بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» ایرانگردی » جاهای دیدنی تبریز | ۵۰+ جاذبه با آدرس، بلیط و ساعت کاری
Prime destinations top places to go in Tabriz
ایرانگردی

جاهای دیدنی تبریز | ۵۰+ جاذبه با آدرس، بلیط و ساعت کاری

۲ خرداد ۱۴۰۱ 44۳5,029

جاهای دیدنی تبریز به همراه جاهای تفریحی تبریز و حتی دیدنی های آن در شب بسیار زیاد هستند به طوری که برای دیدن و تجربه آنها به چندین روز اقامت در این شهر نیاز دارید. اسم جاهای دیدنی تبریز که به گوش می رسد خودبخود اماکن دیدنی مثل باغ ائل گلی، جنگل ارسباران و مشابه آن به ذهن ما خطور می کنند. اما در واقعیت تعداد دیدنی های تبریز بی شمار هستند و هر دفعه با سفر به شهر تبریز می توانید زمان قابل توجهی را به بازدید از آنها بپردازید. شناخت جاهای دیدنی شهر تبریز و اطراف آن به شما کمک می کند تا موقع رزرو هتل های تبریز، نزدیکترین هتل را نسبت به جاذبه های منتخب خود انتخاب کنید. در ادامه برای اینکه به طور کامل متوجه شوید که جاهای دیدنی تبریز چیست، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

جاهای دیدنی شهر تبریز از جاذبه های تاریخی گرفته تا تفریحی را در این قسمت با یکدیگر مرور می کنیم تا بیشتر با این شهر زیبا و دوستداشتنی کشورمان آشنا شویم:

فهرست این مطلب

باغ ائل گلی تبریز

از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی تبریز ائل گلی است. بهتر بگوییم اگر تبریز بروید و باغ ائل گلی یا استخر شاه را نبینید، یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز در شب را از دست داده اید. این باغ در وسط دریاچه بسیار بزرگ با مساحت ۵۵ هزار متر مربعی است که شبیه به یک کاخ در مرکز جزیره است.  آب این دریاچه از طریق یکی از شاخه های رودخانه لیقوان سیراب می گردد.

این مجموعه در ابتدا تنها استخر بوده و زمان آق قویونلوها ساخته شده و در دوره های بعدی مخصوصا صفویه به مرور تکمیل گردید و به شکل امروزی رسید که ما از دیدن هر روز آن لذت می بریم. در دوران معاصر نیز عمارت کلاه فرنگی ۸ ضلعی خشتی در مرکز استخر با کاربرد رستوران به فعالیت خود ادامه می دهد و تفریحات متنوع به همراه هتل نیز افتتاح شده اند.

در بازدید از این مجموعه پیشنهاد می کنیم کمی با قایق سواری حس حضور در یک جزیره ناب و زیبا با عمق ۱۲ متری را بیشتر کنید. حتی می توانید با سورتمه سواری در بخش جنوبی ائل گلی، اوج هیجان را تجربه کنید. با این توصیفات متوجه شدید که چرا ائل گلی، در لیست بهترین جاهای دیدنی تبریز قرار دارد و شاید به جرأت بگوییم نمونه آن در هیچ جای جهان نیست.

آدرس: جنوب شرق تبریز به فاصله ۷ کیلومتری از مرکز شهر در شهید باکری، بلوار ائل گلی، پارک ائل گلی

ساعات بازدید: بدون محدودیت زمانی

قیمت بلیط: رایگان

باغ ائل گلی تبریز

خانه مشروطه

خانه مشروطه شما را به یاد چه چیزی می اندازد؟ دوران مشروطه؟ درست حدس زدید. خانه ای از جنس سنگ، آجر و خشت که با گچبری و آیینه کاری های بسیار زیبا، نورگیرها و پنجره های اُرسی، براساس اصول معماری قاجار تزیین شده، محلی برای جمع شدن سران مشروطه برای تصمیم گیری های مهم بوده است. خانه مشروطه از بهترین جاهای دیدنی استان تبریز است که در آن اشخاص بسیار مهمی مثل ثقه الاسلام تبریزی، ستارخان و باقرخان، حاجی میرزا آقا فرشی و غیره به آنجا می رفتند تا ضمن تصمیم گیری های مهم، اسناد این دوره را هم نگهداری کنند.

با این حال باید بدانید که خانه مشروطه، مکانی دولتی نبوده و مالک آن حاج مهدی کوزه کنانی بوده که این خانه را در سال ۱۲۴۷ ساخت. در واقع این فرد خانه خود را به جای مجلس آن زمان که توسط لیاخوف روسی به توپ بسته شد، به مشروطه خواهان بخشید. این خانه که روزگاری عادت داشت تا مهمترین افراد دوران مشروطه را ببیند، امروزه تبدیل به موزه ای شده که در آن تندیس های سران مهم مشروطه، اسناد و فرامین مشروطیت در آن برای بازدید قرار دارند.

درب خانه مشروطه به عنوان یکی از اصیل ترین جاهای دیدنی تبریز، هنوز فرم و جنس چوبی خود را حفظ کرده و سردرب منزل هنوز با همان خط و سبک پابرجاست. در حیاط این خانه، جلوی درب ورودی، قهرمانان ملی مثل ستارخان و باقرخان را خواهید دید که با لباس نظامی قرار دارند. در بخش های دیگر نیز گل و گیاهان زیادی را می بینید که با ادوات جنگی مثل توپ، ترکیب جالبی ساخته اند. علاوه بر این موارد از جمله مکان های دیدنی خانه مشروطه تبریز می توان به موزه خانه مشروطه، مجسمه ها، اشیای گرانبها و اسناد مخالفان مشروطه اشاره کرد.

آدرس: بازار بزرگ تبریز، خیابان شهید مطهری، غرب بازار سنتی تبریز، مقابل مسجد جامع

ساعت بازدید: در فصل های بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۹:۳۰ و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰

قیمت بلیط: ۲۵۰۰ تومان

جاهای دیدنی تبریز خانه مشروطه

مسجد جامع تبریز

از جاهای دیدنی تبریز، مسجد جامع یا مسجد جمعه است که به مانند هر شهر دیگری، از جاذبه های تاریخی و دیدنی است. برای دیدن مسجد جامع تبریز باید به انتهای بازار بروید و سپس از آنجا وارد صحن مدرسه طالبیه شوید. پس از ورود به این قسمت، بین مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی و مسجد الچاق، مسجد جامع را خواهید دید.

براساس متون و مستندات تاریخی، هنوز مشخص نشده که سازنده اصلی بنا چه کسی بوده و فقط می دانیم که در دوران سلجوقیان ساخته شده و پس از زلزله و ویرانی عظیمی که در ۱۱۹۳ هجری ایجاد شد، حسینقلی خان دنبلی آن را مجددا بازسازی کرد. مناره های این مسجد به حدی بلند هستند که از سمت بازار به وضوح دیده می شوند. این مناره های سه تکه یا سه بخشی به همراه موزاییک های بسیار زیبای ورودی مسجد، کتبیه گچبری شده در بالای طاق محراب که با خط کوفی نوشتاری را در خود دارد و نشان از دوره ایلخانان مغول است، از ویژگی های زیبای مسجد جامع است که باعث شده در لیست مکان های دیدنی تبریز قرار بگیرد.

قدیمی ترین بخش مسجد جامع تبریز، شبستان بزرگی است که ستون های ۸ ضلعی آجری گچبری شده به همراه طاق و گنبد را در خود قرار داده است. بد نیست بدانید که به دلیل اهمیت بسیار بالای مسجد جامع یا جمعه تبریز، ۸۶ سال پیش در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

آدرس: انتهای بازار تبریز، خیابان شهید مطهری، بخش جنوبی صحن مدرسه طالبیه

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۷:۳۰

قیمت بلیط: رایگان

مسجد جامع یا جمعه تبریز

عمارت شهرداری

تبریز و جاهای دیدنی آن به حدی وسیع است که حتی کاخ یا عمارت شهرداری هم جنبه گردشگری دارد. این عمارت که در فاصله بین سال های ۱۳۱۴ تا ۲۰ ساخته شده اند، در میدان ساعت قرار گرفته، که باعث شده اسم میدان به میدان شهرداری تغییر نام پیدا کند و هم به عمارت شهرداری تبریز، ساختمان ساعت بگویند. در بین تبریزی ها نیز به ساعات قاباغی یا جلوی ساعت معروف است.

عمارت شهرداری از اماکن دیدنی تبریز است که ساعتی با ارتفاع ۳۰.۵ متری دارد و هر ۱۵ دقیقه، ساعت را با صدای طنین انداز خود مشخص می کند. پلان و معماری ساختمان شهرداری شبیه به عقابی است که پرواز می کند و از جلو حالت U شکل دارد. ضمنا تنها موزه شهرداری کشور است که در آن هنرهای معاصر، فرش، دوربین قدیمی و غیره در خود نگهداری می کند.

