» راهنمای سفر به ایران » استان آذربایجان شرقی » تبریز » ۵۰+ از جاهای دیدنی تبریز در بهار، تابستان، پاییز و زمستان
جاهای دیدنی تبریز
تبریز

۵۰+ از جاهای دیدنی تبریز در بهار، تابستان، پاییز و زمستان

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۵8,541

نام جاهای دیدنی تبریز را که می‌شنوید، مکان‌های تاریخی را به یاد می‌آورید یا تفریحی؟ هر کدام از انواع جاذبه‌ها که در ذهنتان تداعی شود، تصویر درستی از شهر تبریز دارید چراکه در این شهر انواع جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، تفریحی، مذهبی و فرهنگی جا گرفته است. با سرزدن به دیدنی های تبریز به یکی از زیباترین  جاهای دیدنی ایران پا می‌گذارید و جاذبه‌هایی را می‌بینید که قدمتی طولانی دارند. بیش از این شما را منتظر نمی‌گذاریم و در این قسمت از مجله گردشگری اقامت۲۴ شما را راهی بهترین جاهای گردشگری تبریز می‌کنیم.

فهرست این مطلب

جاهای تاریخی تبریز

اگر اهل گشت‌وگذار در مکان‌های تاریخی هستید، تبریز با جاذبه‌های تاریخی متنوع خود برای شما شهری دوست‌داشتنی می‌شود. در این قسمت با معروف‌ترین مکان های تاریخی تبریز آشنا می‌شوید.

خانه مشروطه؛ مکانی امن برای نشست‌وبرخاست سران مشروطه

خانه مشروطه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز

خانه مشروطه شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ دوران مشروطه؟ درست حدس زدید. این خانه در روزگاران قدیم، محل دورهمی‌های سران مشروطه برای هم‌فکری و تصمیم‌گیری‌های مهم بوده است. خانه مشروطه از سنگ و آجر و خشت ساخته شده و به زیبایی با گچ‌بری و آینه‌کاری و پنجره‌های اُرسی تزئین شده است. این خانه از بهترین جاهای دیدنی تبریز برای این است که تاریخ گذشته ایران را در ذهن خود تصویرسازی کنید و بفهمید ماجرای انقلاب و دوران مشروطه چه بوده است. برای مثال می‌فهمید در خانه مشروطه افراد مهمی مانند ثقه‌الاسلام تبریزی، ستارخان و باقرخان، حاجی میرزا آقا فرشی و… رفت‌وآمد داشتند تا علاوه بر تصمیم‌گیری‌های مهم، اسناد این دوره را هم نگهداری کنند. با این حال باید بدانید که خانه مشروطه مکان دولتی نبوده و به فردی به نام «حاج مهدی کوزه کنانی» تعلق داشته است. در واقع آقای کوزه کنانی فرد آزادی‌خواهی بود که خانه خود را به جای مجلس آن زمان که توسط لیاخوف روسی به توپ بسته شد، به مشروطه‌خواهان بخشید.

خانه مشروطه که در روزگاران قدیم محل نشست و برخاست افراد دوران مشروطه بوده، حالا به موزه‌ای تبدیل شده که در آن تندیس سران مهم مشروطه، اسناد و فرامین مشروطیت، فرش مشروطه و… نگهداری می‌شود. جالب است بدانید که درب خانه مشروطه هنوز فرم و جنس چوبی خود را حفظ کرده و در قسمت سردر منزل با همان خط و سبک پابرجاست. در حیاط این خانه، جلوی درب ورودی، قهرمانان ملی مثل ستارخان و باقرخان را خواهید دید که با لباس نظامی خودنمایی می‌کنند. در بخش‌های دیگر نیز گل‌وگیاهان متنوعی به چشمتان می‌خورد که حال‌وهوای خانه را زیبا و باصفا کرده‌اند. برای دسترسی به خانه مشروطه می‌توانید سوار مترو شده و در ایستگاه شهید محققی پیاده شوید. از این ایستگاه تا خانه مشروطه حدود ۸۰۰ متر مسافت را باید طی کنید.

آدرس:

بازار بزرگ تبریز، خیابان شهید مطهری، غرب بازار سنتی تبریز، مقابل مسجد جامع

ساعت بازدید:

در بهار و تابستان از ۹ صبح تا ۷:۳۰ عصر و در پاییز و زمستان از ۹ صبح تا ۵:۳۰ عصر

هزینه ورودی:

۳ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۴۱۳۵۲۵۶۳۲۳

خانه پروین اعتصامی؛ محل تولد شاعر برجسته ایران

خانه پروین اعتصامی یکی از اصیل‌ترین جاهای دیدنی تبریز

خانه پروین اعتصامی جایی است که سال‌ها پیش، شاعر برجسته و فرهیخته کشورمان، پروین اعتصامی متولد و بزرگ شده است. این خانه با نمای آجری خود مساحتی به اندازه ۱۳۰۰ مترمربع دارد و دارای دو اتاق و یک سالن و حیاطی باصفاست. در این خانه نمایشگاه‌‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در طی سال برگزار می‌شود. تنور پخت نان، حوض‌خانه، آب‌انبار و اتاق‌های گهواره‌ای از بخش‌های جذاب و دیدنی خانه پروین اعتصامی هستند.

آدرس:

تبریز، خیابان عباسی، کنار مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۲ ظهر

هزینه ورودی:

۵ هزار تومان

خانه ثقه الاسلام شهید تبریز؛ خانه چوبی و اصیل مبارزی دلیر

خانه ثقه‌الاسلام یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز با قدمت تاریخی

خانه ثقه‌الاسلام یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که به جریان مشروطیت ربط دارد. این خانه به فردی به نام «میرزا علی‌آقا تبریزی» یا ثقه‌الاسلام تبریزی، یکی از مبارزان دوران مشروطیت تعلق داشت که توسط اشغالگران روسیه اعدام شد. خانه ثقه‌الاسلام یکی از سه مکان تاریخی در محله شمس تبریزی است که به مکان‌های موزه قرآن و کتابت و بازار بزرگ چرم تبریز نیز نزدیک است. ساختمان این خانه سه طبقه و دارای نمای آجری است. زیبایی این خانه به ایوان، ستون، پنجره‌‌ها، راه پله‌‌ها و کف طبقاتی است که همگی از چوب تهیه شده‌اند. قبلا خانه ثقه‌الاسلام آموزشگاه هنرهای سنتی بود و اکنون به عنوان موزه کاربرد دارد.

آدرس:

محله شمس تبریزی، بلوار چایکنار، بین پل قاری و مسجد صاحب الامر

ساعت بازدید: 

۹ صبح تا ۸ شب

هزینه ورودی:

۵ هزار تومان

خانه لاله ای؛ خانه اسناد و مدارک بنیان‌گذار موزه در ایران

خانه لاله‌ای‌ها

حاج حسین لاله‌ای در سال ۱۳۵۰ ساختمانی را خرید که بعدها به نام خانه لاله‌ای معروف شد. در اوایل دهه هفتاد، میراث فرهنگی این خانه را خرید و در حال حاضر به دفتر «پژوهش‌‌های تاریخی یحیی ذکا» تبدیل شده است. در این دفتر مدارک، اسناد و کتب تاریخی مربوط به مرحوم ذکا نگهداری می‌شود. مرحوم ذکا یکی از پژوهشگران برجسته معاصر بود که اولین موزه‌‌های ایران را بنا کرد. این بنا به سبک خانه‌های قدیمی اتاق مرکزی، تالار بزرگ، حوض و باغچه دارد.

آدرس:

تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه‌ صدر

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۵ عصر

خانه صرافلار (موزه سفال)

خانه صرافلار (موزه سفال) تبریز

خانه صرافلار یکی دیگر از خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی تبریز است که به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق دارد. این ساختمان شامل یک زیر زمین و طبقه فوقانی است که با معماری قاجاری طراحی و به زیبایی با گچ‌بری تزئین شده است. زمانی که وارد خانه صرافلار می‌‌شوید، بلافاصله در حیاط آن یک حوض بزرگ با باغچه از دو سمت را مشاهده می‌‌کنید. طبقه همکف این بنا به شکل قابی ساخته شده و سقف زیر زمین آن نیز به صورت گنبدی‌شکل است. در سال ۱۳۷۴ خانه صرافلار بازسازی شد و به شکل موزه سفال درآمد. در این موزه آثار هنرمندانی مثل احمد قابچی، عباس قابچی و فریده تطهیری مقدم نگهداری می‌‌شود و هم‌چنین شما می‌توانید در این موزه آثار سفالگران را نیز بخرید.

آدرس:

تبریز، خیابان شمس تبریزی، مقابل ایستگاه گرو، خیابان شهید نوروزی، کوچه صرافلار، خانه علوی، پلاک ۱۰۰

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

۴ هزار تومان

خانه شربت اوغلی؛ خانه تاریخی با معماری خاص

خانه شربت اوغلی

خانه شربت اوغلی، خانه‌ای تاریخی است که در دوران قاجار در محله قدیمی سرخاب تبریز ساخته شد. این خانه ۱۵۰۰ متر مساحت دارد و در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول این خانه چند پله می‌‌خورد و ورودی حیاط جنوبی با یک دالان شروع می‌‌شود. طاق دالان آجری است و در طبقه همکف آن می‌‌توانید اتاق‌‌های تودرتو را مشاهده کنید. در سال ۱۳۷۹ خانه شربت‌اوغلی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس:

 تبریز، درب سرخاب، کوچه ۸ متری فرهنگسرای تبریز

ساعت بازدید:

شنبه تا چهارشنبه از ۱۰ صبح تا ۲ ظهر

پنج‌شنبه از ۱۰ صبح تا ۱ ظهر

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

خانه حیدرزاده؛ یادگاری از دوران قاجار و مشروطه

خانه حیدرزاده یکی از جاهای دیدنی تبریز با فضایی زیبا

خانه دیگری که در سفر به دیدنی های تبریز می‌توانید از آن دیدن کنید، خانه حیدرزاده است. این خانه به اسم یکی از بازرگانان نام‌گذاری شده که در دوران مشروطیت می‌زیست و هم‌رزم شیخ محمد خیابانی بود. قدمت خانه حیدرزاده به دوره قاجار می‌رسد و دو طبقه با دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد. در خانه حیدرزاده زیبایی‌هایی هم‌چون پنجره‌‌های چوبی با شیشه‌های رنگی، گچ‌بری و نمای آجری به چشم می‌خورد.

