شاهچراغ شیراز
شیراز

شاهچراغ شیراز

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ 24۰3,069

شاهچراغ اسم مسجد و آرامگاهی است در شهر شیراز که احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) معروف به سید السادات و همچنین محمد بن موسی از برادران امام رضا (ع) در آن به خاک سپرده شده است. این مکان یکی از اصلی ترین جاذبه های تاریخی و مذهبی شیراز بوده که در تمام فصول سال، میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می باشد.

برای آشنایی بیشتر با این مکان مذهبی و باستانی در شهر زیبای شیراز، با وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید.

 

مقاله مرتبط : “معرفی دروازه قرآن شیراز”

 

شاهچراغ شیراز
Photo By : Elahe Pour Hossein

پیشینه حرم شاهچراغ

پیشینه این بنا به سده ششم هجری در دوره اتابکان فارس بر می گردد. این بنا دارای کاشی کاری های بسیار زیبا می باشد و گفتنی است اولین ایوان این آستان مقدس در دوره علاالدوله و اولین بنای حرم در دوره عضدالدوله ساخته شده است. همچنین ضریح اولیه حرم شاهچراغ در زمان فتحعلی شاه قاجار با نقره ساخته شده و در سال ۱۳۸۲ نیز ضریح کنونی از نقره ساخته و بالای آن با برگ های طلایی و ستون های بدنه داخلی و سقف و ضریح مطهر با خاتم و چوب تزئین گردید. در دو طرف ایوان مطهر نیز، گلدسته هایی به شکل قرینه احداث و در آن از رنگ های طبیعی استفاده شده است .

 

شاهچراغ شیراز

مشخصات ساختمان حرم شاهچراغ

وسعت صحن مرکزی شاهچراغ ۱۴۰۰۰ متر مربع می باشد که دارای ۱۶۲ غرفه در دو طبقه است. حرم شاهچراغ با استفاده از آئینه های ریز رنگی، آئینه کاری شده و در اطراف آئینه و کاشی ها نیز میتوان انواع خط های زیبای فارسی و عربی را مشاهده نمود. یک ایوان در جلو و حرمی بزرگ در پشت ایوان، بنای حرم را تشکیل داده است. در چهار گوشه حرم، چهار شاه نشین قراه گرفته اند و در پشت حرم نیز یک مسجد ساخته شده است. اما حیاط شاهچراغ که علاوه بر دو در اصلی ورودی که یکی از سمت شمال به نام باب موسی بن جعفر و دیگری از سمت جنوب به نام باب الرضا دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد . وارد حیاط که می شویم حوض بزرگی را می بینیم که در اطرافش درختان زیادی کاشته شده اند.همچنین در سمت غربی حیاط شاهچراغ و در سمت شمال شرقی حرم سید میر محمد برادر شاهچراغ قرار دارد .

ایوان حرم شاهچراغ

در ضلع شرقی بنای حرم ایوانی بسیار زیبا با ۱۰ ستون به ارتفاع ۱۰.۵ متر قرار دارد که ساخت آن به زمان علا الدوله قاجار باز می‌گردد. دوطرف ایوان ۱۲ حجره دو طبقه با تزئینات بسیار زیبا مانند گچبری‌های نفیس و دو راهرو به چشم می‌خورد. ستون‌ها و سقف این ایوان توسط هنرمندان و استادکاران نجاری از چوب ساج ساخته شده و برای تزئینات آن از اسامی مقدس، مقرنس چهار ترک، شیرسر و … استفاده شده است. البته به مرور زمان ستون‌ها دچار فرسودگی شده و با ستون‌های آهنی جایگزین شده اند تا مقاومت و استحکام ایوان حفظ گردد.

برای زیر ستون‌ها و بخش جلویی ایوان نیز سنگ مرمر یکپارچه و بسیار زیبایی با نقوش اسلیمی توسط سنگ تراشان حجاری و نصب شده است. سه رواق نیز برای ایجاد فضایی بیشتر به ایوان حرم شاهچراغ اضافه شده که دارای کاشی کاری‌های منحصر بفردی می‌باشند.

جالب است بدانید در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ مصادف با روز ششم ذی القعده یعنی پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز بزرگداشت احمد بن موسی شاهچراغ در تقویم مناسبت های ملی – اسلامی کشور ثبت کرده اند .

 

شاهچراغ شیراز
Photo By : Elahe Pour Hossein

معرفی موزه آستان مقدس شاهچراغ و اشیای هنری آن

در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی، برای نگهداری آثار و اشیایی نظیر نسخ خطی و اسناد و مدارک مربوط به آستان مقدس، موزه کوچکی در گوشه ای از حرم مطهر شاهچراغ ایجاد شد. این موزه در زمان تولیت ایت الله سید محمد مهدی دستغیب، دستخوش تغییراتی قرار گرفت و بدین منظور تالار جدیدی برای عرضه و نمایشی آثار احداث شد .

قابل ذکر است این موزه در دو طبقه و با وسعت ۱۱۰۰ متر مربع ساخته شده است. از جمله آثار موزه حرم مطهر شاهچراغ میتوان به اشیا و آثاری که توسط مردم به این موزه اهدا شده است اشاره کرد. این اشیا که شامل مجموعه اشیای سفالی، مجموعه اشیای فلزی، مجوعه مسکوکات، مجموعه نسخ خطی و اسناد موقوفات حرم مطهر و آثار شهید دستغیب و دیگر اشیای ارزشمند می باشد، بالغ بر ۴۰۰۰ شی با ارزش تاریخی و فرهنگی است که در خزانه این موزه نگهداری می شود. قدمت این اشیا از دوران بسیار کهن تاریخی شروع و تا زمان معاصر (قاجار و پهلوی ) ادامه می یابد .

 

دلیل بازدید از این حرم شاهچراغ

حرم مطهر شاهچراغ برای مسلمانان به ویژه شیعیان جایگاه خاصی دارد و زیبایی و شکوه و عظمت این مکان مقدس مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است که به این شهر زیبا سفر کرده و با زیارت این مکان مقدس، دل و جان خویش را جلا و صیقل می دهند.

 

شاهچراغ شیراز
Photo By : Amin Faezi

دسترسی به حرم شاهچراغ

حرم مطهر شاهچراغ در کنار میدانی به نام احمدی در مرکز شهر شیراز قرار دارد. شما میتوانید با وسایل حمل و نقل عمومی و یا اتومبیل های شخصی، به این مکان مقدس دسترسی داشته باشید. اما این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در ساعات پرتردد شبانه روز، در این مکان ترافیک سنگین و قابل ملاحظه ای وجود خواهد شد.

 

هتل های نزدیک به حرم شاهچراغ

فرقی نمیکند در کدام فصل از سال، قصد سفر به شیراز را داشته باشید. گردشگران داخلی و خارجی بسیاری هستند که شیراز، شهر شعر و ادب را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده و بازدید از دیدنی های آن را در برنامه سفر خود قرار می دهند . قطعا بازدید از حرم شاهچراغ یکی از اصلی ترین برنامه ها در سفر به شیراز خواهد بود. در این بین برای محل اقامت نگرانی وجود ندارد، زیرا هتل های زیادی از قبیل هتل بین الحرمین، هتل لطفعلی خان، هتل آپارتمان پارمیس و …  وجود دارند که با فاصله کوتاه از حرم شاهچراغ، لذت سفر و زیارت را برای شما دوچندان خواهند کرد.

 

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×