اما گستردگی عمارت شهرداری تبریز بسیار بیشتر از این است و باید حتما حضوری بازدید کنید تا به عظمت و شکوه آن پی ببرید. این موزه در زیرزمین کاخ یا عمارت شهرداری است که در سال ۱۳۸۶ راه اندازی گردید و ۸۰۰ متر مربع مساحت آن است. بد نیست بدانید که شهردار و شورای شهر تبریز هنوز در بعضی از اتاق های این عمارت حضور دارند و در عین حال بازدید برای شهروندان و مسافران آزاد است و می توانند از این جای دیدنی تبریز بازدید کنند.

آدرس: خیابان امام خمینی، میدان ساعت

ساعت بازدید: تمام روزهای هفته از ساعت ۸ تا ۱۸

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

جاهای دیدنی تبریز عمارت شهرداری

بازار تبریز

از جاهای دیدنی معروف تبریز بازار بزرگ و سرپوشیده آن است که با داشتن حجره ها، سراها و تیمچه های مختلف شهرت عام و خاص دارد. در این بازار تاریخی هر بخش آن را کسب و کارهای خاصی بر عهده گرفته اند به نحوی که برای خرید شیشه، کفش یا بلور باید به راسته بلورفروشان، کفش دوزان و شیشه گران بروید. همانطور که می دانید فرش تبریز هم بسیار معروف است و راسته بازار فرش فروشان را فراموش نکنید.

علاوه بر بازدید از مغازه های مختلف و خرید سوغاتی تبریز، تیمچه مظفریه هم از یاد نبرید. تیمچه مظفریه، سقف بسیار بلند و پنجره های رنگی با ابعاد مختلفی دارد که به زیبایی بازار تبریز افزوده است. بازار تبریز با ۲۴ کاروانسرا و با قدمتی بیش از هزار سال، در سال ۲۰۱۰ در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار تاریخی که در قدیم در بین راه جاده ابریشم قرار داشته، بسیاری از مبادلات تجاری با تجار مختلف جهان در آن انجام می شده است.

بد نیست بدانید که بازار تبریز از جمله جاهای دیدنی تاریخی تبریز است که متأسفانه به علت آتش سوزی ۱۳۸۹ بسیاری از حجره ها و مغازه های خود را از دست داد. ویژگی بارز تیمچه ها و سراهای مختلف بازار تبریز، سه طبقه بودن آنهاست. طبق زیرزمین با کاربری انباری ساخته شده، طبقه دوم تجارتخانه بوده و طبقه سوم برای رفاه و راحتی تجار و خریداران طراحی کرده اند.

آدرس: خیابان جمهوری، خیابان فردوسی بعد از پارکینگ ۲۹ بهمن

ساعت بازدید: تمام روزهای هفته به جز جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰

قیمت بلیط: رایگان

بازار تاریخی تبریز

مسجد کبود

از جمله مکان های دیدنی تبریز که به خاطر نوع معماری و کاشی کاری فیروزه ای رنگ خود به فیروزه اسلام نیز شهرت دارد قطعا یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می رود. همچنین به دلیل اینکه مسجد کبود تبریز در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو و به دستور دخترش یعنی صالحه خانم در قرن ۹ (سال ۸۷۰ هجری قمری) ساخته شده به مسجد جهانشاه هم معروف است. از طرفی ترک زبان ها به آن مسجد گوی یا آبی هم می گویند.

آبی بودن مسجد کبود تبریز ما را به یاد مسجد آبی استانبول و همچنین ۲ مسجد دیگر در جهان می اندازد که تنها نمونه های مساجد آبی در دنیا هستند. اهمیت این نمونه از جاهای دیدنی تبریز به حدی است که از سال ۱۳۱۸ تا به الان پیوسته در حال بازسازی و مرمت بوده است هر چند این کار در نهایت کج سلیقگی انجام گرفته و شبیه به قسمت های کچل سفید رنگ توی ذوق می زنند!

صحن بزرگ و چهارگوش مسجد کبود تبریز محل زندگی و پناهگاه فقیران و همچنین طلاب بوده است. از ویژگی های بسیار مهم آن در کنار کاشیکاری های آبی رنگ، گنبد ۳۰ در ۳۰ متر مربعی آن و همچنین سقف دو لایه ای آجر و ملات است. همچنین آثار خوشنویسی بسیار قدیمی نیز در این مسجد به چشم می خورند تا بیش از پیش به وجود چنین جاهای دیدنی تبریز افتخار کنید. همچنین این قسمت ها از جاهای دیدنی مسجد کبود تبریز است.

مسجد کبود تبریز که امروزه محل بازدید گردشگران سراسر کشور و همچنین توریست های خارجی است، زمانی یکی از بخش های مجموعه مظفریه متشکل از مسجد، خانقاه، صحن و کتابخانه بوده که امروزه فقط همین ویرانه های مسجد باقی مانده است.

آدرس: خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر، کنار پارک خاقانی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۷:۳۰

قیمت بلیط: ۳ هزار تومان

مسجد کبود، فیروزه اسلام و مسجد گوی یا آبی

موزه آذربایجان

دومین موزه باستان شناسی ایران که پس از موزه ملی تهران لقب مهمترین موزه کشور را با مضمون باستانی به خود اختصاص داده، از مهمترین جاهای دیدنی خود تبریز است. با توجه به نزدیکی موزه آذربایجان به مسجد کبود، به راحتی می توانید از هر دو بازدید داشته باشید.

موزه آذربایجان ۳ طبقه است که در هر طبقه می توانید آثار ماقبل تاریخ، ماقبل اسلام و پس از آن را مشاهده می کنید. با ورود به موزه آذربایجان وارد فضای بسیار بزرگ ۳ طبقه خواهید شد ک با ۲۳۰۰ قطعه ماقبل تاریخ به همراه مجسمه های بسیار بزرگ و اسناد تاریخی بسیار مهم، پیش از اسلام و پس از آن را به تصویر کشیده اند.

موزه آذربایجان به نحوی طراحی و ساخته شده که آقایان فورا جذب قسمت سکه های باستانی می شوند و خانم ها جذب جواهرات شده و سایر افراد نیز می توانند به بازدید از کتابخانه و مجسمه های مختلف موزه بپردازند. موزه آذربایجان با داشتن ۳ سالن مختلف در سایز ۳۷ در ۱۲ متر مربع، یکی از مهمترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می رود.

سالن اول در طبقه همکف محلی برای مشاهده اشیا و آثار تاریخی قبل از تاریخ و اسلام هستند. دومین سال در طبقه همکف بوده و آثار دوره های ایلخانی و قرن ۴ هجری را در خود نگه داشته است. سالن آخر موزه آذربایجان هم در بخش همکف واقع شده و مجسمه های آن را احد حسینی ساخته است. سنگ نگاره ها باید بسیار تاریخی باشند و قسمت سالن سکه ها  و مهره های مختلف نیز در همین موزه است.

آدرس: خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر، کنار مسجد کبود

ساعت بازدید: فصل های بهار و تابستان از ساعت ۸ تا ۱۸:۳۰ و در فصل های پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰

قیمت بلیط: ۲۵۰۰ تومان

جاهای دیدنی تبریز موزه آذربایجان

ارگ علیشاه

از جمله جاهای دیدنی و تاریخی شهر تبریز که به آن مسجد علی شاه نیز می گویند در سال های ۷۱۶ تا ۷۲۴ ساخته شده که دستور ساخت آن را تاج الدین علی شاه جیلان تبریزی، وزیر سلطان محمد خدا بنده و ابوسعید بهادرخان داده است. مسافران بد نیست بدانند که فضای اطراف ارگ علیشاه برای نماز جمعه مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل اینکه به ارگ علیشاه مسجد نیز می گویند این است که هدف از ساخت این بنا در اوایل قرن ۸، ساخت یک مسجد بود که ناتمام ماند. در سال های بعد و تا انتهای قاجاریه بخش هایی مثل سربازخانه، ریخته گری، ستاد فرماندهی و عمارت کلاه فرنگی به آن اضافه کردند تا کاربرد دژ نظامی پیدا کند. حیاط این مسجد نیز به انبار غلات و تسلیحات نظامی تخصیص پیدا کرد.

به همین دلیل، این ارگ و دژ نظامی محل دفاع ایرانیان در برابر حملات روس ها بود. به همین دلیل بخش های زیادی از آن تخریب شدند. نورپردازی های بسیار زیبای این ارگ باعث شده تا یکی از جاهای دیدنی تبریز در شب باشد.

بد نیست بدانید که ارگ علیشاه تبریز، بلندترین بنای آجری است و در این شهر بلندتر از آن پیدا نخواهید کرد. به همین دلیل به آن طاق علیشاه هم می گویند و حتی عرض آن از طاق بزرگ کسری هم بیشتر است.

