روستای صخره ای
جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی

کندوان ، جاذبه ای در دل صخره های آذربایجان شرقی

۵ مرداد ۱۳۹۸ ۰4,415

کندوان، که یکی از سه روستای صخره ای جهان به حساب می آید یکی از دیدنی های آذربایجان شرقی است. این روستا در دل صخره ها و به اصطلاح باستان شناسان دست کند است. کندوان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و حتی شهرت جهانی دارد. این روستا تنها روستای صخره ای در جهان از سه مورد موجود است که در هنوز مردم در آن ها سکونت دارند. روستای کندوان، روستای کاپادوکیه ترکیه و روستای داکوتای آمریکا.

نقشه هوایی کندوان
نقشه هوایی کندوان

کندوان دقیقا کجاست؟

کندوان، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز، یکی از روستاهای دهستان سهند، از توابع شهر اسکو است. این روستا طی هزاران سال فعل و انفعالات آتشفشانی کوه سهند و دیگر کوههای آتشفشانی اطراف ایجاد شده.

توده ها و گدازه های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، باران و برف به شکل کران درآمده است. ارتفاع این کران ها حدود ۴۰ متر و دو تا چهار طبقه اند که به هم مرتبط نیستند. بنابراین برای دسترسی به طبقات بالایی در تنه این کران ها پله کان ساخته شده.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24
روستای صخره ای
روستای صخره ای

معماری

کندوان به خاطر معماری صخره ای آن معروف است. معماری این روستا و اینکه هنوز ۱۱۷ خانواده در آن در حال زندگی هستند استثنائی است. در واقع هویت باستانی آن، به علت وجود زندگی در خانه های کندویی شکل آن در صخره های مخروطی اش است.

اجزای خانه شامل، آشپزخانه، اتاق ها، تنور و صندوق خانه و … است و قطر دیوار ها ۲ تا ۳ متر است. بر خلاف تصور عام، این خانه ها حتی مجهز به برق و آب لوله کشی هستند. معماری این خانه ها به گونه ای است که در تابستان خنک و در زمستان گرمند. پنجره و نورگیرهای تعبیه شده، شطرنجی و از جنس چوب و شیشه اند.

روستای کندوان
روستای کندوان

تاریخچه

پیشینه سکونت در کندوان به قرن هفتم هجری باز می گردد. این مکان، پس از حمله مغول توسط مردم روستای حیله ور در همان نزدیکی کشف شد. آن ها کم کم شروع به کندن صخره ها برای ساخت پناهگاه کردند و سکونت در اینجا آغاز شد. البته بعضی اعتقاد دارند سکونت در این محل به قبل از اسلام باز می گردد.

آب و هوا

روستای کندوان در ییلاقات رشته کوههای سهند قرار دارد. کندوان با مارتع سرسبز، دارای آب و هوای فوق العاده ای می باشد. به همین دلیل این منطقه میعاد گاه بسیاری از عشایر به حساب می آید. از همین رو هم اکثز مردم کندوان کشاورز و دامدار هستند. البته با رشد شمار گردشگران داخلی و خارجی، مشاغل دیگری نیز برای مردم روستا ایجاد شده.

مردم محلی کندوان
مردم محلی کندوان

سوغاتی و صنایع دستی

طبق آمار سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر از روستای کندوان دیدن می کنند. خانه های روستا به شکل کله قندی هستند و اسل یکی از مهمترین سوغاتی های آنهاست. گردو، گیاهان دارویی ، شیره انگور و بادام دیگر خوراکی های معروف آن هستند. از صنایع دستی آن می توان به گلیم، جاجیم و روسری های کلاقه ای اشاره کرد.

صنایع دستی کندوان
صنایع دستی کندوان

تابستان بهترین فصل برای سفر به این روستای تاریخی است. اگر از گرمای تابستان امسال شمارا کلافه کرده همین الان برای سفر به تبریز برنامه ریزی کنید. برای بازدید از این روستا می توانید اقامت در هتل صخره ای لاله کندوان تبریز را انتخاب کنید.

برای رزرو هتل در هتل صخره ای لاله کندوان اینجا کلیک کنید.

یا می توانید برای رزرو هتل های تبریز از اقامت ۲۴ اقدام کنید.

 

منبع : اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×