» راهنمای سفر به ایران » استان آذربایجان شرقی » تبریز » پارک مینیاتور تبریز کجاست؟ پارکی به وسعت دیدنی های تبریز!
پارک مینیاتور تبریز یا همان تبریز کوچک شده
تبریز

پارک مینیاتور تبریز کجاست؟ پارکی به وسعت دیدنی های تبریز!

۱۸ مرداد ۱۴۰۲ 7۰2,244

یکی از جاهای دیدنی تبریز که محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد، پارک مینیاتور تبریز است. این پارک زیبا و خاص که به تبریز کوچک معروف است، در واقع اولین پارک موضوعی این شهر محسوب می‌شود. شما با رفتن به پارک مینیاتور می‌توانید شهر کوچک شده تبریز و جاذبه‌های دیدنی آن را به شکل ماکت‌های مختلف ببینید. اگر به تبریز سفر می‌کنید و فرصت کافی برای دیدن تمام زیبایی‌های آن را ندارید، حتما سری به این پارک بزنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پارک‌های مینیاتور فقط در کشورهای اروپایی وجود دارد، در حالی که در شهر گردشگری و زیبای تبریز، بهترین نمونه این پارک‌ها وجود دارد و تجربه فوق‌العاده‌ای را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با پارک مینیاتور شهر تبریز، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

پارک مینیاتوری تبریز کجاست؟

نمایی از فضای داخل پارک مینیاتوری تبریز

در صورتی که در سفر خود به شهر تبریز قصد دیدن پارک مینیاتوری آن را دارید، باید به سمت خیابان گلکار بروید و و پس از گذشتن از پارک آنالار و آتالار، توقف کنید. در این موقعیت می‌توانید سردر پارک مینیاتور تبریز را ببینید و برای بازدید از آن اقدام کنید. برای رفتن به این پارک زیبا هم می‌توانید از ماشین شخصی خود و هم وسایل نقلیه عمومی که در سرتاسر تبریز برای خدمت‌رسانی به شهروندان و گردشگران حضور دارند، استفاد کنید.

اطلاعات بازدید

پارک مینیاتوری تبریز جنبه عمومی داشته و بازدید از آن رایگان است. حتی برای اردوی مدارس و بازدید دانش آموزی هم نیازی به هماهنگی نیست. همچنین بازدید به شکل ۲۴ ساعته است و هر زمان که مایل باشید می توانید وارد این پارک شوید.

تاریخچه پارک مینیاتور تبریز

در سال ۱۳۹۰، سازمان زیباسازی شهرداری تبریز، ایده طراحی و ساخت پارک مینیاتوری تبریز را پیاده‌سازی کرد. این پروژه که توسط یک تیم حرفه‌ای و ۱۷ نفره انجام شد، اکنون به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری تبریز شناخته می‌شود. سازه‌ها و ماکت‌های مختلفی در قسمت‌های این پارک وجود دارد که تمام آنها از موادی مانند فایبرگلاس ساخته شده تا به این شکل در برابر باران، رطوبت و برف مقاوم باشند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، با بازدید از پارک مینیاتور تبریز می‌توانید کل زیبایی‌های شهر را در نمایی کوچک شده ببینید و به‌خوبی با شهر تبریز آشنا شوید.

هدف از تاسیس پارک مینیاتوری تبریز

پیش از آشنایی با قسمت‌های مختلف پارک مینیاتور تبریز، شاید برای شما جالب باشد که بدانید هدف از تاسیس این پارک چیست. همان‌طور که می‌دانید تبریز ازجمله شهرهای معروف و محبوب ایران است که جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که برای دیدن آن باید فرصت کافی داشته باشید. این در حالی است که هدف کلی هر پارک مینیاتوری در هر کجای دنیا این است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی یک شهر را در ابعاد کوچک‌تر به نمایش بگذارد. سازندگان پارک مینیاتوری تبریز نیز همین هدف را در تاسیس این پارک دنبال کرده‌اند. شما با ورود به پارک مینیاتور شهر تبریز شاهد ماکت‌هایی خواهید بود که به توصیف دیدنی‌های این شهر می‌پردازد و کیفیت این سازه‌ها به قدری بالاست که با نمونه‌های اصلی از نظر ظاهری هیچ تفاوتی ندارد.

ارتفاع ماکت‌ها به‌طور میانگین کمتر از یک متر است و شرایط خوبی را برای عکس گرفتن ایجاد کرده است. جالب است بدانید که در ابتدا از این پارک فقط با وجود ۱۰ ماکت رونمایی شد اما با گذشت زمان به بخش‌ها و سازه‌های مختلف آن افزوده شده است. کیفیت و جنس سازه‌ها و ماکت‌های این پارک به‌گونه‌ای است که حداقل تا ۵۰ سال آینده همینطور زیبا و استوار باقی خواهد ماند.