آدرس: ضلع جنوبی تقاطع خیابان های فردوسی و امام خمینی، مجاور محدوده میدان ساعت

ساعت بازدید: تمام روزهای هفته از ساعت ۸ تا ۱۷

قیمت بلیط: رایگان

ارگ علیشاه یا مسجد علیشاه تبریز

مقبره الشعرا

از زیباترین و ارزشمندترین دیدنی های تبریز که برخلاف سایر جاهای دیدنی، با معماری مدرن ساخته شده، مقبره الشعرا در محله سرخاب است. به این بخش گورستان های تاریخی هم می گویند که به دلیل وجود آن از قرن ۸ هجری است به همین دلیل به نام هایی مثل قبرستان سرخاب و حظیره الشعرا هم معروف است. این بنای تاریخی تا قرن ۱۲ مورد توجه نبود و در طی سالیان اخیر اندکی به آن توجه کرده اند.

بد نیست بدانید طرح مدرن مقبره الشعرای تبریز را مدیون مسابقه ای در دهه ۵۰ هستیم که در نهایت طرح منتخب مهندس فروزانفر را استفاده کردند که پیاده سازی آن ۱۰ سال طول کشید. تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر شاعر، بزرگان دینی و عرفای ایران و کشورهای همسایه در آن مدفون هستند. مقبره الشعرا به دلیل اهمیت تاریخی بالا در لیست آثار ملی ایران هم قرار دارد. از معروفترین اشخاصی که در مقبره الشعرا دفن شده اند می توان به استاد شهریار (مقبره ای به ارتفاع ۳۰ متر)، اسدی طوسی، خاقانی، شاهپور نیشابوری، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و غیره اشاره کرد.

آدرس: محله شِشگِلان، اطراف تکیه حیدر، تقاطع خیابان ثقه الاسلام و عارف، ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸

قیمت بلیط: رایگان

مقبره الشعرا محله سرخاب تبریز

روستای کندوان

از جاهای دیدنی تبریز کندوان است که روستایی بسیار زیبا از نوع صخره ای است که همه آن را می شناسند و از واجبات گردشگری در تبریز برای هر مسافری است. این روستا هنوز بعد از ۷۰۰۰ سال معماری خاص خود را حفظ کرده و هنوز مردم (۱۱۷ خانوار) به همان شیوه زندگی می کنند که شبیه به یک معجزه است. دلیل خاص و تک بودن کندوان از جاهای دیدنی اطراف تبریز این است که نمونه های مشابه آن مثل کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا خالی از سکنه است.

شاید دلیل انتخاب نام روستای کندوان را بدانید. به دلیل شباهت خانه های سنگی روستا به کندوهای زنبور عسل به کندوان شهرت پیدا کرده است. همچنین از طرفی مهمترین سوغاتی خوراکی کندوان، عسل است. روستای کندوان یکی از جاهای دیدنی و زیبای تبریز با ثبت در فهرست آثار ملی با فاصله ۶۰ کیلومتری است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. بد نیست بدانید که روستای آدم سنگی های تهران هم به روستای کندوان شباهت دارد.

اما چرا شکل خانه های روستای کندوان شبیه به کندوی زنبور عسل است؟ روستای کندوان نزدیک کوه سهند قرار دارد که زمانی یک آتشفشان فعال بوده و مواد مذاب آن به دامنه این کوه ها برخورد کرده و خشک می گردد. در اثر گذر زمان، این قسمت ها با تابش آفتاب و شرایط آب و هوایی به شکل های نامنظم هندسی تبدیل می شوند و قومی هم که در اینجا ساکن شدند دست به این مواد مذاب خشک که خانه آنهاست نزدند.

با رفتن به روستای کندوان نه تنها یکی از جاهای دیدنی طبیعی تبریز را دیده اید بلکه می توانید با بازدید و خرید از موزه مردم شناسی کندوان به پیشرفت اقتصاد این نواحی کمک زیاد بکنید. از مکان های دیدنی کندوان تبریز می توان به معماری شاهکار، روستای حیله ور در دو کیلومتری آن، بازار محلی و بساط پیک نیک در اطراف رودخانه بزرگ آن اشاره کرد.

آدرس: شهرستان اسکو، ۲۲ کیلومتری جاده اسکو به کندوان، روستای صخره ای کندوان

ساعت بازدید: همه روزه، هیج محدودیتی برای بازدید وجود ندارد.

قیمت بلیط: رایگان

جاهای دیدنی تبریز روستای کندوان

روستای لیقوان

روستای لیقوان یکی دیگر از مکان های دیدنی طبیعی تبریز است که همه ما با نام پنیرهای لیقوان می شناسیم اما غافل از اینکه جاذبه های گردشگری دیدنی ها و محصولات و سوغاتی این روستا بسیار بیشتر است. این روستا هم در نزدیکی کوه سهند، جنوب شرق تبریز، قرار گرفته و آب و هوای بسیار خوبی دارد. به همین دلیل می توان گفت از جاهای دیدنی تبریز در تابستان است.

مردم محلی به روستای لیقوان، روستای لیوان یا لوان می گویند و تمامی مسافران هم عقیده هستند که باید به آن لقب دره بهشت را بدهند. آب و هوای بی نظیر، رودها و چشمه های آبگرم باعث شده تا یکی از بهترین مناطق برای عشایر باشد. روستای لیقوان یکی از جاهای دیدنی تبریز با معماری و شیوه ساخت پلکانی است. همانطور که گفتیم فقط پنیر لیقوان این روستا مشهور نیست و شما می توانید از جاذبه های دیگری مثل قبرستان تاریخی، عمارت سنگی و پل حاج سالار اشاره می کرد.

آدرس: حدود ۴۰ کیلومتری شرق تبریز، ۲۵ کیلومتری جنوب باسمنج، دامنه کوه سهند

ساعت بازدید: تمام ساعات روزهای هفته

قیمت بلیط: رایگان

روستای لیقوان از جاهای دیدنی تبریز

کلیسای استپانوس

این کلیسای تاریخی از مکان های دیدنی نزدیک تبریز است که نام مبلغ مسیحی را بر روی آن گذاشته اند. کلیسای استپانوس دومین کلیسای بسیار مهم ارمنی های مقیم ایران پس از کلیسای قره است. این کلیسا از جاهای دیدنی تبریز جلفای آذربایجان شرقی و در حاشیه رود ارس و در بلندی ماغارد قرار دارد. به همین دلیل به کلیسای استپانوس، دیر ماغارد هم می گویند.

این کلیسا که امروزه محل بازدید گردشگران است در گذشته محل دورهمی هنرمندان، معلمان، دانشمندان و مورخان مشهوری بوده که به تعلیم و تربیت راهبه ها و کشیش ها مشغول بوده اند. از طرفی خوش نویس ها و خطاطان زیادی هم در کلیسای سنت استپانوس فعالیت داشته اند که در کنار نقاشان و تذهیب کاران، زیبایی کتاب ها را چندین برابر می کردند. بد نیست بدانید که این کلیسا به همراه کلیسای زور زور و قره دو مکان تاریخی مهم این شهر هستند. بازدید از این کلاس هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب امکان پذیر است.

سه بخش دیدنی این کلیسا شامل برج ناقوس، نمازخانه و اجاق دانیال هستند. همچنین موزه کلیسای استپانوس به عنوان یکی از خاص ترین جاهای دیدنی تبریز، محل نگهداری از آثار این کلیسا مثل کتیبه و آثار هنری زیاد است.

آدرس: نزدیک مرز جمهوری آذربایجان، منطقه آزاد ارس و سه کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹

قیمت بلیط: ۲۵۰۰ تومان

کلیسای سنت استپانوس

پارک عینالی

یکی از مکان های دیدنی تفریحی تبریز، همین پارک جنگلی عینالی است. بد نیست بدانید که اسم اصلی این مجموعه پارک و کوه عینلی، عون بن علی است که در زبان ترکی، تلفظ تند آن به معنای صدای عینالی است. تفریح و سرگرمی با تله کابین، کافه و رستوران های بی نظیر و گردشگری عالی از جاهای دیدنی عینالی تبریز هستند که باعث شده تا یکی پربازدیدترین جاهای دیدنی تبریز باشد.

از تفریحات و امکانات پارک عینالی تبریز می توان به تله کابین، آبشار مصنوعی، رستوران و کافی شاپ اشاره کرد. بد نیست بدانید که این دریاچه از سمت شمالی دارای بلندترین نقطه با ارتفاع ۱۹۶۰ متر است که از سمت شمال با تلخه رود، دریاچه ارومیه و دره های شهرستان اهر همجوار است. بد نیست که در این حال، به وجود دریاچه مصنوعی داغ گلی هم اشاره کردیم.

آدرس: تبریز، بزرگراه پاسداران، مجموعه تفریحی کوه عینالی

ساعت بازدید: همه ساعت‌های ایام هفته

قیمت بلیط: ۴۰ هزار تومان

کوه و پارک عینالی

ربع رشیدی

یکی از مناطق دیدنی تبریز به هزار اول و دوم قبل از میلاد بر می‌ گردد. اینجا یک آثار تاریخی نفهته است که از فرهنگ و تمدن ایران زمین حکایت دارد. ربع رشیدی به عنوان اولین و بزرگترین دانشگاه بین‌المللی در دنیا ثبت شده است. روزگاری این سازه همانند یک شهر کوچک بوده است.

