» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز، مقبره شاعری که زادگاهش شیراز نیست!
آرامگاه خواجوی کرمانی
شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز، مقبره شاعری که زادگاهش شیراز نیست!

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ 12۰3,104

سالانه گردشگران زیادی از ایران و سراسر جهان، شیراز را به عنوان مقصد نهایی خود برای سفر انتخاب می کنند. اما علت چیست؟ شهر شیراز یکی از شهر هایی است که شاعران، عرفا و علمای زیادی در آن پرورش یافته اند. در حقیقت شما به شهر علم و ادب ایران سفر کردید و مطمئنا از تماشای جاهای دیدنی شیراز لذت می برید. آرامگاه خواجوی کرمانی یکی از جاهای دیدنی شیراز است. در این مطلب از اقامت ۲۴ همراه ما باشید تا شما را با این شاعر بزرگ ایرانی، آرامگاه وی و تمام آنچه که برای بازدید از آرامگاه خواجو کرمانی شیراز نیاز دارید را معرفی کنیم.

تاریخچه آرامگاه خواجوی کرمانی را بهتر بشناسید!

خواجوی کرمانی یا کمال الدین ابوالعطا محمود بن علی بن محمود که شاعری مشهور و نامدار ایرانی است در دوران مغول ها معادل قرن ششم هجری زندگی می کرد. او یکی از دوستداران سفر بود و به همین دلیل به شهر های عراق، مصر، ری، اصفهان، آذربایجان، شام و شیراز سفر کرد و در همان شیراز ساکن شد. در آخر، این شاعر بزرگ در سال ۷۵۲ هجری قمری در منطقه تنگ الله اکبر شیراز در گذشت و به خاک سپرده شد. زمان ساخت آرامگاه خواجوی کرمانی در سال ۱۳۱۵ بود که توسط اداره فرهنگ فارس انجام شد و در هر سال، گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می کنند. طی سال ۱۳۷۰ نیز در نتیجه تلاش ها و همکاری استاندار فارس و شهرداری شیراز، این آرامگاه تاریخی بازسازی و مرمت شد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

معرفی نخلبند شاعران؛ خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی نه تنها یک شاعر بلکه نابغه علم ادبیات بود. از آنجایی که به سفر علاقه زیادی داشت، در حین تحصیل به شهر های زیادی هم سفر کرد. در آخر بعد از سفر به عراق، شیراز را برای بازگشت به ایران انتخاب کرد. از نظر شخصیتی، این شاعر خوی و منش دلنشینی داشت و با بسیاری از افراد مشهور دوره خود در ارتباط بود. در دوره ای که شیراز را برای سکونت انتخاب کرد با شخصی به نام ابواسحاق نیز وقت می گذراند و در کنار ایشان، بهره ها کسب کرد. وی در ۶۳ سالگی فوت کرد.

 

عبید زاکانی، سلمان ساوجی، شیخ امین الدین بلیانی و حافظ شیرازی از شاعران عارفان قرن هفتم و هشتم هجری که با خواجوی کرمانی نیز در ارتباط بودند. این شخص به نخلبند شاعران و خلاقالمعانی نیز شهرت داشت. در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی در بخش شمالی مقبره خواجوی کرمانی در شیراز نیز سازمان باستان شناسی استان فارس، اتاقی ساخت که با خط نستعلیق این دو بیت سر در این اتاق حک شده است:

دوش می ‌کردم سوال از جان که آن جانانه کو؟          گفت: بگذر زان بت پیمان شکن پیمانه کو؟

صبحدم دل را مقیم خلوت جان یافتم                     از نسیم صبح، بوی زلف جانان یافتم

آثار خواجوی کرمانی

این شاعر بزرگ ایرانی نیز مانند بسیاری از شاعران آن زمان، آثاری را از خود به جا گذاشته است. فعالیت های خواجوی کرمانی این شاعر بلند آوازه ایرانی در شعر و ادب پارسی به اندازه ای زیاد بوده که هیچ کس نمی تواند نقش این شاعر را نادیده بگیرد.

حافظ شیرازی یکی دیگر از شاعران مشهور آن دوره بوده که تا حد زیادی تحت تاثیر شخصیت و آثار خواجوی کرمانی قرار گرفت. با نگاه انداختن به آثار این دو شاعر و بررسی عمیق شعر ها متوجه شکل گیری ارتباط معنوی و ادبی میان این دو شخصیت خواهید شد.