آدرس: 

تبریز، میدان ساعت، پشت عمارت شهرداری، کوچه مقصودیه، خانه

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۲ ظهر

هزینه بازدید:

رایگان

خانه علی مسیو؛ خانه یکی از رهبران انقلاب مشروطه

خانه علی مسیو

علی مسیو یکی از ثروتمندان و رهبران انقلاب مشروطه بود که در جریان انقلاب مشروطه فعالیت‌های سیاسی پررنگی داشت. نام این فرد درواقع کربلایی علی تبریزی بود که به دلیل کثیرالسفربودنش به او علی مسیو می‌گفتند. ساختمان خانه علی مسیو دو طبقه با حیاطی اندرونی و بیرونی دارد که یک دیوار این دو حیاط را از هم جدا کرده است. پنجره‌های خانه علی مسیو به اشکال مختلف و جذابی با گچ تزئین شده است. در حال حاضر خانه علی مسیو به موزه تبدیل شده که در آن آثار به‌جامانده از دوران مشروطیت مانند سلاح، اسناد و عکس‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

آدرس:

تبریز، خیابان ارتش جنوبی، انتهای کوچه حاج رضا، بن‌بست کربلایی علی مسیو

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۲ ظهر

هزینه بازدید:

رایگان

خانه حریری تبریز

خانه حریری یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز

خانه حریری یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز است که با نقش‌ونگارها و پنجره‌های رنگی تزئین شده است. یکی از زیبایی‌هایی که در این خانه نظرتان را جلب می‌کند، دیوارنگارهایی است که روایتگر داستان‌های اساطیری مانند یوسف و زلیخا هستند. جالب است بدانید که خانه حریری رو به قبله ساخته شده است.

آدرس:

تبریز، خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک ۱۳۲.

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۵ عصر

خانه تاریخی ستارخان؛ روایتگر دلیران انقلاب مشروطه

خانه ستارخان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تبریز

ستارخان بزرگ‌مردی بود که در طول زندگی خود تلاش می‌کرد تا علیه ظلم قیام کند. بعد از اینکه محمدعلی‌شاه قاجار مجلس را به توپ بست، مردم از این حرکت به جوش آمدند و حامی جریان مشروطه شدند. در آن زمان ستارخان اعتراضات مردم را رهبری کرد و لقب سردار ملی را به خود گرفت. قدمت خانه تاریخی ستارخان به دوره قاجار می‌رسد و آنچه از آن باقی مانده یک و نیم طبقه با حیاط و حوض و ۶ اتاق است. در این خانه تاریخی می‌توانید نقاشی‌هایی زیبا روی دیوارها را ببینید که نمایانگر مبارزه و ایستادگی مشروطه‌خواهان هستند.

آدرس:

تبریز، محله امیرخیز، خیابان شمس تبریزی، کوچه ستارخان غربی، کاشی ۲۱

ساعت بازدید:

 شنبه تا پنج‌شنبه از ۸ صبح تا ۲:۳۰ ظهر

هزینه بازدید:

رایگان

خانه بلورچیان؛ خانه‌ای با سردری زیبا و دیدنی

خانه بلورچیان

از دیگر دیدنی های تبریز می‌توان به عمارت بلورچیان اشاره کرد که مربوط به دوره قاجار است و در مرحله سرخاب تبریز قرار دارد. ساختمان خانه بلورچیان با سردری زیبا و نقش‌ونگاری هنری طراحی شده و دری چوبی دارد. هنگام ورود به این خانه پنجره‌های ارسی، ایوان ستون‌دار و حیاط آن نظر شما را جلب می‌کند. اگرچه ساختمان خانه بلورچیان حالت شخصی دارد اما میراث فرهنگی آن را مرمت کرده تا همه از آن بازدید کنند.

آدرس:

تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۵ عصر

عمارت شهرداری؛ عمارتی اصیل در قلب تبریز

عمارت شهرداری یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز

در میدان ساعت تبریز عمارتی خودنمایی می‌کند که مساحتی به اندازه ۹۶۰۰ مترمربع دارد و بین سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی ساخته شد. درباره تاریخچه این عمارت باید بگوییم که در سال ۱۳۱۴، زمان شهرداری به نام آقای جلیلی ساخته شد و جالب است که مهندسان آلمانی بر ساخت آن نظارت داشتند. شکل عمارت شهرداری به صورت u است و در بالاترین نقطه آن ساعتی قرار دارد. اگر به نقشه هوایی عمارت نگاه کنید، عقابی در حال پرواز به چشمتان می‌آید. عمارت شهرداری از زمان گذشته برای انجام کارهای شهرداری استفاده شده است و در سال ۱۳۸۶ به اولین موزه شهر تبدیل شد. در این موزه می‌توانید سندهای قدیمی، کتب خطی، سفرنامه‌هایی درباره و… را ببینید. تالار فرش و دوربین‌های قدیمی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه شهرداری هستند.

آدرس:

خیابان امام خمینی، میدان ساعت

ساعت بازدید:

از ۸ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

۴ هزار تومان (۱۳۹۹)

شماره‌تماس:

۰۴۱۳۵۵۳۹۱۹۸

بازار تبریز؛ میراث جهانی یونسکو

بازار تبریز یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تبریز

با رفتن به بازار تبریز به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران پا می‌گذارید که بخش‌های دیدنی مانند حجره، سرا، طاق و گنبد، مسجد و مدرسه دارد. جالب است بدانید که جهانگردان معروفی مانند مارکوپولو و ابن بطوطه به این بازار سر زده‌اند. این بازار تاریخی در قدیم بین راه جاده ابریشم قرار داشته و محل مبادلات تجاری با تاجران مختلف جهان بوده است. بازار تبریز بیشتر از ۵ هزار مغازه دارد که هر کدام از آن‌ها جنسی خاص مانند شیشه و بلور، کفش، محصولات گیاهی و دارویی و ادویه و پارچه را می‌فروشند. در این بازار فرش ارزشمند تبریز هم به فروش می‌رسد.

بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ افتخار جهانی کسب کرد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. ویژگی بارز تیمچه‌ها و سراهای مختلف بازار تبریز، سه طبقه بودن آنهاست. طبقه زیرزمین با کاربری انباری ساخته شده، طبقه دوم تجارت‌خانه بوده و طبقه سوم را برای رفاه تاجران و مشتریان طراحی کرده‌اند.

آدرس:

خیابان جمهوری، خیابان فردوسی بعد از پارکینگ ۲۹ بهمن

ساعت بازدید:

تمام روزهای هفته به جز جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

مقبره الشعرا؛ موزه شعر و ادب آذربایجان

مقبره‌الشعرا یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی تبریز

مقبره‌الشعرا یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی تبریز است که قدمتی حدود ۸۰۰ سال دارد و در آن پیکر بیشتر از ۴۰۰ ادیب و شاعر مانند شهریار، اسدی طوسی، خاقانی، شاهپور نیشابوری، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و… دفن شده است. این مقبره به نوعی موزه شعر و ادب آذربایجان هم به حساب می‌آید که در آن می‌توانید آثار ادیبان را ببینید. در زمان گذشته مقبره‌الشعرا را به نام گورستان سرخاب می‌شناختند و نام‌های مختلفی مانند قبرستان سرخاب داشته است. طرح مدرن مقبره‌الشعرای تبریز را مدیون مسابقه‌ای در دهه ۵۰ هستیم که در نهایت طرح منتخب مهندس فروزانفر را استفاده کردند و پیاده‌سازی آن ۱۰ سال طول کشید. فضای این مقبره به صورت اتاقی بزرگ است که چند اتاق کوچک در اطراف آن دیده می‌شود.

آدرس:

تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه‌الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر، نزدیک بقعه سید حمزه و مقبره قائم‌مقام و ملاباشی

ساعت بازدید:

۸:۳۰ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

۲ هزار تومان

ارگ علیشاه؛ بنای آجری و ارزشمند زمان قدیم

ارگ علیشاه یکی از قدیمی‌ترین دیدنی های تبریز

ارگ علیشاه بلندترین بنای آجری در تبریز است که هدف از ساخت آن ابتدا این بود که به عنوان مسجد کاربرد داشته باشد اما به صورت کامل ساخته نشد. سال‌ها بعد در دوران قاجار بخش‌هایی مانند سربازخانه، ریخته‌گری، ستاد فرماندهی و عمارت کلاه فرنگی به ارگ اضافه کردند تا کاربرد دژ نظامی پیدا کند. هنگامی که روس‌ها به ایران حمله کردند، همین ارگ جایی برای دفاع در برابر حمله آن‌ها بود. در حال حاضر فقط دیواره جنوبی آن پابرجا مانده و روزهای جمعه محل برگزاری نماز جمعه است.

آدرس:

ضلع جنوبی تقاطع خیابان‌های فردوسی و امام خمینی، نزدیک میدان ساعت

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

ربع رشیدی؛ اولین دانشگاه بین‌المللی دنیا

ربع رشیدی یکی از جاهای دیدنی تبریز با قدمت تاریخی

ربع رشیدی بنایی به جامانده از زمان حکومت مغول است که به عنوان اولین و بزرگترین دانشگاه بین‌المللی در دنیا ثبت شده است.  در زمان قدیم ربع شهیدی همانند شهری کوچک بود که مسجد، مدرسه، کتابخانه، مهمان‌سرا، حمام، بیمارستان و… داشت. بازدید از ربع رشیدی به عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز با توجه به قدمت طولانی و درختان سرسبز و بلند قامت آن برای شما تجربه‌ای به یادماندنی را رقم می‌زند. در کنار ربع رشیدی، پارک شمس تبریزی و چند بوستان دیگر نیز برای استراحت مسافران و گردشگران درنظر گرفته شده است.