در اطراف ربع رشیدی درختان سر به فلک کشیده و هوای مطبوع شما را مجذوب خود می‌ کند. در کنار ربع رشیدی، پارک شمس تبریزی و چند بوستان نیز برای استراحت مسافران و گردشگران درنظر گرفته شده است.

آدرس: تبریز، محله باغمیشه، دامنه کوه بیلانکوه

ساعت بازدید: بدون محدودیت

قیمت بلیط: رایگان

ربع رشیدی تبریز

خانه پروین اعتصامی

پروین اعتصامی را باید بهترین شاعر زن اجتماعی سیاسی بدانیم که همه به سرگذشت این زن فرهیخته علاقه زیادی دارند. او در یک خانه با مساحت هزار و ۳۰۰ متر زندگی کرده است که اکنون یکی از جاهای تفریحی تبریز محسوب می‌ شود. در این مکان در طی سال چندین مرتبه نمایشگاه‌ های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی برگزار می‌ شود که می‌ توانید از آن‌ ها دیدن کنید.

ساختمان «خانه پروین اعتصامی» با نمای آجری و معماری ایرانی یکی از بهترین جاذبه‌ های گردشگری است که در شهر تبریز می‌ توانید از آن دیدن کنید. این خانه محل بزرگ شدن بانوی شاعر ایرانی است. این بنا در سال‌ های دوره پهلوی اول بنا شده است.

آدرس: تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۷ عصر

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

خانه پروین اعتصامی

باغ فتح آباد تبریز

یکی دیگر از جا های دیدنی شهر تبریز باغ فتخ آباد است که هر سال توجه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می‌ کند. اگر به دنبال استراحت و آرامش هستید، پیشنهاد می‌ دهیم از این باغ زیبای تاریخی دیدن کنید. قدمت این باغ به دوران قاجار بر می‌ گردد که مساحت آن ۳۰ هکتار است. در داخل باغ نیز یک ساختمان قدیمی دو طبقه به چشم می‌ خورد. درختان میوه، طبیعت سر سبز و حوضچه‌ ها از جمله جاذبه‌ های این باغ خیره‌ کننده است.

آدرس:  ۵ کیلومتری شهر تبریز، جاده باسمنج، روستای فتح آباد

ساعت بازدید: از ۸ صبح تا ۱۷ عصر

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

باغ فتح آباد تبریز

حمام نوبر تبریز

یکی دیگر از مکان های دیدنی تبریز به اوایل دوره قاجار بر می‌ گردد که آن را به تاریخ دوستان پیشنهاد می‌دهیم. حمام نوبر یکی از باشکوه‌ ترین جلوه‌ های معماری ایران در قرون گذشته است که اکنون به عنوان یک نگین درخشان در تبریز پذیرای گردشگران زیادی است. در حال حاضر از این حمام به عنوان یک سفره خانه سنتی استفاده می‌ شود.

ستون‌ های سنگی این بنا هر توریست علاقمند به معماری، هنر و تاریخ را مجذوب خود می‌ کند. در اطراف حوض فضایی، متکاهای متداول دوره قاجار دیده می‌ شود. سالن هشت ضلعی با طاق‌ های گنبدی و زیبا از دیگر جذابیت‌ های این ساختمان تاریخی است.

آدرس: تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان تربیت

ساعت کار: ۱۲ ظهر الی ۱۱ شب

قیمت بلیط: رایگان

حمام نوبر تبریز

موزه استاد شهریار

یکی از مناطق دیدنی تبریز موه استاد شهریار است که در آن زندگی کرده است. در سال ۱۳۶۷ بعد از درگذشت استاد، محل سکونت او توسط شهرداری تبریز خریداری و به موزه ادبی استاد شهریار تبدیل شد. در این موزه تمامی اسناد مربوط به استاد نگهداری می‌ شود. همچنین اشیا با ارزشی از سایر شاعران آذربایجان مثل کمانچه، بشقاب قدیمی و … نیز در این محل در معرض دید عموم قرار گرفته است.

عصا، کیف، کتاب‌ ها، آثار چاپ شده، دفتر و اوراق و نسخه‌ های قرآنی دست خط استاد شهریار در این محل نگهداری می‌ شود.

آدرس: محله مقصودیه، خیابان ارتش جنوبی

ساعات کار: از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و عصرها از از ۱۵ تا ۱۹

قیمت بلیط: ۳ هزار تومان

موزه استاد شهریار

تفرجگاه عون بن علی

یکی دیگر از  دیدنی های شهر تبریز یک رشته بلندی سرخ رنگ است که مردم این شهر به آن تفرجگاه عون بن علی (عینالی) می‌ گویند.  در کوه عینالی مجموعه‌ ای از دره، تپه و قله به چشم می‌ خورد که محلی برای کوهنوردی نیز محسوب می‌ شود. در سمت شمال این کوه، یک رودخانه به نام تلخه رود قرار دارد و در سمت جنوب آن فرودگاه تبریز واقع شده است. این کوه از سمت غرب به شهرک‌ ها و خیابان‌ های تبریز منتهی می‌ شود. با رفتن به این تفرجگاه می‌ توانید از بالا نمای ۳۶۰ درجه شهر تبریز را به تماشا بنشینید.

در بالای این کوه یک زیارت‌گاه مربوط به دوره ایلخانی نیز وجود دارد. این بنا روزگاری آتشکده و عبادتگاه بوده است. معماری ساختمان مربوط به دوره ایلخانی و به شکل گنبدی است. وجود دو میل مناره و پنج ستون سنگی چشم هر بیننده‌ ای را خیره می‌ کند. این تفریحگاه دارای آب و هوای مطبوع است و محلی برای تفریح و ورزش مردم تبریز محسوب می‌ شود.

آدرس: تبریز،امامزاده، جاده نیروگاه بادی، جاده دکل همگامان

ساعات کار: بدون محدودیت

قیمت بلیط: رایگان

تفرجگاه عون بن علی

موزه قاجار (امیر نظام گروسی)

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تبریز موزه قاجار یا خانه امیرنظام گروسی نام دارد. این عمارت زیبا از ساخته‌ های دوران قاجار است که معماری این دوره را نمایان می‌ کند. امیرنظام گروسی یکی از مردان سیاسی و نویسندگان دوران قاجار بوده است. در دوران پهلوی این ساختمان به عنوان اداره دارایی بوده است و از آن به عنوان یک موزه استفاده می‌ شود.

موزه قاجار تبریز در سال ۱۳۵۸ مرمت شد و اکنون یکی از بهترین مکان‌های توریستی تبریز محسوب می‌ شود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار

ساعات کار: به جز ایام تعطیل از ۷:۳۰ صبح الی ۱۴:۳۰ و ۱۵ الی ۱۹

قیمت بلیط: ۳ هزارتومان

موزه قاجار (امیر نظام گروسی)

خیابان تربیت تبریز

در هر قسمت از تبریز که قدم بگذارید، می‌ توانید یک جاذبه توریستی ببینید. یکی از جا های دیدنی شهر تبریز خیابان تربیت است که به دلیل قدیمی بودن، از یک الگوی ساده پیروی می‌ کند. این خیابان نه تنها مسیری برای عبور و مرور است، بلکه دسترسی به سایر مراکز مختلف شهر از جمله عمارت شهرداری و دیک‌ باشی را نیز ممکن کرده است.

در این خیابان هیچ خودرویی حرکت نمی‌ کند و فقط محل عبور و مرور عابران پیاده است. در این خیابان قدیمی می‌ توانید بازارچه شیشه‌ گرخانه و مسجد قدیمی شعبان را مشاهده کنید. از دیگر عمارت‌ های قدیمی که در خیابان تربیت واقع شده است، می‌توان به خانه شاهزاده ضیاء الدوله امان‌ الله میرزا اشاره کرد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، بین میدان ساعت و چهارراه شهناز.

ساعت کار: همه روزه

قیمت بلیط: رایگان

خیابان تربیت تبریز

دانشکده معماری تبریز

از دیگر جاهای گردشگری تبریز باید به دانشکده معماری اشاره کنیم که در سال ۱۳۷۸ ساخته شده است. این مرکز علمی به عنوان اولین دانشگاه تخصصی ایران در حوزه هنرهای اسلامی به شمار می‌ رود.

دانشکده معماری تبریز از چندین ساختمان تشکیل شده است که عبارتند از:

ساختمان بهنام

این ساختمان قدیمی در اواخر دوره زندیه ساخته شده است. اینجا یک عمارت قدیمی است که توسط دانشگاه مرمت شده است. تالار مرکزی آن نقاشی شده و شومینه‌ هایی که در اطراف تالا به چشم می‌ خورند، همه از آثار به جا مانده از دوره زندیه هستند.

ساختمان قدکی تبریز

یکی دیگر از ساختمان‌ ها در دانشکده تبریز، ساختمان قدکی است که این بنا نیز قدیمی است و به دوره قاجار بر می‌ گردد. ساختمان قدکی شامل دو طبقه همکف و زیر زمین است و دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد. این بنا توسط دانشکده معماری مرمت شده است و اکنون یکی از جاذبه های گردشگری تبریز محسوب می‌ شود.

