بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » باغ موزه هفت تنان شیراز موزه سنگ و کتیبه های نایاب
باغ موزه هفت تنان یا موزه سنگ
شیراز

باغ موزه هفت تنان شیراز موزه سنگ و کتیبه های نایاب

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ 12۰2,058

مگر می شود به شیراز رفت و از باغ موزه هفت تنان دیدن نکرد. این مکان حیرت انگیز جزو شگفت انگیزترین و زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که همه را مجذوب خود نموده است.باغ موزه هفت تنان شیراز یکی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری زیبای شهر بهار نارنج است که مقبره هفت عارف و موزه ای خاص می‌باشد. این باغ موزه خاص که متعلق به گذشته‌ای دور است از عمارتی باشکوه با معماری بی نظیری برخوردار است. شیراز دارای اماکن دیدنی و جاذبه‌های تاریخی متعددی است که یکی از بهترین آنها باغ موزه هفت تنان می‌باشد. اگر قصد دارید در سفر به شیراز از این موزه تماشایی بازدید نمایید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه اقامت ۲۴ باشید.

معرفی باغ موزه هفت تنان شیراز

معرفی باغ موزه هفت تنان شیراز

باغ موزه هفت تنان از قدیمی‌ترین اماکن شیراز به شمار می‌رود که مقبره هفت عارف در آن قرار دارد. این باغ منحصربفرد که در نزدیکی آرامگاه حافظ واقع شده مربوط به سده‌های پیش از دوران حکومت زندیه است؛ اما عمارت شگفت انگیز و جذاب آن جزو بناهای دوره زندیه محسوب می‌گردد.

در این باغ هفت عارف شیراز به خاک سپرده شده‌اند که کریم خان زند احترام خاصی برای آنها قائل بود؛ و به دستور کریم خان بر روی سنگ قبر هرکدام از آنها کتیبه‌ای نصب شد. این اثر تاریخی در سال ۱۳۱۰ با شماره ۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تا چندین سال قبل باغ هفت تنان محل زندگی و عبادت درویش‌ها و مرتاضان بود و در حال حاضر نیز در این باغ ارزشمند تاریخی موزه‌ای به نام موزه سنگ دایر شده که در آن نمونه‌هایی کمیاب از کتیبه‌ها و سنگ‌ها نگهداری می‌شود.

باغ موزه هفت تنان شیراز که با نام های دیگری همچون باغ موزه سنگ هفت تنان، باغ تکیه هفت تنان و عمارت هفت تن نیز شناخته می شود، با قدمت چند صد ساله خود یکی زیباترین و معروف ترین از جاهای دیدنی شیراز است. به شهر شیراز که می روید، بازدید باغ موزه هفت تنان شیراز یکی از محبوب ترین باغ های شیراز را از قلم نیندازید.

8 5

هفت تنان چه کسانی بودند؟

علت نام گذاری باغ هفت تنان این است که در گذشته هفت عارف گمنام در این مکان به خاک سپرده شده اند. بنای چهل مقام که دارای ۴۰ سنگ قبر است در پایین تر از باغ هفت تنان واقع شده است که این دو به نوعی باهم در ارتباط بوده اند. طبق برخی از روایت ها هفت تنان ۷ درویش بودند که با ۴۰ تنان عهدی می بندند که به کمک هم یکدیگر را نزد هم دفن کنند. این هفت عابد در این بنا عبادت می کردند و وقتی عمرشان به سر می رسید توسط عارفان دیگر در محوطه باغ دفن می شدند.

آخرین عابد روز قبل مرگش به محله رفته و به بازاری ها می گوید که یک نفر در باغ مرده است و از عده ای درخواست می کند که فردا صبح به او کمک کنند تا آن فرد را دفن کنند. صبح فردا مردم بازار به باغ می روند و می بینند که فرد مرده همان کسی بوده که دیروز از آنها برای دفن کردن کمک خواسته بود و گویا از مرگ خود اطلاع داشته است.

