» راهنمای سفر به ایران » استان آذربایجان شرقی » تبریز » موزه آذربایجان در تبریز کجاست؟ ساعت کاری و قیمت بلیط
موزه آذربایجان
تبریز

موزه آذربایجان در تبریز کجاست؟ ساعت کاری و قیمت بلیط

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ 25۱3,001

یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری هر شهر، موزه ها هستند. با سفر به تبریز نیز می توانید علاوه بر جاهای دیدنی تبریز از موزه آذربایجان به عنوان یکی از مهم ترین بناهایی که آثار تاریخی و فرهنگی غنی را در خود جای داده و نشان دهنده فرهنگ اصیل مردمان ایران است، بازدید کنید. در این مطلب از اقامت ۲۴ قصد داریم در مورد موزه آذربایجان تبریز توضیح داده و بخش های مختلف آن را معرفی می کنیم.

معرفی موزه آذربایجان

یکی از مهم ترین و قدیمی ترین موزه های کشور، موزه آذربایجان در تبریز است. این موزه در مرکز شهر تبریز قرار داشته و سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و حتی خارج از کشور از این موزه بازدید می کنند. در واقع تبریز به عنوان شهر موزه ها نیز شناخته می شود؛ زیرا آثار و بناهای تاریخی و موزه زیادی در خود دارد. از این رو امکان بازدید از این آثار غنی و آشنایی با بخش بزرگی از تاریخ ایران را فراهم کرده است.

نمای داخلی موزه آذربایجان
پس از موزه ملی ایران، موزه ی آذربایجان تبریز به عنوان دومین موزه باستان شناسی کشور شناخته می شود‌. این موزه که یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری استان است که در سه طبقه واقع شده و مجهز به سالن های نمایش، کتابخانه و اتاق های اداری است. سالن نمایش موجود در هر طبقه در ابعاد ۱۲ در ۳۷ متر طراحی شده و این موزه زیر بنایی با ابعاد در حدود ۲۴۰۰ متر مربع دارد.
پلان موزه آذربایجان تبریز توسط باستان شناس فرانسوی به نام آندره گدار تنظیم شده و احداث آن با الهام از سبک معماری محلی در آذربایجان، توسط اسماعیل دیباج صورت گرفته است. بدون شک معماری موزه آذربایجان تبریز بسیار خاص و منحصر به فرد بوده و فرهنگ غنی ایران را نشان می دهد. به گونه ای که با مطالعه معرفی موزه آذربایجان می توانید اطلاعات زیادی درباره تاریخ ایران به دست آورید.

بررسی تاریخچه موزه آذربایجان

قدمت موزه آذربایجان بسیار طولانی است و به سال های ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۷ هجری تعلق دارد. در این زمان در محل سالن کتابخانه تربیت، نمایشگاهی برپا شد که سکه های مکشوفه را به نمایش می گذاشت. این نمایشگاه باعث به ثمر رساندن تلاش فرهنگ دوستان شد و شرایط راه اندازی موزه ای جامع در تبریز را فراهم کرد. از این رو در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۷ موزه آذربایجان استان آذربایجان شرقی، تبریز بنیان گذاشته شد.
این موزه در مهر ماه سال ۱۳۴۱ شمسی با به اتمام رسیدن کار احداث بنایی با سه باب تالار، افتتاح شد. البته طرح تاسیس این موزه کمی طول کشید؛ اما در این فاصله، شهر کهن و باستانی تبریز میزبان برگزاری نمایشگاه های آثار تاریخی و هنری زیادی بود. یکی از این نمایشگاه ها شامل نمایشگاه ۲۰۲ اثر تاریخی متعلق به موزه ایران باستان بود که برگزاری آن در سال ۱۳۳۶ صورت گرفت. نمایشگاهی دیگر نیز با ارائه آثار و اشیای تاریخی تبریز در دبیرستان نجات برگزار شد.

موزه آذربایجان کجاست؟

یکی از مقاصد گردشگری مهم تبریز، موزه آذربایجان است که در خیابان امام قرار دارد. این موزه در جوار مسجد کبود واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است. شما می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی برای بازدید از این موزه استفاده کنید. در این میان ایستگاه شهید بهشتی با داشتن فاصله ۵۰۰ متری از موزه آذربایجان تبریز، نزدیک ترین ایستگاه مترو به این موزه است. خط اتوبوس راه آهن – ابرسان نیز در نزدیکی مسجد کبود، یک ایستگاه دارد.