آدرس:

تبریز، محله باغمیشه، دامنه کوه بیلانکوه

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

حمام نوبر تبریز؛ اولین سفره‌خانه و حمامی تاریخی

حمام نوبر یکی از مکان های دیدنی تبریز در گذشته

حمام نوبر یکی دیگر از جاهای گردشگری تبریز با حال‌وهوایی تاریخی است که سربینه یا رختکنی با قاعده هشت‌ضلعی دارد. گرم‌خانه این حمام طاق و گنبد دارد و با آجر و کاشی تزئین شده است. هنگامی که به حمام نوبر وارد می‌شوید، به سمت دالانی هدایت می‌شوید که به مغازه و سربینه می‌رسد. مدتی قبل حمام نوبر به سفره‌خانه سنتی تبدیل شد اما بعد از چند وقت دیگر چنین کاربردی نداشت و گفته شده چند سالی است که امکان بازدید عمومی از آن وجود ندارد.

آدرس:

تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان تربیت

حمام نظافت تبریز

حمام نظافت هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز است که در اواخر دوره قاجار تاسیس شد. این بنا از ۱۰ سال پیش تاکنون به امکانات زیادی تجهیز شده و طی سال‌های اخیر بازسازی شده است. حمام نظافت یکی از معروف‌ترین حمام‌های تبریز است که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس :

تبریز، خیابان آذربایجان، خیابان حکم‌آباد، میدان دوم

ساعت کار:

۵ صبح تا ۱ بامداد

مدرسه رشدیه؛ اولین مدرسه نوین در ایران

مدرسه رشدیه یکی از جاهای دیدنی تبریز برای دوستداران علم و تاریخ

اگر می‌خواهید مدرسه‌ای به سبک نوین مربوط به زمان قدیم را ببینید، به مدرسه رشدیه بروید. این مدرسه را فردی به نام «میرزا حسن تبریزی» تاسیس کرد که بعدها به خاطر اقداماتش برای تاسیس مدارس ابتدایی به نام «رشدیه» معروف شد. قدمت بنای مدرسه رشدیه به دوره پهلوی اول می‌رسد و دو طبقه با حیاطی دل‌باز دارد. کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه صنایع دستی از بخش‌های مختلف مدرسه رشدیه هستند. برای بازدید از مدرسه رشدیه در نظر داشته باشید که امکان بازدید از فضای داخلی مدرسه وجود ندارد و تنها می‌توانید از حیاط و محوطه بیرونی بازدید کنید. ایستگاه متروی میدان ساعت و اتوبوس BRT خط یک شما را به مدرسه رشدیه تبریز می‌رساند.

آدرس:

خیابان ارتش جنوبی، در نزدیکی بنای «مرکز اسناد شمالغرب کشور»

ساعت کار:

۸ صبح تا ۸ شب

هزینه بازدید:

رایگان

پل قاری تبریز؛ پلی که بانی ساخت آن یک پیرزن بود

پل قاری یکی از قدیمی‌ترین دیدنی های تبریز

یکی از دیدنی های تبریز که قدمتی دورودراز دارد، پل قاری است که مردم تبریز به زبان خود به آن «قاری کورپوسی» می‌ گویند. کاربرد این پل این است که شمس‌العماره و بازار تبریز را به محله‌های ششگلان و شتربان متصل می‌کند. پل قاری دارای ۸ دهنه با قوس‌ های مدور است که سرستون‌های کله قوچی آن در اواخر دوره قاجار اضافه شده است. طبق گفته تاریخ‌ نویسان این پل را پیرزنی با پول حج خود ساخته، به همین دلیل به آن پل قاری می‌گویند که قاری در زبان ترکی به معنای پیرزن است. در سال ۱۳۷۹ پل قاری را به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت کردند.

آدرس:

خیابان ثقهالاسلام، روی رودخانه‌ مهرانه‌رود

ساعات بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

پل آجی چای تبریز؛ پل تاریخی از دوران صفویه

پل آجی چای یکی از جاهای دیدنی تبریز از دوران صفویه

پل دیگری که در لیست جاهای دیدنی تبریز قرار می‌گیرد، آجی چای است که به آن «تلخه‌رود» هم می‌گویند. این پل در دوران صفویه ساخته و در دوران قاجار تکمیل شد. پل تاریخی آجی چای ۱۶ دهنه دارد که ۳ دهنه آن به صورت طاق هلالی و مابقی آن به صورت طاق جناغی طراحی شده‌اند. این پل ابعادی به طول ۱۰۵ متر و عرض ۵ متر دارد و معماری آن را به شکل یکپارچه نمی‌بینید چراکه چندین بار تخریب شده است. در سال‌های اخیر مرمت پل آجی چای انجام شد، بنابراین در حال حاضر می‌توانید شکل بازسازی‌شده آن را ببینید.

آدرس:

تبریز، خیابان خلبان، بلوار شهید بابایی

ساعات بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

خیابان تربیت تبریز؛ عابرگذری زیبا و تاریخی

خیابان تربیت یکی از جاهای دیدنی تبریز برای پیاده‌روی

خیابان تربیت عابرگذری قدیمی است که ساعت‌ها می‌توانید در آن با آرامش قدم بزنید و نگران عبور هیچ خودرویی نباشید. قدمت خیابان تربیت به آغاز سده چهاردهم می‌رسد. این خیابان نه تنها مسیری برای عبور و مرور است، بلکه دسترسی به سایر مراکز مختلف شهر از جمله عمارت شهرداری و دیک‌ باشی را نیز ممکن کرده است. در این خیابان قدیمی می‌توانید به سایر جاهای دیدنی تبریز مانند بازارچه شیشه‌گرخانه، مسجد قدیمی شعبان، خانه شاهزاده ضیاءالدوله امان‌الله میرزا و… سر بزنید. حاج مجید و دیزی‌سرای محمدی از جمله رستوران‌های خیابان تربیت هستند.

آدرس:

 تبریز، خیابان امام، بین میدان ساعت و چهارراه شهناز.

دانشکده معماری تبریز؛ ساختمانی ارزشمند از دوران گذشته

دانشکده معماری یکی از جاهای دیدنی تبریز از دوران زندیه

ممکن است با دیدن نام دانشکده معماری به عنوان یکی از جاهای تاریخی تبریز تعجب کنید اما قدمت ساختمان‌های این دانشکده به دوران زندیه می‌رسد و تاریخچه‌ای طولانی دارند. دانشکده معماری تبریز دارای ساختمان‌های مختلفی به نام بهنام، قدکی و گنجه‌زاده است. ساختمان بهنام عمارتی قدیمی است که در اواخر دوران زندیه ساخته شده و در تالار مرکزی آن نقاشی‌های زیبا و قدیمی را می‌بینید. قدمت ساختمان قدکی به دوران قاجار می‌رسد و دو طبقه همکف با زیرزمین دارد. از دیگر ساختمان‌های دانشکده معماری، گنجه‌زاده است که در اواخر دوره قاجار تاسیس شده و سه طبقه شامل آتلیه، کلاس‌های درس و… دارد.

آدرس:

تبریز، خیابان آزادی، کنار زیرگذر میدان حکیم نظامی

ساعت بازدید:

ساعت کاری دانشکده

هزینه بازدید:

رایگان

مقبره دو کمال؛ محل دفن هنرمندان سرشناس

مقبره دو کمال

مقبره دو کمال نامش گویای این موضوع است که دو فرد به نام کمال در این مکان به خاک سپرده شده‌اند. یکی از این کمال‌ها شاعر معروف اهل تاجیک به نام «کمال‌الدین مسعود خجندی» بوده و دیگری «کمال‌الدین بهزاد» نقاش و نگارگر دوره صفوی است. البته به مرور زمان پیکر افراد دیگری مانند نظام‌الدین سلطان محمد نگارگر، سلطان محمد مجلد (جلدساز دوران صفوی) و… در این مکان دفن شد. چند سال پیش مقبره دوکمال به مرکز آموزش نگارگری تبدیل شد. برای بازدید از مقبره‌ها باید به زیرزمین ساختمان بروید.

آدرس:

 تبریز، خیابان هفت تیر، خیابان شیخ کمال، محله بیلانکوه (ولیان کوی)

ساعات کار:

۸ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

برج آتش نشان؛ حافظ امنیت شهر در روزگاران قدیم

برج آتش‌نشان تبریز

برج آتش‌نشان یکی از جاهای دیدنی تبریز است که فعالیتی جالب در دوران قدیم را روایت می‌کند. برج آتش‌نشان در دوره قاجار تاسیس شد تا برای دیده‌بانی از آن استفاده کنند. برج آتش‌نشان ۸ نورگیر دارد و ارتفاع آن ۲۳ متر است. پلان برج به شکل دایره طراحی شده و راه‌پله حلزونی دارد. زمان گذشته در بالای این برج فردی مسئول بود تا محل آتش‌سوزی را شناسایی کند. در بالای سر این فرد زنگی بود تا به محض دیدن آتش در هر نقطه‌ از شهر آن را به صدا درآورد و ماموران آتش‌نشانی را باخبر کند. در حال حاضر فقط امکان بازدید از نمای بیرون برج آتش‌نشان وجود دارد.

