بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی » جاذبه های گردشگری تبریز » تجربه های خاص در تبریز، شهر اولین‌ ها با دیدنی ‌های جذاب!
لذت تجربه های خاص در تبریز، شهر اولین‌ ها با دیدنی ‌های جذاب!
جاذبه های گردشگری تبریز

تجربه های خاص در تبریز، شهر اولین‌ ها با دیدنی ‌های جذاب!

۲۳ تیر ۱۴۰۱ 24۰2,361

مگر می شود اهل سفر باشید و از تجربه های خاص در تبریز به راحتی بگذرید! اگر شهر اولین‌ های ایران زیاد آشنا نباشید، شاید تبریز را فقط با ائل گلی بشناسید؛ اما اگر جاهای دیدنی تبریز را خدمتتان معرفی کنیم، خودتان به این باور می‌ رسید که در روزهای گرم سال حداقل یکبار باید به این شهر خنک و جذاب سفر کنید.

در این مقاله از اقامت ۲۴ ما را همراهی کنید تا تفریحات جذاب و به طور کلی هر جایی که باید در تبریز ببینید را خدمتتان معرفی کنیم؛ آشنایی هرچه بیشتر شما با این تجربه‌ کمک می ‌کند تا از وقتتان در سفر به تبریز به نحو احسن استفاده کنید.

فهرست این مطلب

تجربه های خاص در تبریز، شما را هم به وجد می ‌آورد!

بزرگترین شهر شمال غربی ایران، یک تاریخ غنی با قدمت ۴ هزار ساله دارد که فراز و نشیب ‌های زیادی در تاریخ تجربه کرده است. اگر اهل تاریخ باشید، حتما می ‌دانید که تبریز در بازه ‌های زمانی مختلف، به عنوان پایتخت ایران هم تعیین شده است. بنابراین می‌توان حدس زد که جاذبه های تاریخی زیادی در این شهر وجود داشته باشد. تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ شناخته شده و شهرت جهانی هم دارد.

بنر دسکتاپ رزرو هتل های تبریز از اقامت24

متأسفانه بسیاری از آثار تاریخی تبریز در طول زمان بر اثر حمله ارتش‌ های مهاجم، حکومت ‌داری نامناسب و همین طور بلایای طبیعی ویران شده ‌اند، اما آنچه برجای مانده شاهکارهای بی ‌نظیر معماری است که از جمله معروف ترین آنها می توان به بازار سرپوشیده معروف تبریز اشاره کرد که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است.

همانطور که می‌ دانید مردم شهر تبریز نقش زیادی در انقلاب معاصر مشروطه و وقوع انقلاب اسلامی داشته اند و زبان ترکی هم جزو برترین زبان های زنده دنیا است؛ از این رو، تبریز قطب مرکزی فرهنگ آذری محسوب می‌شود که هنر، ادبیات و غذاهای محلی خاص خودش را دارد؛ اگر می خواهید بیشتر در مورد تجربه های خاص در تبریز بدانید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

بهترین تجربه های خاص  در تبریز که نباید آنها را از دست بدهید

کدام غذاهای محلی را باید در تبریز خورد؛ کدام جاذبه های تاریخی جزو محبوب ترین جاهای دیدنی تبریز هستند؛ بهتر است شب های خنک تبریز را کجاها بگذرانیم؛ ما جواب همه این سوالات را در ۱۷ مورد از تجربه های خاص در تبریز خلاصه کرده‌ ایم که در ادامه درباره آنها صحبت می کنیم.

  • در بازار تاریخی تبریز گم شوید؛ حتما لذت خواهید برد!

احتمالا شما هم حدس می زنید که اصلی ترین جاذبه تاریخی شهر تبریز، بازار سرپوشیده این شهر است که شهرت جهانی دارد؛ برای بازدید از بازار تاریخی که در یونسکو ثبت شده است، حداقل باید یک نیم روز از سفرتان به تبریز را اختصاص دهید.

با پوشش بیش از هفت کیلومتر مربع مملو از سالن های گنبدی و حیاط های داخلی بی شمار، اصلا احساس محصور شدن در تاریخ به شما دست نخواهد داد. بیش از ۱۰۰۰ سال است که در این مکان بازاری در تبریز وجود داشته است، اما قدمت سقف‌ های طاقدار آجری معروف آن به قرن پانزدهم باز می‌ گردد. اجازه دهید پاهایتان تا مرز خسته شدن در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان پرسه بزند تا به خوبی بتوانید در یادگار دوران جاده ابریشم کاوش کنید.

