنامه حضرت امیر (ع)).

در رابطه با قبر حوا (ع)، سید بن طاووس نقل می کند:

«در صحف ادریس (ع) آمده که آدم (ع) ده روز به مرض تب بیمار بود و وفات او در روز جمعه یازدهم محرم اتفاق افتاد و او را در غاری در کوه ابوقبیس دفن کرده و او را رو به قبله قرار دادند و عمر او از زمان تولد تا هنگام وفات نهصد و سی سال بود. حوا (ع) فقط یک سال بعد از او زنده بود، سپس پانزده روز بیماری کشید و آن‌ گاه وفات یافت و او را در کنار آدم دفن کردند».

(ابن طاوس، علی بن موسی، سعد السعود للنفوس منضود، ص ۳۷، دار الذخائر، قم، چاپ اول، بی‌تا)

از این روایات گفته شده می توان دریافت که قبر آدم و حوا ابتدا در مکه قرار داشته و سپس از آنجا به نجف برده شده است. در مورد قبر حضرت حوا نیز عده ای معتقدند که ایشان در جده عربستان به خاک سپرده شدند و به همین دلیل به این منطقه جده می گویند چرا که جده به معنی مادر بزرگ می باشد.

طول قبر حضرت آدم 

مطمئنا قبر آدم و حوا که در هزاران سال پیش می زیسته اند با اندازه و شکل آرامگاه های امروزی کاملا متفاوت است. اندازه قبر حضرت آدم و حوا متناسب با قد آن‌ ها ساخته شده است. شاید از دور و نزدیک صحبت های بسیار زیادی راجع به این موضوع شنیده باشید و برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که پس قبر حضرت حوا چند متر است؟ گاتیر، جغرافی دان فرانسوی، طول آرامگاه آدم و حوا را در کل ۱۳۰ متر تخمین زده است. اما، حدس می‌زنند که حضرت حوا حدود ۸ فوت معادل با ۲ متر و نیم بوده است.  در حالی که، قبر حضرت آدم (ع) به طول ۷۰ قدم است. بنابر اسناد موجود قد حضرت آدم حدودا ۳۰ متر بوده است.

اندازه قبر حضرت آدم

احتمالات محل قبر آدم و حوا

از آنجایی که از آدم و حوا به عنوان اولین انسان هایی که آفریده شده اند یاد می کنیم، بنابراین زندگی و وفات و حتی نحوه احداث مقبره آدم و حوا به سالیان بسیار دور برمی گردد. به همین دلیل در مورد محل دفن آنها و حتی طول قبر آدم و حوا ابهاماتی وجود دارد. احتمالات ممکن، عبارت اند از: 

۱- قبر حضرت آدم در محله منی در اطراف مکه واقع شده است. 

۲- حضرت آدم دقیقا روی همان کوهی که موقع رانده شدن آن ها از بهشت، فرود آمد، دفن شده است.

۳- قبر آدم و حوا در مکه در کوه ابوقبیس، قرار دارد. در واقع حضرت حوا در کنار آدم به خاک سپرده شده است.

۴- حضرت نوح، پیکر حضرت آدم و حوا را با خود به کشتی برد و سپس در بیت المقدس به خاک سپرد.

۵- برخی معتقدند که حضرت حوا در شهر جده عربستان بوده و این شهر به همین دلیل جده نامیده می شود، چون جده به معنی مادر بزرگ است.

می توان گفت که به همین دلایل است که بازدید از قبر حوا و آدم تا این حد جالب و جذاب است که باعث می شود در تاریخی گویا سفر کنیم و بخواهیم که در مورد نحوه زندگی اولین انسانی که پا بر زمین گذاشت بدانیم.

سنگ قبر آدم و حوا

آنچه از دیده ها و شنیده ها مشخص است، در ابتدا، قبر آدم و قبر حضرت حوا در کنار هم قرار گرفته بوده است. اما، طبق اتفاق تاریخی که در بالا به آن اشاره شد، جابجایی صورت گرفته است. آنچه امروز از مزار آدم و حوا باقی مانده است، به صورت تابوتی بزرگ است که روی آن پوشانده شده است.