از معروف ترین آثار خواجوی کرمانی که به جا مانده می توان به دیوان اشعار، مناظره نی و بوریا، مثنوی سام نامه، سبع المثانی، رساله البادیه و خمسه خواجو اشاره کرد. خمسه خواجو شامل مجموعه مثنوی هایی مانند الانوار، گوهر نامه، گل و نوروز، همای و همایون و کمال نامه است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

علت وجود آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز چیست؟

خواجوی کرمانی بعد از سفر به شهر های مختلف ایران و سراسر جهان تصمیم گرفت شیراز را برای سکونت در ایران انتخاب کند. در آن دیار با افراد زیادی ملاقات می کرد و در مدح شاعران زیادی شعر سرود. خواجوی کرمانی از سعدی تاثیر زیادی گرفت و با حافظ رابطه عمیقی داشت. دلیل وجود آرامگاه این شاعر، سکونت و فوت وی در این شهر است. این شاعر درباره کرمان و انتقال زندگی خود به شیراز چنین سروده است:

خرم آن روز که از خطه کرمان بروم   دل و جان داده ز دست از پی جانان بروم

هر نسیمی که از آن خطه نیاید باد است   خنک آن باد که از جانب شیراز آید

آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست؟

مقصد نهایی شما برای رسیدن به آرامگاه خواجوی کرمانی، منطقه تنگ الله اکبر است. برای رسیدن به این منطقه باید به سمت جاده شیراز به اصفهان و دامنه کوه صبوی بروید. پس بهترین راه این است که ابتدا خود را به سمت دروازه قرآن برسانید. در صورتی که خارج از شهر هستید به سمت ورودی شهر در بزرگراه مرودشت به شیراز راه بیفتید. اگر داخل شهر شیراز هستید، خودتان را به بلوار هفت تنان یا آیت الله ربانی برسانید.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی: شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدا جاده شیراز به اصفهان، منطقه تنگ الله اکبر

آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست

بررسی معماری آرامگاه خواجوی کرمانی

اگر به شیراز آرامگاه خواجوی کرمانی بروید، معماری بی نظیری را می بینید و طراحی این آرامگاه که به صورت روباز انجام شده است. یکی از آداب و رسوم های زمان گذشته، ساخت ستون هایی در کنار مقبره عرفا بوده است. به همین دلیل، در بخش های بالایی و پایینی این مقبره، دو ستون قرار گرفته که سقف ندارند. یک سکو با ارتفاع ۱۰ پله بالا تر از سطح زمین قرار دارد و یک سکوی دیگر هم در این آرامگاه قرار گرفته است. روی دومین سکو، مقبره این شاعر بزرگ که به صورت منحنی طراحی شده را قرار دادند. مقبره خواجوی کرمانی به گونه ای طراحی شده که به طرف بیرون برآمدگی داشته و درون محفظه ای شیشه ای قرار گرفته است. روی سنگ قبر این شاعر می توانید آیه ای از سوره الرحمن را ببینید:

کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام

مقبره خواجوی کرمانی و بخش های مختلف آن

محل آرامگاه خواجوی کرمانی شامل بخش های مختلفی است و در کناره مقبره این شاعر بزرگ، بخش های دیگری هم وجود دارد. فرهنگسرای این آرامگاه را می توانید در بخش شمالی آن ببینید. همچنین یک دیوار در بخش شمالی این آرامگاه ساخته شده که دو بیت از شعر های زیبای خواجوی کرمانی را روی آن نوشته اند. اگر در آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز کمی قدم بزنید، سه غار را می بینید که محلی برای عبادت عارفان و مریدان آن زمان بود. این اشخاص در همین غار ها شب و روز در حال عبادت بودند و خواجه عمادالدین محمود به عنوان یکی از وزرای ابواسحاق نیز در یکی از همین غار ها دفن شد.