ساختمان گنجه‌ای‌زاده

از دیگر ساختمان‌ های دانشکده معماری است که در اواخر دوره قاجار تاسیس شده است این بنا سه طبقه شامل آتلیه، کلاس‌ های درس و سایر بخش‌ های آموزشی دانشکده است.

آدرس: تبریز، خیابان آزادی، جنب زیرگذر میدان حکیم نظامی

ساعات کار: ساعت ۱۰ الی ۱۳:۳۰ و بعد از ظهر ها از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۱

قیمت بلیط: ۴ هزارتومان

دانشکده معماری تبریز

مدرسه رشدیه

از دیگر مکان های تاریخی تبریز باید به یک ساختمان ۱۵۰ ساله اشاره کنیم که اولین مدرسه ایرانی به سبک نوین است. مدرسه دارالفنون توسط امیر کبیر ساخته شد که اولین مدرسه ایران به سبک نوین محسوب می‌ شد. این مدرسه نمادی از اصلاحات نوین در ایران است که به دنبال تربیت نسل آموزش دیده و مدرن بود. به دنبال این اصلاحات، میرزا حسن رشدیه نیز در شهر تبریز مدرسه رشدیه را برپا کرد.

مدرسه رشدیه که امروز میزبان گردشگران است، در دوره پهلوی اول ساخته شد. این ساختمان دارای قسمت‌ های مختلفی از جمله آزمایشگاه، کارگاه صنایع دستی و کتابخانه است. معماری ساختمان چشم‌ نواز است و با آجرکاری هنرمندانه شما را ساعت‌ ها سرگرم خود می‌ کند.

آدرس: خیابان ارتش جنوبی، مجاورت بنای «مرکز اسناد شمالغرب کشور»

ساعت کار: ۸ صبح تا ۲۰ شب

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

مدرسه رشدیه

خانه ثقه الاسلام شهید تبریز

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تبریز یک ساختمان قدیمی است که به آن «خانه ثقه الاسلام شهید» گفته می‌ شود. این عمارت یکی از سه مکان تاریخی در محله شمس تبریزی است. همچنین این ساختمان به موزه قرآن و کتابت و بازار بزرگ چرم تبریز نیز نزدیک است.

ثقه الاسلام یکی از مبارزان دوره مشروطه است که توسط اشغالگران روسیه اعدام شد. این ساختمان محل زندگی اوست و یکی از مکان‌ های دیدنی تبریز محسوب می‌ شود. ساختمان سه طبقه و دارای نمای آجری است. ایوان، ستون، پنجره‌ ها، راه پله‌ ها و کف طبقات همگی از چوب تهیه شده است. زمانی این ساختمان آموزشگاه هنرهای سنتی بود و اکنون به عنوان یک موزه استفاده می‌ شود.

آدرس: محله شمس تبریزی، بلوار چایکنار، مابین پل قاری، جنب مسجد صاحب الامر

ساعت کار: ۹ صبح تا ۲۰ شب

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

خانه ثقه الاسلام شهید تبریز

کلیسای سنت ماری (کلیسای مریم مقدس)

یکی دیگر از جاذبه های توریستی تبریز یک کلیسای قدیمی است که ارمنیان این شهر مراسم مذهبی خود را در اینجا برگزار می‌ کنند. کلیسای مریم مقدس یا کلیسای سنت ماری یکی از بزرگترین و قدیمی‌ ترین کلیساهای تبریز به شمار می‌ رود. در این مکان ارمنیان تبریز مراسمات مذهبی خود را برگزار می‌ کنند. معماری کلیسای مریم مقدس تبریز به سبک پلانی صلیبی شکل است که گنبد مرکزی آن بر روی چهار ستون سنگی قرار دارد.

در بالای درب ورودی کلیسا می‌ توانید یک کتبیه مرمری را مشاهده کنید که بر روی آن به زبان ارمنی تاریخ تاسیس کلیسا نوشته شده است. همچنین هشت ستون سنگی را هم در همین ابتدای درب ورودی مشاهده می‌ کنید که دو ناقوس کلیسا روی آن قرار دارد. برای کسانی که به تاریخ و کسب اطلاعات در مورد مذهب ارامنه علاقه زیادی دارند، بازدید از کلیسای مریم مقدس را پیشنهاد می‌ دهیم.

در این کلیسا فقط ارمنیان مسیحی حضور پیدا می‌ کنند. ساختمان کلیسا مربوط به قرن نهم و دهم شمسی است و در دوره صفویه ساخته شده است. معماری آن شباهت زیادی به سبک دوره ایلخانی دارد. مارکوپولو در سفرنامه خود از این کلیسا نام برده است.

آدرس: تبریز، انتهای خیابان شهناز، نبش میدان نماز

ساعات کار: همه روزه از ۸ صبح تا ۲۱ شب (این کلیسا در تاسوعا و عاشورا، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد تعطیل است.)

قیمت بلیط: رایگان

کلیسای سنت ماری

موزه سنجش (خانه سلماسی)

تبریز مملو از آثار تاریخی است. یکی از جا های گردشگری تبریز «موه سنجش» است که در پشت ساختمان شهرداری قرار دارد. این ساختمان اولین موزه تخصصی سنجش در ایران است و با داشتن ساختمان زیبا و قدیمی روزانه پذیرای جمع زیادی گردشگر است. شما می‌ توانید در این موزه گنجینه‌ ای ارزشمند از فرهنگ، تمدن و نحوه معیشت مردم تبریز در قرون گذشته را مشاهده کنید.

این ساختمان در دوره قاجار ساخته شده و در ابتدا منزل شخصی فردی به نام «سلماسی» بوده است. این موزه چندین بخش دارد که در تالار طبقه همکف آن ابزار های اندازه گیری زمان و در تالار دوم تلسکوپ‌ های قدیمی به چشم می‌ خورند. همچنین در قسمت دیگری از این ساختمان ساعت‌ های قدیمی ساخت سوئیس، آلمان و فرانسه نگهداری می‌ شوند. در اینجا انواع ترازو، ابزار های هواشناسی و زمین شناسی نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، بن بست سلماسی

ساعات کار: ۹ صبح تا ۱۴:۳۰ عصر

قیمت بلیط: ۲۵۰۰ تومان

موزه سنجش

خانه علی مسیو

در بین بهترین جاهای دیدنی تبریز باید از «خانه علی مسیو» هم نام ببریم که در دوره قاجار ساخته شده است. این ساختمان دو طبقه دارد و یک حیاط اندرونی و یک حیاط بیرونی را نیز شامل می‌ شود. دو حیاط از طریق یک ورودی به همدیگر متصل می شوند.

گچ‌ بری زیبا، درب و پنجره‌ های چوبی، نمای آجری و به طور کلی معماری این ساختمان می‌ تواند چشم هر بیننده‌ ای را مجذوب خود کند. اکنون این ساختمان قدیمی یک موزه محسوب می‌ شود. علی مسیو یکی از شخصیت‌ های دوران مشروطه است که خانه او به محلی برای بازدید توریست‌ های شهر تبریز تبدیل شده است. در اینجا می‌ توانید آثار به جا مانده از دوران مشروطیت از جمله سلاح، اسناد و عکس‌های قدیمی را مشاهده کنید.

آدرس: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، انتهای کوچه حاج رضا، بن‌بست کربلایی علی مسیو، خانه علی مسیو

ساعات کار: ۹ صبح تا ۱۶ عصر

قیمت بلیط: ۳ هزار تومان

خانه علی مسیو

پارک مینیاتور تبریز

یکی دیگر از مکان های دیدنی شهر تبریز یک پارک مینیاتوری است که شباهت زیادی به باغ موزه هنر ایرانی تهران و باغ‌ راه ایرانی کیش دارد. این پارک، اولین پارک موضوعی در شهر تبریز است و در اینجا شما می‌ توانید آثار تاریخی و مکان‌ های دیدنی این شهر را در ابعاد کوچک مشاهده کنید.

در پارک مینیاتوری تبریز آثاری از جمله کلیسای مریم مقدس، ساختمان بانک ملی، ساختمان ایستگاه راه آهن، پل کابلی، ارگ علیشاه، مقبره الشعرا، برج خلعت پوشان، ائل گلی، کاخ شهرداری، مسجد کبود، برج یانقین و کاخ استانداری به شکل مینیاتوری درست شده و در داخل پارک قرار گرفته است.

پارک مینیاتوری تبریز در سال ۱۳۹۰ به منظور آشنایی گردشگران با جاذبه های گردشگری این شهر تاسیس شد. این پارک دارای فضای سبز و تفریحگاه نیز هست که می‌ توانید چندین ساعت را در اینجا بگذرانید.

آدرس: تبریز، خیابان گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار

ساعات کار: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

پارک مینیاتور تبریز

مقبره دو کمال

یکی دیگر از مناطق گردشگری تبریز مقبره دو کمال است. در اینجا هنرمندانی در خاک خفته‌ اند که روزگاری در شهر تبریز شهرت زیادی داشتند و اکنون مقبره آن‌ ها به محل بازدید توریست‌ ها تبدیل شده است. این مکان در ابتدا محل دفن دو کمال (کمال‌الدین مسعود خجندی و کمال‌الدین بهزاد) بود. اما به مرور زمان هنرمندان دیگری هم در اینجا دفن شدند.