طی سال های مختلف عکس های متفاوتی از قبر حواء و آدم گرفته شده است که معروف ترین آنها عکسی است که در کتاب «قبر حوا، داستان زیارت به حجاز» توسط نواب سلطان جهان بیگم در کلکته در سال ۱۹۱۳ میلادی به ثبت رسیده است. البته، تصاویر دیگری توسط افراد مختلف نیز به ثبت رسیده است که قدیمی ترین آن ها متعلق به سال ۱۹۰۳ میلادی است.

قبر آدم و حوا

دیدنی های نزدیک

قبر آدم و حوا و حضرت نوح یکی از مکان های دیدنی در نجف به حساب می آید که در نزدیکی حرم امام علی (ع) واقع شده اند. از جمله مکان های نزدیک به این آرامگاه می توان به قبرستان وادی السلام و بازار نجف اشرف اشاره کرد.

هتل های نزدیک

اگر در سفرهای زیارتی مانند نجف بتوانید، یک هتل خوب در نزدیکی حرم، مکان های زیارتی و سایر جاذبه ها مانند بازارها پیدا کنید، یک مزیت برای شما به حساب می آید. هتل هایی همچون هتل ارض القداح نجف و هتل المقام نجف در نزدیکی حرم و قبر آدم و حوا قرار دارند. برای رزرو هتل های نجف با مناسب ترین قیمت ها می توانید به ما اعتماد کنید.

سؤالات متداول

قبر ادم و حوا کجاست؟

بنابر روایات مختلف قبر حضرت آدم و حوا در نجف نزدیکی ضریح امام علی (ع) قرار دارد. با این حال طبق برخی احتمالات و روایات در جده عربستان قرار دارد.

چرا قبر آدم و حوا از هم دور است؟

بنابر روایات مختلف قبر حضرت آدم و حوا در نزدیکی ضریح امام علی (ع) در نجف است بنابراین از هم دور نیستند. اما در برخی روایات نیز آمده که قبر حضرت حوا در جده است که به معنی مادربزرگ بوده و دلیل نامگذاری آن هم براساس همین روایات است.

قبر آدم و حوا در کدام کشور است؟

قبر حضرت آدم و حوا بنابر اکثر روایات در نجف اشرف و نزدیکی ضریح امام علی (ع) است. اما برخی روایات نیز ادعا دارند که قبر حضرت حوا در جده عربستان است.

قبر حضرت نوح (ع) کجاست؟

قبر حضرت نوح (ع) مانند قبر آدم و حوا نجف اشرف است.

۴.۳/۵ - (۲۹۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۶

  1. احسان

    هنوز کامل کسی نمیدونه ا

    • علیرضا قانع

      درسته

  2. محمد

    قبرآدم وحوادرباغ رضوان شابادیااسلام آبادغرب کنونی قراردارد وهرسال بازدیدکنندگان زیادی از سراسر دنیا از آنجا که درایران،استان کرمانشاه شهرستان اسلام آباد غرب بازدید میکنید

  3. مهدی نیک گهر

    من میز کردید واقعا حیوان پلیدی بودی در پوست آدم و حوای تقلبی

  4. عبدالعلیم مجلسی

    کدام شیعه بی عقل نوشته کرده که بغیر از نجف وحصرت علی دیگر از قبر آدم و حوا خبری نیست آدم و حوا چندین صدسال پیش از تولد حضرت علی تولد شدندو وفات نمودند آین آقا نوشته کرده که در کنار حضرت علی ع و نوح ع یکجا دفن هستند آن هم در نجف قرار شنیدگی آدم و هوا در سراندیب هند به دنیا آمدند و در هندوستان امروزی شاید دفن باشند

    • ریحان

      دقیقا شما اشتباه میکنید…حضرت آدم هزاران سال قبل از حضرت علی زندگی میکرده..قبر آدم ونوح علیهماالسلام درزیر قبرحضرتذعلی قراردارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×