در بازار تاریخی تبریز گم شوید؛ حتما لذت خواهید برد!

  • معماری مسجد کبود تبریز را ببینید و با تجربه های خاص در تبریز شگفت زده شوید!

مسجد کبود تبریز که در سال ۱۴۶۵ ساخته شد، زمانی یکی از مشهورترین مساجد جهان به دلیل معماری زیبا و موزاییک هایی با طرح های پیچیده و شگفت انگیز بود. اما متاسفانه زمین لرزه های مکرر تبریز در سال ۱۷۷۲ این مکان را تخریب کرد و تنها چند بخش پابرجا ماند.

 مرمت مسجد هنوز ادامه دارد، اما باز هم می‌توانید تکه ‌هایی از کاشی ‌کاری ‌های فیروزه ‌ای اصلی را ببینید که به اندازه دیدن کل مجموعه ارزش دارد. وقت خود را صرف تحسین تمام جزئیات کنید و در نظر بگیرید که در ابتدا بیش از ۲۵ سال طول کشید تا سطح این ساختمان با کاشی های معروف آن پوشانده شود. دیدن این مسجد و افتخار کردن به معماری اصیل ایرانی از تجربیاتی است که هیچ گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.

معماری مسجد کبود تبریز را ببینید و با تجربه های خاص در تبریز شگفت زده شوید!

  • بازدید از مقبره الشعرا، مقبره استاد سخن!

شعرهای شهریار نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا ترجمه شده و بسیار محبوب است؛ متاسفانه بنای مقبره الشعرا در سال های اخیر، آنطور که باید شایسته این شاعر معاصر و محبوب کشورمان باشد، نیست. اما محبوبیت شهریار چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن رد شد. بنابراین بازدید از مقبره الشعرا هم قطعا در بین تجربه های خاص در تبریز قرار می گیرد.

 اکثر مسافرین تبریز حداقل یکبار برای بازدید از مقبره الشعرا و موزه تاریخی آن می آیند تا با فرهنگ ترک و آذری هم بیشتر آشنا شوند. می توانید با خواندن شعرهای معروف شهریار در فضای سبز اطراف هم قدم بزنید و لذت ببرید؛ مخصوصا این بیت که می گوید:

شهر تبریز است و جان قربان جان ها می کند

سرمه چشم از غبار کفش مهمان می کند

بازدید از مقبره الشعرا، مقبره استاد سخن!

  • دیدن گرانبهاترین آثار تاریخی در موزه آذربایجان

یکی دیگر از فراموش نشدنی ترین تجربه های خاص در تبریز، بازدید از موزه آذربایجان است که محال است گردشگران از دیدن آن غافل شوند. موزه آذربایجان تبریز دومین موزه با قدمت باستان شناسی ایران پس از موزه ملی است که دارای ۲۴۰۰ متر مربع مساحت مفید است و سه طبقه و سالن تئاتر مجزا دارد.

جالب است بدانید که در موزه آذربایجان آثاری متعلق به دوران پیش از اسلام هم یافت می شود. شما می توانید ناظر دوازده هزار قطعه و عتیقه جات ارزشمند از دوران های مختلف تاریخ را در این موزه ببینید که بسیاری از آنها شما را انگشت به دهان خواهد گذاشت. اگر تجربه ای متفاوت از جنس بازدید از موزه می خواهید، موزه آذربایجان را از دست ندهید.

دیدن گرانبهاترین آثار تاریخی در موزه آذربایجان به همراه تجربه های خاص در تبریز

  • ارگ علیشاه، جاذبه شکوهمند که نباید فراموش شود

ارگ علیشاه یک مکان با تاریخچه بی نظیر در تبریز است؛ شاید دیدن بنای ارگ از دور زیاد برایتان جذاب نباشد؛ چون بخشی از بنای این جاذبه هم در طول تاریخ، صدمات جبران ناپذیری دیده است؛ اما روزگاری به عنوان بهترین استحکامات تبریز در قرن ۱۴ مورد استفاده قرار گرفته است.