آدرس موزه آذربایجان: آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود

نمای بیرونی و ورودی موزه آذربایجان

آثار موزه آذربایجان

آثار تاریخی و هنری موجود در موزه آذربایجان به دوران پیش از اسلام و پس از آن تعلق دارند. اکنون موزه آذربایجان یک گنجینه مهم و با ارزش از ۱۲۰۰۰ قطعه اشیای عتیقه است. از میان این اشیای تاریخی و هنری ۲۳۰۰ قطعه به ثبت رسیده اند که به دلیل محدودیت فضا، تنها بخش کمی از آن ها در بخش های مختلف به نمایش گذاشته شده اند. دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر می توانند با مراجعه به موزه تبریز از بخش های مختلف آن بازدید کنند.

موزه آذربایجان و بخش های مختلف آن

موزه آذربایجان در سه طبقه طراحی شده و از بخش های جذاب و متنوعی برخوردار است. این موزه شامل زیر زمین، طبقه همکف و طبقه اول است که در هر بخش از این موزه، آثار دیدنی تاریخی و هنری متنوعی را می بینید.

بخش زیر زمین

از زمان گذشته تا به الان، مجسمه های نفیسی که توسط احد حسینی مجسمه ساز مشهور تبریزی ساخته شده اند را می توانید در طبقه زیر زمین این موزه ببینید. با بازدید از این مجسمه ها می توانید از سرگذشت و اخلاق انسان های پیشین با خبر شده و از اتفاقات رخ داده شده در سده بیستم به طور دقیق اطلاع پیدا کنید. شما می توانید از سنگ نگاره های قدیمی دیدن کنید که به ادوار مختلف تاریخی تعلق داشته و از قدمت تاریخی نسبتا زیادی برخوردار هستند. به طور کلی بخش زیر زمین شامل مجسمه های موزه آذربایجان تبریز و قوچ ها، سنگ قبرهایی از دوران مختلف اسلامی، نمونه هایی از سنگ های کتیبه دار و حتی پیکره های انسانی است.

مجسمه های زیرزمین موزه آذربایجان

بخش همکف

آثار و اشیای تاریخی که به دوران پیش از تاریخ و پیش از اسلام تعلق دارند، در طبقه همکف موزه آذربایجان گردآوری شده اند. در این میان سفالینه های تپه اسماعیل آباد یکی از مهمترین آثار تاریخی هستند که با داشتن قدمتی ۷۰۰۰ ساله در این بخش قرار دارند. در این میان سنگ های معدنی سرپانتین که متعلق به جیرفت کرمان هستند، شامل نقش هایی از تصاویر گیاهان و حیوانات گوناگون بوده و قدمتی چند هزار ساله دارند. به طوری که به دوران پیش از تاریخ نسبت داده می شوند.
به عنوان یکی دیگر از مهم ترین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند، می توانیم به ریتون هایی اشاره کنیم که قدمت ۲ تا ۳ هزار ساله دارند و متعلق به دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان هستند. همچنین می توانیم به مجسمه الهه زن اشاره کنیم که با داشتن ۳۰۰۰ سال قدمت، نشان دهنده ارزش زن در دوران ایران باستان بوده و در رستم آباد استان گیلان کشف شده است. در انتهای سالن زیر زمین و درست روی دیوار ضلع شمالی، سنگ بسم الله قرار گرفته است. این سنگ که یکی از نادرترین آثار هنری ایران محسوب می شود، دارای ۵ قسمت است. این سنگ زیبا و چشم نواز که از ۴ قسمت قاب و یک قسمت متن تشکیل شده، توسط هنرمند ایرانی محمد علی قوچانی حجاری شده است.

آثاری متعلق به هزاره قبل اول قبل از میلاد در بخش همکف

اجساد مرد و زن مدفون شده در هزاره اول قبل از میلاد از دیگر آثار برجسته طبقه همکف هستند. در پی کاوش های علمی انجام شده از سال ۱۳۷۸، این اجساد در محوطه مسجد کبود کشف شده اند که جزئی از بقایای قبرستانی ۳ هزار ساله هستند. جالب است بدانید که این اجساد به دلیل در هم قرار گرفتن، به یک گور انتقال پیدا کرده اند. به هر صورت لایه های کشف شده در جریان کاوش برای درک بیش تر از سیر تاریخی شکل گیری و گسترش شهر تبریز، به صورت مجازی مورد بازسازی قرار گرفته اند.

