» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » باغ های شیراز | ۲۰+ باغ با شماره تماس، ساعت بازدید و قیمت بلیط
باغ های شیراز
شیراز

باغ های شیراز | ۲۰+ باغ با شماره تماس، ساعت بازدید و قیمت بلیط

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ 33۰5,439

جاذبه های مختلف شیراز به قدری زیاد است که همه آن ها را نمی توان در یک مقاله بیان کرد. این شهر با جاذبه های تاریخی که دارد؛ توانسته نمایی از تاریخ و شکوه ایران را به تصویر بکشد. شهر شیراز علاوه بر جاذبه های تاریخی، دارای جاذبه های طبیعی و باغ های زیادی است. در فصل بهار، باغ های شیراز به قدری زیبا می شوند که گویی خدا قطعه ای از بهشت را، در این شهر جای داده است. در ادامه به معرفی باغ های شیراز می پردازیم که یقینا در لیست بهترین جاهای دیدنی شیراز قرار می گیرند.

باغ ارم شیراز

یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی شیراز، باغ ارم شیراز است. این باغ با تنوع گیاهی زیادی که دارد، توانسته عنوان باغ گیاه شناسی شیراز را از آن خود کند. هنگامی که در میان درختان سر به فلک کشیده این باغ قدم می زنید و نسیم خنک، صورتتان را نوازش می کند؛ می توانید یک عمارت تاریخی به همراه یک حوض عظیم را پیش چشمان خود مشاهده کنید. این عمارت زیبا به دوران سلجوقی باز می گردد، اما کریم خان زند، مجددا این باغ را بازسازی می کند و در نهایت در زمان ناصرالدین شاه قاجار، عمارت کنونی به جای عمارت ایلخانی ساخته می شود. امکان بازدید از داخل عمارت برای عموم وجود ندارد و درب ورودی آن بسته است. باغ ارم شیراز در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

آدرس باغ ارم شیراز: شیراز، خیابان ارم شیراز

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت ۸ صبح الی ۲۰:۳۰

هزینه بلیط: ۱۰ هزار تومان برای گردشگر داخلی و ۱۰۰ هزار تومان برای گردشگر خارجی

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۷۲۸۳۵

باغ ارم شیراز

باغ دلگشا شیراز

یکی از باغ های شیراز، باغ دلگشا نام دارد. اکثر درختان این باغ را درختان نارنج تشکیل داده اند. به همین دلیل در فصل بهار بوی خوش نارنج در فضای باغ و محوطه اطراف آن می پیچد. باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ به عنوان آثار ملی به ثبت رسید و هم اکنون در اختیار شهرداری قرار دارد. یک عمارت تاریخی ۳ طبقه نیز در وسط باغ وجود دارد که شما را به ایام گذشته می برد. این عمارت در زمان زندیه ولی به شکل معماری ساسانی ساخته شده است. حتی می توان گفت اولین عمارت کلاه فرنگی ایران به حساب می آید. 

این باغ ۶ هکتار مساحت دارد . جوی های آب به همراه آب نماهای زیبا، بر جذابیت آن افزوده اند. برخی معتقدند در ساخت این باغ از سبک چهار باغ سنتی ایرانی، الگو گرفته اند. جالب است بدانید، اگر از بخش جنوبی به عمارت این باغ نگاه کنید، تصور می کنید که عمارت سه طبقه است، ولی از بخش شمالی این عمارت به شکل دو طبقه دیده می شود. 

آدرس باغ دلگشا شیراز: شیراز، دامنه کوه فهندژ، نزدیک آرامگاه سعدی

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت ۸ صبح الی ۲۲ 

هزینه بلیط: تا زمان نگارش این مطلب رایگان بوده است

شماره تماس: ۰۷۱۳۷۳۰۹۸۹۹

باغ دلگشا شیراز

باغ جهان نما

یکی از باغ های شیراز که قدمتی ۷۰۰ ساله دارد، باغ جهان نمای شیراز است. همانطور که از نامش پیداست، این باغ زیبایی خاصی دارد به گونه ای که مورد توجه تیمور گورکانی قرار گرفت و دستور ساخت باغی در سمرقند با مشخصات باغ جهان نمای شیراز را داد. در گذشته به این باغ لقب زینت الدنیا داده شده بود. متاسفانه این باغ با سقوط سلسله صفویه ویران شد. اما بعد از به قدرت رسیدن کریم خان زند، دوباره بازسازی شد و او دستور ساخت یک عمارت هشت ضلعی را داد. محیط خارجی و اطراف این باغ نیز زیبایی خاص خودش را دارد. درختکاری آن ها نیز به دستور وکیل الرعایا در سال ۱۱۸۵ هجری قمری انجام شد.