آدرس:

تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

قبرستان پینه شلوار؛ قبرهایی با عجیب‌ترین شکل‌وشمایل

قبرستان پینه شلوار یکی از دیدنی های تبریز با شکلی عجیب

قبرستان پینه شلوار یکی از جاهای دیدنی تبریز است که قبرهایی با شکل‌های عجیب‌وغریب دارد. این قبرستان آن‌قدر قدیمی است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام می‌رسد. در قبرستان پینه شلوار علاوه بر قبرهای عجیب، قله‌های آتشفشانی و معادن سنگ قدیمی وجود دارد. متاسفانه بسیاری از سنگ قبرهای این قبرستان تخریب شده‌اند و حدس زده می‌شود که این کار با غرض‌ورزی انجام شده است. با اینکه محدودیت زمان خاصی برای بازدید از قبرستان پینه شلوار وجود ندارد اما بهتر است در اوایل روز از این مکان دیدن کنید.

آدرس:

۶ کیلومتری جنوب تبریز، روستای شادباد مشایخ (پینه شلوار)

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

برج ساعت؛ نشانگر ارزشمند زمان

برج ساعت یکی از جاهای دیدنی تبریز با قدمتی طولانی

سالیان سال است که برج ساعت تبریز در مرکزی‌ترین نقطه شهر، نمایانگر زیبایی برای گذر زمان است. این برج به شکل چهار صفحه با ارتفاع ۳۰ متر است و نمای بیرونی آن از جنس سنگ است. برج ساعت یکی از دیدنی های تبریز است که با نظارت مهندسان آلمانی بین سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ هجری شمسی ساخته شد و چند سال بعد در سال ۱۳۷۷ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. صد سال که از زمان ساخت این برج گذشت، این مکان به اولین موزه شهر و شهرداری کشور تبدیل شد.

آدرس:

مرکز شهر، تقاطع خیابان ارتش و امام‌خمینی، میدان شهرداری

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

 دروازه های هشتگانه تبریز؛ نگهبانان قدیمی شهر

دروازه هشت‌گانه تبریز

تبریز در بیشتر دوره‌های تاریخی موقعیت مکانی مهمی داشته و در حکومت‌های مختلف، پایتخت بوده است به همین خاطر نگهبانی از این شهر اهمیت بالایی داشته است. در آن زمان بهترین راه برای اینکه شهر از گزند اشرار دور بماند، ساخت دروازه‌ بود. دروازه‌های تبریز در ۸ باب در نقاط مختلف شهر دیده می‌شوند که به آن‌ها دروازه‌های هشت‌گانه می‌گویند. در قسمت زیر با این دروازه‌ها آشنا می‌شوید:

  • باغمیشه قاپی‌سی (ورودی شمال شرقی شهر)
  • سرخاب قاپی‌سی (شمال شرقی شهر)
  • نوبر قاپی‌سی (جنوب شهر)
  • میارمیار قاپی‌سی (خیابان فردوسی شهر)
  • گجیل قاپی‌سی (غرب شهر)
  • ایستامبول قاپی‌سی (شمال غرب شهر)
  • دوه‌چی قاپی‌سی (شمال شهر)
  • ویجویه قاپی‌سی (غرب شهر)
  • قالاقاپیسی (جنوب غربی شهر)

متاسفانه بسیاری از دروازه‌های تبریز تخریب شده‌اند و تنها بعضی از آن‌ها بازسازی شده‌اند.

 خانه امیرکبیر؛ منزل صدراعظم در دوران قاجار

خانه امیرکبیر در تبریز

خانه امیرکبیر محل زندگی و کار صدراعظم امیرکبیر بوده که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این خانه فضایی به وسعت ۳۰۰ مترمربع در دو طبقه دارد و در آن مجسمه‌ امیرکبیر از جنس برنز را می‌بینید. بد نیست بدانید که آرامگاه امیرکبیر نیز در کربلا، نزدیک حرم امام حسین (ع) قرار دارد.

آدرس:

تبریز، منطقه ۴، خیابان امیرکبیر

هزینه بازدید:

رایگان

برج خلعت پوشان؛ برج تاریخی از دوران صفویه

برج خلعت پوشان تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز با قدمتی تاریخی برج خلعت‌پوشان است که در دوران صفوی برای اجرای مراسم خاصی به نام «خلعت‌پوشان» ساخته شد. خلعت‌پوشان در آن زمان مراسمی بود که طی آن حکومت به مردم و شاهزادگان و… هدیه و انعام می‌داد. معماری این بنا به شکل منشوری مرتفع با سه طبقه طراحی شده است که یکی از طبقات بدون سقف است. در نظر داشته باشید که محوطه برج خلعت‌پوشان در حال حاضر به دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز واگذار شده است و برای بازدید از آن باید مجوز داشته باشید.

آدرس:

تبریز، ۵ کیلومتری مرکز شهر، جنوب محله کرگج، نزدیک به رودخانه چایی

هزینه بازدید:

رایگان

جاذبه‌های طبیعی تبریز

با دیدن جاذبه‌های طبیعی تبریز می‌توانید از آب‌وهوای تمیز و مطبوع و طبیعتی زیبا لذت ببرید پس در رفتن به این جاذبه‌ها شک نکنید و کوله‌بار سفرتان را آماده کنید.

روستای کندوان؛ روستایی صخره‌ای با قدمت هزاران سال

روستای کندوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز

به روستای کندوان که می‌روید، با روستایی ۷۰۰۰ ساله روبه‌رو می‌شوید که به طور شگفت‌انگیزی در حالت صخره‌ای ساخته شده است. دلیل نام‌گذاری این روستا به شباهت خانه‌های سنگی آن به کندوی زنبورعسل ربط دارد و هم‌چنین از طرفی مهم‌ترین سوغات این روستا عسل است. درباره شباهت روستای کندوان به کندوی زنبور عسل باید از یک واقعیت علمی صحبت کنیم. روستای کندوان نزدیک کوه سهند قرار دارد که زمانی یک آتشفشان فعال بوده و مواد مذاب آن به دامنه این کوه‌ها برخورد کرده و خشک می‌شود. در اثر گذر زمان، این قسمت‌ها با تابش آفتاب و شرایط آب‌وهوایی مختلف به شکل‌های نامنظم هندسی تبدیل شده‌اند. جالب است بدانید که این مواد مذاب خشک، خانه ساکنین روستاست که دست‌نخورده باقی مانده است.

روستای کندوان یکی از زیباترین جاهای گشتنی تبریز است که با طبیعتی سرسبز، آب‌وهوایی کوهستانی و رودخانه‌های جوشان پذیرای شماست. در کاپادوکیای ترکیه و داکوتای آمریکا روستاهایی با شکل‌وشمایل کندوان وجود دارند با این تفاوت که خالی از سکنه هستند. تا دلتان بخواهد در روستای کندوان می‌توانید از طبیعتی سرسبز لذت ببرید، اطراف رودخانه‌ها و باغ‌ها قدم بزنید، به موزه مردم‌شناسی کندوان بروید و از بازارهای محلی روستا خرید کنید. برای دسترسی به روستای کندوان از تهران باید از اتوبان تهران-کرج به قزوین بروید. از این مسیر باید به سمت اتوبان قزوین-زنجان و زنجان-تبریز حرکت کنید تا به تبریز برسید. بعد از طی‌کردن این مسیرها به سمت شهرستان اسکو بروید و از خیابان چایکنار خود را به اسفنجان و بعد به کندوان برسانید.

آدرس:

۶۲ کیلومتری تبریز، شهرستان اسکو، ۲۲ کیلومتری جاده اسکو به کندوان

روستای لیقوان؛ باصفا و سرسبز و دیدنی

روستای لیقوان یکی از دیدنی‌ های تبریز با طبیعتی زیبا

وقتی نام روستای لیقوان را می‌شنویم، بی‌شک کلمه پنیر در ذهنمان می‌آید اما این روستا علاوه بر پنیر خوشمزه و معروفش جذابیت‌های دیگری هم دارد. روستای لیقوان در بخش مرکزی تبریز واقع شده و در زمان قدیم تحت استعمار انگلیس و روس‌ها بود. مردم محلی به روستای لیقوان، روستای لیوان یا لوان می گویند و تمام گردشگران در این موضوع اتفاق نظر دارند که باید به آن لقب «دره بهشت» را بدهند. بهترین زمان برای بازدید از این روستا فصل بهار و تابستان است که طبیعتی زیبا و هوایی مطبوع دارد. هنگام بازدید از روستای لیقوان می‌توانید از زیبایی جاذبه‌های زیر لذت ببرید:

  • عمارت سنگی لیقوان (داش عمارت)
  • پل حاج سالار لیقوان (حاج سالار کورپوسی)
  • قبرستان تاریخی لیقوان
  • آب گرم طبیعی لیقوان
  • رودخانه لیقوان
  • دره جنگلی و گردشگری لیقوان
  • چشمه‌های معدنی لیقوان
  • زاغه‌های نگهداری گوسنفندان و پنیر

آدرس:

حدود ۴۰ کیلومتری شرق تبریز، ۲۵ کیلومتری جنوب باسمنج، دامنه کوه سهند

جاذبه‌های تفریحی تبریز

از جاذبه‌های طبیعی تبریز که بگذریم به جاذبه‌های تفریحی آن می‌رسیم که سرزدن به آن‌ها برای شما تجربه‌ای هیجان‌انگیز و لذت‌بخش را رقم می‌زند. در این قسمت با بهترین جاهای تفریحی تبریز آشنا می‌شوید.