بدین صورت شش سنگ قبر بی نام و نشان با اندازه مشابه ۷۸ سانتی متر عرض و ۳۶۰ سانتی متر طول در کنار  هم و یک سنگ قبر در ردیف پایین و در میان درختان در قسمتی پایین تر از حوض عمارت  به چشم می خورد. روی قبور نام و نشانی وجود ندارد، زیرا این درویشان و عارفان به مقامی رسیده بودند که معتقد بودند اگر کار خیری هم می کردند نمی خواستند همه آن ها را بشناسند زیرا آن کار را در راه خدا انجام داده بودند و نه برای ریا.

معماری باغ موزه هفت تنان شیراز

عمارت زیبای باغ هفت تنان حدودا ۹۸۸ متر مربع زیر بنا و ۳۳۸۸ متر مربع مساحت دارد. تالار عمارت که سقف آن روی دو ستون یکپارچه بزرگ استوار گشته است و در قسمت طاقچه های بالایی آن روی گچ پنج مجلس نقاشی شده است، از شاهکار های دوره زندیه به حساب می آید. در طرفین ایوان دو اتاق شاه نشین با ۵.۵ متر عرض و ۲۸ متر طول و سقف بلندی به ارتفاع ۱۲ متر و در کنار آن اتاق های گوشواره ای ساخته شده است.

این اتاق های گوشواره ای اتاق هایی کوچک تر از اتاق شاه نشین هستند که هنگامی که تعداد مهمانان زیاد می شد درب آن ها را باز می کردند تا به اتاق های شاه نشین متصل شوند. حوض بزرگ وسط عمارت اصلی در گذشته با آب رکن آباد پر می شده است. آب رکن آباد که در سال ۳۳۸ توسط رکن الدوله دیلمی ایجاد شد، مورد علاقه حافظ بود و منبع آبی آب محله های حافظیه، چهل تنان، روستای اکبر آباد و هفت تنان از طریق آن تامین می شد.

معماری باغ موزه هفت تنان شیراز

تاریخچه باغ موزه هفت تنان

این باغ موزه تا چندین سال پیش محل عبادت مرتاضان و درویش ها بوده است، ولی اکنون به موزه سنگ شیراز تغییر کاربری داده شده است. عمارت باغ موزه هفت تنان شیراز جزو شاهکارهای دوران زندیه به حساب می آید که به دستور کریم خان زند در دوران حکومت وی ساخته شد.

عمارتی مجلل با ایوانی بزرگ که نقش و نگار بوته ها و گل های ظریف و نقاشی رنگ روغن بر روی گچ کشیده شده است. ۵ تصویر پر رمز و راز توسط نقاش ماهر زندیه، آقا صادق طراحی شده که به عقیده اهل فن مفاهیم همه آن ها به رسیدن به قرب الهی و عبودیت اشاره دارد. این مجموعه طی سال های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ توسط هنرمند و نقاش بزرگ محمد باقر جهان میری تجدید و تعمیر شد.

این پنج مجلس شامل نقش موسی در حال شبانی، درویشی با کشکول و تبرزین، نقش ابراهیم، نقش درویش جوان و منظره دختر ترسا و شیخ صنعان می شود. همچنین داستان های شاهنامه فردوسی سر در طرح پنج مجلس کشیده شده است که همچون کتاب مصوری از شاهنامه می باشد.

محوطه باغ موزه هفت تنان

این باغ زیبا دارای درختان چند صد ساله سرو، کاج و نارنج است و فضایی دل انگیز دارد. در این باغ دو مسیر سنگی برای رسیدن به ساختمان اصلی وجود دارد که قدم زدن در این مسیرها از میان سرسبزی و مناظر زیبا می‌تواند خاطره ای فراموش نشدنی برایتان رقم بزند.

محوطه باغ موزه هفت تنان

با رسیدن به عمارت باغ موزه هفت تنان شیراز و تماشای شکوه و زیبایی آن تپش قلبتان بالا خواهد رفت و وجودتان پر از هیجان خواهد شد. این بنا یکی از جذابترین و شگفت انگیزترین ساختمان‌های برجای مانده از دوران زندیه است که شاهکار دست معماران هنرمند آن زمان محسوب می‌گردد. روبروی عمارت اصلی حوض بزرگ و فیروزه‌ای رنگی قرار گرفته که نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند. ثبت عکس یادگاری با این حوض و عمارت پشت آن می‌تواند بعدها خاطرات خوش سفر به شیراز را برایتان به خوبی زنده کند.