در طول تاریخ از ارگ علیشاه در کاربری های مختلف مثل پادگان، زندان و محل اعدام مجرمان و همچنین پارک گردشگری استفاده شده است. خوشبختانه تمهیداتی برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده است که امیدواریم عملی شود.

ارگ علیشاه، دیگر جاذبه جذاب تاریخی و تجربه های خاص در تبریز

  • شب های خودتان را در ائل گلی بگذرانید! شکم گردی با یرالما یومورتا فراموش نشود

شاید زیاد لازم نباشد تا درباره ائل گلی و دیدنی هایش صحبت کنیم؛ اگر حداقل یکبار به این مکان آمده باشید، اسم آن را مطمئنا شنیده اید. شاه گلی یا ائل گلی با استخر بزرگ و معروفش و یک بنای فوق العاده در وسط استخر به همراه غرفه ها و فضای سبز بزرگش، معروف ترین جای دیدنی تبریز است که در اکثر اوقات تابستان مخصوصا شب ها بسیار شلوغ می شود. لونا پارک ائل گلی هم دارای امکانات جذاب زیادی است که می توانید از آنها لذت ببرید.

اگر می خواهید بهترین عکس ها را از سفرتان به تبریز بگیرید و بیشتر مردم محلی و زوج های جوان را ببینید که عاشقانه قدم می زنند، پارک ائل گلی تبریز بهترین لذت را در بین تجربه های خاص در تبریز برایتان خواهد بود. خوردنی های زیادی در ائل گلی منتظر شماست تا از آنها لذت ببرید؛ اما املت و سیب زمینی و تخم مرغ یا همان یرالما یومورتای معروف تبریزی ها را اصلا از دست ندهید.

شب های خودتان را در ائل گلی بگذرانید! شکم گردی با یرالما یومورتا فراموش نشود.

  • سوار تله کابین عینالی شوید تا منظره ای از کل شهر را ببینید.

پیاده روی و کوهنوردی در تفرجگاه عون بن علی اولین گزینه ای است که مردم تبریز برای آخر هفته هایشان در نظر می گیرند. به بالای عینالی که برسید، یک استخر زیبا می بینید که در اکثر اوقات مراسم هایی مانند جنگ شادی در آن برگزار می شود. لذت چشیدن هوای خنک صبحگاهی و سوار شدن بر تله کابین در عینالی را حتما باید از نزدیک حس کنید. هیجان این تله کابین و آرامش صبحگاهی می تواند یکی دیگر از تجربه های خاص در تبریز را برای شما رقم بزند. ضمنا بد نیست بدانید که تله کابین عینالی یکی از بهترین تله کابین های ایران است که نباید از دست داد.

سوار تله کابین عینالی شوید تا منظره ای از کل شهر را ببینید.

  • روستای تاریخی کندوان، جواهری نزدیک تبریز

شاید خانه های صخره ای و عجیب و غریب روستای کندوان تبریز را تنها در تلویزیون و بعضی رمان ها دیده باشید! این روستا کمتر از یک ساعت با مرکز تبریز فاصله دارد و یک گزینه عالی برای سپری کردن یکی دو روز از سفرتان به تبریز است.

قطعا استقرار در هتل های زیبا بین صخره های کندوان در آب و هوای بسیار خنک می تواند یکی از تجربه های خاص در تبریز برای شما هم باشد؛ در این روستا، تعداد زیادی از غرفه های جذاب هم وجود دارند که می توانید خوردنی های لذیذ و آثار دستی زیبای تبریز و آذربایجان را از آنها بخرید. هم چنین کمپ کنار آب خنک رودخانه یکی دیگر از تفریحات مسافرین در این منطقه است.

روستای تاریخی کندوان، جواهری نزدیک تبریز

  • فرش ها و قالی های جهانی تبریز را از نزدیک ببینید

اگر یک سر به بازار فرش بزنید، اصلا تعجب نخواهید کرد که فرش و قالیچه های تبریز در محل نشست سیاستمداران معروف یا در افتتاحیه مسابقات جام جهانی فوتبال به عرصه نمایش در می آید. قالی تبریز سوغاتی بی نظیری است که می توانید از تبریز همراهتان ببرید. نمی توانید بدون مراجعه به یکی از فروشگاه های فرش ابریشم ایرانی که صاحب آن با خوشحالی شما را برای نوشیدن چای دعوت می کند، تبریز را ترک کنید. کسبه آنجا مهارت و تلاش باور نکردنی که در بافت تک تک این فرش های دستباف انجام می شود را برای شما توضیح می دهند. قدم گذاشتن در بازار فرش شهر اولین ها یکی دیگر از تجربه های خاص در تبریز است.