باغ ائل گلی تبریز؛ عمارتی دیدنی در دل دریاچه‌ای زیبا

New Project 2024 05 11T151619.745

 اگر تبریز بروید و باغ ائل گلی را نبینید، یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز را از دست داده‌اید. ائل‌گلی که به آن شاه‌گلی هم می‌گویند، به معنای دریاچه مردم یا شاه است. گل در زبان ترکی به معنای دریاچه و ائل به معنی مردم یا ایل است. این باغ در زمان قاجار جایی برای گردش و تفریح درباریان بوده و قبل از حکومت صفویان منبع آبیاری باغ‌های تبریز محسوب می‌شد. یکی از زیباترین بخش‌های ائل‌گلی دریاچه‌ای است که وسعتی به اندازه ۵۵ هزار مترمربع دارد و آب آن را یکی از رودخانه‌های لیقوان تامین می‌کند. زیبایی این دریاچه در نظر شما زمانی به اوج خود می‌رسد که در قسمت وسط آن عمارتی ۸ ضلعی را می‌بینید. خوبی بازدید از ائل‌گلی این است که علاوه بر زیبایی و قدمت، امکانات تفریحی متنوعی مانند قایق‌سواری، گلف، دوچرخه‌سواری و… دارد و به امکانات رفاهی مانند کافی‌شاپ، غذاخوری، فروشگاه و… مجهز است.

آدرس:

 تبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ائل گلی

هزینه بازدید:

رایگان

باغ فتح آباد تبریز؛ یادگاری سبز از دوران گذشته

باغ فتح‌آباد یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز

باغ فتح‌آباد یکی از جاهای دیدنی شهر تبریز است که قدمتی تاریخی و فضایی تفریحی دارد. این باغ به دستور یکی از وزیران دوره ایلخانی به نام «خواجه رشیدالدین فضل‌الله» ساخته شد و حالا به اردوگاهی فرهنگی تبدیل شده است. متاسفانه بعضی از بخش‌های باغ فتح‌آباد از بین رفته است اما سعی شده تا با کاشت درختان، دیوارکشی و بازسازی بناها کمی از این خسارت‌ها جبران شود. داخل باغ فتح‌آباد نیز یک ساختمان قدیمی دو طبقه به چشم می‌‌خورد و درختان میوه، طبیعت سرسبز و حوضچه‌ها از دیدنی‌های این باغ قدیمی هستند.

آدرس:

 ۵ کیلومتری تبریز، جاده باسمنج، روستای فتح‌آباد

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

تفرجگاه عون بن علی؛ جاذبه‌ طبیعی و تفریحی دیدنی

تفرجگاه عون‌بن‌علی یکی از جاهای گشتنی تبریز

اگر در بازدید از دیدنی های تبریز دوست دارید از تفرجگاهی طبیعی دیدن کنید، به عون‌بن‌علی بروید. عون‌بن علی که به آن کوه عینالی می‌گویند، رشته کوهی مرتفع و سرخ‌رنگ است و شامل دره و تپه و قله می‌شود. کوه عینالی از نظر موقعیت مکانی به گونه‌ای است که در سمت شمال آن رودخانه تلخه‌رود و در قسمت جنوب آن فرودگاه تبریز قرار دارد. به این تفرجگاه که بروید می‌توانید نمای زیبای شهر را در طبیعتی زیبا ببینید. در بالای این کوه زیارتگاهی مربوط به دوره ایلخانی وجود دارد که روزگاری آتشکده و عبادتگاه بوده است و محل دفن فرزندان حضرت علی به نام‌های «عون‌بن‌علی» و «زید بن علی» است. منطقه صخره‌ای، یادمان شهدای گمنام، تندیس استاد شهریار، آبشار مصنوعی، تله‌کابین و دریاچه داغ‌گولی از جاذبه‌های این تفرجگاه هستند.

آدرس:

تبریز، اتوبان پاسداران

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

فرش سنگی تبریز؛ اولین فرش سنگی دنیا

فرش سنگی یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تبریز

فرش سنگی یکی از جاهای دیدنی تبریز است که با طرح خاص خود زیبایی فرش تبریز را به نمایش می‌گذارد. فرش سنگی تبریز اولین و بزرگ‌ترین فرش سنگی دنیا به شمار می‌رود که در این طرح سنگی شما می‌توانید نقاشی‌هایی از قرن ۱۱ خورشیدی را مشاهده کنید.

آدرس:

تبریز، میدان شهید بهشتی

ساعات بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

پارک مینیاتور تبریز؛ ماکتی زیبا از دیدنی‌های شهر

پارک مینیاتوری ماکتی از دیدنی های تبریز

پارک مینیاتوری نمونه کوچک‌شده از دیدنی های تبریز را مانند کلیسای مریم مقدس، ساختمان بانک ملی، ساختمان ایستگاه راه‌آهن، پل کابلی، ارگ علیشاه، مقبره‌الشعرا، برج خلعت پوشان، ائل گلی، کاخ شهرداری و… را به شما نشان می‌دهد. پارک مینیاتوری تبریز فضایی سرسبز و دل‌نشین دارد که در آن می‌توانید گشت‌وگذاری جذاب را تجربه کنید.

آدرس:

تبریز، خیابان گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

سرای دلفین های خوشحال؛ دنیای شگفت‌انگیز دلفین‌ها 

دلفیناریوم یکی از جاهای دیدنی تبریز برای کودکان

سرای دلفین‌های خوشحال نامش به شما می‌گوید که قرار است با دلفین‌های باهوش و بازیگوش سروکار داشته باشید. این مکان که به نام دلفیناریوم هم شناخته می‌شود، یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز برای کودکان است. در این دلفیناریوم فرصت تماشای وال و فوک و دلفین را دارید و می‌توانید شاهد حرکات شگفت‌انگیز این موجودات باهوش باشید. اگر به این مکان رفتید فراموش نکنید که با این موجودات دوست‌داشتنی عکس یادگاری بگیرید.

آدرس:

تبریز، بلوار استاد شهریار، مجتمع فرهنگی و تفریحی باغلارباغی

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۶ عصر

شماره‌تماس:

۰۴۱۳۳۲۸۵۱۴۷

جاذبه‌های مذهبی تبریز

یکی از جذابیت‌های دیدن تبریز به بازدید از مساجد و کلیساهایش است البته به شرط آنکه به دیدن این فضاها علاقه‌مند باشید. جاذبه‌های مذهبی تبریز علاوه بر معماری زیبا، قدمت تاریخی ارزشمندی دارند که در ادامه با جزئیات آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع یکی از جاهای مذهبی و دیدنی تبریز

مسجد جامع ممکن است برای بعضی از افراد حکم یکی از جاهای گردشگری تبریز را نداشته باشد اما دیدن آن با قدمت طولانی و ظاهر خاصش قطعا خالی از لطف نخواهد بود. این مسجد به نام‌های «مسجد جمعه» و «جامع کبیری» شهرت دارد و قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. متاسفانه مسجد جامع تبریز در سال ۱۱۹۳ بر اثر زلزله تخریب شد اما بخش‌هایی از آن را بازسازی کردند.  مسجد جامع ابتدا به صورت یک ایوان بود و بعد به شکل دو ایوان ساخته شد. ورودی‌های این مسجد در دو سمت شمال و جنوب آن قرار گرفته‌اند و محراب مسجد را با تزئینات گچ‌بری می‌بینید.

در پشت دیوار شرقی مسجد جامع تبریز مسجدی بزرگ واقع شده که به نام «مسجد زمستانی» مشهور است. برای دیدن مسجد جامع باید به انتهای بازار تبریز بروید و از آنجا وارد صحن مدرسه طالبیه شوید. پس از ورود به این قسمت، بین مسجد حجت‌الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی و مسجد الچاق، مسجد جامع را خواهید دید. در توصیف مناره‌های مسجد جامع باید بگوییم که به قدری بلند هستند که از سمت بازار به راحتی دیده می‌شوند. قدیمی‌ترین بخش مسجد جامع تبریز، شبستان بزرگی است که ستون‌های ۸ ضلعی آجری به همراه طاق و گنبد را در خود جا داده است.

آدرس:

انتهای بازار تبریز، خیابان شهید مطهری، بخش جنوبی صحن مدرسه طالبیه

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۵:۳۰ عصر

هزینه بازدید:

رایگان

مسجد کبود؛ مسجدی آسیب‌دیده اما ارزشمند

مسجد کبود یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی تبریز

مسجد کبود یکی از جاهای دیدنی تبریز است که در لیست ۴ مسجد کاشی‌کاری‌شده جهان قرار دارد. نام این مسجد هم به رنگ بنای آن اشاره دارد. مسجد کبود صدها سال پیش در تبریز ساخته شد و در اثر زلزله سرنوشت بسیاری از مساجد تبریز را پیدا کرد و تخریب شد. البته چند سال بعد بنای این مسجد دوباره کمی جان گرفت و بازسازی شد. زیبایی کاشی‌های فیروزه‌ای در مسجد کبود بیش از هر چیزی به چشمتان می‌آید و در ساخت این بنا آجر و گچ و سنگ مرمر به کار رفته است. صحن اصلی مسجد کبود با راه‌پله به ایوان مسجد راه پیدا می‌کند.

آدرس:

خیابان امام خمینی، مقابل کوچه صدر، کنار پارک خاقانی

ساعت بازدید:

هر روز از ۸ صبح تا ۵:۳۰ عصر

مسجد استاد شاگرد؛ مسجد تاریخی در قلب تبریز

مسجد استادشاگرد تبریز

مسجد استاد شاگرد یکی دیگر از مساجد معروف تبریز است که در دوره چوپانی ساخته شد. چوپانیان یکی از خانواده‌های مغول بودند که در قرن هشتم در ایران حکومت می‌کردند. در گذشته مسجد استادشاگرد یک صحن بزرگ و حوض داشت که بعدها حوض آن را برداشتند. دیوار شمالی مسجد کتیبه‌ای دارد که عبدالله صیرفی و شاگردش روی آن کتابت کرده‌اند به همین دلیل به این بنا «مسجد استاد و شاگرد» می‌گویند.

