» راهنمای سفر به ایران » استان آذربایجان شرقی » تبریز » خانه مشروطه، آزادی خواهی از تبریز تا اصفهان
خانه مشروطه تبریز
تبریز

خانه مشروطه، آزادی خواهی از تبریز تا اصفهان

۱۵ مهر ۱۳۹۸ 16۰2,076

خانه مشروطه نام بنایی است که رنگ و بوی تاریخی دارد. جالب است بدانید این بنا از جاهای دیدنی تبریز است که در دو شهر می توانید از آن ها بازدید کنید. خانه مشروطه تبریز و خانه مشروطه اصفهان، دو مکانی هستند که حرف های فراوانی از تاریخ و هنر این مرز و بوم دارند.

بازدید از بنا های تاریخی یکی از انواع گردشگری است. خانه مشروطه ها از آن بناهای قدیمی هستند که بخشی از تاریخ این سرزمین را نمایش می دهند. اما خانه مشروطه چگونه جایی بوده است؟ در این مقاله سری بزنیم به خانه های مشروطه در اصفهان و تبریز…

نام مشروطیت یادآور «قانون‌گرایی» و حکومت مردم‌سالاری است. به همین دلیل با مطالعه اسناد و مدارک آن، با نحوه فعالیت مشروطه‌ خواهان آشنا شد.

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

خانهٔ مشروطه تبریز،  یکی از جاهای دیدنی این شهر و خانه‌ ای تاریخی و همچنین یکی از موزه های تبریز است که در غرب بازار تبریز قرار دارد. سبک معماری این بنا متعلق به دورهٔ قاجار است و در ابتدا ملک شخصی بوده است. قدمت این بنا حدود ۱۵۰ سال است و در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برای رزرو هتل در تبریز، به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

خانه مشروطه محل اجتماع مشروطه خواهانی مانند ستارخان، باقرخان و سایر مبارزان بود. به علاوه این خانه مرکز اجلاس سران گروه دموکرات آذربایجان بوده است.

پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی در زمان پادشاهی محمدعلی شاه قاجار، مشروطه خواهان در این خانه جمع شدند تا چاره اندیشی کنند. از مهم ترین افرادی که در این خانه فعالیت می کردند، ستارخان، باقرخان، ثقه الاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقا فرشی و همچنین حاج مهدی کوزه‌کنانی به عنوان صاحب خانه بودند.

موزه خانه مشروطه تبریز

در این موزه می توانید تندیس بزرگان مشروطه، سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی جهت چاپ شب ‌نامه‌ ها، تصویر اسناد تاریخی انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت را نیز در این موزه مشاهده نمایید.

معماری خانه مشروطه تبریز
معماری خانه مشروطه تبریز

معماری خانه مشروطه تبریز

این مکان، خانه ای از سنگ، آجر و خشت در دو طبقه با مساحت ۱۳۰۰ متر مربع است که دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد. در نمای بیرونی خانه، پنجره های ارسی و درهای منبت کاری شده، نورگیر ها، ستون های گچ بری شده، ساختمان کلاه فرنگی و پنجره هایی با شیشه های رنگی جذابیت خانه را چندین برابر کرده است.

با ورود به خانه، با حیاطی مواجه می شوید با حوض، گل کاری و چمن کاری بسیار دلنشین. نورگیر روی چهار ستون بلند قرار گرفته است که هر یک دارای سرستون هایی با گچ بری های منحصر به فرد هستند و داخل آن با شیشه های رنگی و آینه زینت داده شده است. در طبقه اول ۶ اتاق و در طبقه دوم سالن بزرگی قرار دارد.

خانه مشروطه اصفهان
خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطه اصفهان هم مکان دیگری جهت تجمع و همفکری آزادی خواهان، مشروطه ‌خواهان، مردم، روشنفکران و سیاسیون اصفهان بوده است تا در رابطه با مشروطیت و حقوق مدنی مشورت کنند.

علاوه بر اتفاقات تاریخی مهمی که در این محل اتفاق افتاده است، ریشه بخشی از تحولات فرهنگی و تاریخی اصفهان نیز به آن دوره باز می گردد.

برای رزرو هتل در اصفهان، به سایت اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

موزه خانه مشروطه اصفهان

در حقیقت خانه مشروطه اصفهان هم مانند خانه مشروطه تبریز، یکی از موزه های اصفهان، به شمار می رود که می تواند منبعی برای بررسی تحولات تاریخی و سیاسی ایران در دوره مشروطه است. مجموعه ای گویا از تصاویر و اسناد تاریخی، در این خانه جمع آوری شده است که نشان دهنده مباحث مشروطه خواهان و طرز نفکر آن ها است.

معماری خانه مشروطه اصفهان
معماری خانه مشروطه اصفهان

معماری خانه مشروطه اصفهان

معماری زیبای این خانه هم از دیگر مواردی است که جای تامل دارد. این بنا دارای دو شاه ‌نشین در شمال و جنوب آن، دو حیاط اندورنی و بیرونی و همچنین دوازده اتاق ‌است. اتاق هفت دری هم از دیگر بخش های خانه است که فقط در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گرفته است. شیشه کاری ها، گچ بری ها و نقاشی هایی به سبک شیر و شکر، از دیگر دیدنی های خانه مشروطه اصفهان است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×