روبروی عمارت و در کنار حوض کتیبه‌هایی بسیار شگفت انگیز و تاریخی قرار گرفته که جزو جذابیت‌های این مکان محسوب می‌شوند. ابهت و عظمت و ارزش تاریخی این کتیبه‌ها گردشگران را مبهوت می‌کند.

محوطه موزه سنگ

عمارت اصلی باغ موزه هفت تنان

اگر می‌خواهید یک معماری اصیل ایرانی ببینید و از تماشای آن لذت ببرید و به گذشته کشور خود افتخار کنید، به سراغ عمارت اصلی باغ موزه هفت تنان شیراز باید بروید. این عمارت که به دو قسمت تقسیم شده شکوه و جلال هنر معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارد. در قسمت شمالی و طبقه دوم ساختمان تالاری بزرگ و زیبا با دو ستون سنگی مشاهده می‌شود؛ این ستون‌ها دارای نقوش رنگی بی نظیری هستند که البته بر اثر گذشت زمان بخشی از آنها کم رنگ و یا تخریب شده است.

اگر از طریق پله‌ها به ایوان عمارت بروید قطعا مدهوش زیبایی بی وصف آن خواهید شد. معماری اصیل ایرانی و قدرت و هنر معماران دوران زندیه در جای جای این ایوان به وضوح دیده می‌شوند. طاقچه‌های دیوار ایوان دارای طرح و نقوش مختلفی مانند داستان‌های شاهنامه هستند که اثر یکی از ماهرترین نقاشان زندیه به نام «آقا صادق» می‌باشند. اما در این دیوارها پنج طرح متفاوت به چشم می‌خورد که هرکدام از آنها از زیبایی خاصی برخوردارند. این پنج نقاشی که به پنج طرح و پنج مجلس نیز شناخته می‌شوند، عبارتند از:

درویش

درویش

یکی از خاص‌ترین آثار ترسیم شده بر روی دیوارها و طاقچه‌های ایوان عمارت باغ موزه هفت تنان شیراز، تصویر درویش پیری است که کلاهی سفید بر سر دارد. چهره خاص این درویش و تبرزینی که در دستانش قرار دارد، به زیبایی هرچه تمام تر رسم شده اند و بسیار جلب توجه می‌کنند.

قربانی اسماعیل

قربانی اسماعیل

یکی دیگر از نقاشی‌های منحصر بفرد عمارت باغ موزه هفت تنان، داستان معروف حضرت ابراهیم (ع) و قربانی کردن فرزندش حضرت اسماعیل (ع) است. اوج هنر آقا صادق به عنوان یکی از برترین نقاشان دوران خود را می‌توانید در این طرح ببینید. در این تصویر حضرت ابراهیم در حالی که شمشیر در دست دارد، مصمم به قربانی کردن فرزندش، اسماعیل است که فرشته‌ وحی ابراهیم را از تصمیم خداوند باخبر می‌کند.

شیخ صنعان و دختر ترسا

شیخ صنعان و دختر ترسا

در این قسمت از دیوار و طاقچه‌های عمارت داستان شیخ صنعان و دختر ترسا با نقاشی روایت می‌شود. به تصویر کشیده شدن عشق افسانه ای شیخ صنعان به دختر ترسا بسیار هنرمندانه و چشم نواز صورت گرفته است. در این نقاشی شیخ توسط مریدانش احاطه شده و دختر ترسا در بالای سر آنها قرار دارد.

حضرت موسی

حضرت موسی

نقش دیگری که بر دیوارهای عمارت باغ موزه هفت تنان شیراز نقش بسته مربوط به حضرت موسی (ع) است. در این تصویر جوانی حضرت موسی (ع) را با لباسی سفید بر تن که توسط هاله ای نورانی احاطه شده و در حال چوپانی و در کنار گوسفندان قرار دارد را می‌توانید مشاهده کنید.

شاه عباس

شاه عباس

آخرین نقاشی از پنج طرح این عمارت باشکوه مربوط به شاه عباس صفوی است. در این تصویر شاه عباس در لباسی درویشی به زیبایی به تصویر کشیده شده است. شاه عباس در زمان سلطنت خود لباس درویش پوشیده و به میان مردم عادی می‌رفت تا از حال و اوضاع آنها به خوبی باخبر گردد. به همین دلیل در این نقاشی او را با شمایل یک درویش به تصویر کشیده‌اند.