آدرس: 

مرکز شهر تبریز، محله میارمیار، کنار خیابان فردوسی و امین

ساعت بازدید:

شبانه‌روزی

هزینه بازدید:

رایگان

بقعه صاحب الامر (موزه قرآن)

بقعه صاحب‌الامر تبریز

بقعه صاحب‌الامر که به آن مسجد صاحب‌الامر هم می‌گویند، بنایی تاریخی و مذهبی است که دو مناره مرتفع و یک گنبد دارد. این بنا در دوره حکومت شاه طهماسب صفوی به عنوان مسجد کاربرد داشت. اگرچه بقعه صاحب‌الامر چندین بار تخریب شد اما با مرمت بخشی از بنا حفظ شده است. در سال ۱۳۸۰ بقعه صاحب‌الامر به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس:

تبریز، انتهای خیابان دارایی، میدان صاحب‌الامر

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۹ شب

هزینه بازدید:

رایگان

کلیسا استپانوس؛ کلیسای معروف و باشکوه شهر

کلیسای استپانوس یکی از جاهای معروف مذهبی در تبریز

کلیساها انواعی از دیدنی های تبریز با قدمت تاریخی هستند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، استپانوس است. نام این کلیسا از روی نام مبلغی مسیحی برداشته شده است. موقعیت مکانی کلیسای استپانوس بسیار زیباست و درمیان طبیعت سبز جلفا قرار دارد. این کلیسا فقط جایی برای عبادت نبوده و در گذشته فضای دورهمی هنرمندان، معلمان، دانشمندان و مورخانی بوده که آموزگار راهبه‌ها بوده‌اند. برای رسیدن به کلیسای استپانوس باید مسیری خاص را پیاده‌روی کنید که سختی آن باوجود زیبایی‌های مسیر بسیار کم است. کلیسای استپانوس درون قلعه‌ای دژمانند قرار گرفته و گنبدی زیبا دارد. یکی از زیباترین بخش‌های این کلیسا برج ناقوس است که گنبدی هرمی و هشت ضلعی با سرستون‌هایی خاص دارد. در برج ناقوس تصاویری حک‌شده از فرشتگان و طاووس و کبوتر و… را می‌بینید. نمازخانه و اجاق دانیال (تالاری متصل به دیوار شمالی) و موزه از دیگر بخش‌های دیدنی این کلیسا هستند.

آدرس:

نزدیک مرز جمهوری آذربایجان، منطقه آزاد ارس و سه کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس

ساعات بازدید: 

۹ صبح تا ۷ عصر

هزینه بازدید:

۲۵۰۰ تومان

کلیسای سنت ماری (کلیسای مریم مقدس)

کلیسای سنت ماری تبریز

کلیسای سنت‌ماری یا مریم مقدس با قدمت دیرینه‌ای که دارد، در لیست قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کلیساهای تبریز قرار می‌گیرد. قدمت این کلیسا به دوران صفوی می‌رسد و اصطلاحا به آن حواری ارمنی می‌گویند یعنی فقط ارمنیان مسیحی اجازه حضور دارند. کلیسای سنت ماری به شکل یک صلیب ساخته شده و یک گنبد مرکزی دارد. در بالای درب ورودی کلیسا می‌توانید کتبیه‌ای مرمری را مشاهده کنید که روی آن به زبان ارمنی تاریخ تاسیس کلیسا نوشته شده است. به علاوه هشت ستون سنگی را هم در همین ابتدای درب ورودی مشاهده می‌بینید که دو ناقوس کلیسا روی آن قرار دارد. جالب است بدانید که مارکوپولو در سفرنامه خود از این کلیسا نام برده است. برای بازدید از این کلیسا در نظر داشته باشید که باید از طرف اقلیت‌های مذهبی مجوز داشته باشید.

آدرس:

تبریز، انتهای خیابان شهناز، نبش میدان نماز

ساعت بازدید:

زمان مشخصی ندارد و باید مجوز لازم را دریافت کنید.

هزینه بازدید:

رایگان

قره کلیسا؛ اولین کلیسای مسیحیت

قره کلیسا در تبریز

قره کلیسا اولین کلیسای مسیحیت جهان است که روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) قرار دارد. درباره علت نام‌گذاری این کلیسا روایت‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از افراد معتقدند قره به زبان ترکی به معنی سیاه است و به دلیل وجود سنگ سیاه در ساختمان کلیسا به این نام خوانده می‌شود. از نظر بعضی دیگر قره واژه تغییریافته کلان و به معنی بزرگ است. با رفتن به قره کلیسا می‌توانید نمونه‌های زیبایی از هنرهای تجسمی را تماشا کنید. فضای این کلیسا شامل حیاط، ۴۷ اتاق، زیرزمین، ناهارخوری، آشپزخانه، آسیاب و… است. قره کلیسا بارها در اثر وقایع مختلف مانند حمله چنگیزخان آسیب دیده اما بازسازی شده است. هنوز هم جمعیت زیادی از مسیحیان هر سال مراسمات مذهبی خود را در این کلیسا برگزار می‌‌کنند و برایشان اینجا مقدس و محترم است.

آدرس:

۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران، روستای قره کلیسا

ساعت بازدید:

بهار و تابستان از ۹ صبح تا ۸ شب و پاییز و زمستان از ۹ صبح تا ۵ عصر

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

کلیسای شوغاگات مقدس

کلیسای شوگاغات مقدس

«سیمون منوچهریان» مدیر کارخانه چرم‌سازی در اوایل دوره پهلوی کلیسای شوغاگات را ساخت و شوغاگات نام یکی از راهبان مسیحی را روی این کلیسا گذاشت. این کلیسا با ستون‌های مربعی‌شکل و محراب و اتاق رختکن طراحی شده و نمای سنگی دارد.

آدرس:

تبریز، انتهای خیابان شهناز، کنار کارخانه چرم خسروی سابق، (دانشکده معماری فعلی)

ساعات بازدید:

با هماهنگی از قبل امکان‌پذیر است.

هزینه بازدید:

۴ هزار تومان

موزه‌های تبریز

موزه‌ های تبریز با تنوع و زیبایی خود شما را شگفت‌زده می‌کنند؛ موزه‌هایی که از دوران قبل از اسلام قدمت دارند و تاریخ تبریز و ایران را با وسایل و بخش‌های مختلف خود به تصویر می‌کشند.

موزه آذربایجان؛ دومین موزه باستان‌شناسی کشور

موزه آذربایجان یکی از جاهای تاریخی و دیدنی تبریز

موزه آذربایجان نه فقط در تبریز بلکه در ایران هم شهرت دارد و دومین موزه باستان‌شناسی کشور محسوب می‌شود. این موزه برای تاریخ‌دوستان قطعا یکی از جاهای دیدنی تبریز است و در نزدیکی مسجد کبود قرار دارد. موزه آذربایجان دارای سه طبقه است که در هر طبقه آن آثار ماقبل تاریخ، ماقبل اسلام و بعد از آن را مشاهده می‌کنید. سکه‌های باستانی، جواهرات، کتابخانه و مجسمه‌هایی دیدنی در نقاط مختلف این موزه قرار گرفته‌اند. طبقه همکف موزه، اشیا و آثار تاریخی قبل از تاریخ و اسلام مانند سنگ‌های معدنی و سفالینه را به نمایش گذاشته و طبقه اول آثاری از تمدن نیشابور را در خود جای داده است. در طبقه زیرزمین موزه آذربایجان می‌توانید مجسمه‌هایی ارزشمند را ببینید.

آدرس:

خیابان امام خمینی، مقابل کوچه صدر، کنار مسجد کبود

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۷ عصر

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

موزه استاد شهریار؛ محل زندگی شاعر فرهیخته

موزه استاد شهریار یکی از دیدنی های تبریز

اگر اهل ادبیات باشید، باید موزه استاد شهریار را در لیست جاهای دیدنی تبریز بدانید. موزه استاد شهریار همان جایی است که سال‌ها پیش شاعر گران‌قدر کشورمان در آن می‌زیست. در سال ۱۳۶۷ بعد از درگذشت استاد، محل سکونت او توسط شهرداری تبریز خریداری و به موزه ادبی تبدیل شد. در این موزه وسایل شخصی استاد مانند عصا، کیف، کتاب و دفتر و سه‌تار معروف ایشان نگهداری می‌شود و هم‌چنین اشیای با ارزشی از سایر شاعران آذربایجان مثل کمانچه، بشقاب قدیمی و… وجود دارد.

آدرس:

محله مقصودیه، خیابان ارتش جنوبی

ساعات کار:

 ۷:۳۰ صبح تا ۲:۳۰ ظهر و ۳ ظهر تا ۷ عصر

هزینه بازدید:

۳ هزار تومان

موزه قاجار (امیر نظام گروسی)؛ خانه یکی از نویسندگان دوران قاجار

موزه قاجار یکی از دیدنی های تاریخی تبریز

امیرنظام گروسی نویسنده و یکی از رجال دوران قاجار بود که در دوره ناصرالدین‌شاه خانه‌ای را برای خود ساخت و حالا آن را به نام موزه قاجار می‌شناسیم. موزه قاجار به سبک خانه‌های قدیمی، حیاط اندرونی و بیرونی با حوض و باغچه‌ای باصفا و پنجره‌هایی مشبک دارد. موزه قاجار دارای تالارهای مختلفی به نام‌های سکه، بافته، چینی، آبگینه، فلزات، موسیقی و… است.

آدرس:

تبریز، محله ششگلان، کنار بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار

شماره‌تماس:

۰۴۱۳۵۲۳۶۵۶۸

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

موزه سنجش (خانه سلماسی)؛ اولین موزه سنجش در ایران

موزه سنجش یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی تبریز

موزه سنجش یکی از جاهای تاریخی جذاب تبریز است که در پشت ساختمان شهرداری قرار دارد. این ساختمان اولین موزه تخصصی سنجش در ایران است که با رفتن به این مکان می‌توانید گنجینه‌ای ارزشمند از فرهنگ، تمدن و نحوه معیشت مردم تبریز در قرون گذشته را مشاهده کنید. ساختمان موزه سنجش در دوره قاجار ساخته شده و در ابتدا منزل شخصی فردی به نام «سلماسی» بوده است. این موزه چندین بخش دارد که در تالار طبقه همکف آن ابزارهای اندازه گیری زمان و در تالار دوم تلسکوپ‌های قدیمی به چشم می‌خورند. هم‌چنین در قسمت دیگری از این ساختمان، ساعت‌های قدیمی ساخت سوئیس، آلمان و فرانسه نگهداری می‌شوند. در موزه سنجش انواع ترازو، ابزارهای هواشناسی و زمین‌شناسی را می‌توانید ببینید.