فرش ها و قالی های جهانی تبریز را از نزدیک ببینید

  • لذت خرید و گردش در مجتمع لاله پارک تبریز

تجربه های خاص در تبریز فقط به دیدن آثار تاریخی بی نظیر و گشت و گذار در دل بازار تاریخی خلاصه نمی شود. خرید از بهترین و معروفترین مراکز تجاری تبریز هم قطعا تجربه ای خاص برای شما خواهد بود مخصوصا اگر بدانید اجناس این مرکز تجاری فقط در تبریز و نه هیچ جای دیگر کشورمان، پیدا می شوند. اگر می خواهید بدانید بهترین جاها برای خرید اجناس باکیفیت و شیک از تبریز کجاها هستند، ادامه این مطلب را بخوانید. مطمئن باشید که رفتن به لاله پارک، یکی از بهترین تجربه های خاص در تبریز را برای شما رقم می زند؛ این مجتمع نسبتا تازه تاسیس، در مدت کوتاهی تبدیل به شیک ترین مرکز تجاری تبریز شد.

پوشاک ترک در کیفیت بالا، بهترین شیرینی و قرابیه های تبریز در قنادی رکس و ابزار و تجهیزات الکترونیکی در کنار لوازم خانگی نمونه هایی از اجناس داخل لاله پارک هستند. یک طبقه مجزا از لاله پارک به کافه و فودکورت و یک طبقه هم به پارک بازی کودکان اختصاص دارد.

لذت خرید و گردش در مجتمع لاله پارک تبریز

  • برج زیبای بلور، نزدیکترین مرکز تجاری تفریحی به مرکز شهر تبریز

اگر سابقه گردش در تبریز را دارید، احتمالا نام منطقه آبرسان به گوشتان خورده است؛ چون برای دسترسی به مناطق مختلف باید از این منطقه عبور کنید و آبرسان تا میدان ساعت به نوعی مرکز شهر تبریز محسوب می شوند. برج بلور یکی دیگر از شیک ترین مراکز تجاری و تفریحی شهر تبریز است.

بزرگترین مزیت برج بلور این است که به سایر جاذبه های دیدنی تبریز که تا حالا معرفی کرده ایم، نزدیک است. اگر بعد از خرید هوس خوردن فست فود با کیفیت یا قهوه و اسپرسو کردید، سوار آسانسور شوید و دکمه طبقه دوم را فشار دهید. شکم گردی جذابی را تجربه خواهید کرد. گردش در برج بلور می تواند از جذاب ترین تجربه های خاص در تبریز برای شما و دوستانتان باشد.

برج زیبای بلور، نزدیکترین مرکز تجاری تفریحی به مرکز شهر تبریز

  • کوفته تبریزی و بهترین چلوهای تبریز را در رستوران وحید نوش جان کنید

تا جریان شکم گردی تمام نشده است، بهتر است به معروف ترین خوردنی مخصوص تبریز یعنی کوفته تبریزی هم بپردازیم. یک غذای لذیذ که با روح و روان شما بازی می کند؛ البته به شرطی که در بهترین رستوران ها نوش جان کنید. در کنار کوفته تبریزی، انواع غذاهای سنتی ایرانی، کباب و کوبیده و سایر غذاهای خوشمزه هم در رستوران وحید سرو می شوند که می توانید آنها را نوش جان کنید. اگر بدون خوردن کوفته تبریزی تبریز را ترک کنید، یکی از بهترین تجربه های خاص در تبریز را از دست داده اید.

کوفته تبریزی و بهترین چلوهای تبریز را در رستوران وحید نوش جان کنید

  • اگر اهل تاریخ و گشتن در محله های قدیمی هستید، در اطراف شمس تبریزی بگردید و جزبز بخورید!