اگرچه زمانی این محل ناشناخته بود، اما اکنون یکی از جاذبه‌ های گردشگری تبریز محسوب می‌ شود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان هفت تیر، خیابان شیخ کمال، محله بیلانکوه (ولیان کوی)

ساعات کار: ۸ صبح تا ۱۸ عصر (همه روزه به جز ایام تعطیل)

قیمت بلیط: رایگان

مقبره دو کمال

برج آتش نشان

از دیگر جاهای دیدنی شهر تبریز باید به «برج آتش‌نشان» اشاره کنیم. این بنای قدیمی و مرتفع ۲۳ متر ارتفاع دارد. ساختمان برج آتش نشان در اواخر دوره قاجار تاسیس شده که در آن زمان برای دیده بانی بوده است. این برج هشت نورگیر از جهات مختلف دارد و در بالای آن یک فرد برای شناسایی محل آتش‌ سوزی قرار می‌ گرفت. در بالای سر او یک زنگ بود که به محض دیدن آتش در هر نقطه‌ ای از شهر، زنگ را به صدا در می‌ آورد تا ماموران آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش به محل حادثه بروند.

این برج اکنون یک مکان گردشگری و موزه است که در آن وسایل مربوط به آتش‌ نشانی مثل دستگاه اطفاء حریق آن زمان و پمپاژ‌ های مسی دستی نگهداری می‌ شود. پلان برج به صورت دایره‌ ای شکل است و یک رشته راه پله حلزونی دارد.

آدرس: تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری

ساعات کار: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

برج آتش نشان

خانه لاله ای

خانه لاله‌ ای یکی از ساختمان‌ های تاریخی است که در دوره پهلوی اول ساخته شد و اکنون یکی از جاذبه های دیدنی تبریز محسوب می‌ شود. این ساختمان در سال ۱۳۵۰ اوسط حاج حسین لاله‌ای خریداری شد و در اوایل دهه هفتاد، میراث فرهنگی آن را خریداری کرد. اکنون این عمارت به دفتر پژوهش‌ های تاریخی یحیی ذکا تبدیل شده است.

در اینجا مدارک، اسناد و کتب تاریخی مربوط به مرحوم ذکا نگهداری می‌ شود. او یکی از پژوهشگران برجسته معاصر است که اولین موزه‌ های ایران را بنا کرد. به دلیل نقشی که در راه‌ اندازی موزه‌ های متعددی در ایران داشته، خانه لاله‌ ای یادبود اوست.

آدرس: تبریز، خیابان حافظ، صدر، بین سیدزاده و محله

ساعت کار: ۹ تا ۱۷

قیمت بلیط: نامشخص

خانه لاله ای

خانه صرافلار (موزه سفال)

یکی دیگر از مکان های گردشگری تبریز «خانه صرافلار» است که در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شد. اگر به دنبال جاذبه های دیدنی تبریز هستید تا در تور گردشگری خود از همه دیدن کنید، این موزه سفال این شهر را فراموش نکنید. این ساختمان در خیابان شمس تبریزی قرار دارد.

این ساختمان شامل یک زیر زمین و طبقه فوقانی است که گچ‌ کاری فوق‌ العاده زیبایی دارد. معماری آن به سبک خاص دوران قاجار است. وقتی وارد خانه صرافلار می‌ شوید بلافاصله در حیاط آن یک حوض بزرگ با باغچه از دو سمت را مشاهده می‌ کنید که همان ابتدا مجذوب ساختمان می‌ شوید.

طبقه همکف این بنا به شکل قابی ساخته شده و سقف زیر زمین آن نیز به صورت گنبدی است. در قسمت زیر زمین خانه صافلار می‌ توانید یک حوض دیگر را هم مشاهده کنید. دو اتاق در کنار هم، یک اتاق مستطیلی بزرگ و یک راهرو در این قسمت وجود دارد. اکنون این خانه به عنوان موزه سفال تبریز شناخته شده است.

در اینجا بخش‌ های مختلفی از جمله آثار هنرمندانی مثل احمد قابچی، عباس قابچی و فریده تطهیری مقدم نگهداری می‌ شود. همچنین شما می‌ توانید در این موزه آثار سفالگران را نیز خریداری کنید. در بخشی از موزه سفال کلاس‌ های آموزش سفال برگزار می‌ شود.

ساختمان موزه با گچ‌بری بسیار زیبا، حوضچه‌ فیروزه‌ ای در وسط حیاط و دو باغچه در اطرافش می‌ تواند چندین ساعت شما را سرگرم خود کند.

آدرس: تبریز، خیابان شمس تبریزی، روبروی ایستگاه گرو، خیابان شهید نوروزی، کوچه ی صرافلار، خانه ی علوی، پلاک ۱۰۰

ساعات کار: ۹ تا ۱۷

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

خانه صرافلار

بقعه صاحب الامر

اگر در سفر خود به دنبال نقاط دیدنی تبریز هستید، حتما از بقعه صاحب الامر هم دیدن کنید. این بنا یک معبد تاریخی از زمان مهر پرستی ایرانیان است که شرق میدان صاحب‌ آباد قرار دارد. این بقعه تاریخی دارای دو مناره بلند و یک گنبد است که در دوره شاه طهماسب صفوی به عنوان مسجد استفاده می‌ شد. اگرچه چندین مرتبه تخریب شد، اما با مرمت چندین باره، اکنون به یکی از مکان‌ های گردشگری شهر تبریز تبدیل شده است. این مزه دو هزار متر مربع مساحت دارد و در فهرست بناهای تاریخی کشور ثبت شده است.

در اینجا ده‌ ها جلد قرآن، ادیعه و نقش برجسته‌ های کلام وحی به چشم می‌ خورد.

آدرس: تبریز، انتهای خیابان دارایی اول، در ضلع شمالی مهرانه‌رود

ساعات کار: از ۸ صبح تا ۲۱ شب

قیمت بلیط: رایگان

بقعه صاحب الامر

مسجد استاد شاگرد

برای تماشای دیدنی های تبریز در تابستان می‌ توانید به بافت تاریخی شهر و مسجد استاد شاگرد هم سر بزنید. طبق گفته محققان تاریخی این مسجد تاریخی در دوره چوپانی ساخته شده است. چوپانیان یکی از خانواده‌ های مغول بودند که در قرن هشتم در ایران حکومت می‌ کردند. در گذشته مسجد یک صحن بزرگ و حوض داشت که بعدها حوض آن را برداشتند. دیوار شمالی مسجد نیز دارای یک کتبه است که عبدالله صیرفی و شاگردش روی آن کتابت کرده‌اند. به همین دلیل به این بنا «مسجد استاد و شاگرد» هم می‌ گویند.

آدرس: تبریز، فردوسی، اردبیلی ها

ساعات کار: ۲۴ ساعت

قیمت بلیط: رایگان

مسجد استاد شاگرد

موزه عصر آهن

یکی دیگر از دیدنی های تبریز موزه عصر آهن است. در این شهر پر هیاهو شما می‌ توانید در هر گوشه‌ ای از آن یک موزه ببینید. موزه عصر آهن در شمال غربی مسجد کبود تبریز واقع شده است که در آن آثار سفالی مربوط به عصر آهن نگهداری می‌ شود. در اینجا یک قبرستان نیز وجود دارد که ۳۸ گور به صورت جنینی دفن شده است. در اینجا اجسادی از مردمان گذشته همراه با حواهرات و ابزار های جنگی و کودکان با اسباب بازی دفن شده است.

آدرس: تبریز، خیابان خاقانی، خیابان روشنایی بالاتر از مسجد امام رضا و مسجد کبود

ساعات کار: ۹ صبح تا ۱۵ عصر

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

موزه عصر آهن

خانه شربت اوغلی

خانه شربت اوغلی یکی دیگر از مکان های دیدنی شهر تبریز محسوب می‌ شود که در دوران قاجار ساخته شده است. این عمارت در خیابان ثقه الاسلام و محله قدیمی سرخاب است و می‌ توانید در آن سبک معماری دوران قاجار را ببینید. خانه شربت اوغلی ۱۵۰۰ متر مساحت دارد و در سه طبقه ساخته شده است.

ساختمان شربت اوغلی دو حیاط (شمالی و جنوبی) دارد. طبقه اول چند پله می‌ خورد و ورودی حیاط جنوبی با یک دالان شروع می‌ شود. طاق دالان آجری است و در طبقه همکف آن می‌ توانید اتاق‌ های تو در تو را مشاهده کنید. یک تالار مرکزی هم در طبقه مرکزی به چشم می‌ خورد. این خانه روزانه میزبان گردشگران زیادی است و می‌ توانید این اثر تاریخی را در سفر خود به تبریز مشاهده کنید.