آدرس باغ جهان نمای شیراز: شیراز، چهارراه حافظیه، خیابان قرآن

ساعت بازدید: هر روز هفته به جز ایام تعطیل و جمعه ها از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۲۲

هزینه بلیط: ۴ هزار تومان

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۷۵۸۷۵

باغ جهان نمای شیراز

باغ عفیف آباد (گلشن) شیراز

یکی دیگر از باغ های قدیمی شیراز، باغ عفیف آباد یا باغ گلشن است. قدمت این باغ به دوران صفویه باز می گردد. این باغ یکی از مکان های تفریحی پادشاهان صفوی به حساب می آمده و به دلیل گل های رنگارنگی که درون آن وجود داشت، به آن گلشن نیز می گفتند. این باغ حدود ۱۲۷ هزار متر مربع مساحت دارد و یک عمارت قدیمی را در دل خود جای داده است. این باغ در زمان قاجار توسط میرزا علی خان قوام الملک خریداری شد. او به بازسازی باغ پرداخت و عمارت موجود در باغ نیز به دستور او ساخته شد. امروزه این عمارت به دو موزه سلاح های نظامی و موزه عبرت تبدیل شده است و توانسته لقب بزرگترین موزه ارتش خاورمیانه را از آن خود کند. درون این باغ یک حمام تاریخی و قهوه خانه سنتی نیز وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید.

آدرس باغ عفیف آباد: شیراز، خیابان قصرالدشت، بالاتر از باغ رحمت آباد، خیابان عفیف آباد

ساعت بازدید: هر روز هفته از ۹ صبح الی ۲۲

هزینه بلیط: ۱۰ هزار تومان برای گردشگر داخلی و ۱۰۰ هزار تومان برای گردشگر خارجی

شماره تماس: ۰۷۱۳۶۲۶۷۳۴۳

باغ عفیف آباد شیراز

باغ نارنجستان قوام (باغ موزه)

باغ نارنجستان قوام یا باغ موزه شیراز با مساحت ۳۵۰۰ متر مربع در سال های ۱۲۵۷ الی ۱۲۶۷ به دستور علی محمد خان قوام در دوران قاجار ساخته شد. این باغ خیلی بزرگ نیست؛ اما زیبایی خاص خودش را دارد. عمارت موجود در این باغ دارای دو قسمت است. به قسمت بیرونی آن، موزه نارنجستان می گویند. یک قسمت اندرونی نیز دارد که به خانه زینت الملوک معروف است. به دلیل وجود درختان بیشمار نارنج در این باغ، به آن نارنجستان می گویند. 

عمارت این باغ نیز به دلیل آینه کاری، کاشی کاری و منبت کاری ها از زیبایی خاصی برخوردار است. این باغ نیز مانند بسیاری از باغ های شیراز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروزه زیر زمین عمارت باغ، به موزه آثار باستانی تبدیل شده است. این عمارت در گذشته، دارالحکومه بوده و در سال ۱۳۴۵ خورشیدی، به دانشگاه شیراز اهدا شد. 

آدرس باغ نارنجستان قوام شیراز: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، فلکه غدیر

ساعات بازدید: هر روز هفته از ساعت ۸ صبح الی ۲۰

هزینه بلیط: ۱۰ هزار تومان گردشگر داخلی و ۱۰۰ هزار تومان گردشگر خارجی

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۲۴۳۸۱

باغ نارنجستان

باغ هفت تنان (باغ موزه) شیراز

یکی از باغ های تفریحی شیراز، باغ هفت تنان است. قدمت این باغ به قبل از حکومت زندیه باز می گردد. اما عمارت موجود در باغ به دستور کریم خان زند ساخته شده است. به این علت به آن هفت تنان می گویند، که آرامگاه ۷ تن از عرفا در آنجا قرار دارد. یک حوض بزرگ نیز درون عمارت وجود دارد، که در گذشته با آب رکن آباد پر می شده است. از زیبایی های دیگر این باغ می توان به نقاشی های موجود در دیوارهای عمارت اشاره کرد. تصویر پنج مجلس بر روی گچ کاری های آن کشیده شده که زیبایی خاصی به عمارت داده است. این باغ در نزدیکی باغ جهان نما و حافظیه قرار دارد.