موزه سنگ باغ موزه هفت تنان شیراز

موزه سنگ باغ موزه هفت تنان شیراز

در سال‌های اخیر و به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موزه‌ای جالب در باغ موزه هفت تنان دایر شده است. در این موزه که به نام موزه سنگ شناخته می‌شود، نمونه‌های متعددی از سنگ‌های بسیار کمیاب و با ارزش در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. علاوه بر این سنگ‌هاف کتیبه‌ها یا سنگ نبشته‌هایی تاریخی که متعلق به قرن‌های ۳ تا ۱۱ هجری هستند نیز نگهداری می‌شوند. خطوط نوشته شده بر روی این کتیبه‌ها به صورت نستعلیق، کوفی، ثلث و توقیع است.

شما می‌توانید در موزه سنگ هفت تنان سنگ‌های به جای مانده از تخت جمشید، تابوت‌های سنگی قبل از اسلام، سنگ قبرهای باستانی، و سنگ‌های به جای مانده از دوره ساسانی تا قاجار را تماشا کنید. بازدید از این موزه شما را به اعماق تاریخ می‌برد و خاطره‌ای ماندگار از سفر به شیراز برایتان به ارمغان می‌آورد. همچنین در این موزه سنگ شیراز قطعه سنگ هایی از سنگ قبرهای باستان، پایه ستون های قصر ابو نصر، سنگ های پاسارگاد و تخت جمشید، سنگ های متعلق به دوران ساسانیان تا قاجار، سنگ خانه زینت الملوک و تابوت های سنگی قبل از تاریخ به نمایش گذاشته شده است.

دسترسی به باغ موزه هفت تنان شیراز

باغ موزه هفت تنان شیراز کجاست؟

این باغ موزه شگفت انگیز در انتهای بلوار هفت تنان شیراز قرار دارد. برای دسترسی به آن باید پس از عبور از دروازه قرآن وارد بلوار هفت تنان شده و به شمال آرامگاه حافظ و روبه روی چهل مقام بروید. برای رفتن به این مکان تاریخی و بازدید از باغ موزه هفت تنان شیراز می‌توانید از خودرو شخصی و یا تاکسی‌ها و اتوبوس‌های درون شهری شیراز نیز بهره بگیرید.

آدرس باغ موزه هفت تنان: شیراز، انتهای بلوار هفت تنان، قسمت شمال آرامگاه حافظیه، رو به روی چهل مقام، باغ هفت تنان

هتل های نزدیک باغ موزه هفت تنان شیراز

اطلاعات بازدید باغ موزه هفت تنان

ساعت بازدید باغ موزه هفت تنان شیراز همه روزه از ساعت ۸.۳۰ صبح الی ۱۸ عصر می باشد البته در روزهای سوگواری عمومی  مثل رحلت پیامبر، تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت مام علی، شهادت امام جعفر صادق و رحلت امام خمینی این مجموعه تعطیل است. هزینه بازدید باغ موزه هفت تنان برای گردشگران ایرانی ۴ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۳۰ هزار تومان می باشد.

لازم به ذکر است که  باغ هفت تنان شیراز در ۱۵ دی ۱۳۱۰ به عنوان اثر ملی ایران به شماره ۷۴ به ثبت رسید.

شماره تلفن باغ موزه هفت تنان: ۰۷۱۳۲۲۷۷۸۷۷

دیدنی های نزدیک باغ موزه هفت تنان

موزه سنگ هفت تنان شیراز در نزدیکی جاذبه های گردشگری مهم شیراز واقع شده است. جاهای دیدنی نزدیک باغ موزه هفت تنان شامل حافظیه شیراز، عمارت کلاه فرنگی، بقعه چهل تنان، موزه پارس، باغ جهان نما شیراز، باغ دلگشا شیراز و سعدیه شیراز می شود.