آدرس: تبریز، درب سرخاب، خیابان شهریار، خیابان ثقه الاسلام، خیابان بازارچه سرخاب، بنیاد ایران شناسی

ساعات کار: ۸ صبح تا ۱۷ عصر

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

خانه شربت اوغلی

خانه حیدرزاده

از دیگر مکان های دیدنی تبریز که باید در سفر توریستی خود از آن دیدن کنید، «خانه حیدرزاده» است. این ساختمان در دوره قاجاریه ساخته و با نام حیدرزاده یکی از بازرگانان معروف تبریز نام‌گذاری شده است. او یکی از چهره‌ های شناخته شده در عصر مشروطیت و هم رزم شیخ محمد خیابانی بود.

این ساختمان دو طبقه است و دو حیاط (اندرونی و بیرونی) دارد. خانه حیدرزاده با ۹۰۰ متر مساحت و یک تالار که در وسط حیاط‌ های بیرونی و اندرونی واقع شده است، از جمله دیدنی‌ های تبریز محسوب می‌ شود. وجود پنجره‌ های چوبی با شیشه‌ های رنگارنگ، گچ‌بری زیبا و نمای آجری از شگفتی‌ های این عمارت است.

آدرس: تبریز، محله مقصودیه، خیابان ارتش جنوبی، خیابان حیدرزاده

ساعات کار: ۸ تا ۱۴

قیمت بلیط: رایگان

خانه حیدرزاده

موزه محرم تبریز

یکی دیگر از مکان های گردشگری تبریز موزه محرم تبریز به عنوان اولین موزه مردم‌شناسی محرم در ایران است. در این ساختمان شما می‌توانید آثاری از سوگواری ایرانی در ایام محرم را که در عصر های گذشته استفاده شده است، مشاهده کنید. گهواره‌ های کوچک نذری، پرچم، انواع طوق، مجسمه ذوالجناح و نوشته‌ های مربوط به تعزیه‌ خوانی و نقاشی‌ های قدیمی در این موزه نگهداری می‌ شود.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، انتهای خیابان شهید مطهری یا همان راسته کوچه، کوچه‌ شهید گوگانی، پلاک ۲۲

ساعات کار: ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و عصر از ۱۵ تا ۱۹ عصر

قیمت بلیط: ۳ هزار تومان

موزه محرم تبریز

موزه دوربین عکاسی

یکی دیگر از بنا های تاریخی و مکان های گردشگری تبریز موزه دوربین عکاسی است. اگرچه عمر این بنا زیاد نیست، اما ا آنجا که یک خانه هنری و محل نگهداری بیش از ۹۰۰ دوربین عکاسی است، یک مجموعه ارزشمند محسوب می‌ شود. استاد محمدعلی جدیدالاسلام یکی از اساتید عکاسی در ایران است که انواع دوربین عکاسی را جمع آوری کرد. اکنون تعداد دوربین‌ های او ۹۰۰ عدد است که در این ساختمان نگهداری می‌ شود و در معرض دید عموم قرار گرفته‌ اند.

آدرس: تبریز، خیابان آزادی، به سمت برج آزادی

ساعات کار: ۱۰ صبح تا ۱۷

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

موزه دوربین عکاسی

فرش سنگی تبریز

فرش سنگی یکی از آثار هنری ایرانی است که می‌ توانید اولین نمونه آن را در شهر تبریز ببینید. پروژه اپیک یکی از مکان های دیدنی تبریز محسوب می‌ شود که اولین و بزرگترین فرش سنگی دنیا نیز به شمار می‌ رود. در این طرح سنگی شما می‌ توانید نقاشی‌ هایی از قرن ۱۱ خورشیدی را مشاهده کنید. ابعاد این اثر تاریخی ۴۲ در ۲۹ متر است. در آن از ۵۰۰ هزار قطعه ۵ *۵ سانتیمتری استفاده شده است.

رنگ‌ های این فرش سنگی چنان زیبا و فریبنده است که باید ساعت‌ ها در کنار آن بنشینید و از دیدن آن لذت ببرید.

آدرس: تبریز، میدان شهید بهشتی

ساعات کار: ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

فرش سنگی تبریز

حمام نظافت تبریز

حمام نظافت هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز است که در اواخر دوره قاجار تاسیس شد. این اثر از ۱۰ سال پیش تاکنون به امکانات زیادی تجهیز شده است و اکنون شما می‌ توانید از این ساختمان دیدن کنید. ضمن اینکه این گرما محلی برای نظافت مردم شهر و توریست‌ها نیز محسوب می‌ شود. در این ساختمان می‌ توانید معماری قدیمی ایران در قرن ۱۱ هجری را به خوبی مشاهده کنید.

آدرس : تبریز، خیابان آذربایجان، خیابان حکم آباد، میدان دوم

ساعات کار: ۵ صبح تا ۱ بامداد

قیمت بلیط: ۲۰ هزار تومان

حمام نظافت تبریز

کلیسای شوغا گات مقدس

یکی دیگر از دیدنی های تبریز در تابستان یک کلیسای قدیمی به نام «شوغا گات مقدس» است که در اوایل دوره پهلوی ساخته شد. این بنا اگرچه قدمتی کمتر از ۱۰۰ سال دارد، اما یکی از کلیسا های زیبا در تبریز محسوب می‌ شود که برای ارامنه این شهر ساخته شده بود. سیمون منوچهریان (ارامنه تبریز) این کلیسا را طراحی کرده است. شوغا گات نام یکی از راهبان مسیحی است که روی این کلیسا گذاشته شده است.

ستون‌ های مربع و رختکن در دو سمت کلیسا و نماهای سنگی ساختمان که به شکل بیضی هستند، از جمله زیبایی‌های این کلیسا محسوب می‌ شوند.

آدرس: تبریز، انتهای خیابان شهناز، جنب کارخانه چرم خسروی سابق، (دانشکده معماری فعلی)

ساعات کار: باهماهنگی

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

کلیسای شوغا گات مقدس

پل آجی چای تبریز

پل تلخه رود که به آن پل آجی چای نیز گفته می‌ شود، یکی دیگر از مناطق گردشگری تبریز به شمار می‌ رود. این پل در دوران صفویه ساخته و در دوران قاجار تکمیل شد. این پل تاریخی ۱۶ دهنه دارد که ۱۳ دهنه آن به صورت طاق هلالی طراحی شده‌ اند. طول این پل ۱۰۵ متر و عرض آن ۵ متر است که در دوران عباس میرزا در تبریز تعمیر شد. در سال‌ های اخیر هم مرمت پل آجی چای انجام شد که اکنون می‌ توانید به شکل بازسازی شده آن را ببینید.

آدرس: تبریز، بلوار شهید بابایی

ساعات کار: همه روزه

قیمت بلیط: رایگان

پل آجی چای تبریز

پل قاری تبریز

یکی دیگر از پل‌ های تاریخی و مناطق دیدنی تبریز پل قاری نام دارد که مردم تبریز به آن «قاری کورپوسی» می‌ گویند. این پل شمس العماره و بازار تبریز را به محله‌ های ششگلان و شتربان متصل می‌ کند. در واقع باید از پل قاری تبریز به عنوان یکی از پرترددترین مکان‌ های توریستی یاد کنیم.

پل قاری دارای ۸ دهنه با قوس‌ های مدور است. سرستون‌ های کله قوچی آن در اواخر دوره قاجار اضافه شده است. طبق گفته تاریخ‌ نویسان این پل توسط یک پیرزن ساخته شده که پول حج خود را صرف آن کرده است. به همین دلیل به آن پل قاری می‌ گویند که قاری در زبان ترکی به معنای پیرزن است.

آدرس: خیابان ثقه الاسلام، روی رودخانه‌ی «مهرانه رود»

ساعات بازدید: همه روزه

قیمت بلیط: رایگان

پل قاری تبریز

خانه بلورچیان

از دیگر دیدنیهای تبریز می‌ توان به عمارت بلورچیان اشاره کنیم که مربوط به دوره قاجار است و مرحله سرخاب واقع شده است. اگرچه این ساختمان شخصی است، اما میراث فرهنگی آن را مرمت کرده است و همه می‌ توانند از آن دیدن کنند. این ساختمان دارای سردر زیبا و با نقش و نگاری‌ های هنرمندانه است که باید ساعت‌ ها وقت خود را صرف بازدید این ساختمان کنید.

خانه بلورچیان با یک درب چوبی شروع می‌شود و سپس از طریق پله‌ ها به هشتی وارد می‌ شود. پنجره‌ های آن ارسی هستند و به ایوان ستون‌ دار و حیاط بیرونی مشرف شده‌ اند. سرستون‌ های آن با آجر‌های زیبایی تزئین شده است. در اینجا شما می‌ توانید اتاق‌ هایی را در اطراف ساختمان مشاهده کنید.