آدرس باغ هفت تنان: شیراز، بلوار هفت تنان، مقابل چهل مقام

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۸:۳۰

هزینه بلیط: ۴ هزار تومان گردشگر داخلی و ۵۰ هزار تومان گردشگر خارجی

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۷۷۸۷۷

باغ هفت تنان

باغ جنت

یکی از باغ های شیراز، باغ جنت است که حدود ۴۵ هکتار مساحت دارد. عمارت این باغ توسط حاج میرزا ابوالحسن مشیرالملک در قرن ۱۳ هجری ساخته شده اما امروزه اثری از آن باقی نمانده است. امکان دوچرخه سواری و پیک نیک در این باغ وجود دارد. حتی می توانید دوچرخه کرایه کنید و به تفریح بپردازید. بخشی از باغ نیز به اسکان مسافران نوروزی اختصاص پیدا کرده است.

آدرس باغ جنت: شیراز، بلوار امیرکبیر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بلیط: رایگان

شماره تماس: شماره تلفن ثبت نشده است.   

باغ جنت

باغ نظر (موزه پارس) 

یکی از باغ های دیدنی شیراز، باغ نظر نام دارد که موزه ی پارس را در دل خود جای داده است. ممکن است نام این موزه را قبلا شنیده باشید چرا که قدیمی ترین موزه استان فارس است. در این موزه که به آن موزه عمارت کلاه فرنگی شیراز نیز می گویند؛ آثار باستانی گوناگونی نگهداری می شود. اگر به موزه و اشیای تاریخی علاقه دارید، هم می توانید از موزه پارس دیدن کنید و هم در محوطه پارک قدم زده و استراحت کنید. 

عمارت این باغ با دستور و نظارت کریم خان زند در دو طبقه ساخته شد. سقف شیروانی این بنا حدود ۱۴.۸۰ متر ارتفاع دارد. ساختمان اصلی عمارت کلاه فرنگی در واقع هشت ضلعی بوده و در گذشته برای پذیرایی از مهمانان خارجی مورد استفاده قرار می گرفته است. دو طرف عمارت دو حوض وجود دارد که به زیبایی بنا افزوده است. همچنین درون باغ صندلی هایی برای راحتی گردشگران در نظر گرفته شده است.

علت نامگذاری این باغ به عنوان باغ نظر این است که در مرکز شهر و جلوی نظر عموم مردم قرار داشت؛ به همین دلیل به آن باغ نظر می گفتند. جالب است بدانید که نقاشی های مختلفی درباره ی داستان های گوناگون در این عمارت به چشم می خورد. 

آدرس باغ نظر: شیراز، خیابان زند، میدان شهدا، نزدیک ارگ کریمخان

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۹

هزینه بلیط: ۴ هزار تومان گردشگر داخلی و گردشگر خارجی ۵۰ هزار تومان

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۲۴۱۵۱   

باغ نظر

باغ ملی شیراز

یکی از باغ های قدیمی شیراز، باغ ملی است که قدمت آن به قرن هشتم هجری باز می گردد. مصلای قدیم شیراز و صحرای جعفرآباد جزیی از اراضی این باغ در قرن هشتم بوده اند. اما به مرور زمان جای خود را به ساختمان های مسکونی دادند و بخشی از آن نیز به باغ ملی شیراز تبدیل شد. با خیابان کشی و درختکاری هایی که در سال ۱۳۱۵ انجام شد؛ این باغ جانی دوباره گرفت. در وسط این باغ میدانی با چهار حوض ساخته شده است. یک ستون در این باغ قرار دارد که در اطراف آن اشعاری از حافظ و سعدی نوشته شده است و مکان مناسبی برای استراحت و تفریح خانوادگی می باشد.

آدرس باغ ملی شیراز: شیراز، چهارراه حافظیه

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بلیط: رایگان

شماره تماس: بازدید عمومی و بدون شماره تماس

باغ ملی در شیراز

باغ و عمارت شاپوری

یکی از باغ های بزرگ شیراز است که یک عمارت زیبا در دل خود دارد. عمارت شاپوری توسط معماری به نام ابوالقاسم مهندسی و به دستور عبدالصاحب شاپوری که یکی از تاجران بزرگ بود؛ بین سال های ۱۳۱۰ الی ۱۳۱۵ ساخته شد. در جلوی عمارت یک حوض بزرگ منحنی قرار دارد. محوطه ی اطراف هم با درختان سرسبز پوشیده شده است. این باغ و عمارت تا سال ۱۳۷۰ در اختیار خاندان شاپوری بود. اما بعد از آن که متروکه شد سازمان میراث فرهنگی آن را خریداری کرد.