یکی دیگر از اهداف مهم که در ساخت این پارک زیبا دنبال می‌شود، آشنایی گردشگران با شهر تبریز است. به همین دلیل یک تابلوی سخنگو در کنار هر ماکت قرار داده شده تا به معرفی سازه مورد نظر به چند زبان زنده دنیا بپردازد. اگر دوست دارید در سفر خود به شهر تبریز با تمام قسمت‌های این شهر زیبا آشنا شوید، بازدید از پارک مینیاتور تبریز را فراموش نکنید.

ماکت های پارک مینیاتور تبریز

ماکت جاذبه‌های دیدنی تبریز در پارک مینیاتوری

اصلی‌ترین عاملی که باعث استقبال زیاد گردشگران از پارک مینیاتوری تبریز شده است، وجود ماکت‌هایی است که جاذبه‌های دیدنی این شهر را به نمایش می‌گذارد. بدون شک دیدن آثار مهم و تاریخی یک شهر آن هم در ابعاد کوچک‌تر، برای تمام مسافران جالب است. به همین خاطر است که در مجموعه عکس‌های یادگاری گردشگران شهر تبریز شاهد تصاویر زیبا در کنار سازه‌های پارک مینیاتوری تبریز هستیم. مطمئنا این سوال ذهن شما را درگیر کرده که با رفتن به این پارک می‌توانید چه سازه‌های را ببینید. عمارت معروف ائل گلی، مسجد کبود، کاخ استانداری، کلیسای مریم مقدس، پل کابلی، ایستگاه راه آهن و… اصلی‌ترین و محبوب‌ترین ماکت‌های مصنوعی موجود در این پارک هستند که می‌توانید به خوبی با آن آشنا شوید. تصور کنید که پارک مینیاتوری تبریز که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز شناخته می‌شود، تمام جاذبه‌های دیدنی این شهر را در دل خود جای داده است. برخی از اصلی‌ترین و معروف‌ترین سازه‌های موجود در این پارک عبارت است از:

ماکت برج آتش نشانی تبریز

 این ماکت مصنوعی زیبا که با نمونه واقعی و اصلی خود تفاوتی ندارد، در یک فضای مربعی شکل قرار گرفته و برج آتش نشانی شهر تبریز را توصیف می‌کند. ارتفاع این سازه تقریبا ۲ متر بوده و در طراحی و ساخت آن ظرافت و دقت زیادی به‌کار برده شده است، تا جایی که روزنه‌های بدنه، رنگ، سقف و کنده‌کاری‌های آن کاملا شبیه برج آتش نشانی تبریز است.

ماکت راه آهن تبریز

ماکت راه‌آهن تبریز که در مساحتی حدود ۴ متر مربع بنا شده است، به‌طور کامل به توصیف این جاذبه گردشگری شهر تبریز می‌پردازد. این ماکت همانند نمونه واقعی خود، به‌صورت مستطیلی طراحی و ساخته شده و کمتر از یک متر ارتفاع دارد. اندازه این سازه به‌گونه‌ای است که می‌توانید به‌راحتی سقف آن را نیز ببینید.

ماکت مسجد کبود تبریز 

مسجد کبود یکی از جاذبه‌های مهم و دیدنی این شهر است که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. با رفتن به پارک مینیاتور تبریز می‌توانید تمام قسمت‌های این مسجد معروف و زیبا را در نمایی کوچکتر و با جزئیات بیشتر ببینید. ماکت مسجد کبود تبریز با ارتفاعی کمتر از یک متر و در مساحت ۳ متر مربعی بنا شده و زیبایی منحصربه‌فردی دارد. تمام بخش‌های این سازه به‌ویژه ورودی آن با نهایت دقت و ظرافت ساخته و رنگ‌آمیزی شده است.

ماکت پل کابلی تبریز

ماکت مقبره الشعرای بهار در پارک مینیاتوری تبریز

پل کابلی تبریز یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر تبریز است که می‌توانید ماکت آن را در پارک مینیاتوری تبریز مشاهده کنید. پل کابلی یکی از بلندترین ماکت‌های پارک مینیاتور تبریز محسوب می‌شود که ارتفاع آن به ۴ متر می‌رسد. همچنین این سازه نسبتا بزرگ در مساحتی حدود ۱۰ متر مربع بنا شده است.