یک زمانی شهر تبریز به محله شمس تبریزی و بازار تبریز تا میدان ساعت محدود می شد؛ اینجا همان جایی است که ستارخان به قیام برخواست و دادخواه بسیاری از مردم شد. شاید دلتان بخواهد که در کنار گردش از مراکز تجاری و جاذبه های شیک، سراغ محله های اصیل و قدیمی تبریز هم بروید که هنوز هم نام آنها در بین قدیمی های این شهر می چرخد. گپ و گفت با کسبه قدیمی در شمس تبریزی و خوردن جزبز و جگر در جگرکی های این محله قطعا جنس دیگری از لذت از تجربه های خاص در تبریز را برایتان رقم خواهد زد.

اگر اهل تاریخ و گشتن در محله های قدیمی هستید، در اطراف شمس تبریزی بگردید و جزبز بخورید!

  • باغلارباغی، بهترین مکان تبریز برای گردش هیجان انگیز کنار خانواده

نوبتی هم که باشد نوبت هیجان و آزاد شدن آدرنالین است؛ حتما یکبار با خانواده به باغلارباغی بروید و سوار سفینه، چرخ و فلک، کشتی صبا و آکروجت بزرگ شوید تا لذت و هیجان غیرقابل وصف را تجربه کنید. فضای سبز بزرگ، پارکینگ و امکانات بهداشتی در مجموعه باغلارباغی در کنار امکانات تفریحی زیاد در این مکان باعث شده است تا باغلارباغی به یکی از مشهورترین جاذبه های تبریز تبدیل شود.

باغلارباغی، بهترین مکان تبریز برای گردش هیجان انگیز کنار خانواده

  • خستگی خودتان را با شناکردن در استخر پارک آبی تبریز رفع کنید!

برسیم به لذت وصف نشدنی شنا که قطعا نیاز شما در سفرتان است؛ طبیعی است که شما هم مثل مسافرین دنبال بهترین استخر تبریز باشید که امکانات و قیمت مناسب داشته باشد.استخر پارک آبی تبریز یکی از بهترین گزینه ها پیش روی شماست؛ آب تمیز اسن استخر، وجود سرسره های جذاب و هیجان انگیز و دیگر امکانات مناسب این مجموعه می تواند لذت وصف نشدنی شنا را در بین تجربه های خاص در تبریز به شما القا کند.

خستگی خودتان را با شناکردن در استخر پارک آبی تبریز رفع کنید!

  • پیست اسکی سهند، جاذبه سرد تبریز!

شاید بدانید که کوهستان سهند نماد صلابت و نماد آذربایجان است؛ در کنار کوهنوردی در سهند که طرفداران زیادی مخصوصا در پاییز و زمستان دارد، می توانید لذت اسکی در پیست اسکی سهند را هم تجربه کرده و لذت ببرید. ورزش های برفی هم می تواند از بهترین تجربه های خاص در تبریز برای شما باشد.

پیست اسکی سهند، جاذبه سرد تبریز!

  • جنگل های ارسباران، بهشت گمشده ایران در دل آذربایجان!

طبیعت خدادادی در همه جا زیبا و چشم نواز است؛ اما دیدن جنگل های ارسباران با انواع پوشش گیاهی و زیستگاه های جانوری، یک جور دیگر شما را حیرت زده می کند. به عنوان آخرین مورد از تجربه های خاص در تبریز، جنگل های ارسباران را مطرح کردیم تا کمی هم به آرامش روح و روانتان برسید. ۲ ساعت رانندگی از تبریز تا رسیدن به ارسباران در اطراف اهر و کلیبر، ارزش این آرامش را برایتان خواهد داشت.

جنگل های ارسباران، بهشت گمشده ایران در دل آذربایجان!

تجربه های خاص در تبریز هرگز از یادتان نخواهد رفت!

در این مقاله به معرفی ۱۷ مورد از تجربه های خاص در تبریز پرداخته شد؛ شاید در ذهنتان چندین جاذبه دیگر هم باشد که برایتان جذاب بوده یا قصد دارید از آنها هم بازدید کنید. بیشتر شهرهای ایران جاذبه های زیاد و جذابی دارند که تبریز هم جزو رتبه های اول این لیست است؛ بنابراین در سفرتان به شهر اولین ها سعی کنید لذت این تجربه های خاص در تبریز را در کنار خانواده بچشید. شما چه تجربیاتی در تبریز داشتید که هیچ موقع از ذهنتان پاک نشدند و به بقیه هم توصیه می کنید؟ در پایین همین مطلب در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×