آدرس: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر

ساعات کار: از ساعت ۱۰ تا ۱۷

قیمت بلیط: نامشخص

خانه بلورچیان

موزه تاریخ طبیعی

برای بازدید جاهای گردشگری تبریز ممکن است وقت هم کم بیاورید. زیرا در این شهر موزه‌ های متعددی وجود دارد که از جمله باید به موزه تاریخ طبیعی این شهر اشاره کنیم. این موزه محل اداره محیط زیست استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این ساختمان عمر طولانی ندارد و در سال ۱۳۷۲ ساخته شده است. اما اکنون یکی از ساختمان‌ هایی است که در آن مجموعه‌ ای پیکره و اجساد پرندگان، خزندگان، حشرات و سایر حیوانات اهلی و وحشی نگهداری می‌ شود.

اگر به زندگی حیوانات زنده علاقه زیادی دارید، می‌ توانید از موزه تاریخ طبیعی تبریز دیدن کنید.

آدرس: تبریز، خیابان آزادی، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی

ساعات کار: ۸ صبح تا ۱۴ عصر

قیمت بلیط: ۳ هزار تومان

موزه تاریخ طبیعی

خانه تاریخی ستارخان

یکی دیگر از مکان های تاریخی تبریز «خانه تاریخی ستارخان» است که به عنوان سردار جنبش مشروطه‌ خواهی در ایران شناخته شده است. او در مقابل نیرو های دولتی ضد مشروطه و همچنین تجاوزات روسیه ایستادگی کرد و اکنون مظهر مقاومت شهر تبریز شناخته شده است. این ساختمان در دوره قاجار تاسیس شد و محل زندگی ستارخانه و مبارزه علیه حکومت محمدعلی شاه بود. اگرچه توسط روس‌ ها به توپ بسته شد، اما اکنون مرمت شده است و می‌ توانید از آن بازدید کنید.

آدرس: تبریز، خیابان شمس تبریزی، کوی امیرخیز، کوچه ستارخان غربی، کاشی ۲۱

ساعات کار: ۸ تا ۱۴:۳۰

قیمت بلیط: ۴ هزار تومان

خانه تاریخی ستارخان

قره کلیسا

قره کلیسا ماکو هم یکی دیگر از جا های دیدنی شهر تبریز به شمار می‌ رود و به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت شناخته شده است. این کلیسا با نام‌ های دیگر کلیسای طاطاووس و تادئوس مقدس هم نامیده می‌شود که در ۲۰ کیلومتری چالدران قرار دارد. قره کلیسا را باید به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای ارمنیان در ایران به حساب بیاوریم.

هنوز هم جمعیت زیادی از مسیحیان هر سال مراسمات مذهبی خود را در این کلیسا برگزار می‌ کنند. این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۷ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران، روستای قره کلیسا

ساعات کار: بهار و تابستان نیمسال اول از ۹ صبح تا ۲۰ و پاییز و زمستان از ۹ صبح تا ۱۷ (جز روزهای مذهبی مسیحیان)

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

قره کلیسا

خانه حریری تبریز

خانه حریر یکی دیگر از آثار به جامانده از دوران قاجار و جاهای دیدنی در تبریز است. این عمارت از یک حیاط اندرونی، یک حیاط بیرونی و دو خانه تشکیل شده است. ساختمان‌ ها رو به قبله تاسیس شده‌ اند. نمای بیرونی عمارت هم با دیوارنگاره‌ های زیبا تزئین شده است که چشم هر بیننده‌ ای را ساعت‌ ها به سمت خود خیره می‌ کند. این نگاره‌ها شامل موضوعات اساطیری از جمله داستان یوسف و ذلیخا و سایر داستان‌ های تاریخی است.

آدرس: تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک ۱۳۲.

ساعات کار: نامشخص

قیمت بلیط: نامشخص

خانه حریری تبریز

موزه ارامنه تبریز

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی تبریز که باید در سفر توریستی خود از آن دیدن کنید، موزه ارامنه در کلیسای مریم مقدس قرار دارد که پیش‌ تر در مورد آن صحبت کردیم. این موزه از نظر معماری و زیبایی در ردیف کلیسای مریم مقدس قرار می‌ گیرد. در این موزه آثار مذهبی مسیحیان شامل کتاب های خطی، طومار ها، تابلو های نقاشی، سکه‌ های قدیمی، شمعدان‌ های بزرگ قره کلیسای آذربایجان غربی، زیورآلات، پارچه، صلیب، لباس رهبران ارامنه، مجسمه، آثار هنری، سنگ نوشته و … نگهداری می‌ شود.

ساختمان موزه ارامنه دارای نقاشی‌ های زیباست که باید چندین ساعت وقت صرف دیدن این نقاشی‌ ها کنید. همچنین وجود آثار هنری ساخته شده از چوب از دیگر جذابیت‌ های این موزه است که نباید به راحتی از کنار آن‌ ها عبور کنید.

آدرس: تبریز، انتهای خیابان شهناز، نبش میدان نماز

ساعات کار: زمان مشخصی ندارد

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

موزه ارامنه تبریز

موزه خودروهای کلاسیک تبریز

یکی دیگر از موزه‌ هایی که در ردیف بهترین مکان های گردشگری تبریز قرار می‌ گیرد، موزه خودرو های کلاسیک است. اگر شما هم جزء کسانی هستید که به تاریخ خودرو علاقه زیادی دارید و می‌ خواهید بدانید برندهای مطرح دنیا چه خودرو هایی را از زمان تاسیس تاکنون ساخته‌اند، به این موزه مراجعه کنید.

موزه خودروهای کلاسیک تبریز از سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز و خودروهای قدیمی را جمع آوری کرد. در اینجا می‌ توانید ماشین‌ های قدیمی ساخت برند هایی مثل مرسدس بنز، بی. ام. دبلیو، فورد، شورلت، بیوک، دوج، فولکس واگن و … را مشاهده کنید. در این مرکز ۳۰ خودروی کلاسیک نگهداری می‌ شود.

آدرس: جاده تبریز به تهران، جنب بستنی وحید

ساعات کار: ۱۶ تا ۲۱

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

موزه خودروهای کلاسیک تبریز

سؤالات متداول

جاهای دیدنی تبریز در شب کجاست؟

بازارگردی در بازار بزرگ تبریز و مراکز خریدی که در اطراف آن هستند یکی از بهترین تجربیات شب گردی در تبریز خواهد بود. قدم زنی در خیابان ولیعصر، پل قاری تبریز، رستوران برکه و شاهگلی، پارک ائل گلی، پارک باغلار باغی، تله کابین تبریز در مجموعه تفریحی کوه عینالی، روستاهای کندوان و لیقوان، پارک موزیکال ولیعصر از جاهای دیدنی تبریز در شب هستند.

جاهای دیدنی تبریز در بهار کجاست؟

هر کدام از جاهای دیدنی تبریز را می توان در تمام طول سال بازدید کرد اما برخی از آنها بسته به فصل زیبایی های بیشتری دارند. از جاهای دیدنی تبریز در بهار می توان به گورستان تاریخی پینه شلوار، سد امند، منطقه حفاظتی سهند، قلعه هلاکوخان، جنگل ارسباران، خانه علی مسیو، خانه مشروطه، ائل گلی تبریز، کلیسای کاتولیک ها، کویر قوم تپه، روستای کندوان، باغ گلستان و پارک مینیاتور اشاره نمود.

جاهای دیدنی اطراف تبریز در تابستان کدامند؟

از جمله جاهای دیدنی تبریز در تابستان که به شما این فرصت را می دهد ضمن فرار از گرما، مناطق بکر و زیبایی را ببینید شامل کوه های رنگی آلاداغ، روستای لیقوان و کندوان، دره سعید آباد، آبشار گل خور، قلعه جوشین، روستای شیران، قلعه ضحاک، قلعه پشتاب و قلعه بابک هستند.

جاهای دیدنی تبریز در پاییز کجا بریم؟

شاهکارترین و بی نظیرترین مناطقی که می توانید در سفر به تبریز در فصل پاییز ببینید عبارتند از سد امند، مسجد ظهیریه، برج خلعت پوشان، کلیسای مریم مقدس، سورتمه تبریز، پارک موزیکال ولیعصر، پارک جنگلی یادگار امام، موزه سنگی تبریز، خانه استاد شهریار و پروین اعتصامی. اگر قصد دارید به جاهای دیدنی تبریز در اطراف آن بپردازید روستاهای حیله ور، موجومبار و کندوان بهترین گزینه ها هستند.

جاهای دیدنی تبریز در زمستان کجا بریم؟

در شهرهای کوهستانی یکی از بزرگترین و مهمتری جاذبه های مورد انتظار مناطق پوشیده از برف و سفیدپوش آن است. شهر تبریز هم دیدنی های خاص خود را در زمستان دارد که از جمله آنها می توان به پیست اسکی پیام تبریز، پیست اسکی سهند تبریز، قلعه بابک، بوستان رشدیه، بوستان صائب تبریزی و ائل گلی اشاره کرد.

۴.۵/۵ - (۳۳ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. اکبر

    کندوان مال شهر اسکو هستش نه شهر تبریز

    • رض

      اسکو خودش از مناطق پنجگانه تبریزه

  2. ساحل

    عاااالیییی بودن به خصوص جنگل ارسباران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×