طبقه اول

طبقه اول محل نگهداری آثار تمدن های باستانی ایران، شامل اشیای به جا مانده از تمدن نیشابور در قرن ۴ هجری است. مشخصه مهم این آثار که قدمت آن ها تا دوره قاجار ادامه دارد، به کارگیری لعاب سفید رنگ با خط کوفی و نقش و نگارهای اسلامی است. دیگر آثار تاریخی مهم این طبقه نیز، ظروف سفالی دوره ایلخانی و قفل رمزی بوده که به اواخر قرن ۶ هجری تعلق دارد. در سال جدید، موزه آذربایجان قدیمی ترین سکه های ضرب شده در ادوار مختلف تاریخی از دوره هخامنشیان تا قاجار را در این بخش به نمایش گذاشته است. شما می توانید زیباترین و نادرترین مهرهای قدیمی را نیز ببینید.

ظروف قدیمی در موزه آذربایجان

اطلاعات بازدید و تهیه بلیط موزه آذربایجان

ساعت کاری موزه آذربایجان تبریز در ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر بوده و میزبان بازدیدکنندگان علاقه مندان به آثار تاریخی است. یادتان باشد که موزه آذربایجان در روز های رحلت پیامبر اکرم، رحلت امام خمینی، شهادت حضرت علی، شهادت امام جعفر صادق و روزهای تاسوعا و عاشورا فعالیتی ندارد. قیمت بلیط موزه آذربایجان تبریز برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی متفاوت بوده و امکان تهیه بلیط به صورت حضوری فراهم است. ورودی موزه آذربایجان در سال ۱۳۹۹ برای گردشگران داخلی ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۱۵ هزار تومان بوده است. در هر صورت شما می توانید از طریق تماس با شماره تلفن موزه آذربایجان تبریز به شماره ۰۴۱۳۵۲۶۱۶۹۶ از باز بودن این مجموعه اطمینان پیدا کنید. سپس برای تهیه بلیط موزه آذربایجان و بازدید از آن، به سمت مقصد رهسپار شوید.

بهترین زمان بازدید از موزه آذربایجان

برای اینکه بتوانید با خیالی راحت و آسوده از موزه آذربایجان بازدید کنید، بهتر است با بهترین زمان سفر به تبریز آشنا شوید. تبریز در نیمه غربی کشور واقع شده و زمستان هایی سرد و تابستان هایی گرم و خشک دارد. بهترین زمان سفر به این شهر، فصل های بهار و تابستان است اگر چه سفر به تبریز در هر فصل جذابیت های خاص خودش را دارد و خالی از لطف نیست.

ظروف قدیمی در موزه آذربایجان

دیدنی های نزدیک

موزه آذربایجان تبریز ساعت بازدید طولانی مدتی از صبح تا ۷ غروب دارد. پس شما می توانید نیمی از یک روز را به بازدید از دیدنی های خیابان امام در تبریز اختصاص دهید و جاهای دیدنی این محله را ببینید. در صورتی که از علاقه مندان به جاذبه های تاریخی هستید، موزه عصر آهن و مسجد کبود تبریز در فاصله های ۲ دقیقه ای و ۱ دقیقه ای از این موزه قرار دارند.
اگر شما هم فکر می کنید که به فضایی تفریحی نیاز دارید، پس اتاق فرار و پارک خاقانی که در فاصله ۲ دقیقه ای و ۱ دقیقه ای از موزه آذربایجان قرار دارند را برای باقی روز خود در نظر بگیرید. تمامی این فاصله ها با استفاده از خودروی شخصی در نظر گرفته شده اند و با پیاده روی می توانید در کمتر از ۱۰ دقیقه به هر یک از این مکان ها برسید.

از دیگر جاهای دیدنی نزدیک موزه آذربایجان می توان به جاذبه های زیر اشاره کرد:

  • موزه سنجش
  • بازار بزرگ تبریز
  • خانه تاریخی بهنام
  • خانه تاریخی حیدرزاده

هتل های نزدیک

در صورتی که می خواهید در یکی از بهترین منطقه های تبریز، هتل رزرو کنید. بهتر است منطقه خیابان امام و هتل های تبریز در نزدیکی موزه آذربایجان را در نظر بگیرید. هتل سارای در فاصله ۲ دقیقه ای، هتل کاسپین در فاصله ۸ دقیقه ای، هتل سهند تبریز در فاصله ۱۱ دقیقه ای، هتل آیدا در فاصله ۱۲ دقیقه ای و هتل فرید در فاصله ۱۵ دقیقه ای از این جاذبه دیدنی قرار دارند. شما می توانید رزرو هتل های تبریز را با بهترین تخفیف از اقامت ۲۴ انجام دهید.

۴.۸/۵ - (۶۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. آیسل

    تمام موزه های آذربایجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×