آدرس باغ و عمارت شاپوری: شیراز، خیابان انوری، مقابل خیابان اهلی

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

هزینه بلیط: گردشگر داخلی ۳ هزار تومان و گردشگر خارجی ۵ هزار تومان

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۳۴۷۴۹۱   

عمارت شاپوری

باغ منشی باشی 

یکی دیگر از باغ های خوب شیراز، باغ منشی باشی نام دارد. این باغ که یکی از باغ های تاریخی شیراز نیز هست؛ قدمتش به دوران قاجار باز می گردد. این باغ در سال ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۲۲۱ توسط میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید. امروزه این باغ توسط مخابرات خریداری شده و به عنوان مهمانسرا و پارکینگ اختصاصی از آن استفاده می کنند. 

آدرس باغ منشی باشی: شیراز، خیابان فردوسی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بلیط: رایگان

شماره تلفن: ثبت نشده است.

باغ هنر شیراز

باغ هنر یکی دیگر از باغ هایی است که در لیست باغ های شیراز قرار می گیرد. این باغ تنها یک هکتار وسعت دارد و به منظور توسعه فرهنگ و هنر ساخته شده است. غرفه های مختلفی برای نمایش آثار هنری در این باغ وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید.

آدرس باغ هنر شیراز: خیابان خاتونک

ساعت بازدید: هر روز هفته از ساعت ۱۷ الی ۲۲ 

هزینه بلیط: رایگان

شماره تلفن: ۰۷۱۳۶۴۸۱۸۸۳

باغ هنر

باغ مینو شیراز

این باغ در سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۷۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این باغ و عمارت دورن آن، توسط معمار معروف ابوالقاسم مهندسی در دوران پهلوی، به سبک معماری اروپایی ساخته شد و در طول تاریخ چندین بار تغییر کاربری داد. متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی به این باغ بسیاری از درختان آن از بین رفته اند.

آدرس باغ مینو شیراز: شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، روبروی شهرک گلدشت حافظ، کوچه باغ پرندگان.

شماره تماس: شماره ثبت نشده است.

باغ مینو در شیراز

باغ پرندگان شیراز

 در بسیاری از شهرهای ایران، باغ پرندگان وجود دارد. در شیراز نیز یک نمونه از آن پیدا می شود. در واقع یکی از باغ های دیدنی شیراز، باغ پرندگان است. در این باغ بیش از ۲۰۰۰ پرنده از ۳۰۰ گونه ی مختلف نگهداری زندگی می کنند. اگر علاقه ی زیادی به پرندگان دارید حتما از آن دیدن کنید.

آدرس باغ پرندگان شیراز: بلوار دکتر حسابی، روبروی گلدشت حافظ شیرازی، کوچه باغ پرندگان

ساعت بازدید: همه روزه به جز ایام تعطیلات رسمی از ساعت ۸ صبح الی اذان مغرب

هزینه بلیط: ۱۵ هزار تومان

شماره تماس: ۰۷۱۳۶۵۰۴۶۵۲

باغ پرندگان

باغ نو شیراز

قدمت این باغ نیز به زمان قاجار باز می گردد. به همین دلیل یکی از باغ های تاریخی شیراز به حساب می آید. متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی، این باغ آسیب های زیادی دیده است. البته باغ نو شیراز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس باغ نو شیراز: شیراز، خیابان قرآن، روبروی باغ جهان نما

باغ سالاریان 

یکی دیگر از باغ های شیراز، سالاریان نام دارد. این باغ توسط شخصی به نام حبیب الله خان که فرزند رضا خان قوام الملک بوده است، ساخته شده و قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. به حبیب الله خان، سالار السلطان نیز می گفتند، به همین دلیل این باغ، به عنوان سالاریان، نام گذاری شده است. درون این باغ نیز همانند بسیاری از باغ های معروف شیراز، یک عمارت دو طبقه وجود دارد. متاسفانه بخش هایی از عمارت و باغ تخریب شده اند و هم اکنون در حال بازسازی می باشد.