نقش رستم بخشی از آرامگاه خواجوی کرمانی

در اطراف این غار ها نقاشی های قدیمی زیادی قابل مشاهده هستند. تصویری ناتمام از فتحعلی شاه قاجار و پسرانش را می توانید در کنار یکی از این غار ها ببینید. همچنین نقش های برجسته ای از رستم و شیر در اطراف این غار ها وجود دارد که در سال ۱۲۱۸ هجری، حسینعلی میرزا دستور ساخت این نقش های برجسته را داده است. داخل کوه و اطراف آن، ستون های کوتاهی به سبک دوران زندیه ساخته شده اند. اگر می خواهید علاوه بر مزار خواجوی کرمانی شیراز و زیبایی های آن را هم ببینید. پس به فضای سبز اطراف این آرامگاه بروید، از زیبایی های آن لذت ببرید و عکس های زیبایی از خودتان و دوستانتان بگیرید.

 

تهیه بلیط برای بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی و ساعت بازدید آن

اکنون که با خواجوی کرمانی، این شاعر بزرگ ایرانی و مقبره وی در شهر شیراز آشنا شدید. حتما شما هم دوست دارید به آرامگاه خواجوی کرمانی و بخش های مختلف آن، سری بزنید. خوشبختانه این مجموعه محدودیتی در ساعت بازدید ندارد و شما می توانید به صورت شبانه روزی از آرامگاه خواجو کرمانی بازدید کنید. در سال ۱۳۹۹، بلیط این آرامگاه با مبلغ ۳ هزار تومان قابل تهیه بود و اطلاعات جدیدی از قیمت آن در دسترس نیست.

بهترین زمان بازدید از مقبره خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز قرار دارد. شهری پر از گل و طبیعتی زیبا که در همه فصل های سال قشنگی های خود را دارد. اما بدون شک بهترین زمان برای بازدید از مقبره این شاعر بزرگ، فصل بهار است. زیرا طبیعت شیراز در این فصل بسیار زیبا است و علاوه بر بازدید از این آرامگاه می توانید از سفر خود و تماشای جاهای دیدنی این شهر لذت ببرید. همچنین پیشنهاد می کنیم تا قبل از اینکه شب بشود به این آرامگاه بروید و تمام بخش های آن را ببینید.

آرامگاه خواجوی کرمانی در شب

دیدنی های نزدیک

آرامگاه خواجوی کرمانی یکی از بهترین جاذبه های شهر شیراز در نزدیکی دروازه قرآن شناخته شده است. اما قطعا با سفر به شیراز، شما هم قصد دارید جاذبه های دیگری از این شهر را هم ببینید. پس در همان حوالی با یک پیاده روی ۱ دقیقه ای به سمت دروازه قرآن بروید. برای آن دسته از گردشگرانی که با فرزندان خود به شیراز رفته اند هم پیشنهاد می کنیم که شهربازی لونا پارک را بعد از بازدید از این آرامگاه در برنامه خود قرار دهید زیرا تنها بعد از ۵ دقیقه رانندگی به این شهربازی می رسید.

اگر سوار ماشین شخصی خود می شوید و قصد دارید جاذبه های دیدنی نزدیک این آرامگاه را ببینید. پس پیشنهاد می کنیم باغ موزه هفت تنان، حافظیه، باغ جهان نما و بوستان کوهستانی نور که در فاصله ای کم تر از ۱۰ دقیقه از آرامگاه خواجوی کرمانی قرار دارند را ببینید. حتی برای آن دسته از گردشگرانی که با خودرو شخصی سفر نرفته اند نیز رفتن به این جاهای دیدنی شیراز مناسب است. زیرا در کم تر از ۳۰ دقیقه می توانید خود را به این جاذبه ها برسانید.

هتل های نزدیک

احتمالا بعد از بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی به استراحت و خوردن غذا های خوش طعم نیاز دارید. خبر خوب این است که رستوران های زیادی در اطراف این جاذبه وجود دارد. حتی اگر می خواهید هتلی در نزدیکی این جاذبه و دیدنی های اطراف آن رزرو کنید. پس باید به دنبال هتل های شیراز در نزدیکی دروازه قرآن باشید. هتل رویال شیراز، هتل پارک سعدی و هتل بزرگ شیراز جزء هتل های نزدیک هستند که به ترتیب در فاصله ۴، ۵ و ۶ دقیقه ای از آرامگاه خواجوی کرمانی قرار دارند. شما می توانید رزرو هتل های شیراز را با بهترین تخفیف در اقامت ۲۴ انجام دهید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×