بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » باغ دلگشا شیراز کجاست ؟ معرفی، آدرس و تصاویر
باغ دلگشا شیراز
شیراز

باغ دلگشا شیراز کجاست ؟ معرفی، آدرس و تصاویر

۱ دی ۱۳۹۵ 24۰5,482

باغ دلگشا یکی از باغ های تاریخی شیراز محسوب شده که در شمال شرقی این شهر و در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار گرفته است. به طور دقیق تر می توان گفت که این باغ در سمت جنوب تنگ آب خان و در دامنه کوهستان قرار دارد.

گفته می شود باغ دلگشا که یکی از زیباترین باغ های تاریخی شهر شیراز بوده و مربوط به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان می باشد. این باغ در همجواری قلعه کهندژ مستقر بوده و در زمان صفویه یکی از باغ های مهم و یکی از مکان های تفریحی شهر شیراز به حساب می آمده ، به طوری که در عکس ها و تصاویری که توسط گردشگران اروپایی جمع آوری شده به این باغ اشاره های فراوانی شده است.

باغ دلگشا شیراز
آدرس : شیراز ، دامنه کوه فهندژ ، شمال شرق شیراز ، انتهای خیابان بوستان ، جنب آرامگاه سعدی

این باغ در دوره تسلط تیمور گورکانی در اوج آبادانی به سر می برده ، به گونه ای که تیمور پس از دیدن آن ، در سمرقند ، باغی به همین نام بنا کرد. باغ دلگشا در دوره صفویه نیز بسیار مشهور و در دوره افشاریه نیز همچنان آباد بوده است. این باغ در فاصله دوره نادرشاه تا سلسله زندیه ، آسیب های فراوانی دید، البته در زمان کریمخان زند دوباره احیا شد. برخی از ساختمان های موجود در این باغ مربوط به دوران قاجاریه است.

باغ دلگشا در شیراز
آبی که در این باغ جریان دارد از چشمه قنات آرامگاه سعدی سرچشمه می گیرد

 

باغ دلگشا دارای مساحت ۷.۵ هکتار است و بیشتر درختان موجود در این باغ مرکبات بوده که از جمله آن ها می توان به نارنج و پرتقال اشاره نمود. درخت های نارنج این باغ، در ماه اردیبهشت با شکوفه های زیبا و عطر و بوی دل انگیز خود ، فضای باغ را بسیار دل نشین می کند. آبی که در این باغ جریان دارد از چشمه قنات آرامگاه سعدی سرچشمه می گیرد. در جلو ایوان ، دو ستون در قسمت جنوبی ساختمان قرار گرفته است و حوضی نیز با یک گلدان سنگی در وسطش قابل رویت می باشد. هم چنین اولین کلاه فرنگی ایران در این باغ به ثبت رسیده است.

باغچه ای در سمت شمالی باغ قرار دارد که به باغ طاووس شهرت داشته و فاقد عمارت و دارای درختان سرو ، کاج و نخل می باشد که در لابه لای آنها درختان نارنج قرار گرفته است.

 

باغ دلگشا در شیراز

 

ساختمان کوشک باغ دلگشا شیراز به شکل یک تالار است که دارای چهار شاه نشین به سبک معماری عمارت های ساسانیان بیشاپور بوده و در سه طبقه می باشد و دارای آیینه کاری و گچ بری هایی از نقوش گل و بته است. این عمارت بزرگ سه طبقه ای، دو درب ورودی در دو طرف ساختمان داشته که علاوه بر چهار شاه نشین شامل یک تالار بزرگ نیز می باشد. ایوان بزرگی با دو ستون در طبقه میانی آن وجود دارد که رو به استخر بوده و در سقف عمارت نیز اشعاری از شوریده شیرازی به خط نستعلیق به صورت بی نظیری نوشته شده است. این سقف چوبی ، با گچبری های فوق العاده به همراه آینه کاری و نقاشی هایی از رنگ روغن، زیبایی های این عمارت را دو چندان کرده است. باغ دلگشا در حدود نیم قرن پیش در اختیار دختر قوام الملوک و همسرش ناظم الملک بود و هم اکنون این باغ تاریخی در اختیار شهرداری شیراز است.

در صورتی که تمایل دارید به شهر زیبای شیراز سفر و از جاهای دیدنی شیراز بازدید کنید حتما به این مکان دیدنی نیز سری بزنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×