آدرس:

تبریز، خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، بن بست سلماسی

ساعات بازدید:

۹ صبح تا ۲:۳۰ ظهر

هزینه بازدید:

۲۵۰۰ تومان

موزه ارامنه تبریز؛ موزه‌ای با آثار هنری درخشان

اگر به دیدن جاهای خاص تاریخی مشتاق هستید، به موزه ارامنه تبریز در کلیسای مریم مقدس بروید. در این موزه آثار مذهبی مسیحیان مانند کتاب‌های خطی، طومارها، تابلوهای نقاشی، سکه‌های قدیمی، شمعدان‌، زیورآلات، پارچه، صلیب، لباس رهبران ارامنه، مجسمه، آثار هنری، سنگ نوشته و … نگهداری می‌شود. اگر به این موزه رفتید حتما به نقاشی‌های زیبا و آثار هنری چوبی آن دقت کنید.

آدرس:

تبریز، انتهای خیابان شهناز، نبش میدان نماز

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

موزه خودروهای کلاسیک تبریز

موزه خودروهای کلاسیک تبریز

اگر به تاریخ خودرو علاقه زیادی دارید و می‌خواهید بدانید برندهای مطرح دنیا چه خودروهایی را از زمان تاسیس تاکنون ساخته‌اند، به موزه خودروهای کلاسیک تبریز بروید. در این موزه می‌توانید ماشین‌های قدیمی از برندهای مرسدس‌بنز، بی.ام.دبلیو، فورد، شورلت، بیوک، دوج، فولکس واگن و… را مشاهده کنید.

آدرس:

جاده تبریز به تهران، کنار کافی‌شاپ وحید

ساعات بازدید:

۴ عصر تا ۹ شب

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی تبریز

موزه تاریخ طبیعی جایی برای گشت‌وگذار در میان انواع گونه‌های پرنده،خزنده، آبزی و سنگواره‌هاست. این موزه یکی از جاهای دیدنی تبریز برای دوستداران علوم جانوری است و در محل اداره محیط زیست قرار دارد.

آدرس:

 تبریز، چهارراه آب‌رسان، اداره کل محیط زیست

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۲ ظهر

هزینه بازدید:

۳ هزار تومان

موزه محرم تبریز؛ اولین موزه مردم‌شناسی محرم در ایران

موزه محرم یکی از دیدنی های تاریخی و مذهبی تبریز

با رفتن به موزه محرم تبریز با مراسم ماه محرم در آذربایجان شرقی آشنا می‌شوید و وسایلی با این موضوع مانند گهواره‌های کوچک نذری، پرچم، انواع طوق و علم، مجسمه ذوالجناح و نوشته‌های مربوط به تعزیه‌خوانی و نقاشی‌های قدیمی را می‌بینید. موزه محرم درواقع خانه تاریخی آقای «ابوالقاسم صحتی» بوده که قبلا به عنوان حسینیه کاربرد داشت. در موزه محرم نمادهایی مانند مجسمه ذوالجناح، اسب امام‌حسین و… را می‌بینید که حال‌وهوای حادثه کربلا را برای شما تداعی می‌کنند. بهترین زمان بازدید از موزه محرم تبریز دهه اول محرم است، از این نظر که بتوانید عزاداری مردم را از نزدیک ببینید.

آدرس:

تبریز، انتهای خیابان شهید مطهری (راسته کوچه)، کوچه‌ شهید گوگانی، پلاک ۲۲

ساعات بازدید:

۸ صبح تا ۳ ظهر

هزینه بازدید:

رایگان

موزه دوربین عکاسی؛ کلکسیونی از دوربین‌های عکاسی

موزه دوربین عکاسی تبریز

استاد «محمدعلی جدیدالاسلام» یکی از اساتید عکاسی در ایران است که تعداد زیادی دوربین عکاسی دارد. اکنون تعداد دوربین‌های او ۹۰۰ عدد است که از این تعداد حدود ۱۳۰ عدد از آن‌ها در موزه دوربین عکاسی تبریز نگهداری می‌شود. اگرچه عمر این بنا زیاد نیست، اما برای علاقه‌مندان به هنر و مهارت عکاسی یکی از جاهای گردشگری تبریز به حساب می‌آید.

آدرس:

انتهای بازار تبریز، تقاطع بازار به مهرانهرود ( پل قاری)، کنار یخچال بزرگ تبریز

ساعت بازدید:

۸ صبح تا ۶ عصر

هزینه بازدید:

۴ هزار تومان

موزه عصر آهن؛ گورستانی عجیب‌وغریب

موزه عصر آهن یکی از دیدنی های تبریز با قدمت طولانی

موزه عصر آهن یکی از جاهای دیدنی تبریز و اثر ملی ایرانی است که شامل گورستان و آثار سفالی عصر آهن می‌شود. عجیب است که در این موزه یک قبرستان با ۳۸ گور از جنین‌های دفن‌شده وجود دارد. در این‌جا اجسادی از مردمان گذشته به شکل عجیبی دفن شده‌اند. برای مثال زنان با جواهرات، مردان با ابزار جنگی و کودکان با اسبا‌ب‌بازی خود دفن شده‌اند.

آدرس:

تبریز، خیابان امام‌خمینی، چهارراه شهید بهشتی، انتهای خیابان کهنه

ساعات بازدید:

۹ صبح تا ۳ ظهر

هزینه بازدید:

۴ هزار تومان

شماره‌تماس:

۰۴۱۳۵۲۵۷۴۶۹

موزه صدا؛ مکان تاریخی دیدنی با صداهای شنیدنی

موزه صدا یکی از جاهای دیدنی تبریز برای هنردوستان

در خانه فردی به نام امیرپرویز گنجینه‌ای از سازهای موسیقی به چشم می‌خورد که به همت هنرمندی به نام حسین ساجدی تاسیس شده است. جالب است بدانید که این موزه تنها موزه صدای ایران است و علاوه بر ساز در آن کلون و کوبه‌های قدیمی وجود دارد. 

آدرس:

خیابان تربیت، کوچه کرباسی، پلاک۷۳

ساعت بازدید:

۹ صبح تا ۸ شب

شماره‌تماس:

۰۹۱۴۱۰۴۴۸۱۹

هزینه بازدید:

۵ هزار تومان

 موزه کاریکاتور یا خانه هنر؛ نمایش جذاب از آثار هنری

موزه هنر یکی از جاهای دیدنی تبریز با آثار هنری جذاب

 خانه هنر در ساختمان سابق کتابخانه ملی تبریز قرار گرفته است که با برنامه‌های هنری از بازدیدکنندگان خود پذیرایی می‌کند. بنای خانه هنری به شکل زیبایی با طاق پنجره و کنگره‌هایی با نقش گل طراحی شده است. در خانه هنر می‌توانید از نگارخانه‌ها و نمایشگاه‌های هنری بازدید کنید. در قسمت غربی خانه هنر، موزه کاریکاتور به چشم می‌خورد که با آثار هنری اساتید و کارتونیست‌های معروف پر شده است. به علاوه در این موزه می‌توانید مجسمه‌هایی کارتونی جذاب و کلکسیونی از پوستر، کارت پستال و تمبر را ببینید.

آدرس:

تبریز، ضلع شمالی پارک باغ گلستان

ساعت بازدید:

 خانه هنر از ۸ صبح تا ۸ شب 

موزه کاریکاتور روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از ۹ صبح تا ۱ ظهر و ۴ تا ۷ عصر 

هزینه بازدید:

رایگان

شماره‌تماس:

۰۴۱۳۲۸۴۳۰۹۴

جاهای دیدنی تبریز در عید 

اگر قصد دارید زیبایی‌های تبریز را در عید نوروز ببینید، پیشنهاد می‌کنیم به جاذبه‌های لیست زیر سر بزنید.

  • خانه مشروطه
  • مقبره‌الشعرا
  • روستای کندوان
  • ارگ علیشاه
  • بازار تبریز
  • باغ ائل‌گلی
  • میدان ساعت
  • پارک جنگلی عباس‌میرزا
  • کوه عینالی

جاهای دیدنی تبریز در بهار 

جاهای دیدنی تبریز در بهار

با فرارسیدن فصل بهار جاهای گردشگری تبریز آن‌قدر زیبا و تماشایی می‌شوند که گویی شهر، لباسی باشکوه و رنگی به تن دارد. آب‌وهوای خوش بهار، جذابیت جاهای دیدنی تبریز را دوچندان می‌کند. لیست زیر جاهای قشنگ تبریز در بهار را به شما پیشنهاد می‌دهد:

  • ائل‌گلی
  • جنگل ارسباران
  • خانه مشروطه 
  • خیابان تربیت
  • پارک مینیاتور
  • روستای کندوان 
  • روستای لیقوان
  • بازار تبریز
  • پارک گلستان

جاهای دیدنی تبریز در تابستان 

خوشبختانه آب‌وهوای تبریز در تابستان چندان گرم نیست، بنابراین برای بازدید از دیدنی‌های آن محدودیتی نخواهید داشت. در قسمت زیر به تعدادی از جاهای دیدنی تبریز در تابستان اشاره کرده‌ایم:

  • ائل‌گلی
  • کوه عینالی
  • سرای دلفین‌های خوشحال
  • پارک مینیاتوری
  • جنگل ارسباران
  • مسجد کبود
  • خانه مشروطه
  • عمارت شهرداری
  • موزه آذربایجان
  • بازار تبریز

جاهای دیدنی تبریز در پاییز 

جاهای دیدنی تبریز در پاییز

جاهای دیدنی تبریز در پاییز رنگ و لعاب جذابی به خود می‌گیرند و زیباتر می‌شوند. ضمن اینکه در این فصل، آب‌وهوای تبریز خنک است و در هوایی خوش می‌توانید از این جاذبه‌ها لذت ببرید. در لیست زیر با دیدنی های تبریز در پاییز آشنا می‌شوید.