  • حافظیه شیراز

حافظیه شیراز که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز است، مقبره حافظ را درون خود جای داده است. خواجه شمس الدین ­محمد حافظ شیرازی مشهور به لسان­ الغیب شاعر بزرگ قرن ۸ و جزو سخنوران معروف دنیا به حساب می آید که غزل ها و اشعار او شهره عام و خاص است. بسیاری از مردم در مناسبت های باستانی همچون شب یلدا به این آرامگاه آرامش بخش مراجعه کرده و فال حافظ می گیرند و از حال و هوای خاص این عمارت لذت می برند. این آرامگاه در سال ۱۳۵۴ جزو آثار ملی ایران با شماره ۱۰۰۹ ثبت شد.

حافظیه شیراز

  • سعدیه شیراز

سعدیه شیراز که آرامگاه شاعر مشهور ایرانی سعدی شیرازی می باشد، همواره مورد توجه اهالی شعر و ادب دوستان بوده است. بنای خاص و منحصر به فرد مجموعه که ترکیبی از معماری جدید و قدیم به همراه کاشی های لاجوردی و ستون های افراشته دارا است، دل هر بیننده ای را می برد. این مقبره در زمان حیات سعدی محل زندگیش بوده و پس از فوتش تبدیل به مقبره اش می شود.

سعدیه شیراز

  • بقعه چهل تنان

بقعه چهل تنان در زمان های گذشته محل زندگی و عبادت ۴۰ عابد بوده است که وقتی که هر کدام آنها فوت می کرد، دیگر عابدان او را در این محل دفن می کردند. این مکان تاریخی در نزدیکی باغ موزه هفت تنان و کنار باغ جهان نما واقع شده و دارای محوطه ای با صفا و سرسبز است.

بقعه چهل تنان

  • موزه پارس

موزه پارس از جاهای دیدنی شیراز است، که در باغ نظر شیراز واقع شده و در آن اشیای ارزشمند و باستانی زیادی وجود دارد. گفتنی است که آرامگاه کریم خان زند هم در این محل قرار دارد و این موزه به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه پارس

  • عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز که بر خلاف نامش معماری کاملا اصیل ایرانی دارد، در گذشته برای پذیرایی از مهمانان و نمایندگان خارجی استفاده می شد. درختان نارنج خوش بو و سرو های بسیار بلند این مجموعه از مشخصه های بارز آن می باشد. سبک نگارگری و کاشی کاری های عمارت طوری است که محل زوایا هیچ برشی ندارند و این موضوع بنای کلاه فرنگی را به یکی از خاص ترین و جذاب ترین بنا های زندیه تبدیل کرده است.

عمارت کلاه فرنگی شیراز

هتل های نزدیک باغ موزه هفت تنان شیراز

اگر قصد دارید در نزدیکی باغ موزه هفت تنان اقامت کنید تا دسترسی راحتی به این جاذبه تاریخی داشته باشید، می‌توانید به سراغ هتل های شیراز نزدیک به این جاذبه مثل بزرگ شیراز، هتل رویال، هتل پارک سعدی، هتل پرسپولیس و هتل اطلس بروید. این هتل‌ها از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و امکانات و خدمات درجه یکی ارائه می‌دهند.

سؤالات متداول

باغ موزه هفت تنان، باغ تکیه، عمارت هفت تن یا موزه سنگ شیراز کجاست؟

انتهای بلوار هفت تنان، قسمت شمال آرامگاه حافظیه، روبروی چهل مقام، باغ هفت تنان

چه روزهایی موزه سنگ شیراز یا باغ موزه هفت تنان باز است؟

بجز سوگواری های عمومی، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی و امام جعفر صادق و رحلت امام، در باقی ایام سال در کل هفته این مجموعه باز است و امکان بازدید وجود دارد.

هزینه بلیط بازدید از باغ موزه هفت تنان چقدر است؟

بلیط بازدید گردشگران ایرانی ۴ هزار تومان و گردشگران خارجی ۳۰ هزار تومان است.

هفت تنان چه کسانی بودند؟

هفت تنان در واقع هفت عابد بودند که در محل عمارت زندگی می کردند و با هم عهد بسته بودند که پس از فوت، همدیگر را دفن کنند. ضمنا قبرها بدون اسم هستند زیرا نمی خواستند نامی از آنها بابت کار خیر برده شود.

۳.۸/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×