ماکت‌های ذکر شده، تنها بخش کوچکی از پارک مینیاتوری تبریز را توصیف می‌کنند و شما با بازدید از این پارک می‌توانید ده‌ها ماکت دیگر را نیز مشاهده کنید. ماکت ائل‌گلی، ساختمان بانک ملی، مقبره الشعرای تبریز، کلیسای مریم مقدس، ارگ علیشاه، برج خلعت‌پوشان تبریز و… نیز در این پارک وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از پارک مینیاتور تبریز

حالا که با پارک مینیاتوری تبریز آشنا شدید، بهتر است بهترین زمان را برای بازدید از این پارک خاص و زیبا انتخاب کنید. البته دیدن این جاذبه گردشگری شهر تبریز، به زمان مسافرت شما بستگی دارد. اما در صورتی که برای سفر خود به شهر تبریز محدودیت زمانی ندارید، پیشنهاد ما این است که در اواخر فصل بهار و یا اوایل تابستان به این شهر زیبا سفر کرده و از قدم زدن در پارک مینیاتوری آن لذت ببرید. همان‌طور که می‌دانید تبریز زمستان‌های بسیار سرد و برفی دارد، به‌گونه‌ای که در این فصل تمام شهر سفیدپوش می‌شود. بنابراین از بازدید از پارک مینیاتور تبریز در فصل پائیز و زمستان صرف‌نظر کرده و بهار و تابستان را برای مسافرت به این شهر انتخاب کنید. در این شرایط می‌توانید از گشت‌وگذار در تبریز و دیدن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن در هوایی خنک، لطیف و مطبوع لذت ببرید.

نمونه های مشابه پارک مینیاتوری تبریز

شاید برای شما جالب باشد که بدانید نمونه های دیگری هم مثل پارک مینیاتوری تبریز در کشور وجود دارند اما دو تفاوت در بین آنها هست. اولین تفاوت این است که سایر پارک مینیاتوری های کشور باید برای بازدید بلیط تهیه کنید چون یک پارک عمومی نیستند. دومین تفاوت این است که در سایر پارک مینیاتوری های کشور، جاذبه های دیدنی شاخص شهرهای مختلف گذاشته شده در حالی که پارک مینیاتوری تبریز صرفا ماکت جاذبه های شاخص شهر تبریز را قرار داده اند. اگر سفر به مشهد، تهران یا کیش داشتید می توانید از پارک مینیاتوری های جذاب آنها هم بازدید کنید که اطلاعات کامل هر یک را در مطلبی جداگانه توضیح داده ایم:

جاهای دیدنی نزدیک

در صورتی که اولین جاذبه دیدنی روز خودتان را با پارک مینیاتوری تبریز شروع کرده باشید یا هنوز فرصت بازدید از سایر جاهای دیدنی را داشته باشید پس از بازدید نسبتا کوتاه از پارک مینیاتوری توصیه می کنیم به جاهای دیدنی اطراف آن هم سر بزنید. از جمله جاهای دیدنی نزدیک پارک مینیاتوری تبریز اعم از جاذبه های تفریحی و تاریخی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه تاریخ طبیعی تبریز
  • موزه فوتبال آذربایجان
  • سرای دلفین های خوشحال یا دلفیناریوم در مجموعه تفریحی باغلارباغی

رستوران های نزدیک

پس از بازدید پارک مینیاتوری و جاذبه های اطراف آن مخصوصا دلفیناریوم، باید مکان خوبی برای غذا خوردن در یک رستوران مناسب پیدا کنید تا خاطره خوش نیم روزی خودتان را تکمیل کرده باشید. ما طبق بازخوردها، فیدبک ها و امتیازاتی که به رستوران های نزدیک پارک مینیاتوری تبریز داده شده، گزینه های زیر را پیشنهاد می کنیم:

  • کافه رستوران ریچ
  • کافه رستوران بلوار
  • رستوران ریحان
  • رستوران مروارید آبرسان

سخن پایانی

یکی از جاذبه‌های معروف، خاص و دیدنی شهر تبریز که دیگر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر را در دل خود جای داده است، پارک مینیاتور تبریز است. این پارک زیبا که به دلیل داشتن ماکت‌های مصنوعی دیدنی‌های تبریز، معروف است، بهترین شرایط را برای شناخت بیشتر این شهر زیبا برای گردشگران فراهم کرده است. شما با رفتن به این پارک در واقع در تبریز کوچک شده قدم می‌زنید. ماکت‌های مختلفی مانند ارگ تبریز، ائل گلی، بنای خلعت پوشان و… در این پارک قرار دارد. اگر می‌خواهید آلبوم زیبایی از سفر تبریز خود تهیه کنید، حتما به این پارک سر بزنید و با ماکت‌های جذاب آن عکس بگیرید. 

 

پارک مینیاتور تبریز کجاست؟

این پارک در خیابان گلکار تبریز واقع شده است

هزینه بازدید از پارک مینیاتوری تبریز چقدر است؟

این پارک بلیط ورودی ندارد و بازدید از آن برای همه رایگان است

۴.۳/۵ - (۳۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×