  • ائل‌گلی
  • پارک عینالی
  • برج خلعت پوشان
  • کلیسای مریم مقدس
  • روستای کندوان
  • پارک جنگلی یادگار
  • مسجد جامع
  • موزه آذربایجان
  • خانه استاد شهریار

جاهای دیدنی تبریز در زمستان 

جاهای دیدنی تبریز در زمستان

با آمدن فصل زمستان، هوای تبریز به سمت سردی متمایل می‌شود، بنابراین اگر تحمل هوای سرد را ندارید، بهتر است به مکان‌های سرپوشیده مانند موزه‌ها و خانه‌های تاریخی آن سر بزنید. جاهای دیدنی تبریز در زمستان شامل جاذبه‌های زیر می‌شوند:

  • خانه مشروطه
  • خانه قاجار
  • موزه آذربایجان
  • آبشار اسکندر
  • مسجد جامع
  • مسجد کبود
  • کلیسای استپانوس

جاهای دیدنی تبریز در روز

به بعضی از جاهای دیدنی تبریز بهتر است در روشنی روز سر بزنید تا بتوانید زیبایی آن‌ها را بهتر ببینید. این جاهای دیدنی در لیست زیر آورده شده است:

  • قبرستان پینه شلوار
  • برج خلعت‌پوشان
  • بازار تبریز
  • برج ساعت
  • خانه مشروطه
  • ائل‌گلی
  • موزه قاجار
  • ارگ علیشاه
  • روستای کندوان

جاهای دیدنی تبریز در شب 

جاهای دیدنی تبریز در شب

تاریکی شب، زیبایی و آرامش دیدنی های تبریز را چندبرابر می‌کند و حال‌وهوای جذابی به این فضاها می‌بخشد. اگر می‌خواهید بدانید جاهای دیدنی تبریز در شب کدام مکان‌ها هستند، از لیست زیر کمک بگیرید.

  • خیابان تربیت
  • پل قاری
  • پل آجی چای
  • بازار تبریز
  • پارک عینالی
  • عبرگذر ولی‌عصر

جاهای دیدنی تبریز در جمعه

اگر می‌خواهید در روز جمعه سراغ بازدید از جاهای دیدنی تبریز بروید، پیشنهاد ما جاذبه‌ها و مکان‌های زیر است:

  • خانه مشروطه
  • روستای کندوان 
  • ائل گلی
  • ارگ علیشاه
  • بازار تبریز
  • پارک جنگلی عینالی
  • میدان ساعت
  • مقبره الشعرا

بهترین جاهای دیدنی تبریز برای عکاسی

جاهای دیدنی تبریز برای عکاسی

لوکیشن های عکاسی در تبریز همان مکان‌هایی هستند که می‌توانید در فضای آن‌ها زیباترین و ماندگارترین عکس‌ها را ثبت کنید. اگر به مکان‌های زیر سر زدید، ثبت آن‌ها را برای عکاسی فراموش نکنید.

  • ائل گلی
  • کوه عینالی
  • میدان ساعت
  • روستای حیله‌ور
  • مسجد کبود
  • روستای کندوان
  • خانه مشروطه
  • ارگ علیشاه

جاهای دیدنی رایگان تبریز 

برای بازدید بسیاری از جاهای دیدنی تبریز لازم نیست هزینه‌ای را پرداخت کنید و رایگان هستند. این مدل جاهای دیدنی تبریز در لیست زیر ارائه شده‌اند:

  • خانه حیدرزاده
  • بازار تبریز
  • ارگ علیشاه 
  • ربع رشیدی
  • کوه عینالی
  • کوه آلاداغ لار
  • تالاب قوری گل
  • ائل گلی
  • پل قاری
  • پل آجی چای

قیمت جاهای دیدنی تبریز 

برای بازدید یکسری از جاهای دیدنی تبریز باید هزینه ورودی یا بلیط پرداخت کنید که جزئیات آن در جدول زیر آمده است. در نظر داشته باشید که ممکن است قیمت بعضی از این جاذبه‌ها تغییر و افزایش پیدا کرده باشد.

نام جاذبه هزینه بلیط یا ورودی
خانه مشروطه ۳ هزار تومان
خانه پروین اعتصامی ۵ هزار تومان
خانه ثقه‌الاسلام ۵ هزار تومان
خانه صرافلار ۴ هزار تومان
خانه حریری  ۵ هزار تومان
مقبره‌السعرا ۲ هزار تومان
موزه شهرداری ۴ هزار تومان
کلیسای استپانوس ۲۵۰۰ تومان
قره کلیسا ۵ هزار تومان
کلیسای شوغا گات مقدس ۴ هزار تومان
موزه آذربایجان ۵ هزار تومان
موزه سنجش  ۲۵۰۰ تومان
موزه ارامنه ۵ هزار تومان
موزه خودروهای کلاسیک  ۵ هزار تومان
موزه تاریخ طبیعی  ۳ هزار تومان
موزه دوربین عکاسی ۴ هزار تومان
موزه عصر آهن ۴ هزار تومان
موزه صدا  ۵ هزار تومان

اقامت در محبوب‌ترین هتل‌های تبریز

هنگامی که به جاهای دیدنی تبریز سفر می‌کنید، باید به کیفیت اقامت خود توجه کنید تا خاطره‌ای خوش از سفرتان به یادگار بماند. شناخت و بررسی انواع هتل تبریز به شما کمک می‌کند تا هتلی را متناسب با شرایط و بودجه خود انتخاب کنید. لیست زیر راهنمای کوچک اما کاربردی برای شناخت انواع هتل‌های تبریز است که مسافران بیشترین رضایت را از آن‌ها داشته‌اند:

  • هتل پنج‌ستاره لاله پارک 
  • هتل پنج‌ستاره آزادی
  • هتل پنج‌ستاره بین‌المللی تبریز
  • هتل چهارستاره رویال پالاس
  • هتل چهارستاره بوتیک عمارت میرزا مهدی فراش باشی 
  • هتل چهارستاره گسترش
  • هتل سه‌ستاره اهراب
  • هتل آپارتمان استقبال
  • هتل دوستاره آیدا
  • هتل دوستاره تورال

به جاهای دیدنی تبریز بدون دغدغه سفر کنید

اگر بخواهید سریع و راحت به جاهای دیدنی تبریز سفر کنید، احتمالا به دنبال پرواز و هتل مناسب هستید. سفر با  تور تبریز شما را از دغدغه پیداکردن پرواز و هتل رها می‌کند و شبیه به منویی باز و آزاد است تا شما پرواز و هتل سفرتان را طبق شرایط و بودجه خود انتخاب کنید.

صحبت پایانی

جاهای دیدنی تبریز با وجود جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی و تفریحی خود برای هر سلیقه‌ای جذاب و تماشایی هستند. خانه مشروطه، ارگ علیشاه، ائل‌گلی، روستای کندوان، مسجد جامع و… بخشی از معروف‌ترین دیدنی های تبریز هستند. اگر تجربه سفر به تبریز را داشته‌اید، برای ما بنویسید که کدام یک از جاهای گردشگری تبریز برای شما جذاب‌تر و خاطره‌سازتر بوده است؟

سؤالات متداول

تبریز چه جاهای دیدنی دارد؟

تبریز در دل خود انواع جاهای دیدنی تاریخی مانند خانه مشروطه، مذهبی مانند مسجد جامع، طبیعی و تفریحی مانند پارک عینالی و ائل‌گلی را جای داده است.

تبریز رفتیم کجا بریم؟

در سفر به جاهای دیدنی تبریز بسته به اینکه به مکا‌ن‌های تاریخی علاقه‌مند هستید یا مذهبی و تفریحی و طبیعی، می‌توانید از مکان‌های مختلفی مانند خانه مشروطه، بازار تبریز، ائل‌گلی، مسجد جامع و کبود و مقبره الشعرا دیدن کنید.

جاهای معروف تبریز کدامند؟

خانه مشروطه، ائل‌گلی، مقبره الشعرا، روستای کندوان، میدان ساعت، خانه استاد شهریار و… از جاهای معروف تبریز هستند.

جاهای قشنگ تبریز کدامند؟

ائل‌گلی، خانه مشروطه، روستای کندوان، بازار تبریز، ارگ علیشاه، روستای حیله‌ور، برج ساعت و… از جاهای قشنگ تبریز هستند.

جاهای قدیمی تبریز کدامند؟

خانه‌های تاریخی مانند خانه مشروطه و قاجار و موزه‌هایی مانند آذربایجان، سفال و ارامنه از جاهای قدیمی تبریز هستند.

جاهای رمانتیک تبریز کدامند؟

پارک موزیکال، کوه عینالی، خانه بهنام، خانه لاله‌ای و کافه‌‌هایی مانند کافه باران و رادیو از جاهای رمانتیک تبریز هستند.

جاهای لاکچری تبریز کدامند؟

مرکز خرید لاله پارک و اطلس، رستوران گازماخ و مظفریه و پارک ائل‌گلی از جاهای لوکس تبریز هستند.

۴.۵/۵ - (۴۱ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۵

  1. فرخ

    بقعه صاحب الامر موزهٔ قرآن هست.

    • علیرضا قانع

      سلام خیلی ممنونم از شما

  2. اکبر

    کندوان مال شهر اسکو هستش نه شهر تبریز

    • رض

      اسکو خودش از مناطق پنجگانه تبریزه

  3. ساحل

    عاااالیییی بودن به خصوص جنگل ارسباران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×