آدرس باغ سالاریان: جنوب شرقی شیراز، ضلع شمالی بلوار سیبویه

باغ گل های شیراز

یکی از باغ های اطراف شیراز، باغ گل ها می باشد که در شمال غربی شیراز واقع شده است. باغ گل های شیراز در سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۳.۵ هکتار راه اندازی شد. هنوز بخش هایی از آن در حال ساخت است. شما می توانید انواع گل ها و گیاهان مختلف را در این باغ به چشم ببینید.

آدرس باغ گل های شیراز: شمال غربی شیراز، معالی آباد، خیابان شهید محمدی

باغ گلهای شیراز

باغ تخت شیراز

یکی از باغ های قدیمی شیراز است، که آن را با نام باغ قراچه نیز می شناسند. این باغ به همراه عمارتی که در دل خود دارد، سبک متفاوتی از باغ آرایی را به تصویر کشیده است. باغ تخت، توسط اتابک قراچه در قرن پنجم هجری قمری در ۹ طبقه با معماری متفاوتی ساخته شد. قبلا یک استخر در این منطقه وجود داشت و به قدری بزرگ بود که می توانستند در آن به قایق سواری بپردازند. در زمان پهلوی این استخر و درختان اطراف آن خشک شد. باغ تخت شیراز بیش از ۷۰ سال است که به مرکز پیاده ارتش تبدیل شده است. به همین دلیل امکان بازدید از آن وجود ندارد.

آدرس باغ تخت شیراز: چهار راه باغ تخت، بلوار جمهوری، دامنه ی کوه باباکوهی

باغ تخت

باغ خلیلی شیراز

یکی از باغ های خوب شیراز، باغ خلیلی می باشد. این باغ قدمت طولانی ندارد اما درختانی که در این باغ کاشته شده اند، اغلب کهنسال هستند. باغ خلیلی توسط محمد خلیل خلیلی و فرزند او به نام ابراهیم ساخته شد. شاید این باغ مانند باغ های دیگر که در بالا به معرفی آن ها پرداختیم؛ معروف نباشد اما باید بدانید که انواع گیاهان کمیاب که با آب و هوای شیراز سازگار بوده اند، از سایر نقاط جهان جمع آوری شده و در این باغ قرار دارند. 

آدرس باغ خلیلی شیراز: بلوار پاسارگاد، بلوار سرا

باغ پادشاه کچل شیراز

پادشاه کچل، نام یکی از باغ های قدیمی شیراز و باغ های اطراف شیراز است. این باغ در دوران صفویه ساخته شده و عمارت داخل آن منسوب به پادشاه کچل است. این باغ ما بین باغ تخت و باغ نو شیراز قرار دارد.

آدرس باغ پادشاه کچل: شیراز، دامنه ی کوه باباکوهی 

باغ کفشگر شیراز

یکی دیگر از باغ هایی که نامش در لیست باغ های شیراز قرار می گیرد، باغ کفشگر است. این باغ و عمارت داخل آن توسط محمد نمازی در زمان قاجار ساخته شد. هم اکنون بیمارستان نمازی در این منطقه قرار دارد.

آدرس باغ کفشگر شیراز: غرب شیراز، کنار رودخانه خشک، بیمارستان نمازی

باغ کفشگر

باغ خانواده شمس (باغ شمس) 

باغ خانواده شمس شیراز که به آن باغ شمس نیز می گویند، یکی از باغ های تفریحی شیراز است که در سفر خود به این شهر می توانید از آن دیدن کنید. این باغ با محیط آرام و سرسبزی که دارد فضای مناسبی برای تفریح دوستانه و خانوادگی است. در ضمن چند رستوران و کافی شاپ برای راحتی حال گردشگران در باغ تدارک دیده اند.

آدرس باغ شمس شیراز: خیابان شمس تبریزی

باغ ایلخانی

باغ ایلخانی یکی دیگر از باغ های زیبای شیراز است که قدمت آن به زمان قاجار می رسد. محمد گلی خان ایلخان این باغ را به همراه یک عمارت تاریخی در شیراز ساخت. از زیبایی های این عمارت می توان به ستون های یک تکه و مارپیچ اشاره کرد.

آدرس باغ ایلخانی: شیراز، محله ی سه باغ شیراز

۴.۵/۵ - (۳۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×